abonnement Unibet Coolblue
pi_204028284
quote:
6s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:29 schreef OnwetendeNerd het volgende:

[..]
Als we het zo willen zien.
Dan is het jammer dat wij zo hard gehuild hebben dat wij opgescheept zaten met de puinhopen van onze (voor)ouders en we nu precies hetzelfde doen.
Je hebt mij niet horen huilen dat mijn ouders in de oorlog zijn opgegroeid. In zekere zin heb ik de mazzel gehad dat het van jongs af aan steeds beter ging met de economie en dus ook met mijzelf. Dat daar de laatste vijftien/twintig jaar een kentering in is gekomen maak ik me ook niet druk over.
pi_204028382
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, een warmtepomp is veel efficiënter, maar alleen als je geen fossiele brandstoffen gaat verbranden voor de elektriciteit.
Onzin, een warmtepomp verwarmt minimaal 3,5 keer efficiënter dan een CV-ketel.
Ook als je de stroom produceert in een gascentrale, is het nog steeds efficiënter dan datzelfde gas verbranden in een ketel.

quote:
Als je de verliezen meerekent haal je het aanleggen van de vloerverwarming er niet uit.
Welke verliezen?

En waarom zou je vloerverwarming nodig hebben voor een warmtepomp? Ik heb geen vloerverwarming, @sjorsie1982 ook niet.

Ik heb wel al 4 winters een warmtepomp in gebruik, betaal ¤5 voorschot voor m'n energierekening en krijg jaarlijks ~¤600 terug.

quote:
En koelen kost nog steeds elektriciteit, die je met een CV ketel niet had verbruikt.
Ik koel niet met m'n warmtepomp.

Ik heb wel plannen om een airco aan te schaffen om te koelen maar deze kan letterlijk op mijn zonnepanelen draaien in de zomer, zonder ook maar 1 kWh uit het net te verbruiken (op voorwaarde dat ik m'n airco uitschakel voor de zon onder gaat)..

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 10-03-2022 19:45:33 ]
pi_204028392
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:32 schreef SymbolicFrank het volgende:
Dus, een warmtepomp is veel efficiënter, maar alleen als je geen fossiele brandstoffen gaat verbranden voor de elektriciteit. Als je de verliezen meerekent haal je het aanleggen van de vloerverwarming er niet uit. En koelen kost nog steeds elektriciteit, die je met een CV ketel niet had verbruikt.
Een warmtepomp is voordeliger, zelfs als je daarvoor fossiel gaat verbranden in een centrale in plaats van thuis.

Ja, dat jij er dan perse ook vloerverwarming erbij wilt rekenen is een beetje gezocht. Een lucht lucht warmtepomp is in aanschaf niet duurder dan een gasketel en dat zonder subsidie.

Vloerverwarming is geen must voor een warmtepomp, het helpt wel heel erg als je de radiatortemperatuur tot 50 graden kan beperken. Dar zijn verschillende mogelijkheden voor.
  donderdag 10 maart 2022 @ 19:42:38 #104
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204028509
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:14 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat is sowieso niet correct.

Kijk naar een typisch huishouden dat 1250m3 aardgas gebruikt.
1250m3 aardgas bevat 9,77kWh per m3 en een CV-ketel kan zo'n 8kWh daarvan in warmte omzetten.

Om die 1250 x 8kWh = 10.000kWh warmte op te vangen met een warmtepomp, heb je 2750 tot 3000kWh aan stroom nodig.

Een warmtepomp is dus zo'n 3,5x efficiënter (bij een goed geïsoleerde woning en lagere Ta kan dat zelfs oplopen tot 4 of 5).
Voorbeeld uit de praktijk:
In februari dit jaar had ik 327 kWh nodig om mijn huis warm te stoken met een warmtepomp
In februari 2018 (toen ik nog volledig met gas stookte) had ik 290 m3 gas nodig om het huis warm te stoken.

Ik heb verder geen extra isolatie maatregelen getroffen. 327 kWh is minder duur dan 290m3 gas, dus efficiënter, financieel gezien.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204029451
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Onzin, een warmtepomp verwarmt minimaal 3,5 keer efficiënter dan een CV-ketel.
Ook als je de stroom produceert in een gascentrale, is het nog steeds efficiënter dan datzelfde gas verbranden in een ketel.
[..]
Welke verliezen?

En waarom zou je vloerverwarming nodig hebben voor een warmtepomp? Ik heb geen vloerverwarming, @:Sjorsie1982 ook niet.

Ik heb wel al 4 winters een warmtepomp in gebruik, betaal ¤5 voorschot voor m'n energierekening en krijg jaarlijks ~¤600 terug.
[..]
Ik koel niet met m'n warmtepomp.

Ik heb wel plannen om een airco aan te schaffen om te koelen maar deze kan letterlijk op mijn zonnepanelen draaien in de zomer, zonder ook maar 1 kWh uit het net te verbruiken (op voorwaarde dat ik m'n airco uitschakel voor de zon onder gaat)..
Ah, dus we zijn van minimaal twee keer zo efficiënt nu al bij minimaal 3.5 keer uitgekomen. Over een jaar is het 10 keer zo efficiënt geworden. En het produceren en transporteren van elektriciteit levert geen verlies op, omdat je alleen stookt of koelt als je zonnepanelen de energie leveren. Duidelijk.
pi_204029586
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:16 schreef SymbolicFrank het volgende:
Duidelijk.
Het is inmiddels wel duidelijk ja, jij neemt nooit iets aan en je doet ook geen moeite om je ergens op in te lezen.
pi_204029692
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, dus we zijn van minimaal twee keer zo efficiënt nu al bij minimaal 3.5 keer uitgekomen. Over een jaar is het 10 keer zo efficiënt geworden. En het produceren en transporteren van elektriciteit levert geen verlies op, omdat je alleen stookt of koelt als je zonnepanelen de energie leveren. Duidelijk.
Kinderachtig.

Een warmtepomp haalt energie uit de grond of lucht. Met 1 kwh energie wordt er 5 kWh gewonnen. Dat is een rendement van 500%.
Een standaard CV installatie heeft een maximaal rendement van 90%.

Zie het verschil

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-03-2022 20:28:09 ]
pi_204030305
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:16 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ah, dus we zijn van minimaal twee keer zo efficiënt nu al bij minimaal 3.5 keer uitgekomen. Over een jaar is het 10 keer zo efficiënt geworden. En het produceren en transporteren van elektriciteit levert geen verlies op, omdat je alleen stookt of koelt als je zonnepanelen de energie leveren. Duidelijk.
Je doet wel echt je best om absoluut niet te lezen wat er staat. Doe je dat uit frustratie omdat je niet kan rekenen?

Nogmaals: ja, een warmtepomp haalt een rendement van minimaal 350% t.o.v. een CV-ketel.
En ja, je hebt 40% rendementsverlies in een gascentrale (zoals eerder al genoemd).

Verliezen in het stroomnet zijn verder verwaarloosbaar.

quote:
TenneT geeft in hun jaarverslag van 2016 een verlies aan van 4,2TWh in het totale net (NL en DE) waarvan ca 1,4TWh in NL hetgeen overeen komt met ca 1,4% van het verbruik
Je kan dus rustig stellen dat een warmtepomp onder de streep (dus na aftrek verliezen) een ~200% hoger rendement heeft dan een CV-ketel.

Dat je brein dat niet trekt en je het daarom iedere keer in het ridicule moet trekken kan ik niet helpen.
pi_204030368
Mijn motto is: "Het moet wel werken!"

Leg mij dus eerst maar eens uit, hoe je de verbouwing, waarvan de rekenkamer verwacht dat die meer dan 30.000 Euro per huishouden is terug gaat verdienen, zonder in de winter in de kou en het donker te zitten. Daarna praten we verder. Dat hebben jullie tot nu toe nog niet gedaan, terwijl ik al heel wat keren heb voorgerekend, dat jullie onzin verkopen. Gebakken lucht.

Gewoon zeggen dat het absoluut gaat werken en dat ik niet zo moet zeiken, zorgt er niet automatisch voor dat het ook zo is. Het blijft een kwestie van wetenschap en techniek, hoe graag je het wilt en hoeveel je er in gelooft hebben daar geen effect op.
pi_204030443
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn motto is: "Het moet wel werken!"

Leg mij dus eerst maar eens uit, hoe je de verbouwing, waarvan de rekenkamer verwacht dat die meer dan 30.000 Euro per huishouden is terug gaat verdienen, zonder in de winter in de kou en het donker te zitten. Daarna praten we verder. Dat hebben jullie tot nu toe nog niet gedaan, terwijl ik al heel wat keren heb voorgerekend, dat jullie onzin verkopen. Gebakken lucht.

Gewoon zeggen dat het absoluut gaat werken en dat ik niet zo moet zeiken, zorgt er niet automatisch voor dat het ook zo is. Het blijft een kwestie van wetenschap en techniek, hoe graag je het wilt en hoeveel je er in gelooft hebben daar geen effect op.
Stel je niet aan.

Onder anderen @Ivo1985, @sjorsie1982 en @TheFreshPrince draaien hier allen met een warmtepomp (al is Ivo net verhuisd en heeft hij momenteel even geen WP) zonder al te gekke aanpassingen. We zijn al jaren bezoekers van het warmtepomp topic op FOK! en enkelen van ons vind je ook terug op Tweakers.net waar we alle rendementen en verbruiken nauwgezet bijhouden. Het gaat daar om water/water, lucht/water en lucht/lucht warmtepompen, ieder met hun eigen topic met ervaringen, tips en statistieken.

Maar jij komt als warmtepomp-analfabeet ons hier even vertellen dat het allemaal niet werkt terwijl wij er al jaren mee draaien.

En voor je info: de werking van een warmtepomp is "wetenschap en techniek", het principe is al eeuwen oud.
Iedere koelkast is een warmtepomp, dus je hebt er wss ook 1 in huis staan. Zelfde principe.
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:09:07 #111
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_204030595
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn motto is: "Het moet wel werken!"

Leg mij dus eerst maar eens uit, hoe je de verbouwing, waarvan de rekenkamer verwacht dat die meer dan 30.000 Euro per huishouden is terug gaat verdienen, zonder in de winter in de kou en het donker te zitten. Daarna praten we verder. Dat hebben jullie tot nu toe nog niet gedaan, terwijl ik al heel wat keren heb voorgerekend, dat jullie onzin verkopen. Gebakken lucht.

Gewoon zeggen dat het absoluut gaat werken en dat ik niet zo moet zeiken, zorgt er niet automatisch voor dat het ook zo is. Het blijft een kwestie van wetenschap en techniek, hoe graag je het wilt en hoeveel je er in gelooft hebben daar geen effect op.
Met de huidige energieprijzen is een dergelijk investering gemakkelijker terug te verdienen. Ieder nadeel heb zijn voordeel. De warmtepomp zelf is overigens een stuk goedkoper.
pi_204030670
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn motto is: "Het moet wel werken!"

Leg mij dus eerst maar eens uit, hoe je de verbouwing, waarvan de rekenkamer verwacht dat die meer dan 30.000 Euro per huishouden is terug gaat verdienen, zonder in de winter in de kou en het donker te zitten. Daarna praten we verder. Dat hebben jullie tot nu toe nog niet gedaan, terwijl ik al heel wat keren heb voorgerekend, dat jullie onzin verkopen. Gebakken lucht.

Gewoon zeggen dat het absoluut gaat werken en dat ik niet zo moet zeiken, zorgt er niet automatisch voor dat het ook zo is. Het blijft een kwestie van wetenschap en techniek, hoe graag je het wilt en hoeveel je er in gelooft hebben daar geen effect op.
Ik heb een huis van 1990 en afgezien van wat niet al te extreme dingen geen verdere aanpassingen gedaan. Met alleen een airco die ik als warmtepomp gebruik houd ik het prima op temperatuur. Achteraf wil ik best toegeven dat een luchtwater wp prettiger in het gebruik was geweest maar het lukt dus prima om mn huis op temperatuur te houden met een airco die inclusief installatie ruim onder de 2000 euro koste. Vergelijkbaar bedrag dus met een cv ketel vervangen.

Het verbruik heb ik iets minder gedocumenteerd maar er zijn weinig dagen dat ik boven de 10 Kwh gebruik en daarvan is dan ook nog ongeveer 2,5 kwh voor mijn aquarium. Het was echter wel een zachte winter dus ik weet domweg niet wat mijn verbruik gaat worden als het echt koud is. Aan gas was ik vorig jaar met die vorst 5 m3 per dag kwijt. Deze winter zou ik tussen rond de 2 m3 aan gas per dag gebruiken denk ik. Maar dan ook een 3 Kwh aan elektra. Dur reken zelf maar even uit.

edit: iets te enthousiast, in december toch 3 dagen boven 15 Kwh gehad. Gemiddeld zal die maand iets rond de 11-12 Kwh zijn geweest.

[ Bericht 2% gewijzigd door qajariaq op 10-03-2022 21:23:44 ]
pi_204030681
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 20:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
Mijn motto is: "Het moet wel werken!"

Leg mij dus eerst maar eens uit, hoe je de verbouwing, waarvan de rekenkamer verwacht dat die meer dan 30.000 Euro per huishouden is terug gaat verdienen, zonder in de winter in de kou en het donker te zitten. Daarna praten we verder. Dat hebben jullie tot nu toe nog niet gedaan, terwijl ik al heel wat keren heb voorgerekend, dat jullie onzin verkopen. Gebakken lucht.

Gewoon zeggen dat het absoluut gaat werken en dat ik niet zo moet zeiken, zorgt er niet automatisch voor dat het ook zo is. Het blijft een kwestie van wetenschap en techniek, hoe graag je het wilt en hoeveel je er in gelooft hebben daar geen effect op.
Het meest achterlijke is overigens nog dat jij altijd aan het hameren bent op kerncentrales.
Nu weet ik er niet zoveel vanaf maar volgens mij produceert een kerncentrale geen aardgas voor CV-ketels.

En begin niet over "waterstof"...

(1250m3 aardgas x 8kWh x 7 miljoen huishoudens) / 0,7 rendementfactor = 100TWh stroom per jaar om alle CV-ketels van waterstof te voorzien.

Met warmtepompen heb je slechts zo'n 22TWh nodig.
pi_204030707
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
En begin niet over "waterstof"...

(1250m3 aardgas x 8kWh x 7 miljoen huishoudens) / 0,7 rendementfactor = 100TWh stroom per jaar om alle CV-ketels van waterstof te voorzien.

Met warmtepompen heb je slechts zo'n 22TWh nodig.
_O- *O*
pi_204030756
@TheFreshPrince
Ook in het nieuwe huis draait de warmtepomp alweer twee weken.

In een 2 onder 1 kap uit 1979 met 5cm spouwmuurisolatie en (nu nog) enkel glas op de slaapkamers.
De radiatoren op de slaapkamers zorgen voor een prima slaap-temperatuur van 17 graden.

En dat is dus gewoon met de isolatie uit 1979! We zijn ons nog aan het oriënteren op nieuwe kozijnen met isolatieglas. Ik verwacht dat als die er in zitten we makkelijk de slaapkamers tot 20-21 graden kunnen stoken als het buiten rond het vriespunt is. Met ruim 40 jaar oude radiatoren en een aanvoertemperatuur die dan ca 35 graden is.

Mijn ouders zijn inmiddels ook wel overtuigd dat een warmtepomp "gewoon werkt" en geen problemen zal opleveren in hun jaren 70 tussenwoning. En ook geen hinderlijke herrie. Hun cv-ketel wordt al wat ouder en ze hebben daarom onlangs info opgevraagd mbt het plaatsen van een warmtepomp.
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:19:15 #116
392884 Sunri5e
Watch the sunrise
pi_204030789
quote:
14s.gif Op donderdag 10 maart 2022 19:42 schreef monkyyy het volgende:

[..]
Voorbeeld uit de praktijk:
In februari dit jaar had ik 327 kWh nodig om mijn huis warm te stoken met een warmtepomp
In februari 2018 (toen ik nog volledig met gas stookte) had ik 290 m3 gas nodig om het huis warm te stoken.

Ik heb verder geen extra isolatie maatregelen getroffen. 327 kWh is minder duur dan 290m3 gas, dus efficiënter, financieel gezien.
327 kWh is niet veel. In wat voor een huis woon je?
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:26:53 #117
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204031002
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:19 schreef Sunri5e het volgende:

[..]
327 kWh is niet veel. In wat voor een huis woon je?
Vrijstaand, 293 m2 woonoppervlak, bouwjaar jaren 80.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  donderdag 10 maart 2022 @ 21:48:57 #118
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204031500
quote:
Nog een aanvullen op dit nieuwsbericht:

quote:
Mensen met een inkomen op of net boven het sociaal minimum kregen eerder 200 euro als compensatie voor de steeds hoger wordende energierekening. Dat bedrag wordt volgens ingewijden met nog eens honderden euro's opgehoogd. Verder wil het kabinet huishoudens helpen energie te besparen door sneller subsidie beschikbaar te stellen voor bijvoorbeeld woningisolatie.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204032456
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 21:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
Het meest achterlijke is overigens nog dat jij altijd aan het hameren bent op kerncentrales.
Nu weet ik er niet zoveel vanaf maar volgens mij produceert een kerncentrale geen aardgas voor CV-ketels.
Tja. In tegenstelling tot jou sta ik open voor alles dat werkt, en niet alleen zon en wind, of het nu wel of niet werkt.

:)
pi_204032491
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:40 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Tja. In tegenstelling tot jou sta ik open voor alles dat werkt, en niet alleen zon en wind, of het nu wel of niet werkt.

:)
Doelpalen.

Je verzet ze weer.

Het ging over CV-ketels vs warmtepompen ivm de gasprijs.
Zie tt.
pi_204032838
quote:
0s.gif Op donderdag 10 maart 2022 22:41 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Doelpalen.

Je verzet ze weer.
Jij hebt zeker duidelijke doelpalen. Zon aan de ene kant en wind aan de andere. Nou is dat niet het enige doel op het veld, je hebt er meerdere. Alleen werken ze allemaal volgens andere regels. Bij jou krijg je altijd een punt als je in de buurt van het doel schiet. De intentie moet beloond worden. En voor iedere 100 mensen in het publiek die juichen, krijg je een punt extra. Of de bal er ook in gaat is verder niet belangrijk. En niemand vraagt zich af, waarom die mensen staan te juichen als er in (de buurt van) het eigen doel geschoten wordt.

Maar er zijn ook teams die dat anders zien. Die vinden het wel belangrijk dat de bal er ook in gaat. En dan bij de tegenstander, niet bij hun. Die gaan er voor. En die scoren makkelijk in jou goal, omdat de keeper tegen de goalpaal staat te leunen. En die begrijpen er helemaal niets van, dat jouw supporters staan te juichen als zij een bal in jou goal schieten.

Maar jou team is wel populair en krijgt veel geld. Dus al die andere teams staan zich steeds meer af te vragen wat ze nu fout doen: zij spelen het spel volgens de regels die ook werken. Want ja, als je gewoon iedere keer de bal in je eigen goal schiet en dan een zegerondje doet, dan verwacht je toch dat je supporters dat snel beu zijn.

Maar ja, zo werken religies nou eenmaal. Die hoeven zich niet te houden aan de natuurwetten, dat gaat alleen over het bespelen van de emotie.
pi_204032933
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 15:05 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Flessengas om te verwarmen ga je maar héél kort volhouden. De energie inhoud van een 11kg caravan gasfles is ongeveer gelijk aan 16m3 aardgas.

Voor koken is het wel een prima back-up. Als je het flessengas uitsluitend gebruikt om elke dag een eenvoudige warme hap te bereiden, kun je er enkele maanden mee vooruit.
Je kan dan toch een grotere gasfles gebruiken? Ik zie ze ook van 47kg bijvoorbeeld . Daar kun je wel ff mee vooruit hoor
  donderdag 10 maart 2022 @ 23:08:23 #123
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_204032940
Je energievoorziening importeren uit een ander land werkt in ieder geval niet hebben we geleerd, het maakt je land in ieder geval zeer kwetsbaar. Maar dat wisten we al sinds 1973.
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_204032960
Groningen gaat in het ergste geval gewoon open
pi_204033997
quote:
1s.gif Op donderdag 10 maart 2022 23:07 schreef Catatafishh het volgende:

[..]
Je kan dan toch een grotere gasfles gebruiken? Ik zie ze ook van 47kg bijvoorbeeld . Daar kun je wel ff mee vooruit hoor
Midden in de winter kun je dan anderhalve week ofzo vooruit bij normaal stook gedrag in een gemiddelde woning.
Ga je je stook gedrag rantsoeneren tot het verwarmen van één kamer op maximaal 17 a 18 graden, red je het op zo'n grote fles misschien net om heel januari door te komen.

Verwarmen kost echt een enorme hoeveelheid energie.

Maar los van de vraag hoe lang je met zo'n fles doet: waar ga je nog enigszins betaalbaar flessengas kopen als levering van energie een probleem wordt? En met welk toestel ga je dat gebruiken, zonder aanpassingen zijn aardgas-toestellen niet geschikt voor propaan of butaan.

Dus ja, koop vooral een gasfles en camping kooktoestel zodat je nog eten en een kopje koffie, thee of soep kunt bereiden. Maar ga niet denken dat je met een gasfles er lekker comfortabel bij zit in een warm huis, terwijl je buren zitten te rillen van de kou.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')