abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204000078
Een prachtauto; steeds meer mensen zeggen wow als zij hem zien.

Ik heb deze auto nu 22 jaar en sleutelde er altijd, met veel plezier, zelf aan.
Door mijn leeftijd moet ik helaas veel aan de garage overlaten, terwijl mijn kennis over deze BMW toch behoorlijk groot is na 22 jaar.

Nu blijkt dat de kleppen niet goed sluiten waardoor de power van die 6 cilinder er niet meer is. Hij rijdt op het moment ook niet meer.
De garage geeft het op en ik ben er eigenlijk ook wel klaar mee.

Wat nu?
-Een plek vinden om hem op te slaan voor onbepaalde tijd. Zo'n plek weet ik niet te vinden.
-Proberen te verkopen; ik heb nog veel onderdelen, zoals een extra motorkap; enkele voor- en achterlichten; een paar ruiten; luchtmassameters, enz. De garage zegt dat ik er best nog wel een redelijk bedrag voor kan krijgen, maar ik zie op tegen gezeik met koopjesjagers.
-Of gewoon een sloperij inschakelen; dan ben ik er voor eens en altijd klaar mee.

Wat zouden jullie doen?
pi_204000422
Echt goed over nadenken. De E30 is al een klassieker. Zeker als de koets roestvrij is, heb je een waardevolle auto.
Een cilinderkoprevisie hoeft de wereld niet te kosten. In het uiterste geval een ruilmotor.

Een garage die het opgeeft, zou voor mij reden zijn om daar niet nog eens te komen. Een garage heeft maar 1 taak en dat is je auto reperaren. Dat is namelijk hun vak.

Opslaan voor onbepaalde tijd, dat werkt meestal alleen op televisie. dat ze dan je auto na tig jaar uit een boerenschuur trekken en dat ie onbeschadigd is. In werkelijkheid vergaat de auto gewoon, niemand heeft alle ruimte om autos op te slaan.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_204000725
BMW specialist zoeken. Ivo Christov bijv. Sloop sowieso niet, een E30 met 6-cilinder sloop je niet, die maak je of verkoop je in onderdelen als ‘ie niet meer te redden is.
pi_204004875
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 19:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Echt goed over nadenken. De E30 is al een klassieker. Zeker als de koets roestvrij is, heb je een waardevolle auto.
Een cilinderkoprevisie hoeft de wereld niet te kosten. In het uiterste geval een ruilmotor.

Een garage die het opgeeft, zou voor mij reden zijn om daar niet nog eens te komen. Een garage heeft maar 1 taak en dat is je auto reperaren. Dat is namelijk hun vak.

Opslaan voor onbepaalde tijd, dat werkt meestal alleen op televisie. dat ze dan je auto na tig jaar uit een boerenschuur trekken en dat ie onbeschadigd is. In werkelijkheid vergaat de auto gewoon, niemand heeft alle ruimte om autos op te slaan.
Ja; roestvrij is het probleem. De afgelopen jaren heb ik technisch veel aan die BMW gedaan. 1000 euro zo nu en dan is te doen, maar de carrosserie vraagt in één klap een heleboel centen wil je het goed doen.
Daar was ik bijna aan toe, totdat ik dit probleempje en dat probleempje kreeg.

Wat de garage betreft; zij hebben de reparatie(s) ertussendoor gedaan, als ze wat tijd hadden, zodat de kosten voor mij beperkt bleven. Dat moet ik ze meegeven.
Of zij nu een fatale flater hebben begaan valt voor mij niet te controleren.

