abonnement Unibet Coolblue
pi_203393341
quote:
Britse automobilisten moeten ‘Nederlandse truc’ toepassen bij het uitstappen

Britse automobilisten moeten voortaan met de ‘Nederlandse greep’ een autoportier openen. Volgens de BBC wordt deze verplichting aanstaande zaterdag opgenomen in de verkeerswet (Highway Code). Wie op een andere manier zijn autodeur opent, riskeert een boete van 1000 pond (circa 1200 euro).


De meeste Nederlandse automobilisten zullen niet begrijpen wat er met de Nederlandse truc wordt bedoeld, maar in het buitenland is hij alom bekend. Voor de invoering van ‘de Nederlandse greep’ (Dutch Reach) is in het Verenigd Koninkrijk zelfs jaren campagne gevoerd.

Het gaat erom dat uitstappende automobilisten bij het openen van het portier de hand gebruiken die het verst van de ontgrendelingshendel verwijderd is. In auto's in Nederland (waar rechts wordt gereden) is dat de rechterhand van de bestuurder en de linkerhand van de bijrijder. Op deze manier dwing je jezelf om over je schouder te kijken bij het openen van de deur. Zo krijg je automatisch beter zicht op aanstormende fietsers of andere weggebruikers.

In het buitenland is men ervan overtuigd dat dit een in Nederland verzonnen, handige truc is, om te voorkomen dat je met het openzwaaiende portier een fietser raakt bij het uitstappen. Nederland heeft de eer hoogstwaarschijnlijk te danken aan het imago van fietsland, maar wat precies de oorsprong is van de ‘Nederlandse uitvinding’ valt lastig te achterhalen.


Levens redden
Dat de Britten de regel nu invoeren, wordt in elk geval toegejuicht door activist Jeff Boulton. Hij verloor in 2016 zijn zoon bij een verkeersongeval. ,,Zoals de meeste mensen wisten we niets over de Nederlandse greep tot Sam om het leven kwam”, verklaart hij tegenover de BBC. ,,Als we de regels 55 jaar geleden hadden aangepast toen de Nederlanders dit bedachten, zou Sam nu nog leven.”

Ook fietsersbond Cycling UK is blij met de aanpassing van het verkeersreglement. Deze organisatie zegt dat Britten weliswaar niet zijn gewend aan de Nederlandse greep, maar dat de methode makkelijk te leren is en levens kan redden. Jaarlijks raken in Groot-Brittannië honderden fietsers gewond doordat ze tegen de geopende deur rijden van uitstappende automobilisten. Met deze simpele truc kan dat aantal drastisch dalen.

Het fenomeen van fietsers die geraakt worden door het openen van een autodeur wordt in het buitenland ook wel ‘dooring’ genoemd. Volgens de Amerikaanse fietsersbond (League of American Bicyclists) is dit zelfs de meest voorkomende oorzaak van ongevallen tussen fietsen en auto’s, vooral in de grotere steden in de VS. Het openzwaaiende autoportier leidt ook in Nederland jaarlijks tot veel gewonden en zelfs enkele doden.
https://www.ad.nl/auto/br(...)uitstappen~a43de70e/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_203393417
Ik ken alleen the Dutch oven.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 20:17:27 #3
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203393421
en Dutch Courage B:)B
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203393497
Eindelijk eens iets positiefs in verband met "Dutch". ^O^ De bulk van die gezegden is zwaar negatief (zie ook de berichten hierboven). Dus wel ff goed dit voor ons zelfvertrouwen en uitstraling naar de Buitenlanden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 27 januari 2022 @ 20:24:18 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_203393514
Wtf, ik doe nooit zo de deur open. _O-
pi_203393515
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:16 schreef superniger het volgende:
Ik ken alleen the Dutch oven.
Dat komt omdat het volkomen logisch is voor een Nederlander hoe je een autodeur moet openen. De engelse manier is voor ons alleen maar raar.

Zo hebben wij ook geen instructievideo nodig om een gewone deur te openen zoals de Finnen. Wij weten dat namelijk al.



[ Bericht 0% gewijzigd door voetbalmanager2 op 27-01-2022 20:33:48 ]
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_203393542
Klinkt wel double dutch :+

[ Bericht 68% gewijzigd door #ANONIEM op 27-01-2022 20:26:12 ]
pi_203393546
Ik weet niet beter.
En ik rij toch al bijna 30 jaar auto.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  donderdag 27 januari 2022 @ 20:27:44 #9
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203393558
quote:
7s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:24 schreef Zwansen het volgende:
Wtf, ik doe nooit zo de deur open. _O-
Kooknie, hebt toch een zijspiegel….
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203393570
Ik kijk gewoon in m'n spiegel voor ik m'n deur openzwiep :?
Jumalatkin kuolevat
Edessäni vuotavat
Olen tämän maailman loppu
Minä olen tyhjyys
  Moderator donderdag 27 januari 2022 @ 20:31:41 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203393624
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
Eindelijk eens iets positiefs in verband met "Dutch". ^O^ De bulk van die gezegden is zwaar negatief (zie ook de berichten hierboven). Dus wel ff goed dit voor ons zelfvertrouwen en uitstraling naar de Buitenlanden.
beat the Dutch
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203393656
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:16 schreef superniger het volgende:
Ik ken alleen the Dutch oven.
Going dutch (de rekening splitten met afrekenen in bijvoorbeeld een restaurant).
  donderdag 27 januari 2022 @ 20:34:29 #13
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203393686
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
Eindelijk eens iets positiefs in verband met "Dutch". ^O^ De bulk van die gezegden is zwaar negatief (zie ook de berichten hierboven). Dus wel ff goed dit voor ons zelfvertrouwen en uitstraling naar de Buitenlanden.
Als je wat zelfvertrouwen richting de Engelsen nodig hebt hoef je alleen maar uit te leggen waarom ze narrig zijn met dat Dutch. Iets met the raid on Chatham en Willem III op de Engelse troon. Je kunt het wel een glorious revolution noemen, maar dat maakt het niet minder een geslaagde Nederlandse invasie.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  donderdag 27 januari 2022 @ 20:37:14 #14
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203393720
Ja hohoho! :{w
Cultural appropriation
pi_203394525
Ik heb dat nog nooit iemand zien doen
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_203394529
Ik kan dat niet eens in mijn auto.. wat een boutregel :')
Google is your friend, abuse your friends
pi_203394580
Wij hoeven dit niet te gebruiken, omdat de aanwezigheid van fietsers al sinds de geboorte een gegeven is. Wij checken dus via de spiegels en andere manieren of er een fietser is. En daarnaast is het zo dat als wij fietsen, we er op letten dat we niet vlak langs een zojuist geparkeerde auto knallen.

Maar goed, voor mindere volken, is dit best een goede truc.
pi_203394615
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 20:23 schreef Bart2002 het volgende:
Eindelijk eens iets positiefs in verband met "Dutch". ^O^ De bulk van die gezegden is zwaar negatief (zie ook de berichten hierboven). Dus wel ff goed dit voor ons zelfvertrouwen en uitstraling naar de Buitenlanden.
Er zijn 2 Dutch ovens, een ervan is niet verkeerd, gewoon een oven van een gietijzeren pan.

Ik kende de Dutch reach ook niet, kijk gewoon in mijn spiegels.
pi_203395627
Double Dutch: wartaal; een verhaal waar geen touw aan vast te knopen is
Dutch agreement: een afspraak tussen twee mensen die tot stand komt als beide dronken zijn en waar zij zich achteraf niets meer van kunnen herinneren.
Dutch auction: een veiling waarin de geveilde spullen aangeboden worden tegen een steeds lagere prijs. Hierbij kan de eerste bieder het object kopen.
Dutch concert: deze uitdrukking wordt gebruikt als er sprake is van een opstootje of geluidsoverlast
Dutch courage: de uitdrukking voor iemand die pas de moed heeft om ergens over te beginnen na het drinken van veel alcohol.
Dutch defence: een zwakke verdediging (in het schaken 1. d4 f5. wordt tegenwoordig gezien als niet verkeerd)
Dutch generosity: als iemand erg gierig is wordt er gesproken over ‘Nederlandse gulheid’
Dutch gold: namaakgoud
Dutch roll: het zijdelings op en neer bewegen van een vliegtuig. Een theorie beweert dat deze uitdrukking te danken is aan de beweging die met schaatsen wordt gemaakt.
Dutch sandwich: manieren om de belasting te ontduiken
Dutch treat: als je wordt uitgenodigd voor een diner waarbij je ervan uitgaat dat je er niets voor hoeft te betalen, maar dan toch een rekening voor ogen krijgt
Dutch uncle: een persoon die je liever vermijdt omdat diegene je neerbuigend of vermanend toespreekt
Going Dutch: als je met vrienden uitgaat en de rekening verdeeld wordt, zodat iedereen zijn eigen diner of drankjes betaalt.
Dutch consolation : schrale troost
Dutch disease : publiek bij een concert dat tijdens het optreden alleen maar met elkaar kletst
Dutch feast : feest waar de gastheer eerder dronken is dan de gasten
Dutch lady : opblaaspop
Dutch lottery : loterij waarbij de loten duurder zijn dan de waarde van de prijzen
Dutch news : komkommernieuws
Dutch nightingale : kikker

Lekker dan. :{w :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 27 januari 2022 @ 23:00:39 #20
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_203396417
Voor mensen die te dom zijn om even goed te kijken voor je uit de auto stapt is dit handig ja. In de mijne is het handvat zo gevormd dat je met de Dutch Reach als een klapmongool bezig bent, laat maar lekker zitten.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  donderdag 27 januari 2022 @ 23:10:36 #21
498282 Scrummie
Feyenoord kampioen 2023/2024
pi_203396587
Ik kreeg hier gister een vraag over van een Britse vriendin. Dat daar dus inderdaad de "dutch reach" verplicht werd. Mijn reactie; de dutch wat? Ik had er nog nooit van gehoord.
9 444 33 0 3 444 8 0 555 33 33 7777 8 0 444 7777 0 4 33 55 0 33 66 0 333 33 999 33 66 666 666 777 3 0 4 2 2 8 0 9 33 33 777 0 55 2 6 7 444 666 33 66 0 9 666 777 3 33 66
  Eindredactie Games donderdag 27 januari 2022 @ 23:12:45 #22
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_203396624
quote:
Autodeur met 'verste hand' openen is volgens ministerie soms juist gevaarlijker

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gaat Nederlandse automobilisten niet verplichten hun autodeur bij het uitstappen te openen met de hand die er het verst van verwijderd is. Dat antwoordt het ministerie donderdag op vragen van NU.nl. Deze zogenoemde 'Nederlandse greep' zou er bij sommige nieuwe automodellen juist toe kunnen leiden dat automobilisten minder goed op medeweggebruikers letten.


Door een autodeur te openen met de hand die er het verst bij vandaan is, worden je hoofd en schouder richting de deur gedraaid. Je kijkt zo sneller naar buiten voordat je de deur opent.

Voor bestuurders en passagiers op de voorstoel geldt bovendien dat hun blik eerder op de buitenspiegel valt. Ook daardoor kunnen ze andere verkeersdeelnemers die van achteren naderen eerder zien. Britse automobilisten moeten de Nederlandse greep (Dutch reach) vanaf zaterdag verplicht toepassen.

