Zoals hierboven al opgeschreven heet het fenomeen "drijfvermogen", ook wel "drijfkracht"of "archimedeskracht" genoemd. Elk voorwerp wat ondergedompeld is in een vloeistof of een gas, ondervindt een opwaardse kracht die gelijk is aan het gewicht van de verplaatste vloeistof (of gas). Als dit verplaatste gewicht groter is dan het eigen gewicht van het voorwerp, dan is de opwaardse kracht dus groter dan de neerwaardse zwaartekracht op het voorwerp, en zal het voorwerp naar boven bewegen.quote:Op dinsdag 25 januari 2022 13:29 schreef Bruinie het volgende:
Als je een ballon naar de bodem van een zwembad breng en dan loslaat hoe heet dit dan? Tegenovergestelde van zwaartekracht zal het niet heten maar dat is hoe ik het beste kan omschrijven. Klopt het ook dat hoe dieper de ballon onder water is hoe sneller die omhoog gaat naar de oppervlakte van het water.
Daar ben ik het niet mee eens. Een vliegtuig ondervindt 'opwaartse kracht' vanwege liftkracht op de vleugels. Deze ontstaat op een hele andere manier dan het het dichtheidsverschil bij een ballon onder water.quote:Op zondag 20 februari 2022 15:53 schreef Mickytjuh het volgende:
In de studie 2e graads natuurkunde wordt Buoyancy vertaald als "opwaartse kracht". En deze kracht geldt dus niet enkel onder water, maar ook in gassen, zoals lucht. Een vogel ervaart ook Buoyancy, een vliegtuig ook.
Daarom is de vertaling "drijfvermogen" niet geheel toereikend.
Buoyancy is wel degelijk aan de orde. Dat is bij een stalen balk in water namelijk ook zo.quote:Op zondag 20 februari 2022 18:09 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Daar ben ik het niet mee eens. Een vliegtuig ondervindt 'opwaartse kracht' vanwege liftkracht op de vleugels. Deze ontstaat op een hele andere manier dan het het dichtheidsverschil bij een ballon onder water.
Buoyancy is bij vliegtuigen niet aan de orde.* Bij zeppelins of een luchtballon wel.
* Negatieve buoyancy buiten beschouwing gelaten.
Omdat je in dit geval thermiek vergeet aan te geven... Maar zonder deze opwaartse stuwkracht van de warme lucht of zonder stuwkracht van een aandrijving zal een vliegtuig altijd dalen en heeft geen eigen drijfkracht. Denk hierbij aan een zweefvliegtuig zonder motor, waarmee het onmogelijk is boven te blijven zonder gebruik te maken van de thermieken die krachtiger opwaarts gaan dan het gewicht van het vliegtuig en de dalingshoek van de vleugel. En die thermiek is er niet altijd en niet overal, in tegendeel zelfs naast warme stijgende lucht is er koude zakkende lucht. In die koude luchtlaag is er ondanks de trim vleugel een sterkere daling.quote:Op zondag 20 februari 2022 18:20 schreef Mickytjuh het volgende:
En ik maak het ook wel nodeloos ingewikkeld door een vliegtuig als voorbeeld te nemen, vanwege de liftkracht.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |