abonnement Unibet Coolblue
pi_203344349
Hoi, een vriend van me heeft een hoge baan in Den Haag en hij krijgt als hij blijft werken bij zijn bedrijf volgend jaar 1januari nog een bonus van 50duizend euro. Nu wil hij daar weggaan omdat zijn werkgever hem verboden had naar de horeca te gaan ivm corona (nu niet meer) en omdat hij het niet meer leuk vindt en zijn werkgever echt een klootzak.

Wat kan hij het beste doen? Werkrelatie op gespannen voet laten lopen zodat ze hem een vaststellingsovereenkomst/transitievergoeding moeten aanbieden en hopen dat ze het bedrag dan alsnog aan hem aanbieden?

Of wat kan hij doen zodat hij het geld nog krijgt?
  Moderator maandag 24 januari 2022 @ 13:36:25 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_203344437
Raar verhaal. Ik zou een jaartje horeca wel kunnen laten zitten voor 50k. Maar anyway.
Die 50k is hij kwijt wanneer hij er niet meer werkt. Simpelzat. Dan heb je vijf smaken:
- Blijven en irriteren
- Blijven en ander werk zoeken en daarna weggaan
- Vaststellingsovk vragen met een transitievergoeding
- Naar de horeca gaan met een fuck-it instelling
- Rechtsbijstand vragen of een werkgever dit mag eisen bij een functie die die vriend heeft.

Ik bedoel, zorgmedewerkers mogen ook gewoon naar de kroeg zodra het open is. En zij staan letterlijk aan het bed.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_203344439
je vriend is anders ook een grote klootzak als hij zo zijn geld probeert te regelen door expres de boel te verzieken. of hij blijft gewoon werken en cashed volgend jaar die 50k, of hij vertrekt en heeft geen recht op die 50k.

Het bewust omzeep helpen van een werkrelatie om wille van hopen op geld is echt zwaar kansloos
pi_203344537
quote:
Of wat kan hij doen zodat hij het geld nog krijgt?
Gewoon zn werk doen en accepteren dat zn baas een eikel is..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  maandag 24 januari 2022 @ 13:59:21 #5
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203344714
Een werkgever kan je niet verbieden naar de kroeg te gaan :')

Enige manier om die 50k te krijgen is er te werken, duh.

In een vaststellingsovereenkomst gaan ze je ook geen gratis bonus geven.
Dum de dum
  maandag 24 januari 2022 @ 14:36:19 #6
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203345168
"Ik vraag dit voor een vriend"... :')
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_203345314
Waarom vraag je dit voor hem?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203345338
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:27 schreef halo4312 het volgende:
Hoi, een vriend van me heeft een hoge baan in Den Haag en hij krijgt als hij blijft werken bij zijn bedrijf volgend jaar 1januari nog een bonus van 50duizend euro. Nu wil hij daar weggaan omdat zijn werkgever hem verboden had naar de horeca te gaan ivm corona (nu niet meer) en omdat hij het niet meer leuk vindt en zijn werkgever echt een klootzak.

Wat kan hij het beste doen? Werkrelatie op gespannen voet laten lopen zodat ze hem een vaststellingsovereenkomst/transitievergoeding moeten aanbieden en hopen dat ze het bedrag dan alsnog aan hem aanbieden?

Of wat kan hij doen zodat hij het geld nog krijgt?
Ik snap niet wat je bedoelt met transitievergoeding of een vaststellingsovereenkomst in je vraag.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 24 januari 2022 @ 14:50:33 #9
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203345370
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:48 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Ik snap niet wat je bedoelt met transitievergoeding of een vaststellingsovereenkomst in je vraag.
De boel zo erg verkutten, maar niet zo erg dat ze hem ontslaan, maar wel een aanbieding doen om niet meer te komen en op te rotten na x tijd ...
Dum de dum
pi_203345398
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:50 schreef Fe2O3 het volgende:

[..]
De boel zo erg verkutten, maar niet zo erg dat ze hem ontslaan, maar wel een aanbieding doen om niet meer te komen en op te rotten na x tijd ...
Een werkgever is hiertoe niet verplicht.
Dus er is een risico op dossiervorming en ontslag of zelfs op ontslag op staande voet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 24 januari 2022 @ 14:53:20 #11
10213 Fe2O3
Ja das roest
pi_203345424
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Een werkgever is hiertoe niet verplicht.
Dus er is een risico op dossiervorming en ontslag of zelfs op ontslag op staande voet.
Het is ook wel een beetje een rare gedachtengang die 'de vriend van' TS heeft ja. Sowieso worden dat soort overeenkomsten meestal vanuit de werkgever geinitieerd. Als je als werknemer gaat klooien dan is er gewoon dossiervorming en ontslag idd.
Dum de dum
pi_203346023
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:27 schreef halo4312 het volgende:
Hoi, een vriend van me heeft een hoge baan in Den Haag en hij krijgt als hij blijft werken bij zijn bedrijf volgend jaar 1januari nog een bonus van 50duizend euro. Nu wil hij daar weggaan omdat zijn werkgever hem verboden had naar de horeca te gaan ivm corona (nu niet meer) en omdat hij het niet meer leuk vindt en zijn werkgever echt een klootzak.

Wat kan hij het beste doen? Werkrelatie op gespannen voet laten lopen zodat ze hem een vaststellingsovereenkomst/transitievergoeding moeten aanbieden en hopen dat ze het bedrag dan alsnog aan hem aanbieden?

Of wat kan hij doen zodat hij het geld nog krijgt?
Ze moeten natuurlijk helemaal niets en als hij het te bont maakt kan hij gewoon ontslagen worden door verwijtbaar gedrag. Of een VSO waarbij wordt aangegeven dat het initiatief bij hem ligt door x,y, z.
In het eerste geval is er sowieso geen sprake van een transitievergoeding (tweede optie kan dit ook het geval zijn overigens).
Ergste geval heeft je vriend ook nog eens geen recht op WW, want verwijtbaar werkeloos.

Het hangt er sowieso heel erg vanaf wat er in de aanblijfbonus is vastgelegd. Er zal moeten zijn gespecificeerd dat de aanblijfbonus ook tot betaling komt als de werkgever eerder besluit om afscheid te nemen dan de genoemde datum. Als dat niet het geval is, is de enige optie blijven tot 1 januari.
  maandag 24 januari 2022 @ 15:44:52 #13
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_203346302
Een werkgever “moet” nooit een VSO aanbieden. Hij kan er een aanbieden, maar iemand eruit gooien zonder is altijd goedkoper en daar zal dan voor gekozen worden
pi_203350743
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 15:44 schreef Pensioengenieter het volgende:
Een werkgever “moet” nooit een VSO aanbieden. Hij kan er een aanbieden, maar iemand eruit gooien zonder is altijd goedkoper en daar zal dan voor gekozen worden
Dat is op zich waar, maar indien het initiatief bij de werkgever ligt blijft over het algemeen de transitievergoeding verschuldigd.
pi_203352372
Hij heeft al een aanbod om bij een andere instelling te beginnen per 1 mei. Kan hij zijn contract vandaag opzeggen per 1 mei? Zijn opzegtermijn is 1 maand. Of moet/kan hij zijn ontslag dan pas een maand van tevoren indienen?
  maandag 24 januari 2022 @ 22:19:42 #16
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_203352396
Hoe kan je baas je verbieden naar de horeca te gaan? Sinds wanneer gaat je baas over je privé leven?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  maandag 24 januari 2022 @ 22:21:05 #17
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_203352417
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:18 schreef halo4312 het volgende:
Hij heeft al een aanbod om bij een andere instelling te beginnen per 1 mei. Kan hij zijn contract vandaag opzeggen per 1 mei?
Ja dat kan

quote:
Zijn opzegtermijn is 1 maand. Of moet/kan hij zijn ontslag dan pas een maand van tevoren indienen?
Uiterlijk 1 maand van tevoren ja, eerder mag ook maar dan minimaal een maand na bv vandaag
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_203353303
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:27 schreef halo4312 het volgende:
Hoi, een vriend van me heeft een hoge baan in Den Haag en hij krijgt als hij blijft werken bij zijn bedrijf volgend jaar 1januari nog een bonus van 50duizend euro. Nu wil hij daar weggaan omdat zijn werkgever hem verboden had naar de horeca te gaan ivm corona (nu niet meer) en omdat hij het niet meer leuk vindt en zijn werkgever echt een klootzak.

Wat kan hij het beste doen? Werkrelatie op gespannen voet laten lopen zodat ze hem een vaststellingsovereenkomst/transitievergoeding moeten aanbieden en hopen dat ze het bedrag dan alsnog aan hem aanbieden?

Of wat kan hij doen zodat hij het geld nog krijgt?
Die vriend had beter zijn mond kunnen houden, nu gaan anderen met "zijn pis naar de dokter" op een openbaar forum. ;)
pi_203353557
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:18 schreef halo4312 het volgende:
Hij heeft al een aanbod om bij een andere instelling te beginnen per 1 mei. Kan hij zijn contract vandaag opzeggen per 1 mei? Zijn opzegtermijn is 1 maand. Of moet/kan hij zijn ontslag dan pas een maand van tevoren indienen?
Voor een vriend met een hoge baan is dit een domme vraag. Dit is standaard clausule

Waarom vraag jij dit eigenlijk?
pi_203364616
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 22:18 schreef halo4312 het volgende:
Hij heeft al een aanbod om bij een andere instelling te beginnen per 1 mei. Kan hij zijn contract vandaag opzeggen per 1 mei? Zijn opzegtermijn is 1 maand. Of moet/kan hij zijn ontslag dan pas een maand van tevoren indienen?
Is die “ vriend” van je verstandelijk beperkt? Of heeft hij geen mobiel met Google?
Alius aliud dicit
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')