abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203965601
Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren om onze jaren '30 woning gasvrij te maken. Bij nieuwere woningen is het geen probleem om een warmtepomp te installeren zoals ik lees op fora en op internet. Bij oudere woningen ligt dat iets complexer. De woning is (redelijk tot behoorlijk) goed nageïsoleerd (dak/vloer/muren/beglazing). De beneden verdieping en badkamer (boven) worden d.m.v. vloerverwarming verwarmd en de 3 slaapkamers en overloop door middel van hogetemperatuur radiatoren.

Bij normale warmtepompen moeten de HT radiatoren door LT radiatoren worden vervangen had ik gelezen. Nu kwam ik op een aantal sites een nieuw type warmtepomp tegen die hoge temperatuur water kan leveren, bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3 H HT warmtepomp, die is al leverbaar.

- Is er iemand die ervaring heeft met een warmtepomp in een jaren '30 woning?
- Is er iemand die ervaring heeft met de Daikin HT warmtepomp?

Ik hoor graag ervaringen, met name van woningbezitters van de jaren '30 of die de Daikin Altherma 3 H HT kennen.

Met vriendelijke groet,
Mathie
  zondag 6 maart 2022 @ 09:59:09 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203965693
Misschien dat ik helemaal mis zit, ik kan je geen concreet advies geven over jouw situatie, ik heb me wel enigszins hierin verdiept voor mijn eigen woning.

Als jij nu een CV ketel hebt dan kan je de warmte van het water instellen, als je deze kan instellen onder de 55 graden en je huis wordt nog steeds aangenaam warm. Dan is er een grote kans dat je huis voldoende is geïsoleerd om met een warmtepomp te verwarmen.

Ik heb begrepen dat LT radiatoren niet heel specifiek zijn, als je gewone radiatoren hebt welke overcapaciteit hebben dan ben je ook al een aardig eind op weg.

Ik heb mijn woning geïsoleerd (ook een jaren 30 woning) en kan nu met een CV ketel op 50 graden mijn huis goed verwarmen, de ketel stond eerst op 80 graden. Onze badkamer wordt ook verwarmt met vloerverwarming middels een RTL ventiel en dat lukt best goed. Wel is de badkamer dan alleen eigenlijk 's ochtends warm of overdag als het echt koud buiten is en de CV ketel meer staat te werken. De badkamer kan niet apart worden verwarmt t.o.v. de rest van het huis.

De volgende stap zou zijn voor ons om te kijken naar een volledige warmtepomp of een hybride situatie als onze CV ketel aan vervanging toe is. Gezien de huidige ontwikkelingen kan het zijn dat we daar eerder naar gaan kijken.

Het begint denk ik met de ingestelde temperatuur van je CV ketel, als die goed is dan kan je overstappen. Hoop dat er iemand die concrete ervaring heeft dit kan bevestigen.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  zondag 6 maart 2022 @ 10:00:41 #3
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203965711
Ik vraag me af of de mix tussen de 4 HTV en de vloerverwarming wel lekker gaat werken voor een warmtepomp.
Resistance is futile.
  zondag 6 maart 2022 @ 10:09:37 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203965800
@Herkauwer klopt, dat is de test. Kun je het aangenaam houden met aanvoertemperatuur van 55c, dan is je huis klaar voor een warmtepomp.

En wij hebben inderdaad hoge temperatuur verwarming op 3 slaapkamers en badkamer, maar met flinke overcapaciteit zodat het met lage temperatuur aanvoer lekker warm blijft. Dat zijn dan wel verwarmingen met dubbele lamellen en dubbele platen, waardoor ze feitelijk geupgrade zijn naar lage temperatuur verwarming.

Ik lees uit het verhaal van TS niet dat hij overcapaciteit heeft, maar mogelijk is dat wel het geval.
Resistance is futile.
  zondag 6 maart 2022 @ 10:10:53 #5
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203965812
TS, heb je beetje moderne radiatoren op de slaapkamers en overloop?
Resistance is futile.
pi_203965975
Ik heb een huis uit 1936 en heb sinds 2017 een lucht/water warmtepomp. Ik heb mijn dak, muren en vloer geisoleerd en een heel klein deel heeft vloerverwarming. Ik heb oud jaren 90 dubbel glas, die eigenlijk amper nog isoleren en sommige raampjes zijn nog enkel glas.
Ik gebruik de oude radiatoren uit ik denk de jaren 60.

In het begin werd het echt vreselijk warm en heel vies warm in mijn huis. Na wat gespeel werd het weer te koud en uiteindelijk met wat geexperimenteer zijn de instellingen nu goed.

Vertrouw geen installateurs, die hebben er geen verstand van. Ik moest bv mijn buitenunit verplaatsen ivm extreme geluidsoverlast terwijl ik hiervoor had gewaarschuwd in het begin. Tevens stelde dei installateur mijn wp totaal verkeerd in.
Op dit moment kan je trouwens de vlag uithangen als je een installateur vindt en over een jaar aan de beurt bent, dus daar heb je weinig keuze in meer. Ik had in 2017 moeite om er 1 te vinden en nog meer moeite om een offerte te krijgen, omdat ze er toen standaard vanuit gingen dat mensen die dinge te duur vinden. Offertes maken kost geld namelijk en dat verdienen ze dan neit terug. De levertijd toen was 4 maanden, en dat was echt snel.

De wp heeft mij netto 6000 gekost. Isoleren denk ik 10k, ik heb daar veel subsidie op gekregen.

Als ik zo kijk dan wordt mijn huis het overgrote deel vervwarmd met CV water tussen de 30 en 40 graden.

Ik zou zelf geen hybride wp nemen, omdat de grootste besparing, namelijk je gas abonnement, nog steeds moet betalen, terwijl bij een all-electric je die niet meer hoeft te betalen. Hoe minder gas je verbruikt hoe hoger de prijs per m3. Ik moest op het laatst bv bijna 3 euro per m3 betalen vanwege het gas abonnement.
Als er een ijstijd aan komt dan kan je altijd nog electrisch verwarmen. Die enkele dagen per jaar als het een extreme winter wordt kan je zo verwarmen. het gas abonnement is gelijk aan ca 1200 kwh per jaar. Dus met 3 extreme ijsdagen (wat al veel is) kan je voor 400 kwh verstoken per dag om nog steeds uit te komen

[ Bericht 9% gewijzigd door sjorsie1982 op 06-03-2022 10:44:33 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203967157
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:50 schreef Mathie88 het volgende:
Hallo,

Wij zijn ons aan het oriënteren om onze jaren '30 woning gasvrij te maken. Bij nieuwere woningen is het geen probleem om een warmtepomp te installeren zoals ik lees op fora en op internet. Bij oudere woningen ligt dat iets complexer. De woning is (redelijk tot behoorlijk) goed nageïsoleerd (dak/vloer/muren/beglazing). De beneden verdieping en badkamer (boven) worden d.m.v. vloerverwarming verwarmd en de 3 slaapkamers en overloop door middel van hogetemperatuur radiatoren.

Bij normale warmtepompen moeten de HT radiatoren door LT radiatoren worden vervangen had ik gelezen. Nu kwam ik op een aantal sites een nieuw type warmtepomp tegen die hoge temperatuur water kan leveren, bijvoorbeeld de Daikin Altherma 3 H HT warmtepomp, die is al leverbaar.

- Is er iemand die ervaring heeft met een warmtepomp in een jaren '30 woning?
- Is er iemand die ervaring heeft met de Daikin HT warmtepomp?

Ik hoor graag ervaringen, met name van woningbezitters van de jaren '30 of die de Daikin Altherma 3 H HT kennen.

Met vriendelijke groet,
Mathie
Je hebt al vloerverwarming en dat verwacht een lage aanvoertemperatuur.
Het is dus het verstandigst om ook je radiatoren te vervangen door LTV modellen, bijvoorbeeld de Strada 21 serie van Jaga. Die investering heb je 1x maar daarna nooit meer en de besparing van het kunnen verwarmen met een lage aanvoertemperatuur hou je.

Dan kan je gewoon met een normale warmtepomp en hoog rendement verwarmen.

Je kan ook eerst een warmtepomp plaatsen en dan de knelpunten aanpakken en waar nodig het eerste jaar nog met een elektrisch kacheltje bijverwarmen.

HT warmtepompen bestaan maar zodra ze hoge temperaturen moeten maken, is het rendement door het putje.

[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-03-2022 12:30:16 ]
pi_203967629
Het recept is vrij eenvoudig:
- isoleren
- afgifte creëren

Afgifte creëer je door een systeem dat op lage temperatuur al vermogen afgeeft. Vloerverwarming, LT convectoren all dan niet met ventilatoren.

HT radiatoren doen zo goed als niets op 30 graden.

Het grote verschil, dat moeten mensen door krijgen, met een warmtepomp is dat je in principe 24/7 verwarmt. Dus niet zoals met een ketel half uurtje aan, 2 uur uit. Half uurtje aan, 2 uur uit. Doordat je continu verwarmt, komt er warmte in je totale massa van de woning en daardoor kan een warmtepomp al gauw, tenzij het er natuurlijk harder uit gaat dan erin door tocht, dramatische isolatie etc.
Laat die handjes wapperen!
pi_203968329
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:59 schreef Gieliovd het volgende:
Het recept is vrij eenvoudig:
- isoleren
- afgifte creëren

Afgifte creëer je door een systeem dat op lage temperatuur al vermogen afgeeft. Vloerverwarming, LT convectoren all dan niet met ventilatoren.

HT radiatoren doen zo goed als niets op 30 graden.

Het grote verschil, dat moeten mensen door krijgen, met een warmtepomp is dat je in principe 24/7 verwarmt. Dus niet zoals met een ketel half uurtje aan, 2 uur uit. Half uurtje aan, 2 uur uit. Doordat je continu verwarmt, komt er warmte in je totale massa van de woning en daardoor kan een warmtepomp al gauw, tenzij het er natuurlijk harder uit gaat dan erin door tocht, dramatische isolatie etc.
de temperatuur verhogen met een wp duurt inderdaad lang, maar op temperatuur houden gaat prima.

Het is wat kort door de bocht te zeggen dat ouderwetse radiatoren niks doen op 30 graden is mijn ervaring.
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203968355
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Je hebt al vloerverwarming en dat verwacht een lage aanvoertemperatuur.
Het is dus het verstandigst om ook je radiatoren te vervangen door LTV modellen, bijvoorbeeld de Strada 21 serie van Jaga. Die investering heb je 1x maar daarna nooit meer en de besparing van het kunnen verwarmen met een lage aanvoertemperatuur hou je.

Dan kan je gewoon met een normale warmtepomp en hoog rendement verwarmen.

Je kan ook eerst een warmtepomp plaatsen en dan de knelpunten aanpakken en waar nodig het eerste jaar nog met een elektrisch kacheltje bijverwarmen.

HT warmtepompen bestaan maar zodra ze hoge temperaturen moeten maken, is het rendement door het putje.
ik heb weleens gekeken naar LTV radiatoren. Gezien de prijs moeten die wel van goud zijn.
pi_203968425
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:00 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
ik heb weleens gekeken naar LTV radiatoren. Gezien de prijs moeten die wel van goud zijn.
Ik heb hier alle radiatoren door 10 Jaga convectoren + DBE voor 8500 excl. BTW laten vervangen, dus voor de hele woning.
Het is een hoop geld maar had beneden geen vloerverwarming.

Dat had ik dan moeten in laten frezen en een goede vloer weg moeten gooien. Opgeteld was het niet duurder om voor Jaga te gaan (beneden) en boven moest ik sowieso iets.

Al met al was het zo gek nog niet, stook nu op 25 t/m 35 graden Celsius aanvoer de woning warm.

In de meeste woningen mét vloerverwarming beneden en in de badkamer zal je boven hooguit 3 of 4 radiatoren hoeven te vervangen en dan ziet het er alweer een stuk rooskleuriger uit ;)
pi_203968437
Staan je HT radiatoren altijd vol open boven? Ik woon zelf ook in een redelijk goed geïsoleerd jaren 30 huis naar boven staan ze veelal op standje 1 of 2. Daarmee wordt het prima warm met een aanvoer temperatuur die ook niet al te hoog is.

Zeker als je wat overcapaciteit hebt kan het vaak nog prima uit met HT radiatoren, maar dat weet je alleen door zelf te testen of te laten adviseren door iemand die er verstand van heeft en je niet alleen LT radiatoren wil verkopen:-)
pi_203968463
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:05 schreef koentjuh18 het volgende:
Staan je HT radiatoren altijd vol open boven? Ik woon zelf ook in een redelijk goed geïsoleerd jaren 30 huis naar boven staan ze veelal op standje 1 of 2. Daarmee wordt het prima warm met een aanvoer temperatuur die ook niet al te hoog is.

Zeker als je wat overcapaciteit hebt kan het vaak nog prima uit met HT radiatoren, maar dat weet je alleen door zelf te testen of te laten adviseren door iemand die er verstand van heeft en je niet alleen LT radiatoren wil verkopen:-)
Absoluut waar.

IPV overhaasten kan het geen kwaad om 1 winter de aanvoertemperatuur naar 45 graden te zetten en te kijken hoe je daarmee de winter doorkomt.
Moet je natuurlijk niet zo'n slappe winter als deze afgelopen winter hebben, dat was niet echt heel spannend.
pi_203968694
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Absoluut waar.

IPV overhaasten kan het geen kwaad om 1 winter de aanvoertemperatuur naar 45 graden te zetten en te kijken hoe je daarmee de winter doorkomt.
Moet je natuurlijk niet zo'n slappe winter als deze afgelopen winter hebben, dat was niet echt heel spannend.
met zo'n slappe winter kan je ook de aanvoer op 30 of 35 zetten.
pi_203968700
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb hier alle radiatoren door 10 Jaga convectoren + DBE voor 8500 excl. BTW laten vervangen, dus voor de hele woning.
Het is een hoop geld maar had beneden geen vloerverwarming.

Dat had ik dan moeten in laten frezen en een goede vloer weg moeten gooien. Opgeteld was het niet duurder om voor Jaga te gaan (beneden) en boven moest ik sowieso iets.

Al met al was het zo gek nog niet, stook nu op 25 t/m 35 graden Celsius aanvoer de woning warm.

In de meeste woningen mét vloerverwarming beneden en in de badkamer zal je boven hooguit 3 of 4 radiatoren hoeven te vervangen en dan ziet het er alweer een stuk rooskleuriger uit ;)
precies, dat bedoel ik dus.
Ik had weleens gekeken en voor de woonkamer was ik 2500 euro kwijt aan LTV radiatoren. Nieuwe radiatoren zouden ca 600 euro kosten.
pi_203968701
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
met zo'n slappe winter kan je ook de aanvoer op 30 of 35 zetten.
Ja, uiteraard.

Maar het gaat me er meer om dat TS kan testen of het in een normale (wat strengere) winter lukt op 45 graden aanvoer. Deze winter is helaas niet zo representatief.
pi_203968818
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:24 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
precies, dat bedoel ik dus.
Ik had weleens gekeken en voor de woonkamer was ik 2500 euro kwijt aan LTV radiatoren. Nieuwe radiatoren zouden ca 600 euro kosten.
Ja, dat kan. Je kan gewone radiatoren ook van fans voorzien en dan de afgifte fors verhogen.

Maar uiteindelijk hebben LTV radiatoren (convectoren) nu eenmaal een betere afgifte bij lagere temperaturen.
De aanvoer iets hoger zetten kan daar voor compenseren maar kost wat rendement.

Het is maar net of je die uitgave (investeren in LTV-convectoren) nu wil doen of verspreid over toekomstige jaren (door een hoger energieverbruik).
pi_203968827
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ja, dat kan. Je kan gewone radiatoren ook van fans voorzien en dan de afgifte fors verhogen.

Maar uiteindelijk hebben LTV radiatoren (convectoren) nu eenmaal een betere afgifte bij lagere temperaturen.
De aanvoer iets hoger zetten kan daar voor compenseren maar kost wat rendement.

Het is maar net of je de uitgave nu wil doen of verspreid over toekomstige jaren.
heb je de tvt van ltv radiatoren een keer berekend? Ik heb het geprobeerd, maar alles hangt af van aannames...
pi_203970112
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:32 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
heb je de tvt van ltv radiatoren een keer berekend? Ik heb het geprobeerd, maar alles hangt af van aannames...
Nee, dat heb ik niet berekend, dat betekent nog niet dat het een slechte investering is.

Er hingen door de hele woning vrij kleine en dunne radiatoren, ook qua beschikbaar muuroppervlak (relatief lage vensterbanken) en de optie was eigenlijk: dikkere radiatoren of LTV-convectoren.
Vloerverwarming was teveel "gedoe", er lag al een prima vloer in, het is onbekend hoe leidingwerk ligt dus dat zou veel schade opleveren.

Ik heb hier de afgelopen winters enkele nachten -10 tot -12 graden Celsius gehad en de temperatuur in huis gaf geen krimp, ondanks de lage aanvoertemperatuur. Dus ze doen hun werk perfect.

Uiteraard kan je ook de aanvoertemperatuur omhoog zetten, er zal een omslagpunt zijn waarna je dat verschil terugverdient maar die rekensom is, zoals je zegt, van (te) veel factoren afhankelijk.

Ik ben voor de zekerheid gegaan dat het prima warm te houden is.
pi_203970143
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nee, dat heb ik niet berekend, dat betekent nog niet dat het een slechte investering is.

Er hingen door de hele woning vrij kleine en dunne radiatoren, ook qua beschikbaar muuroppervlak (relatief lage vensterbanken) en de optie was eigenlijk: dikkere radiatoren of LTV-convectoren.
Vloerverwarming was teveel "gedoe", er lag al een prima vloer in, het is onbekend hoe leidingwerk ligt dus dat zou veel schade opleveren.

Ik heb hier de afgelopen winters enkele nachten -10 tot -12 graden Celsius gehad en de temperatuur in huis gaf geen krimp, ondanks de lage aanvoertemperatuur. Dus ze doen hun werk perfect.

Uiteraard kan je ook de aanvoertemperatuur omhoog zetten, er zal een omslagpunt zijn waarna je dat verschil terugverdient maar die rekensom is, zoals je zegt, van (te) veel factoren afhankelijk.

Ik ben voor de zekerheid gegaan dat het prima warm te houden is.
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, maar mijn onderbuik zegt dat de TVT heel lang is.
Ik heb laatst de stooklijn 5 graden verlaagd en merkte eigenlijk weinig in het verbruik van de warmtepomp. Nou kan dat te maken hebben met allerlei andere factoren natuurlijk.
pi_203970190
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:12 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik ben er eigenlijk wel benieuwd naar, maar mijn onderbuik zegt dat de TVT heel lang is.
Ik heb laatst de stooklijn 5 graden verlaagd en merkte eigenlijk weinig in het verbruik van de warmtepomp. Nou kan dat te maken hebben met allerlei andere factoren natuurlijk.
Hoe dan ook, volgens mij zijn we het er beiden over eens dat TS prima eerst een warmtepomp kan plaatsen en dan na een jaar (winter) eens evalueren of er nog ergens een grotere radiator of een LTV-convector nodig is? :+
En voor nood kan je zolang prima een winter een paar elektrische kachels standby houden.

Waar ik zelf voor heb gekozen is natuurlijk niet wat een ander hoeft te doen. Ik kan echter wel bevestigen dat zo'n Jaga convector met DBE prima werkt.
  zondag 6 maart 2022 @ 19:12:35 #22
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_203973462
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 16:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

En voor nood kan je zolang prima een winter een paar elektrische kachels standby houden.

Waar ik zelf voor heb gekozen is natuurlijk niet wat een ander hoeft te doen. Ik kan echter wel bevestigen dat zo'n Jaga convector met DBE prima werkt.
o.a. de remeha-wp heeft ingebouwde elektrische kachels (3x 2000watt) in de binnenunit. Als het moet jast die gewoon 80 graden water door het systeem.

Jaga werkt/dbe werkt super inderdaad.
Tot nooit .......
pi_204104003
quote:
2s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:00 schreef Seven. het volgende:
Ik vraag me af of de mix tussen de 4 HTV en de vloerverwarming wel lekker gaat werken voor een warmtepomp.
Gewoon alles op LTV laten draaien, de lange draaitijd geeft dat je ongeveer evenveel warmte als je eruit haalt met een stop en go systeem dmv een cv ketel. Alleen als je een hoog verlies moet compenseren lukt dat minder goed omdat je radiatoren niet instaat zijn veel energie in een korte periode af te geven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Koevlaas2 op 16-03-2022 19:05:28 ]
pi_204104229
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 18:51 schreef Koevlaas2 het volgende:

[..]
Gewoon alles op LTV laten draaien, de lange draaitijd geeft dat je ongeveer evenveel warmte als je eruit haalt met een stop en go systeem dmv een cv ketel genereert. Alleen als je een hoog verlies moet compenseren lukt dat minder goed omdat je radiatoren niet instaat zijn veel energie in een korte periode af te geven.
Koevlaas2 :D

De man van de wereldberoemde Koevlaas formule ^O^
pi_204104250
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 19:05 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Koevlaas2 :D

De man van de wereldberoemde Koevlaas formule ^O^
Ja klopt, ik had al eens gezien dat jij 'm weleens noemt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')