quote:https://www.parool.nl/ned(...)l&utm_source=twitter
Sywert van Lienden opgepakt in onderzoek naar omstreden mondkapjesdeal
Ondernemer en lobbyist Sywert van Lienden is maandag opgepakt in het onderzoek naar de omstreden mondkapjesdeal. Dit bevestigen ingewijden. De man zit vast met twee andere verdachten die betrokken zijn bij de Stichting Hulptroepen Alliantie.
Ondernemer en lobbyist Sywert van Lienden is gisteren aangehouden, vanwege de mondkapjesdeal waaraan hij miljoenen verdiende. Nu een aangekondigd strafrechtelijk onderzoek in een stroomversnelling komt, komt Van Lienden dan toch écht in het nauw te zitten.
Het ging plots razendsnel. Het OM maakte maandagochtend bekend een strafrechtelijk onderzoek te starten, omdat Van Lienden zich met de Stichting Hulptroepen Alliantie en zijn ‘belangeloos’ verstrekte mondkapjes wellicht schuldig had gemakt aan oplichting. Even later bogen rechercheurs van de financiële opsporingsdienst Fiod zich over zijn privébezit, doorzochten ze zijn woning en bedrijfspand én werd Van Lienden aangehouden, net als zijn twee medebestuursleden Camille van Gestel en Bernd Damme. Nog een woning werd doorzocht, naar verluidt omdat bewijsmateriaal met spoed veiliggesteld moest worden.
En zo is Van Lienden nu toch echt in het nauw gekomen, vanwege het geld dat hij verdiende met mondkapjes die door zijn stichting werden verkocht aan het ministerie van Volksgezondheid. Wat niemand wist toen Van Lienden in de media herhaaldelijk zei ‘om niet’ te werken, was dat er naast de stichting een besloten vennootschap was opgericht die gebruikt werd bij de inkoop en verkoop van de mondkapjes die Van Lienden aanbood, waardoor hij en zijn partners alsnog miljoenen verdienden.
Belazerd
Uitzendbureau Randstad voelde zich belazerd. Het bedrijf had écht belangeloos medewerkers aan de Stichting Hulptroepen Alliantie geleverd, maar dat zou zonder hun medeweten ook ingezet zijn voor de activiteiten van deze bv. “Wij vinden dat het niet deugt. Dan moet je iets doen,” zei hoofd juridische zaken Patrick van der Herberg indertijd over de aangifte die werd gedaan.
Voormalig frauderechercheur en witswasexpert Cees Schaap verwacht dat er straks een sterke zaak zal liggen tegen Van Lienden en de zijnen. “De inkoop werd via een bv gedaan, de mondkapjes zijn doorgestoten naar een stichting zonder winstoogmerk. Aan het eind van de keten zat de overheid. De Fiod zal nu kijken naar de verklaringen die worden afgelegd, de administratie, hoe er is geboekt en het e-mailverkeer is heel belangrijk. De eerste pavlovreactie van verdachten als zo’n onderzoek start, is dan soms het bewijsmateriaal weg te maken, maar dat kan digitaal vrijwel allemaal teruggehaald worden. Het is natuurlijk afhankelijk van de resultaten van de zoektocht, maar ik verwacht dat er straks een sterke zaak ligt voor oplichting, maar ook voor opzet.”
Te lichtzinnig
De oud-frauderechercheur vraagt zich veel meer af wat straks zal blijken over het ministerie, dat in zee ging met CDA’er Van Lienden. “Ik vraag me af of de minister van dat inkopend ministerie straks ook wat uit te leggen heeft. Of ze niet al te lichtzinnig in zee zijn gegaan met deze onbekende partij, van een persoon die ze daar wellicht beter kenden. En als ze al te lichtzinnig in zee zijn gegaan, wat zegt dat dan over andere miljoenendeals?”
Het strafrechtelijk onderzoek dat nu loopt komt overigens bovenop een ander onderzoek dat al sinds augustus loopt. Dat civielrechtelijke onderzoek, dat al werd ingesteld voor de aangifte van Randstad, richt zich vooral op de vraag of het bestuur van de stichting zich heeft gedragen zoals dat zou moeten en is op eigen initiatief van het OM begonnen.
quote:Op maandag 28 februari 2022 22:48 schreef Hexagon het volgende:
Van zijn buren hoeft hij ook weinig steun te verwachten
[ twitter ]
Lol!!!!!quote:Op maandag 28 februari 2022 22:48 schreef Hexagon het volgende:
[ twitter ]
Dat denk ik welquote:Op maandag 28 februari 2022 22:58 schreef superniger het volgende:
Gaan ze ook onderzoek doen naar Pieter Omtzigt?
Lijkt me erg sterk dat Sywert zo dom is om dat expres te doen.quote:Op maandag 28 februari 2022 18:24 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De FIOD wordt neem ik aan betrokken omdat Sywert verdacht wordt van een fiscaal delict. Dat betekent dat behalve dat hij een jokkebrok is door te stellen dat het zonder winstoogmerk was hij ook niet netjes belasting afgedragen heeft. Grootste kanshebbers zijn BTW fraude - want voor aankopen buiten de EU gelden andere BTW regels - en een schimmige constructie om winstbelasting te ontlopen.
Aan de andere kant. Hoe houd je je stiekeme winst verborgen voor de staat, als je bij diezelfde staat die winst gaat opgeven.quote:Op maandag 28 februari 2022 23:05 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Lijkt me erg sterk dat Sywert zo dom is om dat expres te doen.
Dat zou wel terecht zijn.quote:Op maandag 28 februari 2022 22:58 schreef superniger het volgende:
Gaan ze ook onderzoek doen naar Pieter Omtzigt?
Grmbl. Ik rij ook in een - eerlijk verdiende - grijze BMW Z4 en ik woon in dezelfde regio. Straks durf ik dat ding nergens meer te parkeren. Voor je het weet haalt iemand er even een sleutel langs, omdat ze denken dat-ie van Sywert is.quote:Op maandag 28 februari 2022 22:48 schreef Hexagon het volgende:
[ twitter ]
Is al besprokenquote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:39 schreef SEMTEX het volgende:
Zelfs zijn buren waren hem beu:
[ twitter ]
Sory, ik ben spuit elfquote:
quote:Sywert van Lienden zit nog vast voor verhoor mondkapjesdeal
https://www.nu.nl/algemee(...)-mondkapjesdeal.html
Sywert van Lienden zit dinsdag nog steeds vast voor verhoor, nadat hij maandag werd aangehouden naar aanleiding van zijn omstreden mondkapjesdeal. Dat meldt het Openbaar Ministerie (OM). Ook de twee andere personen die betrokken waren bij de organisatie zitten nog vast.
Het OM maakte maandag bekend een strafrechtelijk onderzoek te starten naar aanleiding van de aangifte van uitzendconcern Randstad. Twee woningen en een kantoor zijn doorzocht.
Randstad leverde personeelsleden aan Hulptroepen Alliantie, de stichting van Van Lienden. Het uitzendconcern dacht dat het project van Van Lienden draaide om liefdadigheid. Het door Randstad geleverde personeel boog zich over de logistiek, de werving van nieuwe mensen, het testen van mondkapjes en het opzetten van een IT-structuur.
Later bleek echter dat Van Lienden en de andere (voormalige) bestuurders een besloten vennootschap hadden opgericht die werd gebruikt bij de inkoop en verkoop van mondkapjes. Hierdoor zou Van Lienden samen met de andere oprichters miljoenen hebben verdiend aan de mondkapjesdeal die zij sloten met het ministerie van Volksgezondheid.
De drie verdachten kunnen maximaal drie dagen worden vastgehouden om te worden verhoord. Als de officier van justitie wil dat ze nog langer in voorarrest blijven, worden ze in de loop van de week voorgeleid aan de rechter-commissaris.
Onder erg vreemd dat hij niet de volle drie dagen hoeft te zitten terwijl zijn partners in crime dat wel moetenquote:Op woensdag 2 maart 2022 20:59 schreef Bocaj het volgende:
En weer losgelaten... zijn 2 maten zitten nog wel vast... Raarrrrrrrrrrr dat zijn maten nog wel vast zitten...
https://www.telegraaf.nl/(...)apjesdeal-loopt-door
Daar had ik nog niet eens zo bekeken... Hugo de Jonge misschien er een hand in?quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Hier begint al de politieke bemoeienis want als Sywert gaat hangen dan sleept hij andere mee in zijn val, en dat zijn hoge politieke petten
Hugo zeker als medeplichtige, maar vergeet Wopke niet, zelfde partij en kan 4.700.000.000 aan uitgaven niet verklaren dus een bonnetje heeft Sywert ook niet gestuurdquote:Op woensdag 2 maart 2022 21:20 schreef Bocaj het volgende:
Daar had ik nog niet eens zo bekeken... Hugo de Jonge misschien er een hand in?
Die andere twee zijn inmiddels waarschijnlijk ook vrij gelaten. Sywert als eerste van de drie, maar allemaal vanavond.quote:Op woensdag 2 maart 2022 21:09 schreef ikweethetookniet het volgende:
Onder erg vreemd dat hij niet de volle drie dagen hoeft te zitten terwijl zijn partners in crime dat wel moeten
quote:Op woensdag 2 maart 2022 22:04 schreef Sodemieters het volgende:
Die andere twee zijn inmiddels waarschijnlijk ook vrij gelaten. Sywert als eerste van de drie, maar allemaal vanavond.
Er lopen nu twee onderzoeken, een civielrechtelijk en een strafrechtelijk.quote:Op woensdag 2 maart 2022 22:37 schreef -XOR- het volgende:
Sywiert is een lul maar dit lijkt me niet iets dat via het strafrecht rechtgezet moet worden. Helaas zitten we met een overheid die politiek en ambtelijk geleid wordt door een stel semipotentaatjes en die zien hierin een mooie gelegenheid om de nationale onderbuik te bedienen en zo een wit voetje bij de burger te halen.
"HILVERSUM - Na twee dagen voorarrest en meerdere verhoren door de FIOD is Sywert van Lienden, verdacht van oplichting bij een miljoenendeal met mondkapjes voor de zorg, aan het begin van de woensdagavond door het Openbaar Ministerie heengezonden. Naar verwachting worden zijn twee zakenpartners later op de avond ook vrijgelaten."quote:Op woensdag 2 maart 2022 22:18 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Sywert van Lienden weer op vrije voeten, zakenpartners zitten nog vast
Mondkapjeshandelaar Sywert van Lienden is na twee dagen voorarrest en een aantal verhoren woensdag aan het einde van de middag weer vrijgelaten. Dat bevestigt zijn advocaat.
Van Liendens zakenpartners Bernd Damme en Camille van Gestel zaten woensdagavond nog vast. Een woordvoerder van het Openbaar Ministerie kon niet zeggen waarom zij nog vastzaten.
https://www.volkskrant.nl(...)n-nog-vast~bc0eaf18/
Het OM weet zelf niet waarom dit verschil
Klopt als een bus, gewoon een verlengstuk van de politiek en dat is best erg in een trias politicaquote:Op woensdag 2 maart 2022 22:50 schreef Sodemieters het volgende:
En dat het OM dingen niet kan zeggen, betekent over het algemeen dat ze die dingen niet willen zeggen.
Verzinsels; er zijn allerlei redenen waarom het OM niet zomaar alles op straat gooit. Zo werkt dat in een beetje fatsoenlijke rechtsstaat.quote:Op woensdag 2 maart 2022 22:58 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Klopt als een bus, gewoon een verlengstuk van de politiek en dat is best erg in een trias politica
Alleen is NL geen fatsoenlijke rechtstaatquote:Op donderdag 3 maart 2022 01:16 schreef Poem_ het volgende:
Verzinsels; er zijn allerlei redenen waarom het OM niet zomaar alles op straat gooit. Zo werkt dat in een beetje fatsoenlijke rechtsstaat.
Was dat onderzoek al afgerond dan? Sterker; is het überhaupt al begonnen?quote:Op donderdag 3 maart 2022 10:00 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Alleen is NL geen fatsoenlijke rechtstaat
Zie kot affaire, niemand opgepakt wel weggepromoveerd
Dat weet je niet. Ligt er maar net aan wat er precies allemaal is gebeurd.quote:Op woensdag 2 maart 2022 22:37 schreef -XOR- het volgende:
Sywiert is een lul maar dit lijkt me niet iets dat via het strafrecht rechtgezet moet worden. Helaas zitten we met een overheid die politiek en ambtelijk geleid wordt door een stel semipotentaatjes en die zien hierin een mooie gelegenheid om de nationale onderbuik te bedienen en zo een wit voetje bij de burger te halen.
Dat klopt, ik weet het inderdaad niet, maar ik wil ook niet bij voorbaat juichen. De FIOD vertrouw ik namelijk voor geen meter.quote:Op donderdag 3 maart 2022 14:22 schreef Halcon het volgende:
[..]
Dat weet je niet. Ligt er maar net aan wat er precies allemaal is gebeurd.
Lees dit even en huiverquote:Op donderdag 3 maart 2022 17:50 schreef -XOR- het volgende:
…. De FIOD vertrouw ik namelijk voor geen meter.
Ja, dat blijft een erg vreemd verhaal. Benieuwd of we daar ooit achter dat grotere belang zullen komen.quote:Op donderdag 3 maart 2022 17:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Lees dit even en huiver
NWS / Verbijsterend:na klappen op de kermis volgt de knock-out door justitie
Daders krijgen schadevergoeding
Dat heeft helemaal niets met de FIOD te maken?quote:Op donderdag 3 maart 2022 17:55 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Lees dit even en huiver
NWS / Verbijsterend:na klappen op de kermis volgt de knock-out door justitie
Daders krijgen schadevergoeding
Matige grap, 6/10.quote:Op vrijdag 4 maart 2022 00:47 schreef ikweethetookniet het volgende:
: Sywert van Lienden wil strafvermindering door levering wapens voor Oekraïne
Van Lienden ligt zwaar onder vuur vanwege de beruchte mondkapjes-deal, maar volgens LuckyTV heeft hij een bijzondere manier gevonden om wellicht strafvermindering te krijgen. Hij heeft de Nederlandse staat gevraagd om strafvermindering, in ruil voor de levering van een grote partij wapens voor Oekraïne.
Zo zou hij onder anderen mijnen en vacuümbommen voor een aantrekkelijke prijs aanbieden, maar de overheid gaat hier niet op in.
Toch is er nog een kans voor Van Lienden om niet achter de tralies te belanden. Leden van Stichting Hulptroepen kunnen een gevangenisstraf voorkomen als ze gaan vechten aan het front bij Oekraïne…
Bekijk de video van LuckyTV hieronder.
https://www.gids.tv/video(...)wapens-voor-oekraine
Alweer een dealtje dus benieuwd hoeveel poen hij nu gaat pakken
quote:BAS HAAN
‘Het verhaal over de zondeval van een dominee die ook koopman wilde zijn, en hoe een pandemie daar de voedingsbodem voor was. Prachtboek met veel onthullende details. Lezen!’
https://winkel.ftm.nl/pro(...)rop-stefan-vermeulenquote:TIM HOFMAN
‘Een ronduit geweldig boek waarin de schrijvers het smerige spel van het doortrapte mondkapjestrio Sywert, Bernd en Camille haarscherp uit de doeken doen.’
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |