Kan je niet aan juf aangeven dat N erbij komt zitten of desnoods op het einde, als juf bepaalde dingen graag eerst met jullie wil bespreken.quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dit merk ik ook bij onze leerkracht - de kinderen worden heel klein gehouden. Zo gauw ze 'jong' gedrag vertonen (wat m.i. niets met leeftijd te maken heeft), worden de regels nog strenger gemaakt en kom je in een spiraal terecht van een kind dat zich niet serieus genomen voelt en zich dus nog 'jonger' gaat gedragen.
Wat ik ook wel lastig vind is dat ze niet met N praten over wat ZIJ vindt of nodig heeft. Overleggen zijn altijd alleen met de ouders. Vervolgens moet ik dan met N praten over wat de juf heeft gezegd en de juf mailen wat N gezegd heeft. In plaats van dat ze het gewoon aan haar zelf vragen
Of een kind dat niet open verteld over hoe hij zich echt voelt. Juf probeert het wel, maar dan valt het altijd wel mee. Want D wil juf niet teleurstellen, dus hij knikt maar wat. Waardoor ik juf weer terugkrijg dat het niet zo erg is en dat hij misschien thuis wat overdrijft. Sure, als hij het raam uit wil springen is dat voor de lol.. (na die opmerking vlogen er opeens allerlei hulpverleners in en zitten we nu op een betere weg).quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:15 schreef SaskiaR het volgende:
[..]
Dit merk ik ook bij onze leerkracht - de kinderen worden heel klein gehouden. Zo gauw ze 'jong' gedrag vertonen (wat m.i. niets met leeftijd te maken heeft), worden de regels nog strenger gemaakt en kom je in een spiraal terecht van een kind dat zich niet serieus genomen voelt en zich dus nog 'jonger' gaat gedragen.
Wat ik ook wel lastig vind is dat ze niet met N praten over wat ZIJ vindt of nodig heeft. Overleggen zijn altijd alleen met de ouders. Vervolgens moet ik dan met N praten over wat de juf heeft gezegd en de juf mailen wat N gezegd heeft. In plaats van dat ze het gewoon aan haar zelf vragen
Dat is ook lastig ja. Het liefst zou je willen dat kinderen alles vanuit intrinsieke motivatie doen en dan hoef je als leerkracht of ouder alleen te faciliteren. Maar soms moeten er toch dingen gebeuren waar kinderen geen zin in hebben en dan moet je toch streng zijn. Uiteindelijk is het niet goed voor ze als ze alleen maar mogen doen wat ze leuk vinden....quote:Op dinsdag 7 juni 2022 10:40 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
Of een kind dat niet open verteld over hoe hij zich echt voelt. Juf probeert het wel, maar dan valt het altijd wel mee. Want D wil juf niet teleurstellen, dus hij knikt maar wat. Waardoor ik juf weer terugkrijg dat het niet zo erg is en dat hij misschien thuis wat overdrijft. Sure, als hij het raam uit wil springen is dat voor de lol.. (na die opmerking vlogen er opeens allerlei hulpverleners in en zitten we nu op een betere weg).
Wat ook niet helpt is dat ze de goede toon niet kan vinden in de communicatie. Ze is of pittig, maar dan duikt D dus weg (smoesjes of huilen). Of ze is zorgzaam en dan komt D met dingen weg. Het is ook lastig, die gebruiksaanwijzing van dit kind is een maf knip en plak werkje
Je bent vast een leuke moeder.quote:Op zaterdag 4 juni 2022 21:20 schreef MevrouwCactus het volgende:
[..]
Mijn kind is niet de volgende Nikola Tesla, hij is lekker zichzelf
Ik zat te denken, bij ons stipte ik het met de rapportgesprekken aan vorig jaar. Toen is begin van het nieuwe schooljaar die lijst ingevuld en pas na de herfstvakantie wat mee kunnen doen, dus daar zat ook wel flink wat tijd tussen. Hij is daarna per direct de schrijflessen met groep 3 mee gaan doen (een week of 3), toen was het kerstvakantie en daarna ging hij naar groep 3. Groep 3 was toen ook al voorbereid en lekker gemaakt met een nieuw kind ‘er staat een nieuw tafeltje, voor wie is die juf?’ ‘Jaaaa, dat is nog een verrassing ’quote:Op woensdag 8 juni 2022 18:49 schreef TolstoiFan het volgende:
Juf heeft vandaag gereageerd. Zij heeft inmiddels haar deel van de vragenlijst ingevuld en ook even overleg gehad met de IB'er. Haar voorstel is om de DHH lijst te bespreken tijdens de rapportgesprekken eind juni (10minutengesprekken). Na de week van de rapportgesprekken is er dan nog 1 schoolweek voor het zomervakantie is.
We wachten eerst het gesprek maar af en hopen dat er dan aan het begin van het volgende schooljaar iets met de adviezen gedaan wordt (als er iets uitkomt uiteraard).
Vraag dan wel even of ze extra tijd voor je maken. 10 minuten is echt heel weinig en als je het gevoel hebt dat je het gesprek moet haasten, is dat voor niemand fijn.quote:Op woensdag 8 juni 2022 18:49 schreef TolstoiFan het volgende:
Juf heeft vandaag gereageerd. Zij heeft inmiddels haar deel van de vragenlijst ingevuld en ook even overleg gehad met de IB'er. Haar voorstel is om de DHH lijst te bespreken tijdens de rapportgesprekken eind juni (10minutengesprekken). Na de week van de rapportgesprekken is er dan nog 1 schoolweek voor het zomervakantie is.
We wachten eerst het gesprek maar af en hopen dat er dan aan het begin van het volgende schooljaar iets met de adviezen gedaan wordt (als er iets uitkomt uiteraard).
Mee eens. Vraag om een dubbele afspraak, of eentje aan het eind. Dan heb je even de ruimte om alles goed te bespreken.quote:Op donderdag 9 juni 2022 11:19 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Vraag dan wel even of ze extra tijd voor je maken. 10 minuten is echt heel weinig en als je het gevoel hebt dat je het gesprek moet haasten, is dat voor niemand fijn.
Goeie, bij ons liep het ook vaak uit. Ik heb wel een paar keer het geluk gehad dat er niemand voor of na mij kwam, want idd 10 minuten voor zoiets is echt te weinig.quote:Op donderdag 9 juni 2022 11:19 schreef Tink89 het volgende:
[..]
Vraag dan wel even of ze extra tijd voor je maken. 10 minuten is echt heel weinig en als je het gevoel hebt dat je het gesprek moet haasten, is dat voor niemand fijn.
Hebben ze meer aan dan zo'n feeks die ze meer als een soort project zien.quote:
Wat fijn om te lezen zeg!quote:Op woensdag 15 juni 2022 12:31 schreef Tweedledee het volgende:
Knoop doorgehakt met school, Tweedje gaat naar groep 3 na de zomervakantie. We kijken nu elke dag even door het raam van groep 3 en ze krijgt er steeds meer zin in. We krijgen ook nog een gesprek met de juf die dan groep 3 les gaat geven en er wordt dan ook een plan van aanpak gemaakt
Er werd ook nog gezegd dat ze vanaf groep 4 ook een ochtend naar DaVinci onderwijs zou kunnen en vanaf groep 5 mee kan doen aan een middag in de plusklas, maar dat zien we tegen die tijd wel natuurlijk. Ik vond het wel opvallend dat de IB-er praatte alsof het al vaststaat dat Tweedje HB zou zijn, dus toen ik vroeg hoe ze daar tegenaan kijkt zei ze dat ze inderdaad wel erg veel kenmerken daarvan ziet bij haar. Ik moet daar nog wel aan wennen, zo'n stempel.
Sneu dat het zoveel invloed heeft he. Fijn dat het einde van het schooljaar in zicht is!quote:Op donderdag 16 juni 2022 08:36 schreef Deepfreeze het volgende:
Fijn voor Tweedje!
Hier gisteren een existentiële crisis, waarom we eigenlijk leven, waarom dat moet, als er zoveel stomme dingen zijn.. Tsja, het is wat druk op school, en viel een dag uit en dan voelt al het werk als teveel.. Tijd voor zomervakantie
Het is een beetje het besef dat hij echt dingen gaat moeten, wil hij verder komen. Dat we niet alles voor hem kunnen regelen. En dat als hij gaat huilen/piepen we niet zeggen 'laat maar".. Koninkrijk D lijkt ten einde te komenquote:Op maandag 4 juli 2022 14:06 schreef Phaidra het volgende:
Sneu dat het zoveel invloed heeft he. Fijn dat het einde van het schooljaar in zicht is!
Ik herken dit wel bij m’n oudste (niet bij lezen dan maar wel op andere vlakken, bij hem meer het motorische..). Als hem iets niet lukt gaat hij ook niet proberen tot het wel lukt. Dan doet hij het liever niet (want wil het niet fout doen of zo). Maar hij beredeneert het dan of zo. Want ineens kan hij het dan, maar ook meteen goed en het niveau van anderen ingehaald.quote:Wij hadden vorige week gesprekken op school. Bij de jongste in groep 3 loopt het echt een beetje spaak. Ze hebben het afgelopen half jaar veel geïnvesteerd in het leesonderwijs, maar helaas heeft dat geen resultaat gehad. En eigenlijk hebben ze gezegd dat ze het ook niet meer weten hoe ze het met hem aan moeten pakken. A. zelf heeft nu 'besloten' dat hij gewoon niet kán lezen en wil ook niet meer. Op andere vlakken heeft hij heel erg meer uitdaging nodig, maar als je niet kan lezen is dat best lastig. Ze bieden hem nu wel rekenwerk aan op een hoger niveau, en dat heeft wel effect gehad op zijn gedrag thuis. Het is nu wachten wanneer we eindelijk het onderzoekstraject in kunnen. Verwachting is na de zomervakantie (aangemeld in maart).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |