tstile | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:01 |
De laatste tijd merk ik alweer steeds beter hoe relaxed het is om op lpg te rijden. Dat kost incl benzine voor het eerste stukje ongeveer 1,- per liter. Ja, ik moet wat vaker tanken maar dat is 5 minuten werk dus goed te doen. Wegenbelasting stelt niks voor ivm g3 installatie. Ik snap niet hoe de hoge benzineprijs steeds in het nieuws komt. Blijkbaar leeft het dan toch. Maar waarom laten mensen zo'n voor de hand liggende oplossing als lpg liggen? | |
#ANONIEM | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:09 |
snellere slijtage van de motor, hogere onderhoudskosten, aanleg van de tank is best wel duur, je auto is zwaarder dus hogere gewichtscategorie in wegenbelasting [ Bericht 26% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2022 20:10:14 ] | |
tstile | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:14 |
Hardnekkig misverstand? Dacia komt af fabriek zelfs met lpg. Opel in het verleden ook met de Corsa 1.2. Dan hebben we nog dit gebakje [url= Spark met 350k op de teller[/url]; Ik zit zelf aan m'n 5e auto op gas. Van een opeltje uit '73 tot een audi a4. Het enige lpg gerelateerde was ooit een reparatie van 400,-. Verder zelfs nooit onderhoud eraan gedaan. | |
#ANONIEM | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:22 |
de motor wordt veel zwaarder belast bij het gebruik van LPG, dat kun je deels voorkomen door andere kleppen, klepzittingen en bougies te gebruiken en door het toevoegen van additieven. maar het blijft een zwaardere last [ Bericht 51% gewijzigd door #ANONIEM op 15-02-2022 20:22:36 ] | |
marc0871 | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:28 |
Mja, dat vroeg ik me 25 jaar geleden ook al af. Goed, je moest er wat meer motorrijtuigenbelasting voor betalen. Daardoor moest je toch een behoorlijke afstand rijden, voor je het verschil met benzine eruit had. Wat ik ook nog eens raar vond, voor een minder vervuilende brandstof. Één die nog eens afgevlamd werd ook, omdat er weinig vraag naar was. Er zat wat minder energie in dus het verbruik was wat hoger. Je moest een extra tank in je kofferbak laten bouwen, wat de ruimte aanzienlijk verminderde. Verder allemaal mythes en spookverhalen over rijden op gas. Mijn vader heeft ruim 10 jaar op gas gereden. 20/25k per jaar. Zat in de auto toen hij hem tweedehands kocht. Deed zelfs koude starts op gas en 's zomers met een zware caravan en 5 personen naar de camping. Nooit problemen gehad. Ik rij helaas veel te weinig voor gas. | |
daNpy | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:33 |
Nou, daarom dus. | |
TheFreshPrince | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:35 |
"Zwaarder belast", je uitlaatkleppen slijten wat sneller. Stel dat je na 2 ton een koprevisie nodig hebt, dan kost je dat een halve cent per kilometer. Maar je hebt dan wel al 2 ton enkele centen per kilometer bespaard. | |
marc0871 | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:35 |
Ja. Nou ja. Toen vroeg ik het mij af. Nu weet ik het. | |
TheFreshPrince | dinsdag 15 februari 2022 @ 20:45 |
Even een simpele rekensom: 200.000km benzine 1 op 12 200.000km G3 1 op 10 1 liter LPG ¤1 / 10km = ¤0,10 per kilometer 1 liter benzine ¤2 / 12 = ¤0,167 per kilometer 200.000km x ¤0,10 = ¤20.000 op G3 200.000km x ¤0,167 = ¤33.400 op benzine Voor dat verschil kan je nog heel wat revisies en onderhoud doen. | |
LoveAtFirstDrive | dinsdag 15 februari 2022 @ 21:09 |
Je leest vaak: extra onderhoud. Maar nooit wat dan precies? Want het enige wat ‘moet’ is elke 20.000km een LPG filter van 15 euro wat je in 2 min. hebt vervangen. Heb zelf een BMW E34 540i Touring uit 1994 op LPG G3 (4 liter V8). Zelf in laten bouwen incl. klepsmeersysteem. Nu zo een 80.000km er mee gereden en de installatie volgens mij al iets van 3x terugverdiend. MRB is van 81 euro naar 127 euro pm gegaan. Ondanks toename gewicht niet een klasse hoger hoeven gaan. Grootste nadeel is dat ik een kleine tank heb (51 liter netto) en met een V8 blaas je dat er vrij snel doorheen. In de winter loopt ‘ie er niet altijd even lekker op helaas. Probleem niet kunnen vinden. Kan ook door de normale dingen komen, die je op benzine niet of nauwelijks merkt maar op LPG wel. Maar heb ‘m vanaf deze winter gestald dus zal van de zomer eens kijken of het er nog is en of ik het kan oplossen. Verder erg tevreden, bespaart een hoop geld. Toen ik het liet inbouwen was het iets van 50 cent per liter. In België paar jaar terug nog voor 25 cent per liter getankt. Had toen voor 12 euro een volle tank. Qua benzine gooi ik er altijd ethanolvrije 98 in (BP Ultimate) of Aral 102 (werk als chauffeur, dus jerrycan mee als ik naar Duitsland ga). | |
Sometimes | woensdag 16 februari 2022 @ 09:22 |
Ik heb dat soort calculaties ook vaak gemaakt. Heb in de afgelopen 30 jaar 2 keer een lpg-installatie in laten bouwen en daarnaast auto's gehad die al op lpg reden. Neem me altijd voor om heel lang met een auto te rijden, maar in de praktijk wil ik na 2 jaar wat anders, als ik het al zo lang red ![]() Veel motoren zijn domweg niet geschikt voor lpg. Zelfs bij de merken die het af fabriek leveren gaat het mis. Het benzineverbruik wat er nog altijd is op g3 viel mij best nog tegen. Dat wordt in de calculaties vaak niet meegenomen. Daarnaast hoe moeilijk veel merken doen over fabrieksgarantie wanneer je een lpg installatie in laat bouwen. De discussies die ik met de Ford dealer heb moeten voeren... Maakt niet uit wat er mis is met de auto (al staat er een wiel scheef), ze willen pas wat gaan doen als die lpg installatie er uit is. Na verloop van de fabrieksgarantie vervalt dat probleem uiteraard (en niet álle merken doen moeilijk). Ik vind hybride rijden momenteel interessanter. | |
Tomatenboer | woensdag 16 februari 2022 @ 09:32 |
Ik heb zelf ervaring met 2 auto's op LPG G3 en ik kan precies vertellen waarom het nog altijd niet zo populair is. Het is gewoon veel onderhoudsgevoeliger. Ik heb echt een hoop gezeik gehad met mijn LPG installaties. Een keer de LPG pomp kapot gehad, de verdamper, gedoe met een terugkerend en moeilijk vindbaar probleem enz. Ik was snel genezen in ieder geval. Daarnaast rijdt mijn stiefvader in een Mazda 2 bifuel die zogenaamd "af fabriek" met LPG G3 zou zijn uitgerust, maar in werkelijkheid niet tegen het rijden op LPG G3 kan. Hij is al het voordeel van het rijden op LPG G3 weer kwijt aan het stellen van de kleppen en later zelfs het vervangen van het halve motorblok. | |
tstile | woensdag 16 februari 2022 @ 09:35 |
Misschien komt het omdat mensen eerst de auto kiezen die ze willen en daarna pas de brandstof. Zelf kies ik eerst het kostenplaatje wat ik wil en zoek daar de auto bij... Lpg heeft dan een slechte naam. Maar ik weet van genoeg mensen met benzine en diesel auto's met hele dure reparaties. Er zijn inderdaad auto's die minder geschikt zijn voor gas. Maar die kan je natuurlijk vermijden en een auto kiezen die er wel echt geschikt voor is. | |
tstile | woensdag 16 februari 2022 @ 09:44 |
Klinkt echt als dubbel pech. Welke auto was die eerste dan? De Mazda 2 is een van de grootste miskleunen op lpg gebied. Dat geeft lpg een slechte naam. Zo'n Spark bifuel is juist weer heel goed. Alleen verder geen aantrekkelijke auto, traag. Dacia's zijn prima. Maar ook niet heel begeerlijk. | |
tstile | woensdag 16 februari 2022 @ 10:01 |
Met een kleine auto is het verschil in wegenbelasting verwaarloosbaar. Soms maar 10,- per maand verschil. Koude starts deed m'n oude opeltje ook altijd op gas. Benzine was defekt zelfs. Het eerste stuk op benzine bij moderne auto's moet je inderdaad wel meerekenen. Alles hangt af van hoe lang je ritten zijn. Hoe langer de rit hoe groter % op lpg. Zelf kom ik gemiddeld op 1,- per liter. Want zo'n 20% ofzo is benzine tot de motor warm genoeg is voor gas. | |
oldford | woensdag 16 februari 2022 @ 11:38 |
Komt ook nog bij dat bij de nieuwerwetse motoren met directe (hoge druk) inspuiting ofwel het benzineverbruik hoger is omdat er continue zo'n 5 tot 20% benzine wordt ingespoten om de injectoren te koelen danwel de prijs van de LPG-set flink hoger is wanneer het gas via de originele injectoren wordt ingespoten (wederom ter koeling van de injectoren). N.B.: de genoemde 5% toevoeging van benzine kan wel eens te weinig zijn en leiden tot verbrande benzine injectoren. Daar zijn meerdere gevallen van bekend. Het minimum zou zo'n 10 tot 12% moeten zijn om de injectoren effectief te beschermen. Maar ja, dan klaagt de klant weer over het hoge benzineverbruik. |