IenW: 'Door Nederlandse greep kan je juist vergeten op te letten'
IenW benadrukt dat het het belangrijkste is om "gewoon" goed uit te kijken bij het openen van de autodeur. Volgens het ministerie kan de Nederlandse greep automobilisten helpen ongevallen door plotseling openslaande autoportieren te voorkomen, maar zijn er inmiddels ook auto's op de markt waarbij de deurgreep zo ontworpen en geplaatst is dat de deur bij het toepassen van de greep lastiger te openen is.

"Dat kan ertoe leiden dat je sneller vergeet goed uit te kijken, omdat je de aandacht nodig hebt om de deur te openen", zegt IenW. Ook wijst het ministerie erop dat het voor mensen met een beperking moeilijk kan zijn om de deur met de Nederlandse greep te openen.

Nederlandse greep niet verplicht bij rijlessen en examens
Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) is verantwoordelijk voor het afnemen van de verkeersexamens van automobilisten. De instelling laat aan NU.nl weten dat de Nederlandse greep niet verplicht is tijdens rijlessen en rijexamens.

Volgens het CBR kan de Nederlandse greep wel helpen om medeverkeersdeelnemers te zien bij het uitstappen. "Daarom zijn er rijscholen die hun leerlingen deze methode aanleren", zegt een woordvoerder.

In België bijna elke dag verkeersongeval door openslaande autodeur
IenW zegt geen gegevens te hebben over het jaarlijkse aantal verkeersongevallen in Nederland als gevolg van openslaande autodeuren. Ons buurland België registreerde sinds 2016 gemiddeld 333 van deze ongevallen per jaar. Het vermoeden bestaat dat het werkelijke aantal ongelukken er een stuk groter is.

In een op de twaalf gevallen leidt een botsing met een openslaande autoportier in België tot zwaar letsel. Jaarlijks overlijden hierdoor één ā twee fietsers bij onze zuiderburen.

De precieze oorsprong van de term 'Nederlandse greep' is onbekend. De methode werd wel al in 1961 beschreven in De Telegraaf. Volgens buitenlandse media passen Nederlanders de methode vaak toe.
https://www.nu.nl/binnenl(...)jker.html?redirect=1
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_203397109
Als linkshandige is dat in de meeste Europese landen geen normale beweging. Als je rechts zit, dan weer wel natuurlijk...
pi_203397265
Wat is er mis met gewoon even in je spiegels kijken voor 2 seconde en even over je schouder kijken, dat is je hoofd letterlijk 5cm verder draaien

Met je andere hand de deur open maken :')
pi_203397581
Met het gemiddeld Dutch fietstempo zie je fietser soms ook niet op tijd over de schouder, als je zelf al stil staat.

Dan is de spiegel handiger om wat verder weg te kijken of er geen kamikaze op de pedalen aan komt vliegen.
.
pi_203434351
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 22:14 schreef Bart2002 het volgende:
Dutch disease : publiek bij een concert dat tijdens het optreden alleen maar met elkaar kletst
Interessant. Wist ik niet, alhoewel het wel waar is (in geen ander land hoor je mensen zo kwebbelen als in Nederland). Wikipedia zegt dit over Dutch disease.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_203434467
Kijken Britten niet uit het raam voordat ze deur openen?
  zondag 30 januari 2022 @ 15:52:51 #28
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_203434507
Niet over je schouder kijken voor het uitstappen = zakken voor rij examen heb ik geleerd. Maar met je rechter hand de deur open maken heb ik nog nooit van gehoord. :?
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
pi_203434839
quote:
0s.gif Op zondag 30 januari 2022 15:52 schreef monkyyy het volgende:
Niet over je schouder kijken voor het uitstappen = zakken voor rij examen heb ik geleerd. Maar met je rechter hand de deur open maken heb ik nog nooit van gehoord. :?
Ik vind het wel apart dat ze het "The Dutch Reach" noemen inderdaad. Ik heb er ook nog nooit van gehoord. Ik vind het ook onhandig vergeleken met het kijken in je spiegel. Die spiegel geeft juist een vrij zicht op de straat.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')