abonnement Unibet Coolblue
pi_203344079
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:02 schreef Isdatzo het volgende:

[..]

Newsflash: ik parkeer aan de rand van de stad bij de een sportpark. Genoeg plek, camerabewaking, niemand heeft er last van.
Nog erger. Je auto ergens parkeren waar jij helemaal niks te zoeken hebt. Laat me raden. Jij parkeert ook rustig je auto als je tegenover een of andere zorginstelling woont, die zonder slagbomen te bereiken is en het in jouw straat betaald parkeren is zeker
pi_203345050
quote:
14s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:59 schreef ACT-F het volgende:

'Rij' maar eens over deze weg en stel je zelf de vraag waar hier iets uit kan komen en welke snelheid je zou rijden:

https://goo.gl/maps/NSnMAkq99X6zYPE4A
Dit is wel typisch een weg waar meer dan 99% lokaal bekenden rijden die dus tevoren al weten waar je iets kan verwachten. De rest is of heel goed aan het opletten of ze de bestemming niet voorbij rijden. Nadeel is alleen dat het opletten wel eens meer op de gps gericht kan zijn dan op de weg. Ik zou me hier niet perse onveilig voelen maar wel steeds de plaats op de weg aanpassen zodat je zicht hebt. Gezien het feitelijk alleen je wijk uitrijden is lijkt die 15 km wel een optie.

Ben je er bekend? Hoe hard wordt daar dan gereden en hoe vaak gaat er iets mis?
  maandag 24 januari 2022 @ 17:36:22 #253
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_203347861
quote:
14s.gif Op maandag 24 januari 2022 10:59 schreef ACT-F het volgende:
Eindelijk iemand die Hans Monderman benoemt, maar helaas is hij te vroeg overleden om zijn filosofie goed toe te lichten. Het draait dus om zelfregulering in plaats van repressie. Alles scheidingen weghalen is daarbij geen doel op zich maar hooguit een middel als de situatie het toelaat. En dat laatste is waar het om draait bij gedeelde ruimte, met nadruk op ruimte. Ruimte heb je nodig om overzicht te krijgen over alle verkeersbewegingen, want zicht betekent de mogelijkheid om te anticiperen. Hoe verder het zicht, des te eerder je kan beginnen met anticiperen, des te hoger je maximumsnelheid kan zijn zonder toenemende risico's.
Hier zijn ze alweer aan het afstappen van dat "Shared Space" concept (nb. een Friese uitvinding)... De Torenstraat (Shared Space) staat bekend als de gevaarlijkste weg van Friesland... Ook een ander "Shared Space" gebied wordt weer aangepakt omdat het een "drama voor het verkeer" is... Ook de rotonde bij de Lawei is ingericht als Shared Space gebied en het regent als sinds het begin klachten...
  maandag 24 januari 2022 @ 18:11:27 #254
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203348238
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 14:27 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Dit is wel typisch een weg waar meer dan 99% lokaal bekenden rijden die dus tevoren al weten waar je iets kan verwachten. De rest is of heel goed aan het opletten of ze de bestemming niet voorbij rijden. Nadeel is alleen dat het opletten wel eens meer op de gps gericht kan zijn dan op de weg. Ik zou me hier niet perse onveilig voelen maar wel steeds de plaats op de weg aanpassen zodat je zicht hebt. Gezien het feitelijk alleen je wijk uitrijden is lijkt die 15 km wel een optie.

Ben je er bekend? Hoe hard wordt daar dan gereden en hoe vaak gaat er iets mis?
Ik ben er bekend, vandaar dat ik het als voorbeeld aanhaal. Gelukkig is het hier zeer rustig waardoor je niet zo snel een tegenligger zult tegenkomen, want anders kun je achteruit en hopen dat je niemand over het hoofd ziet. Voor zover ik weet geen ernstige ongelukken gebeurd, maar ik heb geen idee hoe de bewoners het ervaren en of er bijna ongelukken zijn. Het voorbeeld van Haarlem in het filmpje is vooral toe te schrijven aan verkeersdruk. In de tijd dat die woonwijk werd gebouwd was er nauwelijks nog autobezit. Een snelheidsverlaging gaat de krapte niet oplossen. Het probleem is ruimtelijke ordening maar dat kost veel ¤¤¤ om het achteraf te verbeteren omdat je niet ontkomt aan sloop om ruimte te creëren.

quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 17:36 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hier zijn ze alweer aan het afstappen van dat "Shared Space" concept (nb. een Friese uitvinding)... De Torenstraat (Shared Space) staat bekend als de gevaarlijkste weg van Friesland... Ook een ander "Shared Space" gebied wordt weer aangepakt omdat het een "drama voor het verkeer" is... Ook de rotonde bij de Lawei is ingericht als Shared Space gebied en het regent als sinds het begin klachten...
Hier hebben we ook van die zogenoemde shared space spin offs die werkelijk niets te maken hebben met de oorspronkelijke filosofie ervan. Ze hebben gewoon alle haaientanden weggehaald en zoek het maar uit. Sindsdien veel aanrijdingen door voorrangsfouten. Iedereen klaagt erover :') Shared space is leuk voor erven waar weinig verkeer is en pleinen waar goed overzicht is. Zodra het te druk wordt moet je reguleren. Het onderstaande plein vind ik prachtig, maar als het hier helemaal vol zou zitten met auto's dan krijg je net zo'n beroerde situatie als in Haarlem:

https://goo.gl/maps/XCwiKH6pigtw3qiV6
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_203348380
quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:11 schreef ACT-F het volgende:
Ik ben er bekend, vandaar dat ik het als voorbeeld aanhaal. Gelukkig is het hier zeer rustig waardoor je niet zo snel een tegenligger zult tegenkomen, want anders kun je achteruit en hopen dat je niemand over het hoofd ziet. Voor zover ik weet geen ernstige ongelukken gebeurd, maar ik heb geen idee hoe de bewoners het ervaren en of er bijna ongelukken zijn.
Kennelijk lukt het dus wel bij weinig verkeersaanbod en lokaal bekende mensen.

quote:
7s.gif Op maandag 24 januari 2022 18:11 schreef ACT-F het volgende:
Het voorbeeld van Haarlem in het filmpje is vooral toe te schrijven aan verkeersdruk. In de tijd dat die woonwijk werd gebouwd was er nauwelijks nog autobezit. Een snelheidsverlaging gaat de krapte niet oplossen. Het probleem is ruimtelijke ordening maar dat kost veel ¤¤¤ om het achteraf te verbeteren omdat je niet ontkomt aan sloop om ruimte te creëren.
Je hoeft niet te slopen maar b.v. eenrichtingsverkeer in die wijk en flinke drempels of chicane's bij die fietsoversteekplaatsen. Wat de filmer imho probeert te zeggen is dat je daar die fietsers onvoorwaarlijk voorrang moet geven op die oversteek.

Het is geen fijne situatie daar maar waarschijnlijk vast wel te verbeteren zonder miljoenen uit te geven.

Dank voor het YT kanaal, ga er eens meer van bekijken.
  maandag 24 januari 2022 @ 20:34:00 #256
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_203350703
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 13:02 schreef hyviiee het volgende:

[..]
Nog erger. Je auto ergens parkeren waar jij helemaal niks te zoeken hebt. Laat me raden. Jij parkeert ook rustig je auto als je tegenover een of andere zorginstelling woont, die zonder slagbomen te bereiken is en het in jouw straat betaald parkeren is zeker
1) Er heeft daar niemand last van.
2) Het gaat me niet om de centen. Verder ben ik een groot voorstander van het ontmoedigen van autogebruik en parkeren in de binnenstad, dus,
3) Ik kies ervoor om niet aan de parkeerdruk in de grootste stad van Nederland bij te dragen wanneer dat niet nodig is, maar ik kan mijn auto niet wegtoveren hè.
4) Wat is jouw probleem? Heeft een parkeermeneer je moeder gepakt?
Huilen dan.
  maandag 24 januari 2022 @ 20:42:08 #257
46906 Brave_Sir_Robin
He bravely ran away
pi_203350833
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 12:37 schreef silverhill het volgende:

30 in de gehele stad in absurd. En focus op plekken waar het er toe doet. Zoals FreshPrince (dacht ik) al aan gaf: Zie je ooit agenten bij scholen controleren op het moment dat ze uit gaan?
30 in de hele stad is niet perse het idee. Je zal enkele stroomwegen op 50 of 70 willen houden.

Zoals in Spanje:
In 2018 leidde 47 procent van alle aanrijdingen met voetgangers tot 232 dodelijke slachtoffers, zo blijkt uit gegevens van DGT. Dit cijfer is weliswaar licht aan het dalen, maar nog steeds zijn dit er veel te veel. Volgens Pere Navarro, directeur van de DGT, geldt nu voor de meeste straten in de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, en in sommige straten van 30 kilometer per uur, wat volgens hem omgedraaid zou moeten worden naar 30 kilometer per uur in de meeste en 50 kilometer per uur in slechts enkele straten van de stad.

quote:
In Spanje is het sinds kort 30 in de gehele bebouwde kom. Het effect? Het is zo ridicuul dat iedereen gewoon de snelheid compleet negeert en vrijuit rijdt naar wat goed voelt. Nu werkt dat dan weer uitstekend, maar precies om de omgekeerde reden dan wat de intentie was.
Heb je daar een bron van, dat iedereen de maximumsnelheid maar negeert?

Ik vind juist dit:
Effectieve maatregel

Pontevedra was in 2011 een van de eerste steden die op eigen initiatief overging op een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en weerde daarbij zoveel mogelijk auto’s uit het centrum van de stad. Tussen 1997 en 2007 overleden in Pontevedra 30 voetgangers na een aanrijding met een auto, sinds 2011 is er geen enkel dodelijk slachtoffer meer gevallen.

In Barcelona ging in 2007 al de 30 kilometer van kracht op de kleinere straten. Dit jaar werd deze maximumsnelheid ook van kracht op de grotere wegen met meer dan één rijbaan per rijrichting. In 2021 moet de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gelden voor 75 procent van alle rijwegen in de stad. In Valencia is dit al het geval voor 64 procent van alle wegen en straten in de de stad. In 2018 voegde ook Madrid zich bij de steden die op eigen initiatief de snelheid omlaag brachten in een deel van de straten binnen de bebouwde kom.


Of Oslo:
Nul verkeersdoden onder fietsers en voetgangers in Oslo en Helsinki


De verbetering van de verkeersveiligheid is het gevolg van meerdere oorzaken. Zo is de verkeersveiligheid aangepakt door de wegen te verbeteren, de verkeerscontroles op te voeren en maatregelen en technologieën voor voertuigveiligheid te ontwikkelen. Ook het verlagen van de snelheid tot 30 kilometer per uur in woonwijken en het stadscentrum droeg een steentje bij. De cijfers van Helsinki laten volgens experts zien dat stedenbouwers erin zijn geslaagd voetgangers en fietsers te beschermen tegen gemotoriseerd verkeer. In Finland worden geboden niet alleen uitgevaardigd, er wordt ook consequent gecontroleerd op overtredingen.

Grondige aanpak helpt dus. En daar horen keuzes bij richting minder auto georiënteerde steden. Gelukkig zie je dat in de 4 grootste steden in NL nu dus al gebeuren.
Galantly he chickened out...
The tale of Sir Robin: http://www.youtube.com/watch?v=BZwuTo7zKM8
pi_203370090
quote:
0s.gif Op maandag 24 januari 2022 20:42 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:

[..]
30 in de hele stad is niet perse het idee. Je zal enkele stroomwegen op 50 of 70 willen houden.

Zoals in Spanje:
In 2018 leidde 47 procent van alle aanrijdingen met voetgangers tot 232 dodelijke slachtoffers, zo blijkt uit gegevens van DGT. Dit cijfer is weliswaar licht aan het dalen, maar nog steeds zijn dit er veel te veel. Volgens Pere Navarro, directeur van de DGT, geldt nu voor de meeste straten in de bebouwde kom een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur, en in sommige straten van 30 kilometer per uur, wat volgens hem omgedraaid zou moeten worden naar 30 kilometer per uur in de meeste en 50 kilometer per uur in slechts enkele straten van de stad.
[..]
Heb je daar een bron van, dat iedereen de maximumsnelheid maar negeert?

Ik vind juist dit:
Effectieve maatregel

Pontevedra was in 2011 een van de eerste steden die op eigen initiatief overging op een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur en weerde daarbij zoveel mogelijk auto’s uit het centrum van de stad. Tussen 1997 en 2007 overleden in Pontevedra 30 voetgangers na een aanrijding met een auto, sinds 2011 is er geen enkel dodelijk slachtoffer meer gevallen.

