abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203516620
quote:
De politie Oost-Nederland, het Openbaar Ministerie Oost-Nederland en de gemeente Steenwijkerland zijn tekortgeschoten in de behandeling van een discriminatiezaak die in Giethoorn speelt, stellen deskundigen in Zembla. Hatice Yilmaz, een alleenstaande moeder van Turkse afkomst en haar 15-jarige zoon Yusuf zijn al ruim een jaar lang slachtoffer van racistische treiterijen door een groep jongeren uit hun woonplaats. Zembla beschikt over beelden waarop de racistische en vandalistische incidenten te zien zijn.

De voorvallen konden doorgaan terwijl de politie, het OM en de gemeente Steenwijkerland op de hoogte waren van verschillende incidenten. Uit onderzoek van Zembla blijkt dat de politie de incidenten bagatelliseert, bewijsmateriaal kwijtraakt, twee keer aangiftes weigert op te nemen en het OM onvolledig informeert over de zaak. Na vragen van Zembla erkent het OM dat “de casus strafrechtelijk gezien om een andere benadering vraagt”. Het OM laat weten dat de instanties lering zullen trekken uit deze casus.

Onmiskenbare discriminatie
De racistische pesterijen beginnen in oktober 2020. De jongeren (tussen de 14 en 18 jaar) belagen ’s avonds het huis van Hatice Yilmaz en haar zoon. Ze trappen tot vijf keer toe de spiegel van de auto en roepen racistische leuzen zoals: “buitenlanders rot op naar je eigen land”, “Yusuf kankerturk” en “rot op uit ons dorp”. Volgens Peter Rodrigues, rechtsgeleerde op het gebied van discriminatie aan de Universiteit Leiden, gaat het hier om strafbare feiten. Ook zegt hij: “De uitlatingen zijn onmiskenbaar discriminatoir.”

Door de aanhoudende incidenten leeft het gezin al meer dan een jaar in angst. Ze hangen een bewakingscamera op en barricaderen iedere avond de voordeur van hun huis. Yilmaz: “Ik ben bang voor de veiligheid van mijn kind.”

Onnodig leed
Yilmaz stapt meerdere keren naar de politie, maar die weigert tot twee keer toe om aangifte op te nemen. Volgens de politie is er geen sprake van een strafbaar feit en maakt enkel een melding van jeugdoverlast. “Dat is een absoluut verkeerde beoordeling geweest”, concludeert Rodrigues na bestudering van het dossier. Het OM bevestigt aan Zembla dat de politie de aangifte had moeten opnemen.

Ook stuurt Yilmaz twee keer een noodkreet aan de gemeente Steenwijkerland, waar Giethoorn onder valt. Yilmaz hoort echter nooit iets van de gemeente terug. Desgevraagd laat de gemeente weten dat ze met de politie, buurt- en jeugdwerkers heeft afgesproken dat zij de melding van Yilmaz oppakken. Verder bemoeit de gemeente zich niet met de situatie van het gezin. Na nieuwe incidenten neemt de politie uiteindelijk wel aangifte op. Een jongere bekent de autospiegel een keer te hebben vernield en krijgt een waarschuwing.

Kattenkwaad
Later blijkt uit een opgenomen telefoongesprek dat de politie de incidenten nog altijd beschouwt als ‘kattenkwaad’. Volgens hoogleraar Rodrigues had leed voor het gezin voorkomen kunnen worden als de zaak eerder op zijn merites was bekeken.

De politie raakt tijdens het onderzoek ook belangrijk bewijsmateriaal kwijt. Het gaat om beelden van een bewakingscamera waarop een racistisch incident is vastgelegd. Zonder de beelden gezien te hebben, seponeert de politie de aangifte. Pas als het slachtoffer zich hierover beklaagt, wordt het beeldmateriaal alsnog onderzocht. ‘Een zeer ongelukkige samenkomst van omstandigheden’, zo reageert de politie op het kwijtraken van de beelden.

“Dit is gruwelijk fout gelopen”, stelt Cyriel Triesscheijn, al 37 jaar gerenommeerd expert op het gebied van discriminatiebestrijding. Volgens hem handelt de politie in dit dossier herhaaldelijk in strijd met hun eigen richtlijn, de zogenaamde Aanwijzing discriminatie. Daarin staat dat de politie aangiften betreffende discriminatie in beginsel moet opnemen en opsporingsonderzoek moet doen. Alleen in overleg met het OM mag de politie van deze werkwijze afwijken.

‘Vertrouwen in instanties helemaal kwijt’
Het OM laat na vragen van Zembla afgelopen oktober weten dat een aantal aangiftes en klachten “tot voor kort niet volledig in beeld waren bij de discriminatie-officier van het OM Oost NL”. Het OM kondigde toen aan de zaak opnieuw tegen het licht te houden. Voor de slachtoffers komt dit een jaar te laat, zegt Cyriel Triesscheijn: “Die officier kan nu alleen maar nog kijken wat die kan doen met een aantal aangiftes waar al een sepot beslissing op is genomen, die dan van de plank halen en bij het onderzoek betrekken. Maar dat had natuurlijk meteen moeten gebeuren.”

Het OM heeft alle dossiers inmiddels gesloten wegens gebrek aan bewijs. De jongen die bekend heeft de autospiegel een keer te hebben vernield, is verzocht een schadebedrag van ¤100 te betalen. “Ik ben zeer teleurgesteld over deze uitkomst. Wij zijn het vertrouwen in de instanties helemaal kwijt”, reageert Hatice Yilmaz. Zij en Yusuf gaan binnenkort verhuizen naar een andere plaats in Nederland.
https://www.bnnvara.nl/ze(...)gepest-uit-giethoorn

Dus een alleenstaande moeder en haar zoon gaan in een dorp wonen dat vaart op buitenlands toerisme.
Worden racistisch geterroriseerd en de politie en buurt doet het af als "kattenkwaad" zoals iedereen vroeger wel deed (letterlijk woorden agente).
De moeder heeft aangiftes gedaan, opnames waarmee de politie een screbrenicaatje doet en de gemeente doet verder niks.

En dan inmiddels de reacties van het achterlijke inteeltvolk uit giethoorn:
https://www.rtvoost.nl/ni(...)-achter-in-Giethoorn

Wat de mensen zeggen is dat ze geen racisme is en dat ze het eigenlijk wel verdiend hebben omdat ze niet op de laatste buurt-bbq zijn geweest en de NL en Turkse vlag hebben buitenhangen.

En de moeder is gewoon een moderne turkse en de zoon gymnasium leerling met ontzettend net taalgebruik.

Inmiddels is het gezin verhuist.
pi_203516660
Die zoon had toch herrie geschopt en ruzie met een aantal jongens daar gezocht en gevonden?
'Correct me if i'm wrong, for I'll be quite thankful for the lesson learned.' - Author unknown, 1987
pi_203516710
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:31 schreef Mike-The-Situation het volgende:
Die zoon had toch herrie geschopt en ruzie met een aantal jongens daar gezocht en gevonden?
waar staat dat dan?
ik lees alleen wat over niet bij de laatste BBQ zijn geweest en na de ellende het ophangen van een turkse en nederlandse vlag.
Dat ventje komt mij ook niet over op mij als een ruzie zoekende tokkie. Die achterlijke idioten die spiegels trappen en ruiten ingooien wel.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 10:34:33 #4
479315 SuperNeger
De gezelligste neger van FOK!
pi_203516717
Waarom moeten ze zo nodig de Turkse vlag uithangen?

Ga dan lekker in Turkije wonen. :')

Dit is Nederland, hier spreekt men Nederlands. Als je een vlag wilt uithangen is die rood-wit-blauw met soms een oranje lintje.
Intel Pentium 4 2.4GHz HT (Northwood, 130nm, 512KB L2, 800MHz FSB)
Intel Extreme Graphics 2 (64MB allocated)
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
Maxtor DiamondMax Plus 10 160GB IDE
  zaterdag 5 februari 2022 @ 10:35:47 #5
479315 SuperNeger
pi_203516749
Andersom zou ook wel leuk zijn. Ga in het Giethoorn van Turkije wonen en hang daar de Nederlandse vlag uit.
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_203516958
Wat een kansloze mongool ben je als je dit goed probeert te praten. Een alleenstaande moeder en een kind pesten :s)
pi_203516982
Als dit inderdaad allemaal zo gelopen is, is het natuurlijk wel echt verschrikkelijk kwalijk.
Ik ben wel een aantal keren in Giethoorn geweest. Het kwam me wel wat christelijk en conservatief over, maar vooral erg truttig. Maar juist in dit soort toeristische dorpjes proef ik vooral dat multiculturisme enorm verwelkomd wordt, juist idd ook vanwege het toerisme.
pi_203517055
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:44 schreef ToT het volgende:
Als dit inderdaad allemaal zo gelopen is, is het natuurlijk wel echt verschrikkelijk kwalijk.
Ik ben wel een aantal keren in Giethoorn geweest. Het kwam me wel wat christelijk en conservatief over, maar vooral erg truttig. Maar juist in dit soort toeristische dorpjes proef ik vooral dat multiculturisme enorm verwelkomd wordt, juist idd ook vanwege het toerisme.
Ja, toeristen ja. Geld verdienen aan ze en daarna oprotten. Ze mogen er niet wonen :+
pi_203517374
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:44 schreef ToT het volgende:
Je had toen zo'n geval dat een asielgezin zei slachtoffer te zijn van racisme en geweld. Allemaal BN-ers die het opnamen en er werd geld gedoneerd.
Later bleek dat dat gezin zelf extreem veel overlast veroorzaakte inclusief vrouwen/meisjes lastig vallen en aftrekken op het balkon.
Toen zag je gelijk al dat er een luchtje aan dat verhaal zat.

Het zal mij sterk verbazen dat moeder en zoon tokkies zijn.
En dat racisme en vernielig word goedgepraat met "vlag, niet op BBQ geweest". Als dat gezin echt wat had geflikt hadden die inteeltkoppen dat wel direct gemeld.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 10:59:25 #10
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_203517444
quote:
De voorvallen konden doorgaan terwijl de politie, het OM en de gemeente Steenwijkerland op de hoogte waren van verschillende incidenten. Uit onderzoek van Zembla blijkt dat de politie de incidenten bagatelliseert, bewijsmateriaal kwijtraakt, twee keer aangiftes weigert op te nemen en het OM onvolledig informeert over de zaak.
Ik lees niks nieuws eigenlijk.

Het is allemaal triest, maar verre van uniek.

En maar blij zijn dat het aantal aangiftes afneemt. O-)
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_203517471
Het was zeker wel racisme! Walgelijk volk daar.

Maar ook; wat heeft deze vrouw met haar zoon daar in dat kutgehucht te zoeken? Daar wil je toch niet wonen?!
En de Turkse vlag uit het raam hangen moet je ook gewoon niet doen!
Het probleem is al opgelost, ze is er weg. Hoop dat ze het nu beter heeft en haar vlag ook binnenshuis houdt.

Verder ophef om niks. Andersom worden dagelijks Nederlanders geterroriseerd door de nieuwe aanwas en geen hont die er wat aan doet.
pi_203517481
Wat ik hier lees is een strijd tussen laag-ontwikkelden. LTS-ers zal ik maar zeggen. Mensen die geen boek in huis hebben,mooie pet op en achter RTL zitten met een doos pizza en woorden als "me" gebruiken.

Geen aandacht aan besteden.
pi_203517509
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:55 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Je had toen zo'n geval dat een asielgezin zei slachtoffer te zijn van racisme en geweld. Allemaal BN-ers die het opnamen en er werd geld gedoneerd.
Later bleek dat dat gezin zelf extreem veel overlast veroorzaakte inclusief vrouwen/meisjes lastig vallen en aftrekken op het balkon.
Toen zag je gelijk al dat er een luchtje aan dat verhaal zat.

Het zal mij sterk verbazen dat moeder en zoon tokkies zijn.
En dat racisme en vernielig word goedgepraat met "vlag, niet op BBQ geweest". Als dat gezin echt wat had geflikt hadden die inteeltkoppen dat wel direct gemeld.
Ja dit lijkt zo wel een heel ander verhaal te zijn. Erg kwalijk, hoe dan ook.
Ik ben sterk tegen de verislamisering van de wereld, maar individuele gezinnen die gewoon goed integreren zijn hartstikke welkom. Zeker als zoonlief het zo goed doet op school; dat zijn echt geen overlastbrengers.
pi_203517536
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:03 schreef ToT het volgende:

[..]
Ja dit lijkt zo wel een heel ander verhaal te zijn. Erg kwalijk, hoe dan ook.
Ik ben sterk tegen de verislamisering van de wereld, maar individuele gezinnen die gewoon goed integreren zijn hartstikke welkom. Zeker als zoonlief het zo goed doet op school; dat zijn echt geen overlastbrengers.
Dat dus. Moeder leek mij een moderne turkse. Als ze zegt dat ze uit spanje/italie komt geloof je het ook meteen.
En zoon volgt een goede opleiding en spreekt beter ABN dan ik dat doe :+
pi_203517539
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 10:34 schreef SuperNeger het volgende:
Waarom moeten ze zo nodig de Turkse vlag uithangen?
Zal toch wel besproken zijn in die uitzending van Zembla?
  zaterdag 5 februari 2022 @ 11:05:27 #16
479315 SuperNeger
pi_203517555
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:04 schreef Nober het volgende:

[..]
Omdat ze niks hebben met Nederland als land, cultuur, tradities en gewoontes en hier alleen maar zitten voor het geld?

Beetje hetzelfde verhaal als alle andere Turken en Marokkanen die met de vlag van hun eigen land zitten te zwaaien?
1GB DDR 400MHz CL2 or 3
pi_203517563
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:04 schreef Nober het volgende:

[..]
Dat was pas later. Toen ze al heel veel aangiftes hadden gedaan en niet geholpen werden.
Toen hebben ze dat bord en die twee vlaggen opgehangen.
pi_203517578
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:06 schreef fubaaar22 het volgende:

[..]
Dat was pas later. Toen ze al heel veel aangiftes hadden gedaan en niet geholpen werden.
Toen hebben ze dat bord en die twee vlaggen opgehangen.
Werkte dus niet deescalerend?
  zaterdag 5 februari 2022 @ 11:07:13 #19
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203517591
Buitenproportionele media aandacht net zoals met die Syriërs in Heerlen toen. Wat achteraf overigens iets anders zat dan zoals het in eerste instantie gebracht werd. Maar goed, ze hebben nu met voorrang een nieuw huis dus eind goed al goed moet je maar denken.
pi_203517608
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:05 schreef SuperNeger het volgende:

[..]
Omdat ze niks hebben met Nederland als land, cultuur, tradities en gewoontes en hier alleen maar zitten voor het geld?

Beetje hetzelfde verhaal als alle andere Turken en Marokkanen die met de vlag van hun eigen land zitten te zwaaien?

Maar ik las hier ergens dat ze zowel de Nederlandse als de Turkse vlag hadden uitgehangen?
Ja het is niet het ultieme symbool van integratie, maar je roots echt volledig verloochenen hoeft ook niet per sé.
Ik kan me wel voorstellen dat sommigen het als provoceren zien, maar je kunt het ook als een poging tot verbroedering zien.
pi_203517645
Ik snap overigens niet waarom 'racisme' als een ergere misdaad gezien wordt dan andere pesterijen.

Als er met kanker naar je geroepen wordt en je autospiegel eraf getrapt wordt, lijkt me dat niet minder erg omdat er geen verwijzing naar afkomst gemaakt wordt.

Maar kennelijk is die verwijzing en het 'racisme' zo belangrijk dat het de kop van het nieuwsbericht is.
pi_203517792
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:09 schreef luxerobots het volgende:
Ik snap overigens niet waarom 'racisme' als een ergere misdaad gezien wordt dan andere pesterijen.

Als er met kanker naar je geroepen wordt en je autospiegel eraf getrapt wordt, lijkt me dat niet minder erg omdat er geen verwijzing naar afkomst gemaakt wordt.

Maar kennelijk is die verwijzing en het 'racisme' zo belangrijk dat het de kop van het nieuwsbericht is.
Doet me denken aan iemand die ik laatst sprak die uit het westen kwam en in Friesland uit een klein kutgehucht is weggejaagd met een hele hoop vernielingen aan zijn auto en die van zijn vrouw en veel andere treiterijen.
pi_203517871
quote:

Wel als die andere achtergrond grotendeels de reden is voor die pesterijen.
  FOK!fotograaf zaterdag 5 februari 2022 @ 11:23:50 #24
842 Zorro
Z
pi_203517897
quote:

En als je daarvan aangifte doet wordt er ook niks mee gedaan. Alleen wordt dat dan niet zo opgeblazen.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_203517898
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 11:22 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wel als die andere achtergrond grotendeels de reden is voor die pesterijen.
Hoezo is dat de reden? Genoeg Turken in Giethoorn die daar gezellig en zonder problemen wonen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')