quote:Drempels niet altijd wenselijk
Nu is het juridisch zo geregeld dat een weg waar de maximumsnelheid 30 kilometer per uur is, daar dan ook op aangepast moet worden met bijvoorbeeld versmallingen, drempels of klinkers. "Dat is natuurlijk ondoenlijk om in de hele stad door te voeren", zegt Judith Bokhove, wethouder vervoer in Rotterdam.
Op de Coolsingel in Rotterdam geldt daarom nu bijvoorbeeld alleen een 'adviessnelheid' van 30 kilometer per uur. "Het liefst zou ik dit de verplichte maximumsnelheid maken, maar dit is ook een belangrijke aanrijroute voor de politie, brandweer en ambulance die wil je niet helemaal vol leggen met drempels."
Buiten schijt aan hebben, weet je hoe lastig het is om 30 te rijden in een autoquote:Op zondag 23 januari 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je krijgt dan natuurlijk wel de situatie dat nieuwe auto's netjes 30 rijden en alles van voor de invoering daar schijt aan heeft.
Dat zal wel even tijd nodig hebben inderdaad. Maar als een kwart van de auto's dit heeft dan kunnen de auto's erachter ook niet veel harder..quote:Op zondag 23 januari 2022 10:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Je krijgt dan natuurlijk wel de situatie dat nieuwe auto's netjes 30 rijden en alles van voor de invoering daar schijt aan heeft.
Hier in Knoalenland gaat Mo dan gewoon met 130 over de andere weghelft hoor. KANKERFIETSER.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:03 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat zal wel even tijd nodig hebben inderdaad. Maar als een kwart van de auto's dit heeft dan kunnen de auto's erachter ook niet veel harder..
En over een jaar of 5 ziet het wagenpark er alweer een stuk nieuwe uit.
We hebben zo'n 8,8 miljoen auto's in Nederland en er worden er zo'n 400.000 per jaar nieuw verkocht.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:03 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Dat zal wel even tijd nodig hebben inderdaad. Maar als een kwart van de auto's dit heeft dan kunnen de auto's erachter ook niet veel harder..
En over een jaar of 5 ziet het wagenpark er alweer een stuk nieuwe uit.
Welk geklooi met tachografen?quote:Op zondag 23 januari 2022 09:52 schreef Resistor het volgende:
Dat gaat geklooi zoals met de tachografen worden in het kwadraat.
Doet 'ie toch al, maar het wordt pas noodzakelijk wanneer de afgetrapte polo vervangen wordt door een gloedjenieuwe AMG jeweetzelluf abe.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:06 schreef Nobu het volgende:
[..]
Hier in Knoalenland gaat Mo dan gewoon met 130 over de andere weghelft hoor. KANKERFIETSER.
Ja het heeft tijd nodig, maar je moet ergens beginnen toch?quote:Op zondag 23 januari 2022 10:06 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
We hebben zo'n 8,8 miljoen auto's in Nederland en er worden er zo'n 400.000 per jaar nieuw verkocht.
Dus je bent sowieso 5,5 jaar verder ná verplichting van het systeem voordat 25% van de auto's dat heeft en zo'n 20 jaar voor 90% dat heeft.
In een moderne auto met cruise control zal het vaak wel in te bouwen zijn.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:10 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
Ja het heeft tijd nodig, maar je moet ergens beginnen toch?
En waarschijnlijk kan je het ook achteraf inbouwen. Zou ik zonder problemen laten doen, en met mij vele anderen.
In het filmpje uit de tweet in de OP komt rond 4:30 een test met de techniek langs. Gaat daar om verkeersbordherkenning met een camera.. Vind ik ook wel haken en ogen hebben.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
In een moderne auto met cruise control zal het vaak wel in te bouwen zijn.
Maar ook dan zal je goed moeten nadenken over de plaats van de GPS-antenne.
M'n navigatiesysteem denkt ook wel eens dat ik op een parallelweg rij en als dat 30-zone is, dan krijg je ongelukken op de hoofdrijbaan.
Inderdaad, controle achteraf zal toch moeten plaatsvinden. "ik heb dat 30-bord niet gezien!" vs. "mijn auto heeft dat 30-bord niet gezien!" --> bestuurder verantwoordelijk, dus maakt t geen reet uit. Controle blijft nodig denk ik.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
In het filmpje uit de tweet in de OP komt rond 4:30 een test met de techniek langs. Gaat daar om verkeersbordherkenning met een camera.. Vind ik ook wel haken en ogen hebben.
Zal in de praktijk wel een combi moeten zijn denk ik haast.
Verkeersbordherkenning werkt in mijn auto iig niet geweldig.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
In het filmpje uit de tweet in de OP komt rond 4:30 een test met de techniek langs. Gaat daar om verkeersbordherkenning met een camera.. Vind ik ook wel haken en ogen hebben.
Zal in de praktijk wel een combi moeten zijn denk ik haast.
Bij mij werkt het vooral perfect in parkeergaragesquote:Op zondag 23 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verkeersbordherkenning werkt in mijn auto iig niet geweldig.
Hij mist wel eens een bord (vooral als je afslaat) en dan denkt hij op de 80km weg dat ik nog 100 of 50 mag.
Komt natuurlijk ook omdat er alleen een camera in zit die recht vooruit kijkt.
In Haarlem wel begrijp ik.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:21 schreef AchJa het volgende:
Maar willen ze dit stadsbreed invoeren? Dus de bebouwde kom binnenrijden en vervolgens ben je 3 kwartier onderweg om je bestemming te bereiken?
Sinds dat onding van mij een bord op de uitvoegstrook spotte en op de rem ging heb ik de boel maar uitgezet.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:18 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Verkeersbordherkenning werkt in mijn auto iig niet geweldig.
Hij mist wel eens een bord (vooral als je afslaat) en dan denkt hij op de 80km weg dat ik nog 100 of 50 mag.
Komt natuurlijk ook omdat er alleen een camera in zit die recht vooruit kijkt.
Lekker met de ebike gaanquote:Op zondag 23 januari 2022 10:21 schreef AchJa het volgende:
Maar willen ze dit stadsbreed invoeren? Dus de bebouwde kom binnenrijden en vervolgens ben je 3 kwartier onderweg om je bestemming te bereiken?
Dat doet die van mij hier altijdquote:Op zondag 23 januari 2022 10:24 schreef Nobu het volgende:
[..]
Sinds dat onding van mij een bord op de uitvoegstrook spotte en op de rem ging heb ik de boel maar uitgezet.
Succes met het inhalen van een fiets die 25 km/u rijdt terwijl jij niet harder dan 30 km/u kan. Zodra er een tegenligger opdoemt rijd je normaal gesproken harder om de fietser snel voorbij te zijn. Bij een begrenzing heb je kans dat je de fietser afsnijdt als de snelheid en afstand van de tegenligger verkeerd ingeschat wordt. Het gevaar zit niet in de snelheid maar het gewicht van de auto ten opzichte van de fietser.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:22 schreef Zorro het volgende:
Tegen ben ik sowieso, maar al helemaal als je als auto niet sneller kan maar electrische fietsers fluitend wel harder mogen. Zet die dan ook op een max van 25 of zo.
Oh ja, en die walgelijke scooters al helemaal.
Dit vind ik altijd zo'n kulargument.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:02 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Buiten schijt aan hebben, weet je hoe lastig het is om 30 te rijden in een autoCruise control werkt niet altijd en soms als je als kijkt naar je gaspedaal rij je al 40. Het is echt een uitdaging om goed 30 te rijden
Dat type "statistieken" zegt geen reet over de veiligheid van een weg.quote:Op zondag 23 januari 2022 09:45 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[ twitter ]
Toepassing van ISA (Intelligente Snelheid Adaptie) die ik van harte toejuich. Gezien dit soort statistieken:
[ afbeelding ]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-door-magisch-schild
De dorpen en steden zijn voor ons (en onze kinderen) om in te leven, niet om uit te moeten kijken voor hardrijders. Zo'n techniek lost ook enkele wegontwerp dilemma's op.
[..]
Kben wel klaar met die figuren zonder ballen in dit land.quote:
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat fietsers die dan overal tussendoor gaan slingeren zelf voor gevaarlijke situaties zorgen. En een voetganger die door zon tussen auto's doorschietende fietser wordt aangereden wordt er ook niet beter van.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:29 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Succes met het inhalen van een fiets die 25 km/u rijdt terwijl jij niet harder dan 30 km/u kan. Zodra er een tegenligger opdoemt rijd je normaal gesproken harder om de fietser snel voorbij te zijn. Bij een begrenzing heb je kans dat je de fietser afsnijdt als de snelheid en afstand van de tegenligger verkeerd ingeschat wordt. Het gevaar zit niet in de snelheid maar het gewicht van de auto ten opzichte van de fietser.
Roger, en het OV? Hoe zit het daar mee?quote:Op zondag 23 januari 2022 10:22 schreef TheFreshPrince het volgende:
In Haarlem wel begrijp ik.
Je zou dan als je de bebouwde kom in rijdt direct 30 rijden.
edit: gaat in Haarlem blijkbaar om 53 straten, alsnog een flink aantal.
Weet niet, lijkt me dat trams en bussen zich daar ook aan moeten houden zodra ze zich tussen andere verkeersdeelnemers mengen.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:37 schreef AchJa het volgende:
[..]
Roger, en het OV? Hoe zit het daar mee?
Maar niet met ondersteuning, tenzij het een speed pedelec is.quote:
Bij mij reageren vele personen niet veel anders op een 60 bord langs de parallelle wegquote:Op zondag 23 januari 2022 10:27 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarnaast hebben ze in mijn regio veel parallelwegen die 60km/u zijn en ook op die borden reageert hij soms.
True, mensen begrijpen hier ook niet altijd dat die borden voor de parallelweg zijn.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:42 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Bij mij reageren vele personen niet veel anders op een 60 bord langs de parallelle weg
Plak gewoon tape op de camera.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Maar goed, op basis van verkeersborden lijkt me iig niet handig.
Als dan een dronken grapjas het bordje "einde zone" omdraait rij je de rest van de dag 30 (of tot je een ander bord tegenkomt)
Truc om er onderuit te komen?
- stop je auto ergens in de 30-zone
- hou een 50km/u bordje voor de camera
- tadaa
Hoe zet je een stad op slot dus...quote:Op zondag 23 januari 2022 10:39 schreef TheFreshPrince het volgende:
Weet niet, lijkt me dat trams en bussen zich daar ook aan moeten houden zodra ze zich tussen andere verkeersdeelnemers mengen.
Dat probleem met slingerende fietsers los je heel makkelijk op door de maximumsnelheid van het verkeer op te voeren waardoor er meer ontzag ontstaat voor de situatie. Lagere snelheden geven een vals gevoel van veiligheid omdat het gevaar niet in snelheid zit maar het gewicht van de auto dat ongewijzigd blijft.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:37 schreef Zorro het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat fietsers die dan overal tussendoor gaan slingeren zelf voor gevaarlijke situaties zorgen. En een voetganger die door zon tussen auto's doorschietende fietser wordt aangereden wordt er ook niet beter van.
En dan plakt een of andere grapjas een ‘1’ voor de ‘30’.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:15 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
[..]
In het filmpje uit de tweet in de OP komt rond 4:30 een test met de techniek langs. Gaat daar om verkeersbordherkenning met een camera.. Vind ik ook wel haken en ogen hebben.
Zal in de praktijk wel een combi moeten zijn denk ik haast.
Als de maximumsnelheid ergens 30 is dan geldt dat ook voor fietsers, ongeacht wat voor fiets ze hebben.quote:Op zondag 23 januari 2022 10:37 schreef Zorro het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat fietsers die dan overal tussendoor gaan slingeren zelf voor gevaarlijke situaties zorgen. En een voetganger die door zon tussen auto's doorschietende fietser wordt aangereden wordt er ook niet beter van.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |