abonnement Unibet Coolblue
pi_203409803
Beste allemaal,

Aangezien ik het leuk vind om de bijbel te lezen en bestuderen en daar graag ook over uitwissel, open ik dit topic om bijbelverhalen onder de loep te nemen.

De bijbel is een van de belangrijkste boeken (of eigenlijk: bundel geschriften) ter wereld, het meest vertaalde en meest gelezen boek ooit, en daar is een goede reden voor: het is hartstikke interessant en heeft gigantisch veel diepgang. Het heeft een enorme rol gespeeld in de geschiedenis van de wereld en in onze maatschappij. Zelfs zonder er bewust van te zijn, worden wij door de bijbel beinvloed: in onze cultuur, in onze taal, onze normen en waarden. Als je de bijbel leest en bestudeert, ontdek je dat er altijd weer iets nieuws is en dat je eigenlijk nooit uitgestudeerd raakt. Daarom verdient de bijbel een speciaal topic.

Dit topic is wel bedoeld:

1) Om teksten te bestuderen
2) Om van perspectief uit te wisselen
3) Om vragen te stellen en beantwoorden

Dit topic is niet bedoeld:
1) Om gelovigen te vertellen dat het idioten/dwazen en dergelijke zijn
2) Om te bewijzen dat de bijbel niet/wel betrouwbaar is
3) Om andere religies/filosofieen te bespreken

Het gaat hier dus puur om de bestudering van bijbelteksten. Is er een tekst die je opmerkelijk vindt, heb je een vraag, een stelling? Plaats het hier en we dan zien we wel wat eruit komt.

Probeer het ontopic en respectvol te houden.

Veel plezier gewenst.
  Beste debater 2022 zondag 30 januari 2022 @ 18:15:34 #2
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_203436222
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 januari 2022 20:05 schreef KereldeGrote het volgende:
Gelovigen zijn dwazen. Vooral als ze nog geloven in een zesdaagse schepping...

Dat soort mensen kan beter de eer aan zichzelf houden en geen topics openen. Mentaal gehandicapten doen dat toch ook niet?
Dit lijkt me niet nodig.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_203436274
TS, je zou het gilgamesh-epos ernaast moeten lezen/bestuderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Gilgamesj-epos
pi_203436324
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 21:24 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Beste allemaal,

Aangezien ik het leuk vind om de bijbel te lezen en bestuderen en daar graag ook over uitwissel, open ik dit topic om bijbelverhalen onder de loep te nemen.

De bijbel is een van de belangrijkste boeken (of eigenlijk: bundel geschriften) ter wereld, het meest vertaalde en meest gelezen boek ooit, en daar is een goede reden voor: het is hartstikke interessant en heeft gigantisch veel diepgang. Het heeft een enorme rol gespeeld in de geschiedenis van de wereld en in onze maatschappij. Zelfs zonder er bewust van te zijn, worden wij door de bijbel beinvloed: in onze cultuur, in onze taal, onze normen en waarden. Als je de bijbel leest en bestudeert, ontdek je dat er altijd weer iets nieuws is en dat je eigenlijk nooit uitgestudeerd raakt. Daarom verdient de bijbel een speciaal topic.

Dit topic is wel bedoeld:

1) Om teksten te bestuderen
2) Om van perspectief uit te wisselen
3) Om vragen te stellen en beantwoorden

Dit topic is niet bedoeld:
1) Om gelovigen te vertellen dat het idioten/dwazen en dergelijke zijn
2) Om te bewijzen dat de bijbel niet/wel betrouwbaar is
3) Om andere religies/filosofieen te bespreken

Het gaat hier dus puur om de bestudering van bijbelteksten. Is er een tekst die je opmerkelijk vindt, heb je een vraag, een stelling? Plaats het hier en we dan zien we wel wat eruit komt.

Probeer het ontopic en respectvol te houden.

Veel plezier gewenst.
Dan heb ik alvast een eerste: Ik snap Lucas 4:25-29 niet.
  Beste debater 2022 zondag 30 januari 2022 @ 19:21:05 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_203437171
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:24 schreef -Sigaartje het volgende:
Lucas 4:25-29
Deze verzen dienen verstaan te worden, zeg ik op basis van traditie, als de voorspelling dat Jezus niet enkel de zonden van de Joden op zich zou nemen, maar van alle mensen, meer specifiek de heidenen. Daarbij staan de weduwe van Sarepta en Naäman de Syriër symbool, of als prototype, voor de heidenen. Het past in het verhaal van een profeet die voor zijn eigen volk is gezonden, niet wordt gehoord, en juist door lieden buiten dat volk wordt aangenomen.

Deze verzen zijn echter in de loop der tijd ook ingezet om een virulent antisemitisch plaatje te creëren, waarbij het bijna dogma werd dat de Joden als geheel verworpen zouden zijn door Jezus, en de heidenen hun plaats zouden innemen. Vervangingstheologie.

Mijn persoonlijke lezing is dat het heilsoffer van Christus universeel is en voor allen geldend.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_203439498
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Deze verzen dienen verstaan te worden, zeg ik op basis van traditie, als de voorspelling dat Jezus niet enkel de zonden van de Joden op zich zou nemen, maar van alle mensen, meer specifiek de heidenen. Daarbij staan de weduwe van Sarepta en Naäman de Syriër symbool, of als prototype, voor de heidenen. Het past in het verhaal van een profeet die voor zijn eigen volk is gezonden, niet wordt gehoord, en juist door lieden buiten dat volk wordt aangenomen.

Deze verzen zijn echter in de loop der tijd ook ingezet om een virulent antisemitisch plaatje te creëren, waarbij het bijna dogma werd dat de Joden als geheel verworpen zouden zijn door Jezus, en de heidenen hun plaats zouden innemen. Vervangingstheologie.

Mijn persoonlijke lezing is dat het heilsoffer van Christus universeel is en voor allen geldend.
Ah nu snap ik het! Het was de tekst van vandaag in het bijbelboekje, maar die uitleg stond er niet bij.
pi_203476883
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 21:58 schreef -Sigaartje het volgende:

[..]
Ah nu snap ik het! Het was de tekst van vandaag in het bijbelboekje, maar die uitleg stond er niet bij.
Ik ben het met de uitleg van EttovanBelgië eens.

Het gaat erom dat Jezus door de Joden zou worden verworpen (of in ieder geval de Joodse autoriteiten en degenen die hen volgden, aangezien praktisch alle eerste Christenen, duizenden, allemaal Joden waren), terwijl hij juist naar hen op de eerste plaats was gestuurd.

Echter denk ik dat we in deze tekst nog een aantal elementen kunnen herkennen, thema's, die verwijzen naar elementen in de rest van de bijbel en de tekst daarom nog meer lading geven.

Weduwen: weduwen zijn vrouwen zonder man. De relatie tussen God en mens wordt vergeleken met een huwelijk. Wij dienen van de zonde te worden gescheiden en te trouwen met God: 2 Korinthiërs 11:2 Want ik beijver mij voor u met een ijver van God. Ik heb u immers ten huwelijk gegeven aan één Man om u als een reine maagd aan Christus voor te stellen.

Romeinen 7:1Of, broeders, weet u niet - ik spreek immers tot mensen die de wet kennen - dat de wet over de mens heerst zolang hij leeft?
2 Want de gehuwde vrouw is door de wet gebonden aan de man zolang hij leeft. Als de man echter gestorven is, is zij ontslagen van de wet die haar aan de man bond.
3 Daarom dan, als zij de vrouw van een andere man wordt terwijl haar man leeft, zal zij een overspelige genoemd worden. Als haar man echter gestorven is, is zij vrij van de wet, zodat zij geen overspelige is als zij de vrouw van een andere man wordt.
4Zo, mijn broeders, bent u ook door het lichaam van Christus gedood met betrekking tot de wet, opdat u aan een Ander zou toebehoren, namelijk aan Hem Die uit de doden opgewekt is, opdat wij vrucht zouden dragen voor God.

Deze weduwen stellen dus in spirituele zin volkeren voor die opnieuw konden 'trouwen', met God, maar niet allemaal waren ze daartoe bereid.

Elia: de profeet ten tijde van grote afgoderij onder Ahab en Jezebel. Johannes de Doper, de voorloper van Christus, wordt vergeleken met Elia, en heeft dezelfde geest en kracht: Lukas 1:17 En hij zal voor Hem uit gaan in de geest en de kracht van Elia, om het hart van de vaderen te bekeren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de bedachtzaamheid van de rechtvaardigen, om voor de Heere een toegerust volk gereed te maken.

Elia wordt dus specifiek gekoppeld aan een taak om het volk van God weer tot hun God te doen keren, zoals ook Johannes de Doper vlak voor de terugkomst van Christus.

3,5 jaar geen regen: Regen wordt in de bijbel als symbool gebruikt voor de heilige geest die neerdaalt op de mensen, als regen die de grond bevrucht en zorgt dat die veel vruchtendragende planten voortbrengt, en het leven-gevende Woord van God. Een droogte van 3,5 jaar leidt tot een grote hongersnood.

Hongersnood: letterlijke honger omdat er niets groeide, maar ook spirituele honger: honger naar het woord van God. Brood is een symbool voor Jezus Christus, die zichzelf vergelijk het met manna en het ware brood dat uit de hemelen is gekomen: Johannes 6:32 Jezus dan zei tegen hen: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Niet Mozes heeft u het brood uit de hemel gegeven, maar Mijn Vader geeft u het ware brood uit de hemel.
33 Want het brood van God is Hij Die uit de hemel neerdaalt en aan de wereld het leven geeft.
34 Zij zeiden dan tegen Hem: Heere, geef ons altijd dat brood.
35 En Jezus zei tegen hen: Ik ben het Brood des levens; wie tot Mij komt, zal beslist geen honger hebben, en wie in Mij gelooft, zal nooit meer dorst hebben.

3,5 jaar geen reden en hongersnood is dus ook een spirituele honger door een gebrek aan het levende water en het brood des levens.

De periode van 3,5 jaar komen we herhaaldelijk tegen en houdt verband met 2 specifieke tijden:

- De tijd van Jezus' missie op aarde, die 3,5 jaar duurde
- De tijd van onderdrukking door de 'man van zonde', die 3,5 profetische jaren duurt.

In deze 3,5 profetische jaren van zonde, is ook sprake van spirituele honger door een gebrek aan de geest van God en het spirituele brood, het Woord van God.

Elia bidde dat het niet zou regenen vanwege de grote afgoderij in het land. Israël was ver afgedwaald van God, hij dacht dat hij de enige trouwe dienaar was (dat was hij niet, maar het land was er niet best aan toe).

Door naar dit tijdperk te verwijzen, vergelijk Jezus de aanwezigen (waarschijnlijk grotendeels Joodse autoriteiten) dus met afgodendienaars die het niet verdienen om Gods zegeningen te ontvangen. Zelfs de heidenen (zoals in het verhaal) zijn die zegeningen meer waard dan hen.

Dit raakt een gevoelige snaar, aangezien deze lieden een hoge pet van zichzelf ophadden. Ze werden in hun trots gekrenkt en ontstoken daarom in woede.

Over Elia en de profetische en typologische betekenis van de gebeurtenissen in zijn leven kunnen we ontzettend uitweiden, maar voor dit verhaal dekt dit ongeveer de lading denk ik.

Voor ons als moderne Christenen is het denk ik een waarschuwing: ook wij kunnen beetje bij beetje terugvallen in onze vleselijke manier van denken, doordat we steeds een beetje verder afdwalen van God. We kunnen er zelf van overtuigd zijn dat we God nog dienen of aan de goede kant staan, terwijl God eigenlijk een appeltje met ons te schillen heeft. We kunnen zelfs gaan neerkijken op niet-Christenen, zoals de Joden daar ook een handje van hadden.

Laten we dus oppassen dat ook wij de boot niet missen door onze ontrouw en te waken voor de houding die we hebben naar God toe, onze praktische invulling van ons geloof en hoe we ons opstellen tegen niet-gelovigen, die we juist dienen te dienen. Dat is een van de boodschappen die ik er zelf uithaal.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 03-02-2022 10:46:24 ]
pi_203490451
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 18:15 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dit lijkt me niet nodig.
Dat was een grapje... Omdat Ali dit expliciet had gevraagd...
Maar de fok gestapo kan er niet tegen, meteen weer verwijderen...

Maar goed, mensen die geloven in een zesdaagse schepping leven toch nog in de middeleeuwen (en zelfs daar zouden ze een minderheid zijn)..
pi_203660307
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Deze verzen dienen verstaan te worden, zeg ik op basis van traditie, als de voorspelling dat Jezus niet enkel de zonden van de Joden op zich zou nemen, maar van alle mensen, meer specifiek de heidenen. Daarbij staan de weduwe van Sarepta en Naäman de Syriër symbool, of als prototype, voor de heidenen. Het past in het verhaal van een profeet die voor zijn eigen volk is gezonden, niet wordt gehoord, en juist door lieden buiten dat volk wordt aangenomen.

Deze verzen zijn echter in de loop der tijd ook ingezet om een virulent antisemitisch plaatje te creëren, waarbij het bijna dogma werd dat de Joden als geheel verworpen zouden zijn door Jezus, en de heidenen hun plaats zouden innemen. Vervangingstheologie.

Mijn persoonlijke lezing is dat het heilsoffer van Christus universeel is en voor allen geldend.
Het evangelie was in eerste instantie voor de joden in Israël, maar een groot deel van de bevolking wilde dit niet aannemen.

Er staat ook ergens dat het eerst voor de Jood was maar ook voor de "griek" wat dus symbool staat voor alle niet joden of te wel de heidenen.

Maar zoals Paulus meermaals aanhaalt, is het volk nooit geheel verstoten en dat dus de gelovigen uit de heiden het nieuwe Israël zouden zijn.
Want wij christenen zijn juist als wilde loot geënt op de stam.

Israël is de stam en wij worden door ons geloof daarop geënt.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 09:26:44 #10
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203669744
quote:
0s.gif Op maandag 14 februari 2022 16:19 schreef sjoemie1985 het volgende:
Er staat ook ergens dat het eerst voor de Jood was maar ook voor de "griek" wat dus symbool staat voor alle niet joden of te wel de heidenen.
Door Jezus "honden" genoemd. :)

En hond was nou niet bepaald vlijend lijkt me.
pi_203670985
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 09:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Door Jezus "honden" genoemd. :)

En hond was nou niet bepaald vlijend lijkt me.
Op welke bijbel tekst baseer jij dat?
En het je het over de joden of de heidenen?

Want wat een christen nu vaak een heiden noemt, was in die tijd anders.
Voor Israël/ de joden waren toen alle niet
Joden heidenen. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 10:42:01 #12
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203671093
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 10:33 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Op welke bijbel tekst baseer jij dat?
En het je het over de joden of de heidenen?

Want wat een christen nu vaak een heiden noemt, was in die tijd anders.
Voor Israël/ de joden waren toen alle niet
Joden heidenen. ;)
marcus 7, matth 15

Jezus noemt heidenen honden.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 15-02-2022 10:55:57 ]
pi_203671653
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 10:42 schreef hoatzin het volgende:

[..]
marcus 7, matth 15

Jezus noemt heidenen honden.
Ik zal proberen het uit te leggen.

je moet ten eerste weten dat Jezus in eerste instantie is gekomen om het ware evangelie bekend te maken onder de joodse bevolking.
En de betreffende vrouw was dat niet en in eerste instantie gaf Hij haar überhaupt geen aandacht .
Waarschijnlijk om te kijken hoe vast haar geloof werkelijk was of dat ze snel zou opgeven.
Dus daarom denk ik dat Hij ook zegt dat het niet goed is om het brood van de kinderen weg te geven aan de honden.
Wat zoiets betekend als dat het evangelie (het brood) niet meteen afgepakt moet worden van de gene voor wie het in eerste instantie bedoelt is (de kinderen/ Joden).
Maar toch blijft zij volharden in het geloof dat Jezus haar dochter kan en ook wel wil genezen.
Dus ze zegt dat de kruimeltjes op de grond vallen en dat daar de honden een beetje kracht uit halen.
En die kruimels zijn wellicht de woorden die toch zijdelings ook bij de niet joden terecht komen en dat het gene wat Jezus verkondigt toch ook wel deels voor die mensen is.
Ze gaat dus diep door het stof om toch de genezing te krijgen voor haar dochter.
De vrouw stelt zich zelf uiteindelijk ook gelijk met een hond, die toch ook van de kruimeltjes eten.

Ze wordt niet eens boos dat Jezus haar er überhaupt mee vergelijkt is dat niet ook heel bijzonder, ik denk dat als jij die vrouw was dat jij uit je slof zou schieten vermoed ik. ;)

Maar dit stuk maakt dus ook duidelijk dat als we volharden in ons geloof of juist ons zeer nederig durven op te stellen naar God toe dat we zullen ontvangen waar we om vragen.

Wat niet betekend dat we echt alles zullen ontvangen wat we vragen, dus geen nieuwe porsche bijvoorbeeld.
Maar als je in strijd bent met of moeten blijven bij je huidige werkgever of dat je juist iets anders moet gaan doen.
Dat je God dus ook mag vragen om zijn hulp of zelfs een teken ontvangen, waar aan je kunt herkennen wat je keuze moet zijn.
Dat je God dus vraagt om bijvoorbeeld een totaal voor je zelf onlogisch teken wat dient als bevestiging om een bepaalde keuze te maken en ook dan mag je ook als zekerheid soms om nog een teken te vragen.

Als je die hele tekst ook leest, lees je zelfs dat zij Jezus al noemt naar wie hij óók is: Zoon van David.
Zie had dus al door wie Jezus werkelijk was.
Mogelijk kende zij ook wat geschriften daar over, wat dus de bevolking en anderen rondom Jezus waarschijnlijk grotendeels nog niet door hadden, had zij wel door. ondanks dat zij dus een niet Jood was.

[ Bericht 7% gewijzigd door sjoemie1985 op 15-02-2022 11:42:19 ]
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 11:50:51 #14
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203671879
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 11:35 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Ik zal proberen het uit te leggen.

je moet ten eerste weten dat Jezus in eerste instantie is gekomen om het ware evangelie bekend te maken onder de joodse bevolking.
En de betreffende vrouw was dat niet en in eerste instantie gaf Hij haar überhaupt geen aandacht .
Waarschijnlijk om te kijken hoe vast haar geloof werkelijk was of dat ze snel zou opgeven.
Oh dat had Jezus (God dus) niet eens door?
quote:
Dus daarom denk ik dat Hij ook zegt dat het niet goed is om het brood van de kinderen weg te geven aan de honden.
Wat zoiets betekend als dat het evangelie (het brood) niet meteen afgepakt moet worden van de gene voor wie het in eerste instantie bedoelt is (de kinderen/ Joden).
Maar toch blijft zij volharden in het geloof dat Jezus haar dochter kan en ook wel wil genezen.
Dus ze zegt dat de kruimeltjes op de grond vallen en dat daar de honden een beetje kracht uit halen.
En die kruimels zijn wellicht de woorden die toch zijdelings ook bij de niet joden terecht komen en dat het gene wat Jezus verkondigt toch ook wel deels voor die mensen is.
Ze gaat dus diep door het stof om toch de genezing te krijgen voor haar dochter.
De vrouw stelt zich zelf uiteindelijk ook gelijk met een hond, die toch ook van de kruimeltjes eten.

Ze wordt niet eens boos dat Jezus haar er überhaupt mee vergelijkt is dat niet ook heel bijzonder, ik denk dat als jij die vrouw was dat jij uit je slof zou schieten vermoed ik. ;)

Maar dit stuk maakt dus ook duidelijk dat als we volharden in ons geloof of juist ons zeer nederig durven op te stellen naar God toe dat we zullen ontvangen waar we om vragen.

Wat niet betekend dat we echt alles zullen ontvangen wat we vragen, dus geen nieuwe porsche bijvoorbeeld.
Maar als je in strijd bent met of moeten blijven bij je huidige werkgever of dat je juist iets anders moet gaan doen.
Dat je God dus ook mag vragen om zijn hulp of zelfs een teken ontvangen, waar aan je kunt herkennen wat je keuze moet zijn.
Dat je God dus vraagt om bijvoorbeeld een totaal voor je zelf onlogisch teken wat dient als bevestiging om een bepaalde keuze te maken en ook dan mag je ook als zekerheid soms om nog een teken te vragen.

Als je die hele tekst ook leest, lees je zelfs dat zij Jezus al noemt naar wie hij óók is: Zoon van David.
Zie had dus al door wie Jezus werkelijk was.
Mogelijk kende zij ook wat geschriften daar over, wat dus de bevolking en anderen rondom Jezus waarschijnlijk grotendeels nog niet door hadden, had zij wel door. ondanks dat zij dus een niet Jood was.
Een hele lap tekst die niet uitlegt waarom Jezus heidenen (anders gelovigen) honden noemt.

In jouw optiek: God noemt ongelovigen honden.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 14:04:06 #15
498815 -Mellon-
Vriend in het Sindarijns
pi_203673507
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 11:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Oh dat had Jezus (God dus) niet eens door?
[..]
Een hele lap tekst die niet uitlegt waarom Jezus heidenen (anders gelovigen) honden noemt.

In jouw optiek: God noemt ongelovigen honden.
Joden worden schapen genoemd, Jezus is herder en heidenen honden. Ook honden hebben een plaats bij de herder en kunnen hem dienen.

  dinsdag 15 februari 2022 @ 14:56:40 #16
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203674190
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 14:04 schreef -Mellon- het volgende:

[..]
Joden worden schapen genoemd, Jezus is herder en heidenen honden. Ook honden hebben een plaats bij de herder en kunnen hem dienen.

[ afbeelding ]
Leuk geprobeerd.

Ik heb ook een gristelijke website gezien waar wordt uitgelegd dat Jezus geen "honden" zei maar "hondekens". Dus geen grote ruige rothonden maar lieve kleine schoothondjes. Dan komt het niet zo hard aan.

Ook leuk gevonden overigens.
pi_203674428
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 14:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Leuk geprobeerd.

Ik heb ook een gristelijke website gezien waar wordt uitgelegd dat Jezus geen "honden" zei maar "hondekens". Dus geen grote ruige rothonden maar lieve kleine schoothondjes.
Niet alleen "gristelijke websites"; het Griekse "kunarion" i.p.v. "kuon" (hond) lijkt inderdaad een verkleinwoord te zijn dat alleen op die beide tekstplaatsen wordt gebruikt in het NT. Zie b.v.

http://lexiconcordance.com/greek/2952.html
-
pi_203674449
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 14:04 schreef -Mellon- het volgende:

[..]
Joden worden schapen genoemd, Jezus is herder en heidenen honden. Ook honden hebben een plaats bij de herder en kunnen hem dienen.

[ afbeelding ]
Dus de heidenen moeten de commando's van jezus interpreteren om de joden te sturen? :?
  dinsdag 15 februari 2022 @ 15:34:31 #19
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203674787
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 15:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Niet alleen "gristelijke websites"; het Griekse "kunarion" i.p.v. "kuon" (hond) lijkt inderdaad een verkleinwoord te zijn dat alleen op die beide tekstplaatsen wordt gebruikt in het NT. Zie b.v.

http://lexiconcordance.com/greek/2952.html
Zekers, hondekens of hondjes, maar deze websites leggen uit dat het daarom lieve hondjes zijn en geen gemene grote bijters. Om daarmee Jezus' uitspraak te verzachten.

[ Bericht 2% gewijzigd door hoatzin op 15-02-2022 15:40:26 ]
  dinsdag 15 februari 2022 @ 15:38:36 #20
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203674849
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 15:13 schreef MAY-be het volgende:

[..]
Dus de heidenen moeten de commando's van jezus interpreteren om de joden te sturen? :?
Zij begrepen als eerste de hoedanigheid van Jezus (de Kananese vrouw, de centurion bij het kruis die eigenlijk een soort van eerste credo uitsprak...) De discipelen die hem dagelijks meemaakten worden daarentegen als sukkels afgeschilderd die eigenlijk niets snappen.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 15:45:34 #21
498815 -Mellon-
Vriend in het Sindarijns
pi_203674946
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 14:56 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Leuk geprobeerd.

Ik heb ook een gristelijke website gezien waar wordt uitgelegd dat Jezus geen "honden" zei maar "hondekens". Dus geen grote ruige rothonden maar lieve kleine schoothondjes. Dan komt het niet zo hard aan.

Ook leuk gevonden overigens.
Heeft niks met leuk proberen te maken. Ik zie er niks negatiefs in. In het verhaal worden joden met schapen vergeleken, de hondjes zitten echter bij de tafel waar hun heer eet.



In het verhaal prees Jezus zelfs de vrouw voor haar geloof door het antwoord die ze gaf en hielp haar.
  dinsdag 15 februari 2022 @ 16:29:25 #22
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203675468
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 15:45 schreef -Mellon- het volgende:

[..]
Heeft niks met leuk proberen te maken. Ik zie er niks negatiefs in. In het verhaal worden joden met schapen vergeleken, de hondjes zitten echter bij de tafel waar hun heer eet.

[ afbeelding ]

In het verhaal prees Jezus zelfs de vrouw voor haar geloof door het antwoord die ze gaf en hielp haar.
Prima hoor als jij dat er uit wilt halen.
pi_203696619
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 09:26 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Door Jezus "honden" genoemd. :)

En hond was nou niet bepaald vlijend lijkt me.
Ik denk dat hij dat doet omdat de joden de heidenen als honden beschouwden, niet omdat hij dat zelf ook deed. Dat was toen de cultuur, de mindset, ook van die vrouw zelf.
pi_203698825
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat hij dat doet omdat de joden de heidenen als honden beschouwden, niet omdat hij dat zelf ook deed. Dat was toen de cultuur, de mindset, ook van die vrouw zelf....
... en dus waarschijnlijk ook van Jezus. Tenminste, als je Jezus niet idealiseert en gelooft dat hij een godmens was.
-
  donderdag 17 februari 2022 @ 08:37:31 #25
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203698910
quote:
0s.gif Op woensdag 16 februari 2022 22:07 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Ik denk dat hij dat doet omdat de joden de heidenen als honden beschouwden,
Ja dat denk ik ook.
quote:
niet omdat hij dat zelf ook deed.
Jezus was een volbloed jood.
quote:
Dat was toen de cultuur, de mindset, ook van die vrouw zelf.
Deze houding heeft ze bijna de kop gekost. En hun prachtige stad en tempel.
pi_203699142
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 08:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]
... en dus waarschijnlijk ook van Jezus. Tenminste, als je Jezus niet idealiseert en gelooft dat hij een godmens was.
Gezien zijn houding jegens heidenen, met wie hij vrijelijk associeert, eet, converseert, geneest, aanmoedigt, verdedigt, denk ik niet, op basis van de evangeliën.
pi_203699165
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 08:37 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ja dat denk ik ook.
[..]
Jezus was een volbloed jood.
Je 'ras' bepaalt je gedrag niet.
.
  donderdag 17 februari 2022 @ 09:23:25 #28
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203699425
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 08:59 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Je 'ras' bepaalt je gedrag niet.
.
Je cultuur wel. Wat is je punt?
pi_203700058
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 09:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Je cultuur wel. Wat is je punt?
Dat begrijp je best wat mijn punt is.
  donderdag 17 februari 2022 @ 10:48:48 #30
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203701023
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Dat begrijp je best wat mijn punt is.
Nee dat begrijp ik niet.
quote:
Gezien zijn houding jegens heidenen, met wie hij vrijelijk associeert, eet, converseert, geneest, aanmoedigt, verdedigt, denk ik niet, op basis van de evangeliën.
Dit strookt dan niet met deze passage. Hoe moeten we deze onvriendelijke en neerbuigende houding van Jezus volgens jou uitleggen?
pi_203701141
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:48 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Nee dat begrijp ik niet.
[..]
Dit strookt dan niet met deze passage. Hoe moeten we deze onvriendelijke en neerbuigende houding van Jezus volgens jou uitleggen?
Het was een demonstratie voor andere joden met deze houding die dergelijke gedachten hadden, in het bijzonder de discipelen zelf.

Na haar antwoord was haar dochter meteen genezen.
  donderdag 17 februari 2022 @ 11:25:05 #32
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203701595
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 10:55 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Het was een demonstratie voor andere joden met deze houding die dergelijke gedachten hadden, in het bijzonder de discipelen zelf.
Aha, en uit de evangeliën blijkt duidelijk dat de leerlingen hier wat van opstaken?

Niet dus, ze worden voortdurend als domoren neergezet die blijkbaar weinig leren!
quote:
Na haar antwoord was haar dochter meteen genezen.
Ja uiteraard. Genezing hangt af van een ander. Dit zie je nu nog bij voorbedes en dergelijke.

Was de moeder niet naar Jezus gegaan dan was de dochter niet genezen. Dit is uiteraard rechtvaardig...
pi_203701640
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:25 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Aha, en uit de evangeliën blijkt duidelijk dat de leerlingen hier wat van opstaken?

Niet dus, ze worden voortdurend als domoren neergezet die blijkbaar weinig leren!

Pas na Jezus' dood en wederopstanding begon te dagen wat er nu eigenlijk was gebeurd inderdaad, en op de weg naar Emaüs.

quote:
Ja uiteraard. Genezing hangt af van een ander. Dit zie je nu nog bij voorbedes en dergelijke.

Was de moeder niet naar Jezus gegaan dan was de dochter niet genezen. Dit is uiteraard rechtvaardig...
Dus Jezus geneest iemand en jij vindt dat een reden om te klagen.

Ieder zijn ding.
  donderdag 17 februari 2022 @ 11:40:51 #34
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203701815
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Pas na Jezus' dood en wederopstanding begon te dagen wat er nu eigenlijk was gebeurd inderdaad, en op de weg naar Emaüs.
Hoe komt het dan toch dat de heidenen zoals deze Kananese vrouw en ook de centurion bij Jezus'graf spontaan de boodschap en persoon van Jezus herkenden? En zijn eigen leerlingen, die hem dagelijks meemaakten, er voortdurend maar weinig van snapten?
quote:
[..]
Dus Jezus geneest iemand en jij vindt dat een reden om te klagen.

Ieder zijn ding.
Je draait er weer lekker omheen he?
pi_203701890
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:40 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Hoe komt het dan toch dat de heidenen zoals deze Kananese vrouw en ook de centurion bij Jezus'graf spontaan de boodschap en persoon van Jezus herkenden? En zijn eigen leerlingen, die hem dagelijks meemaakten, er voortdurend maar weinig van snapten?
Misschien omdat de heidenen geen wereldse messias verwachten die de Romeinen zou verdrijven en Israel tot het summum van de wereld zou maken.

quote:
Je draait er weer lekker omheen he?
Nee, ik vind je opmerking eerlijk gezegd behoorlijk stompzinnig.

Wat is er mis mee dat Jezus een kind geneest op verzoek van een moeder?

Moet dat kind dat per se zelf vragen? Wat als het te ziek was om uit bed te komen? Of simpelweg te jong?

Ik vind het klagen om het klagen, muggenziften, faultfinding. Jezus doet iets positief, en jij gebruikt dat om hem van onrechtvaardigheid te beschuldigen. Je lijkt wel een farizeeër, die deden dat ook. 'Oohhh, hij geneest iemand op de sabbat, hij breekt de wet'. Vermoeiend.
  donderdag 17 februari 2022 @ 11:55:39 #36
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203701959
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 11:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Misschien omdat de heidenen geen wereldse messias verwachten die de Romeinen zou verdrijven en Israel tot het summum van de wereld zou maken.
zoals de profetieën zeiden? Je weet wel: eeuwige vrede en zo..

Misschien hoor...misschien ook niet.
quote:
[..]
Nee, ik vind je opmerking eerlijk gezegd behoorlijk stompzinnig.

Wat is er mis mee dat Jezus een kind geneest op verzoek van een moeder?

Moet dat kind dat per se zelf vragen? Wat als het te ziek was om uit bed te komen? Of simpelweg te jong?

Ik vind het klagen om het klagen, muggenziften, faultfinding. Jezus doet iets positief, en jij gebruikt dat om hem van onrechtvaardigheid te beschuldigen. Je lijkt wel een farizeeër, die deden dat ook. 'Oohhh, hij geneest iemand op de sabbat, hij breekt de wet'. Vermoeiend.
ok. Sorry dat ik je vermoei.

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 17-02-2022 12:04:57 ]
pi_203704609
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 februari 2022 11:50 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Oh dat had Jezus (God dus) niet eens door?
[..]
Een hele lap tekst die niet uitlegt waarom Jezus heidenen (anders gelovigen) honden noemt.

In jouw optiek: God noemt ongelovigen honden.
Hij maakt hooguit de vergelijking van dat het evangelie niet voor hen bedoelt was in eerste instantie, met het geven van het brood van kinderen aan honden.

Het is een vergelijking en ik denk niet dat hij letterlijk heeft willen zeggen dat heidenen, honden zijn.

En heidenen waren in die tijd, iedereen die geen Jood was.
en dan maakte het ook niet uit of men ergens anders in geloofde of nergens in.
ze konden in ieder geval niet geloven in de zogenaamde "oerknal"/ uitdijing van heelal of hoe de theorie ook heet tegenwoordig, want die bestond toen nog niet.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 17 februari 2022 @ 17:04:27 #38
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_203706145
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 15:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Hij maakt hooguit de vergelijking van dat het evangelie niet voor hen bedoelt was in eerste instantie, met het geven van het brood van kinderen aan honden.

Het is een vergelijking en ik denk niet dat hij letterlijk heeft willen zeggen dat heidenen, honden zijn.
Ok ik bak het wat bont. Maar netjes is het niet van de heiland.
quote:
En heidenen waren in die tijd, iedereen die geen Jood was.
en dan maakte het ook niet uit of men ergens anders in geloofde of nergens in.
ze konden in ieder geval niet geloven in de zogenaamde "oerknal"/ uitdijing van heelal of hoe de theorie ook heet tegenwoordig, want die bestond toen nog niet.
Hahaa die zit. _O_
pi_203719172
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 17:04 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Ok ik bak het wat bont. Maar netjes is het niet van de heiland.
[..]
Hahaa die zit. _O_
:P :P
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_205133496
In deze bizarre tijden ben ik steeds meer onderzoek gaan doen. Ik kan slecht tegen onduidelijkheid. Probeer vanuit meerdere hoeken zicht te krijgen over wat er gaande is.
Ik ben gelovig opgevoed maar heb er verder niks mee. Ik hoorde nu steeds vaker de term " mark of the beast voorbij komen. Is iemand hiermee bekend?

Ik werd nieuwsgierig dus ben vervolgens de bijbel aan het uitpluizen.
Moet zeggen dat nu ik de texten bewust lees dat er vrij veel bizarre gebeurtenissen in beschreven staan waar ik niks van wist. Of die stukken vermijden ze bewust in de kerkdienst?

Dit zijn overigens gewoon de dingen wat me opvalt. Geen kritiek.

1. Mark of the beast.
Een voorstelling? Een merkteken van het beest op het voorhoofd of rechter hand( ze zijn al micro-needles als een soort pleister die het "vaccin" op die manier inbrengen. Deze laat dan ook meteen een soort tatoeage achter. Zo kunnen ze de geprikte van de ongeprikte uit elkaar houden.
Dus soort Mark of the beast.
Zonder dit teken kan men niet kopen of verkopen.
Dit zie je nu in Iran. Voedselbonnen staan bij het digital ID op. Geen prik = Geen eten

Heeft iemand hier ook Openbaringen bestudeerd? Ik zou graag willen weten wat jullie daar van vinden
pi_205133531
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 03:02 schreef PinkyBrain het volgende:
In deze bizarre tijden ben ik steeds meer onderzoek gaan doen. Ik kan slecht tegen onduidelijkheid. Probeer vanuit meerdere hoeken zicht te krijgen over wat er gaande is.
Ik ben gelovig opgevoed maar heb er verder niks mee. Ik hoorde nu steeds vaker de term " mark of the beast voorbij komen. Is iemand hiermee bekend?

Ik werd nieuwsgierig dus ben vervolgens de bijbel aan het uitpluizen.
Moet zeggen dat nu ik de texten bewust lees dat er vrij veel bizarre gebeurtenissen in beschreven staan waar ik niks van wist. Of die stukken vermijden ze bewust in de kerkdienst?

Dit zijn overigens gewoon de dingen wat me opvalt. Geen kritiek.

1. Mark of the beast.
Een voorstelling? Een merkteken van het beest op het voorhoofd of rechter hand( ze zijn al micro-needles als een soort pleister die het "vaccin" op die manier inbrengen. Deze laat dan ook meteen een soort tatoeage achter. Zo kunnen ze de geprikte van de ongeprikte uit elkaar houden.
Dus soort Mark of the beast.
Zonder dit teken kan men niet kopen of verkopen.
Dit zie je nu in Iran. Voedselbonnen staan bij het digital ID op. Geen prik = Geen eten
Gewoon nieuwsgierig: Heb je deze uitleg zelf bedacht?

quote:
Heeft iemand hier ook Openbaringen bestudeerd? Ik zou graag willen weten wat jullie daar van vinden
De uitleg die ik kreeg over het beest is dat het alle politieke machten aanduidt. Het merkteken is het getal 666, geeft aan dat het menselijk is. Dus de menselijke wereldmacht. Waarom wordt het het beest genoemd? Vanwege het bloed dat de politiek had vergoten (kenmerk van een beest), blijkt uit de geschiedenis.
pi_205133892
quote:
0s.gif Op donderdag 17 februari 2022 17:04 schreef hoatzin het volgende:
Hahaa die zit. _O_
Als Sjoemie bij de hemelpoort mag komen, dan zal Jezus trots op hem zijn.

"Dank je wel Sjoemie, dat je al die jaren zovaak desinformatie hebt zitten spuien, geen enkele moeite hebt gedaan om je te verdiepen in Mijn prachtige schepping waar ik vanaf het begin zo bij was betrokken, en hebt zitten liegen en bedriegen omtrent wetenschap. De HEERE Jezus is heel erg trots op je. Hier, krijg je nog een extra consumptiemunt voor aan de bar".

:Y
-
pi_205133906
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 03:02 schreef PinkyBrain het volgende:

Ik ben gelovig opgevoed maar heb er verder niks mee. Ik hoorde nu steeds vaker de term " mark of the beast voorbij komen. Is iemand hiermee bekend?

Heeft iemand hier ook Openbaringen bestudeerd? Ik zou graag willen weten wat jullie daar van vinden
Ja. De Openbaringen-brief wordt tegenwoordig vooral gelezen vanwege zijn vele 'voorspellingen', apocalyptische ideeën en visioenen, maar was bij schrijven vooral bedoeld als troostbrief voor onderdrukte christenen. Dat je dezelfde soort thema's tegenkomt als nu is niet zo gek, maar het laat veel christenen toegeven aan een stevig staaltje apofenie (https://en.wikipedia.org/wiki/Apophenia) oftewel doorgeschoten patroonherkenning. Waar vervolgens complotdenken weer heel goed op gedijt, natuurlijk :7
-
  vrijdag 24 juni 2022 @ 11:14:00 #44
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205135192
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 03:02 schreef PinkyBrain het volgende:
In deze bizarre tijden ben ik steeds meer onderzoek gaan doen. Ik kan slecht tegen onduidelijkheid. Probeer vanuit meerdere hoeken zicht te krijgen over wat er gaande is.
Ik ben gelovig opgevoed maar heb er verder niks mee. Ik hoorde nu steeds vaker de term " mark of the beast voorbij komen. Is iemand hiermee bekend?

Ik werd nieuwsgierig dus ben vervolgens de bijbel aan het uitpluizen.
Moet zeggen dat nu ik de texten bewust lees dat er vrij veel bizarre gebeurtenissen in beschreven staan waar ik niks van wist. Of die stukken vermijden ze bewust in de kerkdienst?

Dit zijn overigens gewoon de dingen wat me opvalt. Geen kritiek.

1. Mark of the beast.
Een voorstelling? Een merkteken van het beest op het voorhoofd of rechter hand( ze zijn al micro-needles als een soort pleister die het "vaccin" op die manier inbrengen. Deze laat dan ook meteen een soort tatoeage achter. Zo kunnen ze de geprikte van de ongeprikte uit elkaar houden.
Dus soort Mark of the beast.
Zonder dit teken kan men niet kopen of verkopen.
Dit zie je nu in Iran. Voedselbonnen staan bij het digital ID op. Geen prik = Geen eten

Heeft iemand hier ook Openbaringen bestudeerd? Ik zou graag willen weten wat jullie daar van vinden
Ja en in WO II was de Jodenster "the mark of the beast". Probeer Openbaring te zien als een product van zijn tijd. Het is verder geraaskal van een geloofswaanzinnige. Beesten uit de zee, draken, luchten vol strijdende ruiters en engelen met bazuingeschal...
pi_205135704
@hoatzin

Wat kan het brein toch rare dingen bedenken he :P
  vrijdag 24 juni 2022 @ 12:30:11 #46
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205135808
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 12:17 schreef Libertarisch het volgende:
@:hoatzin

Wat kan het brein toch rare dingen bedenken he :P
gelukkig wel, anders werd het een saaie boel he?
pi_205135934
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 12:30 schreef hoatzin het volgende:

[..]
gelukkig wel, anders werd het een saaie boel he?
Ja, het leven moet vooral leuk blijven :P
pi_205165060
Ik vind Christendom ✝, Bijbel, kerk ⛪ prachtig.
Wat voelt het zo vredig als ik bid en uit Bijbel lees en meezing. Het maakt mij niet uit of het Orthodoxe kerk , katholieke kerk of protestantse kerk is en al is het mormonen of Jehova’s Getuigen.
Natuurlijk is de hindoetempels 🛕 en boeddhistische tempel ook vredig.
Jammer dat sommige gelovigen het verpesten en daarom worden mensen atheïst.
Wraak is zoet maar vergeving zoeter
pi_205165127
Wie zijn jullie favoriete straat predikussen?

Dorre Love - staat heel sterk in zijn woorden en is ook fors/confronterend in het verspreiden van de Bijbel. Wordt dagelijks aangevallen maar blijft volhouden, mad respect.

Pastor David - legt theorie uit de bijbel goed uit
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
  Beste debater 2022 dinsdag 28 juni 2022 @ 11:32:15 #50
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_205169253
quote:
0s.gif Op maandag 27 juni 2022 20:14 schreef KroketBroodje het volgende:
Wie zijn jullie favoriete straat predikussen?

Dorre Love - staat heel sterk in zijn woorden en is ook fors/confronterend in het verspreiden van de Bijbel. Wordt dagelijks aangevallen maar blijft volhouden, mad respect.

Pastor David - legt theorie uit de bijbel goed uit
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_205169436
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juni 2022 03:02 schreef PinkyBrain het volgende:
In deze bizarre tijden ben ik steeds meer onderzoek gaan doen. Ik kan slecht tegen onduidelijkheid. Probeer vanuit meerdere hoeken zicht te krijgen over wat er gaande is.
Ik ben gelovig opgevoed maar heb er verder niks mee. Ik hoorde nu steeds vaker de term " mark of the beast voorbij komen. Is iemand hiermee bekend?

Ik werd nieuwsgierig dus ben vervolgens de bijbel aan het uitpluizen.
Moet zeggen dat nu ik de texten bewust lees dat er vrij veel bizarre gebeurtenissen in beschreven staan waar ik niks van wist. Of die stukken vermijden ze bewust in de kerkdienst?

Dit zijn overigens gewoon de dingen wat me opvalt. Geen kritiek.

1. Mark of the beast.
Een voorstelling? Een merkteken van het beest op het voorhoofd of rechter hand( ze zijn al micro-needles als een soort pleister die het "vaccin" op die manier inbrengen. Deze laat dan ook meteen een soort tatoeage achter. Zo kunnen ze de geprikte van de ongeprikte uit elkaar houden.
Dus soort Mark of the beast.
Zonder dit teken kan men niet kopen of verkopen.
Dit zie je nu in Iran. Voedselbonnen staan bij het digital ID op. Geen prik = Geen eten

Heeft iemand hier ook Openbaringen bestudeerd? Ik zou graag willen weten wat jullie daar van vinden
Zelf vind ik Openbaringen ook een van de meest fascinerende en bijzondere boeken in de bijbel. Het roept vaak meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Toch ben ik ervan overtuigd dat het boek in zekere mate te decoderen is. Het is in code geschreven, maar in tegenstelling tot andere profeties in code/symbolen, is de code zelf ook geleverd.

Zo komen we allerlei symbolen tegen die we ook in het boek van Daniël tegenkomen. Het boek openbaringen verwijst ook naar andere gebeurtenissen, personen en locaties in de bijbel die allemaal op een bepaalde betekenis wijzen.

Zo kunnen we uit de bijbel zelf opmaken dat de volgende symbolen de volgende betekenis hebben:

Dier/Beest = koning of koninkrijk (Daniel 7:17)
Hoorn = konink of koninkrijk dat opstaat uit een ander koninkrijk (Openbaringen 17:12)
Kleine hoorn = godslasterlijke entiteit die uit een ander rijk opstaat (Daniel 7)
Zee/wateren = volkeren en naties (Openbaringen 17:15)
Wildernis/woestijn = tegengestelde van zee/wateren, dus plek met weinig of geen volkeren en naties, of plek waar Gods volk heen vlucht
Wind = oorlog/strijd: )Jeremie 49:36) Wind dat de wateren roert is dus oorlog tussen de naties.
Vrouw = spirituele entiteit/kerk (Jeremie 6:2)
Bruid = Gods trouwe kerk (2 Korinthiërs 11:2)
Prostituee = ontrouwe kerk, volgend uit vrouw en bruid
Babylon = rebellie tegen God, arrogantie, verlangen om Gods plaats in te nemen (Genesis 10, Daniel 3)
Egypte = rebellie tegen God door ontkenning van zijn autoriteit (Exodus 5:2)
Sodom en Gomorra = rebellie tegen God in de vorm van seksuele perversiteit (Judas 1:7)
Teken in voorhoofd = rechtvaardigheid door Gods wet in gedachten te houden (Deuteronomium 6:8 & Deuteroniomium 11:18)
Teken op hand = rechtvaardigheid door Gods wet in de praktijk te brengen (Deuteroniomium 11:18 & Deuteroniomium 11:18)
Trompet = oordeel (de Yobel, een trompet gemaakt van een ramshoorn, werd oa op de dag van het oordeel/verzoening geblazen)
Zon = symbool voor God/Jezus Christus (Malachi 4:1, Psalm 84:11)
Maan = symbool voor de kerk (de maan reflecteert het licht van de zon)
Slang/draak = Satan/duivel (Openbaringen 12:9)
42 maanden/3,5 jaar/1260 dagen = profetische periode die voor het eerst in Daniel wordt genoemd en een tijd van zware verdrukking door 'het beest' van openbaringen 13 en 'de kleine hoorn' van Daniel 7 aangeeft. Dezelfde duur als de duur van Jezus' missie op aarde. Net als Jezus ontvangt het beest na deze periode een 'dodelijke wond'.
Lam = Jezus Christus (Johannes 1:36)
Vuur uit de hemel = (wonderlijke) activiteit van Gods geest (Handelingen 2:3, 1 Koningen 18:38)


Enzovoorts.

Met dit lijstje kunnen we dus opmaken dat Openbaringen (in het kort) het volgende beschrijft:

Na de komst en wederopstanding van Jezus Christus (beschreven in Openbaringen 12) zal uit de wereldrijken der aarde een macht opstaan met zowel een politiek aspect (want een beest) en een spiritueel aspect (want er zit een vrouw op het beest). De vrouw is een prostituee en heet Babylon, het gaat dus om een ontrouwe kerk die tevens een natie zal regeren. Dit is het beest uit de zee van Openbaringen 13 en 17. Deze entiteit zal voor zware onderdrukking en vervolging van Gods volk zorgen tot het einde van de profetische periode van 1260 dagen (1260 werkelijke jaren), waarna dit beest een 'dodelijke wond' lijkt te krijgen, oftewel het lijkt op te houden te bestaan. Die dodelijke wond wordt echter genezen, dus deze politieke entiteit zal herrijzen (net als Jezus Christus die stierf en uit de dood opstond, volgt deze antichristelijke entiteit hetzelfde patroon).

De koningen der aarde (politieke machten) zullen met deze entiteit samenwerken en hun macht geleidelijk eraan overgeven. Ook zal er een tweede natie zijn die in het evenbeeld van de eerste, meest prominente natie zal opstaan, vanuit een dunbevolkte locatie (dit is het beest uit de aarde in openbaringen 13). Deze tweede natie lijkt in eerste instantie op een natie die trouw is aan God (heeft hoornen als het lam), maar zal uiteindelijk wetten invoeren die overeenkomen met het eerste beest (spreekt als de draak, het woord = wet, zoals de tien geboden ook wel de tien woorden worden genoemd).

Deze twee entiteiten zullen ervoor zorgen dat de hele wereld wordt onderworpen aan de moraliteit en wet van het eerste beest. Dit wordt uitgedrukt in de vorm van een 'merkteken aan de hand of het voorhoofd'.

In Deuteronomium lezen we dat God zelf een merkteken aan ons hand en in ons voorhoofd wil plaatsen, en dat is zijn woord/zijn wet/zijn geboden. Het gaat er dus om dat Gods autoriteit in ons leven tot uitdrukking moet komen door middel van gehoorzaamheid aan Zijn geboden.

Ook de sabbat wordt vergeleken met een merkteken dat God aan zijn volk heeft gegeven, als teken dat Hij de schepper en hun redder is (Ezekiel 20:12). De sabbat zal dus een centrale rol spelen in dit merkteken, omdat het een duidelijk, zichtbaar onderscheid maakt tussen Gods volk en degenen die niet tot Gods volk behoren.

Het teken van het beest is dan logischerwijs geen vaccin of ID of chip, maar is een andere wet met andere geboden en een alternatieve sabbat die indruisen tegen de wet en sabbat van God. Dit is in lijn met het bijbelse principe dat ongehoorzaamheid aan God zonde wordt genoemd en dat de zonde tot de dood leidt. Aangezien de duivel/Satan (die het beest zijn macht geeft) hier achter zit en de duivel de mensheid haat, is het logisch dat hij de mensheid probeert te dwingen God te ongehoorzamen door universele wetten op te leggen om de mensheid te laten zondigen zodat ze zullen sterven.

Door mensen van hun eerste levensbehoeften af te snijden als ze deze wetten niet gehoorzamen, zullen deze wetten voor een onderscheid zorgen tussen degenen die God daadwerkelijk geloven, vertrouwen en gehoorzamen en tussen degenen die dat niet doen. Het is dus een test van geloof en gehoorzaamheid.

Een manier waarop dit lijkt te worden gerealiseerd in onze tijd is via een groene sabbat op zondag, iets waar de paus al jaren voor pleit in zijn encyclieken zoals Laudato Si om de planeet te redden en uiteindelijk de verplichting om op de bijbelse sabbat te werken, zoals ook de Hebreeën in Egypte door Farao werden gedwongen om door te werken. Het resultaat daarvan was dat God plagen stuurde. Ook in openbaringen zien we de plagen terug. Eenzelfde soort scenario zal zich dus aan het einde der tijden afspelen.Daarom lezen we in Openbaringen 14:

6En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.
7En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.
8En een andere engel volgde, die zei: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, de grote stad, omdat zij alle volken van de wijn van de toorn van haar hoererij heeft laten drinken.
9En een derde engel volgde hen, die met een luide stem zei: Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt,
10 dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam.
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.
12 Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen.
13En ik hoorde een stem uit de hemel tegen mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hun inspanningen, en hun werken volgen met hen.

Het merkteken van het beest is dus geen fysiek teken en de gebeurtenissen in openbaringen zijn niet alleen dingen die je om je heen kunt zien of als het ware op TV of via youtube kunt volgen, maar ze draaien om de spirituele strijd van ieder individu wat betreft zijn trouw of ontrouw aan God.

De woorden zijn bedoeld om ons erop attent te maken dat iedereen een keuze heeft te maken en dat deze keuze uiteindelijk zal bepalen wat je uiteindelijke lot zal zijn: het eeuwige leven of de eeuwige dood.

De strijd is er dus niet slechts een van vrijheid, rechten, soevereiniteit en dergelijke (al zijn al die dingen wel direct gelinkt aan het soort systeem wat wordt opgetouwd om een dergelijke gedwongen moraliteit op te leggen), maar hij gaat erom of wij daadwerkelijk geloven dat God is en dat hij zal zorgen voor degenen die van hem houden en hem trouw blijven en het eeuwige leven zal geven.

Dit is kort samengevat zoals ik de kwestie zie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Ali_Kannibali op 28-06-2022 12:26:02 ]
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:14:21 #52
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205169728
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zelf vind ik Openbaringen ook een van de meest fascinerende en bijzondere boeken in de bijbel. Het roept vaak meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Na de komst en wederopstanding van Jezus Christus (beschreven in Openbaringen 12) zal uit de wereldrijken der aarde een macht opstaan met zowel een politiek aspect (want een beest) en een spiritueel aspect (want er zit een vrouw op het beest). De vrouw is een prostituee en heet Babylon, het gaat dus om een ontrouwe kerk die tevens een natie zal regeren. Dit is het beest uit de zee van Openbaringen 13 en 17. Deze entiteit zal voor zware onderdrukking en vervolging van Gods volk zorgen tot het einde van de profetische periode van 1260 dagen (1260 werkelijke jaren), waarna dit beest een 'dodelijke wond' lijkt te krijgen, oftewel het lijkt op te houden te bestaan. Die dodelijke wond wordt echter genezen, dus deze politieke entiteit zal herrijzen (net als Jezus Christus die stierf en uit de dood opstond, volgt deze antichristelijke entiteit hetzelfde patroon).

De koningen der aarde zullen met deze entiteit samenwerken en hun macht geleidelijk eraan overgeven. Ook zal er een tweede natie zijn die in het evenbeeld van de eerste, meest prominente natie zal opstaan, vanuit een dunbevolkte locatie (dit is het beest uit de aarde in openbaringen 13).

Waar maak jij uit op dat met 1260 dagen 1260 jaren wordt bedoeld? Gaat het niet gewoon over 3,5 jaar of 42 maanden? En welke "entiteit" zou hier bedoeld worden?

[ Bericht 1% gewijzigd door hoatzin op 28-06-2022 12:23:34 ]
pi_205169855
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:14 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Waar maak jij uit op dat met 1260 dagen 1260 jaren wordt bedoeld? Gaat het niet gewoon over 3,5 jaar of 42 maanden? En welke "entiteit" zou hier bedoeld worden?
In de bijbelse teksten wordt 'dag' of 'dagen' regelmatig voor 'jaar' gebruikt. Zie https://1844madesimple.org/year-day-principle/ voor een reeks voorbeelden.

Ook Jezus gebruikte dit principe in bijv. Lukas 13:33.

De joden zelf hanteerden deze interpretatie ook.
  dinsdag 28 juni 2022 @ 12:54:59 #54
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205170100
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 12:30 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
In de bijbelse teksten wordt 'dag' of 'dagen' regelmatig voor 'jaar' gebruikt. Zie https://1844madesimple.org/year-day-principle/ voor een reeks voorbeelden.

Ook Jezus gebruikte dit principe in bijv. Lukas 13:33.

De joden zelf hanteerden deze interpretatie ook.
Dat vanuit het Hebreeuws "dag" af en toe met "jaar" wordt vertaald is nog te begrijpen. Het NT is echter geschreven in het Grieks. En hoe bepaal je nu wanneer dag gewoon dag betekent, en wanneer wordt er een jaar bedoeld?

Jouw voorbeeld van Lucas 13 lijkt me een voorbeeld waar met dag ook gewoon dag wordt bedoeld. Dat zien we dan ook in het voorafgaande vers 32: En Hij zeide tot hen: Gaat heen, en zegt dien vos: Zie, Ik werp duivelen uit, en maak gezond, heden en morgen, en ten derden dage worde Ik voleindigd.

Hier wordt niet ineens "ten derde jare" bedoeld lijkt me.

Welke entiteit gaat 1260 jaar regeren?
pi_205171886
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:46 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Zelf vind ik Openbaringen ook een van de meest fascinerende en bijzondere boeken in de bijbel. Het roept vaak meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.

Toch ben ik ervan overtuigd dat het boek in zekere mate te decoderen is. Het is in code geschreven, maar in tegenstelling tot andere profeties in code/symbolen, is de code zelf ook geleverd.

Zo komen we allerlei symbolen tegen die we ook in het boek van Daniël tegenkomen. Het boek openbaringen verwijst ook naar andere gebeurtenissen, personen en locaties in de bijbel die allemaal op een bepaalde betekenis wijzen.

Zo kunnen we uit de bijbel zelf opmaken dat de volgende symbolen de volgende betekenis hebben:

Dier/Beest = koning of koninkrijk (Daniel 7:17)
Hoorn = konink of koninkrijk dat opstaat uit een ander koninkrijk (Openbaringen 17:12)
Kleine hoorn = godslasterlijke entiteit die uit een ander rijk opstaat (Daniel 7)
Zee/wateren = volkeren en naties (Openbaringen 17:15)
Wildernis/woestijn = tegengestelde van zee/wateren, dus plek met weinig of geen volkeren en naties, of plek waar Gods volk heen vlucht
Wind = oorlog/strijd: )Jeremie 49:36) Wind dat de wateren roert is dus oorlog tussen de naties.
Vrouw = spirituele entiteit/kerk (Jeremie 6:2)
Bruid = Gods trouwe kerk (2 Korinthiërs 11:2)
Prostituee = ontrouwe kerk, volgend uit vrouw en bruid
Babylon = rebellie tegen God, arrogantie, verlangen om Gods plaats in te nemen (Genesis 10, Daniel 3)
Egypte = rebellie tegen God door ontkenning van zijn autoriteit (Exodus 5:2)
Sodom en Gomorra = rebellie tegen God in de vorm van seksuele perversiteit (Judas 1:7)
Teken in voorhoofd = rechtvaardigheid door Gods wet in gedachten te houden (Deuteronomium 6:8 & Deuteroniomium 11:18)
Teken op hand = rechtvaardigheid door Gods wet in de praktijk te brengen (Deuteroniomium 11:18 & Deuteroniomium 11:18)
Trompet = oordeel (de Yobel, een trompet gemaakt van een ramshoorn, werd oa op de dag van het oordeel/verzoening geblazen)
Zon = symbool voor God/Jezus Christus (Malachi 4:1, Psalm 84:11)
Maan = symbool voor de kerk (de maan reflecteert het licht van de zon)
Slang/draak = Satan/duivel (Openbaringen 12:9)
42 maanden/3,5 jaar/1260 dagen = profetische periode die voor het eerst in Daniel wordt genoemd en een tijd van zware verdrukking door 'het beest' van openbaringen 13 en 'de kleine hoorn' van Daniel 7 aangeeft. Dezelfde duur als de duur van Jezus' missie op aarde. Net als Jezus ontvangt het beest na deze periode een 'dodelijke wond'.
Lam = Jezus Christus (Johannes 1:36)
Vuur uit de hemel = (wonderlijke) activiteit van Gods geest (Handelingen 2:3, 1 Koningen 18:38)

Enzovoorts.

Met dit lijstje kunnen we dus opmaken dat Openbaringen (in het kort) het volgende beschrijft:

Na de komst en wederopstanding van Jezus Christus (beschreven in Openbaringen 12) zal uit de wereldrijken der aarde een macht opstaan met zowel een politiek aspect (want een beest) en een spiritueel aspect (want er zit een vrouw op het beest). De vrouw is een prostituee en heet Babylon, het gaat dus om een ontrouwe kerk die tevens een natie zal regeren. Dit is het beest uit de zee van Openbaringen 13 en 17. Deze entiteit zal voor zware onderdrukking en vervolging van Gods volk zorgen tot het einde van de profetische periode van 1260 dagen (1260 werkelijke jaren), waarna dit beest een 'dodelijke wond' lijkt te krijgen, oftewel het lijkt op te houden te bestaan. Die dodelijke wond wordt echter genezen, dus deze politieke entiteit zal herrijzen (net als Jezus Christus die stierf en uit de dood opstond, volgt deze antichristelijke entiteit hetzelfde patroon).

De koningen der aarde (politieke machten) zullen met deze entiteit samenwerken en hun macht geleidelijk eraan overgeven. Ook zal er een tweede natie zijn die in het evenbeeld van de eerste, meest prominente natie zal opstaan, vanuit een dunbevolkte locatie (dit is het beest uit de aarde in openbaringen 13). Deze tweede natie lijkt in eerste instantie op een natie die trouw is aan God (heeft hoornen als het lam), maar zal uiteindelijk wetten invoeren die overeenkomen met het eerste beest (spreekt als de draak, het woord = wet, zoals de tien geboden ook wel de tien woorden worden genoemd).

Deze twee entiteiten zullen ervoor zorgen dat de hele wereld wordt onderworpen aan de moraliteit en wet van het eerste beest. Dit wordt uitgedrukt in de vorm van een 'merkteken aan de hand of het voorhoofd'.

In Deuteronomium lezen we dat God zelf een merkteken aan ons hand en in ons voorhoofd wil plaatsen, en dat is zijn woord/zijn wet/zijn geboden. Het gaat er dus om dat Gods autoriteit in ons leven tot uitdrukking moet komen door middel van gehoorzaamheid aan Zijn geboden.

Ook de sabbat wordt vergeleken met een merkteken dat God aan zijn volk heeft gegeven, als teken dat Hij de schepper en hun redder is (Ezekiel 20:12). De sabbat zal dus een centrale rol spelen in dit merkteken, omdat het een duidelijk, zichtbaar onderscheid maakt tussen Gods volk en degenen die niet tot Gods volk behoren.

Het teken van het beest is dan logischerwijs geen vaccin of ID of chip, maar is een andere wet met andere geboden en een alternatieve sabbat die indruisen tegen de wet en sabbat van God. Dit is in lijn met het bijbelse principe dat ongehoorzaamheid aan God zonde wordt genoemd en dat de zonde tot de dood leidt. Aangezien de duivel/Satan (die het beest zijn macht geeft) hier achter zit en de duivel de mensheid haat, is het logisch dat hij de mensheid probeert te dwingen God te ongehoorzamen door universele wetten op te leggen om de mensheid te laten zondigen zodat ze zullen sterven.

Door mensen van hun eerste levensbehoeften af te snijden als ze deze wetten niet gehoorzamen, zullen deze wetten voor een onderscheid zorgen tussen degenen die God daadwerkelijk geloven, vertrouwen en gehoorzamen en tussen degenen die dat niet doen. Het is dus een test van geloof en gehoorzaamheid.

Een manier waarop dit lijkt te worden gerealiseerd in onze tijd is via een groene sabbat op zondag, iets waar de paus al jaren voor pleit in zijn encyclieken zoals Laudato Si om de planeet te redden en uiteindelijk de verplichting om op de bijbelse sabbat te werken, zoals ook de Hebreeën in Egypte door Farao werden gedwongen om door te werken. Het resultaat daarvan was dat God plagen stuurde. Ook in openbaringen zien we de plagen terug. Eenzelfde soort scenario zal zich dus aan het einde der tijden afspelen.Daarom lezen we in Openbaringen 14:

6En ik zag een andere engel, die hoog aan de hemel vloog. En hij had het eeuwige Evangelie, om dat te verkondigen aan hen die op de aarde wonen, en aan elke natie, stam, taal en volk.
7En hij zei met een luide stem: Vrees God en geef Hem eer, want het uur van Zijn oordeel is gekomen. En aanbid Hem Die de hemel, de aarde, de zee en de waterbronnen gemaakt heeft.
8En een andere engel volgde, die zei: Zij is gevallen, zij is gevallen, Babylon, de grote stad, omdat zij alle volken van de wijn van de toorn van haar hoererij heeft laten drinken.
9En een derde engel volgde hen, die met een luide stem zei: Als iemand het beest en zijn beeld aanbidt, en het merkteken op zijn voorhoofd of op zijn hand ontvangt,
10 dan zal hij ook drinken van de wijn van de toorn van God, die onvermengd is ingeschonken in de drinkbeker van Zijn toorn, en gepijnigd worden in vuur en zwavel voor het oog van de heilige engelen en van het Lam.
11 En de rook van hun pijniging stijgt op tot in alle eeuwigheid, en zij die het beest en zijn beeld aanbidden, hebben dag en nacht geen rust, evenmin als iemand die het merkteken van zijn naam ontvangt.
12 Hier zien we de volharding van de heiligen. Hier komen openbaar die de geboden van God en het geloof in Jezus in acht nemen.
13En ik hoorde een stem uit de hemel tegen mij zeggen: Schrijf: Zalig zijn de doden die in de Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten van hun inspanningen, en hun werken volgen met hen.

Het merkteken van het beest is dus geen fysiek teken en de gebeurtenissen in openbaringen zijn niet alleen dingen die je om je heen kunt zien of als het ware op TV of via youtube kunt volgen, maar ze draaien om de spirituele strijd van ieder individu wat betreft zijn trouw of ontrouw aan God.

De woorden zijn bedoeld om ons erop attent te maken dat iedereen een keuze heeft te maken en dat deze keuze uiteindelijk zal bepalen wat je uiteindelijke lot zal zijn: het eeuwige leven of de eeuwige dood.

De strijd is er dus niet slechts een van vrijheid, rechten, soevereiniteit en dergelijke (al zijn al die dingen wel direct gelinkt aan het soort systeem wat wordt opgetouwd om een dergelijke gedwongen moraliteit op te leggen), maar hij gaat erom of wij daadwerkelijk geloven dat God is en dat hij zal zorgen voor degenen die van hem houden en hem trouw blijven en het eeuwige leven zal geven.

Dit is kort samengevat zoals ik de kwestie zie.
Waaruit blijkt het waarheidsgehalte van de Openbaring van Johannes? Voor de gemiddelde persoon is dit smakelijk fantasy materiaal. Leuk om een videospel of film van te maken. Maar of het ook echt waar is....
  dinsdag 28 juni 2022 @ 19:01:08 #56
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205172825
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 16:54 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Waaruit blijkt het waarheidsgehalte van de Openbaring van Johannes? Voor de gemiddelde persoon is dit smakelijk fantasy materiaal. Leuk om een videospel of film van te maken. Maar of het ook echt waar is....
Zoals Ali al aangeeft:
quote:
Het roept vaak meer vragen op dan dat het antwoorden geeft.
Zou dat de bedoeling zijn van een Goddelijk geïnspireerd boek, bedoeld als leidraad? Dat geen hond snapt waar het nu precies om gaat en dat alles multi-interpretabel is?
pi_205172833
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 19:01 schreef hoatzin het volgende:

Zou dat de bedoeling zijn van een Goddelijk geïnspireerd boek, bedoeld als leidraad? Dat geen hond snapt waar het nu precies om gaat en dat alles multi-interpretabel is?
Geen idee, God's wegen zijn ondoorgrondelijk. Als het maar waar is :P
pi_205172972
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 juni 2022 11:32 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
:')
?
"An idiot admires complexity, while a genius appreciates simplicity" - Terry A. Davis
pi_205261767
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_205263390
quote:
Paulus geloofde al dat de eindtijd nabij was, en de evangelisten laten Jezus dit ook denken. Er zijn al -tig periodes in de geschiedenis geweest waarbij we bijna bij het einde waren :Y

Zo'n christelijk worteltje dat ze aan een hengel voor je neus bungelen :P
-
pi_205263749
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Paulus geloofde al dat de eindtijd nabij was, en de evangelisten laten Jezus dit ook denken. Er zijn al -tig periodes in de geschiedenis geweest waarbij we bijna bij het einde waren :Y

Zo'n christelijk worteltje dat ze aan een hengel voor je neus bungelen :P
Dit gaat niet zozeer over de eindtijd, maar over wat er nu allemaal gaande is en dat er een narratief in harmonie gaande is.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_205263928
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 09:34 schreef Alarmonoff het volgende:

[..]
Dit gaat niet zozeer over de eindtijd, maar over wat er nu allemaal gaande is en dat er een narratief in harmonie gaande is.
Ok. Dàt zie ik nou als apofenie. :P
-
pi_205265200
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 08:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]
Paulus geloofde al dat de eindtijd nabij was, en de evangelisten laten Jezus dit ook denken. Er zijn al -tig periodes in de geschiedenis geweest waarbij we bijna bij het einde waren :Y

Zo'n christelijk worteltje dat ze aan een hengel voor je neus bungelen :P
We lezen dat Paulus later zijn visie aanpaste:

2 Thessalonicenzen 1En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem,
2 dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn.
3Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
5Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen zei, toen ik nog bij u was?
6En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt.
7Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.
8En dan zal de wetteloze geopenbaard worden. De Heere zal hem verteren door de Geest van Zijn mond en hem tenietdoen door de verschijning bij Zijn komst;
9 hem, wiens komst overeenkomstig de werking van de satan is, met allerlei kracht, tekenen en wonderen van de leugen,
10en met allerlei misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat zij de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven,
12opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een behagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

We hebben hier dus een redelijk gedetailleerde beschrijving van de gebeurtenissen die moeten plaatsvinden voordat Jezus Christus terug zou komen. Er moet eerst een heleboel verval komen en de duivel zelf zal met wonderen en dergelijke de wereld misleiden. Er moet een 'mens van verderf' komen, maar die werd nog tegengehouden. Door Jezus wordt deze de 'gruwel van verwoesting' genoemd, geciteerd uit Daniël.

Mattheüs 24:7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
10En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
De grote verdrukking
15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten! -

Hij zegt 'u weet wat hem weerhoudt'. Door veel theologen wordt dit als een verwijzing naar het Romeinse Rijk geïnterpreteerd.

Dus nee, Paulus geloofde helemaal niet dat Jezus heel snel zou terugkomen, hij onderwees dat er eerst bepaalde gebeurtenissen moesten plaatsvinden en dat niemand zich moest laten misleiden door te geloven dat die dag al was aangebroken of ineens zou plaatsvinden. Jezus zelf verwijst naar de profeties in Daniël die eerst moeten voltrekken voordat het einde zou komen.

Later krijgen we een volledig panorama van de gebeurtenissen die moeten plaatsvinden in de visioenen van Johannes, die sterk overeenkomen met de visioenen in Daniël en in meer detail de gebeurtenissen tot de wederkomst van Christus beschrijven.

De bijbel geeft steeds aan dat er sprake moet zijn van universele gebeurtenissen. Het evangelie moet in de hele wereld worden verkondigd en de hele wereld wordt misleid. De koningen van de hele aarde geven 'hun macht aan het beest'. De gebeurtenissen in de eindtijd hebben betrekking op de hele wereld waarbij een corrupte en rebelse religieuze en politieke entiteit met de machten der aarde over de aarde heerst. Pas de afgelopen honderd jaar is de wereld klein genoeg en verbonden geworden voor dergelijke gebeurtenissen, met een hoogtepunt in onze moderne tijd waarin praktisch de hele wereld met elkaar is verbonden en het evangelie ongehinderd wordt verspreid.

Mattheüs 24:11
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Ali_Kannibali op 07-07-2022 12:26:26 ]
  donderdag 7 juli 2022 @ 14:51:22 #64
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205266895
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We lezen dat Paulus later zijn visie aanpaste:

2 Thessalonicenzen 1En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem,
2 dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn.
3Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is....
...

Dus nee, Paulus geloofde helemaal niet dat Jezus heel snel zou terugkomen
Zeker wel. (1 Thessalonicensen 4:17) Daarna wij, die levend overgebleven zijn, zullen te zamen met hen opgenomen worden in de wolken, den Heere tegemoet, in de lucht; en alzo zullen wij altijd met den Heere wezen.

Paulus verwacht een gezamenlijke hemelvaart tijdens zijn leven op aarde, door de lucht de Heere tegemoet.

Ook Jezus dacht dit zelf uiteraard:
(Matheus 10:23) Wanneer zij u dan in deze stad vervolgen, vliedt in de andere; want voorwaar zeg ik u: Gij zult uw reis door de steden Israels niet geeindigd hebben, of de Zoon des mensen zal gekomen zijn.


(Matheus 24:30-34) En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid. En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve. En leert van den vijgeboom deze gelijkenis: wanneer zijn tak nu teder wordt, en de bladeren uitspruiten, zo weet gij, dat de zomer nabij is. Alzo ook gijlieden, wanneer gij al deze dingen zult zien, zo weet, dat het nabij is, voor de deur. Voorwaar, Ik zeg u: Dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, totdat al deze dingen zullen geschied zijn. (staat tevens in Marcus en Lucas)

Matth 16: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk. (dit staat ook in Marcus)


quote:
De bijbel geeft steeds aan dat er sprake moet zijn van universele gebeurtenissen. Het evangelie moet in de hele wereld worden verkondigd
Je weet wat er destijds met "de hele wereld" werd bedoeld neem ik aan.
quote:
en de hele wereld wordt misleid.
Dat is al bijna 2000 jaar aan de gang inmiddels... Het is uiteraard duidelijk dat zowel Jezus als Paulus hier niet doelden op een periode van 2000 jaar als ze het hadden over "spoedig". Al zullen gelovigen alles uit de kast halen om ons dit te doen geloven. Ze kunnen niet anders. :P

[ Bericht 13% gewijzigd door hoatzin op 07-07-2022 16:06:47 ]
pi_205267043
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We lezen dat Paulus later zijn visie aanpaste:

2 Thessalonicenzen 1En wij vragen u dringend, broeders, met betrekking tot de komst van onze Heere Jezus Christus en onze vereniging met Hem,
2 dat u niet snel aan het wankelen wordt gebracht of verschrikt, niet door een uiting van de geest, niet door een woord, en ook niet door een brief die van ons afkomstig zou zijn, alsof de dag van Christus al aangebroken zou zijn.
3Laat niemand u op enigerlei wijze misleiden. Want die dag komt niet, tenzij eerst de afval gekomen is en de mens van de wetteloosheid, de zoon van het verderf, geopenbaard is,
4de tegenstander, die zich ook verheft boven al wat God genoemd of als God vereerd wordt, zodat hij als God in de tempel van God gaat zitten en zichzelf als God voordoet.
5Herinnert u zich niet dat ik u deze dingen zei, toen ik nog bij u was?
6En u weet wat hem nu weerhoudt, opdat hij op zijn eigen tijd geopenbaard wordt.
7Want het geheimenis van de wetteloosheid is al werkzaam. Alleen is er iemand die hem nu weerhoudt, totdat hij uit het midden verdwenen is.
8En dan zal de wetteloze geopenbaard worden. De Heere zal hem verteren door de Geest van Zijn mond en hem tenietdoen door de verschijning bij Zijn komst;
9 hem, wiens komst overeenkomstig de werking van de satan is, met allerlei kracht, tekenen en wonderen van de leugen,
10en met allerlei misleiding van de ongerechtigheid in hen die verloren gaan, omdat zij de liefde voor de waarheid niet aangenomen hebben om zalig te worden.
11 En daarom zal God hun een krachtige dwaling zenden, zodat zij de leugen geloven,
12opdat zij allen veroordeeld worden die de waarheid niet geloofd hebben, maar een behagen hebben gehad in de ongerechtigheid.

We hebben hier dus een redelijk gedetailleerde beschrijving van de gebeurtenissen die moeten plaatsvinden voordat Jezus Christus terug zou komen. Er moet eerst een heleboel verval komen en de duivel zelf zal met wonderen en dergelijke de wereld misleiden. Er moet een 'mens van verderf' komen, maar die werd nog tegengehouden. Door Jezus wordt deze de 'gruwel van verwoesting' genoemd, geciteerd uit Daniël.

Mattheüs 24:7 Want het ene volk zal tegen het andere volk opstaan, en het ene koninkrijk tegen het andere koninkrijk; en er zullen hongersnoden zijn en besmettelijke ziekten en aardbevingen in verscheidene plaatsen.
8Maar al die dingen zijn nog maar een begin van de weeën.
9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en u doden, en u zult door alle volken gehaat worden omwille van Mijn Naam.
10En dan zullen er velen struikelen en zij zullen elkaar overleveren en elkaar haten.
11 En er zullen veel valse profeten opstaan en die zullen er velen misleiden.
12En doordat de wetteloosheid zal toenemen, zal de liefde van velen verkillen.
13 Maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden.
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
De grote verdrukking
15 Wanneer u dan de gruwel van de verwoesting, waarover gesproken is door de profeet Daniël, zult zien staan op de heilige plaats - laat hij die het leest, daarop letten! -

Hij zegt 'u weet wat hem weerhoudt'. Door veel theologen wordt dit als een verwijzing naar het Romeinse Rijk geïnterpreteerd.

Dus nee, Paulus geloofde helemaal niet dat Jezus heel snel zou terugkomen, hij onderwees dat er eerst bepaalde gebeurtenissen moesten plaatsvinden en dat niemand zich moest laten misleiden door te geloven dat die dag al was aangebroken of ineens zou plaatsvinden. Jezus zelf verwijst naar de profeties in Daniël die eerst moeten voltrekken voordat het einde zou komen.

Later krijgen we een volledig panorama van de gebeurtenissen die moeten plaatsvinden in de visioenen van Johannes, die sterk overeenkomen met de visioenen in Daniël en in meer detail de gebeurtenissen tot de wederkomst van Christus beschrijven.

De bijbel geeft steeds aan dat er sprake moet zijn van universele gebeurtenissen. Het evangelie moet in de hele wereld worden verkondigd en de hele wereld wordt misleid. De koningen van de hele aarde geven 'hun macht aan het beest'. De gebeurtenissen in de eindtijd hebben betrekking op de hele wereld waarbij een corrupte en rebelse religieuze en politieke entiteit met de machten der aarde over de aarde heerst. Pas de afgelopen honderd jaar is de wereld klein genoeg en verbonden geworden voor dergelijke gebeurtenissen, met een hoogtepunt in onze moderne tijd waarin praktisch de hele wereld met elkaar is verbonden en het evangelie ongehinderd wordt verspreid.

Mattheüs 24:11
14En dit Evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.

Diegene wat nu nog weerhoudt dat de antichrist wordt geopenbaard aan de wereld is de Heilige Geest, Hij is nog hier op aarde. Pas als de "gemeente" zal zijn opgenomen/ opgehaald door Jezus, dan is de Heilige Geest uit het midden verdwenen en dan kan dus de antichrist/ tegen stander zich openbaren.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 7 juli 2022 @ 20:31:17 #66
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205270669
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Diegene wat nu nog weerhoudt dat de antichrist wordt geopenbaard aan de wereld is de Heilige Geest, Hij is nog hier op aarde. Pas als de "gemeente" zal zijn opgenomen/ opgehaald door Jezus, dan is de Heilige Geest uit het midden verdwenen en dan kan dus de antichrist/ tegen stander zich openbaren.
Heerlijk die kronkelredeneringen van gelovigen om het steeds maar uitblijven van Jezus te verklaren. :)

De antichrist. Jezus zelf had het er nooit over. Paulus ook niet. De antichrist komt alléén maar voor in de brieven van Johannes. En er is niet één antichrist Sjoemie, nee:

"De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. (1 Johannes 2:18,19,22)"

In dit kader ben ik een antichrist en velen met mij hier op dit forum. Sjonge wat ben ik slecht en wat moet je bang zijn voor mij zeg...

[ Bericht 10% gewijzigd door hoatzin op 07-07-2022 20:56:48 ]
pi_205271006
Ja ja, nu weten we het wel. Het christelijke geloof slaat nergens op. Jammer dat er niks voor in de plaats is gekomen :P
  donderdag 7 juli 2022 @ 21:10:47 #68
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205271181
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 20:59 schreef Libertarisch het volgende:
Ja ja, nu weten we het wel. Het christelijke geloof slaat nergens op. Jammer dat er niks voor in de plaats is gekomen :P
Jij antichrist! o|O
pi_205271227
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 21:10 schreef hoatzin het volgende:

[..]
Jij antichrist! o|O
Blasfemisch vooral :{
  donderdag 7 juli 2022 @ 21:17:41 #70
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_205271272
Antichrist is trouwens gewoon de scheldnaam voor een groep andersdenkenden. Zij waardeerden Jezus zo zeer als hemelse Zoon van God, dat het aardse mens-zijn van Jezus uit het zicht verdween. Hé waar hebben we dat vaker gehoord? Deze mensen werden antichristen genoemd, en leugenaars. In feite is het een "no true Scottsman" redenering. En ze waren zeer zeker niet "anti Christus" of anti-christenen.

Meer is het niet.

Het apocalyptische monster dat Sjoemie er van maakt is een later verzinsel van de (Roomse) kerk.
pi_205271559
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 21:17 schreef hoatzin het volgende:
Antichrist is trouwens gewoon de scheldnaam voor een groep andersdenkenden. Zij waardeerden Jezus zo zeer als hemelse Zoon van God, dat het aardse mens-zijn van Jezus uit het zicht verdween. Hé waar hebben we dat vaker gehoord? Deze mensen werden antichristen genoemd, en leugenaars. In feite is het een "no true Scottsman" redenering. En ze waren zeer zeker niet "anti Christus" of anti-christenen.

Meer is het niet.

Het apocalyptische monster dat Sjoemie er van maakt is een later verzinsel van de (Roomse) kerk.
Volgens mij ging het specifiek om de gnostiek en de uitwassen ervan door de jaren heen tot nu met theosofie.
van demiurge, sofia, baphomet (sophia gecodeerd) tot lucifer, de sofia van blavatsky en de vrijmetselaars. Die ontkennen dat Jezus in het vlees is gekomen en verkondigden een aantrekkelijke perversie, die Johannes antichrist noemt.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
pi_205276784
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 12:18 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
We lezen dat Paulus later zijn visie aanpaste:

Dus nee, Paulus geloofde helemaal niet dat Jezus heel snel zou terugkomen...

Ik zou eerder zeggen "dus ja, Paulus geloofde dat de eindtijd spoedig zou aanbreken (wat ook niet zo gek is in alle apocalyptische verwachtingen rond die 1e eeuw) en merkte na een tijd dat die eindtijd maar niet aanbrak, waardoor hij zijn verwachtingen moest bijstellen".

Zoals zoveel eindtijddenkers hebben gedaan.
-
pi_205277108
quote:
0s.gif Op donderdag 7 juli 2022 15:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
Diegene wat nu nog weerhoudt dat de antichrist wordt geopenbaard aan de wereld is de Heilige Geest, Hij is nog hier op aarde. Pas als de "gemeente" zal zijn opgenomen/ opgehaald door Jezus, dan is de Heilige Geest uit het midden verdwenen en dan kan dus de antichrist/ tegen stander zich openbaren.
Nee, de bijbel leert duidelijk dat de gemeente zal blijven tot de terugkomst van Jezus Christus. Er is geen 'rapture', de gemeente gaat door de tijd van verdrukking. Diezelfde antichrist is zelf verantwoordelijk voor die verdrukking. De hervormers waren het allemaal eens over de identiteit van die antichrist.
pi_205281757
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 juli 2022 15:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]
Nee, de bijbel leert duidelijk dat de gemeente zal blijven tot de terugkomst van Jezus Christus. Er is geen 'rapture', de gemeente gaat door de tijd van verdrukking. Diezelfde antichrist is zelf verantwoordelijk voor die verdrukking. De hervormers waren het allemaal eens over de identiteit van die antichrist.
Paulus had het zelf over een rapture, hij en de zijnen zouden Jezus tegemoet vliegen op de wolkeren..

Waar men vroeger al niet in geloofde he, niet te filmen _O_

O, daar gelooft men nu ook nog in |:(
pi_205282189
Die Paulus had een zonnesteek en Jezus was aan het hallucineren in de woestijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')