In Nijmegen nemen de lokale historici het sowieso nooit zo nou met de feiten. Alles om het sptookje van "Nijmegen oudste stad van Nederland" in stand te houden. Veruit iedere archeoloog en historicus is het er over eens dat Nijmegen enekele honderden jaren niet eens bestaan heeft, maar alleen in Nijmegen beweren ze het tegendeel. Dat zou namelijk betekenen dat Nijmegen slechts 1300 haar oud zou zijn (ofzoiets) en dat een legertje andere steden ouder zou zijn omdat die wel continue bewoond zijn gebleven.quote:Op zaterdag 12 februari 2022 18:09 schreef Fietsertje70 het volgende:
In Nijmegen zijn ze niet zo blij met de afgelopen uitzending:
https://www.gelderlander.(...)klopt-niet~aeb81a84/
Daar gaat dit hele artikel niet eens overquote:Op vrijdag 18 februari 2022 11:00 schreef Coppi het volgende:
[..]
In Nijmegen nemen de lokale historici het sowieso nooit zo nou met de feiten. Alles om het sptookje van "Nijmegen oudste stad van Nederland" in stand te houden. Veruit iedere archeoloog en historicus is het er over eens dat Nijmegen enekele honderden jaren niet eens bestaan heeft, maar alleen in Nijmegen beweren ze het tegendeel. Dat zou namelijk betekenen dat Nijmegen slechts 1300 haar oud zou zijn (ofzoiets) en dat een legertje andere steden ouder zou zijn omdat die wel continue bewoond zijn gebleven.
Dus wel, maar dan moet je iets over de achtergrond van Nijmeegse historie weten.quote:Op maandag 21 februari 2022 00:43 schreef 111210 het volgende:
[..]
Daar gaat dit hele artikel niet eens over
Het gaat erom dat er in de loop van die vroege geschiedenis steeds andere groepen in dat land woonden.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:39 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die logica ontgaat me. Hoe zou het feit dat hier vroeger bezettende machten waren een bewijs zijn dat "de echte Nederlander" niet bestaat? Er is toch continuïteit in de bewoning?
Of hoe moet ik dat zien? Ben jij ook geen echte afstammeling van je voorouders omdat ze vroeger misschien andere kleren droegen dan jij?
Die Germaanse stammen en hun nazaten wonen er al meer dan 2000 jaar, terwijl er pas sinds de late middeleeuwen sprake is van "de Nederlanden". De claim inheems te zijn lijkt me wat dat betreft oud genoeg. Of moet het volk hier letterlijk uit de grond zijn gegroeid? Ik ben dat "Nederland is van iedereen"-geleuter een beetje zat.quote:Op maandag 21 februari 2022 11:58 schreef -Sigaartje het volgende:
[..]
Het gaat erom dat er in de loop van die vroege geschiedenis steeds andere groepen in dat land woonden.
Precies. Er moet wel even geïndoctrineerd worden dat omvolking van alle tijden is.quote:Op maandag 21 februari 2022 11:58 schreef -Sigaartje het volgende:
Het gaat erom dat er in de loop van die vroege geschiedenis steeds andere groepen in dat land woonden.
We moeten onze (verre) geschiedenis dus maar verloochenen omdat Aurelius anders het gevoel van multiculturele propaganda krijgt?quote:Op maandag 21 februari 2022 13:39 schreef Aurelius het volgende:
[..]
Precies. Er moet wel even geïndoctrineerd worden dat omvolking van alle tijden is.
Huidige bewoners hebben dit land ook maar een tijdje in bruikleen. Is dus helemaal normaal dat Mo en Sumir het hierna overnemen.
Wat ik uit de afleveringen haal is het tot de eerste bezetter (Romeinen) maar een handjevol boeren nederzettingen. Die daar zijn gekomen door een volksverhuizing.quote:Op donderdag 17 februari 2022 23:39 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Die logica ontgaat me. Hoe zou het feit dat hier vroeger bezettende machten waren een bewijs zijn dat "de echte Nederlander" niet bestaat? Er is toch continuïteit in de bewoning?
Of hoe moet ik dat zien? Ben jij ook geen echte afstammeling van je voorouders omdat ze vroeger misschien andere kleren droegen dan jij?
Bij mijn weten woonden er in die tijd naar schatting zo'n 150-200.000 mensen in Nederland, terwijl de Rijngrens werd bewaakt door enige duizenden Romeinse soldaten en hulptroepen. En natuurlijk is elk volk ergens in de prehistorie uiteindelijk ergens terechtgekomen door een volksverhuizing. Dat geldt ook voor de Amerikaanse Indianen en de Australische Aboriginals. Ik volg die conclusie niet zo dat je om die reden niet van "echtheid" van de inheemse bevolking zou kunnen spreken. Er zijn ook geen oudere groepen in dit land die die positie kunnen betwisten.quote:Op maandag 21 februari 2022 19:29 schreef nils7 het volgende:
[..]
Wat ik uit de afleveringen haal is het tot de eerste bezetter (Romeinen) maar een handjevol boeren nederzettingen. Die daar zijn gekomen door een volksverhuizing.
En dat de Romeinen voor wat meer bevolkingsgroei zorgden, die vanuit weet ik het waar kwamen. Uiteraard ook natuurlijke aanwas maar de echte groei kwam door de Romeinen die hier ineens de grens moesten bewaken.
Keek prima weg, wel leuk om weer wat algemene kennis over Geschiedenis bij te spijkeren. Je zou dit ook prima tijdens geschiedenislessen kunnen laten zien. Maar die acteerstukjes enzo ben ik niet zo van.quote:Op woensdag 13 april 2022 21:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Laatste aflevering was vanavond. Wat vonden jullie ervan? Historisch gezien vond ik het prima, Schuurmans wel wat teveel geacteerd bij vlagen.
Staat gewoon online op NPO start. Dus via de app of volgende linkquote:Op zaterdag 23 april 2022 01:52 schreef Het_Bokje het volgende:
Valt dit met belastinggeld gekochte programma nog gratis terug te kijken? Ik heb alles gemist.
Leuk, al ben ik inmiddels wel een beetje Tom Waes moe aan het worden, zullen toch wel meer bekende vlamingen zijn die leuk kunnen vertellen?quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:28 schreef Piles het volgende:
Is nu een Vlaamse variant: het verhaal van Vlaanderen. Met Tom Waes
Misschien handig om daar even een apart topic voor aan te maken…?quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:28 schreef Piles het volgende:
Wel irritant dat je Vlaamse programma's niet terug kan kijken buiten België.quote:Op woensdag 4 januari 2023 22:28 schreef Piles het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |