abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_203454993
Hallo FOK!kers,

Muren onderzagen om een waterkering aan te brengen. Een watergekoelde betonzaag leek mij het meest voor de hand liggende, maar om gemakkelijk een haakse zaagsnede aan te brengen leek een een of andere slede mij wel noodzakelijk.

Weet iemand hoe zoiets heet en waar je dit zou kunnen huren? Zijn er misschien nog andere alternatieve gereedschappen die ook tot de mogelijkheden zouden behoren?

Bedankt voor de tips alvast :)
pi_203455024
Wat betekent een muur onderzagen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203455076
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 09:15 schreef sjorsie1982 het volgende:
Wat betekent een muur onderzagen?
Muren onderzagen is een vorm van bestrijding tegen optrekkend vocht.

Dit is vaak een probleem bij oude huizen welke je op 3 manieren op kan lossen, waaronder impregneren (geen optie bij dit huis), onderkappen (dan haal je meter voor meter een rij stenen weg om een vochtwerende laag aan te brengen) en onderzagen, waarbij je meter voor meter een zaagsnede maakt en daarin vochtwerend materiaal vermetselt met speciale mortel.

Net zoals met bomen zuigt de muur vocht op vanuit de grond, omdat de van der waals verbindingen van water een lichte optrekkende kracht bewerkstelligen, wanneer een meter boven de grond het water langzaam verdampt door de zon.

Dit vochtprobleem is zo’n beetje dé nachtmerrie voor huizenbezitters/kopers, omdat het een aanpassing van de fundering vraagt.

Met onderkappen of onderzagen los je dit permanent op, maar het is een zeer arbeidsintensieve oplossing met risico tot verzakking als je het niet goed doet. Vandaar dat ik opzoek ben naar een oplossing in de vorm van een slee oid. om zonder al te veel energie een rechte zaagsnede te kunnen maken.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2022 09:22:25 ]
pi_203455099
Onderzagen heeft mijn voorkeur t.o.v. onderkappen, omdat het optisch wat minder schade aanbrengt aan de muur (zowel binnen als buiten).
pi_203455140
Ik zat zelf te denken aan een rails maken, die parallel loopt (in breedte en hoogte) ten opzichte van de muur, waar je dan een plateau met flenswielen op kan zetten. Dan zou je nog iets moeten verzinnen om de betonkettingzaag daar horizontaal op te bevestigen. Dit bevestigingspunt zou dan ook moeten kunnen roteren, omdat de kettingzaag centimeter voor centimeter door de muur heen moet.

Maar zoiets maken doe ik liever niet als een dergelijk hulpmiddel al bestaat.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-02-2022 09:31:06 ]
pi_203455228
Zelf rails maken en met een betonkettingzaag lijkt me niet de mooiste oplossing.
huur een goede wandzaag

bijvoorbeeld bij boels:
https://www.boels.com/nl-(...)hoogfrequent/p/10988
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_203455319
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 09:36 schreef gianni61 het volgende:
Zelf rails maken en met een betonkettingzaag lijkt me niet de mooiste oplossing.
huur een goede wandzaag
[ afbeelding ]

bijvoorbeeld bij boels:
https://www.boels.com/nl-(...)hoogfrequent/p/10988
Ziet er goed uit. Ga ik even verder induiken.

Wel lijkt het erop dat deze zaag niet diep genoeg komt om alleen vanaf de buitenkant te zagen. Dat zou betekenen dat je ook vanuit binnenshuis naar de andere zaagsnede toe moet zagen, en ik had er op gehoopt dat ik dit kon voorkomen.

Bedankt voor de tip! Ik ga hier even wat meer onderzoek naar doen.
pi_203455339
Dit hierboven moet ik gelijk intrekken. Maximale zaagdiameter van ruim een meter moet voldoende zijn.

Bedankt!
pi_203455365
Ze hebben ook nog een versie van 1600mm ;)
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_203455417
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 09:46 schreef gianni61 het volgende:
Ze hebben ook nog een versie van 1600mm ;)
Perfect. Ontzettend bedankt voor de tip.

Enige waar ik nog mee zit is de dikte van de zaagsnede. Deze moet dik genoeg zijn om een waterkering te kunnen vermetselen. Aan de andere kant is een tweede zaagsnede maken ook geen ramp. Als ik (om en nabij) de voeg er tussenuit kan slijpen, dan is het voldoende.

Gaat een spannende klus worden, als het allemaal doorgaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')