abonnement Unibet Coolblue
pi_204034538
Voor de ene ouder een droom, voor de andere ouder een nachtmerrie..





Hoe ga je om met deze kinderen ? Hoe ga je om met school ? Hoe kies je een goede middelbare school ?
Waar loop je tegen aan ? Hoe gaat het sociaal-emotioneel ?

Daarom dit topic.

enne t is geen wens van ons, ook geen kijk ons eens slimme kinderen hebben topic dus lullige opmerkingen mag je voor je houden, onze dank is groot :*

[ Bericht 15% gewijzigd door Phaidra op 11-03-2022 09:28:05 ]
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_204034569
Oh, als ik naar de reeks kijk, is dit stiekem al deel 7 :D. Mocht een modje zich geroepen voelen om het aan te passen, be my guest ;).
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_204036561
“Het was echt leuk op school”. O+

Hij heeft samen met de juf met een letterbox gespeeld (alle letters op dezelfde plek zetten) en mocht kiezen tussen voorgelezen worden of zelf lezen. Hij koos voor zelf lezen.
En toen ik hem ophaalde zat hij samen met een ander jongetje op een tandemfietsje. Zo fijn! Hij was bang dat niemand met hem wilde spelen. En ook fijn dat de juf er meteen voor is gegaan. :)

[ Bericht 0% gewijzigd door arvensis op 11-03-2022 14:50:15 ]
Protège moi de mes désirs.
pi_204037734
@arvensis, wat een fijne start!!
  zaterdag 12 maart 2022 @ 21:53:07 #5
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204056145
PO & VO in onze regio hebben gratis te downloaden pakketten gemaakt als handleiding binnen het onderwijs voor deze groep: https://www.springwijzer.nl
pi_204061803
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 maart 2022 21:53 schreef Nanukerst het volgende:
PO & VO in onze regio hebben gratis te downloaden pakketten gemaakt als handleiding binnen het onderwijs voor deze groep: https://www.springwijzer.nl
Dit is tof!!
pi_204061957
Hier is oudste dochter inmiddels brug pieper. Godzijdank eindelijk eens kinderen in de klas waar ze aansluiting bij heeft op het vwo. Ze vindt het nog wel lastig om te snappen wat ‘de school’ nu precies van haar verwacht.

Ik zie nog heel veel ‘te overdachte’ oplossingen en het moeilijker maken dan het is , ze denkt bij alles dat het toch veel complexer is dan er gevraagd wordt. Dat leidt tot het niet vertrouwen van eigen antwoorden op repetities etc. Maar ze lijkt het op te pakken, vooral doordat het een fijne sociale omgeving is. Blijkt ook maar weer dat voor elk kind een veilige schoolomgeving belangrijker is dan het indhoudelijke aanbod. Helaas was het op de basisschool beiden niet.

Andere kind zit dan ook op een andere basisschool en dat gaat stukken makkelijker.
Whatever...
pi_204062448
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2022 12:14 schreef arvensis het volgende:
“Het was echt leuk op school”. O+

Hij heeft samen met de juf met een letterbox gespeeld (alle letters op dezelfde plek zetten) en mocht kiezen tussen voorgelezen worden of zelf lezen. Hij koos voor zelf lezen.
En toen ik hem ophaalde zat hij samen met een ander jongetje op een tandemfietsje. Zo fijn! Hij was bang dat niemand met hem wilde spelen. En ook fijn dat de juf er meteen voor is gegaan. :)
Dit klinkt als een heel erg mooi en hoopvol begin O+
  dinsdag 15 maart 2022 @ 21:32:35 #9
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204093967
quote:
0s.gif Op zondag 13 maart 2022 11:26 schreef Spanky78 het volgende:
Hier is oudste dochter inmiddels brug pieper. Godzijdank eindelijk eens kinderen in de klas waar ze aansluiting bij heeft op het vwo. Ze vindt het nog wel lastig om te snappen wat ‘de school’ nu precies van haar verwacht.

Ik zie nog heel veel ‘te overdachte’ oplossingen en het moeilijker maken dan het is , ze denkt bij alles dat het toch veel complexer is dan er gevraagd wordt. Dat leidt tot het niet vertrouwen van eigen antwoorden op repetities etc. Maar ze lijkt het op te pakken, vooral doordat het een fijne sociale omgeving is. Blijkt ook maar weer dat voor elk kind een veilige schoolomgeving belangrijker is dan het indhoudelijke aanbod. Helaas was het op de basisschool beiden niet.

Andere kind zit dan ook op een andere basisschool en dat gaat stukken makkelijker.
Hier exact dezelfde ervaring. :) Moeilijke basisschooltijd, inclusief schooluitval tgv schooltrauma etc. Huidige VO-school is niet perfect, inhoudelijk niet erg sterk zelfs als het gaat om deze doelgroep, maar hij voelt zich er zo fijn en veilig dat het - vooralsnog - niet uit lijkt te maken.
  donderdag 17 maart 2022 @ 21:22:18 #10
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204119713
Wij hadden net een oudergesprek en er werd nu voor het eerst aangegeven dat het hb zijn misschien voor problemen zorgt.
N zit in groep 3; ze blijkt in de klas constant afgeleid te zijn, de juf moet haar er steeds aan herinneren dat ze aan het werk moet blijven. Ook bij het naar buiten gaan, eten, omkleden enz. moet ze steeds op gang gehouden worden. De juf ziet dat ze wel flink voorligt (cito’s waren prima, ze leest E4 heel makkelijk), dus ze krijgt verrijking, maar daar is het eigenlijk hetzelfde. Ze vindt dat vaak moeilijk, zegt ze, maar het lukt wel als ze individuele begeleiding erbij krijgt. Maarja, dat kan natuurlijk niet de hele tijd.
Bij zwemles is het hetzelfde, en thuis ook - je moet haar constant bijsturen om zich aan te kleden, tanden te poetsen etc.
Ik denk dat het deels faalangst is, waardoor ze bij moeilijk werk niet aan het werk durft te gaan, maar bij makkelijk werk droomt ze ook weg.
De juf ziet haar wel en wil haar stimuleren om op haar niveau te groeien, maar ten eerste is niet echt duidelijk wat haar niveau is omdat ze niet echt laat zien wat ze kan, en ten tweede leidt moeilijker werk dus niet op tot meer focus.

Hebben jullie tips? De juf weet niet veel van hb, maar gaat met de ib’er overleggen. Helaas is de interne hb-specialist al maanden ziek en is er dus ook geen plusklas. Wat voor externe hulp zouden we kunnen inschakelen?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 08:42:09 #11
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204123289
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2022 21:22 schreef SaskiaR het volgende:
Wij hadden net een oudergesprek en er werd nu voor het eerst aangegeven dat het hb zijn misschien voor problemen zorgt.
N zit in groep 3; ze blijkt in de klas constant afgeleid te zijn, de juf moet haar er steeds aan herinneren dat ze aan het werk moet blijven. Ook bij het naar buiten gaan, eten, omkleden enz. moet ze steeds op gang gehouden worden. De juf ziet dat ze wel flink voorligt (cito’s waren prima, ze leest E4 heel makkelijk), dus ze krijgt verrijking, maar daar is het eigenlijk hetzelfde. Ze vindt dat vaak moeilijk, zegt ze, maar het lukt wel als ze individuele begeleiding erbij krijgt. Maarja, dat kan natuurlijk niet de hele tijd.
Bij zwemles is het hetzelfde, en thuis ook - je moet haar constant bijsturen om zich aan te kleden, tanden te poetsen etc.
Ik denk dat het deels faalangst is, waardoor ze bij moeilijk werk niet aan het werk durft te gaan, maar bij makkelijk werk droomt ze ook weg.
De juf ziet haar wel en wil haar stimuleren om op haar niveau te groeien, maar ten eerste is niet echt duidelijk wat haar niveau is omdat ze niet echt laat zien wat ze kan, en ten tweede leidt moeilijker werk dus niet op tot meer focus.

Hebben jullie tips? De juf weet niet veel van hb, maar gaat met de ib’er overleggen. Helaas is de interne hb-specialist al maanden ziek en is er dus ook geen plusklas. Wat voor externe hulp zouden we kunnen inschakelen?
School kan haar niveau bepalen door middel van doortoetsen, is dat al gebeurd? Het is een misverstand dat als een kind bepaald gedrag laat zien dat gedrag meteen verdwijnt als er moeilijker werk is aangeboden. Ten eerste kun je je afvragen in hoeverre het 'moeilijkere' werk passend is want waar ze staat is immers nog niet helder in kaart gebracht? Ten tweede zijn de gevolgen van een gebrek aan passend onderwijs over de gehele linie zichtbaar, en pas als er in de basis iets daadwerkelijk anders is zul je dit in gedrag terug gaan zien. En dat is allemaal vanuit het idee dat dit gedrag voortkomt vanuit een gebrek aan passend onderwijs en samenhangt met haar hoogbegaafdheid, je kan je afvragen of de hoeveelheid focus die er wordt verwacht van een 6-jarige niet gewoon te veel is. :)

Wat betreft externe hulp: ik zou een HB-specialist in de arm nemen.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 09:27:08 #12
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204123661
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 08:42 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
School kan haar niveau bepalen door middel van doortoetsen, is dat al gebeurd? Het is een misverstand dat als een kind bepaald gedrag laat zien dat gedrag meteen verdwijnt als er moeilijker werk is aangeboden. Ten eerste kun je je afvragen in hoeverre het 'moeilijkere' werk passend is want waar ze staat is immers nog niet helder in kaart gebracht? Ten tweede zijn de gevolgen van een gebrek aan passend onderwijs over de gehele linie zichtbaar, en pas als er in de basis iets daadwerkelijk anders is zul je dit in gedrag terug gaan zien. En dat is allemaal vanuit het idee dat dit gedrag voortkomt vanuit een gebrek aan passend onderwijs en samenhangt met haar hoogbegaafdheid, je kan je afvragen of de hoeveelheid focus die er wordt verwacht van een 6-jarige niet gewoon te veel is. :)

Wat betreft externe hulp: ik zou een HB-specialist in de arm nemen.
Bedankt!

Doortoetsen was nog niet gebeurd, dit gaan ze wel doen. De juf vroeg zich wel af wat er dan met de resultaten moet gebeuren, want ja, ze kan wel moeilijker werk, maar wel alleen als er iemand bij zit die haar helpt. En dat kan nu eenmaal niet altijd, dus ze moet zelf ook leren om moeilijker werk als iets te gaan zien wat leuk is en waar ze iets van kan leren, als ze haar hoofd erbij houdt. Anderzijds is het natuurlijk ook niet erg om niet altijd al het werk af te hebben, maar als je letterlijk de helft van de tijd ergens anders zit met je hoofd, ontwikkel je je niet echt.

De focus is wel duidelijk minder dan die van de andere klasgenoten (nu is ze wel bijna de jongste van de klas, maar toch). Het is ook duidelijk erger geworden in de laatste maand ongeveer.

Mail naar hb-specialist ga ik zo versturen ;)
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204123687
Hier is jongste net in een soort plusgroepje gestart. Tot nu toe vond hij het heel leuk. Maar nu was hij heel verdrietig. De juf was heel boos geweest dat 3 groepjes hun powerpoint niet af hadden. Jongste vond t nog heel lastig, want ze moesten dus met zijn 3en een powerpoint maken, ergens hadden ze ineens door dat ze iets fout gedaan hadden en toen maar alles gedelete en opnieuw begonnen en toen was het niet af. Maar hij wilde uit het groepje, want zo n strenge juf wil hij niet.
Nou moet ik zeggen dat oudste toevallig 3 jaar bij die juf in de klas heeft gezeten en dat die haar ook altijd heel streng vond en er soort van verlamd van raakte, die is enorm opgebloeid nu ze andere juffen heeft.
Dus ik geloof wel dat ze een tikje te streng is. Nu maar even afwachten hoe het komende week gaat..
pi_204123690
Oh en geen tips voor Saskia helaas..
  vrijdag 18 maart 2022 @ 09:38:31 #15
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204123737
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:27 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Bedankt!

Doortoetsen was nog niet gebeurd, dit gaan ze wel doen. De juf vroeg zich wel af wat er dan met de resultaten moet gebeuren, want ja, ze kan wel moeilijker werk, maar wel alleen als er iemand bij zit die haar helpt. En dat kan nu eenmaal niet altijd, dus ze moet zelf ook leren om moeilijker werk als iets te gaan zien wat leuk is en waar ze iets van kan leren, als ze haar hoofd erbij houdt. Anderzijds is het natuurlijk ook niet erg om niet altijd al het werk af te hebben, maar als je letterlijk de helft van de tijd ergens anders zit met je hoofd, ontwikkel je je niet echt.

De focus is wel duidelijk minder dan die van de andere klasgenoten (nu is ze wel bijna de jongste van de klas, maar toch). Het is ook duidelijk erger geworden in de laatste maand ongeveer.

Mail naar hb-specialist ga ik zo versturen ;)
Ik lees hier wel echt een paar flinke denkfouten :) Is dit wat juf zegt of is dit wat jij vindt?

Moeilijker werk is iets anders dan passend werk: zolang niemand weet waar de behoeftes van dit kind liggen kan niemand een uitspraak doen over haar vermogens. Voorbeeld: Sticker kreeg in groep 3 een plusboekje: hij kon er niets mee. Juf zag het als bewijs dat er geen sprake was van hoogbegaafdheid. Wat bleek? Het was een groep 3-plusboekje en hij liep meer dan twee jaar voor. Hij vond het een belediging en weigerde daarom er iets in te doen. :') Ik zou echt oppassen met nu al conclusies trekken zonder dat er een expert heeft meegekeken, en dat zou ik juf ook aanraden.

Daarnaast: dat zij 'haar hoofd er niet bij heeft' kan echt een teken van verveling zijn. Dan is er geen sprake van beter je best doen of whatever, als iets te saai is gaat ze niet 'aan'. Ik zou zsm de HB-specialist ook richting school laten adviseren. Want wat doet zij uberhaupt in groep 3 als ze E4 kan lezen?
  vrijdag 18 maart 2022 @ 09:44:07 #16
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204123776
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:31 schreef watmoetikkiezen het volgende:
Hier is jongste net in een soort plusgroepje gestart. Tot nu toe vond hij het heel leuk. Maar nu was hij heel verdrietig. De juf was heel boos geweest dat 3 groepjes hun powerpoint niet af hadden. Jongste vond t nog heel lastig, want ze moesten dus met zijn 3en een powerpoint maken, ergens hadden ze ineens door dat ze iets fout gedaan hadden en toen maar alles gedelete en opnieuw begonnen en toen was het niet af. Maar hij wilde uit het groepje, want zo n strenge juf wil hij niet.
Nou moet ik zeggen dat oudste toevallig 3 jaar bij die juf in de klas heeft gezeten en dat die haar ook altijd heel streng vond en er soort van verlamd van raakte, die is enorm opgebloeid nu ze andere juffen heeft.
Dus ik geloof wel dat ze een tikje te streng is. Nu maar even afwachten hoe het komende week gaat..
Wat jammer dat juf daar boos om wordt. Wat ik begrijp gaat het juist om het proces: het leren plannen bijvoorbeeld. Dus als iets niet af is, ga je samen op zoek naar waar dat in dat proces mis ging, daarmee maak je er een leermoment van.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 09:49:22 #17
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204123820
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Ik lees hier wel echt een paar flinke denkfouten :) Is dit wat juf zegt of is dit wat jij vindt?

Moeilijker werk is iets anders dan passend werk: zolang niemand weet waar de behoeftes van dit kind liggen kan niemand een uitspraak doen over haar vermogens. Voorbeeld: Sticker kreeg in groep 3 een plusboekje: hij kon er niets mee. Juf zag het als bewijs dat er geen sprake was van hoogbegaafdheid. Wat bleek? Het was een groep 3-plusboekje en hij liep meer dan twee jaar voor. Hij vond het een belediging en weigerde daarom er iets in te doen. :') Ik zou echt oppassen met nu al conclusies trekken zonder dat er een expert heeft meegekeken, en dat zou ik juf ook aanraden.

Daarnaast: dat zij 'haar hoofd er niet bij heeft' kan echt een teken van verveling zijn. Dan is er geen sprake van beter je best doen of whatever, als iets te saai is gaat ze niet 'aan'. Ik zou zsm de HB-specialist ook richting school laten adviseren. Want wat doet zij uberhaupt in groep 3 als ze E4 kan lezen?
Dit is meer mijn idee... ze vindt dingen niet kunnen helemaal niet leuk. Bij moeilijke dingen of nieuwe dingen is haar eerste reactie altijd óf 'dat wist ik allang', ook als het niet zo is, óf ze wordt boos en gaat gillen. Thuis althans, op school heeft ze dus veel hulp nodig om met zulke dingen aan de gang te gaan. Ik zou graag willen dat ze wil leren leren, dat ze graag nieuwe dingen gaat doen en uitzoeken, op welk niveau dat dan ook is.

Het pluswerk dat de juf liet zien was wel iets waarvan ik dacht dat ze het inderdaad moeilijk zou vinden, niet iets wat te makkelijk zou zijn voor haar.

Ze laat pas dingen zien als ze zelf weet dat ze ze kan... begin dit jaar was ze überhaupt niet met lezen bezig, 'want dat heb ik nog niet geleerd'. Nu heeft ze het wel geleerd en kan ze het dus gewoon op een goed niveau. Met rekenen is dat natuurlijk lastiger, want daar is niet een bepaald moment dat je kan zeggen dat je het hebt geleerd, dus daar is elk nieuw ding weer nieuw en dus moeilijk.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 19:51:23 #18
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204130564
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:38 schreef Nanukerst het volgende:

[..] Want wat doet zij uberhaupt in groep 3 als ze E4 kan lezen?
Ik ben het vrijwel helemaal met je eens, maar val een beetje over je laatste opmerking.
Mijn oudste was avi-uit (dat is ongeveer E6, volgens mij) toen hij -versneld- naar groep 3 ging.
Hij kreeg gelukkig ander werk als de klas leerde lezen. Als de school goed kan inspelen op de leerbehoefte, hoeft een kind niet telkens door te stromen naar een volgende groep.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 18 maart 2022 @ 19:53:37 #19
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204130604
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:49 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Dit is meer mijn idee... ze vindt dingen niet kunnen helemaal niet leuk. Bij moeilijke dingen of nieuwe dingen is haar eerste reactie altijd óf 'dat wist ik allang', ook als het niet zo is, óf ze wordt boos en gaat gillen. Thuis althans, op school heeft ze dus veel hulp nodig om met zulke dingen aan de gang te gaan. Ik zou graag willen dat ze wil leren leren, dat ze graag nieuwe dingen gaat doen en uitzoeken, op welk niveau dat dan ook is.

Het pluswerk dat de juf liet zien was wel iets waarvan ik dacht dat ze het inderdaad moeilijk zou vinden, niet iets wat te makkelijk zou zijn voor haar.

Ze laat pas dingen zien als ze zelf weet dat ze ze kan... begin dit jaar was ze überhaupt niet met lezen bezig, 'want dat heb ik nog niet geleerd'. Nu heeft ze het wel geleerd en kan ze het dus gewoon op een goed niveau. Met rekenen is dat natuurlijk lastiger, want daar is niet een bepaald moment dat je kan zeggen dat je het hebt geleerd, dus daar is elk nieuw ding weer nieuw en dus moeilijk.
Het is wel belangrijk dat het pluswerk ook aansluit bij de interesses van het kind. En dat is soms even zoeken.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  vrijdag 18 maart 2022 @ 22:01:40 #20
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204132412
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 19:51 schreef Grijs het volgende:

[..]
Ik ben het vrijwel helemaal met je eens, maar val een beetje over je laatste opmerking.
Mijn oudste was avi-uit (dat is ongeveer E6, volgens mij) toen hij -versneld- naar groep 3 ging.
Hij kreeg gelukkig ander werk als de klas leerde lezen. Als de school goed kan inspelen op de leerbehoefte, hoeft een kind niet telkens door te stromen naar een volgende groep.
Zo kun je het ook lezen. Ik bedoelde: Wat krijgt ze aangeboden in groep 3?
pi_204134713
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 22:01 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Zo kun je het ook lezen. Ik bedoelde: Wat krijgt ze aangeboden in groep 3?
Mijn dochter las al vloeiend toen ze in groep 3 kwam, ze had een superjuf.
Ze moest sommige uitleg wel mee volgen, maar kreeg dan andere opdrachten.
Mama van 2 lieve meiden :)
pi_204134818
Hoihoi, ik ga maar ook weer eens reageren.

Js begon ook in groep 3 en kon vloeiend lezen. Ze hebben hem na twee weken avi getoetst, hij kwam toen uit op M5, tijdens het eerste officiële avi moment E6 en tijdens het laatste test moment in groep 3 op E7. Nu is hij avi uit. Hij had geluk met de hb specialist als leerkracht… hij heeft eigenlijk niets uit het normale programma mee gedaan en deed voor lezen bijvoorbeeld leeskrakers. Versnellen hebben we hier nooit als optie gezien, omdat hij qua gedrag en leeftijd nog zo jong is. Aansluiting heeft hij alleen niet in de klas.

Maar waar ik dus naar toe wou: wat kreeg hij aangeboden in groep 3: leeskrakers, nieuwsbegrip, sudoku’s, denken in taal, denken in getallen, reken xl, losse projecten en een plusschrift voor spelling. Dit jaar in groep 4 doet hij de instructie (gedeeltelijk) wel mee van taal en spelling, waarvan spelling op mijn verzoek omdat hij alle woorden alleen maar schreef op woordbeeld.
pi_204134876
Oh en nog over avi, de oudste kon ook al best goed lezen toen hij in groep 3 kwam. Hij is nooit voorgetoetst en kwam bij het eerste test moment uit op E3. Ik verklaar dit voor mezelf omdat ze nog nooit zo’n kaart hadden gelezen en hij netjes startte met kaart avi start. Dat je bij kaart 4 dan een keer afhaakt snap ik.. Js is gestart met de kaart E4 lezen..

Ow valt nu eindelijk ook op, na een jaar te zijn genegeerd. Hij had in zijn Cito’s telkens maar 2/3 fout. Ze willen hem nu in dezelfde externe plusklas als Js. Ik heb aangegeven dat ze een stap missen, hem eerst in de klas meer uitdaging geven. We zaten twee weken thuis en hij gaat zelfverzekerd uitdagend werk aan. Luistert, observeert en probeert. Volgens mij een goede basis om aan meer pluswerk te starten, alleen samenwerken vind hij lastig. Alleen staat de hb specialist al 2 weken zelf volledig voor de klas…. Ben benieuwd hoe dit nu verder gaat..

Gelukkig kan Li met 3,5 nog niet tot 5 tellen, vergeet regelmatig bepaalde kleuren en leest me nog niet voor ;) ik ben positief ingesteld dat dit geen aanpasgedrag is maar een gemiddelde peuter _O-
  zaterdag 19 maart 2022 @ 08:53:54 #24
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204135047
Fijn dat er bij jullie wel ruimte is voor individueel werken Loj!

N zit op een vrije school en daar is het vrij klassikaal. Wel heel gevarieerd, dus bijv. ze leren turven door buiten langs de weg auto's te turven, dat vond N geweldig. En de knutselwerkjes vindt ze ook leuk om te doen.

Maar het standaard lees- en rekenwerk is natuurlijk te makkelijk - in de methoden staat wel pluswerk en dat moet N dan doen in plaats van het normale werk, maar ik weet niet of dat pluswerk voldoende is. Het extra verrijkingswerk is maar 1x per week een uur (buiten de klas met een aparte begeleider), maar dat pakt ze dus niet direct op. Althans dit was rekenwerk, dat vindt ze moeilijker dan leeswerk. Misschien moeten we het dus zoeken in minder standaard werk en meer op maat werk. Alleen het niveau moet dan wel duidelijk zijn; het moet op een niveau zijn dat ze zelf kan doen terwijl de andere kinderen ook zelfstandig aan hun werk zitten, dus niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk zodat ze steeds afgeleid is.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204136019
Wat jammer eigenlijk dat school het niet zelfstandig werken als ‘het probleem’ ziet in plaats van dat als leerpunt aan te pakken, want blijkbaar is daar behoefte aan en valt daar (op dit moment) meer te leren als in de stof op zich.

Niet dat ik daar nu een kant en klare oplossing voor heb hoor maar ik denk dat N daar op de lange termijn meer aan heeft om dat nu te ‘leren’ als dat ze moeilijkere taken krijgt.
Wellicht haar zelf iets laten kiezen wat ze wil doen, hoeft dan niet eens perse iets leerzaams te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook een puzzel zijn als ze dat leuk vind of een andere opdracht/spel dat ze leuk vind en daarbij dan bespreken dat ze een bepaalde tijd zelf aan de gang gaat. En wat ze nodig heeft om aan de gang te blijven als blijkt dat dat moeilijk is (evt vooraf bespreken of pas als gezien wordt dat ze om zich heen gaat kijken).

Probeer er dan doorheen te prikken met vragen waar het hem in zit. Vind ze het saai, moeilijk, of wordt ze gewoon afgeleid of is het te druk in haar hoofd met allerlei andere prikkels. Het zal wellicht niet makkelijk zijn om er doorheen te prikken maar wie weet komt er iets uit.

Vanuit daar zou je het dan wellicht kunnen uitbouwen. Bijvoorbeeld met een klokje. Een korte tijd af spreken dat van haar verwacht wordt alleen te werken zodat het visueel is tot wanneer het duurt en het voor haar is afgebakend (want dat zou ook nog een reden kunnen zijn ‘tot hoe lang moet ik door’) en van daaruit opbouwen.
Dus eerst met taakjes die ze leuk vind en op een gegeven moment de link gaan leggen naar andere taakjes die ze wellicht lastiger vind of juist te simpel. Maar omdat je aangeeft dat ze het thuis met spelletjes ook heeft denk ik dat het niet is omdat ze het niet kan of denkt dat ze het misschien niet kan, maar dat ze het oprecht moeilijk vind.

En hoe belangrijk het ook is dat ze op school passende stof krijgt aangeboden denk ik dat dit echt iets is wat ‘geleerd’ moet worden (en of dat dit schooljaar al lukt of dat er langer voor nodig is.. geen idee).

en sorry als ik iets doms zeg, maar dit kwam bij me op toen ik het las, mijn kind is ook niet hb maar wel ‘gewoon heel slim’ en ik weet dat dat niet helemaal te vergelijken is maar ik herken in het topic ook heel veel wél in hem dus vandaar dat ik toch soms reageer

[ Bericht 2% gewijzigd door hilliebillie op 19-03-2022 10:50:29 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')