Dank voor de uitlegquote:Op woensdag 2 maart 2022 07:59 schreef qltel het volgende:
[..]
Nee, dat is het niet.
Ik weet dat we tegenwoordig allemaal ons mobieltje gebruiken en contact hebben met de hele wereld. Maar die mobiel is afhankelijk van masten die overal staan.
In een oorlogssituatie kun je er niet vanuit gaan dat die infrastructuur nog werkt. Sterker nog, met een beetje pech werkt er helemaal geen infrastructuur meer. Juist de korte golf is dan uitermate geschikt voor communicatie over grote afstanden. En aangezien het erg belangrijk verkeer kan zijn, moet het zo foutloos/makkelijk mogelijk werken.
Ik ben dankzij een vroegere werkkring vrij goed bekend met het versleutelen van radiosignalen en dat klinkt ook na het ontsleutelen erg belabberd. Het kan best zijn dat ze daar tegenwoordig andere methoden voor hebben, maar het beste werkt het toch nog steeds om onversleuteld uit te zenden en ervoor te zorgen dat de informatie die verstuurd wordt niet door de vijand begrepen kan worden. Coderen dus. Met een ouderwets codeboek of zoiets.
Ik weet dat de Amerikaanse defensie-satellieten ook zo gebruikt kunnen worden. Je hebt alleen maar een zender en een schoteltje nodig om hem te kunnen gebruiken. Zit geen versleuteling op en zelfs niets speciaals aan signalen om er overheen te zenden. Nadeel is dat er erg veel piraten gebruik van maken, maar ze zijn dus ook voor de troepen relatief makkelijk te gebruiken. En zo zullen die Russen dus ook denken. Onversleuteld op de korte golf en je hebt vrijwel wereldwijd bereik, mits je de goede frequentie op de goede tijd gebruikt.
Eigenlijk niets anders dan wat wij ook doen. Wij gebruiken zg. Bezugspunkte of de Positiezoeker als eigen lokaties via niet beveiligde verbindingen gedeeld moeten worden.quote:Op woensdag 2 maart 2022 10:15 schreef Starhopper het volgende:
Wat betreft de cordinaten. Wat ik via Discord begreep is dat Russen gebruik maken van een eigen militaire kaartensysteem met eigen cordinaten. Uiteraard geheim.
Inmiddels niet meer zo geheim trouwens![]()
500kwquote:Op donderdag 3 maart 2022 09:16 schreef GlennQuagmire het volgende:
Ook Oostenrijk gaat via de kortegolf naar Rusland zenden.
[ twitter ]
Om AM te ontvangen? Dacht dat met zo'n beetje iedere stereo wel kan? Zeker de modellen van de kringloop hebben zover ik weet nagenoeg altijd gewoon AM/FM. Of haal ik korte golf en AM door elkaar?quote:
Bedoel korte golf. weet ook het verschil niet.quote:Op donderdag 3 maart 2022 18:48 schreef borbit het volgende:
[..]
Om AM te ontvangen? Dacht dat met zo'n beetje iedere stereo wel kan? Zeker de modellen van de kringloop hebben zover ik weet nagenoeg altijd gewoon AM/FM. Of haal ik korte golf en AM door elkaar?
Wat wil je met "zo'n radio"?quote:
Neem het geluid op, upload het naar YouTube, speel het af, klik vertalen aanquote:Op donderdag 24 februari 2022 20:27 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Als je weet welke kanalen hoor je genoeg denk ik. Jammer dat Russisch zo moeilijk te verstaan is
Tof zegquote:Op vrijdag 10 juni 2022 22:21 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb op Alieexpress een externe antenne gekocht en vandaag eindelijk binnen. Gaat heel veel beter nu op mijn radiootje![]()
![]()
Heb hem nu even aangesloten op mijn SDR
Russen afluisteren
Ja!quote:
Heb je ook een cursus Russisch besteld?quote:Op zondag 12 juni 2022 10:24 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja!![]()
Ik zal wel ff proberen wat op te nemen
Ooh en voor wie ook betere ontvangst wil hebben: https://nl.aliexpress.com/item/1005004373069128.html
3 tientjes genot
Ja, werkt dat een beetje @Starhopper ?quote:Op maandag 15 augustus 2022 22:34 schreef quirina het volgende:
[..]
https://support.google.co(...)E.Platform%3DDesktop
Yandex is van de Russen, slecht idee ditquote:Op maandag 15 augustus 2022 22:36 schreef quirina het volgende:
En yandex translate app kan ook audio vertalen
Mwah… moeten ze net weten wie het gebruikt.quote:Op maandag 15 augustus 2022 22:49 schreef Viv het volgende:
[..]
Yandex is van de Russen, slecht idee dit
Het geluid is te slecht om er iets mee te doenquote:Op maandag 15 augustus 2022 22:48 schreef Viv het volgende:
[..]
Ja, werkt dat een beetje @:starhopper ?
Jammer!quote:Op maandag 15 augustus 2022 23:03 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Het geluid is te slecht om er iets mee te doen
Ik bedoelde jammer dat het geluid te slecht is om te vertalen. Ga gerust pitten!quote:Op maandag 15 augustus 2022 23:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ik wil niet een nachtje doorhalen
Misschien is het al gezegd maar de Apple en Google translate app ook. Heb even een youtube filmpje met de Apple translate app geprobeerd en dat werkt.quote:Op maandag 15 augustus 2022 22:36 schreef quirina het volgende:
En yandex translate app kan ook audio vertalen
Doen! Of als je geen zin hebt om te zoeken op zolder, dan kan je ook naar de websdr van de universiteit twente gaanquote:Op dinsdag 30 augustus 2022 18:01 schreef -Sigaartje het volgende:
Het wordt tijd dat ik mijn oude D2999 na 20 jaar weer van zolder haal.
Ja dit is echt. Vaak is het jammen met bandjes met gesproken tekst. Russen zijn nazi's, Poetin is een fascist en dat soort dingenquote:Op donderdag 19 januari 2023 12:01 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dit is wel supercool, if true.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |