abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203650278
In geval van nood zouden mijn ouders en schoonouders alles doen. Op andere momenten kan ik vragen en kunnen zij ja of nee zeggen. Wij vragen niet zo veel omdat we vinden dat ons kind ons pakkiean is. Schoonzus vraagt wel veel. Ik vind dat ooit lastig omdat ik denk dat ze daarmee over de grenzen van mijn schoonouders gaan. Maar daar moet ik me niet mee bemoeien, die maken hun eigen keuzes.

Ik vind het in coronatijd nog wel een stukje lastiger dan daarvoor. Vooral als je niet op 1 lijn zit qua naleving van maatregelen enzo.
pi_203745031
Dat is hun goed recht. Het zijn jullie kinderen, niet die van jullie ouders.

Snap het eigenlijk wel. Die mensen hebben jarenlang kinderen opgevoed, eindelijk weer het huis voor zich alleen. Wellicht met pensioen. Dan wil niet iedereen zich vastpinnen aan vaste oppasdagen e.d.

Met veel mensen is het ook zo van "geef ze een vinger en ze pakken je hele hand".

Mijn ouders zijn de moeilijkste niet. Kinderen van mijn broer zitten er dan ook bijna elk weekend, vaak doordeweeks 's middags ook nog. Zodat hij en z'n vrouw "even rust" hebben.

Heb soms medelijden met m'n ouders. Altijd hard gewerkt, kinderen opgevoed en zo en dan denk je eindelijk rust, maar dan zit je nog elk weekend met kinderen.

Ik heb geen kinderen genomen om ze bij opa en oma te "dumpen". Ze passen dan ook zelden op. Omdat ik het eigenlijk nooit vraag. Alleen in geval van heel grote nood. Als we ergens op bezoek gaan of zo, dan nemen we de kinderen mee i.p.v. ze bij opa en oma af te zetten en dan ergens op visite te gaan.
pi_203754584
Mijn moeder past wekelijks op en heb daarnaast nog een oppasadres in de buurt. Verder past mijn moeder geregeld vaker op op haar eigen initiatief. Ze is fit en vindt het leuk.

Hierdoor hebben man en ik veel geluk waardoor er aan ons sociale leven niet veel veranderd is en wij als stel ook regelmatig een nachtje weggaan. Zoon is 4 maanden en man en ik zijn 4x een nachtje weggeweest, we doen het maandelijks.

Ik besef me wel dat dit een luxe is en heb al een gastouderadres geregeld voor het geval m’n moeder niet meer wil/kan oppassen. In dat geval zullen mijn man en ik minder vaak samen weggaan en wordt er alleen (extra) van de gastouder gebruik gemaakt als dat noodzakelijk is voor werk

Ik zie het niet als dumpen. Ik zie het als grootbrengen van je kinderen als familie. Toen ik nog geen kinderen had deed ik hetzelfde regelmatig voor mijn neven en nichten. Ik heb weleens 10 neefjes en nichtjes op sleeptouw gehad, we maakten er gewoon een beestenbende van het hele weekend
  zondag 20 februari 2022 @ 15:22:55 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203754961
Mijn ouders waren 50 toen mijn oudste geboren werd en vanaf het moment dat hij een jaar of 6 was ging hij om het weekend naar mijn ouders.
Ze waren echter 69 toen mijn jongste geboren werd (de andere opa en oma waren 80), dus dat was een heel ander verhaal, zeker omdat mijn moeder niet zo'n fan van babies was en ze niet meer fit genoeg was om op de jongste te passen toen hij ouder was.
Ze hebben hem nog wel sporadisch van school gehaald maar that's it.
Hij heeft nog wel gelogeerd bij de opa en oma die al 80 waren toen hij geboren werd, maar toen was hij ook al een jaar of 7.
Gezien de leeftijden van de grootouders van mijn jongste heb ik daar ook nooit enige verwachting over gehad.

Inmiddels heb ik ook een kleinzoon van 3, en als hij eens in de zoveel tijd op vrijdag van het KDV moet worden opgehaald doe ik dat, als zoon en schoondochter allebei laat moeten werken is hij hier ook wel eens een nachtje, komt bijna nooit voor maar als het nodig is dan is dat geen enkel probleem.
De andere opa en oma van kleinzoon werken allebei, dus dat beperkt de mogelijkheden, plus dat zij nog meer kleinkinderen hebben dus dan wordt het structureel opvangen van een kleinkind ook een ander verhaal, hier speelt dat helemaal niet.

Als kleinzoon straks naar school gaat en er nog geen BSO beschikbaar is voor alle dagen die ze nodig hebben dan is al afgesproken dat ik dat opvang.
Komt natuurlijk bij dat ik in de positie ben dat te doen en omdat mijn jongste nog op de basisschool zit zijn wij voorlopig ook nog gebonden aan schoolvakanties en zitten dat soort afspraken niet allerlei 50+ vrijheden in de weg.

Waarmee ik geen enkel oordeel over een ander vel, sommige (groot)ouders zien dat soort zaken nou eenmaal anders, en dat is ook hun goed recht lijkt me.

Overigens vind ik het wel heel ver gaan om een kleinkind niet te willen opvangen als er een (schoon)dochter aan het bevallen is, daar kan ik me zo totaal niets bij voorstellen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Leandra op 20-02-2022 22:37:14 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_203759317
Toen ik zwanger was van de oudste had mijn moeder ook aangegeven niet structureel te willen oppassen. Incidenteel of bij nood wel. Ze werkte toen ook nog 4 dagen in de week dus logisch ook en heb dat ook nooit gevraagd of verwacht.

Maar al snel wilde ze toch af en toe op haar vrije woensdag oppassen, gewoon omdat ze dat leuk vond. Ik had toen flexopvang dus we keken per keer wanneer ze wilde en/of tijd had. Niet lang daarna was het om de week en op een gegeven moment bijna elke woensdag, maar dat is omdat ze dat leuk vind.

Ondertussen is ze met (vroeg)pensioen en past ze nog steeds elke woensdag op en brengt ze ook de kinderen naar school op de dagen dat ik ochtenddienst heb (gemiddeld nog 1x in de week buiten de woensdag). Hier ben ik heel blij mee dat ze dat wil doen (dit is wel een vraag geweest en als ze nee had gezegd had ik dat ook zeker gesnapt). Als dat niet gekund had had ik een andere baan moeten gaan zoeken namelijk. De tijd dat ik (en man meest van de tijd) van huis moet is de voorschoolse opvang nog lang niet open hier.

Ik heb nog steeds flexopvang dus als ze een keer niet kan ook geen probleem om ze in te plannen. Ze kan dus gewoon haar dingen plannen die ze wil doen. Sowieso wordt het steeds makkelijker nu de kinderen wat ouder zijn, en kunnen ze gerust een keer zelf naar school mocht dat nodig zijn (maar dat wil ik maar incidenteel want voor vaker vind ik dat niet gezellig voor ze, al vinden de kinderen dat minder vervelend als ikzelf)

Logeren als we een keer een feestje hebben kan over het algemeen ook wel, maar dat doen we op zich niet al te vaak. Vinden ze wel gezellig overigens, mijn ouders.

Mijn schoonmoeder past 1 middag in de week op omdat ze dat ook bij de andere kleinkinderen gedaan heeft. Helemaal fijn, al is ze een stuk ouder en kan wat minder prikkels verdragen dan mijn moeder dus het is dan wel zo dat er geen speelafspraken gemaakt kunnen worden. Maar ik begrijp dat van haar ook wel.
Logeerpartijtjes doe ze niet aan, maar ik denk dat als er echt nood zou zijn het zeker wel zou kunnen.
pi_203764265
Ik zag dit op Facebook en ik moest gelijk aan dit topic denken :P

Al heb ik dit nooit gedaan. Ik heb ooit één keer mijn oudste een ochtendje extra naar de gastouder gedaan om bij te slapen, maar mijn ouders heb ik nooit gevraagd.

Ik weet dat de kinderen van de vriendin van mijn vader soms vragen of hun kinderen in het weekend mogen blijven slapen zodat zij een avondje uit kunnen oid. Zelf zou ik dit nooit doen. Ik zou me bezwaard voelen denk ik. Als ze willen oppassen, prima. Echt, helemaal prima. Maar dat moeten ze er zelf mee komen.

[ Bericht 22% gewijzigd door Sunshine1982 op 21-02-2022 11:25:23 ]
pi_203765850
Heel incidenteel wordt er hier opgepast door mijn schoonouders. Zij wonen in hetzelfde dorp. Een paar keer zodat wij wat konden klussen in huis of iets dergelijks. Of een afspraak die echt alleen in de avonduren kon. Dan gaat het om max 2-3 uurtjes.
Logeren willen ze liever niet maar voor mijn aanstaande bevalling maken ze gelukkig wel een uitzondering als dat nodig blijkt. Ik zou anders echt niet weten wat ik moest doen.
Mijn ouders letten ook wel even op hem als we daar zijn (we zijn daar altijd een heel weekend door de afstand) zodat wij rustig wat boodschappen kunnen doen.
Ik vind het wel prima zo en zij ook.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')