abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_8262517
Hoi,

Als je niet het hele verhaal wil lezen ga dan naar de vraag.

Mijn lieve kat is 16 jaar oud, bijna 17.
Hij wordt een beetje opa dus wat gammel, maar dat boeit niet.
Ik verzorg hem extra goed omdat hij met zijn leven ons veel plecier heeft bezorgd en hij ons ook in erg moeilijke tijden (onbewust) heeft bijgestaan.

Hij was laatst erg zwak aan het worden, met de dag erger. We hadden hem nog maar 1 keer in zijn leven naar een dierenarts gebracht toen zijn tand verrot was. Maar nu moest het maar ook!
Hij heeft iets aan zijn nieren, die werken niet 100% meer.
Schijnt veel voor te komen bij oude gecastreerde katers.

Maar nu moet hij elke dag een pilletje, dit is van levens belang voor hem!
Maar een eigenwijse sukkel dat hij is weigerd hij het te eten. In zijn mond proppen is jezelf riskeren, plus je hem dan zo marteld in zijn oude jaartjes

Vandaag hebben we het met yoghurt geprobeerd; Pil fijn malen, in yoghurt stoppen en gewoon zijn neus erin proppen Dat is een oude truuck bij ons, want hij gaat zichzelf dan schoon likken.
Maar dit keer begon 'ie half te kotsen etc. en zal hij ook voor de rest van z'n leven van yoghurt genezen zijn!

de vraag
Maar nu de vraag: Hoe kunnen wij er voor zorgen dat wij zijn levensbelangrijke pilletje toch kunnen toe dienen, zonder dat hij pijn heeft of helemaal gek wordt

Ik hoop echt op een goeie tip!

Dit is hem:

pi_8262534
Ik neem deze even mee naar F&F.
pi_8262572
Ik heb het verhaal niet gelezen maar wat je kunt doen:

Vermaal het pilletje en gooi het door zijn eten heen. En zorg dat hij dat eten op eet.

pi_8262586
Wij hadden ook zo'n kat.

We deden het als volgt:

eentje rolde hem in een handdoek en nam hem op schoot, de volgende probeerde zijn bekkie open te doen en de derde stopte het pilletje zo ver mogelijk achter in zijn bekkie.
Dan proberen zijn bek dicht te houden en zachtjes aaien over zijn keeltje.
Dit was een heel gedoe, maar het ging 9 van de 10 keer.

Leuk is anders, dat wel

maandag 3 februari 2003 @ 22:50:21 #5
5215 killar_fairy
it is happening again....
pi_8262615
hey mir, misschien kun je druppels krijgen? wat wij deden was meestal de pilletjes door het eten prakken, of door laten slikken...maar dat werkt bij jou kat dus niet...volgens mij kun je ze het best door sterksmaken/ruikend eten mengen
fire is the devil, hiding like a coward in the smoke
pi_8262623
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:48 schreef ChRoNiC het volgende:
Ik heb het verhaal niet gelezen maar wat je kunt doen:

Vermaal het pilletje en gooi het door zijn eten heen. En zorg dat hij dat eten op eet.

Toch maar even het verhaal lezen..
We geven hem alleen (speciale) brokjes, ook vanwege zijn nieren. Daar kan je dat nooit doorheen malen!
En vroeger met anti-wormen pilletjes hebben we het wel eens geprobeerd in vlees blokjes blik, hij eet fijn om het hele pilletje heen en als je het maalt ving 'ie wel een muis, want dat at 'ie gewoon niet op!

Stom beest Hij moet gvd gewoon zijn k*t pilletje eten!

pi_8262633
Een stukje vlees, of paté, met een pilletje gaat er altijd in. Toen onze hond medicijnen moest hebben, kreeg hij wittebrood met paté en druppeltjes. En dat liet hij niet staan
pi_8262661
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:50 schreef killar_fairy het volgende:
hey mir, misschien kun je druppels krijgen? wat wij deden was meestal de pilletjes door het eten prakken, of door laten slikken...maar dat werkt bij jou kat dus niet...volgens mij kun je ze het best door sterksmaken/ruikend eten mengen
Heej

Nee, dat vroegen wij ook gelijk al aan de dieren arts.
Ze vertelde dat deze medicijn niet in spuit/druppel vorm vekrijgbaar was

Admin maandag 3 februari 2003 @ 22:52:21 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_8262680
Koop iets dat de kat echt heel, heel lekker vind,
ik noem maar rosbief als voorbeeld,
ga rustig op de grond/bank zitten.

deel telkens kleine stukjes rosbief, in 1 ervan zit het pilletje, of in 2 als je het stampt,
meestal is de kat zo aan het schrokken van dit lekkere hapje, dat hij het doorgeslikt heeft voor hij er erg in heeft.
Het moet dus zo'n hapje zijn dat zo gigalekker is dat dat niet meer besnuffeld wordt..
Niet dwingen!!

Ga anders naar je dierenarts terug, de middeltjes zijn er nl ook in vloeibare vorm

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_8262684
Het klinkt een beetje zielig, maar je moet die pil gewoon achterin z'n strot duwen. En anders prak je 'm fijn in z'n eten.
If you obey all the rules, you miss all the fun!
  maandag 3 februari 2003 @ 22:53:15 #11
5215 killar_fairy
it is happening again....
pi_8262702
mijn moeder was daar altijd heel handig in de kat beetpakken in zijn nekvel met andere hand bek open pilletje erin en dan over keel aaien.. klinkt hard handig idd maar het werkte wel.....
fire is the devil, hiding like a coward in the smoke
pi_8262708
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:50 schreef Lexie het volgende:
Een stukje vlees, of paté, met een pilletje gaat er altijd in. Toen onze hond medicijnen moest hebben, kreeg hij wittebrood met paté en druppeltjes. En dat liet hij niet staan
Seros dus niet, die spuucht het gewoon net zo snel weer uit.
En een kat heeft ook een kleinere bek, dus zo'n pil krijgt 'ie in 1 keer binnen..dat merkt 'ie echt wel!

Een hond neemt gewoon een grote hap, weet hij veel dat er wat in zit

FOK!fossiel maandag 3 februari 2003 @ 22:53:43 #13
2628 Karin
pi_8262713
Duim en wijsvinger alletwee aan een kant van het bekkie. Bekkie opdrukken, pilletje helemaal achterin gooien. Mond dichthouden en omhoog duwen (zachtjes natuurlijk) en dan over het keeltje wrijven, als het goed is wordt het pilletje dan doorgeslikt. En soms weten ze het alsnog naar buiten te werken dat pilletje, dus nog eventjes achterna lopen of ie echt niet uitgekwat wordt.
Wij hebben bij de dierenarts trouwens een pillenschieter gekocht, dan kan je echt het pilletje achterin het bekkie schieten.
Het is even oefenen maar na een tijdje heb je binnen een minuutje een pilletje gegeven.
pi_8262792
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:52 schreef yvonne het volgende:
Koop iets dat de kat echt heel, heel lekker vind,
ik noem maar rosbief als voorbeeld,
ga rustig op de grond/bank zitten.

deel telkens kleine stukjes rosbief, in 1 ervan zit het pilletje, of in 2 als je het stampt,
meestal is de kat zo aan het schrokken van dit lekkere hapje, dat hij het doorgeslikt heeft voor hij er erg in heeft.
Het moet dus zo'n hapje zijn dat zo gigalekker is dat dat niet meer besnuffeld wordt..
Niet dwingen!!

Ga anders naar je dierenarts terug, de middeltjes zijn er nl ook in vloeibare vorm

vloeibare vorm niet!
Maar misschien moet ik maar eens een groothandel ofzo bellen?.. En dat zij me kunnen vertellen waar ik het kan krijgen!

Maar ik zal eens kijken of er iets is wat hij echt onwijs lekker vind. Maar wat ik weet is dat hij altijd alles eerst gaat onderzoeken, vroeger te veel geintjes uitgehaald denk ik
Het is echt een bikkel kat Zelfs wezels waren geen partij voor hem hehe!

quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:52 schreef Jummy het volgende:
Het klinkt een beetje zielig, maar je moet die pil gewoon achterin z'n strot duwen. En anders prak je 'm fijn in z'n eten.
Ja, dat doen wij ook wel.. en we zijn geen mietjes met hem. Maar hij is op dat moment echt nog bere sterk..hij beschadigd zichzelf gewoon..
En hij moet dit elke f*cking dag... elke dag...! dan ga je zoiets gewoon niet doen

Dit deden we wel voor 1 keertje ofzo..dat lukt nog wel (tot nu toe ook met deze pillen gedaan..maar dat kan gewoon niet verder zo!)

maandag 3 februari 2003 @ 22:57:35 #15
10275 DaBuzzzzz
Mooie woonspulletjes
pi_8262802
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:53 schreef MlR het volgende:

[..]

Seros dus niet, die spuucht het gewoon net zo snel weer uit.
En een kat heeft ook een kleinere bek, dus zo'n pil krijgt 'ie in 1 keer binnen..dat merkt 'ie echt wel!

Een hond neemt gewoon een grote hap, weet hij veel dat er wat in zit

Stukje jonge kaas lukt echt wel.... geen geweld want meneer poes is al oud.....Vergruizen en door zn gewone voer kan ook
ww.ghalia.nl De mooiste Oosterse lampen
  Admin maandag 3 februari 2003 @ 22:58:59 #16
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_8262834
Vraag anders aan de dierenarts of de pillen in water opgelost kunnen worden en welke dosering dan moet, dan kun je het per spuitje toedienen.

Om het besnuffelen te vermijden begin je dus ook eerst met veel stukjes zonder het pilletje

Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_8262835
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:53 schreef Karin het volgende:
Duim en wijsvinger alletwee aan een kant van het bekkie. Bekkie opdrukken, pilletje helemaal achterin gooien. Mond dichthouden en omhoog duwen (zachtjes natuurlijk) en dan over het keeltje wrijven, als het goed is wordt het pilletje dan doorgeslikt. En soms weten ze het alsnog naar buiten te werken dat pilletje, dus nog eventjes achterna lopen of ie echt niet uitgekwat wordt.
Nee, dan drukt hij met zijn tong het pilletje onder zijn tong ofzo..loopt 'ie weg..niets aan de hand..en 10 minuten later ligt 'ie ergens op de grond..echt waar, gister gebeurd
Hij laat zijn bek niet zomaar open doen, dus zachtjes kan niet.
quote:
Wij hebben bij de dierenarts trouwens een pillenschieter gekocht, dan kan je echt het pilletje achterin het bekkie schieten.
Het is even oefenen maar na een tijdje heb je binnen een minuutje een pilletje gegeven.
Wauw?!? Waar kan je zoiets halen!? Dat zou echt super zijn
Mond open..POEF... klaar! Maar wat als 'ie net adem haalt? Of gaat het niet zo hard?
  FOK!fossiel maandag 3 februari 2003 @ 23:00:52 #18
2628 Karin
pi_8262868
Ik had ook een oudere kat die op een gegeven moment elke dag een pil moest. In het begin verstopte wij de pillen in een chipito (zo'n kaaschippie) maar na een tijdje at ze om het pilletje heen. Toen fijngeprakt door lekker blikvoer. Dat at ze na een aantal dagen niet meer op. Was echt een ramp. Kostte me een vermogen aan pilletjes en snoepjes en lekkers wat ik zo weg kon gooien.
Ik greep haar dus meestal in haar slaap en had het pilletje er in no time in zitten.

Wat misschien ook nog een idee is is fijnmalen, in water oplossen en met een spuitje (zonder naald dan) achterin het bekkie spuiten. Heb ik ook nog een tijdje gedaan totdat ze stopte met slikken als ik dat deed.

pi_8262890
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:57 schreef DaBuzzzzz het volgende:

[..]

Stukje jonge kaas lukt echt wel.... geen geweld want meneer poes is al oud.....Vergruizen en door zn gewone voer kan ook

Tjah, hij is niet echt gek op kaas..hij likt het ook in plaats van eten, hij is daar een beetje debiel in geworden naar mate hij ouder werd
Maar vergruizen help dus niet
quote:
Op maandag 3 februari 2003 22:58 schreef yvonne het volgende:
Vraag anders aan de dierenarts of de pillen in water opgelost kunnen worden en welke dosering dan moet, dan kun je het per spuitje toedienen.

Om het besnuffelen te vermijden begin je dus ook eerst met veel stukjes zonder het pilletje

Hmm..kan dat zomaar? Ik zal het ook meenemen qua idee!

En zoals ik al zei..hij likt in plaats van happen..maar het valt te proberen!
Zal 'ie lekker weer dik van worden stom beest, altijd geleerd dat 'ie niet mocht bedelen..meneer heeft wat en hij krijgt elke dag 2 stukjes kaas... slim beestje

pi_8262897
pilletje oplossen in water, opzuigen met een pipetje (speelgoed injectiespuitje?) en in z'n keel spuiten.

't is even oefenen (hij doet z'n bek altijd nčt dicht ) maar 't scheelt wel veel van die rooie halen over je lijf!

succes!

Trek in zure vla?
Trek in zure vla?
Trek in zure vla?
pi_8262901
in iets stoppen wat hij lekker vind, of verpulveren en in iets lekkers stoppen
pi_8262929
quote:
Op maandag 3 februari 2003 23:00 schreef Karin het volgende:
Ik had ook een oudere kat die op een gegeven moment elke dag een pil moest. In het begin verstopte wij de pillen in een chipito (zo'n kaaschippie) maar na een tijdje at ze om het pilletje heen. Toen fijngeprakt door lekker blikvoer. Dat at ze na een aantal dagen niet meer op. Was echt een ramp. Kostte me een vermogen aan pilletjes en snoepjes en lekkers wat ik zo weg kon gooien.
Ik greep haar dus meestal in haar slaap en had het pilletje er in no time in zitten.

Wat misschien ook nog een idee is is fijnmalen, in water oplossen en met een spuitje (zonder naald dan) achterin het bekkie spuiten. Heb ik ook nog een tijdje gedaan totdat ze stopte met slikken als ik dat deed.

ze zijn veel ste leerzaam
Maar dat spuiten achter in zijn keel is een idee, maar gaat 'ie dan ook niet gek lopen doen?

En in zijn slaap heb ik ook aan gedacht..maar dat kan ik ook niet maken, dan durft 'ie straks niet eens meer te slapen als wij erbij zijn.. want dat ken ik wel, zo zijn die beesten!

pi_8262994
Wij hebben van de dierenarts een pillenschieter gekregen.

Bek open, ding er in en het pilletje wordt zo achter in de keel van het beest geschoten.

Werkt echt goed!

FOK!fossiel maandag 3 februari 2003 @ 23:07:00 #24
2628 Karin
pi_8263008
quote:
Op maandag 3 februari 2003 23:03 schreef MlR het volgende:

[..]

ze zijn veel ste leerzaam
Maar dat spuiten achter in zijn keel is een idee, maar gaat 'ie dan ook niet gek lopen doen?

En in zijn slaap heb ik ook aan gedacht..maar dat kan ik ook niet maken, dan durft 'ie straks niet eens meer te slapen als wij erbij zijn.. want dat ken ik wel, zo zijn die beesten!

Tja met dat spuiten achter in de keel moet ie ook wel een beetje rustig zijn natuurlijk. En die van mij hield na een paar dagen ook op met slikken toen ik dat deed, liep het zo dat bekkie uit.
Ik zal even een fotootje maken van die pillenschieten, retehandig dingetje. Wij hebben hem bij een dierenarts gekocht (in Purmerend, maar misschien heeft jouw dierenarts ook wel zoiets).
Overvallen tijdens de slaap vond ik in het begin ook erg zielig maar dan was het wel zo gebeurd, anders was ik echt een half uur bezig met 2 personen om een pilletje erin te krijgen, was eigenlijk nog veel zieliger.

edit- pillenschieter is waarschijnlijk nog uitgeleend, kan hem niet vinden. Sorry, geen foto dus.

pi_8263174
quote:
Op maandag 3 februari 2003 23:01 schreef insanergy het volgende:
pilletje oplossen in water, opzuigen met een pipetje (speelgoed injectiespuitje?) en in z'n keel spuiten.

't is even oefenen (hij doet z'n bek altijd nčt dicht ) maar 't scheelt wel veel van die rooie halen over je lijf!

succes!

Het intresseert mij niet of ik opengehaald wordt, desnoods doe ik handschoenen aan...maar het is gewoon niet goed voor het beestje!

En die foto, ik ga zelf ook wel even zoeken! Zou mooi zijn als iemand een digicam/webcam heeft en even een foto kan schieten?

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')