In Barcelona ging in 2007 al de 30 kilometer van kracht op de kleinere straten. Dit jaar werd deze maximumsnelheid ook van kracht op de grotere wegen met meer dan één rijbaan per rijrichting. In 2021 moet de maximumsnelheid van 30 kilometer per uur gelden voor 75 procent van alle rijwegen in de stad. In Valencia is dit al het geval voor 64 procent van alle wegen en straten in de de stad. In 2018 voegde ook Madrid zich bij de steden die op eigen initiatief de snelheid omlaag brachten in een deel van de straten binnen de bebouwde kom.


Of Oslo:
Nul verkeersdoden onder fietsers en voetgangers in Oslo en Helsinki


De verbetering van de verkeersveiligheid is het gevolg van meerdere oorzaken. Zo is de verkeersveiligheid aangepakt door de wegen te verbeteren, de verkeerscontroles op te voeren en maatregelen en technologieën voor voertuigveiligheid te ontwikkelen. Ook het verlagen van de snelheid tot 30 kilometer per uur in woonwijken en het stadscentrum droeg een steentje bij. De cijfers van Helsinki laten volgens experts zien dat stedenbouwers erin zijn geslaagd voetgangers en fietsers te beschermen tegen gemotoriseerd verkeer. In Finland worden geboden niet alleen uitgevaardigd, er wordt ook consequent gecontroleerd op overtredingen.

Grondige aanpak helpt dus. En daar horen keuzes bij richting minder auto georiënteerde steden. Gelukkig zie je dat in de 4 grootste steden in NL nu dus al gebeuren.
In woonwijken is het niet zo erg, maar hoofdstraten en verbindingswegen lopen helemaal vast met 30km/h.
En een totale utopie is wel dat 'kinderen horen op straat!'. Dat ga je never nooit niet meer krijgen.

Daarbij kan je je wel op auto's gaan concentreren, maar dat zijn niet de enige die daar rijden. Er is zat verkeer wat nog steeds harder kan. Dan zijn juist de snelheidsverschillen de grote boosdoener die de veiligheid doen verneuken.
Daarbij, trams blijven ook op straat rijden met 50. Die gaan niet terug. Want dan heb je de vervoersbedrijven die hun planning om moeten gooien en duurder moeten gaan opereren.

Als je vervolgens het in de woonwijken naar 30 gaat brengen en op de hoofstraten/verbindingswegen laat blijven wat het nu is om wel de doorstroming op pijl te houden, wat wordt er dan wezenlijk anders dan nu?

Daarbij ISA, wel het toppunt van betruttelaarij. Hebben we totaal niet nodig. De stijging in verkeersslachtoffers zit 'm in de elektrische fietsen, niet in auto's.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 woensdag 26 januari 2022 @ 11:32:17 #259
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_203370827
Haha dit topic maakt perfect duidelijk waarom het steeds vaker mis gaat op de weg. Geen enkel inlevingsvermogen danwel vooruitkijkend vermogen. Ikke ikke ikke, geldingsdrang en papa overheid help ons! En een snufje afgunst.

Verkeer is inherent gevaarlijk. Naarmate het gewicht en snelheid toeneemt neemt ook de gevaarsetting toe. Daarom mogen vrachtwagens maar 80, om wat te noemen. En dat zijn dan nog beroepschauffeurs ook en als je die vraagt hoe ze denken over die begrenzing lachen ze je vierkant uit. Talloze foefjes worden ingezet, tot totale uitschakeling aan toe.

Waar we eigenlijk van af moeten is het idee dat autorijden een soort recht is. Er rijden gewoon veel te veel volidioten rond die eigenlijk helemaal geen rijbewijs (meer) zouden moeten hebben. In plaats van daar op te handhaven pakken we de klassieke Nederlandse "het is verboden maar nu dubbel heel erg miljardmiljoen verboden!"

En dat werkt overigens twee kanten op. Er worden gewoon zaken van je verwacht in het verkeer. Als je dus te bang bent om de maximum snelheid te rijden en je hebt de ruimte niet om dat ongehinderd te doen voldoe je even goed niet aan het verwachtingspatroon dat je "collega" automobilisten van je hebben.. Maar dat is weer dat ikke ikke ikke aspect.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  woensdag 26 januari 2022 @ 16:47:05 #260
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_203375599
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 11:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Sommige pakketten die ik krijg passen vaak echt niet op m'n fiets.

Afgelopen maand:
- eiken houten blok van 60 kilo
- kantoormeubel van 1m80 hoog
- EcoFlow van 45 kilo
- 2x 12,5 kilo "no mess" vogelvoer van de Vogelbescherming
- boodschappen (2 tot 3 kratten)
- 2 glazen wandvitrines

Uiteraard kan je kleine pakketjes op de fiets doen, ben ik met je eens.

Lopen is hier geen optie, afhaalpunt zit op zo'n 6km.
Ik transporteert regelmatig grote en zware objecten per fiets. Ik zie niet in waarom een object van 60 kilo niet per fiets vervoerd kan worden. Fiets aan de hand, object op de fiets en lopen maar. 6 kilometer is een ruim uur, zeg anderhalf uur, waar hebben we het over.
Non possumus non loqui
pi_203375749
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:47 schreef Knip het volgende:

[..]
Ik transporteert regelmatig grote en zware objecten per fiets. Ik zie niet in waarom een object van 60 kilo niet per fiets vervoerd kan worden. Fiets aan de hand, object op de fiets en lopen maar. 6 kilometer is een ruim uur, zeg anderhalf uur, waar hebben we het over.
Dude, het is 2022 en daar hebben we efficiëntere en arbo-technisch fijnere middelen voor inmiddels.
Maar ga jij maar lekker met je deliveroo tasje met de fiets aan de hand 1,5 uur lopen met 60kg bij je. Rij ik wel lekker lui met de auto voorbij.

8)7
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_203375946
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 16:47 schreef Knip het volgende:

[..]
Ik transporteert regelmatig grote en zware objecten per fiets. Ik zie niet in waarom een object van 60 kilo niet per fiets vervoerd kan worden. Fiets aan de hand, object op de fiets en lopen maar. 6 kilometer is een ruim uur, zeg anderhalf uur, waar hebben we het over.
Anderhalf uur met en zwaar ding op je fiets balanceren terwijl je er naast loopt met gevaar voor lijf en leden omdat alles je voorbij vliegt al dan niet op het fietspad. Als het alternatief vijf minuten autorijden is dan is het voor mij een no brainer. Ik doe meer in mijn leven dan dingen op een fiets balanceren.

Nee, fietsen als personen vervoer is leuk, op de e-bike voor mij tot een km of 12 hooguit 15. Maar als er grotere of zwaardere dingen mee moeten dan ga ik toch echt met de auto. Er is meer in het leven dan fietsen alleen.
  woensdag 26 januari 2022 @ 17:10:37 #263
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_203375981
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:07 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Anderhalf uur met en zwaar ding op je fiets balanceren terwijl je er naast loopt met gevaar voor lijf en leden omdat alles je voorbij vliegt al dan niet op het fietspad. Als het alternatief vijf minuten autorijden is dan is het voor mij een no brainer. Ik doe meer in mijn leven dan dingen op een fiets balanceren.

Nee, fietsen als personen vervoer is leuk, op de e-bike voor mij tot een km of 12 hooguit 15. Maar als er grotere of zwaardere dingen mee moeten dan ga ik toch echt met de auto. Er is meer in het leven dan fietsen alleen.
Bidon mee met water, onderweg nog een kleine pauze. Tijd uitsparen omdat ik niet in een fitnessruimte hoeft te zitten op een fiets die stil staat. Balansvaardigheden trainen en natuurlijk goed langs de kant lopen.
Non possumus non loqui
pi_203376174
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:10 schreef Knip het volgende:

[..]
Bidon mee met water, onderweg nog een kleine pauze. Tijd uitsparen omdat ik niet in een fitnessruimte hoeft te zitten op een fiets die stil staat. Balansvaardigheden trainen en natuurlijk goed langs de kant lopen.
Ga ik toch liever op een leukere tijd anderhalf uur in het bos wandelen. Ga ik ook op de fiets heen via een leuke route dus dat wordt al meer dan twee uur genieten.
  woensdag 26 januari 2022 @ 17:32:02 #265
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_203376242
quote:
0s.gif Op woensdag 26 januari 2022 17:10 schreef Knip het volgende:

[..]
Bidon mee met water, onderweg nog een kleine pauze. Tijd uitsparen omdat ik niet in een fitnessruimte hoeft te zitten op een fiets die stil staat. Balansvaardigheden trainen en natuurlijk goed langs de kant lopen.
We zijn niet allemaal werkeloos dat we tijd teveel hebben en geen auto kunnen permitteren :')
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')