Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Je voelt je vernederd wanneer je om hulp vraagt. Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken", zegt de gepensioneerde chirurg Carlos San Juan in zijn petitie.
quote:willen niet langer als kind worden behandeld
quote:Het is allemaal niet eenvoudig", zegt een man van 79 bij een bankfiliaal in Madrid
Ben je ook.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken"
We zullen 's kijken hoe jij het er vanaf brengt bij een geldautomaat als alles in het Spaans gaatquote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:37 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Ben je ook.
Ga eens met de tijd mee opa. We leven niet in de jaren 50.
Zo zien ze zichzelf blijkbaar wel.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:12 schreef WammesWaggel het volgende:
Maar dan ben je op die leeftijd toch niet noodzakelijk een idioot?
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:53 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zijn niet alleen de spaanse boomers. De hollanders kunnen er ook wat van. Ze stonden in mijn tijd bij de bank massaal te janken dat het allemaal digitaal moest.
De oma van mijn vriend is 91 en bankiert gewoon online. Belt wel af en toe op als ze er een vraag over heeft maar leert het dan gewoon direct. Is idd een kwestie van houding.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.
Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.
Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.
Het is gewoon niet wíllen.
Precies! Had nog een stukje geëdit aan mijn vorige post waarin in precies dat omschrijf. Er zijn ook 1000 campagnes á la Postbus51 geweest waar men basisprincipes heeft geleerd en waar je hulp kan krijgen. Ze zijn nooit in het diepe gegooid.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:06 schreef girlnextdoor. het volgende:
[..]
De oma van mijn vriend is 91 en bankiert gewoon online. Belt wel af en toe op als ze er een vraag over heeft maar leert het dan gewoon direct. Is idd een kwestie van houding.
Zou dat niet een aanvulling zijn op de mogelijkheid om met een app op je smartphone of pc gewoon te bankieren? Mag hopen dat een chirurg de afgelopen 35 jaar tijd en geld had om een pc te kopen en de afgelopen 16 jaar om een smartphone aan te schaffen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Zo te lezen zijn de automaten daar wel wat anders als hier. Niet alleen voor pinnen, maar ook voor storten en zelfs belastingaangifte.
Hij is chirurg geworden in de jaren '70. Toen waren er nog geen pinautomaten.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
Precies, mensen van 78 worden nergens meer aangenomen door hun houding, hoe hard ze ook solliciteren.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.
Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.
Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.
Het is gewoon niet wíllen.
Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)
Mijn vader van 73 heeft diezelfde potdichte houding die jij hier beschrijft inderdaad. Als mijn moeder hem het via de eerste zin probeert uit te leggen luistert hij al niet. Terwijl hij tegelijkertijd echt een zeldzaam talent heeft voor onhandig en digibeet zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:
[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.
Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.
Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.
Het is gewoon niet wíllen.
Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)
Het waren de millenials en sneeuwvlokjes in Nederland die het hardst jankten toen supermarkten aankondigden dat er steeds meer zelfscankassa's kwamen.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:54 schreef GerryDV het volgende:
Je hebt ook maar iets van 35 jaar de tijd gehad om aan computers te wennen en er iets van te leren.
Vervolgens 25 jaar de tijd gehad om aan internet en mobiele telefoons te wennen en er iets van te leren.
Daarna ongeveer 20 jaar de tijd gehad om iets van telebankieren mee te krijgen of iets er van te leren.
Vervolgens ongeveer 16 jaar de tijd om te leren wat een smartphone is en dat daar applicaties op staan. Ook van je bank.
Het is niet zo dat 'technologie' ineens in 2022 geboren is he. Dwarse mensen.
Daarnaast mag ik hopen dat zeker die gepensioneerde chirurg die het zo erg vind om afgelopen decennia er even voor te gaan zitten, een aardig banksaldo heeft opgebouwd om een boekhouder zulke klusjes te laten doen als het hem echt zo stoort.
Dit dus.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
Overigens bestaan geldautomaten al sinds de jaren 80. Die man was 40 toen ze geïntroduceerd werden. Maar hij heeft wel een punt dat banken en overheid zich er te makkelijk vanaf maken. Als je geen DigiD hebt met app inlog kun je tegenwoordig bijna niets meer. En het dichtstbijzijnde bankkantoor is bijna een uur reizen met het OV.quote:"Je voelt je vernederd wanneer je om hulp vraagt. Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken", zegt de gepensioneerde chirurg Carlos San Juan in zijn petitie.
Dat klopt deels natuurlijk. Toen mijn oma geboren was, was paard en wagen nog het vervoersmiddel en kwam je niet veel verder dan de stad verderop. Telefoon bestond maar was voor de rijken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:20 schreef ems. het volgende:
Kwestie van tijd voordat het probleem zichzelf oplost, lijkt me.
Daarnaast vermoed ik dat de "jongere" generatie van nu later in veel mindere mate met dezelfde problemen te maken zullen hebben gezien zij zijn opgevoed met computers/smartphones en alles eromheen. Dat is een andere dynamiek dan de oudere generatie die er nu mee uit de voeten moet terwijl zij zijn opgegroeid in een tijd dat er eigenlijk nog maar weinig technologie aanwezig was om mee te leren spelen.
Ik geef ze ook groot gelijk. Ik had en heb er zelf ook last van. En dan helemaal de kwaliteit van de baliemedewerkers. Ook dit kan ik hun niet kwalijk nemen met de huidige mentaliteit van managers tegen kostenposten.quote:Op woensdag 26 januari 2022 07:52 schreef Justinn het volgende:
De daadwerkelijke klacht is dat die oudere mensen gewoon liever willen dat ze persoonlijk geholpen worden. Diensten die vroeger door mensen waren ingevuld worden nu door computers gedaan. Ergens kan ik het ze niet kwalijk nemen, met de huidige digitale en onpersoonlijke samenleving met weinig interactie.
Nee want als jij 80 bent klaag je over de dan geldende techniek tov wat er nu is, omdat het exponentieel groeit.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:20 schreef ems. het volgende:
Kwestie van tijd voordat het probleem zichzelf oplost, lijkt me.
Daarnaast vermoed ik dat de "jongere" generatie van nu later in veel mindere mate met dezelfde problemen te maken zullen hebben gezien zij zijn opgevoed met computers/smartphones en alles eromheen. Dat is een andere dynamiek dan de oudere generatie die er nu mee uit de voeten moet terwijl zij zijn opgegroeid in een tijd dat er eigenlijk nog maar weinig technologie aanwezig was om mee te leren spelen.
Nee want er is een verschil tussen de complexiteit van een radio en betaaltelefoon en die van moderne computers. Waar oudere mensen er allicht pas rond hun 40e mee in aanraking kwamen is dergelijke geavanceerde technologie er bij mij met de paplepel ingegoten. Allicht zal ik tegen mijn 80e niet meer 100% bij kunnen benen met alle coole shit die de jeugd dan heeft maar de affiniteit met dergelijke technologie maakt mij nooit zo machteloos als de spaanse boomers in kwestie.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:42 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Nee want als jij 80 bent klaag je over de dan geldende techniek tov wat er nu is, omdat het exponentieel groeit.
De oplossing is rekening houden en accepteren dat mensen dit zo willen en dit dan gewoon zo doen. Als jij 80 bent dan wil je dat ook.
Dan ben je wel triest ja.quote:Op woensdag 26 januari 2022 06:57 schreef HSG het volgende:
Het zijn niet alleen de babyboomers....mijn schoonzus b.v. is 49 en die weigert ook te pinnen, geld uit een ATM te halen, internetbankieren of wat dan ook.
Niemand moet zich aan hun aanpassen, elke bank is compleet gedigitaliseerd. Maar die oude generatie zijn hun houvast ivm met hun financiële zaken gewoon kwijt. Ik begrijp ze wel hoor.quote:Op woensdag 26 januari 2022 09:47 schreef Confetti het volgende:
Het is gewoon laksheid van de boomers. Tenzij ze volstrekt achterlijk zijn kan ik me niet voorstellen dat pinnen niet aan te leren is.
Iedereen moet zich altijd aan hun aanpassen. Ook als het klauwen met geld kost.
Zo kennen we de boomer-generatie.
Een bankrun voorkomen?quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:15 schreef hunterrnl het volgende:
Ik snap dat jullie graag de oude mensen afzeiken, maar banken in Spanje hebben dit alleen maar gedaan voor de kosten te drukken en banken runs te voorkomen wat bij de vorige bankencrisis bij deze banken een probleem was.
Ondertussen gaan deze banken nogsteeds verder met risicovolle ellende. Als het fout gaat kan je naar je geld fluiten.
Zij is gewoon extreem koppig.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Dan ben je wel triest ja.
Punt is wel, dat het soms wel eens handig is om een persoon te spreken met bepaalde vragen. Kan je weer gaan bellen, 20 minuten in de wacht, telefonisten die geen kut weten van wat je wil omdat ze in een callcenter zitten voor het goedkoopste tarief.
Hoeft niet bij alles persoonlijk contact, maar gewoon even je bank binnenstappen met een vraag en die direct beantwoord krijgen en het geregeld hebben is wel handiger en sneller.
quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:22 schreef HSG het volgende:
[..]
Zij is gewoon extreem koppig.
Zij weigert zelfs een vaatwasser te gebruiken. Heeft jaren geleden de oude van mijn schoonouders overgenomen en je kunt op een hand tellen hoe vaak zij die gebruik heeft.
Het is nog een wonder dat zij een koelkast gebruikt.
Het is een typische saai huisvrouwtje dat leuk vindt om gezellig met een paar vriendinnen te bloemschikken.
Ja maar smaak heeft zij niet.quote:
Ze klinkt me echt als een type wat het heel goed zou doen op verjaardagen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:26 schreef HSG het volgende:
[..]
Ja maar smaak heeft zij niet.Zij is zo'n typje van "ja ik ga niet naar Kroatië op vakantie hoor want daar is 30 jaar geleden oorlog geweest".
Blijf dan voor altijd thuis muts.
Chirurgie en computers zijn niet echt vergelijkbaar.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
In tegenstelling tot haar zusje..mijn vrouw dus. Die is wereldkundig, vlot, vrolijk, slank, lang blond haar, zoekt tenminste uit hoe dingen werken zoals internetbankieren en 100x intelligenter dan haar. Het is gewoon een wonder hoe die twee zussen van elkaar zijn want zijn want er is niks wat overeenkomt behalve dat ze familie zijn.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:27 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ze klinkt me echt als een type wat het heel goed zou doen op verjaardagen.
Als pispaal.
Daar gaat het niet om. Tijdens een studie leer je ook hoe je je competenties ontwikkeld, dingen uitzoek en kan aanpakken.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:29 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Chirurgie en computers zijn niet echt vergelijkbaar.
Als je je nooit hebt verdiept in computers, omdat je daar geen zin in had of enorm tegenop zag of er nooit aanleiding voor was, dan kan het best lastig zijn als je er ineens mee moet werken omdat alle alternatieven zijn verdwenen.
Digibeet zijn is wel een groot deel iemands houding.
*bedenkt nieuwe babbeltruc*
Werf bejaarden voor pinautomatenles.
Dan ga je met ze mee naar de pinautomaat waar ze uitgebreid mogen oefenen met pinnen.
Eerst kleine bedragen en als het wat beter gaat meer.
Het oefengeld bewaar je dan om later terug te brengen naar de bank.
Lijkt wel alsof je schoonouders vlak na de geboorte ze een rode en blauwe pil hebben gegeven.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:30 schreef HSG het volgende:
[..]
In tegenstelling tot haar zusje..mijn vrouw dus. Die is wereldkundig, vlot, vrolijk, slank, lang blond haar, zoekt tenminste uit hoe dingen werken zoals internetbankieren en 100x intelligenter dan haar. Het is gewoon een wonder hoe die twee zussen van elkaar zijn want zijn want er is niks wat overeenkomt behalve dat ze familie zijn.
Nou het lijkt er meer op dat toen mijn schoonzus werd geboren dat natuur dacht "hmm dit is het niet" en daarna flinke verbeterpunten hebben doorgevoerd bij de geboorte van mijn vrouw.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:36 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Lijkt wel alsof je schoonouders vlak na de geboorte ze een rode en blauwe pil hebben gegeven.
Valt weinig te slopen alles is bijna digitaal tegenwoordig. Volgens mij kan je in Nederland al niet meer bij je geld als er even een Bankenstoring is op pinnen en internetbankieren. Succes met je geld krijgen als ze de stekker eruit ligt.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:19 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Een bankrun voorkomen?
Yeah, right. Die banken hebben nog steeds kantoren en als mensen niet bij hun geld kunnen, slopen ze die kantoren nog harder. Geen geld aanwezig? Nou.. ga maar rennen. Een woedende meute hou je niet tegen en die meute blijft doorgaan totdat ze hun geld hebben.
Klopt. Het wordt moeilijker en moeilijker.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:37 schreef hunterrnl het volgende:
[..]
Valt weinig te slopen alles is bijna digitaal tegenwoordig. Volgens mij kan je in Nederland al niet meer bij je geld als er even een Bankenstoring is op pinnen en internetbankieren. Succes met je geld krijgen als ze de stekker eruit ligt.
Ik zeg ook niet zo iemand dat nooit zal kunnen.quote:Op woensdag 26 januari 2022 10:31 schreef HSG het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Tijdens een studie leer je ook hoe je je competenties ontwikkeld, dingen uitzoek en kan aanpakken.
Het uitvoeren van een operatie is ingewikkelder dan knopjes op een pinautomaat drukken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |