FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Lossingskosten Haven
Santellovrijdag 4 februari 2022 @ 11:06
Hey,

Iemand ervaringen met goederen die vanuit het buitenland aankomen in Nederland?
Ik schrok een beetje van de lossingskosten. Dat is puur lossen vanuit de container.

Lossingskosten : 667,35 euro

Ik vind het nogal duur! Klopt de prijs een beetje?

Dit gaat overigens via een agent die toegang tot de haven heeft.
Zit al te kijken hoe ik dit zelf kan regelen voor in de toekomst.
Peejturvrijdag 4 februari 2022 @ 11:37
Schopje wgr
sjorsie1982vrijdag 4 februari 2022 @ 11:59
Ja dat zijn normale kosten. Als ik bedenk wat er moet gebeuren dan werken ze erg efficient om het voor die prijs te kunnen doen.

Dit gaat toch om de kosten om een container van het schip op een trein of vrachtwagen te krijgen toch?
#ANONIEMvrijdag 4 februari 2022 @ 12:28
@Solotovski
Solotovskivrijdag 4 februari 2022 @ 14:59
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Ja dat zijn normale kosten. Als ik bedenk wat er moet gebeuren dan werken ze erg efficient om het voor die prijs te kunnen doen.

Dit gaat toch om de kosten om een container van het schip op een trein of vrachtwagen te krijgen toch?
Uit de OP: Dat is puur lossen vanuit de container.

Wat voor container? Wat voor goederen? Vragen vragen vragen
sjorsie1982vrijdag 4 februari 2022 @ 15:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 14:59 schreef Solotovski het volgende:

[..]
Uit de OP: Dat is puur lossen vanuit de container.

Wat voor container? Wat voor goederen? Vragen vragen vragen
Ja precies, dan vallen die kosten nog mee.
Solotovskivrijdag 4 februari 2022 @ 16:24
TS, bedoel je misschien niet lossen vanaf het schip ipv lossen vanuit de container?
lichtknopjevrijdag 4 februari 2022 @ 16:27
Zeker een zeevracht zending prepaid door de chinese leverancier naar Rotterdam laten verschepen? Gratis natuurlijk of voor heel weinig. Vervolgens wordt je geknipt en geschoren door de afhandelagent in NL die weer een deel van de opbrengsten teruggeeft aan de Chinese leverancier.

Daarom altijd FOB kopen en transport naar NL zelf regelen via een nederlandse expediteur

Hoe groot is de zending in cbm en kg's? of was het een volle container?
jesseaxvrijdag 4 februari 2022 @ 16:55
Dit is aan de hoge kant ja. Welke incoterms heb je afgesproken ?
Santellozondag 6 februari 2022 @ 08:23
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 16:27 schreef lichtknopje het volgende:
Zeker een zeevracht zending prepaid door de chinese leverancier naar Rotterdam laten verschepen? Gratis natuurlijk of voor heel weinig. Vervolgens wordt je geknipt en geschoren door de afhandelagent in NL die weer een deel van de opbrengsten teruggeeft aan de Chinese leverancier.

Daarom altijd FOB kopen en transport naar NL zelf regelen via een nederlandse expediteur

Hoe groot is de zending in cbm en kg's? of was het een volle container?
Precies dit inderdaad.

Gaat niet eens om een container maar een item van 203kg verpakt. Wat een maffia praktijken van vooral de expediteur. Want dat is ook gewoon een Nederlands bedrijf die hier zijn zakken mee vult. Zonde allemaal. Het was al zo moeizaam om informatie te vergaren. Zowel de haven van Rotterdam als expediteurs die zich niet wilde mengen in een CIF.

Ze wilde me ook nog eens naaien met verzending naar Amsterdam. Dat heb ik allemaal besproken met de leverancier, inclusief. De Expediteur wilde er niets van weten. Ondanks dat de voorwaarden ook bij hun op die manier bekend was. Duurde een aantal weken voordat ik daar bevestigd kreeg dat het wel inclusief verzending zal zijn.

Afijn leergeld en voor de volgende lezer een wijze les.
Santellozondag 6 februari 2022 @ 08:27
Hier de shipment die gelost wordt voor 667 euro haha.
https://imgur.com/a/ZtZfbfz
Dribbel_zondag 6 februari 2022 @ 09:13
Waren dat puur je lossingskosten of je hele factuur voor het lossen?

In de laatste geval betaal je o.a. lossingskosten, douane afhandeling,ISPS, gasvrijverklaring, THC bestemming, invoerrechten, BTW, ecotax en dieseltoeslag.

