Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Je voelt je vernederd wanneer je om hulp vraagt. Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken", zegt de gepensioneerde chirurg Carlos San Juan in zijn petitie.
quote:willen niet langer als kind worden behandeld
quote:Het is allemaal niet eenvoudig", zegt een man van 79 bij een bankfiliaal in Madrid
Ben je ook.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken"
We zullen 's kijken hoe jij het er vanaf brengt bij een geldautomaat als alles in het Spaans gaatquote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ben je ook.
Ga eens met de tijd mee opa. We leven niet in de jaren 50.
Zo zien ze zichzelf blijkbaar wel.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:12 schreef WammesWaggel het volgende:
Maar dan ben je op die leeftijd toch niet noodzakelijk een idioot?
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:53 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zijn niet alleen de spaanse boomers. De hollanders kunnen er ook wat van. Ze stonden in mijn tijd bij de bank massaal te janken dat het allemaal digitaal moest.
De oma van mijn vriend is 91 en bankiert gewoon online. Belt wel af en toe op als ze er een vraag over heeft maar leert het dan gewoon direct. Is idd een kwestie van houding.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.
Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.
Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.
Het is gewoon niet wíllen.
Precies! Had nog een stukje geëdit aan mijn vorige post waarin in precies dat omschrijf. Er zijn ook 1000 campagnes á la Postbus51 geweest waar men basisprincipes heeft geleerd en waar je hulp kan krijgen. Ze zijn nooit in het diepe gegooid.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:06 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
De oma van mijn vriend is 91 en bankiert gewoon online. Belt wel af en toe op als ze er een vraag over heeft maar leert het dan gewoon direct. Is idd een kwestie van houding.
Zou dat niet een aanvulling zijn op de mogelijkheid om met een app op je smartphone of pc gewoon te bankieren? Mag hopen dat een chirurg de afgelopen 35 jaar tijd en geld had om een pc te kopen en de afgelopen 16 jaar om een smartphone aan te schaffen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Zo te lezen zijn de automaten daar wel wat anders als hier. Niet alleen voor pinnen, maar ook voor storten en zelfs belastingaangifte.
Hij is chirurg geworden in de jaren '70. Toen waren er nog geen pinautomaten.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
Precies, mensen van 78 worden nergens meer aangenomen door hun houding, hoe hard ze ook solliciteren.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.
Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.
Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.
Het is gewoon niet wíllen.
Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)
Mijn vader van 73 heeft diezelfde potdichte houding die jij hier beschrijft inderdaad. Als mijn moeder hem het via de eerste zin probeert uit te leggen luistert hij al niet. Terwijl hij tegelijkertijd echt een zeldzaam talent heeft voor onhandig en digibeet zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.
Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.
Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.
Het is gewoon niet wíllen.
Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)
Het waren de millenials en sneeuwvlokjes in Nederland die het hardst jankten toen supermarkten aankondigden dat er steeds meer zelfscankassa's kwamen.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:54 schreef GerryDV het volgende:
Je hebt ook maar iets van 35 jaar de tijd gehad om aan computers te wennen en er iets van te leren.
Vervolgens 25 jaar de tijd gehad om aan internet en mobiele telefoons te wennen en er iets van te leren.
Daarna ongeveer 20 jaar de tijd gehad om iets van telebankieren mee te krijgen of iets er van te leren.
Vervolgens ongeveer 16 jaar de tijd om te leren wat een smartphone is en dat daar applicaties op staan. Ook van je bank.
Het is niet zo dat 'technologie' ineens in 2022 geboren is he. Dwarse mensen.
Daarnaast mag ik hopen dat zeker die gepensioneerde chirurg die het zo erg vind om afgelopen decennia er even voor te gaan zitten, een aardig banksaldo heeft opgebouwd om een boekhouder zulke klusjes te laten doen als het hem echt zo stoort.
Dit dus.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
Overigens bestaan geldautomaten al sinds de jaren 80. Die man was 40 toen ze geïntroduceerd werden. Maar hij heeft wel een punt dat banken en overheid zich er te makkelijk vanaf maken. Als je geen DigiD hebt met app inlog kun je tegenwoordig bijna niets meer. En het dichtstbijzijnde bankkantoor is bijna een uur reizen met het OV.quote:"Je voelt je vernederd wanneer je om hulp vraagt. Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken", zegt de gepensioneerde chirurg Carlos San Juan in zijn petitie.
Dat klopt deels natuurlijk. Toen mijn oma geboren was, was paard en wagen nog het vervoersmiddel en kwam je niet veel verder dan de stad verderop. Telefoon bestond maar was voor de rijken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:20 schreef ems. het volgende:
Kwestie van tijd voordat het probleem zichzelf oplost, lijkt me.
Daarnaast vermoed ik dat de "jongere" generatie van nu later in veel mindere mate met dezelfde problemen te maken zullen hebben gezien zij zijn opgevoed met computers/smartphones en alles eromheen. Dat is een andere dynamiek dan de oudere generatie die er nu mee uit de voeten moet terwijl zij zijn opgegroeid in een tijd dat er eigenlijk nog maar weinig technologie aanwezig was om mee te leren spelen.
Ik geef ze ook groot gelijk. Ik had en heb er zelf ook last van. En dan helemaal de kwaliteit van de baliemedewerkers. Ook dit kan ik hun niet kwalijk nemen met de huidige mentaliteit van managers tegen kostenposten.quote:Op woensdag 26 januari 2022 07:52 schreef Justinn het volgende:
De daadwerkelijke klacht is dat die oudere mensen gewoon liever willen dat ze persoonlijk geholpen worden. Diensten die vroeger door mensen waren ingevuld worden nu door computers gedaan. Ergens kan ik het ze niet kwalijk nemen, met de huidige digitale en onpersoonlijke samenleving met weinig interactie.
Nee want als jij 80 bent klaag je over de dan geldende techniek tov wat er nu is, omdat het exponentieel groeit.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:20 schreef ems. het volgende:
Kwestie van tijd voordat het probleem zichzelf oplost, lijkt me.
Daarnaast vermoed ik dat de "jongere" generatie van nu later in veel mindere mate met dezelfde problemen te maken zullen hebben gezien zij zijn opgevoed met computers/smartphones en alles eromheen. Dat is een andere dynamiek dan de oudere generatie die er nu mee uit de voeten moet terwijl zij zijn opgegroeid in een tijd dat er eigenlijk nog maar weinig technologie aanwezig was om mee te leren spelen.
Nee want er is een verschil tussen de complexiteit van een radio en betaaltelefoon en die van moderne computers. Waar oudere mensen er allicht pas rond hun 40e mee in aanraking kwamen is dergelijke geavanceerde technologie er bij mij met de paplepel ingegoten. Allicht zal ik tegen mijn 80e niet meer 100% bij kunnen benen met alle coole shit die de jeugd dan heeft maar de affiniteit met dergelijke technologie maakt mij nooit zo machteloos als de spaanse boomers in kwestie.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want als jij 80 bent klaag je over de dan geldende techniek tov wat er nu is, omdat het exponentieel groeit.
De oplossing is rekening houden en accepteren dat mensen dit zo willen en dit dan gewoon zo doen. Als jij 80 bent dan wil je dat ook.
Dan ben je wel triest ja.quote:Op woensdag 26 januari 2022 06:57 schreef HSG het volgende:
Het zijn niet alleen de babyboomers....mijn schoonzus b.v. is 49 en die weigert ook te pinnen, geld uit een ATM te halen, internetbankieren of wat dan ook.
Niemand moet zich aan hun aanpassen, elke bank is compleet gedigitaliseerd. Maar die oude generatie zijn hun houvast ivm met hun financiële zaken gewoon kwijt. Ik begrijp ze wel hoor.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:47 schreef Confetti het volgende:
Het is gewoon laksheid van de boomers. Tenzij ze volstrekt achterlijk zijn kan ik me niet voorstellen dat pinnen niet aan te leren is.
Iedereen moet zich altijd aan hun aanpassen. Ook als het klauwen met geld kost.
Zo kennen we de boomer-generatie.
Een bankrun voorkomen?quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:15 schreef hunterrnl het volgende:
Ik snap dat jullie graag de oude mensen afzeiken, maar banken in Spanje hebben dit alleen maar gedaan voor de kosten te drukken en banken runs te voorkomen wat bij de vorige bankencrisis bij deze banken een probleem was.
Ondertussen gaan deze banken nogsteeds verder met risicovolle ellende. Als het fout gaat kan je naar je geld fluiten.
Zij is gewoon extreem koppig.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je wel triest ja.
Punt is wel, dat het soms wel eens handig is om een persoon te spreken met bepaalde vragen. Kan je weer gaan bellen, 20 minuten in de wacht, telefonisten die geen kut weten van wat je wil omdat ze in een callcenter zitten voor het goedkoopste tarief.
Hoeft niet bij alles persoonlijk contact, maar gewoon even je bank binnenstappen met een vraag en die direct beantwoord krijgen en het geregeld hebben is wel handiger en sneller.
quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:22 schreef HSG het volgende:
[..]
Zij is gewoon extreem koppig.
Zij weigert zelfs een vaatwasser te gebruiken. Heeft jaren geleden de oude van mijn schoonouders overgenomen en je kunt op een hand tellen hoe vaak zij die gebruik heeft.
Het is nog een wonder dat zij een koelkast gebruikt.
Het is een typische saai huisvrouwtje dat leuk vindt om gezellig met een paar vriendinnen te bloemschikken.
Ja maar smaak heeft zij niet. Zij is zo'n typje van "ja ik ga niet naar Kroatië op vakantie hoor want daar is 30 jaar geleden oorlog geweest". Hetzelfde dus over kleding. Pas allemaal niet bij elkaar.quote:
Ze klinkt me echt als een type wat het heel goed zou doen op verjaardagen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:26 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja maar smaak heeft zij niet. Zij is zo'n typje van "ja ik ga niet naar Kroatië op vakantie hoor want daar is 30 jaar geleden oorlog geweest".
Blijf dan voor altijd thuis muts.
Chirurgie en computers zijn niet echt vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
In tegenstelling tot haar zusje..mijn vrouw dus. Die is wereldkundig, vlot, vrolijk, slank, lang blond haar, zoekt tenminste uit hoe dingen werken zoals internetbankieren en 100x intelligenter dan haar. Het is gewoon een wonder hoe die twee zussen van elkaar zijn want zijn want er is niks wat overeenkomt behalve dat ze familie zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze klinkt me echt als een type wat het heel goed zou doen op verjaardagen.
Als pispaal.
Daar gaat het niet om. Tijdens een studie leer je ook hoe je je competenties ontwikkeld, dingen uitzoek en kan aanpakken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:29 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Chirurgie en computers zijn niet echt vergelijkbaar.
Als je je nooit hebt verdiept in computers, omdat je daar geen zin in had of enorm tegenop zag of er nooit aanleiding voor was, dan kan het best lastig zijn als je er ineens mee moet werken omdat alle alternatieven zijn verdwenen.
Digibeet zijn is wel een groot deel iemands houding.
*bedenkt nieuwe babbeltruc*
Werf bejaarden voor pinautomatenles.
Dan ga je met ze mee naar de pinautomaat waar ze uitgebreid mogen oefenen met pinnen.
Eerst kleine bedragen en als het wat beter gaat meer.
Het oefengeld bewaar je dan om later terug te brengen naar de bank.
Lijkt wel alsof je schoonouders vlak na de geboorte ze een rode en blauwe pil hebben gegeven.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:30 schreef HSG het volgende:
[..]
In tegenstelling tot haar zusje..mijn vrouw dus. Die is wereldkundig, vlot, vrolijk, slank, lang blond haar, zoekt tenminste uit hoe dingen werken zoals internetbankieren en 100x intelligenter dan haar. Het is gewoon een wonder hoe die twee zussen van elkaar zijn want zijn want er is niks wat overeenkomt behalve dat ze familie zijn.
Nou het lijkt er meer op dat toen mijn schoonzus werd geboren dat natuur dacht "hmm dit is het niet" en daarna flinke verbeterpunten hebben doorgevoerd bij de geboorte van mijn vrouw.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lijkt wel alsof je schoonouders vlak na de geboorte ze een rode en blauwe pil hebben gegeven.
Valt weinig te slopen alles is bijna digitaal tegenwoordig. Volgens mij kan je in Nederland al niet meer bij je geld als er even een Bankenstoring is op pinnen en internetbankieren. Succes met je geld krijgen als ze de stekker eruit ligt.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een bankrun voorkomen?
Yeah, right. Die banken hebben nog steeds kantoren en als mensen niet bij hun geld kunnen, slopen ze die kantoren nog harder. Geen geld aanwezig? Nou.. ga maar rennen. Een woedende meute hou je niet tegen en die meute blijft doorgaan totdat ze hun geld hebben.
Klopt. Het wordt moeilijker en moeilijker.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:37 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Valt weinig te slopen alles is bijna digitaal tegenwoordig. Volgens mij kan je in Nederland al niet meer bij je geld als er even een Bankenstoring is op pinnen en internetbankieren. Succes met je geld krijgen als ze de stekker eruit ligt.
Ik zeg ook niet zo iemand dat nooit zal kunnen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Tijdens een studie leer je ook hoe je je competenties ontwikkeld, dingen uitzoek en kan aanpakken.
Het uitvoeren van een operatie is ingewikkelder dan knopjes op een pinautomaat drukken.
Nee want volgens leraren die opgroeiden in de jaren 90 snapt de jeugd juist de wat complexere computers niet, aangezien ze alleen op hun mobieltje zitten. Zo begrijpen ze bijvoorbeeld folderstructuren niet. Millennials zullen dus altijd superieur zijn op wat daarna kwam.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want als jij 80 bent klaag je over de dan geldende techniek tov wat er nu is, omdat het exponentieel groeit.
De oplossing is rekening houden en accepteren dat mensen dit zo willen en dit dan gewoon zo doen. Als jij 80 bent dan wil je dat ook.
Ga er maar vanuit dat een eerstejaars HBO'er meer onderzoeksvaardigheden heeft gehad op de studie dan een chirurg.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Tijdens een studie leer je ook hoe je je competenties ontwikkeld, dingen uitzoek en kan aanpakken.
Het uitvoeren van een operatie is ingewikkelder dan knopjes op een pinautomaat drukken.
Aangezien technologie exponentieel groeit onderschat jij wat er is als jij zometeen 80 bentquote:Op woensdag 26 januari 2022 10:01 schreef ems. het volgende:
[..]
Nee want er is een verschil tussen de complexiteit van een radio en betaaltelefoon en die van moderne computers. Waar oudere mensen er allicht pas rond hun 40e mee in aanraking kwamen is dergelijke geavanceerde technologie er bij mij met de paplepel ingegoten. Allicht zal ik tegen mijn 80e niet meer 100% bij kunnen benen met alle coole shit die de jeugd dan heeft maar de affiniteit met dergelijke technologie maakt mij nooit zo machteloos als de spaanse boomers in kwestie.
Maar ik ben in principe niet tegen het helpen van de mensen verder hoor. Daar kan best ook even naar gekeken worden.
Niet alleen digibetenquote:Op woensdag 26 januari 2022 10:43 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet zo iemand dat nooit zal kunnen.
Maar je moet je er dan wel even in verdiepen en dat willen de meeste digibeten niet.
Interessant heb je hier meer van?quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:43 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Nee want volgens leraren die opgroeiden in de jaren 90 snapt de jeugd juist de wat complexere computers niet, aangezien ze alleen op hun mobieltje zitten. Zo begrijpen ze bijvoorbeeld folderstructuren niet. Millennials zullen dus altijd superieur zijn op wat daarna kwam.
Ik heb enkel hearsay van wat vrienden in het middelbaar onderwijs.quote:Op woensdag 26 januari 2022 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Interessant heb je hier meer van?
Ik weet wel dat de wat jongere generatie idd wat meer moeite heeft met geavanceerdere commando's en handelingen omdat ze nooit met zoiets als DOS of windows 95 hebben hoeven te werken.
Maar in hoeverre dat klopt.
Is in de basis ook echt niet zo relevant om als eindgebruiker met apparatuur om te kunnen gaan.quote:Op woensdag 26 januari 2022 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Interessant heb je hier meer van?
Ik weet wel dat de wat jongere generatie idd wat meer moeite heeft met geavanceerdere commando's en handelingen omdat ze nooit met zoiets als DOS of windows 95 hebben hoeven te werken.
Maar in hoeverre dat klopt.
Vooral locaties waar ze dingen opslaan en mappenstructuren kennen ze slecht. Daarnaast als er iets mis gaat dan zijn ze lost. Ze hebben niet meegemaakt dat je windows elke 6 maanden opnieuw moet installeren dmv format c:quote:Op woensdag 26 januari 2022 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Interessant heb je hier meer van?
Ik weet wel dat de wat jongere generatie idd wat meer moeite heeft met geavanceerdere commando's en handelingen omdat ze nooit met zoiets als DOS of windows 95 hebben hoeven te werken.
Maar in hoeverre dat klopt.
Mits alles werkt en met name de zoekfunctie goed is. Maar daar schort het nogal eens aan op bedrijfsnetwerken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 12:25 schreef trustychords het volgende:
[..]
Is in de basis ook echt niet zo relevant om als eindgebruiker met apparatuur om te kunnen gaan.
True, maar voor de verschrikkelijk onlogische en contra-intuitieve inrichting van de software en het netwerk binnen de organisatie waar ik werk is zelfs mijn aardig boven-gemiddelde kennis niet afdoende om niet regelmatig tegen dingen aan te lopen die ik gewoon niet snap of niet kan vinden.quote:Op woensdag 26 januari 2022 12:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Mits alles werkt en met name de zoekfunctie goed is. Maar daar schort het nogal eens aan op bedrijfsnetwerken.
Dat is heel menselijk inderdaad. Het achterliggende probleem is het willen en kunnen mee gaan met veranderingen. Dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend als dat geschetst wordt en toepasbaar op alle leeftijden en generaties.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Niet alleen digibeten
Mensen in het algemeen willen zich nergens in verdiepen als de oude manier prima werkt voor hun en terecht.
Als ze alle energie die ze daarin gestoken hadden nou eens hadden gestopt in het leren hoe een pinautomaat werkt zou er verder geen actie van de kant van de banken noodzakelijk zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2022 13:09 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Boomers -> Voeren actie, organiseren petitie, maken veel lawaai, oefenen druk uit
Millennials-> sneren een beetje op een forum
Denken dat het alleen maar over het omgaan met een pinautomaat gaat.quote:Op woensdag 26 januari 2022 14:20 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Als ze alle energie die ze daarin gestoken hadden nou eens hadden gestopt in het leren hoe een pinautomaat werkt zou er verder geen actie van de kant van de banken noodzakelijk zijn.
En zoals uitgelegd levert dat dus geen problemen gezien digitale generatie etc.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:55 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Aangezien technologie exponentieel groeit onderschat jij wat er is als jij zometeen 80 bent
Dit is projecteren lijkt me.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:57 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Niet alleen digibeten
Mensen in het algemeen willen zich nergens in verdiepen als de oude manier prima werkt voor hun en terecht.
Ik ben 41 en ik kom niet meer mee met challenges, liken of vloggen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 14:00 schreef Justinn het volgende:
[..]
Dat is heel menselijk inderdaad. Het achterliggende probleem is het willen en kunnen mee gaan met veranderingen. Dat is niet voor iedereen zo vanzelfsprekend als dat geschetst wordt en toepasbaar op alle leeftijden en generaties.
Ik merk als dertiger ook al een afstand tot digitale ontwikkelingen zoals social media, alles waar het woord 'smart' voor staat, maar ook tig hippe termen als 'circulariteit' en 'klimaatneutraal'. Hoe de jeugd en jongvolwassenen daar mee om gaan is al anders dan hoe ik daar in sta. Dat levert voor mij nu nog geen probleem op, maar wellicht over 20 jaar wel, en dan ben ik degene die de stempel krijgt om maar niet te willen veranderen zeker? Dat zal allemaal wel zo zijn, maar het probleem ligt echt wel meer genuanceerd.
Als je in de jaren '80 en begin jaren '90 als boomer achter een homecomputer of DOS PC hebt gezeten of een videorecorder, al dan niet met PDC showview, geprogrammeerd hebt stelt zo'n pinautomaat of smartphone niets voor. Als je die tijd alleen maar shag rokend, sherry drinkend en Opel Ascona rijdend doorgebracht hebt moet je nu niet lopen janken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want als jij 80 bent klaag je over de dan geldende techniek tov wat er nu is, omdat het exponentieel groeit.
De oplossing is rekening houden en accepteren dat mensen dit zo willen en dit dan gewoon zo doen. Als jij 80 bent dan wil je dat ook.
Ik ken die Spaanse apps niet maar sommigen kunnen wel gebruiksvriendelijker.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:54 schreef GerryDV het volgende:
Je hebt ook maar iets van 35 jaar de tijd gehad om aan computers te wennen en er iets van te leren.
Vervolgens 25 jaar de tijd gehad om aan internet en mobiele telefoons te wennen en er iets van te leren.
Daarna ongeveer 20 jaar de tijd gehad om iets van telebankieren mee te krijgen of iets er van te leren.
Vervolgens ongeveer 16 jaar de tijd om te leren wat een smartphone is en dat daar applicaties op staan. Ook van je bank.
Het is niet zo dat 'technologie' ineens in 2022 geboren is he. Dwarse mensen.
Daarnaast mag ik hopen dat zeker die gepensioneerde chirurg die het zo erg vind om afgelopen decennia er even voor te gaan zitten, een aardig banksaldo heeft opgebouwd om een boekhouder zulke klusjes te laten doen als het hem echt zo stoort.
#metooquote:Op woensdag 26 januari 2022 17:59 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ik ben 41 en ik kom niet meer mee met challenges, liken of vloggen.
Dat komt ook omdat ik het niet snap dat mensen dit doen en leuk vinden
En de vraag natuurlijk hoe lang zo'n apparaat bruikbaar is voordat het niet meer bruikbaar is omdat de fabrikant het niet meer wenst te ondersteunen. Als je nu een tablet koopt en er weinig verstand van hebt, haal je misschien een apparaat in huis wat hardwarematig gezien nog heel lang mee kan, maar misschien wordt geleverd met een oudere versie besturingssysteem waar na een paar jaar opeens allerlei apps niet meer zullen werken omdat de apps steeds softwarematig worden vernieuwd terwijl er geen update voor de firmware van het apparaat wordt uitgebracht. Zo heb ik hier nog een prima ipad liggen met een zeer goede batterij en uitstekend beeld/geluid die eigenlijk alleen nog voor Netflix en Spotify gebruikt kan worden.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:53 schreef DDDDDaaf het volgende:
Met zaken als smart deurbellen, smart thermostaten, smart speakers enz. heb ik ook niets (meer); de software ondersteuning door de fabrikant is vaak veel te kort in verhouding tot de aanschafprijs of er zijn allerlei accounts bij de fabrikant/leverancier nodig om het apparaat te kunnen beheren of in te kunnen stellen.
Ik heb nog niet zo lang geleden een internetradio van dik 200 euro weg kunnen gooien omdat de internetdienst, die als beheerportal voor de audiostreams diende, offline gehaald is. Ik zie het al gebeuren; voor duizenden euro's aan peperdure Sonos luidsprekers in huis die je in de kliko kunt smijten omdat de apparaten niet meer ondersteund worden of Sonos ophoudt te bestaan.quote:Op woensdag 26 januari 2022 22:54 schreef EdvandeBerg het volgende:
[..]
En de vraag natuurlijk hoe lang zo'n apparaat bruikbaar is voordat het niet meer bruikbaar is omdat de fabrikant het niet meer wenst te ondersteunen. Als je nu een tablet koopt en er weinig verstand van hebt, haal je misschien een apparaat in huis wat hardwarematig gezien nog heel lang mee kan, maar misschien wordt geleverd met een oudere versie besturingssysteem waar na een paar jaar opeens allerlei apps niet meer zullen werken omdat de apps steeds softwarematig worden vernieuwd terwijl er geen update voor de firmware van het apparaat wordt uitgebracht. Zo heb ik hier nog een prima ipad liggen met een zeer goede batterij en uitstekend beeld/geluid die eigenlijk alleen nog voor Netflix en Spotify gebruikt kan worden.
Smart thermostaat is wel chill, kan je als je onderweg bent naar huis als vast de verwarming aanzetten. De rest vind ik allemaal maar onzin.quote:Op woensdag 26 januari 2022 19:53 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
#metoo
Het verbaast me oprecht dat hedendaagse jongeren het geduld kunnen opbrengen om urenlang naar saaie filmpjes van vloggers of influencers te kijken. Maar misschien is mijn attentiespanne als kind van de jaren '80 daar ook gewoonweg te kort voor.
Met zaken als smart deurbellen, smart thermostaten, smart speakers enz. heb ik ook niets (meer); de software ondersteuning door de fabrikant is vaak veel te kort in verhouding tot de aanschafprijs of er zijn allerlei accounts bij de fabrikant/leverancier nodig om het apparaat te kunnen beheren of in te kunnen stellen.
quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Toch is het ze nog niet gelukt om me gek te krijgen, en heb ik sinds mijn pensioen veel tijd gehad om al computers en pinautomaten van dichtbij te bestuderen."
Maar dat is een kwestie van onwil. Dat is wat anders dan te moeilijk vinden.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:43 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet zo iemand dat nooit zal kunnen.
Maar je moet je er dan wel even in verdiepen en dat willen de meeste digibeten niet.
Oke boomer.quote:
Die giro-overschrijvingskaarten zijn afgeschaft dus ik vraag mij af hoe hij zich dan redt.quote:Op woensdag 26 januari 2022 11:03 schreef Tengano het volgende:
Ik kende een mongool die nog niet eens 60 was, geen mobiele telefoon (laat staan een smartphone) had alleen een huistelefoon dus en alleen met giro-overschrijvingskaarten werkte (via de post dus). Zijn bankinformatie en overschrijvingen werd op verzoek schriftelijk naar hem toegezonden. Dan heb ik het dus echt over eigenwijze mensen.
Had ook geen televisie, maar keek nieuws op internet wat hij wel had. Was ook iemand die altijd alles beter wist, normaal gesprek was niet mogelijk. Contact verbroken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |