abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203703902
Het voorste deel van mijn kruipruimte heeft erg last van vocht.
Een paar maanden terug heb ik 2 renovatiekokers laten plaatsen en dit heeft al een beetje geholpen. De foto's zijn van vóór het plaatsen van die kokers, inmiddels zitten er nauwelijks nog dauwdruppels aan het plafond.
Toch zit er nog te veel vocht, de grond voelt vochtig aan op veel plekken en ik zie dat de achterste funderingsblokken nat zijn.
Op 2 plekken in dit gedeelte van de kruipruimte zit er ruimte tussen de grond en de fundering (zie foto's).
Ik heb een vermoeden dat het vocht vooral daar naar binnenkomt.

Mijn vraag aan jullie, wat kan ik het beste gebruiken om dit te dichten en de ruimte minder vochtig te krijgen?

Het vocht zit overigens echt alleen in dit voorste gedeelte (onder de hal, toilet en schuur). Het hoofd gedeelte onder de woonkamer heeft nergens last van
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_203709283
een paar maanden is te kort om nog meer dingen te doen. Ik zou een jaar tot 2 jaar wachten en dan kijken of het nog vochtig is.

Vaak komt het vocht uit de grond.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203709664
Bij een betonvloer kan het weinig kwaad. Het is alleen erg goor als je er wel een keer in moet.
pi_203710926
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 20:33 schreef qajariaq het volgende:
Bij een betonvloer kan het weinig kwaad. Het is alleen erg goor als je er wel een keer in moet.
Ik wil binnenkort in de hele kruipruimte isolatie laten aanbrengen en vocht limiteerd mijn opties heel erg (ik ben absoluut geen voorstander van chemische spray oplossingen)
Hoe dan ook, het lijkt mij toch beter om die gaten te dichten.
Mijn vraag is alleen, welk materiaal kan ik daar het beste voor kopen?
If you want to see a picture of the future, imagine a boot stamping on a human face...forever.
pi_203714234
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 21:49 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Ik wil binnenkort in de hele kruipruimte isolatie laten aanbrengen en vocht limiteerd mijn opties heel erg (ik ben absoluut geen voorstander van chemische spray oplossingen)
Bedoel je limitatie in materiaal keuze of in verwerking? Voor dat laatste kan je tot de zomer wachten, dan zal het er veel droger zijn.

Gezien je vocht overlast nog wel mee valt kan je denken aan oplossingen als een laagje schelpen of EPS parels/chips. Ook folie is een optie. Dan heb je de ruimte al droger, dat scheelt al en daarna kan je op alle mogelijke manieren de isolatie aan de bovenkant nog verbeteren.

Tenzij je lekkage hebt uit leidingen kan je er rustig vanuit gaan dat vocht uit de bodem komt. Bij mij is het grondwater meestal hoger dan de vloer van de kruipruimte bijvoorbeeld.

Wat je ook kan proberen maar is een hoop werk en geen garantie. Rondom de fundering aan de buitenkant een laag piepschuim ingraven. dus minimaal 50 cm diep langs de muur en iets onder de grond. Dan houd je water iets meer weg van je fundering.
pi_203714372
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 20:33 schreef qajariaq het volgende:
Het kan naaktslakken aantrekken. Helaas ervaring mee
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203714534
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 09:31 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Het kan naaktslakken aantrekken. Helaas ervaring mee
Goor inderdaad maar het is niet zo dat die slakken je beton opeten of zo.

Bij mij zouden die beesten verzuipen, het enige wat er leeft in mijn kruipruimte zijn waterplanten.
pi_203714589
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 09:42 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Goor inderdaad maar het is niet zo dat die slakken je beton opeten of zo.

Bij mij zouden die beesten verzuipen, het enige wat er leeft in mijn kruipruimte zijn waterplanten.
Ze kunnen wel naar binnen kruipen door miniscule openingen.
pi_203718606
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 09:21 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Bedoel je limitatie in materiaal keuze of in verwerking? Voor dat laatste kan je tot de zomer wachten, dan zal het er veel droger zijn.

Gezien je vocht overlast nog wel mee valt kan je denken aan oplossingen als een laagje schelpen of EPS parels/chips. Ook folie is een optie. Dan heb je de ruimte al droger, dat scheelt al en daarna kan je op alle mogelijke manieren de isolatie aan de bovenkant nog verbeteren.

Tenzij je lekkage hebt uit leidingen kan je er rustig vanuit gaan dat vocht uit de bodem komt. Bij mij is het grondwater meestal hoger dan de vloer van de kruipruimte bijvoorbeeld.

Wat je ook kan proberen maar is een hoop werk en geen garantie. Rondom de fundering aan de buitenkant een laag piepschuim ingraven. dus minimaal 50 cm diep langs de muur en iets onder de grond. Dan houd je water iets meer weg van je fundering.
Limitatie in materiaalkeuze inderdaad.

Een bodemzeil zat ik ook aan te denken, ik had ooit eerder vrij provisorisch een zeil neergelegd maar daar kreeg ik plassen water op na verloop van tijd. Misschien dat het nu met de extra ventilatie wel toegevoegde waarde zal hebben.
Ik doe liever geen schelpen, dan wordt alles zo slecht bereikbaar. Ik wil platen tegen het plafond laten aanbrengen. Mijn voorkeur gaat uit naar glaswol, voornamelijk omdat het hoofdgedeelte uit broodjes bestaat en rigide platen dan de holtes niet vullen, maar een isolatiebedrijf zou dat ivm vocht ten strengste afraden.

Hoe weet of het vocht van een lekkage is of van grondwater?
Nu is het grondwater al vrij hoog in Zoetermeer vermoed ik, maar toch zou ik een lekkage graag uitsluiten.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 13:09:07 #10
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203718980
2 Renovatiekokers op hoeveel m2.? Ga er maar van uit dat maar 2 stuks te weinig is om voldoende te kunnen ventileren.
Een kruipruimte heeft dwarsventilatie nodig. Als je fundatie in "kamers" ingedeeld is, zul je elke kamer moeten dwarsventileren.

Voor de rest, hoe is het grondwaterpeil?
  vrijdag 18 februari 2022 @ 13:16:40 #11
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_203719101
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 13:09 schreef ueberduitser het volgende:
2 Renovatiekokers op hoeveel m2.? Ga er maar van uit dat maar 2 stuks te weinig is om voldoende te kunnen ventileren.
Een kruipruimte heeft dwarsventilatie nodig. Als je fundatie in "kamers" ingedeeld is, zul je elke kamer moeten dwarsventileren.

Voor de rest, hoe is het grondwaterpeil?
Het voorste gedeelte (het enige gedeelte met een vochtprobleem) is zo'n 10m².
Hier heb ik de 2 kokers zo ver mogelijk uit elkaar laten plaatsen, (rechtsvoor en links achter) voor optimale dwarsventilatie. Voor een ruimte van dit formaat zou dat voldoende moeten zijn.

Hoe kom ik achter het grondwaterpeil?

Het hoofdgedeelte heeft overigens ook ventilatie, gezien het een tussenwoning is zijn er niet zo veel kokers maar dat gaat tot nu toe prima.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 13:32:03 #12
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203719369
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 13:16 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Het voorste gedeelte (het enige gedeelte met een vochtprobleem) is zo'n 10m².
Hier heb ik de 2 kokers zo ver mogelijk uit elkaar laten plaatsen, (rechtsvoor en links achter) voor optimale dwarsventilatie. Voor een ruimte van dit formaat zou dat voldoende moeten zijn.
Volgens mij is de regel 400mm2. ventilatiedoorlaat per m2., komt neer op 4cm2. per m2.
De renovatiekoker hebben toch iets van 16-17cm2. doorlaat. Zou je theoretisch dus 4m2. per rooster kunnen pakken.
Dan heb je dus niet voldoende ;) Je gebruikt nu 1 rooster voor aanvoer, 1 rooster voor toevoer. Je beide roosters kunnen dus nu maar 4m2. kruipruimte ventileren. Aantal roosters dus zeker verdubbelen!
Veel mensen maken die rekenfout!
quote:
Hoe kom ik achter het grondwaterpeil?
Buiten in de tuin ff met een grondboor boren.
  vrijdag 18 februari 2022 @ 14:07:00 #13
40067 Demon-X
"What duck?"
pi_203719934
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 13:32 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Volgens mij is de regel 400mm2. ventilatiedoorlaat per m2., komt neer op 4cm2. per m2.
De renovatiekoker hebben toch iets van 16-17cm2. doorlaat. Zou je theoretisch dus 4m2. per rooster kunnen pakken.
Dan heb je dus niet voldoende ;) Je gebruikt nu 1 rooster voor aanvoer, 1 rooster voor toevoer. Je beide roosters kunnen dus nu maar 4m2. kruipruimte ventileren. Aantal roosters dus zeker verdubbelen!
Veel mensen maken die rekenfout!
[..]
Andere websites beweren dat 2 roosters van 5cm Ø voldoende zijn voor 10m²
Jouw berekening lijkt mij vrij onrealistisch. Het hoofdgedeelte is zo'n 40m². Gemakshalve zou ik volgens jouw berekening dan 2 kokers per 5m² moeten hebben, oftewel 16 kokers, 8 voor, 8 achter.
Dus 8 kokers in een wand van 2,3 m (voor) en 3m (achter, exclusief deur). Dit houd in dat je aan de voorgevel 28cm hart op hart tussen de kokers hebt zitten en achter 37cm. Dat komt in geen enkel huis voor of wel?
  vrijdag 18 februari 2022 @ 14:26:19 #14
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_203720266
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 14:07 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Andere websites beweren dat 2 roosters van 5cm Ø voldoende zijn voor 10m²
Jouw berekening lijkt mij vrij onrealistisch. Het hoofdgedeelte is zo'n 40m². Gemakshalve zou ik volgens jouw berekening dan 2 kokers per 5m² moeten hebben, oftewel 16 kokers, 8 voor, 8 achter.
Dus 8 kokers in een wand van 2,3 m (voor) en 3m (achter, exclusief deur). Dit houd in dat je aan de voorgevel 28cm hart op hart tussen de kokers hebt zitten en achter 37cm. Dat komt in geen enkel huis voor of wel?
Lijkt me ook wat veel ja. Goed, ik doe het ook alleen even uit m'n blote kop op basis van mijn parate kennis.
Maar goed, ik ben van mening dat je veel te weinig ventileert. Gezien het feit dat je nog condens hebt, is dat ook gewoon zo.
pi_203720776
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 12:48 schreef Demon-X het volgende:
Hoe weet of het vocht van een lekkage is of van grondwater?

Waterleiding kan je zien aan de watermeter.
Riool is lastiger misschien kan je het ruiken, misschien kan je iets zien of horen als iemand de wc doortrekt.
Regenriool kan je controleren door tijdens een flinke bui onder de grond te kijken.
Verder heb je kans dat als er tegen de muur plassen staan dat die richting kruipruimte leeglopen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 13:32 schreef ueberduitser het volgende:
En dan wel een tijdje (kwartiertje) wachten om te zien wat er gebeurd. En uitvoeren in een relatief vochtige periode.
pi_203730778
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 21:49 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Ik heb ook een broodjesvloer en ben heel erg blij met mijn dikke laag gespoten pur tegen de onderkant. Isolatie is perfect en het laat absoluut geen vocht door. Het zal mij eerlijk gezegd aan mijn .... roesten of de kruipruimte vochtig is. Ik heb er toch geen last van.
pi_203731606
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 februari 2022 23:15 schreef karelde14e het volgende:

[..]
Ik heb ook een broodjesvloer en ben heel erg blij met mijn dikke laag gespoten pur tegen de onderkant. Isolatie is perfect en het laat absoluut geen vocht door. Het zal mij eerlijk gezegd aan mijn .... roesten of de kruipruimte vochtig is. Ik heb er toch geen last van.
Alleen is het 1 niet bepaald milieuvriendelijk en 2 een hoop gedoe als je ooit nog ergens bij moet zijn, zoals extra kabels / buizen trekken
pi_203760189
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:15 schreef Demon-X het volgende:

[..]
Alleen is het 1 niet bepaald milieuvriendelijk en 2 een hoop gedoe als je ooit nog ergens bij moet zijn, zoals extra kabels / buizen trekken
Het laat geen vocht door, het is dampdicht, het is bijna onverwoestbaar en het bespaard heel veel fossiele brandstoffen. Die paar kilo PUR die ik onder de vloer heb zitten heb ik allang terug verdiend milieutechnisch aan niet verbrande olie en gasproducten.
Het meeste leidingwerk dat ik heb zit onder de laag pur en is dus bereikbaar. Laatst moest ik er bij omdat er een extra stuk leiding moest komen. Het was even graven in de pur, maar alsnog zo gepiept. Daar hoef je bij mensen zonder kruipruimte niet mee aan te komen.
pi_203903460
Mijn kruipruime staat in de winter altijd paar cm water. Ik heb het geaccepteerd aangezien het grondwater is. Blijf bezig
pi_204281753
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 februari 2022 00:15 schreef Demon-X het volgende:

[..]
ik heb net twee doorvoeren laten maken in de meterkast voor glasvezel. (had ik niet laten doen tijdens verbouwing/voor de isolatie (stom van me).) nu is er genoeg ruimte voor extra kabels en de toekomstige laadpaal.
het pur is niet het probleem daar snij je letterlijk doorheen.
pi_204290648
Onze kruipruimte in de winter na een fikse bui.

te hoog grondwater is een welbekend probleem hier in de buurt. we moeten maar blij zijn dat we geen ondergelopen kelders hebben, zoals bij onze flat buren.

daarom is de bodem van de meterkast ook volgepurd (het zand van de kruipruimte is nogal vochtig)

sinds de vloerisolatie ook geen last meer van vocht bij de wc (waar de condens op de tegels sloeg)
tegen hoog grondwater begin je niet veel
pi_204290799
Folie op de vloer van de kruipruimte zorgt voor een lagere luchtvochtigheid en daardoor betere isolatie
pi_204291967
quote:
2s.gif Op vrijdag 1 april 2022 00:52 schreef Steven_Stil het volgende:
Folie op de vloer van de kruipruimte zorgt voor een lagere luchtvochtigheid en daardoor betere isolatie
Als er het grootste deel van het jaar water in de kruipruimte staat (zoals bij mij) dan helpt folie daar niet heel erg tegen. Wat wel zou kunnen is ophogen met schelpen tot boven waterniveau maar dan kan ik echt nooit meer onder de vloer. Een laagje chips van piepschuim kan ook maar dan nog wordt de toegang erg bemoeilijkt, water wegpompen wordt daar veel lastiger mee en ik vrees dan een nog grotere bende als je er onder uit kruipt.

Permanent pompen creëer je alleen maar meer water mee, je kunt niet de hele wijk gaan bemalen natuurlijk.

Ik laat het maar lekker zo. Weinig aan te doen behalve extra sokken aantrekken.
pi_204292027
Bij een familielid van mij staat standaard 20cm water in de kruipruimte. Is onderzocht door allerlei experts en de conclusie is dat het geen kwaad kan en er niets aan gedaan kan worden. Het is grondwater en valt binnen de marges wat toelaatbaar is.

Ander familielid is juist blij met grondwater, gebouw staat op houten palen en die moeten vooral onder water blijven.

Ik zou heel erg oppassen met zelf oplossingen gaan verzinnen, je bent geen experts en de ellende die je kan veroorzaken is veel groter dan je denkt. Er is een reden waarom bedrijven bepaalde oplossingen afraden danwel wel toepassen. Kan je zelf heel betweterig gaan doen, maar als straks je huis vol met schimmel staat of iets dan kan je jezelf wel voor de kop slaan.
  vrijdag 1 april 2022 @ 09:18:12 #25
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_204292032
Hoe is het bij de buren? Hebben die ook water in (een deel van) de kruipruimte?

In heb jarenlang in een huis gewoond waar het gros van het jaar water in de kruipruimte stond, hoog grondwaterpeil.
De woonplaatsnaam eindigde ook op "broek" dus dat verklaart eea.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')