abonnement Unibet Coolblue
pi_204867177
Is er reden om te denken dat het bestuur moeilijk gaat doen, @Nanukerst? Fijn dat het hem zo goed doet!

Tweedledee, ik zou ook gaan voor groep 3. De meeste verse groep 3’ers moeten dat soort dingen nog leren. En het is echt een misvatting dat slimme kinderen het pluswerk zelfstandig (moeten) kunnen doen. Ik zou dat ook bespreken met de school!

Bij ons gaan de testen en begeleiding waarschijnlijk net na de vakantie starten. Er was eerst nog hoop dat het juni zou worden, maar dat lijkt toch niet haalbaar. En dat vind ik vooral voor de jongste jammer. Hij zit niet lekker in zijn vel en we kunnen hem zelf slecht helpen. Vlak na de meivakantie heb ik op school aangekaart dat het thuis niet goed gaat en dat er echt iets moet gebeuren voor hem. Ze vertelden dat hij in aanmerking kwam voor de plusklas op een aantal vlakken, maar omdat hij ook extra ondersteuning nodig heeft voor het leren lezen/schrijven, mag hij daar niet aan deelnemen. Terwijl hij wel echt op andere gebieden de uitdaging mist.

De extra aandacht voor het lezen werpt nog weinig vruchten af, maar ik krijg steeds meer het vermoeden dat hij een beelddenker is, waardoor het leesonderwijs eigenlijk gewoon anders aangeboden zou moeten worden. Wat dat betreft hoop ik echt op concrete tips als we in het traject gaan.
Venus in pocketformaat
© loveli
  donderdag 26 mei 2022 @ 07:01:18 #202
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204867916
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 22:36 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Waarom is het erg dat zij afgeleid is?
Omdat ze constant door de juf weer bij de les moet worden geroepen. Anders doet ze gewoon niks. Ze kan zichzelf niet tot de orde roepen zegmaar. Thuis moet ik bij dingen zoals aankleden ook constant haar aansporen, Ze weten nu niet echt wat haar niveau is en twijfelen of het afgeleid zijn komt doordat het werk te makkelijk is of dat het gewoon haar persoonlijkheid is.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204871284
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 07:01 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Omdat ze constant door de juf weer bij de les moet worden geroepen. Anders doet ze gewoon niks. Ze kan zichzelf niet tot de orde roepen zegmaar. Thuis moet ik bij dingen zoals aankleden ook constant haar aansporen, Ze weten nu niet echt wat haar niveau is en twijfelen of het afgeleid zijn komt doordat het werk te makkelijk is of dat het gewoon haar persoonlijkheid is.
Mijn oudste is een dromer (geen HB, reguliere vwo-er).. Hij kan wel kort even doorpakken. En krijgt dan veel gedaan. Maar tussendoor, dromerig. Zo erg dat juf zijn werk in groep 7/8 heeft gecompact. De helft van het werk, werd effectief gemaakt. De andere helft van de tijd dromen (of gekopieerd plusklaswerk van een klasgenoot).. Juist dat saaie werk zorgde voor meer wegdromen.
Nu in 3VWO geeft dat allemaal wat minder. Hij let bij de lessen genoeg op. En huiswerk maakt hij snel, tikkie slordig, maar het is af. Hij zou best een punt hoger kunnen scoren met meer inzet, maar dit werkt ook. Past bij hem. Er is ooit weleens ADD geopperd, maar we zijn in al die jaren niet op het punt gekomen er iets mee te moeten doen..

Bij D merk ik ook wel dat hij soms wegdroomt, maar hij blokkeert ook nogal eens bij werk. Dan let hij niet goed op bij uitleg van creatieve werkjes en weet dus niet wat hij moet doen. Dan blokkeert hij en deed hij niks meer. Inmiddels kan hij daar wel bij om hulp vragen. Maar ze hebben allebei een vorm van niksdoen in de klas...
  donderdag 26 mei 2022 @ 18:25:10 #204
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204873277
quote:
0s.gif Op woensdag 25 mei 2022 23:26 schreef Phaidra het volgende:
Is er reden om te denken dat het bestuur moeilijk gaat doen, @:Nanukerst? Fijn dat het hem zo goed doet!

We waren vorig jaar de eersten met een aanvraag voor dit soort onderwijs, het wordt niet regelmatig gedaan. En onbekend maakt soms ook onbemind. Maar we hebben een procesbegeleider vanuit hetzelfde bestuur die haar best voor ons doet, ik heb goede hoop dat het goed komt. :)
  donderdag 26 mei 2022 @ 18:28:56 #205
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204873317
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 07:01 schreef SaskiaR het volgende:

[..]
Omdat ze constant door de juf weer bij de les moet worden geroepen. Anders doet ze gewoon niks. Ze kan zichzelf niet tot de orde roepen zegmaar. Thuis moet ik bij dingen zoals aankleden ook constant haar aansporen, Ze weten nu niet echt wat haar niveau is en twijfelen of het afgeleid zijn komt doordat het werk te makkelijk is of dat het gewoon haar persoonlijkheid is.
Is het realistisch om te verwachten dat een kind van 6 zichzelf 'tot de orde kan roepen'? En kun je uberhaupt iets zinnigs zeggen over deze dingen als haar niveau nog niet in kaart is gebracht en we geen weet hebben van hoe passend (of juist niet..) het haar geboden onderwijs is?

Hier een kind van 9 wat exact hetzelfde gedrag laat zien. Is echt zijn persoonlijkheid, mijn man heeft hetzelfde. Kunnen beide uren doen over een simpele handeling als aankleden, niet omdat het niet genoeg uitdaagt of whatever maar gewoon omdat ze leven in de rotsvaste overtuiging dat haasten nooit goed is. :)
  donderdag 26 mei 2022 @ 18:44:14 #206
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204873522
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:28 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
Is het realistisch om te verwachten dat een kind van 6 zichzelf 'tot de orde kan roepen'? En kun je uberhaupt iets zinnigs zeggen over deze dingen als haar niveau nog niet in kaart is gebracht en we geen weet hebben van hoe passend (of juist niet..) het haar geboden onderwijs is?

Hier een kind van 9 wat exact hetzelfde gedrag laat zien. Is echt zijn persoonlijkheid, mijn man heeft hetzelfde. Kunnen beide uren doen over een simpele handeling als aankleden, niet omdat het niet genoeg uitdaagt of whatever maar gewoon omdat ze leven in de rotsvaste overtuiging dat haasten nooit goed is. :)
Het gebeurt ook bij dingen die ze wel leuk vindt, dus ik denk deels persoonlijkheid of gebrek aan urgentiegevoel. Bijv bij de plusklas of zwemles doet ze heel enthousiast mee, en ineens zit ze salto’s te draaien onder water of naar een vlinder te staren. Ze zegt zelf dat ze gewoon alles ziet en hoort, dus dan is het moeilijk focussen. Ook de werkjes op school vindt ze zelf leuk, dus ze vindt het niet bewust saai.

Welk niveau ze heeft weten we niet goed; met rekenen hebben ze geprobeerd door te toetsen maar ze durft geen antwoord te geven als de betreffende som nog niet in de klas behandeld is (al was ook duidelijk dat ze dingen zoals tafels en procenten wel begrijpt). Met lezen beheerst ze M6, en die mag ze ook gewoon lezen, maar ze kiest zelf vaak boeken van lagere niveaus, lekker makkelijk. Met spelling proberen ze haar uit te dagen om moeilijkere woorden te zeggen (bijv minimaal 8 letters met -aai erin), maar dan komt er niet altijd wat uit.

School begrijpt haar dus niet helemaal (wij ook niet :P ) en hoopt dat de komende iq-test meer handvatten gaat geven.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204884348
quote:
0s.gif Op donderdag 26 mei 2022 18:25 schreef Nanukerst het volgende:

[..]
We waren vorig jaar de eersten met een aanvraag voor dit soort onderwijs, het wordt niet regelmatig gedaan. En onbekend maakt soms ook onbemind. Maar we hebben een procesbegeleider vanuit hetzelfde bestuur die haar best voor ons doet, ik heb goede hoop dat het goed komt. :)
Ja dat is waar, maar als iedereen dit jaar enthousiast is geweest, dan zou het wel heel raar zijn als ze het niet nog een jaar zien zitten. Maar goed, je weet het idd nooit :X.
Venus in pocketformaat
© loveli
  zaterdag 4 juni 2022 @ 12:08:18 #208
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204959803
Gister hebben we een gesprekje gehad over U., over hoe het gaat. Ze was erg positief over hem en over de groei die hij liet zien. Ontzettend fijn.

Voordat hij begon heb ik de juf ook gesproken over dat hij op veel punten voor liep en zichzelf had leren lezen. Ik had gevraagd of ze hem in de gaten konden houden en konden ondersteunen waar nodig. Zouden ze doen.

