abonnement Unibet Coolblue
pi_203385759
Het onderhandelen over mijn loon komt er weer aan. Om te weten hoeveel onderhandelingsruimte ik heb, en ook omdat ik het dit jaar eens met objectieve feiten wil proberen, wil ik graag eens uitrekenen hoe rendabel ik ben voor het bedrijf.

Ik weet precies hoeveel uren ik ben verkocht, en ook hoeveel ik per uur kost voor een klant. Ook weet ik natuurlijk welk brutoloon er op mijn loonstrookje staat.

Maar daar zitten nog wat kosten tussenin natuurlijk. De extra loonkosten, die volgens deze berekentool in mijn geval ongeveer 26% zouden zijn. En overhead, wat ik voor het gemak van de berekening maar even op 24% schat.

Zijn bovenstaande getallen realistisch voor een ingenieursbureau?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203385932
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:06 schreef knoopie het volgende:
Het onderhandelen over mijn loon komt er weer aan. Om te weten hoeveel onderhandelingsruimte ik heb, en ook omdat ik het dit jaar eens met objectieve feiten wil proberen, wil ik graag eens uitrekenen hoe rendabel ik ben voor het bedrijf.

Ik weet precies hoeveel uren ik ben verkocht, en ook hoeveel ik per uur kost voor een klant. Ook weet ik natuurlijk welk brutoloon er op mijn loonstrookje staat.

Maar daar zitten nog wat kosten tussenin natuurlijk. De extra loonkosten, die volgens deze berekentool in mijn geval ongeveer 26% zouden zijn. En overhead, wat ik voor het gemak van de berekening maar even op 24% schat.

Zijn bovenstaande getallen realistisch voor een ingenieursbureau?
Ik zou hem anders insteken, wat is je marktwaarde (wat krijgen vergelijkbare functies en verantwoordelijkheden bij de concurrent betaald) en vanuit daar onderhandelen.

De marge die je baas maakt minder uit, dit hangt o.a van het verdien model af. Het kan zijn dat je werkgever bewust minder marge pakt op jouw om anderen met een hogere marge weg te zetten (of andersom).

Je marktwaarde is een veel betere referentie, je weet dan ook gelijk je onderhandelings positie. Als je nu al veel meer betaald krijgt als gemiddeld heb je op dat vlak een zwakke onderhandelings positie. Krijg je te weinig betaald kan je onderhandelen en makkelijk naar de concurrent voor dat bedrag. Sta je dus veel sterker in de gesprekken.
pi_203386174
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:06 schreef knoopie het volgende:
Het onderhandelen over mijn loon komt er weer aan. Om te weten hoeveel onderhandelingsruimte ik heb, en ook omdat ik het dit jaar eens met objectieve feiten wil proberen, wil ik graag eens uitrekenen hoe rendabel ik ben voor het bedrijf.

Ik weet precies hoeveel uren ik ben verkocht, en ook hoeveel ik per uur kost voor een klant. Ook weet ik natuurlijk welk brutoloon er op mijn loonstrookje staat.

Maar daar zitten nog wat kosten tussenin natuurlijk. De extra loonkosten, die volgens deze berekentool in mijn geval ongeveer 26% zouden zijn. En overhead, wat ik voor het gemak van de berekening maar even op 24% schat.

Zijn bovenstaande getallen realistisch voor een ingenieursbureau?
Ik doe zelf niet de salarisadministratie bij ons op kantoor, maar om het globaal te berekenen rekenen wij geloof ik x 1.3 ivm werkgeverslasten. Dus als iemand 4000 bruto verdient, dan kost het de werkgever 1.3x = 5200 om dat bruto salaris uit te kunnen 'keren' ivm diverse premies en heffingen en noem het allemaal maar op. Eea natuurlijk afhankelijk van het percentage pensioenbijdrage vanuit de werkgever en verzekeringen die er eventueel zijn afgesloten zoals een verzuimverzekering. Dat maakt de 'kosten' per werknemer natuurlijk wat hoger. Maar dit is waar wij geloof ik globaal mee rekenen als je even snel een getal nodig hebt :)

Marginale zaken per werknemer zoals koffie, wc papier, tagjes en GWL enzo laat ik hier wel bij buiten beschouwing.

[ Bericht 1% gewijzigd door kirsten. op 27-01-2022 11:45:51 ]
pi_203386277
Waarom zou je werkgever gaan inleveren op zijn winstmarge omdat jij een hoger loon wil? Is het niet logischer om te kijken of je niet duurder 'verhuurd' kan worden en daardoor een loonsverhoging kan krijgen?
pi_203386715
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:06 schreef knoopie het volgende:
Het onderhandelen over mijn loon komt er weer aan. Om te weten hoeveel onderhandelingsruimte ik heb, en ook omdat ik het dit jaar eens met objectieve feiten wil proberen, wil ik graag eens uitrekenen hoe rendabel ik ben voor het bedrijf.

Ik weet precies hoeveel uren ik ben verkocht, en ook hoeveel ik per uur kost voor een klant. Ook weet ik natuurlijk welk brutoloon er op mijn loonstrookje staat.

Maar daar zitten nog wat kosten tussenin natuurlijk. De extra loonkosten, die volgens deze berekentool in mijn geval ongeveer 26% zouden zijn. En overhead, wat ik voor het gemak van de berekening maar even op 24% schat.

Zijn bovenstaande getallen realistisch voor een ingenieursbureau?
dus een bedrijf zet je voor 80 euro/uur weg en verwacht daar wel 40 euro bruto (bijvoorbeeld) aan over te kunnen houden? _O-
pi_203386795
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:18 schreef descon het volgende:

[..]
Ik zou hem anders insteken, wat is je marktwaarde (wat krijgen vergelijkbare functies en verantwoordelijkheden bij de concurrent betaald) en vanuit daar onderhandelen.
Dat is zeker stap één, en heb ik ook al uitgezocht. Bovenstaande is alvast het weerwoord voor het geval zij (waarschijnlijk) met het argument komen dat we een kleiner bedrijf zijn en daardoor niet dat kunnen betalen wat de concurrentie betaalt. Dan kan ik ze direkt voorrekenen dat ze dat weldegelijk kunnen betalen. ;)
quote:
6s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:38 schreef kirsten. het volgende:
Ik doe zelf niet de salarisadministratie bij ons op kantoor, maar om het globaal te berekenen rekenen wij geloof ik x 1.3 ivm werkgeverslasten.
Dankjewel. Dat komt dus wel ongeveer overeen met wat ik gevonden had.
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:44 schreef Tja..1986 het volgende:
Waarom zou je werkgever gaan inleveren op zijn winstmarge omdat jij een hoger loon wil? Is het niet logischer om te kijken of je niet duurder 'verhuurd' kan worden en daardoor een loonsverhoging kan krijgen?
Omdat ik anders als puntje bij paaltje komt weg ben, en dan heeft mijn werkgever een lekker hoge winstmarge op een omzet van nul.

Op zich heb ik in deze huidige markt een goede onderhandelingspositie. Ze zoeken al maanden naar iemand voor een vergelijkbare functie en ze kunnen niemand vinden. Maar ik wil mijzelf ook niet compleet uit de markt prijzen door 60% meer te verlangen. :P
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203387038
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 12:13 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]
dus een bedrijf zet je voor 80 euro/uur weg en verwacht daar wel 40 euro bruto (bijvoorbeeld) aan over te kunnen houden? _O-
Nee. Weet niet precies waar je die gevallen vandaan hebt?

Werknemer kost bijvoorbeeld ¤70.000 per jaar. Plus 50% extra werkgeverslasten en overhead is dan ¤105.000

Werknemer kost de klant ¤135 per uur, maar is maar voor 75% van de tijd declarabel aan het werk. Dus inkomsten zijn ¤135x1800x0,75= ¤182.250 inkomsten.

In dit geval is het dus bijna ¤80.000 winst voor de werkgever. En natuurlijk gun ik hem wat winst, want hij is degene die het risico loopt. Maar dan weet ik in ieder geval ongeveer hoe groot mijn onderhandelingsruimte is.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203387468
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:06 schreef knoopie het volgende:
en ook omdat ik het dit jaar eens met objectieve feiten wil proberen, wil ik graag eens uitrekenen hoe rendabel ik ben voor het bedrijf.
ik zie niet zozeer in wat dat als 'onderhandelings-positie' als voordeel geeft, jezelf als 'kostenpost' te benadrukken

het versterkt vooral het gevoel bij je werkgever dat hij de loonskosten zou moeten drukken, omdat winstoptmalisatie altijd zijn doel is, en in jouw berekening dat dan plots de enige factor is die beinvloedbaar zou zijn...

bovenal wekt het bij een werkgever vermoedelijk de angst op dat als jij meer loon gaat krijgen plots anderen dat ook gaan willen en hij dan overall zijn loonkosten enorm zal zien toenemen zonder dat daarvoor een meeropbrengst tegenover staat...

Volgens mij levert dat voorasl een bokkende en afblokkende werkgever op die minder geneiegd is een loon als beloning te zien en het idee heeft dat een loonsverhoging oook mogelijk juist hem meeropbrengst levert wegens werknemers die steeds betere prestaties leveren en die steeds beter in hun werk worden..

Ik zou dus aanraden vooral te benadrukken en argumenteren dat je inzet als werknemer hem meer opbrengt dan enkel een 'plat' rekensommetje waarin je jezelf als kostenpost opvoert
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203387519
Waarom ga jij op de stoel zitten van de werkgever? Laat hem dit maar uitrekenen als jij een voorstel hebt gedaan.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203387571
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 12:39 schreef knoopie het volgende:

[..]
Nee. Weet niet precies waar je die gevallen vandaan hebt?

Werknemer kost bijvoorbeeld ¤70.000 per jaar. Plus 50% extra werkgeverslasten en overhead is dan ¤105.000

Werknemer kost de klant ¤135 per uur, maar is maar voor 75% van de tijd declarabel aan het werk. Dus inkomsten zijn ¤135x1800x0,75= ¤182.250 inkomsten.

In dit geval is het dus bijna ¤80.000 winst voor de werkgever. En natuurlijk gun ik hem wat winst, want hij is degene die het risico loopt. Maar dan weet ik in ieder geval ongeveer hoe groot mijn onderhandelingsruimte is.
Misschien moet met jouw omzet ook nog wel iemand van de administratie betaald worden. Je kunt niet je omzet 1-op-1 koppelen aan je salaris.
pi_203387594
Heeft je werkgever je al uberhaupt 7% loonsverhoging gegeven zoals hij dat zal doen op zijn kosten?

Zo niet dan ben je al genaaid.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203387894
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:09 schreef RM-rf het volgende:

[..]
ik zie niet zozeer in wat dat als 'onderhandelings-positie' als voordeel geeft, jezelf als 'kostenpost' te benadrukken
Maar ik ben helemaal geen kostenpost volgens dit platte sommetje. Ik lever (veel) geld op. In bovenstaand voorbeeld bijvoorbeeld bijna 80.000 euro.
Juist als je het enkel over je loon hebt, heb je het alleen over de kosten (voor de werkgever). In mijn sommetje zet ik hier juist de opbrengsten tegenover. In harde getallen in plaats van vage begrippen als "loyaliteit, kwaliteit, hoge klanttevredenheid". Waarom denk je dat de werkgever dit verkeerd zou interpreteren?

quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom ga jij op de stoel zitten van de werkgever? Laat hem dit maar uitrekenen als jij een voorstel hebt gedaan.
Omdat ik mijn werkgever wel een symphatieke man vind, en hem graag een goed en realistisch voorstel wil doen.

quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:18 schreef NightDancert het volgende:

[..]
Misschien moet met jouw omzet ook nog wel iemand van de administratie betaald worden. Je kunt niet je omzet 1-op-1 koppelen aan je salaris.
Dat valt onder overhead.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203387992
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:43 schreef knoopie het volgende:
Maar ik ben helemaal geen kostenpost volgens dit platte sommetje. Ik lever (veel) geld op. In bovenstaand voorbeeld bijvoorbeeld bijna 80.000 euro.
in je rekensom verandert er helemaal niks aan de inkomstenkant; als jij loonsverhoging zou krijgen daalt die opbrengst juist, wat dus een argumentatie oplevert dat je werkgever voor niks jou wat zou moeten geven.

leuk als je enkel in staat bent je eigen referentiekader te zien, maar bekeken vanuit de werkgever is dat helemaal geen positieve insteek met grote succeskans.

Nogmaals, als je dit als onderhandeling ziet is het geen slimme denkwijze die je een sterk argumenten voor je werkgever en een betere onderhandlingspositie oplevert, dit zo voor te rekenen...
Mogelijk dat je zou kunnen meewegen dat je uurtarief verhoog is, of er andere kostenposten gedaald zijn, minder overhead is door meer thuiswerk of meer factureerbare uren gemaakt zijn (anderszijds kan het misschien zijn dat als je uit zou vallen een verbvanger te vinden nog duurder zou gaan worden)..

maar iig is je huidige rekensoms leuk voor jezelf te lezen, maar vanuit je werkgever bekeken eerder geen grond je op basis daarvan een loonsverhoging te geven.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203388518
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
Maar ik ben helemaal geen kostenpost volgens dit platte sommetje. Ik lever (veel) geld op. In bovenstaand voorbeeld bijvoorbeeld bijna 80.000 euro.
Juist als je het enkel over je loon hebt, heb je het alleen over de kosten (voor de werkgever). In mijn sommetje zet ik hier juist de opbrengsten tegenover. In harde getallen in plaats van vage begrippen als "loyaliteit, kwaliteit, hoge klanttevredenheid". Waarom denk je dat de werkgever dit verkeerd zou interpreteren?
[..]
Omdat ik mijn werkgever wel een symphatieke man vind, en hem graag een goed en realistisch voorstel wil doen.
[..]
Dat valt onder overhead.
Een werkgever kan dit rekensommetje veel beter maken dan jij en hij doet het toch opnieuw.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203388968
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 14:39 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een werkgever kan dit rekensommetje veel beter maken dan jij en hij doet het toch opnieuw.
Ik wil het ook niet voor hém uitrekenen. Ik wil vooral voor mijzelf voor de onderhandeling al duidelijk hebben wat er ongeveer uit dat sommetje komt. Zodat ik al weet hoeveel ik hem ongeveer oplever per maand, dus hoeveel ik redelijkerwijs kan verlangen als loonsverhoging. Eventueel, als hij met het argument komt dat dat niet uit kan, zou ik het als tegenargument kunnen gebruiken dat het weldegelijk uit kan.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203389186
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:52 schreef RM-rf het volgende:

[..]
in je rekensom verandert er helemaal niks aan de inkomstenkant; als jij loonsverhoging zou krijgen daalt die opbrengst juist, wat dus een argumentatie oplevert dat je werkgever voor niks jou wat zou moeten geven.
Je zou het ook zo kunnen zien dat ik hem voorreken hoeveel ik oplever en daar een eerlijk aandeel in wil hebben. En als ik het echt hard zou spelen, dan is het voor hem de keuze volgend jaar iets minder winst maken op mijn gemaakte uren, of helemaal geen winst omdat ik ergens anders ga werken.
quote:
leuk als je enkel in staat bent je eigen referentiekader te zien, maar bekeken vanuit de werkgever is dat helemaal geen positieve insteek met grote succeskans.
Daar heb je misschien wel gelijk in. Ligt er aan hoe nuchter de werkgever is waarschijnlijk.
quote:
Nogmaals, als je dit als onderhandeling ziet is het geen slimme denkwijze die je een sterk argumenten voor je werkgever en een betere onderhandlingspositie oplevert, dit zo voor te rekenen...
Mogelijk dat je zou kunnen meewegen dat je uurtarief verhoog is, of er andere kostenposten gedaald zijn, minder overhead is door meer thuiswerk of meer factureerbare uren gemaakt zijn (anderszijds kan het misschien zijn dat als je uit zou vallen een verbvanger te vinden nog duurder zou gaan worden)..
Dus volgens die redenatie zou ik niet mogen delen in de winst die ik hem heb opgeleverd, omdat ik hem vorig jaar ook al ongeveer evenveel winst heb opgeleverd?
quote:
maar iig is je huidige rekensoms leuk voor jezelf te lezen, maar vanuit je werkgever bekeken eerder geen grond je op basis daarvan een loonsverhoging te geven.
Loonsverhoging krijg ik sowieso dit jaar. Bij deze werkgever, of bij de overstap naar mijn volgende werkgever. De vraag is alleen hoeveel. ;)
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203389240
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
Maar ik ben helemaal geen kostenpost volgens dit platte sommetje. Ik lever (veel) geld op. In bovenstaand voorbeeld bijvoorbeeld bijna 80.000 euro.
Juist als je het enkel over je loon hebt, heb je het alleen over de kosten (voor de werkgever). In mijn sommetje zet ik hier juist de opbrengsten tegenover. In harde getallen in plaats van vage begrippen als "loyaliteit, kwaliteit, hoge klanttevredenheid". Waarom denk je dat de werkgever dit verkeerd zou interpreteren?
[..]
Omdat ik mijn werkgever wel een symphatieke man vind, en hem graag een goed en realistisch voorstel wil doen.
[..]
Dat valt onder overhead.
Just to be sure, die factor 1.3 die ik in mijn post noemde bevat niet de overhead die declarabele mensen moeten opbrengen om niet-declarabele mensen te kunnen bekostigen. Dit is echt puur het stukje verzekeringen en belastingdienst die een graantje mee wil pikken (werkgeverslasten). Van het declarabele bedrag minus (brutoloon x 1.3) zou deze overhead dan nog afgaan.
pi_203389611
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 15:33 schreef knoopie het volgende:

Loonsverhoging krijg ik sowieso dit jaar. Bij deze werkgever, of bij de overstap naar mijn volgende werkgever. De vraag is alleen hoeveel. ;)
dan moet je dus ook goed onderhandelen en aangeven wat de 'winst' voor je werkgever is om je extra veel meer loon te betalen en dat hij daaraan meer verdient (of mogelijk verliezen kan als hij dat niet doet).....

enkel, je berekening over jou als 'kostenpost' of een aanval op zijn winstmarge als werkgever te gaan doen is vermoedelijk geen slimme methode een sterke onderhandelingspositie in te nemen, maar ik schat het voooral in als een truc om de wind van voren te krijgen.

Geen werkgever zal ooit in een loonsonderhandeling aangeven zomaar graag wat minder winstmarge te behouden, enkel om een werknemer te behouden zonder dat daar ook werkelijk een 'winst' mee te behalen valt.
Los daarvan is het de vraag of je zelf ook erg graag in zo'n bedrijf wil werken waar kennelijk _iedereen_ zomaar kan eisen dat er geen winstmarge op hun werkzaamheden behaald mag worden

val je werkgever dus niet aan op zijn behaalde winstmarge, maar maak duidelijk dat jij ook iets extras bijdraagt dat het waard maakt je te behouden...
simpelweg vanuit onderhandelingstsrategisch zich is dat veel effectiever dan een werkgever aan te vallen op zijn winstmarge.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203389827
Kom met argumenten waarom jij geld oplevert. Denk oa aan hoeveel klanten jij binnenhaalt, hoeveel contracten er verlengd worden na jouw inzet en hoeveel extra producten je weet te verkopen aan jouw bestaande klanten (eea natuurlijk wel afhankelijk van wat je voor werk doet).
Elk contract wat jij doet en waar (interne) sales of marketing niet intensief aan te pas komt (lees: niet meer hoeft te doen dan even een opdrachtbevestiging te sturen) is jouw verdienste.
  donderdag 27 januari 2022 @ 16:42:31 #20
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_203390154
Denk dat je werkgever een heel stuk minder aan je verdiend dan jouw sommetje. En snap ook niet waarom je een aandeel van de winst zou moeten hebben; je bent werknemer en geen aandeelhouder.
The more debt, the better
pi_203390165
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:19 schreef Holenbeer het volgende:
Kom met argumenten waarom jij geld oplevert. Denk oa aan hoeveel klanten jij binnenhaalt, hoeveel contracten er verlengd worden na jouw inzet en hoeveel extra producten je weet te verkopen aan jouw bestaande klanten (eea natuurlijk wel afhankelijk van wat je voor werk doet).
Elk contract wat jij doet en waar (interne) sales of marketing niet intensief aan te pas komt (lees: niet meer hoeft te doen dan even een opdrachtbevestiging te sturen) is jouw verdienste.
Die argumenten zijn het probleem niet. Ik lever veel directe omzet op en ik houd veel collega's aan het werk bij klanten. Naast dat ik diezelfde juniors en mediors begeleid om verder te komen. En ik weet dat mijn werkgever een groot probleem heeft als ik weg zou gaan, omdat ze al sinds maanden iemand proberen te vinden voor een vergelijkbare functie, en ze kunnen simpelweg niemand vinden.

Waar ik een probleem mee heb, is het inschatten hoeveel dit concreet mijn werkgever waard is. Natuurlijk kan ik dan 70% loonsverhoging vragen, maar daarmee maak ik mijzelf vooral belachelijk waarschijnlijk. En enkel inflatiecorrectie is te weinig. Simpelweg omdat de marktwaarde van technische mensen met ervaring extreem aan het stijgen is. Dus ergens daar tussenin zit de waarheid, maar waar? Dat probeer ik op de één of andere manier uit te vinden.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203390205
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:42 schreef flyguy het volgende:
Denk dat je werkgever een heel stuk minder aan je verdiend dan jouw sommetje.
Waarom niet? Als ik het netto resultaat van het bedrijf deel door het aantal declarabele werknemers, dan ligt het tamelijk dicht in de buurt van mijn rekensommetje. Wat klopt er dan niet volgens jou?
quote:
En snap ook niet waarom je een aandeel van de winst zou moeten hebben; je bent werknemer en geen aandeelhouder.
De belangrijkere vraag is; waarom niet?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203390490
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 15:18 schreef knoopie het volgende:

[..]
Ik wil het ook niet voor hém uitrekenen. Ik wil vooral voor mijzelf voor de onderhandeling al duidelijk hebben wat er ongeveer uit dat sommetje komt. Zodat ik al weet hoeveel ik hem ongeveer oplever per maand, dus hoeveel ik redelijkerwijs kan verlangen als loonsverhoging. Eventueel, als hij met het argument komt dat dat niet uit kan, zou ik het als tegenargument kunnen gebruiken dat het weldegelijk uit kan.
Dat weet je pas als je alle kosten van het bedrijf kent. De marge op jou en jou alleen, zegt helemaal niets.
pi_203392199
quote:
6s.gif Op donderdag 27 januari 2022 15:36 schreef kirsten. het volgende:

[..]
Just to be sure, die factor 1.3 die ik in mijn post noemde bevat niet de overhead die declarabele mensen moeten opbrengen om niet-declarabele mensen te kunnen bekostigen. Dit is echt puur het stukje verzekeringen en belastingdienst die een graantje mee wil pikken (werkgeverslasten). Van het declarabele bedrag minus (brutoloon x 1.3) zou deze overhead dan nog afgaan.
En als je pensioen, reiskosten en alle andere voorwaarden meetelt kom je minimaal op 1,45.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_203392397
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:43 schreef knoopie het volgende:

[..]
Die argumenten zijn het probleem niet. Ik lever veel directe omzet op en ik houd veel collega's aan het werk bij klanten. Naast dat ik diezelfde juniors en mediors begeleid om verder te komen. En ik weet dat mijn werkgever een groot probleem heeft als ik weg zou gaan, omdat ze al sinds maanden iemand proberen te vinden voor een vergelijkbare functie, en ze kunnen simpelweg niemand vinden.

Waar ik een probleem mee heb, is het inschatten hoeveel dit concreet mijn werkgever waard is. Natuurlijk kan ik dan 70% loonsverhoging vragen, maar daarmee maak ik mijzelf vooral belachelijk waarschijnlijk. En enkel inflatiecorrectie is te weinig. Simpelweg omdat de marktwaarde van technische mensen met ervaring extreem aan het stijgen is. Dus ergens daar tussenin zit de waarheid, maar waar? Dat probeer ik op de één of andere manier uit te vinden.
dan zeg je toch 15%?
  donderdag 27 januari 2022 @ 19:34:32 #26
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_203392468
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:45 schreef knoopie het volgende:

[..]
Waarom niet? Als ik het netto resultaat van het bedrijf deel door het aantal declarabele werknemers, dan ligt het tamelijk dicht in de buurt van mijn rekensommetje. Wat klopt er dan niet volgens jou?
[..]
De belangrijkere vraag is; waarom niet?
Als je als ondernemer behandeld wil worden, moet je je er ook naar gedragen. Lever je ook salaris is als het een tijdje minder gaat met jouw inzetbaarheid of het bedrijf?
En als je echt mee wilt delen begin je beter voor jezelf.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_203393048
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 13:43 schreef knoopie het volgende:
Maar ik ben helemaal geen kostenpost volgens dit platte sommetje. Ik lever (veel) geld op. In bovenstaand voorbeeld bijvoorbeeld bijna 80.000 euro.
Juist als je het enkel over je loon hebt, heb je het alleen over de kosten (voor de werkgever). In mijn sommetje zet ik hier juist de opbrengsten tegenover. In harde getallen in plaats van vage begrippen als "loyaliteit, kwaliteit, hoge klanttevredenheid". Waarom denk je dat de werkgever dit verkeerd zou interpreteren?
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:43 schreef knoopie het volgende:
Die argumenten zijn het probleem niet. Ik lever veel directe omzet op en ik houd veel collega's aan het werk bij klanten. Naast dat ik diezelfde juniors en mediors begeleid om verder te komen.
Maar wat maakt dat jij dat geld oplevert voor je werkgever? Wat is jouw meerwaarde? Dat is hoe je een loonsverhoging zal moeten verkopen. Stel dat ze morgen wel die vacature voor die vergelijkbare functie invullen met Pietje. En je werkgever stuurt Pietje naar de klant in plaats van jou. Levert dat je werkgever dan minder op?

quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:43 schreef knoopie het volgende:
En ik weet dat mijn werkgever een groot probleem heeft als ik weg zou gaan, omdat ze al sinds maanden iemand proberen te vinden voor een vergelijkbare functie, en ze kunnen simpelweg niemand vinden.
Je eventuele vertrek zal even vervelend zijn voor je werkgever, maar het bedrijf zal er niet door omvallen. Ik zou er persoonlijk niet op rekenen dat je werkgever dat erg zal laten meewegen. Als de nood aan de man is dan huren ze uiteindelijk wel iemand in om het tijdelijk op te vangen.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 16:43 schreef knoopie het volgende:
Waar ik een probleem mee heb, is het inschatten hoeveel dit concreet mijn werkgever waard is. Natuurlijk kan ik dan 70% loonsverhoging vragen, maar daarmee maak ik mijzelf vooral belachelijk waarschijnlijk. En enkel inflatiecorrectie is te weinig. Simpelweg omdat de marktwaarde van technische mensen met ervaring extreem aan het stijgen is. Dus ergens daar tussenin zit de waarheid, maar waar? Dat probeer ik op de één of andere manier uit te vinden.
Als je zelf je eigen marktwaarde niet goed kan inschatten dan zal je dat moeten doen door eens te solliciteren op vergelijkbare functies. En als je heel erg overtuigd bent van je kwaliteiten en de krapte in de markt voor jouw expertise dan is het misschien zelfs een overweging om te gaan ZZP'en i.p.v. in loondienst te werken.

In loondienst kan je gewoon niet eenvoudig weg zeggen ik kost x en werkgever factureert y, dus dat lever ik op. Een werkgever heeft (over het algemeen) ook niet declarabel personeel nodig en dat kost ook geld.
pi_203395321
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 19:34 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Als je als ondernemer behandeld wil worden, moet je je er ook naar gedragen. Lever je ook salaris is als het een tijdje minder gaat met jouw inzetbaarheid of het bedrijf?
En als je echt mee wilt delen begin je beter voor jezelf.
Precies dit. Fluctueert jouw salaris dan ook elk jaar mee met de omzet van het bedrijf? Dat zou pas interessant zijn.
Alius aliud dicit
pi_203395345
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 11:06 schreef knoopie het volgende:
Het onderhandelen over mijn loon komt er weer aan. Om te weten hoeveel onderhandelingsruimte ik heb, en ook omdat ik het dit jaar eens met objectieve feiten wil proberen, wil ik graag eens uitrekenen hoe rendabel ik ben voor het bedrijf.

Ik weet precies hoeveel uren ik ben verkocht, en ook hoeveel ik per uur kost voor een klant. Ook weet ik natuurlijk welk brutoloon er op mijn loonstrookje staat.

Maar daar zitten nog wat kosten tussenin natuurlijk. De extra loonkosten, die volgens deze berekentool in mijn geval ongeveer 26% zouden zijn. En overhead, wat ik voor het gemak van de berekening maar even op 24% schat.

Zijn bovenstaande getallen realistisch voor een ingenieursbureau?
Werkgeverslasten zijn één ding, maar een bedrijf heeft toch nog veel meer kosten? Als jouw bedrijf op een duur grachtenpand in Amsterdam zit moet die huur ook terugverdiend worden. Of misschien een hele grote landelijke reclamecampagne. Of ander personeel dat niet declarabel is zoals jij, maar wel meewerken om het bedrijf draaiende te houden. Nog los van eventuele risico's dat iedere onderneming heeft.

Je kunt beter vergelijken met wat andere werkgevers je zouden bieden. Dat is namelijk jouw enige alternatief als loonslaaf. Vind je het te weinig dan ga je zelf maar ondernemen.
Facts don't care about your feelings
pi_203396765
quote:
0s.gif Op donderdag 27 januari 2022 21:58 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]
Werkgeverslasten zijn één ding, maar een bedrijf heeft toch nog veel meer kosten? Als jouw bedrijf op een duur grachtenpand in Amsterdam zit moet die huur ook terugverdiend worden. Of misschien een hele grote landelijke reclamecampagne. Of ander personeel dat niet declarabel is zoals jij, maar wel meewerken om het bedrijf draaiende te houden. Nog los van eventuele risico's dat iedere onderneming heeft.
Dat was nu precies de vraag. Of deze factor 25% voor werkgeverslasten en 25% voor overhead realistisch zijn. Als ik het zo vergelijk met andere bedrijven, dan moet ik waarschijnlijk de overhead wat hoger inschatten. Wij hebben een relatief lang sales-traject. Maar om te compenseren wel weer een erg cheap kantoor, en weinig tot geen kosten voor machines en/of productie of iets dergelijks.
quote:
Je kunt beter vergelijken met wat andere werkgevers je zouden bieden. Dat is namelijk jouw enige alternatief als loonslaaf. Vind je het te weinig dan ga je zelf maar ondernemen.
Uit bovenstaande reacties blijkt dat die discussie loonslaaf vs zelfstandige nogal wat emoties los maakt. Maar ik zie niet in waarom dit zo zwart wit zou moeten zijn. Waarom zou je in loondienst niet ook een winstdeling kunnen hebben? Een aanbod voor een bonussysteem op projectbasis of winstdeling in plaats van een loonsverhoging zou ik direct aannemen.
En waarom ik niet zelfstandig wordt? In principe zou ik het grootste gedeelte van mijn werk ook prima zelfstandig kunnen doen. De enige reden dat ik dat nog niet doe, is omdat de afkeer van sales en administratie die ik dan moet doen groter is dan de aantrekkingskracht van het extra geld. Waarschijnlijk over een paar jaar als de kinderen wat groter zijn.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203397207
De overhead is echt niet alleen extra loonkosten. Als jij morgen de ziektewet ingaat voor een paar maanden betaalt je werkgever daar ook voor een deel aan mee terwijl je niks oplevert. Ook jij bent maar gedeeltelijk declarabel. Er zijn daarnaast andere werknemers die bijv ondersteunend zijn en dus helemaal niet per uur verkocht worden. Daarnaast natuurlijk huur van het pand, verzekeringen, apparatuur etc. Komt allemaal uit oa jouw marge. Als je een groter deel van je marge in eigen zak wil steken moet je voor jezelf gaan beginnen. Dan heb je veel lagere overhead dan in een groot bedrijf en steek je je uurtarief (na belastingen) gewoon in eigen zak, maar ook dan zal je erachter komen dat je je niet te snel rijk moet rekenen omdat je dan alsnog veel reserves en kosten zelf moet ophoesten.
pi_203397256
Waarom zo moeilijk maken met dit soort zaken.

Je kan een bepaald trucje als werknemer en daar hangt een marktwaarde aan. Kan of wil hij dit niet betalen ga je verder kijken.

Ik zou de discussie over de winst die hij maakt op jou niet eens starten. Levert alleen maar gezeik op en doet er niet toe.
pi_203397501
Wij (meer grote landelijke intra bedrijven gebruiken dit getal) rekenen met bruto salaris maal 1,85. Dat is het dekkende interne tarief. Dus ook voor de eventuele.leaseauto, AK, uitval etc

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 28-01-2022 00:23:21 ]
pi_203398590
Werkgever lasten reken ik 30%
8% vakantiegeld, 11% werkgeverspremies, resteert nog pensioen en andere verzekeringen.

Overhead is natuurlijk erg wisselend per organisatie.
Heb je verder wel je leaseauto meegerekend?

Snap dat je de rekensom wilt maken, maar er zijn veel variabelen die je niet kent.
Zoals die overhead maar ook het aantal uren dat gemiddelde medewerker maakt rekening houden ook met ziekte/vakantie/training etc.
Eerst denken, dan typen
pi_203398756
quote:
1s.gif Op donderdag 27 januari 2022 23:22 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat was nu precies de vraag. Of deze factor 25% voor werkgeverslasten en 25% voor overhead realistisch zijn.
Waarom wil je dat gesprek aangaan bij je loonsonderhandelingen...?

Je manoevreert jezelf in een positie van betweterigheid jegens de bedrijfsvoering van je werkgever.

Dat verpest iedere positieve stemming en kan eigenlijk bijna alleen uitmonden erin dat je werkgever aangeeft dat als jij alles denkt beter te weten en te kunnen, je voor jezelf moet beginnen.

Loonsverhoging levert dit gesprek je zo niet op.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_203398860
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 08:05 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Waarom wil je dat gesprek aangaan bij je loonsonderhandelingen...?
Dat gesprek wil ik hier voorbereidend aan gaan, zodat ik in mijn achterhoofd een idee zou kunnen hebben wat mijn spelingsruimte is bij de onderhandelingen. Ik ga natuurlijk niet de marge voor overhead discussiëren met mijn werkgever tijdens een gesprek over loonsverhogingen. Zo veel tact heb ik nog net. :P
quote:
Je manoevreert jezelf in een positie van betweterigheid jegens de bedrijfsvoering van je werkgever.

Dat verpest iedere positieve stemming en kan eigenlijk bijna alleen uitmonden erin dat je werkgever aangeeft dat als jij alles denkt beter te weten en te kunnen, je voor jezelf moet beginnen.

Loonsverhoging levert dit gesprek je zo niet op.
Aangezien ik vaak ingezet wordt om bij klanten te komen vertellen wat er allemaal beter kan, weet mijn werkgever al lang dat ik een ontzettende betweter ben.
Maar het is zoals hierboven gezegd niet het idee dat ik hem ga vertellen hoe hij zijn bedrijfsvoering moet doen. Ik wilde vooral weten of ik een realistische schatting zou kunnen maken hoeveel hij aan mij verdient, zodat ik hem een realistisch bod kan doen.

Kijken naar concurrentie is op zich een goed idee, maar de bandbreedte is ontzettend groot. Het gaat van 20% minder tot en met 50% meer dan wat ik nu krijg. Of als ik meer specifiek zoek op bedrijven die precies hetzelfde doen, dan heb ik helemaal geen vergelijkingsmateriaal, omdat het nogal een niche is in NL. Daarom ben ik op zoek naar wat meer houvast voor mijn onderhandelingen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203565236
Wat kan het trouwens jou verrotten hoeveel je de werkgever kost?

Alsof het hun kan verrotten dat ze je niet betalen voor je reistijd en pauze

Dat heeft mij pre-corona 2u per dag 10u per week 40u per maand

500u per JAAR gekost aan ONBETAALD OVERWERKEN

En hoeveel heeft de werkgever JOU gekost?
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
  dinsdag 8 februari 2022 @ 10:58:10 #38
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_203566117
Niet doen dit. Je gaat er niks mee winnen. Want, je vergeet heel veel kostenposten hier, zoals de administratie die het bedrijf voert, de salarissen van alle medewerkers die niet volledig declarabel zijn (je directeur zelf, maar ook zijn administratie etc), de huur van he t pand etc etc. Dus even denken mijn totaal aan declarabel - mijn kosten is winst is fout. Dat heet marge. Bruto marge. Daar moet nog heel wat van af voordat je bij winst bent. Heb jij je eigen huidige werkplek en opdrachtgever zelf binnen gehaald? Ik verwacht van niet. Wie regelt dat het werk er is? Dat zijn vaak mensen die nog meer salaris krijgen dan jij als "uitvoerder" en die geen declarabele uren hebben zoals jij. Wie betaald jouw salaris als je even geen plekje hebt.....

Ik had een vriend, die dacht net als jij. Zoveel bruto marge, dat kan ik zelf beter en meer aan over houden. Tja, dat ging precies 2 jaar goed. Toen brak de slechte administratie hem op (o, belastingdienst, kost dat echt zoveel) en vergat hij wel nieuwe projecten binnen te halen (ach, we zijn klaar?). En na 5 jaar zat tie in in gat waar die nooit meer uit kwam.

Schoenmaker blijf bij je leest. En focus op jezelf, wat je toevoegt en wat je tevreden houdt. Jouw baas, met al zijn ervaring weet ook dat ontevreden werknemers wel weg gaan (in deze markt). En, als je klappers wil maken, dan moet je wel aantonen waarom je zoveel meer waard bent. Dat is jouw kunde, jouw skill, jouw waarde. Heeft NIETS met bruto marge te maken.

Maar, misschien moet je maar gewoon ZZP'er worden. Dan mag je alles zelf houden.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  User die het meest klaagt 2022 dinsdag 8 februari 2022 @ 12:30:29 #39
414785 sirdanilot
pi_203567891
Mijn werkgever wilde mij minder betalen als ik naar NL zou verhuizen, omdat ik hen dan meer kost vanwege hogere belastingen in NL dan in Ierland.

Ik heb daar dus echt geen boodschap aan. Als het te duur is om mij aan te nemen, kun je ook naar iemand die dit soort services biedt vragen als freelancer/ ZZP er. Daar zou ik wel het dubbele voor vragen overigens.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_203571733
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:02 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Wat kan het trouwens jou verrotten hoeveel je de werkgever kost?

Alsof het hun kan verrotten dat ze je niet betalen voor je reistijd en pauze

Dat heeft mij pre-corona 2u per dag 10u per week 40u per maand

500u per JAAR gekost aan ONBETAALD OVERWERKEN

En hoeveel heeft de werkgever JOU gekost?
En blijkbaar had jij die tijd ervoor over om je werk uit te voeren, anders zocht je wel iets anders
pi_203572041
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 10:02 schreef ZeventiendeEtage het volgende:
Wat kan het trouwens jou verrotten hoeveel je de werkgever kost?

Alsof het hun kan verrotten dat ze je niet betalen voor je reistijd en pauze

Dat heeft mij pre-corona 2u per dag 10u per week 40u per maand

500u per JAAR gekost aan ONBETAALD OVERWERKEN

En hoeveel heeft de werkgever JOU gekost?
Het is wel een leuke opdracht om je werkelijke uurloon te bepalen. Dat is met stopwatch jouw tijd meten due je bezig bent je werk, ook buiten de werktijd om, zoals reistijd, broodsmeren of lunch halen, slijten je kleren eerder, ook je extra winkeltijd, etc. En daarbij alle kosten die iets te maken hebben met je werk zoals autokosten a 44ct/km, slijten je kleding eerder, dan kledingkosten erbij. Haal je lunch ipv brood smeren, dan die extra kosten, haal je een kop koffie die je niet zou halen als je niet werkt, die er ook bij, etc.

Velen zullen ver onder het minimumloon verdienen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203573819
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 16:39 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
En blijkbaar had jij die tijd ervoor over om je werk uit te voeren, anders zocht je wel iets anders
Ik ga never nooit meer op een vies kantoor/bouwkeet werken

NOOIT

@knoopie ik zou gewoon 1000 euro meer eisen en anders weggaan of zzp worden.

Net als IT-ers worden ingenieurs shit betaald. Altijd maar zeiken dat ze niemand kunne n vinden maar betalen ho maar.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203582212
quote:
10s.gif Op dinsdag 8 februari 2022 19:32 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Ik ga never nooit meer op een vies kantoor/bouwkeet werken

NOOIT

@:knoopie ik zou gewoon 1000 euro meer eisen en anders weggaan of zzp worden.

Net als IT-ers worden ingenieurs shit betaald. Altijd maar zeiken dat ze niemand kunne n vinden maar betalen ho maar.
Prima, is je goed recht. Maar ga ook niet klagen over omstandigheden waar je zelf voor gekozen hebt.
pi_203582229
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:07 schreef Holenbeer het volgende:

[..]
Prima, is je goed recht. Maar ga ook niet klagen over omstandigheden waar je zelf voor gekozen hebt.
Dat moeten die hoeren bij the Voice ook niet doen en gewoon hun bek houden
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203582551
quote:
10s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:08 schreef ZeventiendeEtage het volgende:

[..]
Dat moeten die hoeren bij the Voice ook niet doen en gewoon hun bek houden
Welke hoeren?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203584265
Zoals gezegd door @kristen 1.3 x bruto salaris aan extra afdrachten lijkt me reëel.
Maar er zijn nog veel belangrijke zaken, ter voorbeeld ik werkte voor een groot Full Service Internetbureau, ongeveer 1/3e van onze mensen waren niet factureerbaar, denk aan HR, Sales, Directie, stratetigic directors, etc.

En vervolgens heb je nog een stukje "vet" op de botten, als bedrijf wil je een gezonde financiële basis hebben. Destijds bij de bankencrisis gingen veel betaaltermijnen van 90 naar 180 dagen, en geloof me dat vet op de botten opbouwen kost best een flinke tijd, en als laatste heb je nog mensen op de bank, het komt gewoon voor dat je een stukje van je mensen niet kan plaatsten, soms valt onverwacht een contract weg, of hanteert een klant een ruime onboardingstermijn, en ook nog een stukje ziekte, interne events, cursussen etc.

Kortom er zitten behoorlijk wat kosten tussen je uurprijs, en dat gene wat je uiteindelijk verdient. Ik zou daar ook absoluut niet op gaan rekenen, en veel meer kijken naar:

-Wat is gangbaar voor jouw functie bij vergelijkbare bedrijven
-Hoe factureerbaar ben je?

Met mijn vorige kleinere werkgever had ik hele open band, en met mijn baas maakte ik ook goede afspraken, dat als hij een hogere uurprijs voor me kon vragen, dat ik hier evenredig van mee profiteerde, nu heb ik wel de luxe dat ik uit tientallen opdrachten kon kiezen, dus dan was het een beetje afwegen tussen uurprijs en inhoudelijkheid van het werk, als ik jouw was zou ik me daar ook meer op focussen.

Mocht dit je niet aanspreken dan zou ik kijken of Freelancer iets voor je is.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_203585476
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:55 schreef raptorix het volgende:
Zoals gezegd door @:kristen 1.3 x bruto salaris aan extra afdrachten lijkt me reëel.
Maar er zijn nog veel belangrijke zaken, ter voorbeeld ik werkte voor een groot Full Service Internetbureau, ongeveer 1/3e van onze mensen waren niet factureerbaar, denk aan HR, Sales, Directie, stratetigic directors, etc.

En vervolgens heb je nog een stukje "vet" op de botten, als bedrijf wil je een gezonde financiële basis hebben. Destijds bij de bankencrisis gingen veel betaaltermijnen van 90 naar 180 dagen, en geloof me dat vet op de botten opbouwen kost best een flinke tijd, en als laatste heb je nog mensen op de bank, het komt gewoon voor dat je een stukje van je mensen niet kan plaatsten, soms valt onverwacht een contract weg, of hanteert een klant een ruime onboardingstermijn, en ook nog een stukje ziekte, interne events, cursussen etc.

Kortom er zitten behoorlijk wat kosten tussen je uurprijs, en dat gene wat je uiteindelijk verdient. Ik zou daar ook absoluut niet op gaan rekenen, en veel meer kijken naar:

-Wat is gangbaar voor jouw functie bij vergelijkbare bedrijven
-Hoe factureerbaar ben je?

Met mijn vorige kleinere werkgever had ik hele open band, en met mijn baas maakte ik ook goede afspraken, dat als hij een hogere uurprijs voor me kon vragen, dat ik hier evenredig van mee profiteerde, nu heb ik wel de luxe dat ik uit tientallen opdrachten kon kiezen, dus dan was het een beetje afwegen tussen uurprijs en inhoudelijkheid van het werk, als ik jouw was zou ik me daar ook meer op focussen.

Mocht dit je niet aanspreken dan zou ik kijken of Freelancer iets voor je is.
Juist dit bovenstaande. TS is wat wereldvreemd voor wat betreft hoe het werkt en in elkaar steekt. Daarom verbaast het mij ook niet dat hij als betweter wordt herkend.

Werkgevers gaan je betalen wat je waard bent in de markt en wat zij je kunnen bieden. Daar zitten heel veel factoren in. TS zou wat dat betreft beter kunnen gaan freelancen. Dan kan je zelf je prijs onderhandelen als je echt goed bent.
pi_203593162
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 13:23 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Welke hoeren?
Alle vrouwen zijn hoeren.
Op maandag 26 juli 2021 17:30 schreef Ixnay het volgende:[/b]
Van alle terechte klachten ooit is deze het meest terechte.
pi_203593470
quote:
0s.gif Op woensdag 9 februari 2022 14:55 schreef raptorix het volgende:
Zoals gezegd door @:kristen 1.3 x bruto salaris aan extra afdrachten lijkt me reëel.
Maar er zijn nog veel belangrijke zaken, ter voorbeeld ik werkte voor een groot Full Service Internetbureau, ongeveer 1/3e van onze mensen waren niet factureerbaar, denk aan HR, Sales, Directie, stratetigic directors, etc.

En vervolgens heb je nog een stukje "vet" op de botten, als bedrijf wil je een gezonde financiële basis hebben. Destijds bij de bankencrisis gingen veel betaaltermijnen van 90 naar 180 dagen, en geloof me dat vet op de botten opbouwen kost best een flinke tijd, en als laatste heb je nog mensen op de bank, het komt gewoon voor dat je een stukje van je mensen niet kan plaatsten, soms valt onverwacht een contract weg, of hanteert een klant een ruime onboardingstermijn, en ook nog een stukje ziekte, interne events, cursussen etc.

Kortom er zitten behoorlijk wat kosten tussen je uurprijs, en dat gene wat je uiteindelijk verdient. Ik zou daar ook absoluut niet op gaan rekenen, en veel meer kijken naar:

-Wat is gangbaar voor jouw functie bij vergelijkbare bedrijven
-Hoe factureerbaar ben je?

Met mijn vorige kleinere werkgever had ik hele open band, en met mijn baas maakte ik ook goede afspraken, dat als hij een hogere uurprijs voor me kon vragen, dat ik hier evenredig van mee profiteerde, nu heb ik wel de luxe dat ik uit tientallen opdrachten kon kiezen, dus dan was het een beetje afwegen tussen uurprijs en inhoudelijkheid van het werk, als ik jouw was zou ik me daar ook meer op focussen.

Mocht dit je niet aanspreken dan zou ik kijken of Freelancer iets voor je is.
Dit inderdaad zat bedrijven waar het resultaat onderaan de streep slecht 5% á 10% van de omzet is door dat soort zaken.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_203607921
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2022 08:26 schreef knoopie het volgende:

Ik wilde vooral weten of ik een realistische schatting zou kunnen maken hoeveel hij aan mij verdient, zodat ik hem een realistisch bod kan doen.

Je zit echt helemaal op het verkeerde spoor. Laat. Het. Los.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')