Zijn veel relatief lage kosten, maar voor zo'n kleine zending wordt het relatief erg duur.
sjorsie1982zondag 6 februari 2022 @ 09:54
Voor een verzending met CIF vind ik dit 667 eigenlijk heen schappelijk. Helemaal met wat gewicht.
sjorsie1982zondag 6 februari 2022 @ 09:55
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 08:23 schreef Santello het volgende:
Afijn leergeld en voor de volgende lezer een wijze les.
als particulier is CIF inderdaad een nobrainer, maar dat is logisch en gezond boeren verstand.
Twiitchzondag 6 februari 2022 @ 10:11
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:13 schreef Dribbel_ het volgende:
maar voor zo'n kleine zending wordt het relatief erg duur.
Dit dus. De volgende keer een heel containerschip vullen en je bent per kg wat goedkoper uit.
sjorsie1982zondag 6 februari 2022 @ 11:44
quote:
6s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:11 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dit dus. De volgende keer een heel containerschip vullen en je bent per kg wat goedkoper uit.
klopt dat is economie 1.0 basisschool
qajariaqzondag 6 februari 2022 @ 13:22
quote:
6s.gif Op zondag 6 februari 2022 10:11 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Dit dus. De volgende keer een heel containerschip vullen en je bent per kg wat goedkoper uit.
Heb je wel wat werk om de rest van de ruimte te vullen. En je moet wat voorfinancieren.
jesseaxzondag 6 februari 2022 @ 14:20
Mocht je vaker van plan zijn wat per boot te importeren stuur even een pm.
shazaammaandag 7 februari 2022 @ 00:16
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2022 11:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit gaat toch om de kosten om een container van het schip op een trein of vrachtwagen te krijgen toch?
Dat is overslag, en duurt ook maar enkele minuten. (-edit- bedoel natuurlijk maar enkele minuten voor jouw specifieke container, gehele schip is een ander verhaal ;))

Lossen is het daadwerkelijk uitladen van je container.

[ Bericht 14% gewijzigd door shazaam op 07-02-2022 00:23:28 ]
Santellodinsdag 8 februari 2022 @ 00:11
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:13 schreef Dribbel_ het volgende:
Waren dat puur je lossingskosten of je hele factuur voor het lossen?

In de laatste geval betaal je o.a. lossingskosten, douane afhandeling,ISPS, gasvrijverklaring, THC bestemming, invoerrechten, BTW, ecotax en dieseltoeslag.

Zijn veel relatief lage kosten, maar voor zo'n kleine zending wordt het relatief erg duur.
SPOILER
Goedemiddag ,



Zie onderstaand de offerte betreft het inklaren :



Lossingskosten : 667,35 euro.



Inklaring gebaseerd op bedrijf – Euro 55,00 / incl 1 Item of HS Code

Extra Item of HS Code – Euro 8.50 / elk

Invoerrechten – bekend nadat de goederen zijn ingeklaard

BTW - voor rekening van de ontvanger

voorschotprovisie– 2 % x invoerrechten/BTW minimum 15 eur

Loodshuur: eerste 3 werkdagen vrij na lossing.

Euro 4.50 per ton / 1.50 per cmb per dag met een minimum van EUR 60,00
l1ghtedzondag 13 februari 2022 @ 14:07
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 08:23 schreef Santello het volgende:

[..]
Precies dit inderdaad.

Gaat niet eens om een container maar een item van 203kg verpakt. Wat een maffia praktijken van vooral de expediteur. Want dat is ook gewoon een Nederlands bedrijf die hier zijn zakken mee vult. Zonde allemaal. Het was al zo moeizaam om informatie te vergaren. Zowel de haven van Rotterdam als expediteurs die zich niet wilde mengen in een CIF.

Ze wilde me ook nog eens naaien met verzending naar Amsterdam. Dat heb ik allemaal besproken met de leverancier, inclusief. De Expediteur wilde er niets van weten. Ondanks dat de voorwaarden ook bij hun op die manier bekend was. Duurde een aantal weken voordat ik daar bevestigd kreeg dat het wel inclusief verzending zal zijn.

Afijn leergeld en voor de volgende lezer een wijze les.
Maffia...
Naaien...

Volgens mij snap je er geen hout van en gooi je er zulke termen maar in. Wellicht jezelf eerst goed (laten) informeren alvorens partijen zo weg zetten?
Santellomaandag 14 februari 2022 @ 07:57
quote:
0s.gif Op zondag 13 februari 2022 14:07 schreef l1ghted het volgende:

[..]
Maffia...
Naaien...

Volgens mij snap je er geen hout van en gooi je er zulke termen maar in. Wellicht jezelf eerst goed (laten) informeren alvorens partijen zo weg zetten?
Je hoeft geen expert op dat gebied te zijn om achteraf te ondervinden dat er sprake zijn van sneue praktijken. Dat het legaal is en dat je er zelf voor tekent etc doet daar niets van af. Het hele systeem maakt dit mogelijk. Dat systeem zorgt er weer dat het wel volgens de regels verloopt. Daar gaat het hier echter bij mij niet om.

Overigens heeft een andere expediteur -die wel eerlijk een boekje open wilde doen- mij het precies met die woorden uitgelegd. Goed, dat kan ook een gefrustreerde ondernemer zijn geweest.
l1ghtedmaandag 14 februari 2022 @ 18:06
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 07:57 schreef Santello het volgende:

[..]
Je hoeft geen expert op dat gebied te zijn om achteraf te ondervinden dat er sprake zijn van sneue praktijken. Dat het legaal is en dat je er zelf voor tekent etc doet daar niets van af. Het hele systeem maakt dit mogelijk. Dat systeem zorgt er weer dat het wel volgens de regels verloopt. Daar gaat het hier echter bij mij niet om.

Overigens heeft een andere expediteur -die wel eerlijk een boekje open wilde doen- mij het precies met die woorden uitgelegd. Goed, dat kan ook een gefrustreerde ondernemer zijn geweest.
Jij zegt t, maar er klopt geen hout van.