Maar daar zie ik niks van terug. U. heeft zelf moeten vragen om een werkplanning te krijgen (die hij overigens heel goed zelfstandig doet). En gister gaf de juf aan dat ze helemaal niet zien dat hij de dingen die ik benoemde al kan..

Aan de ene kant denk ik: hij zit nog maar net op school, laat hem maar z’n ding doen. Maar aan de andere kant denk ik ook: wat maakt het dat ik thuis hele andere dingen zie dan zij op school? Ik forceer thuis niks, dat zou ook helemaal niet werken met hem. Hij doet de dingen omdat hij het leuk vindt..
Protège moi de mes désirs.
pi_204960548
Hoe zijn jullie het gesprek uitgegaan? Gaat de juf hem meer in de gaten houden, werkjes aanbieden waarbij hij kan laten zien wat hij thuis laat zien?
Het kan natuurlijk dat hij zich aanpast aan de kinderen om hem heen.

Dat idee hebben we bij onze kleuter ook wel. Uit de screening kwam voor nu iig geen verhoogde score om verder uit te zoeken of ze mogelijk HB is. In groep 3 screenen ze nog eens. Wel blijven ze haar goed volgen en zeker volgend jaar kijken dat ze voldoende uitdaging krijgt. De juf zegt dat ze zelf nooit de uitdagende werkjes kiest, als ze haar die aanbiedt maakt ze ze wel. Ze speelt graag en vindt dat heerlijk. Dat is ook zo maar wellicht wordt ze daarin beïnvloedt door haar klasgenootjes.
Nu dus gevraagd om haar af en toe toch wat extra's aan te bieden om te zien hoe ze reageert. Als ze niet wil ook helemaal prima, maar dan weten we dat. ^O^
  zaterdag 4 juni 2022 @ 14:03:19 #210
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204960566
Nee, eigenlijk niet. Hij begint na de zomervakantie weer in groep 1 (hij is van maart) en als ze zien dat hij meer kan, kan hij meedoen met de werkjes van de kindjes van groep 2. Maar geen afspraken over hoe ze verder gaan stimuleren om wat hij thuis kan ook daar te doen dmv extra werkjes. Dat vind ik wel jammer.. ik wacht even het tweede portfolio af, kijken wat daar de bevindingen in zijn.
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 14:21:20 #211
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_204960672
Waarom moet hij op school doen wat hij thuis kan? Misschien is hij op school druk met het sociale stuk? Daar is echt heel veel tijd mee te vullen voor kleuters. Zoveel regels en kinderen te leren kennen, die al zesjarigen in de kleuterklas observeren, en spelen spelen spelen. Dit zeg ik met weinig kennis van hb maar ook weer niet geheel zonder.

Ik las elders tips hoe leerkrachten lezen leuk kunnen maken/kunnen integreren voor lezende kleuters. Als ik het goed heb onthouden was dat geschreven dingen toevoegen aan de hoeken/het spel dat er is. Ze daarmee iets extra’s geven om te verrijken wat er gebeurt. Boekjes in de leeshoek die ze kunnen pakken. Een klusje voor de juf dat vergt dat je iets leest. Zouden ze dat niet kunnen toepassen, op z’n minst na de zomer?

