Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 09:45 |
Toepassing van ISA (Intelligente Snelheid Adaptie) die ik van harte toejuich. Gezien dit soort statistieken: https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-door-magisch-schild De dorpen en steden zijn voor ons (en onze kinderen) om in te leven, niet om uit te moeten kijken voor hardrijders. Zo'n techniek lost ook enkele wegontwerp dilemma's op.
| |
Starhopper | zondag 23 januari 2022 @ 09:49 |
Dat is een heel goed idee | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 09:51 |
Prima. | |
Resistor | zondag 23 januari 2022 @ 09:52 |
Dat gaat geklooi zoals met de tachografen worden in het kwadraat. | |
Het_Bokje | zondag 23 januari 2022 @ 09:56 |
Niet nodig. Met invoering van rekeningrijden word alles gelogd, en achteraf bekeurd. Er moet natuurlijk wel af en toe te hard gereden worden, anders geen $$$$. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:00 |
Je krijgt dan natuurlijk wel de situatie dat nieuwe auto's netjes 30 rijden en alles van voor de invoering daar schijt aan heeft. | |
Herkauwer | zondag 23 januari 2022 @ 10:02 |
Buiten schijt aan hebben, weet je hoe lastig het is om 30 te rijden in een auto Cruise control werkt niet altijd en soms als je als kijkt naar je gaspedaal rij je al 40. Het is echt een uitdaging om goed 30 te rijden | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 10:03 |
Dat zal wel even tijd nodig hebben inderdaad. Maar als een kwart van de auto's dit heeft dan kunnen de auto's erachter ook niet veel harder.. En over een jaar of 5 ziet het wagenpark er alweer een stuk nieuwe uit. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 10:04 |
En het OV krijgt vast vrijstelling... 30km/h... Dan word je ingehaald door bejaarden op elektrische fietsen... | |
Nobu | zondag 23 januari 2022 @ 10:06 |
Hier in Knoalenland gaat Mo dan gewoon met 130 over de andere weghelft hoor. KANKERFIETSER. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:06 |
We hebben zo'n 8,8 miljoen auto's in Nederland en er worden er zo'n 400.000 per jaar nieuw verkocht. Dus je bent sowieso 5,5 jaar verder ná verplichting van het systeem voordat 25% van de auto's dat heeft en zo'n 20 jaar voor 90% dat heeft. Daarnaast moet je GPS wel heel nauwkeurig werken, anders heb je bij een parallelweg die 30km/u is kans dat je auto op de hoofdweg ineens 30 gaat rijden terwijl er verkeer met 80km/u achterop komt. | |
Seven. | zondag 23 januari 2022 @ 10:07 |
Welk geklooi met tachografen? | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 10:09 |
Doet 'ie toch al, maar het wordt pas noodzakelijk wanneer de afgetrapte polo vervangen wordt door een gloedjenieuwe AMG jeweetzelluf abe. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 10:10 |
Ja het heeft tijd nodig, maar je moet ergens beginnen toch? En waarschijnlijk kan je het ook achteraf inbouwen. Zou ik zonder problemen laten doen, en met mij vele anderen. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:10 |
Ik ben sinds ik in een auto rijd nog nooit op snelheid gecontroleerd in een 30 zone (of niet gezien iig). Mss ligt daar ook wel een kans. Zeker rond scholen wordt er soms als een gek gereden door ouders met haast. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:11 |
In een moderne auto met cruise control zal het vaak wel in te bouwen zijn. Maar ook dan zal je goed moeten nadenken over de plaats en nauwkeurigheid van de GPS-antenne. M'n navigatiesysteem denkt ook wel eens dat ik op een parallelweg rij en als dat 30-zone is, dan krijg je ongelukken op de hoofdrijbaan. En dat is geïntegreerd met de auto, dus geen losse "Tom Tom". | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:12 |
Even mijn post uit het vorige topic opzoeken... | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 10:14 |
Inb4 overal zo'n 'magisch schild'. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 10:15 |
In het filmpje uit de tweet in de OP komt rond 4:30 een test met de techniek langs. Gaat daar om verkeersbordherkenning met een camera.. Vind ik ook wel haken en ogen hebben. Zal in de praktijk wel een combi moeten zijn denk ik haast. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:17 |
Ah, andere topic ging meer over het om zeep helpen van privacy. Nog steeds een belachelijk idee dit van mensen die niet snappen dat er een reden is dat mensen 50 mogen waar ze 50 kunnen en dat dergelijke situaties per definitie onveiliger is dan een doodlopende zijstraat met drempels. En die ISA mogen ze steken waar de zon nooit schijnt. | |
laforest | zondag 23 januari 2022 @ 10:17 |
Slecht idee. Met 30 rondrijden in je nieuwe BMW is geen lol aan. | |
Het_Bokje | zondag 23 januari 2022 @ 10:18 |
Inderdaad, controle achteraf zal toch moeten plaatsvinden. "ik heb dat 30-bord niet gezien!" vs. "mijn auto heeft dat 30-bord niet gezien!" --> bestuurder verantwoordelijk, dus maakt t geen reet uit. Controle blijft nodig denk ik. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:18 |
Verkeersbordherkenning werkt in mijn auto iig niet geweldig. Hij mist wel eens een bord (vooral als je afslaat) en dan denkt hij op de 80km weg dat ik nog 100 of 50 mag. Komt natuurlijk ook omdat er alleen een camera in zit die recht vooruit kijkt. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 10:21 |
Maar willen ze dit stadsbreed invoeren? Dus de bebouwde kom binnenrijden en vervolgens ben je 3 kwartier onderweg om je bestemming te bereiken? | |
Haags | zondag 23 januari 2022 @ 10:21 |
Bij mij werkt het vooral perfect in parkeergarages Dan schrik je je ook de pleuris. | |
Zorro | zondag 23 januari 2022 @ 10:22 |
Tegen ben ik sowieso, maar al helemaal als je als auto niet sneller kan maar electrische fietsers fluitend wel harder mogen. Zet die dan ook op een max van 25 of zo. Oh ja, en die walgelijke scooters al helemaal. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:22 |
In Haarlem wel begrijp ik. Je zou dan als je de bebouwde kom in rijdt direct 30 rijden. edit: gaat in Haarlem blijkbaar om 53 straten, alsnog een flink aantal. | |
Nobu | zondag 23 januari 2022 @ 10:24 |
Sinds dat onding van mij een bord op de uitvoegstrook spotte en op de rem ging heb ik de boel maar uitgezet. | |
Adames | zondag 23 januari 2022 @ 10:26 |
Lekker met de ebike gaan | |
Tyr80 | zondag 23 januari 2022 @ 10:27 |
Goed om te zien dat de overheid weer prioriteit geeft aan de echt grote problemen. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:27 |
Dat doet die van mij hier altijd Gelukkig remt hij niet maar krijg wel een waarschuwing met geluidssignaal dat ik veul te hard rijd. Daarnaast hebben ze in mijn regio veel parallelwegen die 60km/u zijn en ook op die borden reageert hij soms. | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 10:29 |
Succes met het inhalen van een fiets die 25 km/u rijdt terwijl jij niet harder dan 30 km/u kan. Zodra er een tegenligger opdoemt rijd je normaal gesproken harder om de fietser snel voorbij te zijn. Bij een begrenzing heb je kans dat je de fietser afsnijdt als de snelheid en afstand van de tegenligger verkeerd ingeschat wordt. Het gevaar zit niet in de snelheid maar het gewicht van de auto ten opzichte van de fietser. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 10:30 |
Dit vind ik altijd zo'n kulargument. Dan rij je kennelijk een auto die je niet kunt handelen. Ik heb dan geen elektrische auto die in 1,62 seconden van 0 tot 100 gaat maar wel een benzinebak met 200 PK en ik heb nooit moeite me aan de snelheid te houden, ook niet als dat stapvoets of 30 km pu is. | |
ludovico | zondag 23 januari 2022 @ 10:35 |
Dat type "statistieken" zegt geen reet over de veiligheid van een weg. Kans op overlijden op een snelweg na een aanrijding is nog hoger maar nog steeds gebeurt dat bijna nooit. Hoop dat je dat begrijpt. | |
fathank | zondag 23 januari 2022 @ 10:35 |
Lol mijn e-bike gaat al harder | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 10:35 |
Ik zal het doorgeven aan de logistieke bevoorrading, bouwvakkers en klussenbussen... | |
ludovico | zondag 23 januari 2022 @ 10:36 |
Kben wel klaar met die figuren zonder ballen in dit land. | |
Zorro | zondag 23 januari 2022 @ 10:37 |
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat fietsers die dan overal tussendoor gaan slingeren zelf voor gevaarlijke situaties zorgen. En een voetganger die door zon tussen auto's doorschietende fietser wordt aangereden wordt er ook niet beter van. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 10:37 |
Roger, en het OV? Hoe zit het daar mee? | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:39 |
Weet niet, lijkt me dat trams en bussen zich daar ook aan moeten houden zodra ze zich tussen andere verkeersdeelnemers mengen. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:40 |
Maar goed, op basis van verkeersborden lijkt me iig niet handig. Als dan een dronken grapjas het bordje "einde zone" omdraait rij je de rest van de dag 30 (of tot je een ander bord tegenkomt) Truc om er onderuit te komen? - stop je auto ergens in de 30-zone - hou een 50km/u bordje voor de camera - tadaa | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 10:42 |
Maar niet met ondersteuning, tenzij het een speed pedelec is. Laten we dat "een elektrische fiets kan harder dan 25" gewoon eens achterwege laten, want een elektrische fiets kan niet harder dan 25 met ondersteuning. En ja, een gewone fiets kan ook harder dan 25, net als bij een elektrische fiets door zelf kracht te zetten. En de elektrische uitzondering daarop, de speed pedelec staat gelijk aan een brommer, helm en verzekeringsplaatje zijn dan ook verplicht. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:42 |
Bij mij reageren vele personen niet veel anders op een 60 bord langs de parallelle weg | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:42 |
True, mensen begrijpen hier ook niet altijd dat die borden voor de parallelweg zijn. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:42 |
Plak gewoon tape op de camera. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 10:43 |
Hoe zet je een stad op slot dus... | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 10:43 |
Dat probleem met slingerende fietsers los je heel makkelijk op door de maximumsnelheid van het verkeer op te voeren waardoor er meer ontzag ontstaat voor de situatie. Lagere snelheden geven een vals gevoel van veiligheid omdat het gevaar niet in snelheid zit maar het gewicht van de auto dat ongewijzigd blijft. | |
Stoorzendert | zondag 23 januari 2022 @ 10:43 |
En dan plakt een of andere grapjas een ‘1’ voor de ‘30’. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:44 |
Je kan ook mensen trollen door een snelheidsbord achter op je auto te plakken | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 10:45 |
Als de maximumsnelheid ergens 30 is dan geldt dat ook voor fietsers, ongeacht wat voor fiets ze hebben. | |
Red_85 | zondag 23 januari 2022 @ 10:46 |
Het systeem werkt niet 100% bij alle auto's. Vrijheidsfuckend Speedbikes gaan harder Scooters doen niet mee Derhalve zwaar onveilig en oprotten met dat systeem. Beter handhaven ipv cashcowen op de snelweg. | |
BrandX | zondag 23 januari 2022 @ 10:46 |
ik vrees een kwestie van tijd. Er zijn nog steeds ontwikkelingen rondom het maken van snelwegen waarbij je auto zichzelf oplaadt terwijl hij rijdt. Zodra ze kabels daarvoor onder de weg gaan leggen, is het eenvoudig om van alles meer er onder te gaan leggen | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 10:47 |
En aluminiumfolie zodra je op de Duitse Autobahn bent. Dan ben je gelijk verlost van rekeningrijden omdat de GPS denkt dat je in Duitsland bent blijven hangen | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 10:48 |
Je brengt me op ideeën | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:48 |
| |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 10:49 |
Niet voor reguliere fietsen. | |
Geerd | zondag 23 januari 2022 @ 10:53 |
200pk 8 sec op de 80... | |
Quyxz_ | zondag 23 januari 2022 @ 10:53 |
Over de methode kunnen we twisten, en dat wordt hier ook gedaan, maar de verkeersveiligheid is een veel groter probleem dan het fileprobleem. Financieel gezien kosten verkeersslachtoffers Nederland ongeveer 4 keer zoveel als files, en dan heb je het nog niet eens over emotionele schade. Daarnaast is structureel in de spits gaan rijden voor particulieren altijd nog een keuze, hoe lastig ieders persoonlijke situatie ook is. Doodgereden worden is door niemand een keuze. (Oké, bijna niemand) | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:55 |
Er is ook nog zoiets als inbreuk op privacy, inperking van vrijheid en belachelijk slechte onderbouwing. | |
Tyr80 | zondag 23 januari 2022 @ 10:55 |
Armoede, immigratie, criminaliteit, gezondheidszorg, onderwijs, noem ik er ff 5 he. En dan mauwen dat mensen te hard rijden in de binnenstad. Kutoverheid. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 10:55 |
Jawel: https://maxius.nl/regleme(...)-rvv-1990/artikel62/ Dus een 30 bord geldt ook voor fietsers, een woonerfbord ook, dan mogen fietsers ook maar 15 km pu. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:55 |
Het probleem met laden tijdens het rijden is dat je een monopolie krijgt op een traject. Wie gaat de stroom leveren? Wat gaat het kosten? Wie draait op voor de investering / afschrijving / onderhoud? Wie baat het uit? Of krijg je net zoiets als bij energiemaatschappijen, dat je de goedkoopste aanbieder kiest? | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 10:57 |
Er is al een monopolie op wie de stroomkabels legt. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 10:57 |
En het is natuurlijk bekend dat mensen op een (elektrische) fiets, step, brommer of benenwagen zich overal keurig aan de regels houden | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 10:57 |
Hij zit sowieso in minder dan 8 seconden op de 100, maar dat geeft verder niet | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 10:59 |
Dat doet er niet toe als het gaat om de vraag of een maximum snelheid ook voor hen geldt. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:01 |
Bezorg- en pakketdiensten gaan het wel zwaar krijgen, ik vermoed dat als je hier met een lasergun gaat staan in de wijk dat je ze dan allemaal kan beboeten. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:02 |
Het geldt ook voor automobilisten, dus zo'n systeem is dan niet nodig toch? | |
Quyxz_ | zondag 23 januari 2022 @ 11:02 |
Je hebt gelijk dat er legio grotere problemen zijn, buiten de infrastructuursector. Ik geef toe dat ik het fileprobleem een beetje random aanhaal. Echter als er een vergelijkbaar topic wordt geopend over een ballonnetje van de overheid over een nieuwe snelweg oid tegen de files, dan ben ik benieuwd naar de reacties. Vinden mensen dat dan wel een goede investering tegen een 'echt' probleem? | |
Sapstengel | zondag 23 januari 2022 @ 11:02 |
Hier staat alles toch altijd vast, je moet blij zijn als je de 30 haalt. | |
Zwansen | zondag 23 januari 2022 @ 11:07 |
Precies. Als ouder met kinderen vind ik de verkeersveiligheid misschien wel het belangrijkste. Als ik zie hoe hard er wordt gereden en hoe onveilig het soms voor kinderen is om buiten te spelen en te fietsen dan word ik daar wel een beetje droevig van. | |
Zwansen | zondag 23 januari 2022 @ 11:08 |
Gezondheidszorg, immigratie en onderwijs zijn niet direct onderwerpen waar de gemeentes/steden verantwoordelijk voor zijn hè. | |
AQuila360 | zondag 23 januari 2022 @ 11:09 |
30km kan ik net niet rijden met de auto dan liever 40 ofzo.. | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 11:12 |
Dat zou tijd worden. Hoe die door de wijk scheuren gaat nergens over. Voor mij één van de redenen om, wanneer dat kan, m'n pakketjes op een centraal punt te laten bezorgen. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 11:12 |
Ah, wist ik niet. | |
Weltschmerz | zondag 23 januari 2022 @ 11:13 |
Wist je dat met een 2CV verkeersdrempels met 60 kan nemen? Ik ben voor 30 in de bebouwde kom maar dit is een gevaarlijke ontwikkeling. Niet alleen wat betreft de privacy maar omdat normen draagvlak moeten hebben en mensen zich er uit zichzelf aan moeten houden. Handhaving is ter normbevestiging, niet ter normstelling. Als je het elektronisch moet afdwingen ter naleving dan deugt de norm niet. Dan wordt die ook niet nageleefd maar afgedwonen. Dat is ook gevaarlijk voor het normbesef, want mensen hebben geen keuze meer, ze zijn niet bij machte kwaad te doen, maar daardoor kunnen ze ook niet het juiste doen. Met 100% afdwingen haal je elke moraliteit uit de norm, en uit de bestuurder. | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 11:13 |
Als mensen zich gewoon aan de maximumsnelheid houden was dat “gemauw” niet nodig geweest. Daarnaast, als het bestaan van grotere problemen betekent dat je geen aandacht mag besteden aan andere zaken dan gaat er sowieso weinig meer gebeuren. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:14 |
Uiteindelijk zorgt dat voor meer verkeer. 1 busje dat 20 adressen in 1 rit aandoet of 20 auto's die 1 adres aandoen. | |
Geerd | zondag 23 januari 2022 @ 11:16 |
Je begint zelf met statistieken | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:17 |
Met schenden van privacy heeft dit weinig te maken, GPS werkt met ontvangers, je kan het prima implementeren zonder ook maar 1 stukje data te delen. Ik ben wel met je eens dat goed inrichten van een wijk er vanzelf voor zorgt dat ik langzaam ga rijden, ongeacht de aangegeven snelheid. Daarnaast mist het op handhaving: in 23 jaar heb ik nog nooit een snelheidscontrole in een zone of in de buurt van een school gehad. En ik zat voor m'n werk toch 20 jaar lang iedere dag op de weg (buitendienst ICT). | |
DrDarwin | zondag 23 januari 2022 @ 11:17 |
De straat hier is een ook 30km zone. Er zijn maar weinig mensen die zich daar aan houden. | |
Geerd | zondag 23 januari 2022 @ 11:17 |
Over 50 jaar ..rijd je gewoon in blokken net als treinen... | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 11:18 |
Waarom zou je daar met de auto heen moeten? Er is praktisch altijd wel zo'n punt op loopafstand (of desnoods fietsafstand). En anders combineer je het met een ritje dat je toch zou doen. Maar goed, ik loop gewoon. | |
Geerd | zondag 23 januari 2022 @ 11:20 |
Heb je niet eens autos meer in de hele randstad..maar busjes denk ik..elke minuut kun je zo instappen..adres opgeven klaar. | |
Zorro | zondag 23 januari 2022 @ 11:20 |
En de bestelde wasmachine neem je op de rug mee naar huis? | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:22 |
Sommige pakketten die ik krijg passen vaak echt niet op m'n fiets. Afgelopen maand: - eiken houten blok van 60 kilo - kantoormeubel van 1m80 hoog - EcoFlow van 45 kilo - 2x 12,5 kilo "no mess" vogelvoer van de Vogelbescherming - boodschappen (2 tot 3 kratten) - 2 glazen wandvitrines Uiteraard kan je kleine pakketjes op de fiets doen, ben ik met je eens. Lopen is hier geen optie, afhaalpunt zit op zo'n 6km. | |
Koffieplanter | zondag 23 januari 2022 @ 11:23 |
Het staat je vrij te vertrekken. | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 11:24 |
Ja, zware pakketten of onhandige formaten is wat anders. Maar als je eens een blik in zo'n busje werpt dan zie je dat het grootste deel gewoon bestaat uit pakketjes die prima in een rugzak of boodschappentas kunnen. | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 11:25 |
In de binnenstad heb je toch niks aan een auto, behalve als je grote of zware dingen moet vervoeren. Ik heb m'n parkeervergunning niet verlengd (werk toch vnl vanuit huis dus hoef niet zo vaak de A2 meer op) en parkeer hem tegenwoordig aan de rand van de stad. Als ik hem nodig heb dan fiets ik erheen. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:25 |
Naja, de praktijk zal toch vaak zijn dat mensen de auto pakken om zo'n pakketje op te halen. Je kan streven naar een ideale wereld waar dat niet zo is maar je krijgt het er niet zomaar uit. Dus in de praktijk is het dan 15 losse autoritten tegenover 20 adressen in 1 ritje. | |
Hyaenidae | zondag 23 januari 2022 @ 11:27 |
Het verbaast me nu al dat 80% geen schijt heeft aan 100km/u en zich daar gewoon aan houdt. Dus denk dat de brave burgertjes zich daar ook gewoon aan houden. Hetzelfde slag volk wat ook gewoon braaf aansluit voor de 10de boosterprik als Rutte dat vraagt. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 11:27 |
Het gaat hier om deze maatregel en ik lees een half topic vol "ja maar de fietsers!!!!" Laat ze dan de steden maar grotendeels 30 maken, daar is nu nog niet eens sprake van of ze beginnen al over een elektronisch net. Maak er 30 van en fietsers die dan auto's voorbij rijden met meer dan 30 km pu kun je makkelijk bekeuren lijkt me. Punt is dat de fietsers als whataboutism gebruikt worden, alsof fietsers bij bosjes met 33 km pu langsscheuren. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 11:29 |
Behalve dat je privacy eraan gaat, is dit natuurlijk ook belachelijk. Ze hebben Tesla's al gepakt met fake borden, en dit zal niet beter gaan functioneren. | |
Sapstengel | zondag 23 januari 2022 @ 11:30 |
Er staat wel alleen nieuwe auto's, dus nog een reden om motor te gaan rijden. Motorscooter is ideaal in de binnenstad. | |
SjoukjeHooynaayer | zondag 23 januari 2022 @ 11:30 |
Techniek gebruiken om wangedrag in te dammen. Gaat niet werken. | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 11:31 |
Ik gaf alleen aan dat wanneer het kan ik de overlast van bezorgdiensten probeer te beperken wanneer het op mijn pakketjes aankomt. Dat het een gegeven is dat andere mensen daar schijt aan hebben.. tja, moet ik dan ook denken 'laat maar zitten'? | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 11:32 |
Ja, want je bestelt idd 4 keer per maand een wasmachine... Wat is dat toch, dat er altijd zo'n rare uitzondering bedacht moet worden (die toch thuisbezorgd wordt, want je legt die Miele ook niet achterin je Tesla), om aan te duiden dat het allemaal te moeilijk is. Het gros van de pakketjes past hier in de pakketbrievenbus, dus die kun je ook lopend of op de fiets meenemen. | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 11:33 |
Daarnaast is een fietser die als een idioot door de stad rijdt voornamelijk een gevaar voor zichzelf, in tegenstelling tot automobilisten die in hun stalen cocons door de stad scheuren. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:34 |
Als je auto nog 30 kan, dan rij je iig geen 50 meer. Dus "gaat niet werken" vind ik dan wel erg simpel gesteld. | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 11:35 |
Vreemde generalisering. Trajectcontroles werken bijvoorbeeld prima hoor. | |
Herkauwer | zondag 23 januari 2022 @ 11:38 |
Ik had al zo'n reactie verwacht. Ik heb diesels gereden die 35 reden zonder gas te geven in zijn 2. Langzamer ging niet en in zijn 1 vond ik de toeren te hoog. Er zijn ook genoeg autos die er geen probleem mee hebben. Stapvoets is meestal makkelijker dan 30 vind ik persoonlijk, 30 is zo'n klote snelheid, het kan wel maar het rijd zo ongelooflijk kut. | |
Fer | zondag 23 januari 2022 @ 11:39 |
Volgens mij gaat het alleen om een waarschuwing, niet perse een harde begrenzer | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 11:41 |
Ik haat die dingen zo gigantisch veel En dan ben ik iemand die echt nooit te hard rijd op snelwegen tenzij de vmax 100 is en er geen kip op de weg is. Wat tegenwoordig een iets groter dingetje is, maar ik rij tegenwoordig bijna nooit meer op de snelweg. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 11:45 |
Waar iedereen overheen leest, en die beleidsmakers ook: het systeem is uit te zetten. | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 11:47 |
Ligt eraan welke variant het over gaat. Zie bijvoorbeeld https://www.swov.nl/sites(...)isa_gearchiveerd.pdf | |
fathank | zondag 23 januari 2022 @ 11:48 |
Jouw CITTA liep vroeger ook precies 25 km/h? | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:49 |
De huidige EU implementatie van ISA beperkt de snelheid sowieso niet, je kan er doorheen trappen (gaspedaal gaat bijvoorbeeld zwaarder, het trilt of je krijgt signalen) of uitschakelen tot je de auto opnieuw start. Maar uiteindelijk kan de overheid natuurlijk wel een systeem verplichten dat niet uit te schakelen is. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 11:51 |
China zou trots op Rutte zijn als dat nog gaat gebeuren ook. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 11:51 |
Overigens is een belangrijke wijziging ten opzichte van de eerste plannen dat het systeem ook volledig kan worden uitgeschakeld. Maar dat kan alleen voor de duur van één rit. Start je de auto opnieuw op, dan is het automatisch weer actief. https://www.ad.nl/auto/sn(...)-verplicht~a4eaff91/ https://eur-lex.europa.eu(...)i=CELEX%3A32019R2144 Zie punt 11. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:52 |
Maar dan nog beperkt het je snelheid niet met de huidige implementatie. Het waarschuwt, het maakt je gaspedaal zwaarder (of trillend) maar je kan harder als je doortrapt. Het betekent niet dat je geen v2 van dit systeem kan invoeren wat echt een limiet invoert. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 11:53 |
Als zo'n systeem in mijn auto zit, zal ik niet rusten tot ik een manier heb om die troep uit te schakelen. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 11:53 |
Dus is het een nutteloze toevoeging. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 11:54 |
Nee, het is niet nutteloos, het waarschuwt wanneer je te hard rijdt op de weg waar je op dat moment rijdt. Dat je het kan negeren maakt het nog niet nutteloos, voor veel mensen zal het een goede herinnering zijn. Als je hardleers bent, dan niet natuurlijk. Mocht je met het systeem ingeschakeld een ongeluk krijgen dan kan je iig niet zeggen "oh, ik had niet door dat je daar maar 50 mocht". En ja, steeds meer nieuwe auto's loggen tegenwoordig. Snelheid, stuurbewegingen, pedaalstanden, het wordt continu gelogd en bij een ongeval kan politie / OM de laatste x minuten uitlezen. [ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 23-01-2022 11:59:43 ] | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 11:58 |
Ook dat gaat er bij mij direct uit als ik de kans krijg. Opflikkeren met die Big Brother onzin. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 11:58 |
Leuk bij de Galecoperbrug bij Utrecht. Twee snelwegen met twee verschillende snelheden. Dus het ene moment kan je normaal 100 rijden, het andere moment gaat je pedaal een stuk zwaarder omdat het systeem een bord met 80 erop zag. Daarbij, wat gebeurd er al een grapjas bij een 130 bord, de 1 weg haalt? De EU accepteert een bordverkeerdleesmarge van 5%. En dat het systeem ook matrixborden lezen? Daar lees ik niks over. Geen verwijt richting jou uiteraard. | |
Document1 | zondag 23 januari 2022 @ 11:59 |
Goede zaak, keer op keer wordt door die stoere mannetjes bewezen dat ze geen borden kunnen lezen en totaal geen begrip hebben van het fenomeen binnen de bebouwde kom. Dat de goeie dan moeten lijden door de doorgesnoven sukkeltjes zal wel, die hielden zich toch al aan de snelheid. Ergo, je hebt aan jezelf te danken jankerds. | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 12:00 |
Ah ja, dan heeft het weinig nut. Tenzij het als opstapje gebruikt wordt om het in te voeren, vervolgens waarnemen dat iedereen het uit zet, en het vervolgens niet meer uitschakelaar maken | |
Document1 | zondag 23 januari 2022 @ 12:01 |
Nu nog een verplicht alcohol slot voor iedereen en we komen er wel. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 12:02 |
Dat wordt geen Tesla voor jou dan iig | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 12:02 |
Kom, we gaan de privacy en vrijheden van iedere autobezitter opgeven omdat er een minimale minderheid is dat als volstrekte aso's op de weg rijdt Dat is hetzelfde als al die andere privacyinperkende maatregelen onder het nom van terrorismebestrijding. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 12:03 |
Ook een Tesla kan gehackt worden | |
Document1 | zondag 23 januari 2022 @ 12:03 |
Hoi doorgesnoven jankerd. Je druk maken over privacy maar wel alles op je telefoon doen. Vrijheid om als een debiel door de bebouwde kom te rijden. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 12:04 |
Aanname. Ow, en crewbash. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 12:05 |
Succes | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 12:05 |
Wie ben jij om te bepalen dat anderen geen recht hebben op privacy? | |
Document1 | zondag 23 januari 2022 @ 12:06 |
Nog eentje die geen borden kan lezen. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 12:06 |
https://www.groupsecure.nl/post/een-tesla-hacken-doe-je-zo | |
Document1 | zondag 23 januari 2022 @ 12:07 |
Wat is de inbreuk op je privacy precies? Je privacy recht om als een debiel door de bebouwde kom te rijden? | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 12:07 |
Kan jij nog wat anders doen dan alleen maar aannames? | |
Document1 | zondag 23 januari 2022 @ 12:08 |
| |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 12:09 |
Je doet een aanname dat iedereen die hier op tegen is automatisch een aso is dat schijt heeft aan alle regels. Dat soort aannames mag je lekker voor je houden. | |
Weltschmerz | zondag 23 januari 2022 @ 12:20 |
Het gaat erom dat je normen stelt die draagvlak hebben en dus niet van handhaving afhankelijk zijn om nageleefd te worden. Als je dan begint met perfecte 100% handhaving dan ben je op een gevaarlijke manier een norm aan het stellen. Het maakt die norm meteen amoreel. | |
Mano_ | zondag 23 januari 2022 @ 12:26 |
Als je mensen als kinderen gaat behandelen gaan ze zich als kinderen gedragen. Voer snelheidscontroles in waar nodig, dan hoef je ook geen 30 jaar te wachten op resultaat. Weet iemand overigens waarom er nooit snelheidscontroles zijn in 30-zones? Als zo'n toeterturk in z'n afgeschreven bestelbus met PostNL-sticker 1 keer gepakt wordt heeft hij de hele dag voor niets gewerkt. Zal ongetwijfeld effect hebben. | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 12:27 |
Amoreel is als een bepaalde groep weigert zich aan een norm te houden die er primair is om een compleet andere groep te beschermen. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 12:33 |
Waarom hebben gemeentes bij scholen geen flitspalen gezet? Waarom zijn de boetes voor te hard rijden in 30km zones niet flink hoger? Omdat men dat blijkbaar niet belangrijk vind. Men wacht liever tot er van bovenaf iets door komt ipv zelf het initiatief te nemen. De pakkans is nagenoeg 0 op dit moment. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 12:34 |
Omdat de symboliek regeert bij dezelfde partijen die ook in de gemeenteraden zitten van de betreffende gemeentes. Heel dit land gaat kapot aan symboliek. | |
JF_ | zondag 23 januari 2022 @ 12:38 |
Af en toe een herinnering hoe hard je ergens mag kan wel nuttig zijn voor je portemonnee. Maar voor veiligheid hoeft t van mij ook niet. Er zijn hier 50km wegen waar je echt geen 50 wilt rijden tussen alle slingerende fietsers. Andere 50km wegen kun je 80 rijden want de dijk is nog precies zo recht en breed als 40 jaar geleden toen je er gewoon 80 mocht. Maar dan gebeuren er twee idiote ongelukken in een jaar en hop iedereen 50. Wat overigens niemand rijdt. Of een randweg waar je 50 mag, 80 kan, maar er toch af en toe nog iemand de bocht mist en hop twee drempels voor en na de bocht met advies 30. Harder kan ook echt niet meer zonder je ophanging te slopen. Snelheid is nooit het enige probleem. Ook als je je exact aan de toegestane snelheid houdt zonder nadenken kan t mis gaan. Vroeger haalde je je schouders op of zei een lelijk woord als je een foutje maakte en deed t niet nog een keer. Nu klaagt iedereen gelijk de wegbeheerder aan want die had moeten waarschuwen. Eigen verantwoording bestaat straks niet meer en de regelzeik om dat op te vangen wordt alleen maar erger. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 13:00 |
Zoals ik in dat andere topic ook al zei:
| |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 13:02 |
Bestaan flitspalen nog dan? Hier in heel Friesland staan er nog precies 3... | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 13:08 |
Ik dacht dat je overdreef, maar het is nog zo ook (en een trajectcontrole) | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 13:09 |
Het recht om persoonlijk bezit te behandelen zoals mij goeddunkt. Ik kan mezelf prima aan de verkeersregels houden daar heb ik geen externe techniek voor nodig die dat af gaat dwingen. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 13:10 |
Maar in Leiden en aangrenzende plaatsen alleen al zijn er 18, waarvan 10 langs dezelfde weg. | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 13:14 |
Nog eentje zonder verkeersinzicht en daarmee afhankelijk van borden om te bepalen wat veilig is of niet. | |
Weltschmerz | zondag 23 januari 2022 @ 13:26 |
Daar is handhaving voor. Het is niet zo dat er overal vechtpartijen uitbreken en mensen massaal bij elkaar gaan inbreken als de politie staakt en er geen handhaving is. Omdat de waarden gedeeld worden en de norm gedragen wordt. Handhaving is er voor de kleine groep die niet wil deugen. Als je dus begint met 100% perfecte handhaving dan negeer je niet alleen dat normen draagvlak moeten hebben, je maakt de norm ook tot iets waar je je niet eens meer aan kunt houden omdat je hem niet kunt overtreden. De norm wordt daardoor een volkomen amoreel iets en dat lijkt me gevaarlijk. | |
Tomatenboer | zondag 23 januari 2022 @ 13:32 |
30 km/u binnen alle grenzen van de bebouwde kom is absurd. Heel veel wegen zijn de afgelopen 20 jaar al teruggebracht van 80 of 70 km/u naar 50 km/u zonder dat daarbij de wegen ingrijpend zijn aangepakt. 50 km/u voelt op die wegen dus al onnatuurlijk traag, maar dat zou dan ook nog eens afgedwongen teruggebracht worden naar 30 km/u, dat is bijna stapvoets. Beter passen ze de weginrichting aan naar de gewenste snelheid. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 13:39 |
Van de ene kant van Amsterdam/Rotterdam naar de andere kant met 30km. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 13:42 |
Hier om de hoek willen ze een voormalige 80-weg (is nu 50 wegens zeer slechte staat en woonwijk op 60 meter afstand) vernieuwen en upgraden naar een 70-weg, die wel binnen de bebouwde kom komt te liggen. Dat zou leuk zijn | |
Isdatzo | zondag 23 januari 2022 @ 13:49 |
Je kan er ook omheen hè. | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 13:50 |
Het OV gaat zo nog een interessante optie worden. Ben benieuwd wat de taxichauffeurs ervan gaan vinden. | |
ludovico | zondag 23 januari 2022 @ 13:58 |
Ik jaag liever de ballozen weg. Weinig landen zijn beter. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 14:08 |
Binnen de kom kun je nog prima een aantal doorstroomwegen van 50 km/u hebben. 30km/u is voor de woonwijken. We hebben in de woonwijken de afgelopen 50 jaar veel te veel de openbare ruimte opgeofferd voor de auto. Gewoon langzamer rijden. Zorgt voor een rustigere, veiligere en gezondere leefomgeving. Dan doen we maar een minuut langer over die reistijd in de woonwijk. En als er wordt gesteld dat je hiermee vrijheden afneemt van de automobilist.. Er geldt al een maximum snelheid, is dat dan ook vrijheidsbeperking? En wat vinden we belangrijker, dat onze kinderen zich veilig in een woonwijk kunnen begeven of dat automobilisten harder willen rijden dan de maximum snelheid? Hard rijden doe je maar op de snelweg. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 14:10 |
Oh, hier kan dat allemaal nog gewoon/ is dat nog gewoon... Ik kan er verder weinig aan doen dat jij in eoa kutoord woont. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 14:11 |
Heb je enig idee hoe veel er is gedaan om woonwijken zo autoonvriendelijk te maken als maar mogelijk is? Dit is Amerika niet | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 14:13 |
Ik woon aan een rustige doodlopende straat. Ik kan er weinig aan doen dat jij niet verder dan jezelf kijkt. | |
appeleibanaan | zondag 23 januari 2022 @ 14:14 |
Kunnen ze dan ook een ISA verplichten voor fietsers? Dat die automatisch stoppen bij het stoplicht of een kruising? In dat filmpje van nieuwsuur zie je een aantal voorbeelden waar de onoplettendheid van de fietser eerder de boosdoener is, denk aan zomer oversteken of in de dode hoek van een vrachtwagen fietsen. Ja logisch dat de chauffeur je niet ziet :’) | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 14:20 |
Dus kinderen kunnen daar gewoon nog op straat spelen, er zijn geen mongolen die 50 rijiden en er is niks aan de hand. Waar ben je in godsnaam over aan het zeikstralen? | |
Glazenmaker | zondag 23 januari 2022 @ 14:22 |
En desondanks is het hier fijner autorijden dan in de VS. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 14:24 |
Wat versta jij onder auto-onvriendelijk? Volgens mij kan bijna iedereen met z'n auto tot (vlakbij) de woning komen. Als je doelt op snelheidsremmende maatregelen als drempels.. die zijn blijkbaar hoognodig omdat we onze rechtervoet niet uit onszelf in bedwang kunnen houden. Een voordeel van ISA zou zijn dat je met veel minder drempels zou kunnen. Niets mis mee om de vrijheden van de fietser en de voetganger beter te beschermen. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 14:25 |
| |
suijkerbuijk | zondag 23 januari 2022 @ 14:25 |
Ouwe cruisecontrol wel ja de nieuwe niet . Er was zelfs cruisecontrol die pas bij 60klm gaat werken | |
Drekkoning | zondag 23 januari 2022 @ 14:27 |
Voor de groep die wel wil deugen is deze maatregel geen probleem. En qua gedeelde waarden, het probleem is dat de waarden van de groep die last hebben van deze overtredingen anders kunnen zijn dan die van de automobilisten. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 14:31 |
Je hele uitgangspunt in deze discussie is "auto's zijn slecht, automobilisten zijn teringmongolen die veel te hard rijden door krappe woonwijken en er vallen miljoenen doden" en de argumenten verzin je er later bij, bij voorkeur door grafieken als deze te posten die enerzijds laten zien wat iedere oetlul met meer dan 2 hersencellen zelf kan bedenken, en anderzijds een veel slechter beeld schetsen dan de werkelijkheid omdat ook landen als Roemenië en Bulgarije erbij zitten. Heb je enig idee wat een verschrikkelijk irritante manier van discussieren dat is? Ik neem jou niet serieus tot je een relevant Nederlands onderzoek laat zien waaruit blijkt dat de openbare wegen het Wilde Westen zijn. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 14:38 |
En nog los daarvan, die grafiek bewijst helemaal niets dat je punt onderbouwt. Echt letterlijk niets, al was het alleen Nederland Hooguit dat er schijnbaar een hoop mensen zijn die zichzelf tegen een boom parkeren. | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 14:49 |
Automobilisten veroorzaken veel (dodelijke) ongevallen. Een belangrijke reden daarvoor is de snelheid, zie grafiek uit de OP. Zo moeilijk is dat niet. En een modje die eerst roept dat ik maar wat zit te zeikstralen, en vervolgens mij niet serieus wil nemen.. tja. Mijn standpunt is vrij helder en niet zo gek. Ik ben niet tegen auto's, ik ben tegen onnodig hard rijden, zeker in de woonwijken. We hebben in de woonwijken veel te veel ruimte ingeleverd voor de auto, dat mag van mij een stuk minder. En als je het niet eens bent met mijn bronnen, dan staat het je vrij om zelf met wat anders te komen. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 14:58 |
Mijn wat? Ik heb nooit een brommer of snorfiets gehad, maar is er al sprake van het grootschalig "opvoeren" van elektrische fietsen, waardoor ze ook boven de 25 km pu nog ondersteuning geven? | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 15:03 |
Daar hebben ze vast wel een rondweg voor. Het zal bij de meeste grote steden sowieso niet de bedoeling zijn dat je met de auto door de stad gaat als je van de ene kant naar de andere kant van de stad moet. | |
Fleischmeister | zondag 23 januari 2022 @ 15:06 |
Word je door een gemiddelde vanmoof ingehaald | |
#ANONIEM | zondag 23 januari 2022 @ 15:12 |
Die begrenzer is er vrij eenvoudig af te halen ja | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 23 januari 2022 @ 15:13 |
Je kunt prima nog 30 jaar rijden met je 2de hands Volvo. Beetje slalommen tussen de rijdende chicanes door. | |
#ANONIEM | zondag 23 januari 2022 @ 15:13 |
Haha. Gevalletje pot-ketel. [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2022 15:14:12 ] | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 15:16 |
En dat doet de gemiddelde elektrische fiets eigenaar ook? | |
Netsplitter | zondag 23 januari 2022 @ 15:16 |
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-om-in-het-verkeer- Fietsers nemen de bovenhand met het aantal doden. Meer dan automobilisten vorig jaar. Zeker bij de ouderen zijn de fietsers flink vertegenwoordigd. Maar nee, laten we vooral de automobilist weer pakken ipv de ouderen op die electrische fietsen... | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 15:20 |
Wat zanik je dan? | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 15:24 |
Als je in een rustige straat woont waar kinderen nog op straat kunnen spelen mag je geen mening hebben over nieuwsfeiten die niet op jouw directe leefomgeving van toepassing zijn? | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 15:29 |
Europa? Wij staan als EU land op plaats 3 met de minste verkeersdoden... Het is hier Roemenie niet.
[ Bericht 27% gewijzigd door AchJa op 23-01-2022 15:40:34 ] | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 15:34 |
Ik doe alleen niet zoveel met betrokkene zijn mening want hij is van het niveau als je het hier niet mee eens bent dan ben je automatisch iemand die de regels aan zijn laars lapt... Dat soort onzin argumenten worden ook altijd van stal gehaald als het om kinderporno en terrorisme gaat. Om vervolgens met buitenlandse onzin meme's aan te komen ter ondersteuning van zijn verhaal... | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 15:34 |
Dan mag je niet doen alsof je precies weet wat er speelt op zo'n "been uitrekken" manier nee. Dat valt in dezelfde categorie als mensen met 5 huizen die even komen vertellen wat de huidige jonge generatie allemaal fout doet. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 16:49 |
Het aantal verkeersdoden in Roemenië vind ik niet zo relevant, daar loop of fiets ik niet zo vaak. Iedere verkeersdode is er één teveel. Ik begrijp best dat als er laaghangend fruit is, zoals het verlagen van de snelheid op plekken waar vaak gewonden of doden vallen, dat daar naar gekeken wordt. Dat kan natuurlijk door de gebieden zo in te richten dat fietsers, voetgangers en auto's hetzelfde rijgebied delen (ja, dat is gek genoeg veiliger omdat men beter oplet en rustiger rijdt) of door de maximum snelheid te beperken als het om een groot gebied gaat en het te kostbaar is om alles opnieuw in te richten. Neemt niet weg dat ik ook van "lekker doorrijden" houd binnen de regels. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 16:54 |
Overigens kan je ook meer met strafpunten gaan werken. Boetes zullen sommige mensen afschrikken maar als je 5 miljoen op de bank hebt dan lag je om een boete van ¤120 10km te snel? 1 strafpunt 30km te snel? 3 strafpunten Door rood? 2 strafpunten Etc... Heb je 3 strafpunten in 1 jaar? Dan ligt je rijbewijs een week in een kluis bij de politie. Heb je 5 strafpunten in 1 jaar? Dan ligt je rijbewijs een maand in een kluis bij de politie. "Ja, maar mijn werk dan?"... dan rij je maar wat voorzichtiger... | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 16:56 |
Net zo min dat ik europese gemiddelden niet relevant vindt voor Nederland ansich. Dat is mijn bezwaar in deze. Betrokkene komt aan met europese cijfers en dat het dus toch echt heel erg gesteld is met de verkeersveiligheid in Nederland, dat slaat natuurlijk helemaal nergens op. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 17:03 |
Ja, want iemand die in een rustige straat woont komt nooit ergens anders. Maar goed, met dit argument kunnen al die goedpratende en victim blaming mannen dus uit ieder misbruiktopic worden geweerd, om te beginnen uit het The Voice topic? | |
Bart2002 | zondag 23 januari 2022 @ 17:07 |
En dat ze ook blind 30 rijden onafhankelijk van de situatie. Dat kan veel te hard zijn natuurlijk. Je houdt je dan aan de regels maar er kunnen vreselijke dingen gebeuren. Ik ben niet zo'n voorstander van deze dingen. Volgens mij werkt er weinig tot niets. Dit omdat: zet een mens in een auto en het wordt vanzelf een varken. Dat is het probleem. Valt niet op te lossen. | |
Bart2002 | zondag 23 januari 2022 @ 17:09 |
Wat is daar nou erg aan. Dan ga je toch zelf ook op de elektrische fiets. In verband met bovenstaande post (varken) leeft zoiets ook al blijkbaar als je met de auto ingehaald wordt door een fiets. King of the road... Het besturen van een automobiel levert blijkbaar allerhande niet te controleren emoties op gezien de huilsmiley. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 17:12 |
Er zit een verschil tussen normaal doen en met een gestrekt been de discussie in gaan, en in dat tweede geval mag je van mij best dergelijke figuren weren. | |
Bart2002 | zondag 23 januari 2022 @ 17:16 |
Wat een flauwekul. Met alle respect natuurlijk. Als je 40 kunt rijden kan 30 natuurlijk ook. Kwestie van perceptie. | |
sjorsie1982 | zondag 23 januari 2022 @ 17:26 |
Waarom zou je het aan moeten passen voor die enkele miljonair die het leuk vind om te hard te rijden? | |
Bart2002 | zondag 23 januari 2022 @ 17:26 |
Goede post. Al die Petrolheads hier snappen zoiets niet. Of geen interesse. Als zij maar met 300 PK zo snel mogelijk van A naar B zijn. Dat is de prioriteit. | |
Bart2002 | zondag 23 januari 2022 @ 17:30 |
Goede post. Al die Petrolheads hier snappen zoiets niet. Of geen interesse. Als zij maar met 300 PK zo snel mogelijk van A naar B zijn. Dat is de prioriteit. Wat een kulredenen allemaal weer. | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 17:45 |
Oh ja want de fiets is voor iedereen een optie natuurlijk... Daarnaast komt het de verkeersveiligheid echt niet ten goede als je links en rechts ingehaald wordt door fietsers want zoals @ACT-F ook al meldde gaat het niet direct om de snelheid maar om de massa. Kijk, nog iemand die meteen van mening is dat een automobilist niet normaal kan doen als die een andere mening heeft vwb dit plan... Ik rij al meer dan 30 jaar schadevrij beste kerel en de boetes zijn op 1 hand te tellen... | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 17:46 |
Maar wat snap ik nou niet dan? | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 18:07 |
Weet niet of je mij bedoeld, maar volgens mij ga ik er nergens met gestrekt been in. Anders mag je dat even laten zien. Moest even zoeken maar hier wat data van Nederland van de afgelopen 3 jaar: https://www.roaddanger.or(...)eriod=all&country=NL Zelfde beeld. Automobilisten zijn de grootste veroorzakers van dodelijke ongevallen (en dan zijn de (zwaar)gewonden dus nog buiten beeld). Aanrijdingen met fietsers en voetgangers zullen voornamelijk in de bebouwde kom voorkomen. Dus een hulpmiddel om daar de snelheid terug te dringen juich ik toe. Mag je heel erg boos om worden, maar dat is mijn (onderbouwde) mening. Die ouderen op elektrische fietsen rijden maar weinig anderen dood. | |
Nobu | zondag 23 januari 2022 @ 18:12 |
Ik zie hier helemaal niets over 'veroorzakers'. | |
Nattekat | zondag 23 januari 2022 @ 18:12 |
Snel, bel de kranten, auto's veroorzaken de meeste dodelijke slachtoffers!!!!!111!1!!! Kom op, denk nou even na. Dat is toch ongelofelijk logisch? | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 18:17 |
En wat zie ik precies? Daarnaast, wat voor en welke data gebruikt die site precies? [ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 23-01-2022 18:25:17 ] | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 18:48 |
Ah, de vooroordelen door de bril bekeken van een bakfietshomo, want hoe durven die automobilisten in te halen en vervolgens je weg te blokkeren omdat die vervelende automobilist afremt voor een kruispunt waar je normaal gesproken voorbij sjeest met je onwendbare badkuip op wielen. Aan de kant! Maak plaats, maak plaats, want ik heb een ongelooflijke haast omdat ik niet remmen kan! | |
Bart2002 | zondag 23 januari 2022 @ 19:02 |
Eerlijk is eerlijk. Hij is grappig. En dan zo'n vehikel met zo'n viesgroen pastelkleurtje. Een benijdenswaardig vervoersmiddeltje. | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 19:10 |
Verdomme, hap nou toch! | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 19:32 |
Terecht punt. De data over verkeersongevallen is gebrekkig. Je leek nogal tegen te stribbelen op dat punt. Ik vind het als vervolgstap dan ook logisch om de snelheid daarvan in de woonwijken te beperken. Een momentje van onoplettendheid (bij welke weggebruiker dan ook) en 1.500kg staal op wielen is gewoon erg gevaarlijk. De snelheid daaruit halen helpt dan gewoon flink. Maar blijkbaar wordt daar toch enorm op tegengestribbeld. [ Bericht 4% gewijzigd door Brave_Sir_Robin op 23-01-2022 19:37:43 (laat ook maar) ] | |
ACT-F | zondag 23 januari 2022 @ 19:59 |
Als je stapvoets vermorzeld wordt door 1500 kilo staal dan helpt dat gewoon flink. Waarom? Nou gewoon Als je zulke uitspraken doet wees dan ook bereid om mee te doen aan natuurkundeproef waar je aan den lijve mag ondervinden wat 1500 kilo staal nu werkelijk doet op verschillende snelheden van laag naar hoog. | |
fathank | zondag 23 januari 2022 @ 20:13 |
Ja. | |
Red_85 | zondag 23 januari 2022 @ 20:21 |
Of je nu met 30 of met 50 geraakt wordt door 1500kg staal, het doet zeer. Maar als autos naar 30 moeten, hoe zit het dan met scooters, brommers en elektrische fietsen? Anders kunnen kindjes nog niet spelen op de hoofdstraten natuurlijk.. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 20:28 |
De snelheidsbeperking op een weg geldt voor alle weggebruikers, in principe zelfs voor hardlopers. Dus geen sprintjes meer op het woonerf! | |
Red_85 | zondag 23 januari 2022 @ 20:43 |
Maar als het voor autos afgedwongen wordt met allerlei halfbakken fantasie systeempjes bedacht door een stel bureaucraten, hoe zit dat dan op fietsen, scooters, hardlopers.. | |
Leandra | zondag 23 januari 2022 @ 20:46 |
Hoe vaak zie je die met 30+ langsvliegen? | |
AchJa | zondag 23 januari 2022 @ 20:47 |
Niks mee te maken! Niet zo'n brutale mond jij!!! | |
Tyranoesauroes | zondag 23 januari 2022 @ 20:55 |
cool cool | |
Tyranoesauroes | zondag 23 januari 2022 @ 21:03 |
Met 30km/ gaan die 300 pakketjes per dag niet lukken nee (lukt nu ook al nauwelijks). Maar goed dat het allemaal ZZP'ers zijn. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 23 januari 2022 @ 21:16 |
Je weet dat ISA niks anders is dan een piepje, he? Je bedoelt daarmee de groep die het meest van iedereen schijt heeft aan de verkeersregels? | |
Zorro | zondag 23 januari 2022 @ 21:27 |
Als je het over de meest irritante verkeersdeelnemers hebt die er bestaan, nl wielrenners en scooters: Behoorlijk vaak | |
Brave_Sir_Robin | zondag 23 januari 2022 @ 21:31 |
Een piepje helpt ook vrij goed om te attenderen dat je nog geen gordel om hebt. Eikels die overal schijt aan hebben zul je altijd houden, het gaat om de massa. En die eikels zitten soms inderdaad ook op de fiets. Maar dan kunnen ze niet iemand anders doodrijden. | |
Captain_Jack_Sparrow | zondag 23 januari 2022 @ 21:36 |
Met als klein verschilletje dat je ISA kunt uitzetten. Jij moet echt iets vaker buiten je doodlopende straatje komen. Er zijn hele volksstammen eenvoudige bejaarden, vaders, moeders, tieners, etc die de verkeersregels (rood licht, voorrangsregels, etc) op de fiets echt volledig negeren. Niet een groep waarvan ik vindt dat ze meer vrijheden mogen krijgen. Sterker nog, ze mogen veel harder worden aangepakt. Natuurlijk wel janken als ze voor hun flikker worden gereden. Want dan is het altijd de schuld van een ander. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 22:14 |
De huidige implementatie van ISA wel. | |
Makrelis | zondag 23 januari 2022 @ 22:52 |
Voor mijn part maken ze steden autovrij. Winkels bevoorraden doen ze maar 's-nachts. | |
Makrelis | zondag 23 januari 2022 @ 23:03 |
Wat een wijsheid haha. Omdat men dat beter oplet. Niet te geloven. Het is absoluut veiliger om verkeersstromen te scheiden. Er is vrij veel onderzoek naar gedaan en het is in Nederland ook vrij goed geregeld. Ik ben zelf meer van mening dat die lui uit de provincie die zo nodig in de stad moeten wezen hun wagen maar lekker buiten de stad parkeren en per openbaar vervoer de stad binnenkomen. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 23:13 |
Ik heb het dan uiteraard niet over 80 of 50 wegen, wel over 30km/u zones of woonerven | |
Makrelis | zondag 23 januari 2022 @ 23:19 |
Nja. Hier op het woonerf hebben we snelheidsbeperkende obstakels Zoals links en rechts om en om grote bloembakken. Bij de helling bij de ingang hebben ze een paar betonblokken neergezet omdat er iemand een huis was binnengereden. Het blijft link, auto's en voetgangers bij elkaar. | |
TheFreshPrince | zondag 23 januari 2022 @ 23:31 |
Hellingen doen ze hier niet aan | |
Red_85 | zondag 23 januari 2022 @ 23:34 |
Scooters en snelfietsers? Iedere dag en meerdere malen inmiddels | |
Red_85 | zondag 23 januari 2022 @ 23:36 |
Fijn voor de nachtrust van de omwonende. | |
Accordtje | maandag 24 januari 2022 @ 00:07 |
Reageert dat systeem eigenlijk op zo'n 25 km/uur sticker die soms achter op zo'n brommobiel zit? | |
Accordtje | maandag 24 januari 2022 @ 00:35 |
Ik weet niet uit welk bouwjaar jouw auto komt natuurlijk, maar als het een niet al te oude auto is dan verzameld en deelt de auto nu ook al veel informatie. Je kan je er zoveel mogelijk tegen proberen te verzetten natuurlijk, maar uiteindelijk kom je voor een keuze te staan om het te accepteren of om geen auto meer te rijden van na bouwjaar x. | |
skrn | maandag 24 januari 2022 @ 09:17 |
Ik weet niet of ik fan ben door allerlei systemen in de auto verplicht te stellen, maar ik woon in de stad in een 30 km/h zone, en veel te veel auto's houden zich daar niet aan. Ik ben daar wel klaar mee. Op meer plekken omlaag, en beter handhaven. En bij botsing: ram er maar mega-boetes tegenaan. En nee, je hoeft vaak niet uren door de stad te rijden voordat je de snelweg hebt bereikt, in de meeste steden kun je binnen 3 km wel een grote weg vinden, of de snelweg. Het gaat echt om de laatste of eerste 10 minuten van je rit, dat je die veilig uitvoert. | |
Netsplitter | maandag 24 januari 2022 @ 09:18 |
Kans is aanwezig dat het systeem daarop reageert ja. Leuk ook met vrachtwagens waar verschillende stickers met snelheden op staan. | |
qajariaq | maandag 24 januari 2022 @ 09:24 |
Of toch juist niet? https://nl.wikipedia.org/wiki/Shared_space | |
Mexicanobakker | maandag 24 januari 2022 @ 09:27 |
Moeten zij weten | |
SuperNeger | maandag 24 januari 2022 @ 09:31 |
Ze maken de wegenbelasting gewoon 2x zo duur om het te compenseren | |
skrn | maandag 24 januari 2022 @ 09:33 |
Precies het punt, blijkbaar is de rechte weg door de stad, in plaats van de ringweg te pakken, nu nog het beste alternatief. Dat moet eruit. | |
SuperNeger | maandag 24 januari 2022 @ 09:34 |
Zoals vrachtwagenchauffeurs die met 3km/u verschil inhalen. Ook handig als je idd een weg met tegenliggers hebt, dat kunnen automobilisten nooit inschatten Dus tenzij ze fietssugesstiestroken gaan afschaffen gaan hier allemaal ongelukken met 30km/u voorkomen en dat is voor een fietser ook kut | |
skrn | maandag 24 januari 2022 @ 09:36 |
In de steden niet, en vandaar dat de snelheid omlaag gaat. Daarbij .. alsof dorpen intresiek veilig zijn. Misschien rustiger, maar gescheurd wordt er nog wel. Ook niks voor niks dat een provincie als Noord-Brabant meer verkeersdoden telt dan Zuid-Holland. Veel meer focus op de auto. Helaas. | |
Accordtje | maandag 24 januari 2022 @ 09:38 |
Ik ben wel fan van systemen die ingrijpen bij het dreigen van een aanrijding waarbij de bestuurder te laat reageert. Als dat een aanrijding kan voorkomen of in ieder geval de impact kan verlagen dan vind ik dat een prima systeem. Maar ik denk wel dat je moet voorkomen dat er verplichte systemen komen die irritatie opwekken bij bestuurders. Als een systeem wordt toegepast dat tegendruk gaat geven bij overschrijden van de maximum snelheid dan moet dat wel feilloos werken en niet ten onrechte in werking treden omdat een verkeersbord niet herkent wordt. Dan gaat het al snel heel irritant worden. Veel mensen hebben vooral het "gevoel" dat ze lekker opschieten als ze wat harder rijden, maar het is al zo vaak in de praktijk gebleken dat tijdswinst nihil is. Zeker binnen de bebouwde kom. Zo vaak dat ik één, twee of misschien een keer drie verkeerslichten verder weer achter degene sta die zo nodig harder moet rijden. Wat hebben ze er dan mee gewonnen? Ja, dat ze voor me staan in plaats van achter me... | |
skrn | maandag 24 januari 2022 @ 09:52 |
Daarbij, heel veel steden hebben tegenwoordig mooie hippe ontsluitingswegen gekregen, met fly-overs en tunnels. Den Haag recent de Rotterdamdse baan. Utrecht heeft die fly-over bij de Beneluxlaan. Dat was vroeger wel echt anders. Niet elke weg hoeft 30 km/h te zijn, maar het moet wel de norm zijn, zeker als fietsers niet afgescheiden zijn van de rijbaan. | |
hyviiee | maandag 24 januari 2022 @ 09:53 |
Ahh. Zo'n flikker ben jij. Je auto lekker gratis parkeren ver weg van je huis zodat mensen die daar wonen en hun auto willen parkeren geen plek voor de deur meer hebben en moeten betalen om hun auto wel kwijt te kunnen | |
TheFreshPrince | maandag 24 januari 2022 @ 09:54 |
Een systeem als FSD Beta (niet te verwarren met AutoPilot) van Tesla herkent voertuigen dus zal ook doorhebben dat een vrachtwagen geen verkeersbord is. Het wordt getraind met video's van vele miljoenen voertuigen in alle uitvoeringen dus dat wordt met de dag slimmer. Maar een gewone ACC is vaak niet zo snugger en herkent de vorm van een bord, de cijfers in het bord en zal wss denken dat het een bord is. Ligt ook wat aan de grootte van het bord en resolutie van camera denk ik. | |
Tomatenboer | maandag 24 januari 2022 @ 09:59 |
Als ik het goed begrijp willen ze dit niet alleen in de steden in voeren maar in alle bebouwde kommen, dus ook dorpen. 50 km/u heeft jarenlang prima voldaan, 30 km/u voelt echt als stapvoets op veel wegen. Slaan we niet een beetje door in die doorgeschoten focus op veiligheid? Rubbertegelgeneratie. | |
Makrelis | maandag 24 januari 2022 @ 10:01 |
Interessant artikel. Onderaan bij de literatuur/referenties deze: https://www.verkeerskunde(...)n-in-veilige-straten In dat geval moeten we naar 15 km/u op woonerven als een trottoir ontbreekt | |
Netsplitter | maandag 24 januari 2022 @ 10:02 |
Dit systeem gaat overal ingevoerd worden. Op elke weg waar een snelheidslimiet actief is. | |
Isdatzo | maandag 24 januari 2022 @ 10:02 |
Ja heerlijk die zure blikken ook altijd wanneer ik mijn auto bij iemand anders voor de deur zet
| |
TheFreshPrince | maandag 24 januari 2022 @ 10:04 |
Op zich zou ik het aanmoedigen als ze hier 15km/u invoerden in de wijk. Maar laten ze eerst die 30km/u maar eens handhaven... | |
Werkperd | maandag 24 januari 2022 @ 10:32 |
Met 30km/h kun je ook iemand hard genoeg van een fiets afrijden en de fietser een flinke hoofdletsel laten oplopen met dood tot gevolg. Ik denk eerder dat wij de oorzaak van de ongelukken in kaart moeten brengen. Er kan wel makkelijk gezegd worden dat 50km/h de doodsoorzaak is maar hoe vaak komt het wel niet voor dat met name jonge fietsers even nog door de rood fietsen of zelf niet goed opletten? Je kunt met aanpassen van wegen de risico op ongelukken ook minimaliseren. In het filmpje is het op 0:10 al goed te zien hoe scholieren zonder opletten wild oversteken over een weg terwijl er automobilisten aankomen. Sorry, maar in zo'n situatie is 50km/h dus echt niet de oorzaak van een ongeval. Je kunt deze wilde actie van scholieren blokkeren door bijvoorbeeld verhoogde stoepranden tussen de beide wegdekken te plaatsen. Maar goed, wie claimt dat het eigenlijk over veiligheid gaat? Voor de overheid is er maar één ding belangrijk en dat is zoveel mogelijk geld kunnen verdienen. | |
Alloch87 | maandag 24 januari 2022 @ 10:59 |
Een bekeuring achteraf... heb je inderdaad heel veel aan als je bent aangereden met hoge snelheid. | |
ACT-F | maandag 24 januari 2022 @ 10:59 |
Eindelijk iemand die Hans Monderman benoemt, maar helaas is hij te vroeg overleden om zijn filosofie goed toe te lichten. Het draait dus om zelfregulering in plaats van repressie. Alles scheidingen weghalen is daarbij geen doel op zich maar hooguit een middel als de situatie het toelaat. En dat laatste is waar het om draait bij gedeelde ruimte, met nadruk op ruimte. Ruimte heb je nodig om overzicht te krijgen over alle verkeersbewegingen, want zicht betekent de mogelijkheid om te anticiperen. Hoe verder het zicht, des te eerder je kan beginnen met anticiperen, des te hoger je maximumsnelheid kan zijn zonder toenemende risico's. In dit artikel wordt precies beschreven wat het tegenstrijdige belang is van projectontwikkelaars, want zij willen zoveel mogelijk woonoppervlakte verkopen met een smalle weg tot gevolg. Maar ook dat weten zij te verkopen als kindvriendelijk, want: "hier kun je niet snel dus veilig", wat voor kinderen geen verschil maakt door het gewicht van de auto. Ze beschrijven precies wat ik in de praktijk in mijn omgeving ook zie, geen stoep, maar wel gelijk een uitrit met een hoge haag erom heen waardoor je niet ziet of er iets aankomt. Ook als zou je alle borden a là Hans Monderman weghalen, dan nog durf je daar amper snelheid te maken omdat je bang bent dat elk moment ergens iets uitkomt. Zelfs met 15 km/u, wat een fietssnelheid is, rijd je iemand ondersteboven als zo'n iemand plots de weg betreedt zonder dat je het ziet aankomen. 'Rij' maar eens over deze weg en stel je zelf de vraag waar hier iets uit kan komen en welke snelheid je zou rijden: https://goo.gl/maps/NSnMAkq99X6zYPE4A | |
Makrelis | maandag 24 januari 2022 @ 10:59 |
Als we kijken naar de cijfers https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-om-in-het-verkeer- is van 2019 - 2020 alleen het aantal doden onder fietsers gestegen, de rest is gedaald. Vermoeden: Ongeoefende bejaarden op elektrische fietsen. Jeugd met smartphones hadden we vóór 2019 al, maar het aantal e-bikes neemt explosief toe. | |
kipknots | maandag 24 januari 2022 @ 11:21 |
Dit soort technieken zal eerder op GPS werken dan op herkenning van borden lijkt me. Maar goed, hopelijk komt er een fatsoenlijke implementatie in de meeste auto's, tegendruk op het gaspedaal lijkt me een prima optie. Beter dus dan het remmen dat de Tesla doet als je cruise control aanzet, hoor teveel verhalen waar dat systeem plotseling op de rem gaat... Verder verandert er volgens mij niet zoveel aan de maximum snelheden in de bebouwde kom met dit nieuwe wetsvoorstel. Gaat vooral om het omdraaien van borden, waar je nu een bord tegenkomt dat je dertig moet, kom je straks een bord tegen dat je 50 mag. In de meeste woonwijken zijn de max snelheden toch al aangepast. | |
Brave_Sir_Robin | maandag 24 januari 2022 @ 11:39 |
Met 30km/u verklein je natuurlijk wel heel erg de kans op erge ongevallen. Het is ook een maatschappelijke keuze. Jonge fietsers vinden we een best groot goed in Nederland. Het geeft hen vrijheid en zelfstandigheid. Maar ja, daar komt wel bij kijken dat het kinderen zijn, die vaker fouten maken of onvoorzichtiger zijn dan volwassenen. Of het gewoon nog minder goed kunnen inschatten. Dan vind ik het niet gek om juist als volwassenen meer verantwoordelijkheid te nemen om hen te beschermen. Door bijvoorbeeld langzamer te rijden in de bebouwde kom. Zo'n grote opoffering is dat nu ook weer niet. Of in een schoolzone als dit juist de fietsers voorrang te geven. In dit filmpje wordt die situatie nog eens specifiek bekeken. | |
Red_85 | maandag 24 januari 2022 @ 11:45 |
Jep | |
Red_85 | maandag 24 januari 2022 @ 11:47 |
En iedereen die het systeem standaard uitzet na een start. Nog iets, er zal vast wel een beun de beunhaas zijn met een stukje software die dat irritante 'default on at start' weet om te zetten naar 'default off'. Zoveel betutteling is gewoonweg kansloos. | |
Gunner | maandag 24 januari 2022 @ 11:51 |
Dat sowieso maar iedereen met een oude auto waar dit systeem niet mogelijk is ontkomt eraan. Vast wel iemand die een discriminatiekaart gaat trekken naast talloze andere (praktische) bezwaren. Dat hele verkeersbordherkenning werkt nu al niet vlekkeloos en dan gaan we er een heel systeem rondom opbouwen die ook actief kan ingrijpen? nee dat lijkt me niet echt wenselijk. | |
Bakermat | maandag 24 januari 2022 @ 11:57 |
Dan voelt het maar lekker aan als stapvoets rijden. En dan? | |
Werkperd | maandag 24 januari 2022 @ 12:07 |
Die onvoorzichtigheid zie je niet alleen terug bij jongeren maar ook bij ouderen. Je kunt niet de gehele maatschappij dusdanig inrichten zodat iedereen op zijn ''teentjes loopt''. Het gevaar in het voorbeeld dat ik liet zien is makkelijk te voorkomen door barrières van 30cm hoog te plaatsen. Kruispunten kunnen herzien worden en dusdanig ontworpen dat een clash tussen automobilist en fietser verlaagt of zelf voorkomen wordt. De snelheid terugdringen naar 30km/h brengt ook andere nare situaties mee zoals elektrische fietsen die op hun beurt weer sneller zijn dan 25 of zelfs 30. Zal ook veel invloed hebben op de doorstroming van het verkeer. Met gedachte dat auto's toch maar 30 rijden zullen fietsers juist minder waakzaam zijn over hun fietsgedrag want het gevaar op een ongeluk en de gevolgen daarvan zullen vaker minacht worden. Directe impact op bewustzijn, zelfverantwoording en zelfontwikkeling. | |
silverhill | maandag 24 januari 2022 @ 12:37 |
Een capabele automobilist heeft helemaal geen snelheidsregels nodig om de situatie in te schatten en zich veilig door het verkeer te begeven. De focus op snelheid bestaat volgens mij vooral omdat het, naast rood licht negeren, eigenlijk de enige (makkelijk) meetbare variabele is in het verkeer. In hoeverre de bestuurder oplet of kan opletten (denk aan dode hoeken), omgevingsfactoren (bijv. weerkaatsingen van zonlicht), alle factoren van besturing voertuig (stuurbewegingen en zo), weersomstandigheden, toestand wegdek, inrichting infrastructuur, andere weggebruikers, voertuig, staat van voertuig, etc. is allemaal van belang. Is snelheid dan helemaal onbelangrijk en is er zijn er geen regels hiervoor nodig? Nee, maar wees realistisch en maak onderscheid. 30 in de gehele stad in absurd. En focus op plekken waar het er toe doet. Zoals FreshPrince (dacht ik) al aan gaf: Zie je ooit agenten bij scholen controleren op het moment dat ze uit gaan? In Spanje is het sinds kort 30 in de gehele bebouwde kom. Het effect? Het is zo ridicuul dat iedereen gewoon de snelheid compleet negeert en vrijuit rijdt naar wat goed voelt. Nu werkt dat dan weer uitstekend, maar precies om de omgekeerde reden dan wat de intentie was. | |
hyviiee | maandag 24 januari 2022 @ 13:02 |
Nog erger. Je auto ergens parkeren waar jij helemaal niks te zoeken hebt. Laat me raden. Jij parkeert ook rustig je auto als je tegenover een of andere zorginstelling woont, die zonder slagbomen te bereiken is en het in jouw straat betaald parkeren is zeker | |
qajariaq | maandag 24 januari 2022 @ 14:27 |
Dit is wel typisch een weg waar meer dan 99% lokaal bekenden rijden die dus tevoren al weten waar je iets kan verwachten. De rest is of heel goed aan het opletten of ze de bestemming niet voorbij rijden. Nadeel is alleen dat het opletten wel eens meer op de gps gericht kan zijn dan op de weg. Ik zou me hier niet perse onveilig voelen maar wel steeds de plaats op de weg aanpassen zodat je zicht hebt. Gezien het feitelijk alleen je wijk uitrijden is lijkt die 15 km wel een optie. Ben je er bekend? Hoe hard wordt daar dan gereden en hoe vaak gaat er iets mis? | |
AchJa | maandag 24 januari 2022 @ 17:36 |
Hier zijn ze alweer aan het afstappen van dat "Shared Space" concept (nb. een Friese uitvinding)... De Torenstraat (Shared Space) staat bekend als de gevaarlijkste weg van Friesland... Ook een ander "Shared Space" gebied wordt weer aangepakt omdat het een "drama voor het verkeer" is... Ook de rotonde bij de Lawei is ingericht als Shared Space gebied en het regent als sinds het begin klachten... | |
ACT-F | maandag 24 januari 2022 @ 18:11 |
Ik ben er bekend, vandaar dat ik het als voorbeeld aanhaal. Gelukkig is het hier zeer rustig waardoor je niet zo snel een tegenligger zult tegenkomen, want anders kun je achteruit en hopen dat je niemand over het hoofd ziet. Voor zover ik weet geen ernstige ongelukken gebeurd, maar ik heb geen idee hoe de bewoners het ervaren en of er bijna ongelukken zijn. Het voorbeeld van Haarlem in het filmpje is vooral toe te schrijven aan verkeersdruk. In de tijd dat die woonwijk werd gebouwd was er nauwelijks nog autobezit. Een snelheidsverlaging gaat de krapte niet oplossen. Het probleem is ruimtelijke ordening maar dat kost veel ¤¤¤ om het achteraf te verbeteren omdat je niet ontkomt aan sloop om ruimte te creëren. Hier hebben we ook van die zogenoemde shared space spin offs die werkelijk niets te maken hebben met de oorspronkelijke filosofie ervan. Ze hebben gewoon alle haaientanden weggehaald en zoek het maar uit. Sindsdien veel aanrijdingen door voorrangsfouten. Iedereen klaagt erover Shared space is leuk voor erven waar weinig verkeer is en pleinen waar goed overzicht is. Zodra het te druk wordt moet je reguleren. Het onderstaande plein vind ik prachtig, maar als het hier helemaal vol zou zitten met auto's dan krijg je net zo'n beroerde situatie als in Haarlem: https://goo.gl/maps/XCwiKH6pigtw3qiV6 | |
qajariaq | maandag 24 januari 2022 @ 18:20 |
Kennelijk lukt het dus wel bij weinig verkeersaanbod en lokaal bekende mensen. Je hoeft niet te slopen maar b.v. eenrichtingsverkeer in die wijk en flinke drempels of chicane's bij die fietsoversteekplaatsen. Wat de filmer imho probeert te zeggen is dat je daar die fietsers onvoorwaarlijk voorrang moet geven op die oversteek. Het is geen fijne situatie daar maar waarschijnlijk vast wel te verbeteren zonder miljoenen uit te geven. Dank voor het YT kanaal, ga er eens meer van bekijken. | |
Isdatzo | maandag 24 januari 2022 @ 20:34 |
1) Er heeft daar niemand last van. 2) Het gaat me niet om de centen. Verder ben ik een groot voorstander van het ontmoedigen van autogebruik en parkeren in de binnenstad, dus, 3) Ik kies ervoor om niet aan de parkeerdruk in de grootste stad van Nederland bij te dragen wanneer dat niet nodig is, maar ik kan mijn auto niet wegtoveren hè. 4) Wat is jouw probleem? Heeft een parkeermeneer je moeder gepakt? | |
Brave_Sir_Robin | maandag 24 januari 2022 @ 20:42 |
30 in de hele stad is niet perse het idee. Je zal enkele stroomwegen op 50 of 70 willen houden. Zoals in Spanje: In 2018 leidde 47 procent van alle aanrijdingen met voetgangers tot 232 dodelijke slachtoffers, zo blijkt uit gegevens van DGT. Dit cijfer is weliswaar licht aan het dalen, maar nog steeds zijn dit er veel te veel. Volgens Pere Navarro, directeur van de DGT, geldt nu voor de meeste straten in de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, en in sommige straten van 30 kilometer per uur, wat volgens hem omgedraaid zou moeten worden naar 30 kilometer per uur in de meeste en 50 kilometer per uur in slechts enkele straten van de stad. Heb je daar een bron van, dat iedereen de maximumsnelheid maar negeert? Ik vind juist dit: Effectieve maatregel Pontevedra was in 2011 een van de eerste steden die op eigen initiatief overging op een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en weerde daarbij zoveel mogelijk auto’s uit het centrum van de stad. Tussen 1997 en 2007 overleden in Pontevedra 30 voetgangers na een aanrijding met een auto, sinds 2011 is er geen enkel dodelijk slachtoffer meer gevallen. In Barcelona ging in 2007 al de 30 kilometer van kracht op de kleinere straten. Dit jaar werd deze maximumsnelheid ook van kracht op de grotere wegen met meer dan één rijbaan per rijrichting. In 2021 moet de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gelden voor 75 procent van alle rijwegen in de stad. In Valencia is dit al het geval voor 64 procent van alle wegen en straten in de de stad. In 2018 voegde ook Madrid zich bij de steden die op eigen initiatief de snelheid omlaag brachten in een deel van de straten binnen de bebouwde kom. Of Oslo: Nul verkeersdoden onder fietsers en voetgangers in Oslo en Helsinki De verbetering van de verkeersveiligheid is het gevolg van meerdere oorzaken. Zo is de verkeersveiligheid aangepakt door de wegen te verbeteren, de verkeerscontroles op te voeren en maatregelen en technologieën voor voertuigveiligheid te ontwikkelen. Ook het verlagen van de snelheid tot 30 kilometer per uur in woonwijken en het stadscentrum droeg een steentje bij. De cijfers van Helsinki laten volgens experts zien dat stedenbouwers erin zijn geslaagd voetgangers en fietsers te beschermen tegen gemotoriseerd verkeer. In Finland worden geboden niet alleen uitgevaardigd, er wordt ook consequent gecontroleerd op overtredingen. Grondige aanpak helpt dus. En daar horen keuzes bij richting minder auto georiënteerde steden. Gelukkig zie je dat in de 4 grootste steden in NL nu dus al gebeuren. | |
Red_85 | woensdag 26 januari 2022 @ 10:35 |
In woonwijken is het niet zo erg, maar hoofdstraten en verbindingswegen lopen helemaal vast met 30km/h. En een totale utopie is wel dat 'kinderen horen op straat!'. Dat ga je never nooit niet meer krijgen. Daarbij kan je je wel op auto's gaan concentreren, maar dat zijn niet de enige die daar rijden. Er is zat verkeer wat nog steeds harder kan. Dan zijn juist de snelheidsverschillen de grote boosdoener die de veiligheid doen verneuken. Daarbij, trams blijven ook op straat rijden met 50. Die gaan niet terug. Want dan heb je de vervoersbedrijven die hun planning om moeten gooien en duurder moeten gaan opereren. Als je vervolgens het in de woonwijken naar 30 gaat brengen en op de hoofstraten/verbindingswegen laat blijven wat het nu is om wel de doorstroming op pijl te houden, wat wordt er dan wezenlijk anders dan nu? Daarbij ISA, wel het toppunt van betruttelaarij. Hebben we totaal niet nodig. De stijging in verkeersslachtoffers zit 'm in de elektrische fietsen, niet in auto's. | |
Straatcommando. | woensdag 26 januari 2022 @ 11:32 |
Haha dit topic maakt perfect duidelijk waarom het steeds vaker mis gaat op de weg. Geen enkel inlevingsvermogen danwel vooruitkijkend vermogen. Ikke ikke ikke, geldingsdrang en papa overheid help ons! En een snufje afgunst. Verkeer is inherent gevaarlijk. Naarmate het gewicht en snelheid toeneemt neemt ook de gevaarsetting toe. Daarom mogen vrachtwagens maar 80, om wat te noemen. En dat zijn dan nog beroepschauffeurs ook en als je die vraagt hoe ze denken over die begrenzing lachen ze je vierkant uit. Talloze foefjes worden ingezet, tot totale uitschakeling aan toe. Waar we eigenlijk van af moeten is het idee dat autorijden een soort recht is. Er rijden gewoon veel te veel volidioten rond die eigenlijk helemaal geen rijbewijs (meer) zouden moeten hebben. In plaats van daar op te handhaven pakken we de klassieke Nederlandse "het is verboden maar nu dubbel heel erg miljardmiljoen verboden!" En dat werkt overigens twee kanten op. Er worden gewoon zaken van je verwacht in het verkeer. Als je dus te bang bent om de maximum snelheid te rijden en je hebt de ruimte niet om dat ongehinderd te doen voldoe je even goed niet aan het verwachtingspatroon dat je "collega" automobilisten van je hebben.. Maar dat is weer dat ikke ikke ikke aspect. | |
Knip | woensdag 26 januari 2022 @ 16:47 |
Ik transporteert regelmatig grote en zware objecten per fiets. Ik zie niet in waarom een object van 60 kilo niet per fiets vervoerd kan worden. Fiets aan de hand, object op de fiets en lopen maar. 6 kilometer is een ruim uur, zeg anderhalf uur, waar hebben we het over. | |
Red_85 | woensdag 26 januari 2022 @ 16:57 |
Dude, het is 2022 en daar hebben we efficiëntere en arbo-technisch fijnere middelen voor inmiddels. Maar ga jij maar lekker met je deliveroo tasje met de fiets aan de hand 1,5 uur lopen met 60kg bij je. Rij ik wel lekker lui met de auto voorbij. | |
qajariaq | woensdag 26 januari 2022 @ 17:07 |
Anderhalf uur met en zwaar ding op je fiets balanceren terwijl je er naast loopt met gevaar voor lijf en leden omdat alles je voorbij vliegt al dan niet op het fietspad. Als het alternatief vijf minuten autorijden is dan is het voor mij een no brainer. Ik doe meer in mijn leven dan dingen op een fiets balanceren. Nee, fietsen als personen vervoer is leuk, op de e-bike voor mij tot een km of 12 hooguit 15. Maar als er grotere of zwaardere dingen mee moeten dan ga ik toch echt met de auto. Er is meer in het leven dan fietsen alleen. | |
Knip | woensdag 26 januari 2022 @ 17:10 |
Bidon mee met water, onderweg nog een kleine pauze. Tijd uitsparen omdat ik niet in een fitnessruimte hoeft te zitten op een fiets die stil staat. Balansvaardigheden trainen en natuurlijk goed langs de kant lopen. | |
qajariaq | woensdag 26 januari 2022 @ 17:26 |
Ga ik toch liever op een leukere tijd anderhalf uur in het bos wandelen. Ga ik ook op de fiets heen via een leuke route dus dat wordt al meer dan twee uur genieten. | |
ACT-F | woensdag 26 januari 2022 @ 17:32 |
We zijn niet allemaal werkeloos dat we tijd teveel hebben en geen auto kunnen permitteren |