![y4XTmir.png]()
Al enkele jaren is er de mogelijkheid om naast de welbekende FM-frequenties radiostations te ontvangen via DAB+ en al langer bestaat de mogelijkheid om radiostations via internetstreams te beluisteren, via de website van het betreffende radiostation, via een app op je telefoon, tablet, computer of Smart TV of via een totaalsysteem zoals bijvoorbeeld
Sonos.
Naast de reguliere FM-stations hebben veel radiostations speciale thema kanalen en/of podcasts. Van klassiek tot grunge, van dance tot gothic, alle genres zijn terug te vinden via het enorme aanbod aan internet radiostations.
De bekendste stand alone apps voor internetradio zijn
TuneIn,
myTuner en
Radio FM.
Ook is het mogelijk om de URL van de radiostreams in apps als
VLC en good old
Winamp in te voeren en langs die weg de zenders te beluisteren.
Een uitgebreid overzicht van deze URL's is te vinden op
deze pagina van Hendrik Jansen, waar ook een
uitgebreid overzicht te vinden is van fabrikanten van internetradio's (audio apparaten waarop internetradio rechtstreeks is te ontvangen), mediaspelers en apps en andere relevante informatie m.b.t. het ontvangen van radiostreams.
Met de grootte/relatief lage kosten van de huidige databundels bij een telefoonabonnement, de integratie/koppeling van je telefoon en hun apps in de boordcomputers van auto's via o.a.
Android Auto of
Apple CarPlay ligt het wereldwijde radio aanbod binnen handbereik.
De doorgifte van radiozenders via de kabel is bij
Ziggo vorig jaar beëindigd en dus luister ik zelf thuis en ook onderweg nog maar weinig naar de reguliere FM-zenders en ook het aanbod van DAB+ vind ik nog te beperkt om dat echt interessant te vinden.
Vrijwel altijd staat er daarom wel één of ander internet radiostation aan.
Mijn persoonlijke favoriete internet radiostreams zijn o.a.:
•
XXL Stenders + LX Classics•
Arrows Classic Rock•
Diverse themakanalen van Veronica (Talpa)•
Diverse themakanalen van Antenne Bayern•
Diverse themakanalen van 1.FMIn het buitenland is het daarentegen weer fijn om af en toe de
Nederlandse NOS zenders te kunnen beluisteren.
Na jaren gestreamd te hebben vanaf mijn telefoon en tablet naar bluetooth ontvangers die gekoppeld zijn aan mijn audio apparatuur en losse bluetooth speakers heb ik onlangs een
Kenwood CR-ST100S Smart Radio aangeschaft, waarmee ik direct de hele internet radiowereld kan ontvangen.
Een dergelijk apparaat is ideaal, omdat er via WiFi werkelijk alle soorten streams mee te ontvangen zijn (naast internet streams ook Spotify, de mediaplayer van je telefoon/tablet, FM, DAB+, muziek via een USB stick, bluetooth en bedraad mee af te spelen is.
Ben jij al overgestapt naar de wereld van internet radiostreams en zo ja, wat zijn jouw ervaringen én favoriete radiostreams?
Vermeld dan s.v.p. ook de kenmerken van het station, wellicht kan je er iemand anders een plezier mee doen...