abonnement Unibet Coolblue
pi_203966100
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:07 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Na 10 jaar heb je 110k afgelost bij 400k start. 1438 per maand aan hypotheeklast. Als de hypotheekrente dan naar 4.5 gestegen is, zal je
1834 per maand gaan betalen. Maar zelden dat loon niet ook ontwikkeld is.

Zo een groot risico is dat imho niet.
Staat je pandje alsnog onder water hé. Kan je afgelost hebben maar praktisch is je spaardeel verdampt.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203966172
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:40 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nou nee, zelfs die onderwaterstand is niet gegarandeerd als de rente naar 4,5% stijgt.

Als je een overgewaardeerde jaren 30 woning hebt gekocht is die kans wel groter, maar ook dan is dat beperkt als je maar aflost.
Als je die 0.75 miljoen in een nieuwbouwwoning hebt zitten is de kans dat je onderwater komt te staan al veel kleiner, en als je minstens annuïtair aflost is die kans vrijwel nihil.
De bouwkosten zijn immers het primaire deel van een nieuwbouwwoning, en grondprijzen stijgen en dalen wel met de rente mee, maar die hebben ook hun grenzen. Een kavel die je nu voor 350.000 koopt, waar je voor 400.000 een huis op bouwt kan eigenlijk alleen maar qua grondprijs dalen, en dat gaat geen 50% zijn.

Dus van die 750.000 hypotheek loop je bij nieuwbouw hoogstens het risico op zo'n 175.000 verlies, maar zelfs dat is al aan de hoge kant.

Maar als je nu een hypotheek afsluit voor ¤ 750.000 tegen 2% rente dan is je restschuld over 10 jaar ¤ 549.096 dus ook dan zit je nog niet met een onderwaterstand als de waarde van de grond zou halveren.

Maar darn, 750K hypotheek is zelfs met deze lage rente wel heel veel.
Makkelijk rekenen. 750k 2/3e.. 500k.

Gevoelsmatig is het echt grof onderschatten van risico, in 2009 ging het ook niet lekker en die huizenprijzen daalden tot 2013.

Die bouwkosten hebben last van energieprijzen. Houtprijzen van problematiek in de houtindustrie. Transport vanwege aanvoerproblematiek. Tekort bouwpersoneel en staalprijzen zullen hier ook links of rechts gekoppeld zijn aan ETS systeem. En die prijzen zijn volatiel vanwege de opzet van dat systeem.

Dat zijn factoren die in een economisch mindere tijd ook inzakken. Afgezien dat betaalbaarheid bijna alles bepaald qua prijs in dit land. Hetzelfde pand in Duitsland is al flink goedkoper. Om een beeld te geven van neerwaartse druk die mogelijk is exclusief rente mee te nemen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203966210
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:41 schreef blomke het volgende:

[..]
Wat dacht je van kapitaal opbouwen i.p.v. geld in de aflossing steken?

We praten hier continue over rampscenario's t.g.v. hoge rente. I.m.o. is de grootste rampveroorzaker de overheid, die op termijn het huis naar box 3 overhevelt, incl. de hypotheek. Geen haar op mijn hoofd die erover peinst om geld in de aflossing te steken.
Ik zou 30 jaar vastzetten. Lekker in aandelen beleggen. Bij lage beurskoersen kijken of je meer kan lenen als de rente nog een "steal" is.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203966222
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:44 schreef Schuifpui het volgende:

[..]
1. De huizenprijzen halveren echt niet zomaar. Tijdens de vorige crisis was het maar een procent of 20. Meer dan 30 procent eraf met de huidige krapte is al fors.

2. Zelfs bij forse daling, is het onwaarschijnlijk dat het langdurend is. Na een dip van een jaar of 5 of hooguit 10, komen die prijzen echt wel weer terug.

3. Als jouw woning in prijs daalt door marktomstandigheden, dan doen andere woningen dat waarschijnlijk ook.

4. Als je goed verdient, kan je echt wel wat meer dan met mazzel je looptijd met 5 jaar verkorten, zeker als je meer aan het begin van je carrière zit en je nog een significante salarisontwikkeling kan verwachten. Ik heb 8 jaar terug een (vrijwel) maximale hypotheek afgesloten en heb de schuld weten te halveren in die tijd.

Natuurlijk zijn er risico's aan nu kopen en zou je best onderwater kunnen komen, maar zo dramatisch als 30 jaar vastzitten is het echt niet. Ik zou eerder denken aan een jaar of 5 waarin verhuizen mogelijk lastiger is, maar als je daar niet aan wil committeren, dan kan je überhaupt beter niet kopen.
Das dus een redelijk beeld van de risico's.

Maar wat deed de rente tussen 2008 en 2013?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203966234
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 09:47 schreef blomke het volgende:

[..]
Ja, dat zei m'n hypotheekadviseur ook in 2012 toen we de hypotheek tegen 3,6% afsloten.
Inflatie is hoger. Je hebt er geluk mee.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 6 maart 2022 @ 10:57:46 #231
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966258
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:54 schreef ludovico het volgende:

[..]
Das dus een redelijk beeld van de risico's.

Maar wat deed de rente tussen 2008 en 2013?
Nagenoeg niets: https://www.berekenhet.nl(...)ente-historisch.html

Januari 2008 meer dan 5 jaars rente 4,87%
Januari 2013 meer dan 5 jaars rente 4,64%
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203966275
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:57 schreef Leandra het volgende:

[..]
Nagenoeg niets: https://www.berekenhet.nl(...)ente-historisch.html

Januari 2008 meer dan 5 jaars rente 4,87%
Januari 2013 meer dan 5 jaars rente 4,64%
Nou dat maakt het risico nu dus hoger dan toen. Als de rente nu naar 4.5% zou stijgen en we hebben een huizencrisis / economische crisis net als toen dan gaat het dieper.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203966280
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:41 schreef ludovico het volgende:

[..]
Staat je pandje alsnog onder water hé. Kan je afgelost hebben maar praktisch is je spaardeel verdampt.
Hoezo staat je woning dan onder water?
pi_203966291
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Hoezo staat je woning dan onder water?
We zullen zien maar die betaalbaarheid wordt wel flink aangetast met zulke bedragen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 6 maart 2022 @ 11:01:11 #235
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966293
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 10:47 schreef ludovico het volgende:

[..]
Makkelijk rekenen. 750k 2/3e.. 500k.

Gevoelsmatig is het echt grof onderschatten van risico, in 2009 ging het ook niet lekker en die huizenprijzen daalden tot 2013.

Die bouwkosten hebben last van energieprijzen. Houtprijzen van problematiek in de houtindustrie. Transport vanwege aanvoerproblematiek. Tekort bouwpersoneel en staalprijzen zullen hier ook links of rechts gekoppeld zijn aan ETS systeem. En die prijzen zijn volatiel vanwege de opzet van dat systeem.

Dat zijn factoren die in een economisch mindere tijd ook inzakken. Afgezien dat betaalbaarheid bijna alles bepaald qua prijs in dit land. Hetzelfde pand in Duitsland is al flink goedkoper. Om een beeld te geven van neerwaartse druk die mogelijk is exclusief rente mee te nemen.
Misschien lees je er iedere keer bewust overheen maar ik benoem specifiek nieuwbouw, en ik weet niet wat jij voor verwachtingen hebt, maar de kosten van nieuwbouw gaan niet enorm meer dalen, bij een nieuwbouwwoning van 750K ga je het hoogstens verliezen op de grondwaarde, maar ook die heeft ondergrenzen, want bouwgrond is schaars in NL

Als je nu een overgewaardeerde jaren 30 woning koopt is het een ander verhaal maar met die woorden begin ik mijn post die je gequote hebt vrijwel letterlijk.

En nee, als je annuïtair aflost dan los je de eerste 10 jaar geen 2/3de af maar minder, vandaar dat ik ook het exacte bedrag bij 2% rente gaf.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 maart 2022 @ 11:06:14 #236
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966334
Het maakt trouwens niet uit dat het bouwen van een huis in Duitsland goedkoper is, in mijn zoektocht naar het laten bouwen van een huis heb ik ook naar Duitse HSB-bouwers gekeken, maar als die hier moeten bouwen wordt het alsnog een duur huis dat qua prijs nagenoeg niet goedkoper is dan traditionele bouw door een regionale aannemer, en dat laatste vond ik eigenlijk best belangrijk, dusdanig dat we dus ook niet voor een van de grote Rijssense bouwers gegaan zijn, we wonen immers niet in de regio Rijssen, hoewel de aannemers daar onze woonplaats nog wel onder "regionaal" vonden vallen want de file naar het westen begint op de snelweg bij onze afrit :D _O-
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203966381
Je denkt toch serieus niet dat de huizenprijzen nog gaan zakken wanneer de rente stijgt?
  zondag 6 maart 2022 @ 11:17:38 #238
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_203966443
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:11 schreef hoechst het volgende:
Je denkt toch serieus niet dat de huizenprijzen nog gaan zakken wanneer de rente stijgt?
Dat is geen onlogisch gevolg natuurlijk. Het zal de vraag doen afnemen vanwege de stijgende maandlasten.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_203966477
Ik keek net de actuele rentestanden. Manoman
  zondag 6 maart 2022 @ 11:25:19 #240
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966500
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:11 schreef hoechst het volgende:
Je denkt toch serieus niet dat de huizenprijzen nog gaan zakken wanneer de rente stijgt?
Tuurlijk gaan de prijzen zakken, de prijzen zijn nu hoog door de lage rente, als de rente stijgt dan worden de huizenprijzen weer lager.

Je moet alleen niet denken dat je een nieuwbouw gasloze 2kapper hebt voor de prijs die een nieuwbouwwoning in 2017 kostte.
Je kunt er gewoon op rekenen dat gasloze woningen ongeveer de kosten van gas in een vergelijkbare woning duurder blijven qua maandlast.

Dus hypotheeklast voor huis A met gas ¤ 1.000, kosten gas ¤ 150 per maand, dan kun je er op rekenen dat de hypotheeklast voor vergelijkbaar huis B zonder gas ongeveer ¤ 1.150 per maand zal zijn, die zal dus meer waard blijven.

Verder ga ik er vanuit dat het niet heel veel uit gaat maken of je huis A nu voor 350.000 met 2% rente koopt (bruto 1.297 per maand) of dat je dat huis voor ¤ 250.000 met 5% rente koopt (bruto 1.344 per maand).
Het enige verschil daartussen zit hem nog in de HRA, en ik verwacht dat die steeds verder beperkt zal worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 6 maart 2022 @ 11:28:11 #241
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203966533
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:21 schreef investeerdertje het volgende:
Ik keek net de actuele rentestanden. Manoman
Ja het gaat nu heel hard, ik ben vooral benieuwd wat er met de rentestanden gebeurt als die ellende in de Oekraïne een beetje rap voorbij is.
Want dat is momenteel de reden voor paniek paniek, hogere rente.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203966619
quote:
88s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 09:38 schreef Bosbeetle het volgende:
Wij hebben sinds gisteren de hypotheek rond, we zijn bijna de trotse eigenaars van 330k schuld. Overdracht is augustus.
Leuk om te lezen dat het uiteindelijk gelukt is! ^O^

quote:
7s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:15 schreef Candaasje het volgende:

[..]
:Y Jup, zeker.
[..]
Gaan we doen!
[..]
En woaah! :D *O*
Spannend, heel veel succes! ^O^
pi_203967360
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:01 schreef Leandra het volgende:

[..]
Misschien lees je er iedere keer bewust overheen maar ik benoem specifiek nieuwbouw, en ik weet niet wat jij voor verwachtingen hebt, maar de kosten van nieuwbouw gaan niet enorm meer dalen, bij een nieuwbouwwoning van 750K ga je het hoogstens verliezen op de grondwaarde, maar ook die heeft ondergrenzen, want bouwgrond is schaars in NL

Als je nu een overgewaardeerde jaren 30 woning koopt is het een ander verhaal maar met die woorden begin ik mijn post die je gequote hebt vrijwel letterlijk.

En nee, als je annuïtair aflost dan los je de eerste 10 jaar geen 2/3de af maar minder, vandaar dat ik ook het exacte bedrag bij 2% rente gaf.
Groot deel van die nieuwboiwkosten is schaarste aan arbeiders en dure bouwmaterialen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203967640
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:36 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]
Leuk om te lezen dat het uiteindelijk gelukt is! ^O^
[..]
Spannend, heel veel succes! ^O^
Dank!

Ik durf er niet te hard op te hopen hoor, want we dachten de vorige keer dat we toch echt wel een mooi bod hadden gedaan. Toch (net?) niet goed genoeg. En deze keer weet ik al helemaal niet welke kant het op gaat qua biedingen.

De makelaar (zelfde als bij de vorige 2 biedingen die we deden) opende bij deze bezichtiging de deur met een: zo, kom binnen, zou het dan nu 3 maal is scheepsrecht worden? ;)

*duimen vast gaat draaien*
  zondag 6 maart 2022 @ 13:02:54 #245
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203967668
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 12:38 schreef ludovico het volgende:

[..]
Groot deel van die nieuwboiwkosten is schaarste aan arbeiders en dure bouwmaterialen.
Een groot deel van de hogere nieuwbouwkosten komt door de huidige eisen aan woningen.
En dat staat los van de schaarste aan arbeid en bouwmaterialen.

Die woningeisen (BENG) gaan niet meer lager worden en maken het bouwen duur.
Verder kun je ook vergeten dat de lonen in de bouw nog weer naar beneden gaan, er moet wel een heel flinke crisis komen voor de lonen lager gaan worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203967770
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 11:11 schreef hoechst het volgende:
Je denkt toch serieus niet dat de huizenprijzen nog gaan zakken wanneer de rente stijgt?
Het is ook niet alsof er een gratis alternatief is. Als je geen koophuis hebt maar huurt dan ben je ieder maand ook een hele smak geld kwijt. Wij betaalden 1060 euro per maand, exclusief. Nu 530 euro per maand aan hypotheek, tel uit je winst. Zelfs al zou de woning enorm dalen dan is het nog altijd beter dan die 1000+ euro per maand aan huur a 20/30 jaar lang
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
pi_203967864
Het begint met een puincontainer die voor de deur wordt geplaatst. De buren gaan uitbouwen! Zij verhuizen tijdelijk naar een vakantiepark, jij zit weken of maanden in de herrie en krijgt een nieuw bouwwerk voor je neus. Wat kan je doen? Gedupeerde buren doen hun relaas.

In de huidige overspannen woningmarkt wordt als een razende uitgebouwd. Mensen kunnen geen passend ander huis vinden en steken hun overwaarde dan maar in extra meters. Of ze kopen een huis en vertimmeren dat meteen.

Janneke (echte naam bekend bij de redactie) uit de omgeving Rijnsburg weet er alles van. „Het weekend dat onze nieuwe buren de sleutel kregen, werd er meteen flink geklust. Vloeren werden eruit gesloopt met veel herrie. Op maandagochtend werd aangebeld door een werkman. Of ik mijn auto even kon verzetten, want er moest een hei-installatie langs. De buren bleken een uitbouw te plaatsen”, vertelt ze.

Dat hadden Jannekes buren niet even aangekondigd. „Ze stonden in hun recht. Ze bleven netjes binnen de vergunningsvrije afmetingen. Maar ik vind het normaal dat je je eerst even voor komt stellen aan je buren en uitlegt wat je plannen zijn, voordat je gaat heien.”

Vergunningsvrij
In de regel mag een uitbouw tot vier meter diepte achter de gevel vergunningsvrij geplaatst worden, met een hoogte van 30 cm boven de eerste verdiepingsvloer. In veel gemeenten mag het zelfs langer, afhankelijk van de oppervlakte van de tuin. „Is de verbouwing vergunningvrij, dan kun je daar niet veel tegen doen”, zegt advocaat Manon Buiter van BrandMR. „Maar als je meent dat een verbouwing bij de buren zonder de vereiste omgevingsvergunning wordt gedaan of de verbouwing niet wordt uitgevoerd, zoals dat in de vergunning staat omschreven, dan kun je een handhavingsverzoek doen. Weigert de gemeente om te handhaven dan kun je tegen dat besluit bezwaar maken.” Daarna rest nog een stap naar de rechter.

Janneke werd dus niet ingelicht, maar ze moest wel meermalen haar medewerking verlenen. „Om acht uur ’s ochtends stonden ze voor de deur om te zeggen dat de schutting even weggehaald moest voor hun werkzaamheden. Ik heb daar allemaal planten tegenaan staan, dus vond het niet heel leuk. Maar ik heb mijn plantjes weggehaald”, vertelt ze. De rommel lieten de werklieden gewoon in haar tuin achter. „Daar was ik echt heel boos over.”

Ook hier stond Janneke vrij machteloos, vertelt advocaat Buiter. Bouwvakkers mogen het terrein van de buurman betreden. Buiter: „Dit heet het 'ladderrecht' of het 'steigerrecht'. Essentieel hierbij is dat de buren goed geïnformeerd zijn, om wat voor werk het gaat, hoe lang de werkzaamheden duren en dat er geen andere manier is om de werkzaamheden uit te laten voeren dan via het terrein van de buurman.”

Jannekes buren hebben nooit excuses aangeboden voor alle overlast, vertelt ze. „Alles draaide om hun verbouwing, ook in mijn leven op dat moment.” Hoewel de verbouwingsperikelen achter de rug zijn, komt de relatie met de buren nooit meer goed. „Als er een bezorger aan de deur staat met de vraag of ik een pakje aan wil nemen voor de buren, is mijn antwoord ’liever niet’. Mijn dochter vindt dat kinderachtig, maar ik kan me er niet overheen zetten.”

De buren van Johan (echte naam bekend bij de redactie) plaatsten enige jaren geleden een bouwwerk met overkapping in hun tuin: „Daardoor hebben wij minder lichtinval in ons huis. We hebben bovendien last van herrie omdat ze daar nu veel tijd doorbrengen. En het grootste punt is dat het gebouw deels over de erfgrens is gebouwd”. Johan heeft meteen bezwaar gemaakt bij de gemeente, maar die wees zijn bezwaar af. Daarna stapte hij naar de rechter. „Ruim 3,5 jaar heb ik geprocedeerd. Hierbij ben ik diverse malen in het gelijk gesteld. Ik heb bijna ¤7500 betaald aan advocaten. En het betwiste bouwwerk is tot op heden niet aangepast. Uiteindelijk dus geen centimeter opgeschoten.” Oja, en de relatie met de buren? Die is niet al te warm. „Sinds de start van de bezwaarprocedures hebben we ruzie.”

Zelfs als je een huis nog niet eens betrokken hebt, kan je last krijgen van bouwlustige buren, zo merkte Bart (echte naam bekend bij redactie). Hij kijkt erg uit naar de oplevering van zijn eerste nieuwbouwwoning.

„Binnenkort krijg ik de sleutel. Een mooi moment”, zegt hij. Helaas hangt daar inmiddels een schaduw overheen.

In de aanloop naar de oplevering van zijn nieuwe huis heeft hij tijdens een kennismakingsbijeenkomst met zijn nieuwe buren gesproken. „Gezellig een beetje kletsen over onze nieuwe wijk en de plannen die we hebben met ons huis. Dat was het idee”, vertelt hij. „Maar toen mijn buren vertelden wat ze van plan waren, ben ik flink geschrokken. Ze willen een garage plaatsen, vrij dicht tegen de erfgrens aan. Dat is op zich nog goed te begrijpen, we kunnen allemaal wel wat extra ruimte gebruiken.”

Maar de buren zijn niet van plan om zomaar even een garage neer te zetten, constateerde Bart tot zijn afgrijzen. „Helaas willen ze naast die garage een veranda plaatsen en zo het geheel doortrekken langs de erfgrens tot het einde van de tuin. Dat komt neer op een gebouw van zo’n 3 meter hoog en 12 meter lang. De tuinen zijn al niet erg groot en met zo’n gebouw aan de zijkant wordt het plezier er nog minder op. Nu al, terwijl ik er nog niet eens woon!”

Bart heeft er veel stress van. „Het levert me veel slapeloze nachten op. En het feit dat je machteloos staat omdat het vergunningsvrij is, steekt me behoorlijk.”

Natuurlijk moet je blijven communiceren met je buren, weet hij. „Maar het blijft lastig om niet in een negatieve sfeer te belanden. Helaas geen fijne start van iets wat juist een mooie periode had moeten zijn.”

https://www.telegraaf.nl/(...)buren-gaan-uitbouwen
  zondag 6 maart 2022 @ 14:13:02 #248
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_203968556
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 08:46 schreef ludovico het volgende:

[..]
Zoals?

Wat is hier de denkfout.
Je hoeft niet in je huis te bijven wonen tot het afbetaald is, maar tot je met de verkoop van het huis en je contanten weer genoeg hebt om een ander huis te kopen. En zelfs al maak je 30K verlies op een woning waar je 10 jaar gewoond hebt, dan nog is het goedkoper geweest dan een vergelijkbare woning huren. En die opmerking over dik verlies gaat ook nergens over.
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  Moderator zondag 6 maart 2022 @ 14:22:18 #249
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_203968674
Wat wel te weinig gezegd wordt in dit topic in vergelijk met huren, dat huren wordt weggezet als alles weggooien. Daar volgt een beetje impliciet uit dat je bij kopen niets weggooit, en dat is niet waar.

Als je het eerlijke verhaal wilt vertellen zeg je dat jij bij huren een groter gedeelte weggooid maar dat je dat kunt compenseren met sparen. Bij een hypotheek gooi je ook een groot gedeelte weg en gaat het sparen 'automatisch'. Nadeel is dat het spaargeld is wat je niet ter gelde kunt maken. Voordeel is wel dat spaargeld in stenen iets waardevaster is.

Het verschil tussen huren en kopen is minder groot dan door beide kanten van deze discussie wordt voorgespiegeld.

Disclaimer: dit statement is niet volledig toetsbaar gegeven het onvoorspelbare verloop van de economie.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_203968946
quote:
88s.gif Op zondag 6 maart 2022 14:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat wel te weinig gezegd wordt in dit topic in vergelijk met huren, dat huren wordt weggezet als alles weggooien. Daar volgt een beetje impliciet uit dat je bij kopen niets weggooit, en dat is niet waar.

Als je het eerlijke verhaal wilt vertellen zeg je dat jij bij huren een groter gedeelte weggooid maar dat je dat kunt compenseren met sparen. Bij een hypotheek gooi je ook een groot gedeelte weg en gaat het sparen 'automatisch'. Nadeel is dat het spaargeld is wat je niet ter gelde kunt maken. Voordeel is wel dat spaargeld in stenen iets waardevaster is.

Het verschil tussen huren en kopen is minder groot dan door beide kanten van deze discussie wordt voorgespiegeld.

Disclaimer: dit statement is niet volledig toetsbaar gegeven het onvoorspelbare verloop van de economie.
Ik investeer liever in een koophuis dan in 'n huurhuis. Heb bv. een marmeren vloer erin laten leggen. Zou ik niet doen als ik in een huurhuis zou hebben gezeten. En zo zijn er wel meer dingen.

Spaargeld in de vorm van overwaarde kun je via 'n hypothecaire lening tegen 'n - tot nu toe - enorm lage rente, wel weer opnemen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')