abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 februari 2022 @ 23:37:37 #1
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203545710
Goede avond! :)

Is het volgens jullie nog verstandig anno 2022 een nieuw benzine model te kopen, gezien men toch in een relatief korte tijd wilt overstappen op elektrisch rijden?

Het zit zo. Ik woon al een tijdje op mezelf, in een huur appartement, en heb nu nog 25 k over die ik niet gebruik.
Nu met die enorme inflatie vind ik het eigenlijk zonde om dat geld straks jaren op de spaarrekening te laten staan.
je geld ''verdampt'' met de jaren letterlijk ,en je kan er straks stukken minder voor kopen als nu.

Ik zag op autoweek dat er rond april een nieuwe Aygo versie uitkomt.



Een van de voordelen is de wegenbelasting, die kost 21 per maand, en daarbij zijn aygo's ook best zuinig, en dat is zeker in deze periode ontzettend fijn. Zeker gezien het feit dat de benzineprijzen maar blijven stijgen.

Maar nu is mijn vraag, stel je komt een Aygo uit 2022 .. Blijft deze zijn waarde behouden de komende 10 jaar?

Want stel, dat gemeentes straks besluiten dat enkel nog elektrische voertuigen de binnensteden in mogen, dan kan je straks hebben dat dit soort benzine voertuigen minder populair worden en dus sneller minder waard worden.

Dus mijn vraag is eigenlijk een beetje : is het nog verstandig een nieuw benzine voertuig te kopen, nu men zo bezig is met elektrisch rijden... Ik ben ook wel ergens bang dat ze de accijns op benzine nog meer verhogen zodat ze eigenlijk een beetje dwingen om een alternatief te zoeken...


Ik kan natuurlijk ook nog even wachten tot dat er een elektrisch alternatief komt die betaalbaar is.
Nu heb je de Dacia Spring, maar die actieradius is voor mij te laag, geen zin om steeds bij de lader te staan. :P
pi_203545769
Voor 25k kan je een goed bruikbare elektrische auto kopen hoor.
pi_203545828
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 23:37 schreef BMW1993 het volgende:
Goede avond! :)

Is het volgens jullie nog verstandig anno 2022 een nieuw benzine model te kopen, gezien men toch in een relatief korte tijd wilt overstappen op elektrisch rijden?

Het zit zo. Ik woon al een tijdje op mezelf, in een huur appartement, en heb nu nog 25 k over die ik niet gebruik.
Nu met die enorme inflatie vind ik het eigenlijk zonde om dat geld straks jaren op de spaarrekening te laten staan.
je geld ''verdampt'' met de jaren letterlijk ,en je kan er straks stukken minder voor kopen als nu.

Ik zag op autoweek dat er rond april een nieuwe Aygo versie uitkomt.

[ link | afbeelding ]

Een van de voordelen is de wegenbelasting, die kost 21 per maand, en daarbij zijn aygo's ook best zuinig, en dat is zeker in deze periode ontzettend fijn. Zeker gezien het feit dat de benzineprijzen maar blijven stijgen.

Maar nu is mijn vraag, stel je komt een Aygo uit 2022 .. Blijft deze zijn waarde behouden de komende 10 jaar?

Want stel, dat gemeentes straks besluiten dat enkel nog elektrische voertuigen de binnensteden in mogen, dan kan je straks hebben dat dit soort benzine voertuigen minder populair worden en dus sneller minder waard worden.

Dus mijn vraag is eigenlijk een beetje : is het nog verstandig een nieuw benzine voertuig te kopen, nu men zo bezig is met elektrisch rijden... Ik ben ook wel ergens bang dat ze de accijns op benzine nog meer verhogen zodat ze eigenlijk een beetje dwingen om een alternatief te zoeken...

Ik kan natuurlijk ook nog even wachten tot dat er een elektrisch alternatief komt die betaalbaar is.
Nu heb je de Dacia Spring, maar die actieradius is voor mij te laag, geen zin om steeds bij de lader te staan. :P
Koop een leuke gebruikte auto (Yaris Hybrid uit 2015 ofzo) en zet de rest van het geld weg in een S&P 500 ETF bij DeGiro ofzo. Zo'n Yaris daar rij je zo nog probleemloos 10 jaar mee rond en dan zie je het tzt wel weer.

Je druk maken om geld dat verdampt om dan vervolgens een auto kopen is een beetje belachelijk, de afschrijving gaat een stuk sneller dan de inflatie.
pi_203545886
Doet de BMW het niet meer ?
pi_203546254
Een Aygo is sowieso na 10 jaar afgeschreven.
pi_203546840
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 00:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Een Aygo is sowieso na 10 jaar afgeschreven.
Levert zo te zien nu in ieder geval nog minimaal 3k op, op die leeftijd. Beetje fatsoenlijk exemplaar doet al 4k. Nieuwprijs in 2012 lag rond de 11.500 gemiddeld, afhankelijk van uitvoering. Dus echt waardeloos zijn ze dan nog niet.

Voorspellen van de automarkt over 10 jaar is echt koffiedik kijken. Ons huidige wagenpark is gemiddeld bijna 10 jaar oud. Als de benzineprijzen zo blijven stijgen dan wordt de vraag naar zuinige auto's alleen maar groter, of de hele automarkt stort in omdat rijden bijna onbetaalbaar wordt. EVs zijn voor velen nog te duur, ook de gebruikte, en dat zal voorlopig nog wel zo even blijven omdat het aanbod (vooral van de goedkopere modellen) nu nog klein is. De infrastructuur van het elektriciteitsnet moet er ook nog op aangepast worden.
Zelf verwacht ik dat er over 10 jaar er nog genoeg vraag zal zijn naar zuinige benzineauto's ook al zijn die dan wat ouder. Maar markten en techniek gaan tegenwoordig snel. Een instorting op het één of een doorbraak van het ander kan de boel snel compleet overhoop gooien.
  maandag 7 februari 2022 @ 02:00:28 #7
488213 BMW1993
Het echte leven.
pi_203546895
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 23:50 schreef Sjemmert het volgende:
Doet de BMW het niet meer ?
Die heeft zijn beste tijd gehad. :P
pi_203547271
Een nieuwe auto is financieel sowieso niet echt een goede keuze. Je schrijft direct flink af, meer dan hoe het nu op je rekening verdampt. Als je per se een auto wil zou ik voor een gebruikte gaan.
pi_203547364
Wij hebben nu een Prius en net over de grens is het een stuk goedkoper tanken dan hier in Nederland, maar we gaan wel sparen voor een elektrische; we gaan een flinke overcapaciteit aan zonnepanelen op ons dak laten leggen, dus dat wordt goedkoop/gratis opladen. :)
De benzineprijzen zullen alleen maar omhoog gaan dus denk ik dat een benzine-auto aanschaffen nu onderhand niet echt handig meer is, ook al zijn auto's zoals in de OP uiteraard wel heel zuinig.

MG heeft een leuke elektrische auto die goed betaalbaar is. Misschien dat wijzelf daar voor gaan. (Nog wel wat boven jouw huidige budget.)
pi_203547550
Een benzine-auto kopen is sowieso de komende 10 jaar nog wel verstandig.

Vanaf 2030 mogen er dan weliswaar alleen nog maar elektrische auto's nieuw worden verkocht, maar de vraag naar gebruikte auto's op brandstof zal dan voorlopig nog wel blijven bestaan. Ik schat dat auto's op brandstof tot zeker 2040 nog populair blijven.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 7 februari 2022 @ 08:10:45 #11
37248 BertV
Klei indiaan
pi_203547595
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 00:15 schreef -Sigaartje het volgende:
Een Aygo is sowieso na 10 jaar afgeschreven.
Klopt, ik hem 'm al 14 jaar, ding schrijft al lang niks meer af.
Handgemaakt
pi_203547678
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 08:04 schreef Tomatenboer het volgende:
Een benzine-auto kopen is sowieso de komende 10 jaar nog wel verstandig.

Vanaf 2030 mogen er dan weliswaar alleen nog maar elektrische auto's nieuw worden verkocht, maar de vraag naar gebruikte auto's op brandstof zal dan voorlopig nog wel blijven bestaan. Ik schat dat auto's op brandstof tot zeker 2040 nog populair blijven.
Dat ligt natuurlijk eraan hoe zwaar de lasten gaan worden voor een vervuilende auto.
Zoals het er nu naar uitziet gaat de vervuiler gewoon betalen voor de gemiste inkomsten uit accijnzen. Ook de belasting voor het toekomstige rekeningrijden zal voor vervuilende auto's veel hoger liggen.
Daarnaast is de verwachting dat deze kleine prijsstijging van benzine en diesel veel verder doorzet. Het verschil in kosten is nu met deze prijzen al hoog. Het wordt alleen maar voordeliger om een EV te rijden.
pi_203547802
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 08:20 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Dat ligt natuurlijk eraan hoe zwaar de lasten gaan worden voor een vervuilende auto.
Zoals het er nu naar uitziet gaat de vervuiler gewoon betalen voor de gemiste inkomsten uit accijnzen. Ook de belasting voor het toekomstige rekeningrijden zal voor vervuilende auto's veel hoger liggen.
Daarnaast is de verwachting dat deze kleine prijsstijging van benzine en diesel veel verder doorzet. Het verschil in kosten is nu met deze prijzen al hoog. Het wordt alleen maar voordeliger om een EV te rijden.
Dat is waar. Ik denk overigens ook dat een zuinigere benzine-auto minder duur zal worden dan een onzuinigere of een auto op diesel.

Ik verwacht ook dat elektrische auto's de gemiste inkomsten uit accijnzen mogen gaan opvangen (dat gebeurd dan uiteraard ook mede door de kilometerheffing).

Hoe dan ook; ik ben benieuwd of ik met mijn budget van 400 euro per maand (mrb, verzekering, onderhoud en brandstof) nog een eigen auto kan betalen dan, als het zo doorzet zoals jij voorspeld. :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_203548471
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 08:32 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Dat is waar. Ik denk overigens ook dat een zuinigere benzine-auto minder duur zal worden dan een onzuinigere of een auto op diesel.

Ik verwacht ook dat elektrische auto's de gemiste inkomsten uit accijnzen mogen gaan opvangen (dat gebeurd dan uiteraard ook mede door de kilometerheffing).

Hoe dan ook; ik ben benieuwd of ik met mijn budget van 400 euro per maand (mrb, verzekering, onderhoud en brandstof) nog een eigen auto kan betalen dan, als het zo doorzet zoals jij voorspeld. :)
Dmv rekeningrijden zal een gedeelte van de accijnzen gecompenseerd worden door BEV's. ICE's gaan in een hoger tarief vallen net zoals er verschil is momenteel tussen benzine en diesel.
400 euro per maand kan je makkelijk een BEV van rijden. Die hebben ook nog eens heel weinig onderhoud nodig.
pi_203548491
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 09:34 schreef Fisherman het volgende:

[..]
Dmv rekeningrijden zal een gedeelte van de accijnzen gecompenseerd worden door BEV's. ICE's gaan in een hoger tarief vallen net zoals er verschil is momenteel tussen benzine en diesel.
400 euro per maand kan je makkelijk een BEV van rijden. Die hebben ook nog eens heel weinig onderhoud nodig.
Kan alleen de aanschaf nog niet betalen. Wellicht bijna een gebruikte Renault Zoë. Dat zou in de toekomst wel een optie kunnen zijn wellicht.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 7 februari 2022 @ 10:04:51 #16
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203548866
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 23:37 schreef BMW1993 het volgende:
Goede avond! :)

Is het volgens jullie nog verstandig anno 2022 een nieuw benzine model te kopen, gezien men toch in een relatief korte tijd wilt overstappen op elektrisch rijden?

Een nieuwe auto kopen is per definitie kapitaalvernietiging.

quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 09:36 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
Kan alleen de aanschaf nog niet betalen. Wellicht bijna een gebruikte Renault Zoë. Dat zou in de toekomst wel een optie kunnen zijn wellicht.
Pffft, als dat de enige keuze is, dan blijf ik liever te veel geld uitgeven.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_203549243
Een nieuwe auto kopen is sowieso geen goede investering. En je geld verdampt dan nog harder dan wanneer het op de bank staat. Daarnaast 25k neerleggen voor een Aygo? Terwijl je username BMW bevat?

Ik denk dat je gewoon stiekem verlangt naar iets 'nieuws en shiny's' maar een week of 2 na de aankoop ben je dat gevoel weer kwijt. En dan zit je daar in je instapmodel Toyota. Trekt voor geen meter. Geen mooi geluid. Geen gevoel in het stuur. Ja, lekker goedkoop in onderhoud en benzine maar je hebt er net wel 25k voor neergelegd...

En inderdaad, met de aankomende tijd waarin benzine alleen nog maar duurder zal worden en er binnen nu en een aantal jaar geen benzineauto's meer geproduceerd gaan worden, is het de vraag of dit een goede aankoop is. Steeds minder mensen zullen nog benzineauto's 2e hands gaan kopen en diegene die dat wel doen zijn waarschijnlijk 'liefhebbers'. En een liefhebber koopt geen Aygo, maar een mooie oude BMW bijvoorbeeld.

En dat raad ik jou nou ook aan. Koop gewoon een lekkere E46 325i of 330i voor een duizendje of 5-6. Dan heb je 20k in je zak gehouden. Je zult dan de komende jaren wel meer spenderen aan wegenbelasting, benzine en onderhoud maar het voordeel is dat je op zo'n bedrag weinig kunt en zult afschrijven. En een liefhebber koopt hem wel weer over een jaar of 3-5.

En als het je écht alleen om het goedkope gaat, koop dan gewoon een occasion boodschappenwagentje van 5-7k.
pi_203549656
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:

[..]

Pffft, als dat de enige keuze is, dan blijf ik liever te veel geld uitgeven.
Zou ook niet mijn eerste keuze zijn. Een BEV is vooral leuk, omdat ze relatief snel zijn. In stadsverkeer rijd je de meeste ICE's wel eruit, maar alles boven de 50km/h wordt lastig.
pi_203550367
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef matigeuser het volgende:
En dat raad ik jou nou ook aan. Koop gewoon een lekkere E46 325i of 330i voor een duizendje of 5-6. Dan heb je 20k in je zak gehouden. Je zult dan de komende jaren wel meer spenderen aan wegenbelasting, benzine en onderhoud maar het voordeel is dat je op zo'n bedrag weinig kunt en zult afschrijven. En een liefhebber koopt hem wel weer over een jaar of 3-5.

En als het je écht alleen om het goedkope gaat, koop dan gewoon een occasion boodschappenwagentje van 5-7k.
Mee eens en wilde dat eigenlijk ook aanraden. Een nette, originele oudere BMW zal niet zo snel veel afschrijven en je rijdt ook nog fijn. Ik heb nu een E91 325i handgeschakeld gekocht en ben er heel blij mee. E46 heb ik laten staan omdat die nog wel willen roesten en ik deze auto juist voor de winter wil gebruiken om m’n (roestende) E34 te ontzien.
pi_203551711
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef matigeuser het volgende:
Een nieuwe auto kopen is sowieso geen goede investering. En je geld verdampt dan nog harder dan wanneer het op de bank staat. Daarnaast 25k neerleggen voor een Aygo? Terwijl je username BMW bevat?

Ik denk dat je gewoon stiekem verlangt naar iets 'nieuws en shiny's' maar een week of 2 na de aankoop ben je dat gevoel weer kwijt. En dan zit je daar in je instapmodel Toyota. Trekt voor geen meter. Geen mooi geluid. Geen gevoel in het stuur. Ja, lekker goedkoop in onderhoud en benzine maar je hebt er net wel 25k voor neergelegd...

En inderdaad, met de aankomende tijd waarin benzine alleen nog maar duurder zal worden en er binnen nu en een aantal jaar geen benzineauto's meer geproduceerd gaan worden, is het de vraag of dit een goede aankoop is. Steeds minder mensen zullen nog benzineauto's 2e hands gaan kopen en diegene die dat wel doen zijn waarschijnlijk 'liefhebbers'. En een liefhebber koopt geen Aygo, maar een mooie oude BMW bijvoorbeeld.

En dat raad ik jou nou ook aan. Koop gewoon een lekkere E46 325i of 330i voor een duizendje of 5-6. Dan heb je 20k in je zak gehouden. Je zult dan de komende jaren wel meer spenderen aan wegenbelasting, benzine en onderhoud maar het voordeel is dat je op zo'n bedrag weinig kunt en zult afschrijven. En een liefhebber koopt hem wel weer over een jaar of 3-5.

En als het je écht alleen om het goedkope gaat, koop dan gewoon een occasion boodschappenwagentje van 5-7k.
Matige user, goeie post! ^O^
pi_203554131
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 10:29 schreef matigeuser het volgende:
Trekt voor geen meter. Geen mooi geluid.
Als je trekkracht wil kom je eigenlijk altijd bij een EV uit, die zijn onovertroffen qua koppel natuurlijk.
Mooi geluid maken de meeste auto's met die kleine turbomotortjes al lang niet meer.
pi_203554250
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 11:12 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]
Mee eens en wilde dat eigenlijk ook aanraden. Een nette, originele oudere BMW zal niet zo snel veel afschrijven en je rijdt ook nog fijn. Ik heb nu een E91 325i handgeschakeld gekocht en ben er heel blij mee. E46 heb ik laten staan omdat die nog wel willen roesten en ik deze auto juist voor de winter wil gebruiken om m’n (roestende) E34 te ontzien.
E46's roesten alleen aan het subframe volgens mij.

Wel de mooiste 3-serie allertijden wat mij betreft.

De Jongste E46's worden inmiddels alweer zo'n 16 jaar oud met bijbehorend onderhoud, dus dat weerhoudt mij ervan om er ooit nog ééntje aan te schaffen. Ik houd er gewoon niet van om jaarlijk 1500 euro + te moeten uitgeven aan onderhoud (en dan wellicht nog niet perfect te rijden).
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_203555480
quote:
0s.gif Op maandag 7 februari 2022 14:16 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]
E46's roesten alleen aan het subframe volgens mij.

Wel de mooiste 3-serie allertijden wat mij betreft.

De Jongste E46's worden inmiddels alweer zo'n 16 jaar oud met bijbehorend onderhoud, dus dat weerhoudt mij ervan om er ooit nog ééntje aan te schaffen. Ik houd er gewoon niet van om jaarlijk 1500 euro + te moeten uitgeven aan onderhoud (en dan wellicht nog niet perfect te rijden).
Meerdere keren met rotte spatborden gezien helaas. Net als de E39 uit dat tijdperk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')