Die avond- en weekendactiviteiten vervallen nu. In elk geval voor de weken dat de kinderen bij hem zijn en hij kan thuiswerken als de kinderen bij hem zijn.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:19 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Met haar 18 uurtjes maakte ze het natuurlijk wel mogelijk voor TS om 34 uur + ZZP in de avonden en weekenden te doen.
Ze zullen allebei moeten aanpassen op allerlei manieren.

quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:11 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Dit. Weinig aan toe te voegen.
Als ik jou was TS, zou ik verkassen naar een ander land en opnieuw beginnen. Thailand, Bali, Colombia... en een religieus vrouw huishoudster/bedwarmster/kinderoppas zoeken die je WEL respecteert en niet ditcht omdat ' ze het net meer voelt' of wat voor onzin ze tegenwoordig uitkramen.

Als de avond- en weekendactiviteiten vervallen betekent dat ook dat hij minder inkomsten heeft. Kan hij dan in het huis blijven wonen en haar betalen wat haar volgens de wet/beslissing van de rechter zal toekomen?quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:24 schreef Halcon het volgende:
[..]
Die avond- en weekendactiviteiten vervallen nu. In elk geval voor de weken dat de kinderen bij hem zijn en hij kan thuiswerken als de kinderen bij hem zijn.
Denk dat hij dat prima voor elkaar heeft. Vraag me eerder af hoe zij het gaat redden met haar 18 uurtjes en zonder de volle mep qua financiële voordelen. Als de kinderen met 18 uur al naar de BSO moeten, dan zal dat er met 24 of 36 uur niet beter op worden.
Als ik hem was zou ik ook stoppen met haar te pamperen. In elk geval vanaf het moment dat ze in haar haar huurhuis zit. Het heeft niet heel veel zin om daar nu nog moeilijk over te doen voor die paar weken.
Verder moet de insteek zijn dat ieder z'n eigen toko runt. Je bent immers uit elkaar. Waarbij je natuurlijk wel contact hebt over de kinderen als dat nodig is.

Bij wat hij moet betalen wordt ook rekening gehouden met wat hij kan betalen. Als hij minder verdient, kan hij ook minder betalen. Dat hij minder gaat werken is begrijpelijk, want hij krijgt nu (waarschijnlijk) ook 50% van de zorg voor de kinderen erbij.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:28 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Als de avond- en weekendactiviteiten vervallen betekent dat ook dat hij minder inkomsten heeft. Kan hij dan in het huis blijven wonen en haar betalen wat haar volgens de wet/beslissing van de rechter zal toekomen?
Natuurlijk moesten de kinderen naar de BSO op de dagen dat zij werkte, want dan waren zowel zij als hij er niet om de kinderen op te vangen. Zo werkt dat doorgaans.
Het is helemaal niet verkeerd voor de kinderen om twee dagen in de week naar de BSO te gaan. Geeft hem ook ruimte die hij wellicht nog goed zal kunnen gebruiken. Het zal voor hem ook wennen worden om de week fulltime voor de kinderen te moeten zorgen zonder iemand die hem daarbij helpt of het overneemt als het even minder goed uitkomt.

Dat geldt zeker niet voor alle mannen. Zoals niets voor alle mannen en alle vrouwen geldt. Laten we daar nou van wegblijven.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:31 schreef loveli het volgende:
Waarom willen mannen pas een relatie redden als het te laat is, en niet gewoon vanaf het begin een beetje moeite erin steken.

Er is een verschil van inkomen, en daardoor zal de meestverdienende partner wel moeten bijdragen aan bepaalde kosten voor de kinderen. Dat lijkt me vanzelfsprekend.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Bij wat hij moet betalen wordt ook rekening gehouden met wat hij kan betalen. Als hij minder verdient, kan hij ook minder betalen. Dat hij minder gaat werken is begrijpelijk, want hij krijgt nu (waarschijnlijk) ook 50% van de zorg voor de kinderen erbij.
BSO is niet per definitie slecht, maar ook niet per definitie beter dan thuis. Als hij thuis gewoon tijd heeft voor de kinderen, dan zou ik thuis prefereren. In elk geval kan hij het draaien in combinatie met z'n werk. Als hij dan nog 1 of 2 dagen BSO doet, dan al helemaal natuurlijk.
In geval van co-ouderschap vind ik het eigenlijk sowieso onzin dat er kinderalimentatie betaald moet worden. De kinderen zijn dan evenveel bij de een als bij de ander. Je hebt dan evenveel kosten normaal gesproken. In het kader van emancipatie is dit nog wel iets wat aangepakt moet worden.

Mij eigenlijk niet. Ik vind het krom als de een moet betalen aan de ander, ondanks dat de kinderen 50 procent van de tijd bij de een en 50 procent bij de ander zijn, puur omwille van het feit dat hij 34 uur werkt en zij maar 18.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:35 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er is een verschil van inkomen, en daardoor zal de meestverdienende partner wel moeten bijdragen aan bepaalde kosten voor de kinderen. Dat lijkt me vanzelfsprekend.

Dit moet je niet doen. Dat is beter.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:18 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
[..]
Jouw mening telt niet echt omdat je zelf gescheiden bent en niet objectief naar de man toe.

Niet alle mannen houden van voetbal, niet alle vrouwen van winkelen. Maar wel heel veel.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:34 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat geldt zeker niet voor alle mannen. Zoals niets voor alle mannen en alle vrouwen geldt. Laten we daar nou van wegblijven.

Ik bedoel meer dat hij op moet passen er zelf niet teveel bij in te schieten. Buffers raken op als je ze aan moet spreken namelijk.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:18 schreef Halcon het volgende:
[..]
Met z'n 34 uur en buffer zal hij nog altijd meer te makken hebben dan z'n ex-vrouw met haar 18 uurtjes. Denk eerder dat er voor haar het nodige gaat veranderen als de financiële voordelen een stuk minder zijn dan gehoopt.

Rustig opbouwen met iemand die iets anders dan 2 weekenden per maand afwimpelt met "dat bepaalt de rechter wel"quote:Het lijkt me best het overwegen waard om de toch al grote overgang van een scheiding iets makkelijker te maken, door dat misschien eerst rustig op te bouwen naar zo een 50/50. T
Ja, hij heeft zijn flexibiliteit en goede wil nog niet laten zienquote:Met als bonus dat jij zo ook flexibiliteit laat zien als dat de overgang voor je kinderen makkelijker maakt. Dat oogt al ietsje anders dan beastmode gaan omdat je je ex verdenkt en verwijt.

Zaken zoals opbouwen kunnen gewoon in het ouderschapsplan vastgelegd worden hoor.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rustig opbouwen met iemand die iets anders dan 2 weekenden per maand afwimpelt met "dat bepaalt de rechter wel"![]()
Dat gaat 'm niet worden. Je kunt het beter ineen keer goed afspreken in plaats van hopen dat je op kunt gaan bouwen.
Soms denk ik bijna dat z'n ex hier wat accounts runt met als doel hem te ontmoedigen of in een of andere fluttoezeggingen, die toch niet nagekomen gaat worden, te luizen.
[..]
Ja, hij heeft zijn flexibiliteit en goede wil nog niet laten zienWaar is de flexibiliteit van mevrouw met haar "dat bepaalt de rechter wel" als er iets niet 100% naar haar zin gaat

Er worden afspraken gemaakt over wat de kinderen nodig hebben. Als een kind op een bepaald instrument wil leren bespelen, kan de aanschaf best dusdanig zijn dat als ze beiden 50% zouden moeten betalen, het niet doorgaat omdat de moeder dat budget niet heeft. Dan zou een verdeling 70-30 bijvoorbeeld best te rechtvaardigen zijn. Er zijn verschillende vormen waar je die kinderalimentatie in kan gieten. Ik ken bijvoorbeeld ook een stel dat een gezamenlijke rekening heeft voor kosten van de kinderen. Hij stort daar meer in dan zij, omdat hij een beduidend hoger inkomen heeft. Van deze rekening worden uiteraard alleen kosten voor de kinderen betaald.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:38 schreef Halcon het volgende:
[..]
Mij eigenlijk niet. Ik vind het krom als de een moet betalen aan de ander, ondanks dat de kinderen 50 procent van de tijd bij de een en 50 procent bij de ander zijn, puur omwille van het feit dat hij 34 uur werkt en zij maar 18.

Flexibiliteit moet wel een beetje van twee kanten komen. Dat komt het nu totaal niet. Meneer is tot nu toe erg flexibel geweest. Zo kon mevrouw bijvoorbeeld met de kinderen in het huis blijven. Hij had ook kunnen zeggen van als jij weg wilt, dan vertrek jij maar, kinderen blijven hier. Hij heeft net zoveel over de kinderen te zeggen als dat zij dat heeft.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:52 schreef Cause_Mayhem het volgende:
[..]
Zaken zoals opbouwen kunnen gewoon in het ouderschapsplan vastgelegd worden hoor.
En een ouderschapsplan gaat er komen, alleen kan het er op ten duur op uitlopen dat de rechter dat bepaald ipv de ouders zelf.
Voor de ts is het gunstig als hij zich in dat traject opstelt als iemand die het beste voor de kinderen wil en flexibel is als het gaat om het belang van de kinderen.
Dat maakt zijn zaak sterker.
Als mevrouw dan dwars en lastig blijft doen trekt zij aan het kortste eind.

Ik heb het dan ook niet over hopen. Juist door dit soort dingen bespreekbaar te maken kun je beter ergens naar toe werken. Een stuk beter dan op je strepen moeten blijven staan van meteen 50/50, want "mevrouw" blabla.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:40 schreef Halcon het volgende:
[..]
Rustig opbouwen met iemand die iets anders dan 2 weekenden per maand afwimpelt met "dat bepaalt de rechter wel"![]()
Dat gaat 'm niet worden. Je kunt het beter ineen keer goed afspreken in plaats van hopen dat je op kunt gaan bouwen.
Als dit soort wantrouwen zo de overhand heeft dat je niet meer open kan staan voor een argument ten gunste van de kinderen, maakt het juist duidelijk waarom een neutrale partij zoals een rechter wenselijk is.quote:Soms denk ik bijna dat z'n ex hier wat accounts runt met als doel hem te ontmoedigen of in een of andere fluttoezeggingen, die toch niet nagekomen gaat worden, te luizen.
Zolang jij liever stemming wil maken over haar vermeende motieven, help je de kinderen en daarmee hem ook niet. Er is denk ik niet één waarheid hier, dus gelijk krijgen is sowieso al moeilijk. Lijkt me dat ts ook liever het welzijn van zijn kinderen voorop heeft en daar de winst in wil vinden, in plaats van mee te gaan op de emoties van het verwerkingsproces wat je nog even extra op loopt te steken met je aannames.quote:[..]
Ja, hij heeft zijn flexibiliteit en goede wil nog niet laten zienWaar is de flexibiliteit van mevrouw met haar "dat bepaalt de rechter wel" als er iets niet 100% naar haar zin gaat

Wat mensen onderling afspreken, moeten ze uiteraard zelf weten. Dat staat iedereen vrij. Als de rechter er aan te pas komt, dan zou ik toch graag zien dat "mevrouw gaat wat meer werken" ook wat vaker een optie is dan enkel "meneer moet maar wat meer betalen".quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:54 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er worden afspraken gemaakt over wat de kinderen nodig hebben. Als een kind op een bepaald instrument wil leren bespelen, kan de aanschaf best dusdanig zijn dat als ze beiden 50% zouden moeten betalen, het niet doorgaat omdat de moeder dat budget niet heeft. Dan zou een verdeling 70-30 bijvoorbeeld best te rechtvaardigen zijn. Er zijn verschillende vormen waar je die kinderalimentatie in kan gieten. Ik ken bijvoorbeeld ook een stel dat een gezamenlijke rekening heeft voor kosten van de kinderen. Hij stort daar meer in dan zij, omdat hij een beduidend hoger inkomen heeft. Van deze rekening worden uiteraard alleen kosten voor de kinderen betaald.

Dat laatste gebeurt echt al steeds vaker.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:58 schreef Halcon het volgende:
[..]
Wat mensen onderling afspreken, moeten ze uiteraard zelf weten. Dat staat iedereen vrij. Als de rechter er aan te pas komt, dan zou ik toch graag zien dat "mevrouw gaat wat meer werken" ook wat vaker een optie is dan enkel "meneer moet maar wat meer betalen".

Dus zij bepaalde eenzijdig dat jullie relatie van 12 jaar voorbij is en weigerde therapie, ondanks dat jullie twee kinderen hebben. Zij bepaalde vervolgens dat jij niet meer onder één dak met je kinderen mag wonen, ondanks dat je kinderen ook gewoon ‘t recht hebben om hun vader te zien. En zij wil nu bepalen dat je je kinderen na de ‘scheiding’ maar eens per twee weken mag zien én ze wil een groot deel van het vermogen dat jij hebt opgebouwd voor jullie als gezin meenemen naar haar nieuwe gezin, waar niet jij maar een andere man deel van gaat uitmaken.quote:Op donderdag 10 februari 2022 11:25 schreef Papa_van_twee het volgende:
[..]
Tijdlijn
1. Begin november heeft ze aangegeven niet verder te willen. Dit ging samen met heel veel emoties, natuurlijk ook ik was gefrustreerd. Zoals ik al eerder aangaf, ik was met name heel erg verdrietig / emotioneel.
2. Eind november ging het niet langer om samen in één huis te wonen, toen heeft zij mij voor het blok gezet. Of ik eruit, of zij eruit (met de kinderen). Op dat moment heb ik de keuze gemaakt om inderdaad naar mijn ouders te gaan. Want de ruzies liepen simpelweg te hoog op. Ik wilde relatietherapie om mijn gezin te redden, zij wilde eigenlijk helemaal niks meer.
3. Begin januari heeft ze de sleutel gekregen van haar nieuwe huis (huurwoning).

Goh, meneer staat op zijn strepen en is vervelend omdat hij 50/50 wil, maar die 85/15 die mevrouw voorstelt (ten gunste van haar) dat is dan allemaal maar prima en op basis daarvan moet meneer maar water bij de wijn doen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:57 schreef Scary_Mary het volgende:
[..]
Ik heb het dan ook niet over hopen. Juist door dit soort dingen bespreekbaar te maken kun je beter ergens naar toe werken. Een stuk beter dan op je strepen moeten blijven staan van meteen 50/50, want "mevrouw" blabla.
[..]
Hij komt er met haar niet uit en zij staat op het standpunt dat de rechter het maar moet bepalen als hij niet akkoord gaat met haar (krankzinnige) voorstel. Uitgangspunt bij de rechter is ook 50/50, mits dat aantoonbaar geen goed plan is.quote:Als dit soort wantrouwen zo de overhand heeft dat je niet meer open kan staan voor een argument ten gunste van de kinderen, maakt het juist duidelijk waarom een neutrale partij zoals een rechter wenselijk is.
En dan hebben we het nog niet eens over de mogelijkheid dat ts zelf zo een houding heeft helpen vormen, door structureel voorbij te gaan aan wat ze eerder wel aangekaart heeft. Laat staan dat hij verbaal te ver is gegaan, wat hij nota bene toegeeft. Door daar aan voorbij te gaan, maak je juist de noodzaak van professionals duidelijk.
Je hoeft ook geen gelijk te krijgen voor wat betreft het einde van de relatie. Die is afgelopen en ik zou er vanuit gaan dat dat niet meer goed komt. Waarom zou hij dat ook moeten willen met iemand die hem nu af wil wimpelen als verkapte weekendoppas voor hun kinderen?quote:[..]
Zolang jij liever stemming wil maken over haar vermeende motieven, help je de kinderen en daarmee hem ook niet. Er is denk ik niet één waarheid hier, dus gelijk krijgen is sowieso al moeilijk. Lijkt me dat ts ook liever het welzijn van zijn kinderen voorop heeft en daar de winst in wil vinden, in plaats van mee te gaan op de emoties van het verwerkingsproces wat je nog even extra op loopt te steken met je aannames.

Precies dit, het probleem is echter dat er voor haar geen enkele ruimte is. Zij wil bepalen hoe het gaat, ik kan daarmee alleen akkoord gaan. Het is ofwel accepteren ofwel de rechter. Ze heeft inmiddels aangegeven te willen stoppen met mediaton, indien ik het 50/50 plan doorzet. Achteraf, nu ik erbij nadenk, is er dus ook nooit mediaton geweest maar enkel iemand die de bevestiging maakt van haar afspraken. Een mediator is er om ieder zijn belang te behartigen en samen tot een oplossing te komen. In dit geval ben ik met al haar eisen akkoord gegaan echter kan ik het niet om de kinderen tweewekelijks te zien.quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Flexibiliteit moet wel een beetje van twee kanten komen. Dat komt het nu totaal niet. Meneer is tot nu toe erg flexibel geweest. Zo kon mevrouw bijvoorbeeld met de kinderen in het huis blijven. Hij had ook kunnen zeggen van als jij weg wilt, dan vertrek jij maar, kinderen blijven hier. Hij heeft net zoveel over de kinderen te zeggen als dat zij dat heeft.

Dat is dan een prima ontwikkeling. Als meneer 34 uur kan werken met de kinderen de helft van de tijd bij hem, dan is dat voor mevrouw ook niet bij voorbaat onmogelijk.quote:Op donderdag 10 februari 2022 13:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste gebeurt echt al steeds vaker.
Mensen moeten in een geval als een scheiding met kinderen helemaal niets onderling afspreken. Ze moeten afspraken maken, die vast leggen in een ouderschapsplan en zich daar allebei aan houden. En in dat ouderschapplan kan bijvoorbeeld zo'n kinderrekening opgenomen zijn, met exact wie wat daarin stort en voor welke kosten daar geld van mag worden opgenomen.
Jij wil zo ontzettend graag voorkomen dat de moeder ook maar enigszins misschien een heel klein voordeeltje haalt of en nog liever wil je dat ze vooral nadeel ondervindt, dat je voorbijgaat aan het welzijn van de kinderen, wat altijd voorop moet staan. En daarnaast heeft TS er helemaal niks aan om zich zo op te stellen als jij voorstelt. Daar wordt hij zelf niet beter van, en daar worden zijn kinderen niet beter van.
Hoe dan ook blijft deze vrouw altijd de moeder van zijn kinderen. Beter laat hij zijn kinderen zien hoe je op een nette manier met elkaar omgaat in een dergelijke situatie.

Ja, zij staat hier keihard in, en jij gaat overal mee akkoord omdat je de hoop hebt dat omdat jij water bij de wijn doet, zij dat ook doet m.b.t. de kinderen meer dan 1x per 2 weken te zien. Blijkbaar werkt die tactiek niet. Ik zie niet in waarom jij je niet op dezelfde manier op zou stellen.quote:Op donderdag 10 februari 2022 13:10 schreef Papa_van_twee het volgende:
[..]
Precies dit, het probleem is echter dat er voor haar geen enkele ruimte is. Zij wil bepalen hoe het gaat, ik kan daarmee alleen akkoord gaan. Het is ofwel accepteren ofwel de rechter. Ze heeft inmiddels aangegeven te willen stoppen met mediaton, indien ik het 50/50 plan doorzet. Achteraf, nu ik erbij nadenk, is er dus ook nooit mediaton geweest maar enkel iemand die de bevestiging maakt van haar afspraken. Een mediator is er om ieder zijn belang te behartigen en samen tot een oplossing te komen. In dit geval ben ik met al haar eisen akkoord gegaan echter kan ik het niet om de kinderen tweewekelijks te zien.

Je weet niet echt hoe een ouderschapsplan werkt of wel soms?quote:Op donderdag 10 februari 2022 12:56 schreef Halcon het volgende:
[..]
Flexibiliteit moet wel een beetje van twee kanten komen. Dat komt het nu totaal niet. Meneer is tot nu toe erg flexibel geweest. Zo kon mevrouw bijvoorbeeld met de kinderen in het huis blijven. Hij had ook kunnen zeggen van als jij weg wilt, dan vertrek jij maar, kinderen blijven hier. Hij heeft net zoveel over de kinderen te zeggen als dat zij dat heeft.
Het beste voor de kinderen is in principe een geschikte vader en een geschikte moeder, die tijd voor hen hebben. Daarom is co-ouderschap ook enorm in opkomst en zijn we (eindelijk) verlost van de vuistregel dat kinderen maar bij de moeder blijven zitten en de vader af en toe een weekendje.
Dat opbouwen zie ik niet zo zitten eigenlijk. Als hij dat toch doet, dan goed schriftelijk vastleggen en niet op basis van mondelingen toezeggingen a la "dat zien we dan wel weer".
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |