abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 juni 2022 @ 18:40:29 #226
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204962511
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:29 schreef arvensis het volgende:
Waarom ik dat belangrijk vind? Omdat ik niet wil dat dit komt door onzekerheid of omdat de andere kindjes om hem heen het ook niet doen. Dat heb ik eerder ook al benoemd in dit topic.
Het is bijna zomervakantie, dus ik denk dat ik het voor nu hier bij laat. Maar vanaf het nieuwe schooljaar ga ik wel weer het gesprek aan met zijn juf. Dank voor alle inzichten!

Overigens: U. zit in een unit met drie groepen waar groep 1, 2 en 3 gemengd is per basisgroep. De werkjes doen ze op hun eigen niveau. Hij zit nu dus ook in de klas met kindjes van 6 trekt voornamelijk met hen op. Ik denk dat dat ook wel van invloed gaat zijn op hem.

Overigens spreekt U. ook Turks (bijna op hetzelfde niveau als zijn Nederlands) en heeft zichzelf ook Engels geleerd dankzij filmpjes. :+ Maar je kan echt gesprekken voeren in het Engels met hem. Hij blijft me verbazen.
Ik probeer echt niet te stoken, maar vergeet niet dat vooral ouders ook uitstekende leraren kunnen zijn.
With my pack on my back, down the road I will stray.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 18:42:37 #227
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204962535
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:38 schreef Nazil het volgende:
Ik grap wel eens dat l niet leert, maar werkt met updates. Windows werkt altijd slecht en is traag voordat er een update komt, daarna doet hij het weer. L is ook zo. Hij is een periode ‘lastig’, zit zichzelf in de weg, snel miepen etc en even later kan hij weer iets nieuws. Engels vindt hij nu niet meer zo interessant, maar we hebben een tijd gehad dat we inderdaad echt gesprekken in het Engels met elkaar voerden. Net voordat hij kon lezen had hij ook een periode van niet lekker in z’n vel zitten, de juf zei nog dat hij zo snel aan het miepen was. Daarna kon hij lezen en zat hij weer beter in z’n vel. Nu is vooral rekenen leuk. Hij staat met lezen weer even stil in z’n ontwikkeling.
Ik weet niet meer van wie ik dat gehoord heb maar er is iemand die ik ken die als kind vaak in de auto zat, en de vader leerde haar lezen door de ANWB-borden naast de snelweg welke keer hardop voor te lezen als ze er voorbij kwamen.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204962605
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:42 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ik weet niet meer van wie ik dat gehoord heb maar er is iemand die ik ken die als kind vaak in de auto zat, en de vader leerde haar lezen door de ANWB-borden naast de snelweg welke keer hardop voor te lezen als ze er voorbij kwamen.
L heeft leren tellen door de tredes van de trap :')
  zaterdag 4 juni 2022 @ 18:50:34 #229
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204962624
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:48 schreef Nazil het volgende:

[..]
L heeft leren tellen door de tredes van de trap :')
Ikzelf zag als kind geen nut in rekenen, totdat ik Pokemon ging spelen en ik ging rekenen hoeveel pokemon je moest afmaken om een level omhoog te gaan. :') Ik geloof dan ook dat kinderen heel snel leren als ze er een praktisch nut van ervaren.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204962989
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:29 schreef arvensis het volgende:
Waarom ik dat belangrijk vind? Omdat ik niet wil dat dit komt door onzekerheid of omdat de andere kindjes om hem heen het ook niet doen. Dat heb ik eerder ook al benoemd in dit topic.
Het is bijna zomervakantie, dus ik denk dat ik het voor nu hier bij laat. Maar vanaf het nieuwe schooljaar ga ik wel weer het gesprek aan met zijn juf. Dank voor alle inzichten!

Overigens: U. zit in een unit met drie groepen waar groep 1, 2 en 3 gemengd is per basisgroep. De werkjes doen ze op hun eigen niveau. Hij zit nu dus ook in de klas met kindjes van 6 trekt voornamelijk met hen op. Ik denk dat dat ook wel van invloed gaat zijn op hem.

Overigens spreekt U. ook Turks (bijna op hetzelfde niveau als zijn Nederlands) en heeft zichzelf ook Engels geleerd dankzij filmpjes. :+ Maar je kan echt gesprekken voeren in het Engels met hem. Hij blijft me verbazen.
Ik denk dat je best het gesprek aan mag gaan over groep 1 of groep 2. Met lang kleuteren ga je U echt geen plezier doen.
pi_204962995
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 18:42 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Ik weet niet meer van wie ik dat gehoord heb maar er is iemand die ik ken die als kind vaak in de auto zat, en de vader leerde haar lezen door de ANWB-borden naast de snelweg welke keer hardop voor te lezen als ze er voorbij kwamen.
Sjaak leerde de letters door alle omleidingen in de stad, we moesten dan een letter volgen. Hij zat ze, als 2 jarige, te zoeken.
pi_204963381
Ik heb T. eigenlijk nooit echt expliciet besproken met de juffen, ik vind dat best lastig. Sowieso hebben wij (nu) niet de wens om hem kort te laten kleuteren. Hij zit op een Montessorischool en er is best veel materiaal dat niet voor de gemiddelde kleuter is in de klas. Er zijn ook meerdere kinderen die bijvoorbeeld al lezen en daar ook in gestimuleerd worden. Ook merk ik dat ik het moeilijk vind, ik ben bang om weer zo'n ouder te zijn. Dat, in combinatie met dat T. nu gewoon heel goed in zijn vel zit, zorgt dat ik mijn mond houd. Maar toch twijfel ik of ik daar goed aan doe. Hij weet precies in hoeveel gelijke groepjes grote getallen gedeeld kunnen worden, hij vermenigvuldigt.. Wel twijfel ik oprecht of hij gewoon voorloopt op rekengebied of echt een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Al denk ik toch het laatste.

Oh, ook nog even een tip: ik luisterde de laatste aflevering van Hoogbegaafd, de Podcast. Daarin werd de ontwikkelaar van de nieuwe kiqt+ iq-test geïnterviewd. Nu ben ik zelf vanuit mijn werk best een toets- en testnerd, ik ging aan haar lippen! Superinteressant om te luisteren! De rest van de podcast vind ik soms een aanrader, soms ook niet. Maar deze aflevering is echt top.
pi_204963790
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 20:22 schreef Gogo83 het volgende:
Ik heb T. eigenlijk nooit echt expliciet besproken met de juffen, ik vind dat best lastig. Sowieso hebben wij (nu) niet de wens om hem kort te laten kleuteren. Hij zit op een Montessorischool en er is best veel materiaal dat niet voor de gemiddelde kleuter is in de klas. Er zijn ook meerdere kinderen die bijvoorbeeld al lezen en daar ook in gestimuleerd worden. Ook merk ik dat ik het moeilijk vind, ik ben bang om weer zo'n ouder te zijn. Dat, in combinatie met dat T. nu gewoon heel goed in zijn vel zit, zorgt dat ik mijn mond houd. Maar toch twijfel ik of ik daar goed aan doe. Hij weet precies in hoeveel gelijke groepjes grote getallen gedeeld kunnen worden, hij vermenigvuldigt.. Wel twijfel ik oprecht of hij gewoon voorloopt op rekengebied of echt een ontwikkelingsvoorsprong heeft. Al denk ik toch het laatste.

Oh, ook nog even een tip: ik luisterde de laatste aflevering van Hoogbegaafd, de Podcast. Daarin werd de ontwikkelaar van de nieuwe kiqt+ iq-test geïnterviewd. Nu ben ik zelf vanuit mijn werk best een toets- en testnerd, ik ging aan haar lippen! Superinteressant om te luisteren! De rest van de podcast vind ik soms een aanrader, soms ook niet. Maar deze aflevering is echt top.
Ik was en ben ook nog steeds bang om zo’n ouder te zijn die haar kind de beste vindt. Gelukkig pakte de juf het vorig jaar gelijk heel serieus op, ook al zat l inderdaad ook goed in z’n vel en vond hij het leuk. Ze waren allemaal bang dat hij zich zou gaan vervelen in groep 3 als hij eerst groep 2 helemaal af zou maken. Spelen is leuk dus groep 2 kom je wel door, maar een heel jaar alleen maar dingen doen die je al kan is de lol snel vanaf. Ik zou dus toch het gesprek aan gaan!

Die podcast klinkt interessant, bedankt!
pi_204963801
Hier werk met ik met een signalering lijst, die de leerkrachten voor het eerst na 5/6 weken in groep 1 moeten invullen.
Een kleuter heeft namelijk ongeveer 6 weken nodig om zich aan te passen in de klas. Dus ook hb kinderen om te gaan onderpresteren.
Ik zou ook zeker het gesprek aan blijven aan Arvensis, want waarom hem niet alvast groep 2 werkjes aanbieden.

Bij Ow moest ik ook maar blijven zeggen dat hij lezend groep 1 binnen kwam. Nooit enige aandacht aan besteed. Jesse geloofde ze wel meteen, maar ja die ging vervolgens de juf voorlezen uit haar voorleesboek ;)

Die podcast ga ik zeker luisteren, tnx voor de tip.
pi_204963848
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 21:04 schreef Nazil het volgende:

[..]
Ik was en ben ook nog steeds bang om zo’n ouder te zijn die haar kind de beste vindt. Gelukkig pakte de juf het vorig jaar gelijk heel serieus op, ook al zat l inderdaad ook goed in z’n vel en vond hij het leuk. Ze waren allemaal bang dat hij zich zou gaan vervelen in groep 3 als hij eerst groep 2 helemaal af zou maken. Spelen is leuk dus groep 2 kom je wel door, maar een heel jaar alleen maar dingen doen die je al kan is de lol snel vanaf. Ik zou dus toch het gesprek aan gaan!

Die podcast klinkt interessant, bedankt!
“Spelen is leuk en daar leren ze veel van” is echt een dooddoener voor deze kinderen. Hoezo is spelen leuk als je dat moet doen met kinderen die op een ander niveau denken en waar je dus niet fijn mee samen kunt spelen? Als je je steeds aan moet passen aan hun niveau? Dat is echt iets om in de gaten te houden voor onder meer @arvensis .
pi_204963925
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 21:08 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
“Spelen is leuk en daar leren ze veel van” is echt een dooddoener voor deze kinderen. Hoezo is spelen leuk als je dat moet doen met kinderen die op een ander niveau denken en waar je dus niet fijn mee samen kunt spelen? Als je je steeds aan moet passen aan hun niveau? Dat is echt iets om in de gaten te houden voor onder meer @:arvensis .
L vond dat spelen wel leuk, daardoor hield hij het wel vol. De juf viel het wel op dat hij in de kring met z’n gedachten vaak ergens anders was. Met spelen trekt hij vaak naar jongere kinderen toe en neemt dan de leiding in zijn fantasie. En bouwen kon hij heel erg goed, dat viel de juf al snel op. Juf kon hem daarin ook sturen hoe hij iets sterker kon maken, niemand van de kleuters snapte dat, maar l deed het dan gelijk goed.

Maar er zijn kinderen waarbij dat spelen idd minder soepel gaat ivm die kloof.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 21:15:00 #237
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_204963964
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 19:32 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
Sjaak leerde de letters door alle omleidingen in de stad, we moesten dan een letter volgen. Hij zat ze, als 2 jarige, te zoeken.
Het zou wel fijn zijn als een ouder eens toegaf dat hun kind niet de volgende Nikola Tesla is/was.
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_204964050
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 21:15 schreef Id_do_her het volgende:

[..]
Het zou wel fijn zijn als een ouder eens toegaf dat hun kind niet de volgende Nikola Tesla is/was.
Mijn kind is niet de volgende Nikola Tesla, hij is lekker zichzelf O+
  zaterdag 4 juni 2022 @ 22:20:20 #239
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204965005
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 21:05 schreef Loj het volgende:
Hier werk met ik met een signalering lijst, die de leerkrachten voor het eerst na 5/6 weken in groep 1 moeten invullen.
Een kleuter heeft namelijk ongeveer 6 weken nodig om zich aan te passen in de klas. Dus ook hb kinderen om te gaan onderpresteren.
Ik zou ook zeker het gesprek aan blijven aan Arvensis, want waarom hem niet alvast groep 2 werkjes aanbieden.

Bij Ow moest ik ook maar blijven zeggen dat hij lezend groep 1 binnen kwam. Nooit enige aandacht aan besteed. Jesse geloofde ze wel meteen, maar ja die ging vervolgens de juf voorlezen uit haar voorleesboek ;)

Die podcast ga ik zeker luisteren, tnx voor de tip.
Kan je die lijst delen? :)
Protège moi de mes désirs.
  zaterdag 4 juni 2022 @ 22:23:47 #240
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_204965049
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 21:08 schreef MevrouwCactus het volgende:

[..]
“Spelen is leuk en daar leren ze veel van” is echt een dooddoener voor deze kinderen. Hoezo is spelen leuk als je dat moet doen met kinderen die op een ander niveau denken en waar je dus niet fijn mee samen kunt spelen? Als je je steeds aan moet passen aan hun niveau? Dat is echt iets om in de gaten te houden voor onder meer @:arvensis .
Ja, precies. Dankjewel voor je reacties!

Ik wil ook niet “die moeder” zijn, maar ik wil wel het beste voor mijn kind. Als mijn kind zelf al aangeeft dat hij ook een werkplanning wil (en die zelfstandig goed doorloopt) in plaats van alleen maar spelen, zegt dat m.i. ook veel.

Wat zou handig zijn? Nieuw gesprek met de juf? Met de IB’er er bij? Toch wel voor de zomervakantie?
Protège moi de mes désirs.
pi_204965188
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:23 schreef arvensis het volgende:

[..]
Ja, precies. Dankjewel voor je reacties!

Ik wil ook niet “die moeder” zijn, maar ik wil wel het beste voor mijn kind. Als mijn kind zelf al aangeeft dat hij ook een werkplanning wil (en die zelfstandig goed doorloopt) in plaats van alleen maar spelen, zegt dat m.i. ook veel.

Wat zou handig zijn? Nieuw gesprek met de juf? Met de IB’er er bij? Toch wel voor de zomervakantie?
Oh, ik heb op school aangegeven dat ik “die moeder” ben. Ik heb het zelf ‘betrokken moeder’ genoemd, maar ook gezegd dat ik het best snap als ze me lastig vinden. Ze horen van me als het niet goed gaat, maar zeker ook als het wel goed gaat, dat heb ik ook uitgelegd. Dan is alles maar gelijk duidelijk.

In jouw geval zou ik voor de vakantie een gesprek met ib-er en juf aanvragen. Na de vakantie duurt het wéken voordat iedereen weer tijd heeft om bij elkaar te zitten en dan is het alweer herfstvakantie, dan komt Sinterklaas en daarna moet er een kerststukje geknutseld worden. Nu hebben ze het ook druk, maar anders dan na de vakantie.
Aangeven wat U thuis doet, wat hij voor uitspraken doet, eventueel wat artikelen/boeken over hb aanraden (of mailen of meenemen, dan kunnen ze zich inlezen). Je kunt thuis eventueel filmen als je denkt dat het nodig is. Al dat soort dingen.
En echt, volg je eigen gevoel. Want dat klopt. Zij zijn wellicht de professionals, maar niet op dit gebied. Jij kent je kind en jij kunt het beste aangeven wat hij nodig heeft :*
pi_204969582
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:20 schreef arvensis het volgende:

[..]
Kan je die lijst delen? :)
Helaas, betaalde lijsten dus dat mag niet.

Het gaat om simpele vragen zoals “verzint creatieve oplossingen”
Laat bepaalde leereigenschappen zien etc.
pi_204970260
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juni 2022 22:20 schreef arvensis het volgende:

[..]
Kan je die lijst delen? :)
Het is de DHH-lijst. Ik heb hem nooit gezien en volgens mij kan je de lijst zelf ook niet googlen (zoals @Loj zei, hij is betaald), maar je kunt er wel veel informatie over vinden.
pi_204970409
Inderdaad DHH :)
  zondag 5 juni 2022 @ 18:01:41 #245
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204970413
Er is ook een digitaal beschikbare versnellingswijzer, die is ook wel interessant en lijkt er zo te zien nogal op (ik vond wel dat er veel nadruk werd gelegd op zelfsturende vaardigheden, alsof kinderen met faalangst of kinderen die snel afgeleid zijn of niet kunnen plannen, niet versneld kunnen worden).
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_204970730
En dan is er ook de Springwijzer. Hiermee kan de leerkracht, samen met het kind, invullen wat hij/zij nodig heeft op school. Dan kunnen ze er samen een goed gesprek over hebben.
pi_204971782
Tijdens het rapportgesprek eind februari/begin maart gaf de juf aan dat Simon qua niveau boven de andere kinderen van groep 1 uit zijn klas uitsteekt. Of wij de DHH vragenlijst wilden invullen als ouders zijnde. Natuurlijk wilden we dat wel.

Rond eind april nam de juf weer contact op en kregen wij die DHH lijst toegemaild (een link). We hebben de lijst binnen een dag ingevuld en teruggestuurd. We zouden daarna uitgenodigd worden voor een gesprek.

Nu zijn we alweer 5-6 weken later na het invullen van de lijst (en bijna 3 maanden na het rapportgesprek) en we hebben nog geen reactie van de juf gehad. Vorige week heb ik maar eens een mail gestuurd, waarop ook nog geen reactie is gekomen.

Overigens denk ik niet dat Simon HB is (zeker niet na het lezen van jullie verhalen). Wel denk ik dat hij op bepaalde gebieden voor ligt tov leeftijdsgenootjes (verbaal sterk, cijfermatig sterk, kan al wat woordjes lezen), dus het zou ook fijn zijn als hij om die redenen op die vlakken wat meer uitdaging krijgt ipv het hele schooljaar alleen maar t/m 12 tellen ofzo (hij telt bijv. met gemak tot 200 en kan al sommetjes maken).

Ik snap best dat de juffen het erg druk hebben, maar na 3 maanden nog geen reactie, is dat gebruikelijk/normaal? Eerlijk gezegd waren wij die vragenlijst ook vergeten tot de juf in april belde. Eind juni krijgt ie zijn rapport alweer. Dus of het überhaupt nog zinvol is om in gesprek te gaan?
pi_204971826
Zin heeft het zeker, ook voor volgend schooljaar. Hier duurde het ook wel lang. De juf begon er af en toe zelf over, ze had gewoon echt geen tijd gehad,veel cursussen etc. Uiteindelijk ook echt wel weken overheen gegaan maar toen ze er wel tijd voor had ging het ook wel snel met inschakelen ib'er etc.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 08:39:14 #249
23460 Deepfreeze
"koud hé"
pi_204982493
@TolstoiFan je kunt altijd informeren toch? Niet dat er nu nog perse iets veranderd, maar dat komend schooljaar direct goed gestart kan worden. Niet dat hij dan weer tot de herstvakantie 1+1 sommetjes zit te maken..

Ik ben ook af en toe "zo'n moeder-loeder". Ik zit er niet continu bovenop, luister ook echt wel naar hun ideeën. Maar als ik zie dat het teveel invloed op de stemming heeft, dan grijp ik in. Dit jaar gaat echt beter. Ik hoef juf niet elke 3 weken weer een parrootje te sturen dat D weer jankend de deur uit is gegaan.
En ik ben me ook bewust van het aandeel van D in sommige situaties. Zoals 5 minuten leren voor topo en dan liever gaan zitten lezen. Vervolgens verwachten dat het wel lukt en max 3 plaatsen in kunt vullen. Tsja, als je dan chagie thuiskomt was dat echt je eigen schuld. Alleen de meeste juffen die hij heeft gehad geven het een aai over zijn bol, troosten hem, en zeggen volgende keer beter. Ik zeg: doe nou gewoon die toets tot hij voldoende heeft, consequenties leert hij het meest van. |:(

quote:
0s.gif Op zondag 5 juni 2022 18:41 schreef MevrouwCactus het volgende:
En dan is er ook de Springwijzer. Hiermee kan de leerkracht, samen met het kind, invullen wat hij/zij nodig heeft op school. Dan kunnen ze er samen een goed gesprek over hebben.
Deze neem ik even mee. Ik heb het idee dat juf veel op ervaring doet (60+, veel H-ers in de klas). Maar soms heb ik toch het idee dat ze niet zo lekker communiceert met kinderen die wat chaotisch of jong gedrag vertonen. Denk dat jongste hier zich meer serieus genomen voelt en daarmee ook zich "ouder" gaat gedragen.
  dinsdag 7 juni 2022 @ 10:15:55 #250
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_204983069
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juni 2022 08:39 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]
Deze neem ik even mee. Ik heb het idee dat juf veel op ervaring doet (60+, veel H-ers in de klas). Maar soms heb ik toch het idee dat ze niet zo lekker communiceert met kinderen die wat chaotisch of jong gedrag vertonen. Denk dat jongste hier zich meer serieus genomen voelt en daarmee ook zich "ouder" gaat gedragen.
Dit merk ik ook bij onze leerkracht - de kinderen worden heel klein gehouden. Zo gauw ze 'jong' gedrag vertonen (wat m.i. niets met leeftijd te maken heeft), worden de regels nog strenger gemaakt en kom je in een spiraal terecht van een kind dat zich niet serieus genomen voelt en zich dus nog 'jonger' gaat gedragen.
Wat ik ook wel lastig vind is dat ze niet met N praten over wat ZIJ vindt of nodig heeft. Overleggen zijn altijd alleen met de ouders. Vervolgens moet ik dan met N praten over wat de juf heeft gezegd en de juf mailen wat N gezegd heeft. In plaats van dat ze het gewoon aan haar zelf vragen :{
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')