Lijkt me ingewikkeld met je jongste. Je hebt lezen voor zoveel dingen nodig... hopelijk kan het onderzoekstraject gauw starten en geeft dat meer duidelijkheid.quote:Op maandag 4 juli 2022 14:06 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Sneu dat het zoveel invloed heeft he. Fijn dat het einde van het schooljaar in zicht is!
@:lunapuella, welkom hier! Zolang hij zelf goed in zijn vel zit en nog plezier heeft in het leren (en überhaupt uitdaging heeft), denk ik dat je niet per se een test nodig hebt. Maar wel heel goed om voorbereid te zijn op het moment dat het nodig is .
Wij hadden vorige week gesprekken op school. Bij de jongste in groep 3 loopt het echt een beetje spaak. Ze hebben het afgelopen half jaar veel geïnvesteerd in het leesonderwijs, maar helaas heeft dat geen resultaat gehad. En eigenlijk hebben ze gezegd dat ze het ook niet meer weten hoe ze het met hem aan moeten pakken. A. zelf heeft nu 'besloten' dat hij gewoon niet kán lezen en wil ook niet meer. Op andere vlakken heeft hij heel erg meer uitdaging nodig, maar als je niet kan lezen is dat best lastig. Ze bieden hem nu wel rekenwerk aan op een hoger niveau, en dat heeft wel effect gehad op zijn gedrag thuis. Het is nu wachten wanneer we eindelijk het onderzoekstraject in kunnen. Verwachting is na de zomervakantie (aangemeld in maart).
De oudste gaat gelukkig wel lekker momenteel. Hij klaagde thuis de afgelopen tijd dat alles zo makkelijk was, maar de juf wees hem erop dat er voldoende verrijkingsmateriaal ligt in de klas dat hij mag pakken. Alleen denkt hij daar dus nooit aan . Hier mag hij dus volgend jaar zelf wat meer verantwoordelijkheid voor nemen (mag ook wel in groep 7, zou je denken).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Mama van 2 lieve meiden :)
Daarbij: Kinderen die cognitief makkelijk meekunnen, hebben lang niet zoveel geoefend in organiseren/plannen/doorzetten etc, omdat ze er gewoon nooit veel gebruik van hoefden te maken. Dingen lukken 'vanzelf' wel.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 09:40 schreef Nijna het volgende:
Ik denk bij de laatste zin: misschien heeft hij juf nog wel nodig om kleine stapjes te maken naar zelf verantwoordelijkheid nemen. Groep 7 staat niet gelijk aan: je moet het maar kunnen.
En dit is eigenlijk wat ik bedoel: je hebt het over een kind van 6/7 (?) en termen als 'eigenaarschap' vallen al. Wat zijn we nu aan het doen met zn allen binnen onderwijsland?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 14:08 schreef SaskiaR het volgende: dat werktempo/afgeleid zijn is echt wel een ding waar we maar tegenaan blijven lopen. En als ze niet meer 'eigenaarschap' krijgt dan wel neemt, dan wordt het ook niet beter.
Ik vind dingen onthouden wel horen bij plannen. Je moet toch weten (of opschrijven) wanneer iets af moet zijn voordat je kan plannen hoe je daar komt. Ik bedoelde meer te zeggen dat het niet altijd zo is dat hb'ers niet kunnen plannen, want ik zie bij N wel dingen die mij het idee geven dat ze in elk geval zou kunnen leren plannen.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 14:12 schreef Nanukerst het volgende:
Plannen is toch niet het onthouden van afspraken? Plannen is in staat zijn om een proces te coordineren wat binnen een bepaald tijdspad tot een bepaald resultaat dient te komen (zo ongeveer). Daar zijn echt wel vaardigheden voor nodig die je niet perse bezit als je jong bent.
[..]
En dit is eigenlijk wat ik bedoel: je hebt het over een kind van 6/7 (?) en termen als 'eigenaarschap' vallen al. Wat zijn we nu aan het doen met zn allen binnen onderwijsland?
Dit. Deze executieve vaardigheden zijn pas volledig ontwikkeld als je 25 jaar bent en je begint pas ergens in je tienerjaren met dit te ontwikkelen. Dus het is wel belangrijk om er realistisch naar te kijken: wanneer mag je al zo’n hogere cognitieve vaardigheid van een kind verwachten?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 13:50 schreef Nanukerst het volgende:
Het wordt in HB-land vaak geroepen: 'Deze kinderen hebben nooit leren plannen en organiseren'. Feit blijft: alle kinderen hebben gewoon nog niet de hersenverbindingen gemaakt die nodig zijn voor plannen en organiseren. Verder prima om daar aandacht aan te besteden zodat ze dat kunnen ontwikkelen natuurlijk, maar de verwachting dat een kind in klas x dan ook x en x moet kunnen beheersen vind ik niet reeel.
Een map zelf pakken mag je verwachten. Maar ik gok dat hij gerust - na drie jaar - wel weet dat hij de map moet pakken, maar om een andere reden het niet doet. Waarom hij het niet doet is een interessanter vraagstuk om te beantwoorden, samen met hem. De jongste hier heeft een hekel aan pluswerk waar scholen vaak mee komen: de plusboekjes etcetera en doet zijn uiterste best om onder zulke onzin uit te komen. Dan kunnen we allemaal denken: 'Oh jee hij krijgt de boel niet geregeld' maar het is meer 'Oh jee hij vindt er geen kut aan'.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 15:28 schreef Deepfreeze het volgende:
Je kunt niet verwachten dat ze klaar zijn met de ontwikkeling, of op hetzelfde niveau als dat ze cognitief zitten. Maar een beetje basisvaardigheden mag toch wel, vergeleken met andere kinderen van die leeftijd?
Dat hij gewoon om half 9 zijn map pakt en direct de dag begint met een half uur pluswerk.. Zelfs dat lukt na 3 jaar plusklas nog niet. Het eerste jaar stuurde die juf het. Deze juf laat het meer gaan, omdat andere kinderen het wel zelf pakken. Hij pakt de map na 2 jaar nog niet vaak uit zichzelf. Toen hij 7 was maakte ik me erg ook geen zorgen over. Inmiddels is hij 10 en mogen sommige dingen toch wel iets blijven plakken..
Hij kiest gewoon wat hij op dat moment leuk vindt. Net als de planning die hij elke ochtend moet maken, evt met juf bespreekt, die in zijn la doet en niet meer naar kijkt. Hij leeft zo in het moment.quote:Op dinsdag 5 juli 2022 15:56 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Een map zelf pakken mag je verwachten. Maar ik gok dat hij gerust - na drie jaar - wel weet dat hij de map moet pakken, maar om een andere reden het niet doet. Waarom hij het niet doet is een interessanter vraagstuk om te beantwoorden, samen met hem. De jongste hier heeft een hekel aan pluswerk waar scholen vaak mee komen: de plusboekjes etcetera en doet zijn uiterste best om onder zulke onzin uit te komen. Dan kunnen we allemaal denken: 'Oh jee hij krijgt de boel niet geregeld' maar het is meer 'Oh jee hij vindt er geen kut aan'.
Plusboekjes zijn ook stom. Waarom mogen die kinderen niet een taak doen die hen interesseert?quote:Op dinsdag 5 juli 2022 15:56 schreef Nanukerst het volgende:
[..]
Een map zelf pakken mag je verwachten. Maar ik gok dat hij gerust - na drie jaar - wel weet dat hij de map moet pakken, maar om een andere reden het niet doet. Waarom hij het niet doet is een interessanter vraagstuk om te beantwoorden, samen met hem. De jongste hier heeft een hekel aan pluswerk waar scholen vaak mee komen: de plusboekjes etcetera en doet zijn uiterste best om onder zulke onzin uit te komen. Dan kunnen we allemaal denken: 'Oh jee hij krijgt de boel niet geregeld' maar het is meer 'Oh jee hij vindt er geen kut aan'.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Prrrrr
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nuttig, zo'n artikel uit 1996.quote:
Nou ja, deze kan ik wel volgen.quote:
En heb je dan gemak ik je leven of is het een vloek?quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 11:14 schreef SaskiaR het volgende:
Dat Mensa aanvoelt als een patiëntenvereniging herken ik wel. Zelf heb ik geen problemen gehad omdat ik hb ben, maar de nadruk ligt daar soms wel veel op bij Mensa. Ik ga er dan ook zelden heen. Maar ze hebben ook leuke activiteiten hoor!
Pharos vond ik wel gezellig trouwens, daar gaan we wel af en toe heen.
En qua problemen op school, de leerkracht vroeg zelf om N te laten testen. Dus het zijn niet alleen de ouders die erop aandringen
Donderdag is het zover, ben benieuwd of ze er wat van bakt
Ik heb er meer voordeel van dan nadeel. Al ben ik natuurlijk niet overal goed inquote:Op zaterdag 6 augustus 2022 16:30 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
En heb je dan gemak ik je leven of is het een vloek?
Ben je dan ook echt erg intelligent en waar uit zich dat in?quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 17:32 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Ik heb er meer voordeel van dan nadeel. Al ben ik natuurlijk niet overal goed in
Ik zou het aangeven, l. Las thuis al maar liet op school niks merken. Nadat ik het aangaf bij de juf is die er op gaan letten en hem een zetje gaan geven om op school ook wat meer met letters te doen. Zat een soort faalangst achter, ik mocht het eerst van l. Ook niet zeggen aan de juf. Die is dus wel heel voorzichtig te werk gegaan. Daarna had ze pas door hoever hij eigenlijk voor liep. Hij deed daarvoor gewoon mee met het niveau van de groep. Dit speelde eind groep 1, na een paar maanden groep 2 is hij naar groep 3 gegaan.quote:Op zaterdag 6 augustus 2022 20:25 schreef Tink89 het volgende:
Hebben jullie bij school van tevoren iets aangegeven? Prul wordt eind november 4 en leest avi start boekjes nu.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |