abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 4 februari 2022 @ 13:43:15 #1
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203502140

Al enkele jaren is er de mogelijkheid om naast de welbekende FM-frequenties radiostations te ontvangen via DAB+ en al langer bestaat de mogelijkheid om radiostations via internetstreams te beluisteren, via de website van het betreffende radiostation, via een app op je telefoon, tablet, computer of Smart TV of via een totaalsysteem zoals bijvoorbeeld Sonos.
Naast de reguliere FM-stations hebben veel radiostations speciale thema kanalen en/of podcasts. Van klassiek tot grunge, van dance tot gothic, alle genres zijn terug te vinden via het enorme aanbod aan internet radiostations.

De bekendste stand alone apps voor internetradio zijn TuneIn, myTuner en Radio FM.
Ook is het mogelijk om de URL van de radiostreams in apps als VLC en good old Winamp in te voeren en langs die weg de zenders te beluisteren.
Een uitgebreid overzicht van deze URL's is te vinden op deze pagina van Hendrik Jansen, waar ook een uitgebreid overzicht te vinden is van fabrikanten van internetradio's (audio apparaten waarop internetradio rechtstreeks is te ontvangen), mediaspelers en apps en andere relevante informatie m.b.t. het ontvangen van radiostreams.

Met de grootte/relatief lage kosten van de huidige databundels bij een telefoonabonnement, de integratie/koppeling van je telefoon en hun apps in de boordcomputers van auto's via o.a. Android Auto of Apple CarPlay ligt het wereldwijde radio aanbod binnen handbereik.

De doorgifte van radiozenders via de kabel is bij Ziggo vorig jaar beëindigd en dus luister ik zelf thuis en ook onderweg nog maar weinig naar de reguliere FM-zenders en ook het aanbod van DAB+ vind ik nog te beperkt om dat echt interessant te vinden.
Vrijwel altijd staat er daarom wel één of ander internet radiostation aan.

Mijn persoonlijke favoriete internet radiostreams zijn o.a.:

XXL Stenders + LX Classics
Arrows Classic Rock
Diverse themakanalen van Veronica (Talpa)
Diverse themakanalen van Antenne Bayern
Diverse themakanalen van 1.FM

In het buitenland is het daarentegen weer fijn om af en toe de Nederlandse NOS zenders te kunnen beluisteren.

Na jaren gestreamd te hebben vanaf mijn telefoon en tablet naar bluetooth ontvangers die gekoppeld zijn aan mijn audio apparatuur en losse bluetooth speakers heb ik onlangs een Kenwood CR-ST100S Smart Radio aangeschaft, waarmee ik direct de hele internet radiowereld kan ontvangen.
Een dergelijk apparaat is ideaal, omdat er via WiFi werkelijk alle soorten streams mee te ontvangen zijn (naast internet streams ook Spotify, de mediaplayer van je telefoon/tablet, FM, DAB+, muziek via een USB stick, bluetooth en bedraad mee af te spelen is.

Ben jij al overgestapt naar de wereld van internet radiostreams en zo ja, wat zijn jouw ervaringen én favoriete radiostreams?
Vermeld dan s.v.p. ook de kenmerken van het station, wellicht kan je er iemand anders een plezier mee doen...
pi_203502545
Hier de hele dag KINK aan :)
MUZ / KINK #7 No Alternative! Rammen met Rammstein

Die hebben ook paar themakanalen:
Distortion (voor het hardere werk)
Indie
Classics

Maar meestal blijven hangen op het normale kanaal.

Die van Stenders is wel een goeie tip, ben altijd fan van zijn muzieksmaak ^O^
pi_203502646
Voor de liefhebbers van Eurodance en Happy Hardcore is Radio Decibel onlangs gestart met het thema kanaal Decibel Eurodance:

https://www.decibel.nl/decibeleurodance/

Hier schreef Hooidraad het volgende:
Justin spreekt altijd de waarheid.
  Moderator / Redactie Sport vrijdag 4 februari 2022 @ 14:14:56 #4
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_203502695
DI.FM
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_203502729
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 14:05 schreef Piles het volgende:
Hier de hele dag KINK aan :)
MUZ / KINK #7 No Alternative! Rammen met Rammstein

Die hebben ook paar themakanalen:
Distortion (voor het hardere werk)
Indie
Classics

Maar meestal blijven hangen op het normale kanaal.

Die van Stenders is wel een goeie tip, ben altijd fan van zijn muzieksmaak ^O^
Kink DNA Classics _O_ die staat hier standaard aan, echt heerlijk
  vrijdag 4 februari 2022 @ 21:42:23 #7
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_203509576
In 2000 al. De eerste jaren nog gemixt met etherradio, maar die is steeds meer weggedrukt naarmate de techniek en het aanbod beter werden. Het ging van 1 pc met inbelinternet naar (na een paar maanden al) 1 pc met kabelinternet naar een fm-transmitter aan die ene pc (eindelijk doorgifte in andere ruimtes), uiteindelijk uitkomend bij 'standalone' apparaten. Momenteel o.a. een Imperial i150.

Qua reguliere etherzenders hebben recent alleen Radio 1 (binnen- en buitenshuis) en Veronica (vrijwel alleen buitenshuis) opgestaan. En bij die laatste is het 'zo lang het duurt', want daar werkt vrijdenker Stenders onder een Talpa-bewind. :')

De lijst is te lang om op te noemen; ik wissel heel vaak van zender. Vaak komen ze wel uit de landen ten zuiden van ons. En redelijk wat zijn 'community'/studentenzenders, lokale vrije/alternatieve zenders, enz. Fip is een relatief lang meedraaiende klassieker, sinds 2009 al bij de harde kern horend.

[ Bericht 2% gewijzigd door Eightyone op 04-02-2022 22:14:17 ]
pi_203510514
quote:
14s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 17:20 schreef DJ11 het volgende:
Goede OP wel, ik mis alleen de schaamteloze, subtiele promotie voor Radio 49 ;)
En de voorloper: FOK!radio _O_
Met Nolius, en meekletsen op mIRC. Mooi was die tijd O+
pi_203510532
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 21:42 schreef Eightyone het volgende:
. En bij die laatste is het 'zo lang het duurt', want daar werkt vrijdenker Stenders onder een Talpa-bewind. :')
Sowieso Stenders en ergens lang werken :D :')
  vrijdag 4 februari 2022 @ 22:39:12 #10
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203510864
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 21:42 schreef Eightyone het volgende:
In 2000 al. De eerste jaren nog gemixt met etherradio, maar die is steeds meer weggedrukt naarmate de techniek en het aanbod beter werden. Het ging van 1 pc met inbelinternet naar (na een paar maanden al) 1 pc met kabelinternet naar een fm-transmitter aan die ene pc (eindelijk doorgifte in andere ruimtes), uiteindelijk uitkomend bij 'standalone' apparaten. Momenteel o.a. een Imperial i150.

Qua reguliere etherzenders hebben recent alleen Radio 1 (binnen- en buitenshuis) en Veronica (vrijwel alleen buitenshuis) opgestaan. En bij die laatste is het 'zo lang het duurt', want daar werkt vrijdenker Stenders onder een Talpa-bewind. :')

De lijst is te lang om op te noemen; ik wissel heel vaak van zender. Vaak komen ze wel uit de landen ten zuiden van ons. En redelijk wat zijn 'community'/studentenzenders, lokale vrije/alternatieve zenders, enz. Fip is een relatief lang meedraaiende klassieker, sinds 2009 al bij de harde kern horend.
Jij bent ook een redelijke audiofiel, als ik je posts op het forum hier over muziek goed kan inschatten. ^O^
Mijn eerste connectie tussen een CD-speler, MiniDisc speler en later een telefoon en de auto was nog via een cassette adapter en ik zie dat die nog steeds verkocht worden:



Later werd dat ook een FM transmitter, daarna bluetooth en nu dan Android Auto.
Leuk speelgoed allemaal…

Het 'probleem' met streaming media in de beginjaren was vooral dat je mobiel nog niet van die uitgebreide, betaalbare databundels had, waardoor je zuinig met je data moest omgaan. Kan me herinneren dat (alweer) Rob Stenders bij KX radio een app had laten maken waarmee je hun uitzendingen kon streamen. Die had ik regelmatig mobiel aan staan, maar dat moest je dus wel doseren. Via WiFi thuis was internet radio geen probleem…

Mijn lijst met internet radiostations is overigens veel langer dan die ik in de OP genoemd heb, maar ik was vooral benieuwd naar suggesties van anderen. Het is onmogelijk om alles te beluisteren en te beoordelen, het aanbod is simpelweg te groot.
Afhankelijk van mijn stemming zet ik op wat er op dat moment bij past.
Fresh FM op Aruba of Dolfijn FM op Curaçao is bijvoorbeeld wel lekker als je dat sfeertje van daar wil 'horen'…
  zaterdag 5 februari 2022 @ 03:38:05 #11
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_203514034
quote:
7s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 22:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Jij bent ook een redelijke audiofiel, als ik je posts op het forum hier over muziek goed kan inschatten. ^O^


Audiofiel. Dat klinkt eng. En mensen die dat echt zijn, lachen om het middenklasse-spul dat hier staat, waar ook nog regelmatig streams in 128kbps uit komen. _O-

(Een muziek- ipv teksten-luisteraar zijn is toch weer wat anders. En iets tegen autotune hebben maakt je niet meteen dát.)

[ Bericht 9% gewijzigd door Eightyone op 05-02-2022 15:50:53 ]
  zaterdag 5 februari 2022 @ 04:57:13 #12
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_203514133
Van de laatste jaren is Radio Béton trouwens een goede vondst. Draait zeer eclectisch, maar is in de praktijk vooral heel goed in (stevige) rock. Komt best eigenwijs over, en daarnaast up to date.

Van de ochtend-, lunch- en late middag-show publiceren ze steeds hun playlists: https://www.radiobeton.co(...)laylists-de-journee/
  zaterdag 5 februari 2022 @ 08:04:21 #13
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203514490
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 03:38 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Audiofiel. Dat klinkt eng. En mensen die dat echt zijn, lachen om het middenklasse-spul dat hier staat, waar ook nog regelmatig streams in 128kbps uit komen. _O-
Daarom zei ik ook 'redelijk audiofiel', vooral vanwege je enthousiasme over muziek, geluid en geluidsdragers, ook gebaseerd op de andere topics waar je hier in post.
pi_203539358
quote:
Al de hele middag op staan, lekker zendertje :Y O+

Mooie afwisseling met KINK.
  zondag 6 februari 2022 @ 14:52:08 #15
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_203539506
quote:
14s.gif Op zondag 6 februari 2022 14:43 schreef Piles het volgende:

[..]
Al de hele middag op staan, lekker zendertje :Y O+

Mooie afwisseling met KINK.
Goede neutrale zender voor als je bezoek hebt, of gewoon niet de enige persoon in de ruimte bent.

Ice Radio, waar je wat meer gelul tussen de liedjes krijgt, wordt er hier nog weleens voor gebruikt. De muziek is qua stijl Radio 2.5, maar interessanter qua keuzes en niet zo vaak hetzelfde. Hoog Stenders-gehalte, is ook een soort opvolger van het vroegere KX.

Als je bezoek 70+ en conservatief van aard is: zoek naar Radio Tijdloos. Het oude deel van m'n familie smult er iig van. Ik vind het zelf wel erg oubollig.

Middenweg: Extra Gold.
pi_203540921
s'nachts had ik vaak Radio 4 Concerts erop staan, maar dat bestaat sinds kort niet meer ;(
"You can call me Susan if it makes you happy"
  zondag 6 februari 2022 @ 17:02:55 #17
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_203540945
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 17:00 schreef TLC het volgende:
s'nachts had ik vaak Radio 4 Concerts erop staan, maar dat bestaat sinds kort niet meer ;(
Is dit een alternatief?

https://klara.be/playlists/continuo
pi_203541077
Ik luister al heel veel jaren naar Radio Fip, een publieke Franse zender. https://www.fip.fr/

Fijne van die zender:
- handgeselecteerde playlists, dus kwalitatief en geen random play
- echt alle stijlen komen langs, klassiek, jazz, electronisch, pop, rock, wereld, you name it, maar de nummers sluiten wel altijd opelkaar aan, door bovenstaande
- geen gelul, geen reclame, alleen heel af en toe een zwoele Franse dame die een korte mededeling doet. Bonjour, ici Fip, pour vous.
  vrijdag 11 februari 2022 @ 05:10:32 #19
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_203608039
Ja, die had ik ook al vermeld. Het geheel heeft iets rustgevends. Er mist wel een hiphop e.d.-substream, ben benieuwd hoe dat zou klinken. Een bredere stream met zwarte muziek is er wel.

Qua handgeselecteerd: er is wat dat betreft ook een interessante Duitse zender, Byte FM --> www.byte.fm

Vaak originele keuzes, diepgravend. Veel informatie over de liedjes, ook. De presentatie klinkt wel zakelijk & emotieloos, gortdroog dus; als je radio-met-lachzakken wil zit je er verkeerd. :P
  vrijdag 11 februari 2022 @ 15:39:13 #20
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203616405
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 17:18 schreef Farenji het volgende:
Ik luister al heel veel jaren naar Radio Fip, een publieke Franse zender. https://www.fip.fr/

Fijne van die zender:
- handgeselecteerde playlists, dus kwalitatief en geen random play
- echt alle stijlen komen langs, klassiek, jazz, electronisch, pop, rock, wereld, you name it, maar de nummers sluiten wel altijd opelkaar aan, door bovenstaande
- geen gelul, geen reclame, alleen heel af en toe een zwoele Franse dame die een korte mededeling doet. Bonjour, ici Fip, pour vous.
Opgezocht en dat klinkt prima.
Wel jammer dat ze geen tags meegeven aan de songs, zodat je bij interessante songs niet even kan achterhalen wat van wie die song is...
  vrijdag 11 februari 2022 @ 15:46:50 #21
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203616511
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 05:10 schreef Eightyone het volgende:
Qua handgeselecteerd: er is wat dat betreft ook een interessante Duitse zender, Byte FM --> www.byte.fm

Vaak originele keuzes, diepgravend. Veel informatie over de liedjes, ook. De presentatie klinkt wel zakelijk & emotieloos, gortdroog dus; als je radio-met-lachzakken wil zit je er verkeerd. :P
Inderdaad kurkdroog met Pünklichkeit, zoals vaker bij Duitse zenders, maar wel een fijne zender met een uitgebalanceerd aanbod.
Deze gaat in de voorkeuzelijst... ^O^
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 11 februari 2022 @ 15:51:54 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_203616557
https://www.radio-nrg.com/ meestal op.
Oldschool rave, dance, millenium, trance, hardstyle, happy hardcore, eurodance, mellow.
Van alles en nog wat. :)
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_203616662
quote:
7s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 15:39 schreef MadMaster het volgende:

[..]
Opgezocht en dat klinkt prima.
Wel jammer dat ze geen tags meegeven aan de songs, zodat je bij interessante songs niet even kan achterhalen wat van wie die song is...
Op de site zie je dat wel toch, en ze hebben een mobiele app, waar je die info ook ziet, en die kun je zelfs aan je spotify koppelen, even op het hartje klikken en hij staat automatisch in je "mes favoris Fip" playlist. Mits ie beschikbaar op spotify natuurlijk, dat is helaas niet altijd het geval.
  vrijdag 11 februari 2022 @ 16:06:32 #24
81329 MadMaster
Schots en scheef...
pi_203616735
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 februari 2022 16:00 schreef Farenji het volgende:

[..]
Op de site zie je dat wel toch, en ze hebben een mobiele app, waar je die info ook ziet, en die kun je zelfs aan je spotify koppelen, even op het hartje klikken en hij staat automatisch in je "mes favoris Fip" playlist. Mits ie beschikbaar op spotify natuurlijk, dat is helaas niet altijd het geval.
Ik heb de site niet gecheckt, ik luister via een 'Smart Radio' met internet ontvangst en daar is dit het resultaat:
  vrijdag 11 februari 2022 @ 18:41:54 #25
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_203618498
Jammer dat Silverlady radio niet meer bestaat ;(
Ik ben inmiddels overleden
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')