abonnement Unibet Coolblue
pi_204421611
Wat fijn @arvensis dat hij zijn draai lijkt te vinden op school. Is niet niks zo’n bak aan nieuwe indrukken.
  woensdag 13 april 2022 @ 09:59:51 #52
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204421680
Over de mijne zeiden ze dat hij wat achter leek te lopen op emotioneel gebied, dat hij bleef hangen in het magische denken. (Oa. zijn irrationele angst voor inbrekers en opgesloten zitten).
Dat een hoogbegaafd kind juist vanuit zijn intelligentie situaties tot in den treure uitdenkt en doordenkt met alle mogelijke consequenties en wat als-en ging er echt niet in… :{

Of de IB-er, nota bene op het voltijds-HB onderwijs, die zei 'nee, ze moeten zich eerst maar leren gedragen in de klas, dan gaan we daarna wel kijken naar meer uitdaging'. :X :') #faal
(Dit was een combinatie met normaal speciaal basisonderwijs, daar lag haar training ook, maar doe dan niet alsof je weet waar je het over hebt. :{w )
***
pi_204421982
:{ (heel herkenbaar, dat van angsten en rampscenario's doordenken).

En dan kunnen ook binnen de intellectuele en cognitieve ontwikkeling er nog allerlei vaardigheden uit de pas lopen. Tussen mijn zoon en de (externe) plusklasleerkracht botert het niet helemaal. Eerst vond ze hem te druk en daarna begreep hij blijkbaar de uitleg naar haar smaak niet snel genoeg (hij kwam thuis met het verhaal dat hij niet in plusklas hoorde omdat de rest het allemaal sneller snapte en als hij niet beter zijn best ging doen, hij eruit moest om plaats te maken voor een geschikter kind :X Of dit woordelijk zo gezegd is, weet ik niet, maar het was de boodschap bij hem aankwam).

En de grap is dat dit allemaal enorm goed te snappen is vanuit de discrepanties in zijn intelligentieprofiel, dus ik vond het wat merkwaardig dat ze daar niet op aansloot. Ik heb nota bene een halve handleiding aan zijn reguliere leerkrachten overgedragen. Toen ik informeerde, bleek dat zij die onderzoeksrapportage niet had, want ivm privacy wordt dat niet zomaar doorgespeeld. Ik begrijp daar echt heel weinig van, dan ben je ECHA-specialist en dan loop je in een half jaar tijd twee keer vast met hetzelfde kind en dan bedenk je niet dat het handig is om na te vragen wat er aan psychodiagnostisch onderzoek ligt en hoe je dat kunt gebruiken om beter aan te sluiten? :?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  woensdag 13 april 2022 @ 10:43:38 #54
327807 Mariposas
יה&#14
pi_204422032
Hi, ik lees hier al een tijdje mee, omdat we op school ook problemen ervaren met mijn oudste zoon. En ik herken wel veel van wat hier wordt geschreven. Mij zoon lijkt met name net een kopie van de dochter van @SaskiaR . En ik ben nu ook weer in het bijzonder getriggerd vanwege de angsten. Mijn zoon is bijvoorbeeld bang om de douche aan te zetten, want stel dat de douchekop er ineens uitvalt en al het water keihard door de badkamer heen spuit en alles overstroomt. En zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.

Het is niet zo dat er bij mijn zoon wordt gedacht aan HB, er wordt meer gestuurd richting autisme. Daar zijn ook zeker wel signalen voor, dus die gedachte op zich is niet gek. Duidelijkheid en regelmaat zijn bijvoorbeeld echt essentieel voor hem. Maar ze volgen hem nu ook wel meer in zijn specifieke behoeftes, de lesstof vindt hij maar saai dus hij mag nu bijvoorbeeld informatieve boeken lezen ipv de verhaaltjes-boekjes.
We hebben net een intake gehad voor specialistische GGZ omdat we graag wat meer duidelijkheid willen, nadat we het een tijdje hebben aangekeken.
Maar wat nu eigenlijk vooral mijn vraag is, zijn er bij jullie ook onduidelijkheden geweest over de ‘diagnose’ (weet even niet hoe dit te benoemen eigenlijk :+ ) of was dat altijd wel evident?
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_204422080
Volgens mij komt het vaak voor dat HB (meestal in combinatie met hooggevoeligheid) wordt aangezien voor ASS. Er zijn ook veel raakvlakken en het één sluit het ander ook niet uit. Maar als je een vermoeden hebt dat je zoon hoog- of meerbegaafd is, zou ik wel proberen aan te sturen op (didactisch) onderzoek dat wordt uitgevoerd door iemand die kennis heeft van hoogbegaafdheid. Dat vergt namelijk wel een andere manier van testen. Degene die de test afneemt, moet bijvoorbeeld kunnen doorzien of een kind een antwoord echt niet weet of dat er sprake is van faalangst of onderpresteren. Als dat niet wordt herkend, krijg je dus geen goed beeld van de cognitieve vaardigheden van een kind.

Hier staan beide kinderen inmiddels op de wachtlijst voor een onderzoekstraject. Kogel door de kerk en gelijk maar alletwee aangemeld. Ik ben een beetje klaar met pappen en nathouden.
Venus in pocketformaat
© loveli
pi_204422231
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:50 schreef Phaidra het volgende:
Volgens mij komt het vaak voor dat HB (meestal in combinatie met hooggevoeligheid) wordt aangezien voor ASS.
Of zoals mijn jongste het zei: "in mijn hoofd zitten zoveel gedachten dat ik echt niet alles kan onthouden". En dus geeft structuur van buiten hulp om die gedachten de goede kant op te leiden.
  woensdag 13 april 2022 @ 11:14:56 #57
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204422317
Ik zou het in eerste instantie zoeken bij HB, want klachten die je ook hebt bij ASS en ADHD kunnen daardoor ook veroorzaakt worden. Misschien is aanpassing in het schoolwerk al genoeg om de klachten weg te nemen. Maar dan moet je inderdaad wel een test laten doen bij een HB-specialist.

N staat nu ook op de wachtlijst voor een IQ-test en we hebben binnenkort ook een gesprek met een externe begeleider. School is nogal traag, dus dan zoeken we het maar elders...
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  woensdag 13 april 2022 @ 11:34:01 #58
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_204422516
De mijne is drie keer getest op autisme maar ze konden hem toch echt die diagnose niet geven. Terwijl hij bij vlagen mega-rigide kan zijn en idd heel erg goed gedijd op structuur en een 'autiforme aanpak'.
Maar dat gaat er maar slecht in dan bij mensen.
Want als het klinkt als een eend en loopt als een eend... dan kan het niet anders dan een eend zijn.

Maar de mijne is toch echt een zwaan... of gans... zo je wil. ;) :D

Overigens denk ik dat hij vandaag niet meer zo hoog zou scoren op een IQ test, omdat ze daar ook deels algemene kennis en vaardigheden testen en door al het gelazer (en scholenwissels) al die jarenlang lag de focus meer op zijn gedrag dan op zijn kennis dus we merken nu dat hij hier en daar achter loopt. Maar in zijn manier van denken zit het er echt nog steeds, dat zal natuurlijk ook niet verdwijnen.
***
  woensdag 13 april 2022 @ 12:04:33 #59
327807 Mariposas
יה&#14
pi_204422831
Er zal inderdaad een IQ-test worden afgenomen maar ik voorzie daarbij wel problemen. Als iets niet in zijn interesse-straatje ligt, dan is zijn inzet en concentratie zéér beperkt. Daarbij speelt faalangst ook een rol, wat niet altijd herkend wordt omdat hij het op ‘geen zin’ en ‘saai’ gooit. Rekenen bijvoorbeeld heeft absoluut niet de interesse van hem. Hij kan dit op school ook enkel uitvoeren met een begeleider naast hem, waarbij hij dan ook maar de helft van de stof hoeft te maken. Hij voert de opdrachten dan wel correct uit, maar rekenen gaat dus niet vanzelf. Daarbij speelt ook mee dat hij wel sommen kan maken zoals 8+9, maar wanneer de som in verhalende vorm staat, zoals ‘er staan 8 schapen in de wei, er komen er 9 bij, hoeveel schapen staan er nu in de wei’, voor hem absoluut onmogelijk is om te maken. Hij kan zeer goed lezen, ook begrijpend lezen, maar dit soort combinaties van lezen en er een som uithalen lukt hem niet.
Het is wel besproken tijdens de intake en hier wordt nog op teruggekomen. :)
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_204423141
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:43 schreef Mariposas het volgende:
Hi, ik lees hier al een tijdje mee, omdat we op school ook problemen ervaren met mijn oudste zoon. En ik herken wel veel van wat hier wordt geschreven. Mij zoon lijkt met name net een kopie van de dochter van @:SaskiaR . En ik ben nu ook weer in het bijzonder getriggerd vanwege de angsten. Mijn zoon is bijvoorbeeld bang om de douche aan te zetten, want stel dat de douchekop er ineens uitvalt en al het water keihard door de badkamer heen spuit en alles overstroomt. En zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.

Het is niet zo dat er bij mijn zoon wordt gedacht aan HB, er wordt meer gestuurd richting autisme. Daar zijn ook zeker wel signalen voor, dus die gedachte op zich is niet gek. Duidelijkheid en regelmaat zijn bijvoorbeeld echt essentieel voor hem. Maar ze volgen hem nu ook wel meer in zijn specifieke behoeftes, de lesstof vindt hij maar saai dus hij mag nu bijvoorbeeld informatieve boeken lezen ipv de verhaaltjes-boekjes.
We hebben net een intake gehad voor specialistische GGZ omdat we graag wat meer duidelijkheid willen, nadat we het een tijdje hebben aangekeken.
Maar wat nu eigenlijk vooral mijn vraag is, zijn er bij jullie ook onduidelijkheden geweest over de ‘diagnose’ (weet even niet hoe dit te benoemen eigenlijk :+ ) of was dat altijd wel evident?
Bij Sjaak werd er op de psz gedacht aan autisme. Hij speelde niet met andere kinderen, maakte geen oogcontact, kon niet tegen harde geluiden etc. Nu speelt hij alsnog niet echt met zijn klasgenoten, maar beweegt hij rond hen heen, zeg maar. 1 op 1 kan hij wel met een ander kind spelen, als dat kind begrijpt hoe hij denkt. Dus ik geloof best dat mensen nu ook nog aan autisme zouden kunnen denken. Gelukkig weten we ondertussen beter (en ben ik beter in meningen van anderen van me af te zetten).
pi_204423167
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:04 schreef Mariposas het volgende:
Er zal inderdaad een IQ-test worden afgenomen maar ik voorzie daarbij wel problemen. Als iets niet in zijn interesse-straatje ligt, dan is zijn inzet en concentratie zéér beperkt. Daarbij speelt faalangst ook een rol, wat niet altijd herkend wordt omdat hij het op ‘geen zin’ en ‘saai’ gooit. Rekenen bijvoorbeeld heeft absoluut niet de interesse van hem. Hij kan dit op school ook enkel uitvoeren met een begeleider naast hem, waarbij hij dan ook maar de helft van de stof hoeft te maken. Hij voert de opdrachten dan wel correct uit, maar rekenen gaat dus niet vanzelf. Daarbij speelt ook mee dat hij wel sommen kan maken zoals 8+9, maar wanneer de som in verhalende vorm staat, zoals ‘er staan 8 schapen in de wei, er komen er 9 bij, hoeveel schapen staan er nu in de wei’, voor hem absoluut onmogelijk is om te maken. Hij kan zeer goed lezen, ook begrijpend lezen, maar dit soort combinaties van lezen en er een som uithalen lukt hem niet.
Het is wel besproken tijdens de intake en hier wordt nog op teruggekomen. :)
Als je een tester hebt die verstand heeft van HB (en het liefst zelf ook HB is), dan kan die daar doorheen prikken. Bij de GGZ vind je niet altijd de juiste mensen. Het zou tof zijn als de KIQT+ kan worden afgenomen. Die is niet talig namelijk.
pi_204424072
Bij D is de test afgenomen door iemand van het HB-bureau van de overkoepelende schoolorganisatie. Dat was voor D, die heel erg veel lol in testen heeft en mensen leuk vindt, prima.
Maar een klasgenootje sloeg juist dicht en had beter iemand kunnen hebben waar hij al kennis mee had gemaakt of in ieder geval verstand had van verlegen/ASS kinderen.
Het hangt dan echt wel van de tester af, wat de score wordt.
  woensdag 20 april 2022 @ 13:01:07 #63
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204489997
quote:
0s.gif Op woensdag 13 april 2022 12:04 schreef Mariposas het volgende:
Er zal inderdaad een IQ-test worden afgenomen maar ik voorzie daarbij wel problemen. Als iets niet in zijn interesse-straatje ligt, dan is zijn inzet en concentratie zéér beperkt. Daarbij speelt faalangst ook een rol, wat niet altijd herkend wordt omdat hij het op ‘geen zin’ en ‘saai’ gooit. Rekenen bijvoorbeeld heeft absoluut niet de interesse van hem. Hij kan dit op school ook enkel uitvoeren met een begeleider naast hem, waarbij hij dan ook maar de helft van de stof hoeft te maken. Hij voert de opdrachten dan wel correct uit, maar rekenen gaat dus niet vanzelf. Daarbij speelt ook mee dat hij wel sommen kan maken zoals 8+9, maar wanneer de som in verhalende vorm staat, zoals ‘er staan 8 schapen in de wei, er komen er 9 bij, hoeveel schapen staan er nu in de wei’, voor hem absoluut onmogelijk is om te maken. Hij kan zeer goed lezen, ook begrijpend lezen, maar dit soort combinaties van lezen en er een som uithalen lukt hem niet.
Het is wel besproken tijdens de intake en hier wordt nog op teruggekomen. :)
De IQ-test wordt door de GGZ afgenomen begrijp ik? Zoals al aangegeven hebben zij echt niet genoeg kennis van hoogbegaafdheid om een hoogbegaafd kind te kunnen testen. Is er een optie om de IQ-test te laten doen door een HB-specialist? Desnoods in samenwerking met school of gemeente ivm vergoeding?
  woensdag 20 april 2022 @ 13:06:56 #64
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_204490043
quote:
1s.gif Op woensdag 13 april 2022 10:43 schreef Mariposas het volgende:
Hi, ik lees hier al een tijdje mee, omdat we op school ook problemen ervaren met mijn oudste zoon. En ik herken wel veel van wat hier wordt geschreven. Mij zoon lijkt met name net een kopie van de dochter van @:SaskiaR . En ik ben nu ook weer in het bijzonder getriggerd vanwege de angsten. Mijn zoon is bijvoorbeeld bang om de douche aan te zetten, want stel dat de douchekop er ineens uitvalt en al het water keihard door de badkamer heen spuit en alles overstroomt. En zo zijn er nog veel meer dingen te benoemen.

Het is niet zo dat er bij mijn zoon wordt gedacht aan HB, er wordt meer gestuurd richting autisme. Daar zijn ook zeker wel signalen voor, dus die gedachte op zich is niet gek. Duidelijkheid en regelmaat zijn bijvoorbeeld echt essentieel voor hem. Maar ze volgen hem nu ook wel meer in zijn specifieke behoeftes, de lesstof vindt hij maar saai dus hij mag nu bijvoorbeeld informatieve boeken lezen ipv de verhaaltjes-boekjes.
We hebben net een intake gehad voor specialistische GGZ omdat we graag wat meer duidelijkheid willen, nadat we het een tijdje hebben aangekeken.
Maar wat nu eigenlijk vooral mijn vraag is, zijn er bij jullie ook onduidelijkheden geweest over de ‘diagnose’ (weet even niet hoe dit te benoemen eigenlijk :+ ) of was dat altijd wel evident?
Onze oudste was al 11 toen hoogbegaafdheid werd vast gesteld. We hadden werkelijk geen idee. Hij was erg intelligent, zeker, maar hij was op school heel gemiddeld en wiskundige raadels oplossen op zijn 3de waren niet aan de orde. En destijds was dat wel ons beperkte beeld van een hoogbegaafd kind. :+ Met terugwerkende kracht vind ik het wel heel naar dat we het niet op tijd hebben gezien, dat had hem veel ellende bespaard.
pi_204490911
Hoi allemaal, een long-time lurker hier 🙂
Ik ben opzoek naar advies. Onze dochter van 5,5 is niet hoogbegaafd (denk ik) maar ze leest heel goed. Ze leest al letters sinds ze 2 is, en kon voor ze met school startte woorden en korte zinnen lezen. Ze is dol op lezen en zit het liefst de hele dag met een boek op de bank.
Vandaag is ze getest op school, en blijkt dat ze AVI uit is. Ze gaat na de zomer naar groep 3, in een 3/4/5 combinatieklas.
Ze is nu, in groep 2, prima tevreden op school. Ze speelt veel en houdt niet van knutselen. Ze is snel afgeleid van haar eigen taken (soms moet de juf letterlijk naast dr blijven staan zodat ze iets afmaakt) en kijkt of helpt graag met anderen mee.

Maar ik ben een beetje bang dat ze zich straks in groep 3 suf verveeld met de leesles. Ze loopt op andere vlakken niet zo extreem voor (op rekenen een beetje, en ze vindt schrijven leuk maar de fijne motoriek is nog niet super), dus ze heeft nog zat te leren gelukkig.
Ik was benieuwd of jullie ervaring hebben met zo'n situatie: voorlopen op één vlak maar niet op alles. We gaan het natuurlijk op school bespreken, maar ik hoor heel graag wat een mogelijke aanpak is voor zoiets.
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_204491206
L is de zelfde leeftijd en vond groep 2 ook prima, maar om 'saai' te voorkomen heeft hij 2 en 3 in 1 jaar. Hij is dus na de kerstvakantie naar groep 3 gegaan. Hij werd toen getest op avi e3 en nu weet ik niet, maar e4 leest hij makkelijk. Verder zijn we nog niet gegaan omdat boeken zonder plaatjes saai zijn.

Die beslissing om 2 en 3 in 1 jaar te doen is genomen met de juffen, ib'er en orthopedagogen. Groep 3 is makkie volgens hem, hij heeft van alles het moeilijkste niveau maar vindt het wel leuk. Rekenen is ook makkelijk maar schrijven door de motoriek niet, daarvoor hebben we fysiotherapie. Hij heeft natuurlijk daarvan wel echt een half jaar gemist want dat kon hij nog niet. Maar verder gaat het nu echt prima en hij heeft zin in groep 4. We kijken echt op het moment hoe het gaat en of hij nog iets nodig heeft, want het is niet te voorspellen hoe ver hij vooruit gaat lopen of juist in de pas blijft. Maar dat laatste verwacht niemand eigenlijk.

Misschien voor jullie een idee om haar straks wat meer met groep 4 mee te laten doen bij bv lezen? Heeft l een tijdje gedaan met schrijven. Ging hij voor schrijven naar groep 3 en de rest in groep 2 tot hij na de vakantie echt over ging. Ik zou eens goed met de school praten hierover, wat hun plan is.
pi_204491271
Voorlopen op 1 vlak komt vaker voor. Hier is dat rekenen. Sjaak krijgt de instructie van rekenen en maakt vervolgens geen sommen, hij mag dan zijn verrijkingswerk doen. Het is voor hem nog steeds goed om mee te luisteren naar de instructies, want dan hoort hij de schoolse strategieën. 1 keer horen is voor hem genoeg om ze te onthouden en toe te kunnen passen, hij heeft de oefeningen daarna dus niet meer nodig. De toetsen maakt hij aan het eind van ieder blok en daar scoort hij gemiddeld een 9,5 op, dus het gaat goed zo.
Het verrijkingswerk is een bak waar Sjaak uit kan kiezen. Werkboekjes over het brein, Engelse grammatica, Rekentijgers, extra topografie, allemaal dingen die hij leuk vindt.
  donderdag 21 april 2022 @ 00:11:00 #68
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_204495490
Misschien even zoeken op 'asynchrone ontwikkeling'. De ontwikkelingen op diverse gebieden kunnen uiteen lopen.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_204495556
quote:
0s.gif Op woensdag 20 april 2022 15:19 schreef lemonlime het volgende:
Hoi allemaal, een long-time lurker hier 🙂
Ik ben opzoek naar advies. Onze dochter van 5,5 is niet hoogbegaafd (denk ik) maar ze leest heel goed. Ze leest al letters sinds ze 2 is, en kon voor ze met school startte woorden en korte zinnen lezen. Ze is dol op lezen en zit het liefst de hele dag met een boek op de bank.
Vandaag is ze getest op school, en blijkt dat ze AVI uit is. Ze gaat na de zomer naar groep 3, in een 3/4/5 combinatieklas.
Ze is nu, in groep 2, prima tevreden op school. Ze speelt veel en houdt niet van knutselen. Ze is snel afgeleid van haar eigen taken (soms moet de juf letterlijk naast dr blijven staan zodat ze iets afmaakt) en kijkt of helpt graag met anderen mee.

Maar ik ben een beetje bang dat ze zich straks in groep 3 suf verveeld met de leesles. Ze loopt op andere vlakken niet zo extreem voor (op rekenen een beetje, en ze vindt schrijven leuk maar de fijne motoriek is nog niet super), dus ze heeft nog zat te leren gelukkig.
Ik was benieuwd of jullie ervaring hebben met zo'n situatie: voorlopen op één vlak maar niet op alles. We gaan het natuurlijk op school bespreken, maar ik hoor heel graag wat een mogelijke aanpak is voor zoiets.
Ik denk dat combinatie klassen hierin zeker een voordeel zijn. Mijn zoon (6, groep 3)kan bepaalde dingen mee doen met de hogere klas daardoor, en ze zijn op school veel meer gewend om maatwerk te leveren. En een voorsprong qua lezen is in theorie heel simpel op te lossen. Een groot deel van het leren lezen is vooral leeskilometers maken en dat kun je blijven doen, ook als je al avi uit bent. Ze zal dan alleen een lastiger boek lezen dan de rest. (zeg ik overigens als niet-docent zijnde).

Mijn zoon leest nu op E4 niveau dus hij sluit daarmee bij groep 4 aan (en een enkeling van groep 4 sluit juist aan bij 3). Rekenen doet hij ook mee met 4 (of apart rekentijger), maar schrijven gewoon op groep 3 niveau. En omdat hij voor loopt met taal en rekenen kan hij een deel van de tijd die hij overhoudt extra besteden aan oefenen met (netjes) schrijven, met name door ‘taaldoendoosjes’ waarbij hij bijvoorbeeld zoogdieren moet tekenen en er bij moet schrijven wat het zijn. Gewoon ‘schrijven’ vind hij niet leuk echt mijn kind O+.
¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸><(((º>
pi_204495733
Een combi klas is juist fijn, want ze zou dus juist ook lessen mee kunnen doen met 4 (of hoger).
Fijn is voor jullie dat er al een avi niveau is en dat scheelt discussies en ik ga er vanuit dat de leerkrachten van te voren hier al over nadenken.
Js heeft op de eerste twee weken in groep 3 na nog nooit meegedaan met de leeslessen. En de eerste twee weken deed hij alleen mee om dingen als het werken in een werkboekje etc te ervaren. Hij heeft altijd iets anders gedaan tijdens deze tijd (zoals leesraadsels, projecten enz).

Qua IQ testen vraag inderdaad naar iemand die is gespecialiseerd in hb en een cijfertje zegt ook niets alles. Js heeft in verhouding laag gescoord op de twee onderdelen waar wij hem juist het sterkst in vinden. Tijdens het bespreken van zijn scores kwamen we tot de conclusie dat die twee onderdelen juist tijdens de pauze en aan het eind van het onderzoek waren afgenomen. Ik zie een verband :)

En verder gaat het met Js niet zo goed op het moment. Hij is zich opeens gaan realiseren dat hij volgend jaar zijn (broers) vrienden uit de hogere klassen moet gaan missen (bovenbouw zit op een dependance). Hij heeft verder al geen aansluiting in de klas en vertelde dat hij nu vaak alleen pluswerk moet maken (hij had tijdens het pluswerk twee maatjes, maar ik vermoed dat die nu langzaam ook wat basisinstructie nodig hebben). En de ambulante hb leerkracht staat nu ook voor de klas, dus die ziet hij nog maar een half uurtje per week ipv 3 uur per week.
Verder is de externe plusklas stom, maar waarom krijg ik er niet uit. Na de vakantie hebben we een gesprek met de leerkracht van de externe plusklas en de groepsleerkrachten.
We kregen vanuit school al een mail dat er volgend jaar wat dingen veranderen in de groepsindeling dus ik hoop dat er een combi 5/6 komt.
pi_204495865
Ik vind een combinatieklas over het algemeen ook tof, maar voor Sjaak betekent het dat hij ook gewoon meeluistert met de instructie van groep 6, waardoor hij daar volgend jaar niets meer heeft te zoeken. Hij weet immers meer dan de helft al. Dus de kans is groot dat hij weer een keer gaat versnellen (en hij in 7/8 terecht komt) en na volgend schooljaar met de basisschool klaar is. Ik vind dat wel een dingetje hoor… Aan de andere kant: hij heeft hier zelf voor kunnen kiezen, we wisten namelijk niet dat hij mee luisterde tot hij het ons vertelde. Hij vond zijn eigen werk te makkelijk, dus doet hij 2 schooljaren in 1 jaar. Tof dat hij dat zelf kon beslissen O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Loj Wat naar dat Js niet zo lekker in zijn vel zit op het moment. Alleen je werk moeten maken is voor geen enkel kind prettig, volgens mij. Jammer ook dat die ambulante leerkracht nu voor de klas staat. Een half uurtje is echt heel erg weinig.
pi_204496248
quote:
0s.gif Op donderdag 21 april 2022 07:43 schreef MevrouwCactus het volgende:
Ik vind een combinatieklas over het algemeen ook tof, maar voor Sjaak betekent het dat hij ook gewoon meeluistert met de instructie van groep 6, waardoor hij daar volgend jaar niets meer heeft te zoeken. Hij weet immers meer dan de helft al. Dus de kans is groot dat hij weer een keer gaat versnellen (en hij in 7/8 terecht komt) en na volgend schooljaar met de basisschool klaar is. Ik vind dat wel een dingetje hoor… Aan de andere kant: hij heeft hier zelf voor kunnen kiezen, we wisten namelijk niet dat hij mee luisterde tot hij het ons vertelde. Hij vond zijn eigen werk te makkelijk, dus doet hij 2 schooljaren in 1 jaar. Tof dat hij dat zelf kon beslissen O+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@:Loj Wat naar dat Js niet zo lekker in zijn vel zit op het moment. Alleen je werk moeten maken is voor geen enkel kind prettig, volgens mij. Jammer ook dat die ambulante leerkracht nu voor de klas staat. Een half uurtje is echt heel erg weinig.
Ja tegen ‘ze moeten kind kunnen zijn’ hik ik ook aan. Een vriendin roept dat elke keer. L is ook nog echt kind, maar dan wel een die leren heel leuk en makkelijk vindt. Ja daar kan ik ook niks aan doen. Een andere moeder zegt elke keer ‘l is heel slim’ tegen haar eigen kind. Vind ik ook niet leuk, l is net als iedereen maar gewoon op zijn eigen tempo. Hij hoeft niet in een ander hokje. Het is niet echt onbezorgd ofzo als je kind voor loopt, het geeft alleen maar meer zorgen. Dat snappen mensen niet, want het is toch fijn als hij goed kan leren?

Ik hoop ook echt dat er volgend jaar geen 4/5 combi is want dan vrees ik het zelfde als bij Sjaak, dat hij vrolijk zelf beslist groep 5 te volgen. Hij roept al een half jaar dat hij in groep 5 wil zitten. Hij gaat zijn 6e verjaardag vieren in groep 4 :X
pi_204496250
Combi heeft zijn voordeel, maar ook zijn nadeel.
Jongste leefde helemaal op in groep 3, lekker leren schrijven. Lezen ging hij avi-loos groep 3 in, maar ging per maand een avi omhoog, mei groep 3 avi uit. Serieuze rekensommen, meer uitdaging. Hij deed het schrijven mee met de groep, daar had hij in de onderbouw nauwelijks iets mee gedaan. Lezen mochten ze op hun eigen avi-niveau. Rekenen ook met de groep mee qua basisinstructies, en dan deels oefenen en deels uitdagender werk.

Maar in groep 3 heeft hij ook veel uitleg van groep 4&5 gehoord. En in groep 4 de stof voor groep 5 nog eens. Dus halverwege groep 5 was het echt wel klaar in de middenbouw qua uitdaging. Hij kreeg toen wel een externe plusklas, maar in school ging het echt niet lekker. Hij is toen gered door de lockdown, anders weet ik niet hoe dat gelopen was.

Nu in groep 6-7-8 gebeurt hetzelfde. Hij zit halverwege groep 7, maar beheerst de stof van de bovenbouw wel. Alleen sociaal en emotioneel past hij gewoon goed in groep 7, dus we willen hem daar wel graag houden. Dus met verbreding en verdieping moet hij nog een dik jaar door. Hij is echt niet klaar voor de middelbare school, en de pre-gymnasium klas wil hij niet heen. Hij heeft ook echt leuke vriendjes, dus ik snap het wel. We gaan binnenkort overleggen met juf, plusklasjuf en de PMT-er om te kijken waar&hoe hij nog dingen kan leren op het emotionele gebied (doorzetten, paniek, zelfbeeld)

Juf zegt ook: hij hoort de helft van de dingen niet die je tegen de klas zegt, mist regelmatig een stuk uitleg van een knutselwerk. Maar hoe zacht ze ook praat, de lesjes die ze aan groep 8 geeft, kent hij daarna ook :D
Je ziet het daar op school vaak. Dat de kinderen in de nieuwe bouw echt even opleven, maar in de laatste groep een dip hebben.
pi_204496357
Hier begonnen ze dit jaar met een combinatiegroep en die is omgezet naar enkele jaargroepen. Dat zorgt dat mijn kind zijn werk vaker af heeft (want er is geen andere uitleg om naar te luisteren) maar ook dat hij meer klaagt over saai. Volgend jaar wel weer een combinatiegroep, lastig waar we hem dan in moeten delen.
  donderdag 21 april 2022 @ 09:50:17 #75
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204496456
Hoe doen ze dan versnellen bij jullie? Ik denk dat N ook alles heel snel begrijpt, maar ze is niet een kind dat uit zichzelf verder in de boekjes gaat werken. Bij haar staat de uitleg van de juf gelijk aan iets leren, maar zonder uitleg gaat ze iets niet uit zichzelf uitzoeken. Ze hebben bij rekenen ook geen boekjes, alles gaat klassikaal, dus ze kan daar ook niet sneller werken, al zou ze het willen.
En de juf heeft geen tijd om haar apart dingen eerder uit te leggen, dus dat gebeurt sowieso niet.
Bij taal hebben ze wel werkboekjes, maar dan doet ze ook braaf de pagina's die haar verteld worden (bij de meeste dingen is dat wat de rest van de klas ook doet, soms moet ze uit een moeilijker boekje werken).
Volgens mij is het niet nodig dat ze alles zo vaak oefent en zou ze best sneller kunnen, maar ik zie niet echt hoe en wanneer dat dan zou moeten gebeuren :?

Dus hoe gaat dat praktisch bij jullie dan?
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')