quote:
Omdat je in dit geval thermiek vergeet aan te geven...

Maar zonder deze opwaartse stuwkracht van de warme lucht of zonder stuwkracht van een aandrijving zal een vliegtuig altijd dalen en heeft geen eigen drijfkracht. Denk hierbij aan een zweefvliegtuig zonder motor, waarmee het onmogelijk is boven te blijven zonder gebruik te maken van de thermieken die krachtiger opwaarts gaan dan het gewicht van het vliegtuig en de dalingshoek van de vleugel. En die thermiek is er niet altijd en niet overal, in tegendeel zelfs naast warme stijgende lucht is er koude zakkende lucht. In die koude luchtlaag is er ondanks de trim vleugel een sterkere daling.
Maar deze wetten/factoren gelden ook onder water, waterlagen doet wat dat betreft hetzelfde als luchtlagen ook in water zijn er een soort van thermieken die de golfstroom bepalen.

Dichtheid veranderd met temperatuur en zal daarom altijd meegenomen moeten worden in de berekening.
In lucht is dit nog beetje lastiger dan in water omdat water 100% water is. Maar lucht bevat ook een percentage water wat ook invloed zal hebben.
In theorie zijn dit altijd constanten, in de praktijk nooit en omdat we ze nooit allemaal kunnen weten moeten we dit dan maar in marge verwaarlozen.
De luchtballon is een kunstmatig warm thermiekbelletje in een afgesloten membraan...
[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 02-03-2022 09:40:03 ]