Jacob is een heel gemiddelde kleuter en de juf zag de eerste maanden absoluut niet wat wij wisten dat hij kon. Daar lag simpelweg zijn focus niet op school.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lemijn op 04-06-2022 15:30:38 ]
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
pi_204961617
Ik heb vorig jaar ook de juf vertelt dat l kon lezen, had ze nog niet gemerkt. Hij was te onzeker over zijn eigen kunnen om het op school te laten zien. De screening kwam daardoor ook geen verhoogde score uit, tot ze hem opnieuw deed met mijn verhaal in het achterhoofd. Toen wel en is het balletje gaan rollen. Maar nu nog laat hij denk ik niet alles zien wat hij al kan. Hij komt thuis met bladen halveren/verdubbelen tot 20, terwijl hij dat makkelijk tot 100 kan en keer/deelsommen interessant vindt. Of klokkijken op halve uren terwijl hij thuis op de minuut uitrekent hoe lang iets nog duurt. Toen hij net in groep 3 begon (januari) hebben ze hem bewust ook op de normale werkjes gezet totdat hij z’n plaats goed gevonden had en na een maand of 2/3 zijn ze hem op 3 sterren/pluswerk gaan geven.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 16:59:03 #213
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204961647
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 16:56 schreef Nazil het volgende:
Ik heb vorig jaar ook de juf vertelt dat l kon lezen, had ze nog niet gemerkt. Hij was te onzeker over zijn eigen kunnen om het op school te laten zien. De screening kwam daardoor ook geen verhoogde score uit, tot ze hem opnieuw deed met mijn verhaal in het achterhoofd. Toen wel en is het balletje gaan rollen. Maar nu nog laat hij denk ik niet alles zien wat hij al kan. Hij komt thuis met bladen halveren/verdubbelen tot 20, terwijl hij dat makkelijk tot 100 kan en keer/deelsommen interessant vindt. Of klokkijken op halve uren terwijl hij thuis op de minuut uitrekent hoe lang iets nog duurt. Toen hij net in groep 3 begon (januari) hebben ze hem bewust ook op de normale werkjes gezet totdat hij z’n plaats goed gevonden had en na een maand of 2/3 zijn ze hem op 3 sterren/pluswerk gaan geven.
Spreekt/leest hij ook meerdere talen?
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204961950
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 16:59 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Spreekt/leest hij ook meerdere talen?
Ja is al heel lang heel goed in Engels begrijpen (hij was een jaar of 2 toen dat begon), kan het een beetje spreken en goed lezen.
Met goed lezen is wel op niveau van spelletjes op de iPad/reclame in winkels etc. Geen boeken.
pi_204961956
Sjaak maakt alleen werk wat hem wordt aangeboden, hij vraagt ook niet om iets extra’s. Maar als hij niets extra’s krijgt, wordt hij thuis chagrijnig en slaapt hij slechter etc. Dus hij werd door de juffen doorgetoetst en hij bleek alles van groep 6 ook al te kunnen (toen hij in groep 5 zat). Nu krijgt hij werk op niveau (eerst alleen rekenen, nu is hij helemaal over naar groep 6) en is hij weer rustiger en beter te pas thuis.

Onderpresteren is echt wel onhandig voor hb-ers. Voor het leren leren, het ontwikkelen van de beginnende executieve vaardigheden, voor het hebben van zelfvertrouwen etc. Lang onderpresteren kan leiden tot depressieve klachten of depressie. Dus ik heb iedere 6 weken overleg op school om Sjaak op niveau te blijven aanspreken. Voor zijn welzijn is dat zo belangrijk!
  zaterdag 4 juni 2022 @ 17:33:15 #216
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204961965
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:32 schreef Nazil het volgende:

[..]
Ja is al heel lang heel goed in Engels begrijpen (hij was een jaar of 2 toen dat begon), kan het een beetje spreken en goed lezen.
Herkenbaar, het viel me op dat veel jongeren geen talen meer beheersen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204961999
Daarentegen vindt hij het nog steeds lastig welke woorden welk lidwoord hebben. De water, etc. Ik krijg dat er niet goed in omdat ik hem niet kan uitleggen waarom dat zo is. Hij wil voor alles een regel hebben, dan kan hij die volgen en is het duidelijk. Laatst werd hij boos dat een kind met z’n fietsbel aan het bellen was. ‘Dat mag niet! Mag alleen bij gevaar!’
pi_204962016
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:33 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Herkenbaar, het viel me op dat veel jongeren geen talen meer beheersen.
Geen talen? Voor mijn idee zijn jongeren tegenwoordig goed in Engels door YouTube en alle spelletjes, veel meer dan wij vroeger hadden. Ik werd pas goed in Engels toen ik Engelse yt kanalen ging volgen. L volgt al Engelse yt kanalen vanaf z’n peutertijd.
pi_204962045
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:36 schreef Nazil het volgende:
Daarentegen vindt hij het nog steeds lastig welke woorden welk lidwoord hebben. De water, etc. Ik krijg dat er niet goed in omdat ik hem niet kan uitleggen waarom dat zo is. Hij wil voor alles een regel hebben, dan kan hij die volgen en is het duidelijk. Laatst werd hij boos dat een kind met z’n fietsbel aan het bellen was. ‘Dat mag niet! Mag alleen bij gevaar!’
En daarom denken mensen vaak dat dit soort kinderen ass hebben, terwijl dit gewoon enorm bij hb hoort.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 17:52:52 #220
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204962141
N kan dat juist heel goed begrijpen, dat andere kinderen anders zijn dan zij, of dat mensen zich niet aan regels houden, of dat die er niet zijn. Driftbuien hebben we hier dus zelden gelukkig :)

Onderpresteren wel... thuis leest ze M7 boeken, maar op school E4 (ook al mag ze van de juf alles uit de kast pakken). Ze kiest gewoon de simpele boeken. Toen ik vroeg of de juf daar meer op kon letten, zei ze 'maar lezen moet voor je plezier zijn, dus als N zelf die boeken kiest, is het goed'. Enerzijds is dat wel zo, maar anderzijds lijkt me dat dan een gelegenheid om het lezen te verbinden met vaardigheden aanleren, zoals een samenvatting maken ofzo. Maar daar begint de juf niet aan...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204962203
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:40 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
En daarom denken mensen vaak dat dit soort kinderen ass hebben, terwijl dit gewoon enorm bij hb hoort.
Ja veel dingen moet je jezelf goed in inlezen wat dat betreft, dat heb ik wel ontdekt. Er beginnen ook steeds meer puzzelstukjes op z’n plek te vallen over z’n peutertijd enzo.
pi_204962291
D liet bij de kleuters ook niet veel zien op school. Pas toen ik eens in de klas was en hij me een boek voorlas zag juf dat ik echt wel gelijk had om hem kort te laten kleuteren :P

Ook hier een kind dat gewoon werk pakt dat er ligt, niet moeilijk doen als het niet hoeft. Maar als kleuter merkte ik dan echt wel dwarse buien thuis. Nu in groep 7 is dat wel over, maar hij heeft ook plusklas, dus daar komt wel een dagelijkse portie 'lastig werk' vandaan. Er zit ook een stukje faalangst/ angst om anderen teleur te stellen in. Dan is simpel werk ook safe.

Engels inderdaad via YouTube. D las in groep 4 Harry Potter in het Engels. Nu bij de Plusklas Chinees en eerder Russisch, maar dat niveau is wel basic.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 18:29:53 #223
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204962388
Waarom ik dat belangrijk vind? Omdat ik niet wil dat dit komt door onzekerheid of omdat de andere kindjes om hem heen het ook niet doen. Dat heb ik eerder ook al benoemd in dit topic.
Het is bijna zomervakantie, dus ik denk dat ik het voor nu hier bij laat. Maar vanaf het nieuwe schooljaar ga ik wel weer het gesprek aan met zijn juf. Dank voor alle inzichten!

Overigens: U. zit in een unit met drie groepen waar groep 1, 2 en 3 gemengd is per basisgroep. De werkjes doen ze op hun eigen niveau. Hij zit nu dus ook in de klas met kindjes van 6 trekt voornamelijk met hen op. Ik denk dat dat ook wel van invloed gaat zijn op hem.

Overigens spreekt U. ook Turks (bijna op hetzelfde niveau als zijn Nederlands) en heeft zichzelf ook Engels geleerd dankzij filmpjes. :+ Maar je kan echt gesprekken voeren in het Engels met hem. Hij blijft me verbazen.
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 18:38:15 #224
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204962488
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 17:37 schreef Nazil het volgende:

[..]
Geen talen? Voor mijn idee zijn jongeren tegenwoordig goed in Engels door YouTube en alle spelletjes, veel meer dan wij vroeger hadden. Ik werd pas goed in Engels toen ik Engelse yt kanalen ging volgen. L volgt al Engelse yt kanalen vanaf z’n peutertijd.
Nee, ik bedoel niet de jongste generatie, maar de generatie die tussen jong en oud zit lijken geen talen als Engels, Duits en Frans te beheersen. Het valt me op bij de jongelingen dat het oppikken van talen uit de media weer een opleving maakt.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204962489
Ik grap wel eens dat l niet leert, maar werkt met updates. Windows werkt altijd slecht en is traag voordat er een update komt, daarna doet hij het weer. L is ook zo. Hij is een periode ‘lastig’, zit zichzelf in de weg, snel miepen etc en even later kan hij weer iets nieuws. Engels vindt hij nu niet meer zo interessant, maar we hebben een tijd gehad dat we inderdaad echt gesprekken in het Engels met elkaar voerden. Net voordat hij kon lezen had hij ook een periode van niet lekker in z’n vel zitten, de juf zei nog dat hij zo snel aan het miepen was. Daarna kon hij lezen en zat hij weer beter in z’n vel. Nu is vooral rekenen leuk. Hij staat met lezen weer even stil in z’n ontwikkeling.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')