abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203989535
De vorige bewoners hadden de thermostaat twee jaar lang op 23 graden gehouden (ze waren een Afrikaans klimaat gewend). Vijf dagen geleden voor het eerst naar 15 graden gezet en nu kom ik terug en staat de druk opeens op 0.7 bar met een 'service' melding. Geen lekkage gevonden en loodgieter komt pas vrijdag.

Kan een daling van 23 naar 15 graden de druk met ~0.7 bar verlagen of is er mogelijk iets anders aan de hand?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_203989818
warm water zet uit en geeft dus een hogere druk in de leiding

gewoon even bijvullen als de leidingen koud zijn, een paar dagen later weer even kijken als de leidingen koud zijn of de druk hetzelfde is.
pi_203989837
Heb je hem al proberen bij te vullen?
Wellicht is het watervolume gedaald maar merkte je het niet omdat die ketel de hele tijd heet water moest blijven leveren.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_203989903
Expansievat kapot.
Laat die handjes wapperen!
pi_203990439
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:13 schreef Dries4Ever het volgende:
warm water zet uit en geeft dus een hogere druk in de leiding

gewoon even bijvullen als de leidingen koud zijn, een paar dagen later weer even kijken als de leidingen koud zijn of de druk hetzelfde is.
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:14 schreef Cat-astrophe het volgende:
Heb je hem al proberen bij te vullen?
Wellicht is het watervolume gedaald maar merkte je het niet omdat die ketel de hele tijd heet water moest blijven leveren.
Bijvullen gaat vrijdag waarschijnlijk gebeuren, ik blijf er nog even vanaf

[ Bericht 0% gewijzigd door KroketBroodje op 07-03-2022 22:07:13 ]
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_203990455
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:18 schreef Gieliovd het volgende:
Expansievat kapot.
Hoe weet je dat?
pi_203990569
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:50 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Hoe weet je dat?
Omdat warm water uitzet, dus dan is er meer druk op je leiding. Als het afkoelt wordt die druk dus minder. Normaal zou je expansievat dit drukverschil opvangen en zal de druk dus maar een weinig fluctueren. Als je expansievat dit niet meer doet zal de druk een flink stuk lager worden als het water minder warm wordt..

Als het je expansievat is (wat mij ook waarschijnlijk lijkt) en je zou hem bijvullen, zal de druk te hoog worden als het water ook warmer wordt. In dat geval wordt er water (overdruk) geloosd via je overstortventiel. (als deze nog wel goed is tenminste).
pi_203992474
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:50 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Hoe weet je dat?
Op beide helften (onder en boven) kloppen.
Is de toon hetzelfde dan is de druk hetzelfde = vat kapot.
Hoor je twee verschillende tonen dan werkt het vat wel en ligt het daar waarschijnlijk niet aan.

En zou je zelf water kunnen bijvullen om te kijken of het daaraan ligt (en geld kunnen uitsparen omdat er niemand hoeft langs te komen).
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_203992538
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:18 schreef Gieliovd het volgende:
Expansievat kapot.
Ja dit
.
pi_203993010
Inderdaad, het zou mij wel heel erg verbazen als dit niet een defect expansievat is.

Een beetje doe-het-zelver kan die gewoon zelf vervangen maar als TS al niet weet bij te vullen is dit absoluut geen optie voor haar/hem.

Als de ketel nu nog werkt zou ik zeker niet bijvullen voor de loodgieter komt. Zonder expansievat komt er dan mogelijk veel te veel druk op de installatie en heb je weer kans dat een overstort stuk gaat of zo.
pi_203994303
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:35 schreef qajariaq het volgende:
Inderdaad, het zou mij wel heel erg verbazen als dit niet een defect expansievat is.

Een beetje doe-het-zelver kan die gewoon zelf vervangen maar als TS al niet weet bij te vullen is dit absoluut geen optie voor haar/hem.

Als de ketel nu nog werkt zou ik zeker niet bijvullen voor de loodgieter komt. Zonder expansievat komt er dan mogelijk veel te veel druk op de installatie en heb je weer kans dat een overstort stuk gaat of zo.
Ik weet wel hoe ik het moet bijvullen maar als daardoor meer stuk gaat dan ben ik wellicht aansprakelijk voor de extra schade.
pi_203994470
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:41 schreef KroketBroodje het volgende:

[..]
Ik weet wel hoe ik het moet bijvullen maar als daardoor meer stuk gaat dan ben ik wellicht aansprakelijk voor de extra schade.
Als ie nog wil branden zou ik er niets aan doen voor vrijdag. Als je in de kou moet zitten zou ik een beetje bijvullen zodat de ketel weer wil branden. Niet tot de normale druk maar b.v. eerst proberen met 1 bar. Hangt ook een beetje af of je ketel beneden of op zolder staat.

Het zou ook nog kunnen dat je overstort stuk is maar het expansievat blijft met ster de eerste verdachte. De test staat een paar posts hierboven.
pi_203994510
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:52 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Als ie nog wil branden zou ik er niets aan doen voor vrijdag. Als je in de kou moet zitten zou ik een beetje bijvullen zodat de ketel weer wil branden. Niet tot de normale druk maar b.v. eerst proberen met 1 bar. Hangt ook een beetje af of je ketel beneden of op zolder staat.
Staat op zolder. Ik heb nog een ander huis waar ik zolang in kan verblijven en alvast een oefening voor als het gas onbetaalbaar wordt :P
pi_203994587
Pas maar op dat je geen bevroren leidingen krijgt met deze temperaturen.
.
  dinsdag 8 maart 2022 @ 19:10:21 #15
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_204000562
Zou je voor je het vat af schrijft niet eerst even ontluchten bij alle radiatoren, opnieuw bijvullen en na stoken beide nog een keer?
pi_204001532
Expansievat is simpel ding... :) Daar zit een rubber membraan in het midden, aan de onderkant zit gas (stikstof) en aan de andere kant drukt het water. Onder aan het vat zie je een licht gekleurde plastiek afdekplaatje die kun je eraf trekken dan zie zwart ventieldopje, die kun je eraf draaien en dan zie je een autoventiel, die kun je even indrukken.

Komt daar druppel water uit dan is hij kaduuk. :) Is hij nog goed dan komt er uiteraard pssst gas uit.
pi_204001587
Er kan ergens gewoon lekkage zitten
"Wedstrijden kun je altijd verliezen anders hoef je die wedstrijden ook niet te spelen"
Klaasweetalles 14-08-2018
pi_204003911
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 11:00 schreef Fer het volgende:
Pas maar op dat je geen bevroren leidingen krijgt met deze temperaturen.
Met deze temperaturen?

Overdag zeer ruim boven vriespunt en heel veel zonnewarmte die door de ramen naar binnen schijnt. In menig woning wordt nu overdag al 20 graden zonder dat de verwarming aan staat.
Als het dan 's nachts met 2 of 3 grsden nachtvorst zo ver afkoelt in huis dat leidingen kapot vriezen, dan zou TS wel andere zorgen mbt tot de staat van het huis moeten hebben dan alleen een probleempje met de druk van de cv-installatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')