abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203649645
Vorige week verwarmde ik halfvolle lactosevrije houdbare melk van Arla in de magnetron. Dat pak stond toen vier weken geopend in de koelkast en smaakte nog prima. Het ging alleen klonteren bij verhitting op 630 watt. Toen ik een nieuw pak van AH opende en dat verhitte op dezelfde temperatuur ging dat wel goed.
Ik dacht dus dat het aan de verstreken houdbaarheid van de melk lag.

Vandaag warmde ik tegelijkertijd twee mokken melk op in de magnetron op 630 watt. Een mok met houdbare halfvolle lactosevrije melk van AH, een mok met verse biologische halfvolle melk van Lidl die nog 4 dagen houdbaar was. De Lidl-melk ging klonteren.
Ik heb dezelfde Lidl-melk toen op 900 watt verwarmd, ging ook klonteren. Een derde mok van een nieuw pak, zelfde merk en type, ook. Die derde mok is nog aan de kook gebracht om te kijken of het weer ging ontklonteren en maar dat gebeurde niet.

Hoe kan die melk nou gaan klonteren? 2 Merken, 2 types, beide smaken gewoon prima. De magnetron verhit verder prima. Het draaiplateau is alleen kapot maar dat is al 8 jaar. Het maakt ook niet uit op welke plaats in de magnetron een mok melk staat.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lucky_Strike op 14-02-2022 11:39:34 ]
Spoilers!
pi_203655091
Als melk gaat klonteren als je het warm maakt is het verrot.
Melk gaat ook klonteren in een pannetje als de melk niet meer goed is.
pi_203656581
Dan is de melk niet meer goed

Je kunt er nog wel scones van maken, van die zure melk. Ierse, niet die gore britse :r

https://www.rte.ie/lifest(...)tional-scone-recipe/
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203656645
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2022 18:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
Vorige week verwarmde ik halfvolle lactosevrije houdbare melk van Arla in de magnetron. Dat pak stond toen vier weken geopend in de koelkast en smaakte nog prima. Het ging alleen klonteren bij verhitting op 630 watt.
Ik hou me ook niet altijd aan de opgegeven houdbaarheid na openen, maar van 6 dagen naar 4 weken vind ik een beste sprong :X
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_203656788
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:08 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Ik hou me ook niet altijd aan de opgegeven houdbaarheid na openen, maar van 6 dagen naar 4 weken vind ik een beste sprong :X
Het was houdbare melk he? Gesloten was hij nog maanden houdbaar. Na een week of 2 proef ik wel altijd even voor ik het gebruik maar dit smaakte echt prima en had de juiste consistentie. Ik ben gelukkig in het bezit van een uitstekende koelkast, alles is altijd een stuk langer houdbaar dan de opgegeven datum (of in mijn vorige koelkast).

En de verse pakken verse melk die we de tweede keer hebben gebruikt, hadden nog een houdbaarheid van 5 dagen. Het lijkt logisch dat het iets met de houdbaarheid te maken heeft hoor maar ik vind het wel erg toevallig dat we dit hebben met 2 soorten, 2 merken, 2 typen en 2 houdbaarheidsdata.
Spoilers!
  maandag 14 februari 2022 @ 11:27:34 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_203656873
Ging het voorheen wel zonder problemen?

Wat ik lees als ik google is dat het te maken zou hebben met ongelijkmatig en/of te snel opwarmen in de magnetron. Maar als het voorheen nooit problemen gaf…
The love you take is equal to the love you make.
pi_203656926
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:27 schreef Lienekien het volgende:
Ging het voorheen wel zonder problemen?

Wat ik lees als ik google is dat het te maken zou hebben met ongelijkmatig en/of te snel opwarmen in de magnetron. Maar als het voorheen nooit problemen gaf…
Mja. Ik kan het niet met zekerheid zeggen eigenlijk. De magnetron is al een jaar of 16 oud inmiddels. Het draaiplateau doet het niet, dat helpt niet bij het gelijkmatig verwarmen.
We warmen maar een paar keer per jaar melk op in de magnetron, alleen als we warme chocolademelk drinken. De laatste keer is vorig jaar maart geweest gok ik.

In de afgelopen 2 weken heb ik vier mokken chocomelk gemaakt. Twee keer was er een probleem, twee keer niet.

Ik dacht eerst dat het te maken had met te langzaam/op te lage temperatuur opwarmen. Als je zelf verse kaas maakt, doe je dat ook door heel langzaam op te warmen zodat de melk gaat klonteren. Maar dan blijven er nog steeds een paar mokken niet klonterende melk over.
Spoilers!
pi_203656942
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:19 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Het was houdbare melk he? Gesloten was hij nog maanden houdbaar.
Het "houdbare" deel gaat over het algemeen over de tijdsduur dat je het spul ongeopend kunt bewaren.
It was delicious.
pi_203656973
https://www.arla.nl/onze-(...)-melkdrank-uht-6642/

Houdbaarheid
Ongeopend: zie de houdbaarheidsdatum op de verpakking. Na opening in de kkkoelkast bewaren en binnen 4-6 dagen gebruiken.

Doei.
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203656977
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:33 schreef Sometimes het volgende:

[..]
Het "houdbare" deel gaat over het algemeen over de tijdsduur dat je het spul ongeopend kunt bewaren.
Dat snap ik wel. Maar als het gewoon goed smaakt, ga ik het niet weggooien. De reden waarom ik houdbare melk koop, is omdat ik niet veel melk gebruik wegens een lactoseintolerantie.
Spoilers!
pi_203657003
Dit hoeft echt niet het 1000e topic in CUL over hoe lang je dingen houdbaar kunt houden te worden hoor :D Ik heb een prima neus en smaakpapillen.

Ik snap best dat het lijkt aan de houdbaarheid te liggen. Dat dacht ik ook. Maar hetzelfde probleem deed zich dus voor met melk die nog wel houdbaar was, zelfs een gesloten pak.

Edit: ik heb de OP even aangepast met iets meer informatie over houdbaarheden van de vier pakken melk die nu zijn geprobeerd.
Spoilers!
pi_203657013
Nou, dan boeien die klontjes toch niet? Als t nog prima smaakt/ruikt.

Sinds wanneer zijn dames vies van bonkies?
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203657058
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 11:35 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Dat snap ik wel. Maar als het gewoon goed smaakt, ga ik het niet weggooien. De reden waarom ik houdbare melk koop, is omdat ik niet veel melk gebruik wegens een lactoseintolerantie.
Ik doe in principe hetzelfde hoor. Maar wat ik in mijn eerste post probeerde aan te geven is dat je het wel erg ver oprekt (los van de rest van de discussie) en dat ik het klonteren dan niet zo gek vind.
It was delicious.
pi_203675576
Het probleem is opgelost hoor _O-

De twee melkpakken van de tweede keer klonteren zijn inmiddels zuur, twee dagen voor de houdbaarheidsdatum. Zonde zeg.

Maar we weten nu wel dat:
- mijn magnetron nog goed is
- melk klontert bij verhitting al voor je proeft dat hij aan het bederven is.

Wat een stom toeval dan om twee keer zoiets in korte tijd te hebben.
Spoilers!
pi_203675825
quote:
10s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 16:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het probleem is opgelost hoor _O-

De twee melkpakken van de tweede keer klonteren zijn inmiddels zuur, twee dagen voor de houdbaarheidsdatum. Zonde zeg.

Maar we weten nu wel dat:
- mijn magnetron nog goed is
- melk klontert bij verhitting al voor je proeft dat hij aan het bederven is.

Wat een stom toeval dan om twee keer zoiets in korte tijd te hebben.
Goh, dit is wel verhelderend. Ik ben zelf ook nogal liberaal met tht-data, zeker sinds we een nieuwe koelkast hebben want hierin blijft alles echt enorm veel langer goed dan in de oude. Maar ik drink 's ochtends filterkoffie met een scheut koude melk, en soms klontert (of schift) het daar ook in als de koffie toevallig heel heet is. En dan ruikt de melk dus inderdaad nog niet zuur.
pi_203675983
4 weken je melk bewaren, rock en roll is niet dood
-nee-
pi_203676042
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 16:57 schreef yinu het volgende:

[..]
Goh, dit is wel verhelderend. Ik ben zelf ook nogal liberaal met tht-data, zeker sinds we een nieuwe koelkast hebben want hierin blijft alles echt enorm veel langer goed dan in de oude. Maar ik drink 's ochtends filterkoffie met een scheut koude melk, en soms klontert (of schift) het daar ook in als de koffie toevallig heel heet is. En dan ruikt de melk dus inderdaad nog niet zuur.
Kijk aan! Weer wat geleerd ^O^

Gelukkig wordt je niet ziek van zure of klonterige melk dus er is weinig aan de hand verder.
Spoilers!
pi_203676085
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 17:10 schreef Marsenal het volgende:
4 weken je melk bewaren, rock en roll is niet dood
Living on the edge *O*
Spoilers!
pi_203676292
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 17:14 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]
Kijk aan! Weer wat geleerd ^O^

Gelukkig wordt je niet ziek van zure of klonterige melk dus er is weinig aan de hand verder.
Precies! Ik haal nog wel eens rauwe melk bij een boer, dat verhit ik dan thuis en bewaar het in de koelkast, maar dat maak ik wel wat sneller op, want: lekker! En ook omdat ik toch niet weet of het in die melktapmachine allemaal wel goed zit. Maar uit een pak...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')