abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203830262
Grote beurt laten doen aan mijn Volkswagen up. Ik denk dan: gróte beurt, ze zullen toch ook airco nakijken? Gelukkig functioneerde die nog prima vóórdat ik naar de garage ging.

Grote beurt gehad. Airco doet niks meer.

De garage zegt dat ze met de grote beurt geen airco controleren en dat ze daarbij ook niet in de buurt komen van de airco dus dat het niet door hun kan komen. Klopt dat?

Wat ze hadden gedaan erbij: bougies, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, olie volgens factuur. Een jaar terug voor kleine beurt trouwens ook bougie en luchtfilter.
zelfde als diginoob
pi_203830993
hoe weet je dat de airco het nog deed voordat je de beurt liet doen?
  vrijdag 25 februari 2022 @ 13:48:40 #3
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_203831178
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 13:04 schreef diginoob2 het volgende:
Grote beurt laten doen aan mijn Volkswagen up. Ik denk dan: gróte beurt, ze zullen toch ook airco nakijken? Gelukkig functioneerde die nog prima vóórdat ik naar de garage ging.

De garage zegt dat ze met de grote beurt geen airco controleren en dat ze daarbij ook niet in de buurt komen van de airco dus dat het niet door hun kan komen. Klopt dat?

Wat ze hadden gedaan erbij: bougies, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, olie volgens factuur. Een jaar terug voor kleine beurt trouwens ook bougie en luchtfilter.
Je omschrijving is summier, wat doet er niet van de airco? Blaast deze geen lucht meer, wordt de lucht niet meer koud?

Met het interieurfilter kan je wel in de buurt komen van het hele airco/verwarmingssysteem maar dat ligt aan de auto. Airco controleren zit volgens mij niet standaard bij een grote beurt. Maar dat kan ook weer per auto/garage verschillen. Specifiek voor de UP weet ik niet wat er standaard is.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_203831481
Het klopt dat een airco check niet valt onder een standaard grote onderhoudsbeurt.

Behalve als ze bijvoorbeeld de multiriem hebben vervangen, komen ze niet in de buurt van de aircocompressor zo ver ik weet.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_203839026
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 13:48 schreef Herkauwer het volgende:

[..]
Je omschrijving is summier, wat doet er niet van de airco? Blaast deze geen lucht meer, wordt de lucht niet meer koud?

Met het interieurfilter kan je wel in de buurt komen van het hele airco/verwarmingssysteem maar dat ligt aan de auto. Airco controleren zit volgens mij niet standaard bij een grote beurt. Maar dat kan ook weer per auto/garage verschillen. Specifiek voor de UP weet ik niet wat er standaard is.
Hij blaast wel maar alleen warm. Als ik hem op koud zet met of zonder airco wordt het alsnog heel warm.
zelfde als diginoob
pi_203839035
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 13:37 schreef Dries4Ever het volgende:
hoe weet je dat de airco het nog deed voordat je de beurt liet doen?
Weet ik niet zeker zeker, alleen na de beurt zet ik hem op airco en koelen en hij doet niks dus vandaar.
zelfde als diginoob
pi_203839502
Volkswagen up.
Onder de dashboard zit de coolstof filter.
Je raak niks van de airco als je er uit haald.

Verder groot beurt stelt ook geen zak voor.
Olie er uit via de onderkant.
Olie er in via de bovenkant.
Boegie zitten aan de bovenkant
De luchtfilter zit links.
De pomp zit ergens in de midde van de blok.
Dus nergens goed je iets te doen aan de airco.

Wanneer is de laatste keer de airco op nieuws gevult ?
Een airco verlies gas namelijk via de koppelingen van de airco leiding .
Iets wat normaal is namelijk
Een airco verlies iets van 5 tot 10 gram per jaar.
Dan kan ook je airco pomp lek zijn.
Vaak als je de airco niet gebruikt gaat de afdichtingen van de poelie zijn ass lekken.

Als je al 5 jaar geen airco heb laten na kijken kan de airco druk te laag zijn.
Zeker met de koudweer en draai je airco pomp niet.
Best kans dat je zomer er niet zo veel last van had omdat de warmte buiten de gas uit zet en meer druk aanwezig is wat net genoeg is voor de sensor.

Je kan dit bericht uit printen aan je dealer geven.

Lang genoeg airco gevult in de schade wereld.
pi_203856668
Airco kan ook uitstaan ivm te lage buitentemperatuur
pi_203858523
Beurtjr heeft bij te maken met de airco. Hooguit vervangen ze het interieurfilter, maar dat zou niks met de werking te maken kunnen hebben.

Gewoon pech.

Bovendien heb ik afgelopen weken, maar 1x gemerkt dat de airco echt wat deed. De meeste dagen blies hij warme of gewone buitenlucht. Het is immers maar 5-10c buiten.
.
  Vis een optie? zondag 27 februari 2022 @ 19:07:43 #10
70532 loveli
N
pi_203866853
Als het onder de 4 graden is, doet airco sowieso weinig.
PTA / Airco werkt niet onder 4 graden celsius.
Vorstschade enzo.
crap in = crap out
  Vis een optie? zondag 27 februari 2022 @ 19:09:45 #11
70532 loveli
N
pi_203867960
er is een kans dat er te weinig koudemiddel in het aircosysteem zit. Elk jaar vervliegt er een beetje van deze vloeistof, dat is normaal. Je zult dit dus om de zoveel jaar moeten vernieuwen.

er zit ook maar een klein beetje vloeibaar koudemiddel in het aircosysteem. Het is van groot belang om dit bijtijds te laten navullen omdat het koudemiddel tevens dient als smeermiddel voor de onderdelen van het systeem. bij te weinig koudemiddel kan de compressor oververhit raken.

het laten hervullen van een airco mag niet de wereld kosten. 50 tot 80 euro.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  zondag 27 februari 2022 @ 20:23:11 #13
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_203868147
Ik zou eerst even de zekeringen checken.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_203874609
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 22:08 schreef diginoob2 het volgende:

[..]
Hij blaast wel maar alleen warm. Als ik hem op koud zet met of zonder airco wordt het alsnog heel warm.
Als je met dit weer op de koud stand warme lucht krijgt met of zonder airco dan heeft het niet veel te maken met de airco zelf (of de hoeveelheid druk enz), maar eerder met de klep of aansturing van warm naar koud (bij climate control eventueel de binnentemp meter).

Maar inderdaad wat hier al staat, hier komen ze niet aan bij een grote beurt. De garage zal vast denken, die had al een kapotte airco en probeert dat nu op deze manier bij ons gratis te laten maken.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Vis een optie? maandag 28 februari 2022 @ 11:48:18 #15
70532 loveli
N
pi_203875817
Test hem eerst maar bij iets hogere temperaturen.
crap in = crap out
  woensdag 2 maart 2022 @ 18:42:09 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203910420
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 februari 2022 13:04 schreef diginoob2 het volgende:

Grappig dat niemand de 'belangrijkste' vraag stelt: is het airco of climate control?
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203936534
Niet werken is niet per definitie kapot... De grote beurt zelf zal er niet direct verantwoordelijk voor zijn. Maar een kluns van een monteur die niet oplet en met friemelen een stekkertje los strekt dan wel vergeet terug te duwen zal je niet de eerste mee zijn. Andere mogelijkheden zijn dat er met friemelen ergens sluiting gemaakt is en er een zekering door knalt... :)

Dus zoek het eerst bij de meest voor de hand liggende oorzaken voordat je een heel doemscenario gaat spiegelen.

Ga dan even na wat de beurt inhoud en wat er voor los gehaald moet worden kijk daar of er wat losgetrokken is wat niet hoort, zoals stekkertjes en of slangetjes. Al zal dit misschien niet gemakkelijk zijn met de tegenwoordige compactheid onder de motorkap. Daarom is bv een handboek zoals die van Haynes wanneer het voor jou auto bestaat nooit een slechte investering, daarin staat dit soort data en trouble shoot zaakjes meestal wel in vermeld.
https://haynes.com/en-gb/car-manuals/volkswagen

Van de garage hoef je doorgaans niets anders te verwachten dan het antwoord "Dat was al!" Ze willen dan wel kijken maar dan mot je dokken...

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 04-03-2022 13:36:35 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')