Ik hou me ook niet altijd aan de opgegeven houdbaarheid na openen, maar van 6 dagen naar 4 weken vind ik een beste sprongquote:Op zondag 13 februari 2022 18:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vorige week verwarmde ik halfvolle lactosevrije houdbare melk van Arla in de magnetron. Dat pak stond toen vier weken geopend in de koelkast en smaakte nog prima. Het ging alleen klonteren bij verhitting op 630 watt.
Het was houdbare melk he? Gesloten was hij nog maanden houdbaar. Na een week of 2 proef ik wel altijd even voor ik het gebruik maar dit smaakte echt prima en had de juiste consistentie. Ik ben gelukkig in het bezit van een uitstekende koelkast, alles is altijd een stuk langer houdbaar dan de opgegeven datum (of in mijn vorige koelkast).quote:Op maandag 14 februari 2022 11:08 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ik hou me ook niet altijd aan de opgegeven houdbaarheid na openen, maar van 6 dagen naar 4 weken vind ik een beste sprong
Mja. Ik kan het niet met zekerheid zeggen eigenlijk. De magnetron is al een jaar of 16 oud inmiddels. Het draaiplateau doet het niet, dat helpt niet bij het gelijkmatig verwarmen.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:27 schreef Lienekien het volgende:
Ging het voorheen wel zonder problemen?
Wat ik lees als ik google is dat het te maken zou hebben met ongelijkmatig en/of te snel opwarmen in de magnetron. Maar als het voorheen nooit problemen gaf…
Het "houdbare" deel gaat over het algemeen over de tijdsduur dat je het spul ongeopend kunt bewaren.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het was houdbare melk he? Gesloten was hij nog maanden houdbaar.
Dat snap ik wel. Maar als het gewoon goed smaakt, ga ik het niet weggooien. De reden waarom ik houdbare melk koop, is omdat ik niet veel melk gebruik wegens een lactoseintolerantie.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:33 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Het "houdbare" deel gaat over het algemeen over de tijdsduur dat je het spul ongeopend kunt bewaren.
Ik doe in principe hetzelfde hoor. Maar wat ik in mijn eerste post probeerde aan te geven is dat je het wel erg ver oprekt (los van de rest van de discussie) en dat ik het klonteren dan niet zo gek vind.quote:Op maandag 14 februari 2022 11:35 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat snap ik wel. Maar als het gewoon goed smaakt, ga ik het niet weggooien. De reden waarom ik houdbare melk koop, is omdat ik niet veel melk gebruik wegens een lactoseintolerantie.
Goh, dit is wel verhelderend. Ik ben zelf ook nogal liberaal met tht-data, zeker sinds we een nieuwe koelkast hebben want hierin blijft alles echt enorm veel langer goed dan in de oude. Maar ik drink 's ochtends filterkoffie met een scheut koude melk, en soms klontert (of schift) het daar ook in als de koffie toevallig heel heet is. En dan ruikt de melk dus inderdaad nog niet zuur.quote:Op dinsdag 15 februari 2022 16:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het probleem is opgelost hoor![]()
De twee melkpakken van de tweede keer klonteren zijn inmiddels zuur, twee dagen voor de houdbaarheidsdatum. Zonde zeg.
Maar we weten nu wel dat:
- mijn magnetron nog goed is
- melk klontert bij verhitting al voor je proeft dat hij aan het bederven is.
Wat een stom toeval dan om twee keer zoiets in korte tijd te hebben.
Kijk aan! Weer wat geleerdquote:Op dinsdag 15 februari 2022 16:57 schreef yinu het volgende:
[..]
Goh, dit is wel verhelderend. Ik ben zelf ook nogal liberaal met tht-data, zeker sinds we een nieuwe koelkast hebben want hierin blijft alles echt enorm veel langer goed dan in de oude. Maar ik drink 's ochtends filterkoffie met een scheut koude melk, en soms klontert (of schift) het daar ook in als de koffie toevallig heel heet is. En dan ruikt de melk dus inderdaad nog niet zuur.
Living on the edgequote:Op dinsdag 15 februari 2022 17:10 schreef Marsenal het volgende:
4 weken je melk bewaren, rock en roll is niet dood
Precies! Ik haal nog wel eens rauwe melk bij een boer, dat verhit ik dan thuis en bewaar het in de koelkast, maar dat maak ik wel wat sneller op, want: lekker! En ook omdat ik toch niet weet of het in die melktapmachine allemaal wel goed zit. Maar uit een pak...quote:Op dinsdag 15 februari 2022 17:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Kijk aan! Weer wat geleerd![]()
Gelukkig wordt je niet ziek van zure of klonterige melk dus er is weinig aan de hand verder.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |