abonnement Unibet Coolblue
pi_203367180
Spaanse ouderen zijn verontwaardigd dat banken geen baliemedewerkers meer hebben. Velen weigeren hun geldzaken met geldautomaten te doen en willen niet langer als kind worden behandeld. Een petitie werd de afgelopen dagen al honderdduizenden keren ondertekend.

De oproep van een gepensioneerde chirurg in Valencia kreeg al bijna 400.000 steunbetuigingen. "Ik ben 78 en word door de banken aan de kant gezet", stelt Carlos San Juan in zijn petitie, die ruim een week geleden online verscheen. Zijn pleidooi: het personeel in de bankfilialen moet terug.

"Vroeger stapte je de bank binnen en deed je je betaling of andere geldkwestie. Maar zelfs voor de meest simpele handelingen worden we nu gedwongen technologie te gebruiken die we niet kennen. Veel oudere mensen zijn alleen, niemand helpt ze. Banken sluiten", schrijft San Juan in de oproep.

'Dienstverlening is een internetpagina geworden'
Het is snel gegaan in Spanje. Sinds de financiële crisis van 2008 werden honderdduizend baliemedewerkers door de banken naar huis gestuurd en vervangen door geldautomaten, waar je vaak niet alleen mee geld mee kunt opnemen, maar ook kunt storten en zelfs belastingaangifte doen. Het aantal banken halveerde, en vooral in dunbevolkte gebieden buiten de grote steden is de kaalslag te zien. Daar betalen deelstaten zelfs banken om in ieder geval een geldautomaat in gebruik te houden

"De dienstverlening van banken is gericht op een andere, jongere generatie mensen", beaamt een oudere man met een hoed voor zijn bank in het centrum van Madrid. De geldautomaten stellen hem van tijd tot tijd voor flinke problemen.

Het probleem is dat zoveel personeel is verdwenen, valt zijn vrouw hem bij. "Allemaal om kosten te besparen. Het geeft enorm veel ergernis, onze generatie is niet voorbereid op al die apparaten. Niemand leert het je, je wordt er alleen maar nerveus van."

"En als je een vergissing maakt ligt de fout altijd bij mij, nooit bij de bank", knikt haar echtgenoot. "Voor die fouten betaal ik. Zeker niet de bank. Het risico ligt bij mensen die niet meteen weten hoe pinautomaten en apps werken." Met verongelijkte blik: "Bij de overheid is het nog erger. Dienstverlening is een internetpagina geworden."

"Het is allemaal niet eenvoudig", zegt een man van 79 bij een bankfiliaal in Madrid. "Je ziet dat overal om je heen bij mijn generatie." En dan met trotse blik: "Toch is het ze nog niet gelukt om me gek te krijgen, en heb ik sinds mijn pensioen veel tijd gehad om al computers en pinautomaten van dichtbij te bestuderen." Al erkent deze Madrileen dat hij in het voordeel is: "Ik heb mijn hele leven in een bank gewerkt."

'Alsof je idioot bent'
Veel ouderen vinden het lastig geld uit machines te halen, vrezen beroofd te worden en merken dat je bij de bank alleen nog op afspraak kunt komen, stellen consumentenorganisaties. Ook het bankfiliaal van het echtpaar is tekenend voor de nieuwe tijden. Na een verbouwing vorig jaar vloog het personeel eruit en kwam er daarvoor in de plaats een rij geldautomaten. Nog een teken dat het modern is: onder de naam van de bank glimt nu het woord store.

"Je voelt je vernederd wanneer je om hulp vraagt. Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken", zegt de gepensioneerde chirurg Carlos San Juan in zijn petitie. "Dat doet pijn. Oudere mensen bestaan, het zijn er veel, en we willen met respect worden behandeld. Ook wij zijn klanten."

Gehoor aan oproep
Zijn oproep lijkt zowaar gehoor te krijgen. De minister van Economische Zaken kwam met een oproep aan de Spaanse banken om hun werkwijze aan te passen, en zich meer te richten tot de pensionistas. Ze wil over een maand horen hoe de banken dat gaan aanpakken.

https://nos.nl/artikel/24(...)-kinderen-behandelen

"Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken"

...maar ze begrijpen toch ook niet hoe de dingen werken :? :{
pi_203367239
Maar dan ben je op die leeftijd toch niet noodzakelijk een idioot?
pi_203367334
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Je voelt je vernederd wanneer je om hulp vraagt. Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken", zegt de gepensioneerde chirurg Carlos San Juan in zijn petitie.
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
pindazakje
pi_203367372
quote:
willen niet langer als kind worden behandeld
quote:
Het is allemaal niet eenvoudig", zegt een man van 79 bij een bankfiliaal in Madrid
Vakman pur sang
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:37:54 #5
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_203367477
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Rambolin het volgende:
"Ze praten tegen je alsof je een idioot bent die niet weet hoe de dingen werken"
Ben je ook.
Ga eens met de tijd mee opa. We leven niet in de jaren 50.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:45:35 #6
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_203367530
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:37 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Ben je ook.
Ga eens met de tijd mee opa. We leven niet in de jaren 50.
We zullen 's kijken hoe jij het er vanaf brengt bij een geldautomaat als alles in het Spaans gaat
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:53:56 #7
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_203367592
Zijn niet alleen de spaanse boomers. De hollanders kunnen er ook wat van. Ze stonden in mijn tijd bij de bank massaal te janken dat het allemaal digitaal moest.
With love :*
pi_203367595
Je hebt ook maar iets van 35 jaar de tijd gehad om aan computers te wennen en er iets van te leren.

Vervolgens 25 jaar de tijd gehad om aan internet en mobiele telefoons te wennen en er iets van te leren.

Daarna ongeveer 20 jaar de tijd gehad om iets van telebankieren mee te krijgen of iets er van te leren.

Vervolgens ongeveer 16 jaar de tijd om te leren wat een smartphone is en dat daar applicaties op staan. Ook van je bank.

Het is niet zo dat 'technologie' ineens in 2022 geboren is he. Dwarse mensen.

Daarnaast mag ik hopen dat zeker die gepensioneerde chirurg die het zo erg vind om afgelopen decennia er even voor te gaan zitten, een aardig banksaldo heeft opgebouwd om een boekhouder zulke klusjes te laten doen als het hem echt zo stoort.
pi_203367611
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:12 schreef WammesWaggel het volgende:
Maar dan ben je op die leeftijd toch niet noodzakelijk een idioot?
Zo zien ze zichzelf blijkbaar wel.
pi_203367640
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:53 schreef girlnextdoor. het volgende:
Zijn niet alleen de spaanse boomers. De hollanders kunnen er ook wat van. Ze stonden in mijn tijd bij de bank massaal te janken dat het allemaal digitaal moest.
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.

Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.

Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.

Het is gewoon niet wíllen.

Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)

[ Bericht 15% gewijzigd door GerryDV op 26-01-2022 00:06:39 ]
  woensdag 26 januari 2022 @ 00:06:31 #11
431496 girlnextdoor.
Could be mine, could be yours.
pi_203367661
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.

Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.

Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.

Het is gewoon niet wíllen.
De oma van mijn vriend is 91 en bankiert gewoon online. Belt wel af en toe op als ze er een vraag over heeft maar leert het dan gewoon direct. Is idd een kwestie van houding.
With love :*
pi_203367665
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 00:06 schreef girlnextdoor. het volgende:

[..]
De oma van mijn vriend is 91 en bankiert gewoon online. Belt wel af en toe op als ze er een vraag over heeft maar leert het dan gewoon direct. Is idd een kwestie van houding.
Precies! Had nog een stukje geëdit aan mijn vorige post waarin in precies dat omschrijf. Er zijn ook 1000 campagnes á la Postbus51 geweest waar men basisprincipes heeft geleerd en waar je hulp kan krijgen. Ze zijn nooit in het diepe gegooid.
  woensdag 26 januari 2022 @ 00:32:45 #13
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_203367765
Zo te lezen zijn de automaten daar wel wat anders als hier. Niet alleen voor pinnen, maar ook voor storten en zelfs belastingaangifte.

Misschien dat dat het ingewikkelder maakt.
Zelf zou ik graag zien dat er ook een geld stort functie bij komt hier in Nederland. Doordat bankfilialen sluiten lukt het me amper meer om geld te storten. En dat is best irritant.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_203367800
Ik heb de afgelopen 40 jaar niet geleerd hoe een pinautomaat werkt, maar ik ben geen idioot hoor. Snel jeugd betaal een bankkantoor voor mij want ik kan als ex-chirurg deze problemen niet zelf oplossen hoor.

Fucking kut boomers.
pi_203367813
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 00:32 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Zo te lezen zijn de automaten daar wel wat anders als hier. Niet alleen voor pinnen, maar ook voor storten en zelfs belastingaangifte.

Zou dat niet een aanvulling zijn op de mogelijkheid om met een app op je smartphone of pc gewoon te bankieren? Mag hopen dat een chirurg de afgelopen 35 jaar tijd en geld had om een pc te kopen en de afgelopen 16 jaar om een smartphone aan te schaffen.
  woensdag 26 januari 2022 @ 00:49:28 #16
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_203367820
Ach ik snap het ergens wel. Veel zaken die voor ons erg logisch lijken (User Interfaces dingetjes enzo, en hoe je een scam of een nep linkje herkent) zijn lastig voor mensen die dat nog nooit hebben gezien.

Maar het is natuurlijk wel een groep mensen die rap uitsterft nu want iedereen onder de pak em beet 60 jaar weet wel hoe die zaken werken.

Waar ik wel voor ben is meer aandacht voor ouderdomsklachten zoals trillende vingers en slecht zicht. Dus grotere tekst en knoppen in bank apps bijvoorbeeld.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  woensdag 26 januari 2022 @ 00:55:48 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_203367833
Hoezo is iemand van 79 een boomer?
Is internet in Spanje ook zo vanzelfsprekend bij bejaarden? Dat we hier mensen van 90 hebben die online en mobiel bankieren wil niet zeggen dat dat overal zo logisch is.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  woensdag 26 januari 2022 @ 00:59:48 #18
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_203367842
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:20 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Opmerkelijk dat iemand die niet snapt hoe een pinautomaat werkt toch chirurg kan worden in Spanje.
Hij is chirurg geworden in de jaren '70. Toen waren er nog geen pinautomaten.

Soms twijfel ik toch een beetje aan je cognitieve capaciteiten. Niet weten hoe je de zelfscanner bij de supermarkt moet gebruiken, bijvoorbeeld. Net alsof je een boomer bent die het allemaal wat moeilijk vindt. :N
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  woensdag 26 januari 2022 @ 01:32:27 #19
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_203367915
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.

Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.

Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.

Het is gewoon niet wíllen.

Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)
Precies, mensen van 78 worden nergens meer aangenomen door hun houding, hoe hard ze ook solliciteren. :')

Dat ze zelf uit een tijd komen waarin de zwart-wittelevisie nog maar nauwelijks bestond, is helemaal niet relevant hierin. Op hoge leeftijd ben je qua lerend vermogen nog exact hetzelfde als in je jonge jaren, dus je moet makkelijk alle verandering kunnen bijbenen. Anders wil je niet. :')
  woensdag 26 januari 2022 @ 03:37:24 #20
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_203368089
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 00:01 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Dat is niet omdat iets ingewikkeld is, dat is gewoon niet tegen verandering kunnen en er ook totaal niet voor open staan.

Ik zie zoveel mensen van die generatie die zeggen dat ze een smartphone of computer niet snappen, 'daar heb ik heulemaal geen verstand van hoor', en dan doe je een poging het uit te leggen en zie je de interesse al wegzakken en eindigt het al snel met 'doe jij dat maar voor mij want ik weet het niet'.

Het is dat mensen met die instelling nergens meer worden aangenomen (en het dan gooien op het feit dat bedrijven discrimineren tegen ouderen) maar anders zou je ze toch direct weer ontslaan als ze die houding aannemen dat ze niks weten en niks kunnen met technologie.

Het is gewoon niet wíllen.

Het bewijs hiervoor is dat er ook gewoon ouderen/bejaarden zijn, ik schat het zelf op 1 op de 5, die wel gewoon hun telefoon aan en uit kunnen zetten, weten wat hun pincode is, en ook weten hoe ze whatsapp en social media kunnen gebruiken. Altijd een verademing om die mensen te zien. Tuurlijk gaat het wat langzamer en zijn er soms vragen over iets. Dat mag ook. Maar dat is dan altijd positief en opbouwend en niet klagend over dat het allemaal zo moeilijk en anders is. Als je het wil dan kun je het leren (voor zover dat nodig is aangezien alles al vrij intuïtief is ingericht.)
Mijn vader van 73 heeft diezelfde potdichte houding die jij hier beschrijft inderdaad. Als mijn moeder hem het via de eerste zin probeert uit te leggen luistert hij al niet. Terwijl hij tegelijkertijd echt een zeldzaam talent heeft voor onhandig en digibeet zijn.
pi_203368178
In Nederland janken die oudjes toch ook :')
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_203368192
Dat is geen onkunde, dat is onwil. Al mijn nog levende ooms/tantes zitten in die leeftijd en kunnen prima omgaan met internetbankieren. Heck m'n moeder van 75 doet er meer mee dan ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2022 06:17:05 ]
pi_203368248
Het zijn niet alleen de babyboomers....mijn schoonzus b.v. is 49 en die weigert ook te pinnen, geld uit een ATM te halen, internetbankieren of wat dan ook.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_203368265
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:54 schreef GerryDV het volgende:
Je hebt ook maar iets van 35 jaar de tijd gehad om aan computers te wennen en er iets van te leren.

Vervolgens 25 jaar de tijd gehad om aan internet en mobiele telefoons te wennen en er iets van te leren.

Daarna ongeveer 20 jaar de tijd gehad om iets van telebankieren mee te krijgen of iets er van te leren.

Vervolgens ongeveer 16 jaar de tijd om te leren wat een smartphone is en dat daar applicaties op staan. Ook van je bank.

Het is niet zo dat 'technologie' ineens in 2022 geboren is he. Dwarse mensen.

Daarnaast mag ik hopen dat zeker die gepensioneerde chirurg die het zo erg vind om afgelopen decennia er even voor te gaan zitten, een aardig banksaldo heeft opgebouwd om een boekhouder zulke klusjes te laten doen als het hem echt zo stoort.
Het waren de millenials en sneeuwvlokjes in Nederland die het hardst jankten toen supermarkten aankondigden dat er steeds meer zelfscankassa's kwamen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  woensdag 26 januari 2022 @ 07:14:23 #25
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_203368304
Ik ben heel benieuwd hoe het met mij gaat als ik 80 ben. Hopelijk sta ik dan ook alle jonkies te ergeren als ik weiger te leven in de virtuele wereld en nog weleens naar buiten wil enzo.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twiitch op 26-01-2022 07:24:19 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')