Wat het opslaan betreft; als hij van ellende uit elkaar valt over pakweg tien jaar; het zij zo. Daar tegenover staat wel een eventuele 'Barn-find' en/of ik moet voldoende geld vinden, of later mijn zoon, om de klassieker in één klap voor pakweg 40.000 of zo geheel te laten restaureren.
Ik heb het ervoor over, maar ik wil niet leeglopen op die BMW, hoe mooi ik hem ook vind.
pi_204004985
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 19:21 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
BMW specialist zoeken. Ivo Christov bijv. Sloop sowieso niet, een E30 met 6-cilinder sloop je niet, die maak je of verkoop je in onderdelen als ‘ie niet meer te redden is.
Ook jij hebt gelijk. Een BMW specialist vraagt uiteraard veel geld en zoals gezegd, ik wil er niet op leeglopen.
Ik vind het nogal triest dat het mij niet gelukt is met die prachtkar. Shit happens helaas.
Maar tips blijven welkom.
  woensdag 9 maart 2022 @ 05:45:42 #6
427747 Tieten
Krijg nou...
pi_204006672
22 jaar.. ik dacht dat ik de mijne lang had met 14 jaar. :)
Mocht je eruit zijn om 'm echt weg te doen,stuur me dan svp wat info.
  woensdag 9 maart 2022 @ 07:13:07 #7
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204006816
Bas Roos in Oss?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_204006817
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 22:48 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
Ook jij hebt gelijk. Een BMW specialist vraagt uiteraard veel geld en zoals gezegd, ik wil er niet op leeglopen.
Ik vind het nogal triest dat het mij niet gelukt is met die prachtkar. Shit happens helaas.
Maar tips blijven welkom.
Zelf paar keer wat van Ivo gekocht, ik weet niet wat zijn tarief is verder. Wel weet ik dat ‘ie veel ombouwt (nieuwere motor in oudere auto), daar moet je veel kennis voor hebben. Aardige kerel verder en vrij klein bedrijf qua personeel. Vroeger ook bij Offenga geweest, vond hun tarief destijds wel netjes. Alleen weet niet hoe het met de kennis is daar. Meneer Offenga weet zelf wel heel veel en zit heel lang in de BMW’s, maar hij heeft veel personeel dus weet niet hoeveel hij zelf nog doet. In ieder geval kun je ze bellen/mailen. Persoonlijk zou ik eerst Ivo proberen, die werkt nog veel met oude types.
Je zou ook nog zelf of bij een lokale garage een compressietest laten uitvoeren.
pi_204007098
Dat wordt idd lastig wanneer je geen stalling hebt en het duurt nog 5 jaar voordat hij onder de oldtimer regeling valt en belasting vrij wordt. Een auto die je niet gebruikt en die ook niet loopt met gebrek aan stalling nog 5 jaar aangemeld houden en verzekering en belasting betalen is wel een dilemma. Garage huren kost je afhankelijk van locatie ook wel een flinke duit. En dan zijn dit doorgaans hokken zonder stroom waar je iet kunt werken.

Ik had ooit een vergelijkbaar probleem met een oude Volvo 265 uit 1978 die ik graag had willen houden. En toen de oldtimer regeling naar 40 jaar ging was die auto34 jaar oud. Hij had LPG installatie en werd plots geen oldtimer meer en met LPG was er geen overgangsregeling mogelijk. Ook lekke kop redelijk veel werk aan carrosserie. Garage huur was toen ¤65 p/m dan afmelden? Of verzekerd houden en dubbel tarief belasting voor 6 jaar voor iets wat niet meer (goed) rijd?

Dan moet je inderdaad keuzes maken, te koop zetten en maanden wachten op een serieuze liefhebber die het echt hebben wil. En de onkosten lopen door zolang die niet komt. Dan moet je rekening houden met wat is realistisch en wat zijn die onkosten. Is de auto 1 of 2 jaar onkosten betalen al niet meer waard, dan heeft het geen zin om dat erin te steken met wachten op een serieuze liefhebber. Niet serieuze liefhebbers die er handel in zien zullen altijd voor dubbeltje op de eerste rang willen. Wat je ook doet zonder eigen stalling en zonder afmelden ben je dief van eigen beurs. Ook in onderdelen verkopen kost meer investering dan wat het opbrengt.

Ook restauratie en revisie wanneer je het moet uitbesteden is geen kattenpis en gaat in de duizenden euro's zitten.

IK heb toen maar van alle ellende eieren voor mijn geld gekozen en hem door een sloper laten afvoeren. En kreeg toen nog ¤150 oud ijzer waarde...

Soms zijn realistische keuzes zeer pijnlijk en kostbaar... Dit grapje heeft me alleen maar geld gekost en uitendelijk toch maar afschied moeten nemen. Het was geen haalbare kaart meer.

Ik voel met je mee, been there done that... Dit wordt keihard gezegd knopen doorhakken, beide kosten je geld en emoties blijven onbetaalbaar die kan niemand je vergoeden. Ook begrijpelijk hoe mooi ze ook zijn niemand koopt je emoties.

Alle extra accessoires en zoveel mogelijk goede delen had ik er wel weer afgeschroefd en vervangen door de oude defecte meuk voordat hij met de sloper meeging. Dat heb ik nog wel los kunnen verkopen aan liefhebbers voor paar ¤100,-
Maar het blijft toch pijnlijk...

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 09-03-2022 08:27:08 ]
  woensdag 9 maart 2022 @ 09:38:33 #10
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_204007800
doe eens een foto posten _O_

ik zou zo graag nog eens een E30 willen bezitten, de mooiste bmw in mijn ogen
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_204009273
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 05:45 schreef Tieten het volgende:
22 jaar.. ik dacht dat ik de mijne lang had met 14 jaar. :)
Mocht je eruit zijn om 'm echt weg te doen,stuur me dan svp wat info.
Ja, ik heb mijn e30 nu 19 jaar en dacht ook dat ik hem lang had :o

Als de koets nu roestvrij is dan is deze zeker meer waard in z'n geheel zelfs met slechte motor dan dat hij waard is in onderdelen. Daarnaast als je nu al niet op koopjesjagers zit te wachten begin dan AUB niet aan onderdelen verkoop.

Kleppen/cilinder kop revisie is bij deze blokken niet zo moeilijk, kop is er zo af, wegbrengen naar een revisie bedrijf en kop er weer terug op.

Stallen met een goed chassis kan wel, maar stalling kost ook geld. Daarnaast rijden er al teweinig rond...

Is het chassis nu al niet zo geweldig (beginnende of erge roest) dan eerst behandelen voor stalling of er blijft niets van over...

Ik stem voor kop revisie en door blijven rijden *O*
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204010344
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 12:03 schreef boegschroef het volgende:

[..]
Ja, ik heb mijn e30 nu 19 jaar en dacht ook dat ik hem lang had :o

Als de koets nu roestvrij is dan is deze zeker meer waard in z'n geheel zelfs met slechte motor dan dat hij waard is in onderdelen. Daarnaast als je nu al niet op koopjesjagers zit te wachten begin dan AUB niet aan onderdelen verkoop.

Kleppen/cilinder kop revisie is bij deze blokken niet zo moeilijk, kop is er zo af, wegbrengen naar een revisie bedrijf en kop er weer terug op.

Stallen met een goed chassis kan wel, maar stalling kost ook geld. Daarnaast rijden er al teweinig rond...

Is het chassis nu al niet zo geweldig (beginnende of erge roest) dan eerst behandelen voor stalling of er blijft niets van over...

Ik stem voor kop revisie en door blijven rijden *O*
Een paar jaar gelden een nieuwe koppakking (de inlaatpakkingen waren niet meer verkrijgbaar, moesten uit Polen komen). Ook nieuwe drukgroep Haida, Hapa of zo erin laten zetten. 2 jaar geleden nieuwe drijfstanglagers van een speciaal merk, vervangen door een E30 racing team garage.

Zelf altijd roest bijgewerkt. In de zomervakantie (leraar) nam ik altijd de eerste week voor klussen aan m'n 320i, want dan zit ik toch nog in het werkritme.
Lekker in het zonnetje, hier in de straat klussen en beetje ouwehoeren met de buren.
Totdat ik m'n eigen wijk niet meer in mocht vanwege de milieuzone hier in Roffa.grrr.

Lucht/benzineslangen, benzinefilter, vicosekoppelingen, luchtmassameters, accu's, banden (zitten trouwens Mebach of hoe die dan ook heten) velgen op; nieuw schuif/kanteldak, benzinefilter, zelfs een compleet nieuwe hoofdremcilendergroep (de originele was niet meer verkrijgbaar, dus een vergelijkbare (de oude heb ik nog en staat/stond op het lijstje om zelf te reviseren).
Zoonlief heeft er een Panasonic autoradio ingezet, zodat ik nu een handsfree foonsetje heb via bluatooth, zonder boor- en schroefwerk.
Enzovoort, enzovoort...

Toen ik hem kocht heb ik meteen ook zo´n (dure) vraagbaak gekocht met alle schema´s, afstellingsmaten, in- en uitbouw gegevens, enzovoort. Heel erg handig boekje.

quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 07:13 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
... ...
Je zou ook nog zelf of bij een lokale garage een compressietest laten uitvoeren.
compressietesest is een eitje; eerst droog meten en dan met een drup olie erin. Als de compressie oploopt met olie, dan weet je dat de zuigerveren naar de klote zijn :)
Maar dat is het probleem niet. Lees hierboven maar.

Overigens liep de BMW eerst op LPG (toen ik hem kocht); betaalde ik mij blauw aan belasting (97 per maand), maar aan de pomp was het altijd lachen (in 2001 0,39 cent per liter). Maar wat een backfires heb ik meegemaakt; echt keiharde knallen en heb een aantal LMM's eruit geknalt) :) Totdat ik zo slim werd om er een terugslagklep in te zetten.
Uiteindelijk heb ik de LPG Necam 1 installatie eruit laten halen met alle gedonder van een herkeuring en zo.

Zoals je kan lezen heb ik deze auto altijd met liefde behandeld.
Het begint mij nu tegen te staan. Het is niet leuk meer.
Dus word het waarschijnlijk dat een nieuwe eigenaar er met frisse moed aan kan beginnen en dan zal je zien: oude benzine en leidingen doorspoelen; kleppen stellen en er is geen vuiltje meer aan de lucht. Wat zal ik dan jaloers zijn zeg!
pi_204010567
De foto is uit 2016; gemaakt voor een ander industrieel erfgoed, De Van Nelle fabriek, ivm rechtzaken over de milieuzone en young- old timers.
Is nu wel wat roestiger.
Nu even wassen, polijsten met Commandant 5 en in de Turtle wax zetten. :P

https://imgur.com/a/JMW20J1
  woensdag 9 maart 2022 @ 14:22:45 #14
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204010594
Waarom draaien zoveel mensen hun wiel met de band naar de camera toe? Als je de velg ziet is dat toch veel mooier?
Bij de DAF club doen ze dat ook altijd.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_204010595
Het is maar een auto. Een mooie auto, maar een auto. Op een gegeven moment is het klaar en het lijkt me dat dat moment bereikt is. In onderdelen verkopen, of naar de sloop er mee. Niet te moeilijk doen.
Jesus saves but death prevails.
pi_204010990
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 14:22 schreef Shivo het volgende:
Het is maar een auto. Een mooie auto, maar een auto. Op een gegeven moment is het klaar en het lijkt me dat dat moment bereikt is. In onderdelen verkopen, of naar de sloop er mee. Niet te moeilijk doen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204011382
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 14:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
^O^ scheelt mij weer een comment :9
pi_204011426
quote:
10s.gif Op woensdag 9 maart 2022 14:22 schreef daNpy het volgende:
Waarom draaien zoveel mensen hun wiel met de band naar de camera toe? Als je de velg ziet is dat toch veel mooier?
Bij de DAF club doen ze dat ook altijd.
In de hoop dat dit item zich niet gaat omdraaien naar fotografie, het volgende. Ik heb toen veel foto's gemaakt. Met de wielen recht ziet het er op de een of andere manier niet uit. Kan er de vinger niet op leggen, maar zo ziet het er veel beter uit. Wellicht stoerder:)
  woensdag 9 maart 2022 @ 15:43:13 #19
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_204011445
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 14:59 schreef boegschroef het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Hij heeft wel een punt.
Zo bijzonder is een E30 320 nou ook weer niet. Jij bent lekker handig met blik :), maar als je iemand moet betalen om carrosseriewerk te doen, wordt het erg snel erg duur.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hyperdude op 09-03-2022 17:43:46 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_204012284
Een andere mening hebben maakt me meteen een “non-car person”? Okee.

Top Gear was in 2002 nog wel leuk, de laatste tien jaar een eindeloze slaapverwekkende herhaling van zetten.

[ Bericht 42% gewijzigd door Shivo op 09-03-2022 17:02:01 ]
Jesus saves but death prevails.
  woensdag 9 maart 2022 @ 17:57:22 #21
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_204013194
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 15:41 schreef gepromoveerT het volgende:

[..]
In de hoop dat dit item zich niet gaat omdraaien naar fotografie, het volgende. Ik heb toen veel foto's gemaakt. Met de wielen recht ziet het er op de een of andere manier niet uit. Kan er de vinger niet op leggen, maar zo ziet het er veel beter uit. Wellicht stoerder:)
Ik bedoel ook niet wielen recht, maar ingestuurd (naar rechts dus, op jouw foto), zoals hier ;)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_204013424
quote:
1s.gif Op woensdag 9 maart 2022 16:56 schreef Shivo het volgende:
Een andere mening hebben maakt me meteen een “non-car person”? Okee.

Top Gear was in 2002 nog wel leuk, de laatste tien jaar een eindeloze slaapverwekkende herhaling van zetten.
Nee als je in een auto topic bij een klassieker begint met 'het is maar een auto' dan ben je voor mij inderdaad een non-car person
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_204017968
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 08:08 schreef Watuntrik het volgende:
Dat wordt idd lastig wanneer je geen stalling hebt en het duurt nog 5 jaar voordat hij onder de oldtimer regeling valt en belasting vrij wordt. Een auto die je niet gebruikt en die ook niet loopt met gebrek aan stalling nog 5 jaar aangemeld houden en verzekering en belasting betalen is wel een dilemma. Garage huren kost je afhankelijk van locatie ook wel een flinke duit. En dan zijn dit doorgaans hokken zonder stroom waar je iet kunt werken.

Ik had ooit een vergelijkbaar probleem met een oude Volvo 265 uit 1978 die ik graag had willen houden. En toen de oldtimer regeling naar 40 jaar ging was die auto34 jaar oud. Hij had LPG installatie en werd plots geen oldtimer meer en met LPG was er geen overgangsregeling mogelijk. Ook lekke kop redelijk veel werk aan carrosserie. Garage huur was toen ¤65 p/m dan afmelden? Of verzekerd houden en dubbel tarief belasting voor 6 jaar voor iets wat niet meer (goed) rijd?

Dan moet je inderdaad keuzes maken, te koop zetten en maanden wachten op een serieuze liefhebber die het echt hebben wil. En de onkosten lopen door zolang die niet komt. Dan moet je rekening houden met wat is realistisch en wat zijn die onkosten. Is de auto 1 of 2 jaar onkosten betalen al niet meer waard, dan heeft het geen zin om dat erin te steken met wachten op een serieuze liefhebber. Niet serieuze liefhebbers die er handel in zien zullen altijd voor dubbeltje op de eerste rang willen. Wat je ook doet zonder eigen stalling en zonder afmelden ben je dief van eigen beurs. Ook in onderdelen verkopen kost meer investering dan wat het opbrengt.

Ook restauratie en revisie wanneer je het moet uitbesteden is geen kattenpis en gaat in de duizenden euro's zitten.

IK heb toen maar van alle ellende eieren voor mijn geld gekozen en hem door een sloper laten afvoeren. En kreeg toen nog ¤150 oud ijzer waarde...

Soms zijn realistische keuzes zeer pijnlijk en kostbaar... Dit grapje heeft me alleen maar geld gekost en uitendelijk toch maar afschied moeten nemen. Het was geen haalbare kaart meer.

Ik voel met je mee, been there done that... Dit wordt keihard gezegd knopen doorhakken, beide kosten je geld en emoties blijven onbetaalbaar die kan niemand je vergoeden. Ook begrijpelijk hoe mooi ze ook zijn niemand koopt je emoties.

Alle extra accessoires en zoveel mogelijk goede delen had ik er wel weer afgeschroefd en vervangen door de oude defecte meuk voordat hij met de sloper meeging. Dat heb ik nog wel los kunnen verkopen aan liefhebbers voor paar ¤100,-
Maar het blijft toch pijnlijk...
Wat nou pijnlijk; hartverscheurend!
Lekker in het zonnetje met open dak; M3 uitvoering (nee, niet de motor, maar de uitvoering, alles elektrisch) elleboogje eruit en de motor gromt. En de E30 hè, M120, boven de 2700 toeren gaat dat motorrrrrrrrtje helemaal grrrrrrrrrrommen; dan wil die vooruit. Heerlijk, op weg naar Zuid Frankrijk bijvoorbeeld; wie doet mij wat!
Niks geen mooie vrouw; ik heb er al een :)

Maar bedankt voor je uitgebreide mening.
Ik ga nu door met mij uitgebreid te bezatten; heb goede whisky in huis en morgen... is er weer een nieuwe dag :P
pi_204018357
quote:
0s.gif Op woensdag 9 maart 2022 05:45 schreef Tieten het volgende:
22 jaar.. ik dacht dat ik de mijne lang had met 14 jaar. :)
Mocht je eruit zijn om 'm echt weg te doen,stuur me dan svp wat info.
Wat meer info heb je inmiddels :P
Regelmatig werd mij gevraagd wat ik ervoor wil hebben en mijn antwoord was altijd "voor 17.000 mag je hem zo meenemen".
Was uiteraard niet realistisch, maar ik wilde hem ook niet kwijt :P
Ik zou zeggen: doe een bod "I can't refuse" en wellicht is zij dan van jou voor ik haar op de markt heb gezet.
Schatting:
2000 voor de motor (of pakweg 500 voor een ruilmotor); een 'louzy' paintjob voor 4000 en je bent het mannetje.
Of je rijd hem naar Servië waar een echt goede 'overhaul' je 1000 kost of 500 voor weinig roestbeveiliging.
(de metalen uit die tijd moet je voorbehandelen met een zink-primer).
Ga verder aan de Whisky ;)
pi_204018855
Ik zou in zo'n auto nooit een ruil motor leggen. Weet je vaak ook niet wat je krijgt. Het is bijna altijd beter om de motor op te knappen.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')