abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 25 januari 2022 @ 21:45:31 #1
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203365842
Hi. Ik heb naar mijn idee alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit..

Ik heb een bonenmaler met een draaiknop. Bij 0 staat het uit, bij 1 staat het aan, bij de laatste stand start de bonenmaler (en klapt het automatisch terug naar 1). Is het stroom eraf geweest en het blijft op 1 staan, dan moet je het weer doordraaien om het opnieuw te starten.

Wat ik graag wil, is de tijdrelais gebruiken om bij elke start, de bonenmaler een x aantal seconden stroom te geven, en daarna te stoppen. Vervolgens als ik de knop weer doordaai, wederom weer die seconden en stoppen, enz.

Ik heb een selec 600xu tijdrelais gekocht en echt m'n best gedaan om het schema te begrijpen, maar het lukt me niet om het voor elkaar te krijgen ;(


Wie kan me helpen?
Ik wil het zo aansluiten dat de tijdrelais in een verlengsnoer is verwerkt die verbonden is met de maler.



[ Bericht 3% gewijzigd door Saisai op 25-01-2022 22:22:51 ]
O+
pi_203366884
dat gaat niet werken apparaat is beveiligd mocht er onverwachts de spanning afvallen dan kan deze niet opnieuw inschakelen en dat is net wat jij wil
pi_203366891
bonenmaler voor koffiebonen?

Ik snap je verhaal niet helemaal met die draaiknop die automatisch terug klapt.

En wat wil je met die paar seconden stroom doen?
pi_203366926
In ieder geval wat hierboven wordt gezegd. Die draai schakelaar is een beveiliging.

En die wil jij overbruggen door extern met de stroomtoevoer iets te gaan doen? Of heb je dat ding uit elkaar liggen.

Dan valt er wel wat te freubelen. De motor moet je dan direct spanning geven en de draaischakelaar enkel om je relais te sturen.

Het moet dan ook wel een tijdrelais zijn die na zoveel(instelbaar) seconden zal afvallen.
pi_203366944
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:47 schreef Glider76 het volgende:
In ieder geval wat hierboven wordt gezegd. Die draai schakelaar is een beveiliging.

En die wil jij overbruggen door extern met de stroomtoevoer iets te gaan doen? Of heb je dat ding uit elkaar liggen.

Dan valt er wel wat te freubelen. De motor moet je dan direct spanning geven en de draaischakelaar enkel om je relais te sturen.

Het moet dan ook wel een tijdrelais zijn die na zoveel(instelbaar) seconden zal afvallen.

Dat relais schema wat je nu plaatst zal direct afvallen als je de control switch weer loslaat.

kun je die draaischakelaar niet verbouwen zonder relais ertussen?
pi_203366962
ik zie nu dat jouw relais inderdaad wel een tijdrelais is.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 22:56:33 #7
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203367058
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 22:48 schreef Glider76 het volgende:

[..]

Het betreft een cam switch, een draaischakelaar inderdaad met beveiliging. Eventueel kan ik de beveiliging doorschakelen zodat het aanblijft; als dat helpt/ het dan wel lukt.

De tijdrelais heeft 13 opties, dus er is vast een combi die wel zou moeten werken.

Wat ik wil is dit;
1. Ik zet de bonenmaler aan en het begint meteen te malen
2. De maler stopt na een x aantal seconden als m'n piston vol zit

Het mooiste is als je cam switch op 'aan' kan blijven staan en de maler pas opnieuw start als ik het doordraai naar start.

Variabelen;
Ik kan de camswitch evt doorverbinden zodat de beveiliging eraf is (liever niet)

Ik heb het nu zo bedacht dat de tijdrelais tussen het stroom en de maler zit, in een verlengsnoer. Dan kan ik er gemakkelijk bij om evt te verstellen (bij andere bonen bijvoorbeeld). Evt kan de tijdrelais ook op een andere plaats. De maler kan uiteraard open
O+
pi_203367123
Je wilt met die camswitch dus je tijdrelais bedienen. En de spanning naar de maler via het tijdrelais laten lopen.

Camswitch naar 1 is spanning naar tijdrelais, timer begint te lopen en valt af na de ingestelde tijd. Maler stopt met draaien. Spanning blijft op je relais staan zolang je deze niet terug naar 0 zet.

Lijkt mij dat dat zou moeten lukken maar ik snap dat schema van die A1 en A2 aansluiting niet. Ik zit naar de productsheet te kijken.
pi_203367178
Het plaatje op de zijkant van het relais lijkt iets duidelijker te zijn dan het schema in de productsheet.

L op A1 en op 25. N op A2.

De schakeling zelf zit op 15 16 en 18. Maar nu ben ik het ook even kwijt welke draad je daar op aansluit. De N dacht ik, maar hoe krijgt je motor dan L.

Ik zou in ieder geval die A1 en A2 aan te sluiten op een snoer met schakelaar en zien wat er gebeurt als je spanning erop en eraf haalt.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:08:05 #10
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203367194
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:01 schreef Glider76 het volgende:
Je wilt met die camswitch dus je tijdrelais bedienen. En de spanning naar de maler via het tijdrelais laten lopen.

Camswitch naar 1 is spanning naar tijdrelais, timer begint te lopen en valt af na de ingestelde tijd. Maler stopt met draaien. Spanning blijft op je relais staan zolang je deze niet terug naar 0 zet.

Lijkt mij dat dat zou moeten lukken maar ik snap dat schema van die A1 en A2 aansluiting niet. Ik zit naar de productsheet te kijken.
Ja dat snap ik dus ook niet.. :/
Camswitch heeft in principe 3 standen hè
0 = uit
1 = aan, mits 2 is aangeraakt (zonder start gebeurt er niks)
2 = start (en schiet dan terug in 1)
O+
pi_203367204
Je kunt ook een bonenmaler overwegen waarbij je de tijd kunt instellen. Zo eentje heb ik ook. met 2 knoppen. Voor singel en double dose.

Of eentje die op aantal grammen stopt.
pi_203367224
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:08 schreef Saisai het volgende:

[..]
Ja dat snap ik dus ook niet.. :/
Camswitch heeft in principe 3 standen hè
0 = uit
1 = aan, mits 2 is aangeraakt (zonder start gebeurt er niks)
2 = start (en schiet dan terug in 1)
Normaal hou je dus die camswitch in stand 2 voor zolang je bonen wilt malen. Dan laat je de knop los en springt deze terug naar 1.

Maar daarna kun je niet meer opnieuw naar 2 zonder eerst naar 0 te gaan?

Jij wilt het gaan automatiseren. je zult dan wel die camswitch helemaal los moeten koppelen van de maler zelf en verbouwen.
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:11:45 #13
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203367233
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:09 schreef Glider76 het volgende:
Je kunt ook een bonenmaler overwegen waarbij je de tijd kunt instellen. Zo eentje heb ik ook. met 2 knoppen. Voor singel en double dose.

Of eentje die op aantal grammen stopt.
Dat kan op deze manier ook
Als ik begrijp hoe die tijdrelais werkt.. :+
O+
pi_203367264
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:11 schreef Saisai het volgende:

[..]
Dat kan op deze manier ook
Als ik begrijp hoe die tijdrelais werkt.. :+
Die tijsdrelais dingen is altijd gekut. Afvallend of opkomend.

Maar probeer het eens aan te sluiten zoals het schema op het relais zelf. Spanning erop en gaan klooien met de tijdsettings.

En ja, zo kan het ook. Maar erg omslachtig. En een verlengsnoer in je keuken met een tijdrelais eraan waar 220 op staat?
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:14:57 #15
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203367273
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:11 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Normaal hou je dus die camswitch in stand 2 voor zolang je bonen wilt malen. Dan laat je de knop los en springt deze terug naar 1.

Maar daarna kun je niet meer opnieuw naar 2 zonder eerst naar 0 te gaan?

Jij wilt het gaan automatiseren. je zult dan wel die camswitch helemaal los moeten koppelen van de maler zelf en verbouwen.
Nee.. Je steekt de stekker in het stopcontact en de cam switch staat op 1 = gebeurt niks. Je tikt 2 aan en het begint te malen. Cam switch schiet zelf terug naar 1. Maler blijft malen.

Voor de duidelijkheid; het is een maler met doser waar ik de doser er vanaf heb gehaald zodat de koffie meteen in m'n piston komt.

Normaliter blijft de maler draaien totdat de doser vol zit; dan stopt het. Maar die situatie hebben we hier nu niet. Want er is geen doser meer.
O+
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:16:48 #16
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203367290
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:14 schreef Glider76 het volgende:

[..]
Die tijsdrelais dingen is altijd gekut. Afvallend of opkomend.

Maar probeer het eens aan te sluiten zoals het schema op het relais zelf. Spanning erop en gaan klooien met de tijdsettings.

En ja, zo kan het ook. Maar erg omslachtig. En een verlengsnoer in je keuken met een tijdrelais eraan waar 220 op staat?
Ja waarom niet? Zit gewoon een elektradoosje omheen hoor. Je vind het omslachtig omdat je het niet begrijpt. Dat snap ik wel, want ik begrijp het ook nog niet. Nog niet.. O-)
O+
  dinsdag 25 januari 2022 @ 23:23:42 #17
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203367355
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 januari 2022 23:06 schreef Glider76 het volgende:
Het plaatje op de zijkant van het relais lijkt iets duidelijker te zijn dan het schema in de productsheet.

L op A1 en op 25. N op A2.

De schakeling zelf zit op 15 16 en 18. Maar nu ben ik het ook even kwijt welke draad je daar op aansluit. De N dacht ik, maar hoe krijgt je motor dan L.

Ik zou in ieder geval die A1 en A2 aan te sluiten op een snoer met schakelaar en zien wat er gebeurt als je spanning erop en eraf haalt.
Ja, zo las ik het ook, maar toch lukt het me niet :'(

Heb de multimeter er ook al bijgehad.. Zonder succes ook. Ik snap het ding gewoon echt niet.
O+
pi_203367448
Het tijdrelais bouw je in de maler zelf of ligt dat ergens los op het aanrecht?

Op het werk hebben we ook wel van die tijdsrelais dingen in de kasten.

Maar die werken net anders. Je schakelt een draad permanent, en het tijdrelais komt dan vertraagt op. Of je schakelt de draad los en het relais valt vertraagt af.

Maar jij wilt met een puls werken? Ik weet niet of dat kan, maar zou zo maar kunnen.

Lijkt mij dat het relais altijd spanning moet hebben anders kan het zijn vertraagde functie niet uitoefenen. Dat is bij ons B1 op de schema's en hebben dus een aparte schakeldraad buiten de voeding om. Vertraagt opkomend is simpeler wat je schakelt gewoon de A1.

Die camswitch zou op 0 echt uit moeten zijn. Dan naar 1 is spanning naar het relais A1. Stand 2 moet dan naar Y1.
Daarmee activeer je de timer welke het relais schakelt.

Je kunt maar 1 draad schakelen dus de L naar de motor moet via je relais lopen(15 en 16/18) en de N buiten het relais om.
pi_203367502
En functie I kiezen als ik het goed begrijp. Single shot.
  woensdag 26 januari 2022 @ 14:05:44 #20
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203373318
Als ik de N buiten de relais om doe, dan gaat de relais niet aan.

Soms lukt het me om zowel de relais als de timer aan te krijgen, maar dan meet ik nergens stroom (uit 15, 16, en of 18). Ik begin me echt af te vragen of die relais niet gewoon stuk is.. :{
O+
pi_203373852
Is dit duidelijker?


Cirkel met kruisje is lamp (apparaat)
Y1 Control Contact is een Momentschakelaar.

Duw 1 keer op die schakelaar blijft de lamp ingestelde tijd aan.
:)

Dus je moet in jou geval volgens schema met de momentschakelaar 25 even stroom geven. En dan met spanningszoeker meten welke van de overige contacten stroom krijgen voor de ingstelde tijd. Daar sluit je de L van je apparaat aan. De N van apparaat uiteraard gewoon ergens op de N.

[ Bericht 7% gewijzigd door Watuntrik op 26-01-2022 14:59:11 ]
  woensdag 26 januari 2022 @ 15:00:14 #22
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203374072
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 14:46 schreef Watuntrik het volgende:
Is dit duidelijker?
[ afbeelding ]

Cirkel met kruisje is lamp (apparaat)
Y1 Control Contact is een Momentschakelaar.

Duw 1 keer op die schakelaar blijft de lamp ingestelde tijd aan.
:)
Wacht ff hoor.. Begrijp ik het nou goed dat de relais los voeding nodig heeft van minimaal 12v?
En daarnaast de maler aan de onderkant van de relais een eigen stroomcircuit van 230v heeft? :o
O+
pi_203374139
quote:
1s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:00 schreef Saisai het volgende:

[..]
Wacht ff hoor.. Begrijp ik het nou goed dat de relais los voeding nodig heeft van minimaal 12v?
En daarnaast de maler aan de onderkant van de relais een eigen stroomcircuit van 230v heeft?
Nee... :) De tekening is maar beste voorbeeld wat ik kon vinden... DIe niet 100% overeen komt.

Maar gewoon op L op A1, N op A2 en dan A1 via momentschakelaar doorverbinden met 25 en dan krijgt bij 1 x drukken op de schakelaar een van de andere contacten op ingestelde tijd stroom. Wat je gemakkelijk met simpel spanningszoeker kunt achterhalen. Daar zet je dan het apparaat op.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 26-01-2022 15:53:09 ]
pi_203374434
Hier is er een die wel overeenkomt qua aansluiting...


Bouton Pousoir is de momentschakelaar. Druk je daar op krijgt 16 stroom voor de ingestelde tijd.
  woensdag 26 januari 2022 @ 16:13:38 #25
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_203375158
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 15:22 schreef Watuntrik het volgende:
Hier is er een die wel overeenkomt qua aansluiting...
[ afbeelding ]

Bouton Pousoir is de momentschakelaar. Druk je daar op krijgt 16 stroom voor de ingestelde tijd.
ah, dit ga ik proberen!
De camswitch doorverbinden is op zich prima en dan een los knopje maken. Ff kijken.
O+
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')