Koop een leuke gebruikte auto (Yaris Hybrid uit 2015 ofzo) en zet de rest van het geld weg in een S&P 500 ETF bij DeGiro ofzo. Zo'n Yaris daar rij je zo nog probleemloos 10 jaar mee rond en dan zie je het tzt wel weer.quote:Op zondag 6 februari 2022 23:37 schreef BMW1993 het volgende:
Goede avond!![]()
Is het volgens jullie nog verstandig anno 2022 een nieuw benzine model te kopen, gezien men toch in een relatief korte tijd wilt overstappen op elektrisch rijden?
Het zit zo. Ik woon al een tijdje op mezelf, in een huur appartement, en heb nu nog 25 k over die ik niet gebruik.
Nu met die enorme inflatie vind ik het eigenlijk zonde om dat geld straks jaren op de spaarrekening te laten staan.
je geld ''verdampt'' met de jaren letterlijk ,en je kan er straks stukken minder voor kopen als nu.
Ik zag op autoweek dat er rond april een nieuwe Aygo versie uitkomt.
[ link | afbeelding ]
Een van de voordelen is de wegenbelasting, die kost 21 per maand, en daarbij zijn aygo's ook best zuinig, en dat is zeker in deze periode ontzettend fijn. Zeker gezien het feit dat de benzineprijzen maar blijven stijgen.
Maar nu is mijn vraag, stel je komt een Aygo uit 2022 .. Blijft deze zijn waarde behouden de komende 10 jaar?
Want stel, dat gemeentes straks besluiten dat enkel nog elektrische voertuigen de binnensteden in mogen, dan kan je straks hebben dat dit soort benzine voertuigen minder populair worden en dus sneller minder waard worden.
Dus mijn vraag is eigenlijk een beetje : is het nog verstandig een nieuw benzine voertuig te kopen, nu men zo bezig is met elektrisch rijden... Ik ben ook wel ergens bang dat ze de accijns op benzine nog meer verhogen zodat ze eigenlijk een beetje dwingen om een alternatief te zoeken...
Ik kan natuurlijk ook nog even wachten tot dat er een elektrisch alternatief komt die betaalbaar is.
Nu heb je de Dacia Spring, maar die actieradius is voor mij te laag, geen zin om steeds bij de lader te staan.![]()
Levert zo te zien nu in ieder geval nog minimaal 3k op, op die leeftijd. Beetje fatsoenlijk exemplaar doet al 4k. Nieuwprijs in 2012 lag rond de 11.500 gemiddeld, afhankelijk van uitvoering. Dus echt waardeloos zijn ze dan nog niet.quote:Op maandag 7 februari 2022 00:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Een Aygo is sowieso na 10 jaar afgeschreven.
Klopt, ik hem 'm al 14 jaar, ding schrijft al lang niks meer af.quote:Op maandag 7 februari 2022 00:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Een Aygo is sowieso na 10 jaar afgeschreven.
Dat ligt natuurlijk eraan hoe zwaar de lasten gaan worden voor een vervuilende auto.quote:Op maandag 7 februari 2022 08:04 schreef Tomatenboer het volgende:
Een benzine-auto kopen is sowieso de komende 10 jaar nog wel verstandig.
Vanaf 2030 mogen er dan weliswaar alleen nog maar elektrische auto's nieuw worden verkocht, maar de vraag naar gebruikte auto's op brandstof zal dan voorlopig nog wel blijven bestaan. Ik schat dat auto's op brandstof tot zeker 2040 nog populair blijven.
Dat is waar. Ik denk overigens ook dat een zuinigere benzine-auto minder duur zal worden dan een onzuinigere of een auto op diesel.quote:Op maandag 7 februari 2022 08:20 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat ligt natuurlijk eraan hoe zwaar de lasten gaan worden voor een vervuilende auto.
Zoals het er nu naar uitziet gaat de vervuiler gewoon betalen voor de gemiste inkomsten uit accijnzen. Ook de belasting voor het toekomstige rekeningrijden zal voor vervuilende auto's veel hoger liggen.
Daarnaast is de verwachting dat deze kleine prijsstijging van benzine en diesel veel verder doorzet. Het verschil in kosten is nu met deze prijzen al hoog. Het wordt alleen maar voordeliger om een EV te rijden.
Dmv rekeningrijden zal een gedeelte van de accijnzen gecompenseerd worden door BEV's. ICE's gaan in een hoger tarief vallen net zoals er verschil is momenteel tussen benzine en diesel.quote:Op maandag 7 februari 2022 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat is waar. Ik denk overigens ook dat een zuinigere benzine-auto minder duur zal worden dan een onzuinigere of een auto op diesel.
Ik verwacht ook dat elektrische auto's de gemiste inkomsten uit accijnzen mogen gaan opvangen (dat gebeurd dan uiteraard ook mede door de kilometerheffing).
Hoe dan ook; ik ben benieuwd of ik met mijn budget van 400 euro per maand (mrb, verzekering, onderhoud en brandstof) nog een eigen auto kan betalen dan, als het zo doorzet zoals jij voorspeld.
Kan alleen de aanschaf nog niet betalen. Wellicht bijna een gebruikte Renault Zoë. Dat zou in de toekomst wel een optie kunnen zijn wellicht.quote:Op maandag 7 februari 2022 09:34 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dmv rekeningrijden zal een gedeelte van de accijnzen gecompenseerd worden door BEV's. ICE's gaan in een hoger tarief vallen net zoals er verschil is momenteel tussen benzine en diesel.
400 euro per maand kan je makkelijk een BEV van rijden. Die hebben ook nog eens heel weinig onderhoud nodig.
Een nieuwe auto kopen is per definitie kapitaalvernietiging.quote:Op zondag 6 februari 2022 23:37 schreef BMW1993 het volgende:
Goede avond!![]()
Is het volgens jullie nog verstandig anno 2022 een nieuw benzine model te kopen, gezien men toch in een relatief korte tijd wilt overstappen op elektrisch rijden?
Pffft, als dat de enige keuze is, dan blijf ik liever te veel geld uitgeven.quote:Op maandag 7 februari 2022 09:36 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Kan alleen de aanschaf nog niet betalen. Wellicht bijna een gebruikte Renault Zoë. Dat zou in de toekomst wel een optie kunnen zijn wellicht.
Zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Een BEV is vooral leuk, omdat ze relatief snel zijn. In stadsverkeer rijd je de meeste ICE's wel eruit, maar alles boven de 50km/h wordt lastig.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Pffft, als dat de enige keuze is, dan blijf ik liever te veel geld uitgeven.
Mee eens en wilde dat eigenlijk ook aanraden. Een nette, originele oudere BMW zal niet zo snel veel afschrijven en je rijdt ook nog fijn. Ik heb nu een E91 325i handgeschakeld gekocht en ben er heel blij mee. E46 heb ik laten staan omdat die nog wel willen roesten en ik deze auto juist voor de winter wil gebruiken om m’n (roestende) E34 te ontzien.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef matigeuser het volgende:
En dat raad ik jou nou ook aan. Koop gewoon een lekkere E46 325i of 330i voor een duizendje of 5-6. Dan heb je 20k in je zak gehouden. Je zult dan de komende jaren wel meer spenderen aan wegenbelasting, benzine en onderhoud maar het voordeel is dat je op zo'n bedrag weinig kunt en zult afschrijven. En een liefhebber koopt hem wel weer over een jaar of 3-5.
En als het je écht alleen om het goedkope gaat, koop dan gewoon een occasion boodschappenwagentje van 5-7k.
Matige user, goeie post!quote:Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef matigeuser het volgende:
Een nieuwe auto kopen is sowieso geen goede investering. En je geld verdampt dan nog harder dan wanneer het op de bank staat. Daarnaast 25k neerleggen voor een Aygo? Terwijl je username BMW bevat?
Ik denk dat je gewoon stiekem verlangt naar iets 'nieuws en shiny's' maar een week of 2 na de aankoop ben je dat gevoel weer kwijt. En dan zit je daar in je instapmodel Toyota. Trekt voor geen meter. Geen mooi geluid. Geen gevoel in het stuur. Ja, lekker goedkoop in onderhoud en benzine maar je hebt er net wel 25k voor neergelegd...
En inderdaad, met de aankomende tijd waarin benzine alleen nog maar duurder zal worden en er binnen nu en een aantal jaar geen benzineauto's meer geproduceerd gaan worden, is het de vraag of dit een goede aankoop is. Steeds minder mensen zullen nog benzineauto's 2e hands gaan kopen en diegene die dat wel doen zijn waarschijnlijk 'liefhebbers'. En een liefhebber koopt geen Aygo, maar een mooie oude BMW bijvoorbeeld.
En dat raad ik jou nou ook aan. Koop gewoon een lekkere E46 325i of 330i voor een duizendje of 5-6. Dan heb je 20k in je zak gehouden. Je zult dan de komende jaren wel meer spenderen aan wegenbelasting, benzine en onderhoud maar het voordeel is dat je op zo'n bedrag weinig kunt en zult afschrijven. En een liefhebber koopt hem wel weer over een jaar of 3-5.
En als het je écht alleen om het goedkope gaat, koop dan gewoon een occasion boodschappenwagentje van 5-7k.
Als je trekkracht wil kom je eigenlijk altijd bij een EV uit, die zijn onovertroffen qua koppel natuurlijk.quote:Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef matigeuser het volgende:
Trekt voor geen meter. Geen mooi geluid.
E46's roesten alleen aan het subframe volgens mij.quote:Op maandag 7 februari 2022 11:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Mee eens en wilde dat eigenlijk ook aanraden. Een nette, originele oudere BMW zal niet zo snel veel afschrijven en je rijdt ook nog fijn. Ik heb nu een E91 325i handgeschakeld gekocht en ben er heel blij mee. E46 heb ik laten staan omdat die nog wel willen roesten en ik deze auto juist voor de winter wil gebruiken om m’n (roestende) E34 te ontzien.
Meerdere keren met rotte spatborden gezien helaas. Net als de E39 uit dat tijdperk.quote:Op maandag 7 februari 2022 14:16 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
E46's roesten alleen aan het subframe volgens mij.
Wel de mooiste 3-serie allertijden wat mij betreft.
De Jongste E46's worden inmiddels alweer zo'n 16 jaar oud met bijbehorend onderhoud, dus dat weerhoudt mij ervan om er ooit nog ééntje aan te schaffen. Ik houd er gewoon niet van om jaarlijk 1500 euro + te moeten uitgeven aan onderhoud (en dan wellicht nog niet perfect te rijden).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |