abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 1 maart 2022 @ 18:37:00 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 1 maart 2022 @ 18:48:57 #77
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203896538
quote:
84s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Voor morse gebruik ik de android app Morse Expert. Gewoon naast de luidspreker van de radio of pc houden :) Die gebruik ik als ik eens luister naar amateurradio :) Onder de juiste omstandigheden komen er echt hele verre morsesignalen binnen. Het decoderen van de Russische morsecodes heb ik nog niet gedaan. Maar wat ik begreep is dat ze op deze wijze vooral coördinaten uitwisselen.
Goede tip!

Ik ben morse aan het leren. Maar is erg lastig om te doen. En als ik naar de Russen zou luisteren doe ik dat met mijn Icom IC7000. (ik kan zelfs terugpraten.. :P )

pi_203896680
quote:
84s.gif Op zondag 27 februari 2022 17:15 schreef Starhopper het volgende:
Hier kan je zelf mee luisteren als je geen radio hebt: http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
En vergeet hem niet op USB te zetten :)

Frequenties waar Russische communicatie op te horen is:
4220khz
4762khz
5125khz
8131khz

Maar er moet nog veel meer zijn.

Ook een leuke is UVB76 op 4625khz. Hier zitten regelmatig piraten op die de boel verstoren en plaatjes laten zien in de waterval :')

Ze zijn weer bezig hoor!
twitter
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 1 maart 2022 @ 19:00:42 #79
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203896704
quote:
10s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:59 schreef DutchSuomiFan1992 het volgende:

[..]
Ze zijn weer bezig hoor! [ twitter ]
Nu Poolse rap op de beat van UVB-76 _O- _O- Wat een genot weer!
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 1 maart 2022 @ 19:03:57 #80
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203896743
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:37 schreef AchJa het volgende:
Ik luister hier gewoon met de Yupiteru of de AOR-3000... Al vanaf het begin eigenlijk.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit spul werd ook voor Oekraine nog dagelijks gebruikt. _O_
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:48 schreef qltel het volgende:

[..]
Goede tip!

Ik ben morse aan het leren. Maar is erg lastig om te doen. En als ik naar de Russen zou luisteren doe ik dat met mijn Icom IC7000. (ik kan zelfs terugpraten.. :P )

[ afbeelding ]
Mooi spul!! :D Mijn campingradiotje durf ik vooral na het zien van de Icom niet meer te laten zien :')

Stel, je roept wat in de microfoon, kunnen ze je dan ook horen? :@
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203896798
Maar heb je ook eens gepraat met koning Hoessein van Jordanië en koning Juan Carlos van Spanje?
Facts don't care about your feelings
  Jaap van Dissel-award 2022 dinsdag 1 maart 2022 @ 19:11:25 #82
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203896859
"heard buran30 an hour ago but some ukraine trolls drowned him out and told him to kill himself"

:')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_203898525
5990 nu
pi_203898646
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 20:22 schreef kevinrsd het volgende:
5990 nu
Ik hoor een Roemeens radiojournaal.
pi_203899068
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 18:37 schreef AchJa het volgende:
Ik luister hier gewoon met de Yupiteru of de AOR-3000... Al vanaf het begin eigenlijk.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Dit spul werd ook voor Oekraine nog dagelijks gebruikt. _O_
Struin jij dan gewoon de frequenties af?
  dinsdag 1 maart 2022 @ 20:54:12 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203899089
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 20:52 schreef Harveo het volgende:
Struin jij dan gewoon de frequenties af?
Ja, vaak wel... Gewoon van laag naar hoog bij langs. Meestal kom je dan wel wat dingen tegen. En je hebt natuurlijk een beetje de standaard frequenties zoals de Buzzer etc.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 1 maart 2022 @ 22:02:29 #87
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203900244
quote:
84s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:03 schreef Starhopper het volgende:

[..]
[..]
Mooi spul!! :D Mijn campingradiotje durf ik vooral na het zien van de Icom niet meer te laten zien :')

Stel, je roept wat in de microfoon, kunnen ze je dan ook horen? :@
En ik heb nog veel meer spullen.. Dit is de belangrijkste, maar niet de enige. O-)

Ja, dat horen ze.. Ligt wederom aan allerlei weers- en andere omstandigheden (iets met reflecterende luchtlagen enzo) maar ja, dat zouden ze horen. Maar uiteraard mag ik dat niet.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 1 maart 2022 @ 22:03:55 #88
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203900262
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 19:06 schreef YoshiBignose het volgende:
Maar heb je ook eens gepraat met koning Hoessein van Jordanië en koning Juan Carlos van Spanje?
Niet eens met Wubbo Ockels.. :-(
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 1 maart 2022 @ 22:21:29 #89
269689 crew  Viv
pi_203900558
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 22:02 schreef qltel het volgende:

[..]
En ik heb nog veel meer spullen.. Dit is de belangrijkste, maar niet de enige. O-)

Ja, dat horen ze.. Ligt wederom aan allerlei weers- en andere omstandigheden (iets met reflecterende luchtlagen enzo) maar ja, dat zouden ze horen. Maar uiteraard mag ik dat niet.
Tijdens een oorlog is alles geoorloofd toch? O-)
pi_203901463
Gut, de korte golf is al jaren in onbruik geraakt, maar hoe belangrijk is het dan.
Zielig om de reacties hier te zien.
Stelletje amateurs.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 maart 2022 @ 00:46:10 #91
269689 crew  Viv
pi_203901849
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 23:31 schreef RyanRVS het volgende:
Gut, de korte golf is al jaren in onbruik geraakt, maar hoe belangrijk is het dan.
Zielig om de reacties hier te zien.
Stelletje amateurs.
Wie noem je nu amateurs, de FOK!kers hier in het topic of die Russen daar? }:|
pi_203902197
Ik ben totaal onbekend op radiogebied, maar is dit niet enorm bizar dat dit soort communicatie onversleuteld wordt uitgezonden :? Of is het veel fake om zand in de ogen te strooien?
pi_203902455
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 maart 2022 23:31 schreef RyanRVS het volgende:
Gut, de korte golf is al jaren in onbruik geraakt, maar hoe belangrijk is het dan.
Zielig om de reacties hier te zien.
Stelletje amateurs.
?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2022 @ 07:59:38 #94
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203902709
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 03:29 schreef tjoptjop het volgende:
Ik ben totaal onbekend op radiogebied, maar is dit niet enorm bizar dat dit soort communicatie onversleuteld wordt uitgezonden :? Of is het veel fake om zand in de ogen te strooien?
Nee, dat is het niet.

Ik weet dat we tegenwoordig allemaal ons mobieltje gebruiken en contact hebben met de hele wereld. Maar die mobiel is afhankelijk van masten die overal staan.

In een oorlogssituatie kun je er niet vanuit gaan dat die infrastructuur nog werkt. Sterker nog, met een beetje pech werkt er helemaal geen infrastructuur meer. Juist de korte golf is dan uitermate geschikt voor communicatie over grote afstanden. En aangezien het erg belangrijk verkeer kan zijn, moet het zo foutloos/makkelijk mogelijk werken.

Ik ben dankzij een vroegere werkkring vrij goed bekend met het versleutelen van radiosignalen en dat klinkt ook na het ontsleutelen erg belabberd. Het kan best zijn dat ze daar tegenwoordig andere methoden voor hebben, maar het beste werkt het toch nog steeds om onversleuteld uit te zenden en ervoor te zorgen dat de informatie die verstuurd wordt niet door de vijand begrepen kan worden. Coderen dus. Met een ouderwets codeboek of zoiets.

Ik weet dat de Amerikaanse defensie-satellieten ook zo gebruikt kunnen worden. Je hebt alleen maar een zender en een schoteltje nodig om hem te kunnen gebruiken. Zit geen versleuteling op en zelfs niets speciaals aan signalen om er overheen te zenden. Nadeel is dat er erg veel piraten gebruik van maken, maar ze zijn dus ook voor de troepen relatief makkelijk te gebruiken. En zo zullen die Russen dus ook denken. Onversleuteld op de korte golf en je hebt vrijwel wereldwijd bereik, mits je de goede frequentie op de goede tijd gebruikt.
  woensdag 2 maart 2022 @ 08:06:16 #95
13456 AchJa
Shut up!!!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 maart 2022 @ 08:09:48 #96
269689 crew  Viv
pi_203902787
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 07:59 schreef qltel het volgende:

[..]
Nee, dat is het niet.

Ik weet dat we tegenwoordig allemaal ons mobieltje gebruiken en contact hebben met de hele wereld. Maar die mobiel is afhankelijk van masten die overal staan.

In een oorlogssituatie kun je er niet vanuit gaan dat die infrastructuur nog werkt. Sterker nog, met een beetje pech werkt er helemaal geen infrastructuur meer. Juist de korte golf is dan uitermate geschikt voor communicatie over grote afstanden. En aangezien het erg belangrijk verkeer kan zijn, moet het zo foutloos/makkelijk mogelijk werken.

Ik ben dankzij een vroegere werkkring vrij goed bekend met het versleutelen van radiosignalen en dat klinkt ook na het ontsleutelen erg belabberd. Het kan best zijn dat ze daar tegenwoordig andere methoden voor hebben, maar het beste werkt het toch nog steeds om onversleuteld uit te zenden en ervoor te zorgen dat de informatie die verstuurd wordt niet door de vijand begrepen kan worden. Coderen dus. Met een ouderwets codeboek of zoiets.

Ik weet dat de Amerikaanse defensie-satellieten ook zo gebruikt kunnen worden. Je hebt alleen maar een zender en een schoteltje nodig om hem te kunnen gebruiken. Zit geen versleuteling op en zelfs niets speciaals aan signalen om er overheen te zenden. Nadeel is dat er erg veel piraten gebruik van maken, maar ze zijn dus ook voor de troepen relatief makkelijk te gebruiken. En zo zullen die Russen dus ook denken. Onversleuteld op de korte golf en je hebt vrijwel wereldwijd bereik, mits je de goede frequentie op de goede tijd gebruikt.
_O_

Bedankt voor je uitleg! Eigenlijk wel tof dat oude technieken op die manier relevant blijven. :)

En satelliet-telefoons, zou dat geen oplossing zijn voor het issue met de lokale infrastructuur?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2022 @ 08:15:50 #97
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203902816
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 08:09 schreef Viv het volgende:

[..]
_O_

Bedankt voor je uitleg! Eigenlijk wel tof dat oude technieken op die manier relevant blijven. :)

En satelliet-telefoons, zou dat geen oplossing zijn voor het issue met de lokale infrastructuur?
Wellicht wel. Maar ook die techniek is weer ingewikkeld en kan uitvallen. En als je in een oorlog bent, kun je het gewoon niet hebben dat die telefoons uitvallen. Sowieso zul je dan ook moeten zorgen dat je een eigen satelliet-netwerk hebt want niet verstoord kan worden door de vijand.

In een oorlog is communicatie vreselijk belangrijk. Je moet ten alle tijden weten wat je troepen aan het doen zijn en waar ze zijn. En je moet ze snel en makkelijk orders kunnen geven. Dan begrijp ik helemaal dat ze terugvallen op dit soort communicatiemethoden.

Ik versta geen Russisch, maar ik ben er vrij zeker van dat dingen als coördinaten en dergelijke gecodeerd doorgegeven worden.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2022 @ 08:19:02 #98
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203902842
quote:
0s.gif Op woensdag 2 maart 2022 08:09 schreef Viv het volgende:

[..]
_O_

Bedankt voor je uitleg! Eigenlijk wel tof dat oude technieken op die manier relevant blijven. :)
En graag gedaan. De korte golf is zo vreselijk interessant. Het heeft met zoveel factoren te maken. Zonnevlekken hebben bijvoorbeeld een grote invloed op de korte golf, maar ook weersinvloeden en dergelijke. Niet voor niets dat je die Russen op het ene moment op frequentie X hoort en later weer op frequentie Y. Ze moeten ook gebruik maken van de (on)mogelijkheden van de korte golf en daar hoort bij dat je verschillende frequenties gebruikt. Ik doe niet anders als ik de korte golf gebruik om contact te maken met andere delen van de wereld.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 2 maart 2022 @ 10:15:51 #99
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_203904067
Wat betreft de coördinaten. Wat ik via Discord begreep is dat Russen gebruik maken van een eigen militaire kaartensysteem met eigen coördinaten. Uiteraard geheim.
Inmiddels niet meer zo geheim trouwens :+
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 2 maart 2022 @ 11:45:17 #100
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_203905235
Beetje offtopic. Maar aangezien internet en dergelijke onbereikbaar is, heeft de BBC kortegolf-frequenties geopend voor info aan de bewoners van Oekraine.

twitter



quote quotesplits me

Omdat je een nieuwe gebruiker bent willen we je erop wijzen dat het niet is toegestaan reclame te maken of FOK! te gebruiken voor commerciële doeleinden. Blijf ontopic en wees aardig voor je medeFOK!kers.
smilie   Pagina 4 / 6
Let op: Met het plaatsen van een bericht verklaar je akkoord te gaan met onze algemene voorwaarden van 27-05-2020, privacy policy van 27-05-2020 en Policy
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')