abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 5 februari 2022 @ 19:57:19 #251
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_203525274
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 19:55 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
Die speelt echt vreselijk slecht om er toch weer 2 in te peren. Fenomeen.
Dank aan Handanovic die laatste, lekker grabbelen.

Nu benieuwd naar Mvogo die ineens weer basis staat, Schmidt blijft een enorm vermoeiende rubriek.
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 19:58:11 #252
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_203525301
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 19:57 schreef Szura het volgende:

[..]
Dank aan Handanovic die laatste, lekker grabbelen.

Nu benieuwd naar Mvogo die ineens weer basis staat, Schmidt blijft een enorm vermoeiende rubriek.
Mvogo zonder wedstrijdritme, dat kan leuk worden ja.
  Forum Admin / PR zaterdag 5 februari 2022 @ 20:38:18 #253
436595 crew  Sked
Zonnestraal
pi_203526222
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:59 schreef Pistolero het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)-wielrennen-gelooft/

Horssels met een zeer diepgravend en kritisch stuk over het fantastische Saoedi-Arabië en haar prachtige wielercultuur (lol).
Tijd om Wielerflits te cancelen? @:Rellende_Rotscholier
Artikeltje weg, Maxim druipt af.
pi_203526361
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 20:38 schreef Sked het volgende:

[..]
Artikeltje weg, Maxim druipt af.
quote:
WAAROM SAOEDI-ARABIË IN WIELRENNEN GELOOFT
De Saudi Tour zit erop. WielerFlits was ter plekke en zocht antwoord op vraag waarom Saoedi-Arabië eigenlijk in wielrennen investeert.

Dat Saoedi-Arabië een atypisch wielerland is, behoeft weinig uitleg. Behalve de wielrenners rijdt hier bijna niemand op een fiets. Alles gaat met de auto. Van een hoge prijs aan de pomp hebben ze hier (nog) geen last. Een tank diesel van veertig liter kost hier amper ¤6.
Wat natuurlijk ook meespeelt is dat het land een enorme omvang heeft van meer dan twee miljoen vierkante kilometer. Alleen al de regio AlUla, waar deze tweede editie van de Saudi Tour zich afspeelt, is even groot als België.

Saoedi-Arabië, dat een koninkrijk is, dankt vrijwel al haar rijkdom aan het oppompen en verkopen van fossiele brandstoffen. Het is de halsslagader van de economie. 80% van de export is olie en gas gerelateerd. En daar zit ook de crux. Ze willen daar minder afhankelijk van worden, want ook in het Midden-Oosten raakt de olie een keer op.

Toerisme
Onder leiding van kroonprins Mohammed Bin Salman, ook wel bekend onder zijn initialen MBS, is het land in 2017 een transitie gestart onder de naam Vision 2030, met als doel nieuwe industrieën op te zetten die tot nieuwe inkomstenstromen leiden. Een ambitieus en omstreden project waarmee honderden miljarden gemoeid gaan.

Een van die nieuwe industrieën waar Saoedi-Arabië fors op inzet is toerisme. Een sector die in dit enorme land nog amper bestaat. Onderdeel van Vision 2030 is bijvoorbeeld de introductie van toerisme visa. Tot 2017 waren (Westerse) vakantievierders niet welkom in het streng islamitische land.

Het enige wat er nu is, situeert zich rond hoofdstad Riyad, bedevaartsoord Mekka en kuststad Jeddah. Het is de ambitie om vanuit het niets een florerende toerismesector op te zetten. Dat moet gebeuren in de regio AlUla, waar de komende jaren meer dan 32 miljard dollar wordt geïnvesteerd. Het moet een hotspot worden voor premium toeristen die een luxe vakantie willen. Een bestemming die op termijn de concurrentiestrijd moet aangaan met Dubai.

Saudi Tour
AlUla is niet geheel willekeurig gekozen. Het heeft een rijke historie die teruggaat tot de oudheid. Vroege beschavingen hebben hier hun sporen achtergelaten met als eyecatcher de graftombes van Hegra. De oude stad was gelegen aan een populaire handelsroute. Sinds 2008 staan de uit de rotsen gehakte tombes op de UNESCO werelderfgoedlijst. De eerste vermelding in Saoedi-Arabië.

Maar hoe breng je deze oude wereld die nu opengesteld is voor toeristen onder de aandacht van het publiek? Met wielrennen. Een etappewedstrijd is bij uitstek een manier om de omgeving en alle trekpleisters mooi in beeld te brengen.

Echter één probleem. Er is hier nog weinig voor toeristen. In heel de regio zijn slechts vijfhonderd hotelbedden beschikbaar. Bij lange na niet genoeg om iedereen die betrokken is bij de Saudi Tour onder te brengen.

Een aantal ploegen slaapt in een hagelnieuw resort tussen de rotsen, met voor iedere renner een eigen villa (kosten ¤1200 per nacht), terwijl voor een aantal andere teams, de wedstrijdorganisatie en de media een tijdelijk kamp uit de grond is gestampt. Met sobere cabines om in te slapen, eten in een grote tent en gedeelde sanitaire voorzieningen.

Alles wordt ijverig schoongehouden door gastarbeiders uit Pakistan en Bangladesh. Het verschil in onderkomen is een cynische weerspiegeling van de zichtbare ongelijkheid in de Saoedische samenleving.

Maar het land wil vooruit, vertelt Phillip Jones (60), een toerisme-expert uit Dallas, Texas (Verenigde Staten). Hij is als expat neergestreken in Saoedi-Arabië met de opdracht de lokale bevolking op te leiden en van AlUla het gedroomde vakantieoord te maken. “Toen ik voor het eerst werd benaderd voor deze klus in AlUla dacht ik dat ze het over Hawaii hadden. ‘Het ligt in Saoedi-Arabië’, zeiden ze. Oei, dacht ik. ‘Je moet het eerst bekijken. Het verkoopt zichzelf.’ Zo ben ik hier beland.”

“Wij denken dat deze regio kan uitgroeien tot de sporthub van Saoedi-Arabië, daarom investeren ze hier in de infrastructuur om het aantrekkelijk te maken. De omgeving is bij uitstek geschikt voor outdoorsporten, zoals wandelen, wielrennen, mountainbiken, rotsklimmen en abseilen.”

Het is ook Jones die de fiets naar AlUla bracht. Met negentien Iron Man triatlons, waaronder het WK in Honolulu, op zijn naam, is hij zelf een begenadigd duursporter. Toen hij hier drie jaar geleden aan zijn klus begon, nam hij zijn racefiets mee. “In mijn eentje ben ik op de fiets de regio gaan verkennen. Inmiddels hebben we een fietspad en een fietsenwinkel.”

Hij speelde ook een rol in het naar AlUla halen van de Saudi Tour, georganiseerd door Tour de France-organisator ASO. “Wij zien AlUla als de thuisbasis van de Saudi Tour. In de komende edities (er komen er nog minstens drie, red.) zal de wedstrijd mogelijk ook andere regio’s bezoeken, maar als het aan ons ligt wel met een etappestart of -finish hier, zoals in andere rittenkoersen gebruikelijk is. En misschien wel met het begin en eind hier, maar dat moet nog besproken worden.”

Kritiek
Mensenrechtenorganisaties zijn uiterst kritisch over de miljarden investeringen in professionele sportwedstrijden. Zij verwijten het land aan sportswashing te doen. De komst van grote sportevenementen als de Formule 1-race op het nieuwe circuit in Jeddah, de Dakar Rall en het kopen van voetbalclub Newcastle United beschouwen de mensenrechtenorganisaties als een verkapte steun aan het onderdrukkende regime dat het land voert.

Jones zegt dat het land wil veranderen. “Er is hier een enorme transformatie bezig. Ik ben hier tweeënhalf jaar en zie zichtbare verandering. Mannen en vrouwen worden nu gelijk behandeld. Toen ik hier net was, zaten ze nog gescheiden in restaurants. Veel van de restricties worden opgeheven.”

“Ieder land heeft zijn uitdagingen, geen enkel land is perfect. 70% van populatie is jonger dan 35 jaar. Er is dus geen weg terug, het kan alleen nog maar vooruit. De regio AlUla is sponsor van Team BikeExchange-Jayco (logo op de mouw, red.), niet alleen van de mannen, maar ook van de vrouwenploeg. We proberen echt krachtige signalen af te geven.”

“Wij doen veel unieke activaties om ook naar de buitenwereld uit te stralen wat het nieuwe Saoedi-Arabië te bieden heeft. Mensen hebben nog steeds dezelfde perceptie als die ik had toen ik hier kwam. Maar als je hier bent, denk je: dit had ik niet verwacht. Het land beweegt zich in de juiste richting.”

De tweede editie van de Saudi Tour werd vandaag gewonnen door Maxim Van Gils van Lotto Soudal.
Gelukkig hebben we de cache nog, jammer Maxim!
  zaterdag 5 februari 2022 @ 20:48:06 #255
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_203526508
Wat een leuke advertorial voor Vision 2030
pi_203526566
quote:
10s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 18:59 schreef Pistolero het volgende:
https://www.wielerflits.n(...)-wielrennen-gelooft/

Horssels met een zeer diepgravend en kritisch stuk over het fantastische Saoedi-Arabië en haar prachtige wielercultuur (lol).
Tijd om Wielerflits te cancelen? @:Rellende_Rotscholier
Wat een MOOI land, wat zeg ik: koninkrijk, is Saudi Arabië toch. Zulke vriendelijke mensen! Lekker weer! Goed asfalt, echt schitterend. Houden van wielrennen is houden van Saudi Arabië.
Citius, Altius, Fortius.
pi_203526655
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 20:50 schreef Aguero het volgende:

[..]
Wat een MOOI land, wat zeg ik: koninkrijk, is Saudi Arabië toch. Zulke vriendelijke mensen! Lekker weer! Goed asfalt, echt schitterend. Houden van wielrennen houden van Saudi Arabië.
En mannen en vrouwen worden nu gelijk behandeld! Wat een gaaf land.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 20:54:33 #258
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_203526707
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 20:38 schreef Sked het volgende:

[..]
Artikeltje weg, Maxim druipt af.
Het zou mij niet verbazen als @Rellende_Rotscholier even een belletje heeft gedaan.
  Forum Admin / PR zaterdag 5 februari 2022 @ 20:57:18 #259
436595 crew  Sked
Zonnestraal
pi_203526772
quote:
WielerFlits was ter plekke en zocht antwoord op vraag waarom Saoedi-Arabië eigenlijk in wielrennen investeert.
Hadden ze de ene redneck die ze gesproken hebben niet gewoon ff een belletje kunnen doen?
  zaterdag 5 februari 2022 @ 21:47:13 #260
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_203528276
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 19:58 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
Mvogo zonder wedstrijdritme, dat kan leuk worden ja.
Heel erg genoten van de 1-2
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  zaterdag 5 februari 2022 @ 21:47:42 #261
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_203528289
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 21:47 schreef Szura het volgende:

[..]
Heel erg genoten van de 1-2
Ja maar Johan dit kan toch niet? Ik moest huilen van het lachen.
pi_203529099
Hahahaha, Psv
  zaterdag 5 februari 2022 @ 22:19:26 #263
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_203529284
Grijze plaat, maar dat eeuwige zoeken naar DE TRAAN van de NOS hangt me echt de keel uit.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_203529383
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 22:19 schreef Koffieplanter het volgende:
Grijze plaat, maar dat eeuwige zoeken naar DE TRAAN van de NOS hangt me echt de keel uit.
Voor iedere traan die ze veroorzaken krijgen ze denk ik een bonus, anders is het niet te verklaren.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_203530013
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 22:12 schreef Dale__Cooper het volgende:
Hahahaha, Psv
Zie het nu in de samenvatting. :D

FC Twente wel lekker bezig dit jaar.
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
last.fm Album top 100
pi_203533171
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 19:57 schreef Szura het volgende:

[..]
Dank aan Handanovic die laatste, lekker grabbelen.

Nu benieuwd naar Mvogo die ineens weer basis staat, Schmidt blijft een enorm vermoeiende rubriek.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 februari 2022 19:58 schreef maxi-mus het volgende:

[..]
Mvogo zonder wedstrijdritme, dat kan leuk worden ja.
Denk dat Schmidt hem voor de wedstrijd nog wat instructies had gegeven: 'hey...give...give them...give the cup to Ajax, he'
Jack does it in real time...
  zondag 6 februari 2022 @ 09:08:59 #267
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_203533792
Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer.
Put these foolish ambitions to rest.
pi_203533830
Voor mensen die naar eigen zeggen helemaal niks met schaatsen hebben, hebben jullie het er toch best vaak over.
  zondag 6 februari 2022 @ 09:13:55 #269
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_203533833
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:08 schreef Koffieplanter het volgende:
Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer, Sven Kramer.
Beter dan die snowboarders die niet eens kunnen blijven staan.
  zondag 6 februari 2022 @ 09:15:54 #270
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_203533856
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:13 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]
Beter dan die snowboarders die niet eens kunnen blijven staan.
Sven Kramer is verworden tot een soort Diederik Gommers on ice. Nog geen website of krant heb ik vandaag open kunnen slaan of dat hoofd staat weer op de headline.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator zondag 6 februari 2022 @ 09:28:44 #271
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_203534002
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:15 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Sven Kramer is verworden tot een soort Diederik Gommers on ice. Nog geen website of krant heb ik vandaag open kunnen slaan of dat hoofd staat weer op de headline.
Wat een drama misschien.
  zondag 6 februari 2022 @ 09:31:26 #272
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_203534044
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:28 schreef Slobeend het volgende:

[..]
Wat een drama misschien.
De een trekt al z'n haren uit zijn hoofd bij een mening van een presentator, de ander bij skeeleren voor Friezen. Verschil moet er wezen.
Put these foolish ambitions to rest.
  zondag 6 februari 2022 @ 09:33:54 #273
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_203534092
HIJ VERSNELT
  zondag 6 februari 2022 @ 09:34:17 #274
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_203534103
quote:
0s.gif Op zondag 6 februari 2022 09:33 schreef AllesKaputt het volgende:
HIJ VERSNELT
Dit is binnen. Baanrecord incoming.
  zondag 6 februari 2022 @ 09:34:33 #275
473366 AllesKaputt
pelotonvulling
pi_203534105
Deentje krijgt schaatsles
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')