abonnement Unibet Coolblue
pi_203445506
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 12:21 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Ik weet wel dat mensen ze soms al een stukje openknippen voor vertrek.
Ik zie niet hoe ik dat zou moeten doen zonder dat het hele gelletje dan leegloopt terwijl het achter in m'n broek zit opgeborgen :{
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_203445971
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 10:28 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Er is een verschil tussen wat kan, en wat het beste is.
Daar heb je dan vast wetenschappelijke onderbouwing voor? :)
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_203446163
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:00 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Daar heb je dan vast wetenschappelijke onderbouwing voor? :)
Ik kan best vanavond 10 bier drinken, en dan morgenochtend een 10km hardlopen, maar ik denk niet dat ik daarmee de beste tijd zal halen. Moet ik dat wetenschappelijk onderbouwen?
Een paar gelletjes voor race minder dan 2 uur zal niet veel uitmaken, maar bij een marathon, of langer, zou ik zeker geen gelletjes nemen zonder water. Zonder water duurt het gewoon langer voor je ze opneemt, dan profiteer je er niet optimaal van.
pi_203446335
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:18 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Ik kan best vanavond 10 bier drinken, en dan morgenochtend een 10km hardlopen, maar ik denk niet dat ik daarmee de beste tijd zal halen. Moet ik dat wetenschappelijk onderbouwen?
Een paar gelletjes voor race minder dan 2 uur zal niet veel uitmaken, maar bij een marathon, of langer, zou ik zeker geen gelletjes nemen zonder water. Zonder water duurt het gewoon langer voor je ze opneemt, dan profiteer je er niet optimaal van.
Het lijkt mij nog evident dat je tijdens een marathon vocht tot je neemt. Maar bij een isotone gel zit de vloeistof al in het gelletje. Je hebt dus geen water nodig om dat gelletje beter op te laten nemen, het zit er al in.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_203447305
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 14:34 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Het lijkt mij nog evident dat je tijdens een marathon vocht tot je neemt. Maar bij een isotone gel zit de vloeistof al in het gelletje. Je hebt dus geen water nodig om dat gelletje beter op te laten nemen, het zit er al in.
Nee, niet dus. Er zit misschien meer water in, maar dat het isotoon zou zijn is puur marketing, het is niet isotoon. En uiteraard zul je met een marathon genoeg moeten drinken, maar nu een paar slokken water, en over 10 min een gel is ook niet optimaal.
pi_203447916
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nee, niet dus. Er zit misschien meer water in, maar dat het isotoon zou zijn is puur marketing, het is niet isotoon. En uiteraard zul je met een marathon genoeg moeten drinken, maar nu een paar slokken water, en over 10 min een gel is ook niet optimaal.
Ja dat riep je al, zonder onderbouwing
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_203448249
Volgens mij is isotoon 6 gram suiker per 100 ml toch? Dat zal het inderdaad niet zijn gezien het feit dat een gelletje zo ongeveer 20 gram suikers/koolhydraten bevat en zelf maar iets van 50 gram weegt. Maar het is wel zo gemaakt dat het makkelijk kan worden opgenomen in je bloed, zonder water.
Dat staat inderdaad los van het feit dat je gewoon vocht moet aanvullen tijdens de marathon om je prestatie optimaal te houden.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203448453
* Tele6 heeft nieuwe hardloopschoenen *G*

Ze probeerden me zooltjes te verkopen omdat ik kennelijk hoge voetbogen heb. Maar ik heb nooit last van mijn voeten gehad :?
En de verkoper kon me ook niet uitleggen wat er problematisch is aan hoge voetbogen en waarom je dan zijn dure zooltjes zou moeten hebben :')
pi_203448473
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 16:06 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:

[..]
Ja dat riep je al, zonder onderbouwing
Onderbouw jij dan eens hoe zo'n gel zoveel koolhydraten kan bevatten, en zo weinig vocht, en toch isotoon kan zijn. Je trapt gewoon met biede ogen in de marketingtruc van ze doordat ze suggereren dat het isotoon is.
pi_203449599
Ok, ik heb een rare vraag. Zoals laatst aangegeven ga ik tijdens de CPC mijn eerste halve marathon lopen, en de zenuwen beginnen een beetje toe te slaan. Tijdens mijn trainingsrondjes (60-90 minuten) red ik het nog wel zonder water en voeding. Had laatst een training van 17 km en op het eind zat ik er toch wel doorheen (moet er wel bij zeggen dat ik woon in Zuid-Limburg, dus het parcours hier is behoorlijk heuvelachtig). Maar wellicht heb ik tijdens de CPC loop wel iets van energie nodig. Maar ik heb dus nog nooit gewerkt met die gels. Is het niet handiger om halverwege iets van een banaan te eten, of een paar Dextro Energy tabletten? Ik weet dat de meesten hier wel werken met die gels, maar is het niet te laat om hier nog mee te gaan experimenteren?

Ook wil ik wat advies over mijn snelheid/rondetijden. Tijdens de trainingen start ik de eerste 5-7 km altijd wel rond de 5 minuut 30 per km. Maar voor de halve marathon wil ik iets voorzichtiger starten. Ik had gedacht om de 21 kilometer in drie etappes te verdelen.

1 t/m 7 km: 5 minuut 45 per km
8 t/m 14 km: 6 minuten per km
15 t/m 21 km: 6 minuut 15 per km

Ik heb ook vrienden die zeggen het liever andersom te doen. Langzamer starten, wat sneller eindigen. Wat is wijsheid?

[ Bericht 1% gewijzigd door Fargo op 31-01-2022 18:47:58 ]
pi_203449760
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 16:34 schreef La_Tramposa het volgende:
Volgens mij is isotoon 6 gram suiker per 100 ml toch? Dat zal het inderdaad niet zijn gezien het feit dat een gelletje zo ongeveer 20 gram suikers/koolhydraten bevat en zelf maar iets van 50 gram weegt. Maar het is wel zo gemaakt dat het makkelijk kan worden opgenomen in je bloed, zonder water.
Dat staat inderdaad los van het feit dat je gewoon vocht moet aanvullen tijdens de marathon om je prestatie optimaal te houden.
Het is afhankelijk van wat je wilt opnemen.

Hypertoon: hogere osmotische waarde dan je bloed
Isotoon: gelijke waarde als je bloed
Hypotonic: lagere waarde dan je bloed.

Het vocht beweegt altijd naar de plek met de hoogste osmotische waarde. En je lichaam neemt suikers makkelijker op bij hogere osmotische waarde. Bij zo’n gel zijn de dextrines vrij laag osmotisch, maar worden vrij snel afgebroken. Water trekt je maag in en de suikers worden actief opgenomen en daarmee het water ook weer. Daar kun je last van krijgen. En het blijft daardoor langer in je maag.

Dextrines zijn minder heftig dan puur glucose. Omdat die minder osmotisch zijn dan glucose. Het wordt in je maag afgebroken en trekt minder vocht uit je bloed naar de suikers. Alsnog is de concentratie suikers hoog. En als je er water bij drinkt kun je net zo goed isotone drank nemen. Gels zijn echt voor energie en niet voor hydrateren. En als je er bij drinkt maak je hem meer isotoon.

Nouja, zoiets.
Whatever...
pi_203449766
Oh, en dan nog de vreemdste vraag, en misschien nog wel hetgeen waar ik het meest voor vrees, de zenuwen op de wedstrijddag. Gelet op de trainingsarbeid die ik verricht ben ik er honderd procent van overtuigd dat ik de afstand, mits ik gevrijwaard blijf van blessures, kan afleggen. Maar tot op de dag van vandaag heb ik slechts één keer een echte wedstrijd meegemaakt. Het ging die dag maar om 5 km, ging me toen meer om het even mee te maken. Maar ik was die dag zó zenuwachtig. Ik at wat yoghurt en fruit (start was al om 11.00 uur) en dronk veel, maar hield niks binnen door de zenuwen. Het zorgde ervoor dat ik blij was toen ik na 5 km over de finish kwam. Compleet leeg. Heeft iemand wat tips om dat te voorkomen?
  Redactie Sport maandag 31 januari 2022 @ 19:02:38 #138
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_203449865
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:42 schreef Fargo het volgende:
Ok, ik heb een rare vraag. Zoals laatst aangegeven ga ik tijdens de CPC mijn eerste halve marathon lopen, en de zenuwen beginnen een beetje toe te slaan. Tijdens mijn trainingsrondjes (60-90 minuten) red ik het nog wel zonder water en voeding. Had laatst een training van 17 km en op het eind zat ik er toch wel doorheen (moet er wel bij zeggen dat ik woon in Zuid-Limburg, dus het parcours hier is behoorlijk heuvelachtig). Maar wellicht heb ik tijdens de CPC loop wel iets van energie nodig. Maar ik heb dus nog nooit gewerkt met die gels. Is het niet handiger om halverwege iets van een banaan te eten, of een paar Dextro Energy tabletten? Ik weet dat de meesten hier wel werken met die gels, maar is het niet te laat om hier nog mee te gaan experimenteren?

Ook wil ik wat advies over mijn snelheid/rondetijden. Tijdens de trainingen start ik de eerste 5-7 km altijd wel rond de 5 minuut 30 per km. Maar voor de halve marathon wil ik iets voorzichtiger starten. Ik had gedacht om de 21 kilometer in drie etappes te verdelen.

1 t/m 7 km: 5 minuut 45 per km
8 t/m 14 km: 6 minuten per km
15 t/m 21 km: 6 minuut 15 per km

Ik heb ook vrienden die zeggen het liever andersom te doen. Langzamer starten, wat sneller eindigen. Wat is wijsheid?
Tussen 5:45 en 6:15 zit nogal een verschil. Ik heb altijd geprobeerd om een wedstrijd zo vlak mogelijk te lopen. Voor de halve marathon onder de 2 uur moest ik gemiddeld 5:39 lopen. Tot aan km 14 liep ik tussen de 5:29 en 5:39 daarna ging het wat omhoog (tussen 5:37 en 6:04 / ook vanwege de warmte, het was toen 20 graden ofzo). Maar dat is hoe ik hem graag loop, misschien dat anderen hier er anders over denken. Uiteindelijk 1:59:39 gelopen :P
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_203450496
Ondanks het belabberde weer vandaag toch nog 6km kunnen doen.

En deze maand met afstand het actiefst geweest met 79km in totaal.

Geen succes met de Streakfly's die waren meteen uitverkocht.

[ Bericht 20% gewijzigd door Nober op 31-01-2022 20:19:16 ]
pi_203451854
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:54 schreef Fargo het volgende:
Oh, en dan nog de vreemdste vraag, en misschien nog wel hetgeen waar ik het meest voor vrees, de zenuwen op de wedstrijddag. Gelet op de trainingsarbeid die ik verricht ben ik er honderd procent van overtuigd dat ik de afstand, mits ik gevrijwaard blijf van blessures, kan afleggen. Maar tot op de dag van vandaag heb ik slechts één keer een echte wedstrijd meegemaakt. Het ging die dag maar om 5 km, ging me toen meer om het even mee te maken. Maar ik was die dag zó zenuwachtig. Ik at wat yoghurt en fruit (start was al om 11.00 uur) en dronk veel, maar hield niks binnen door de zenuwen. Het zorgde ervoor dat ik blij was toen ik na 5 km over de finish kwam. Compleet leeg. Heeft iemand wat tips om dat te voorkomen?
Plan the race, race the plan. En plan dus ook voor de race, vanaf dat je opstaat. Wanneer je nog even wat drinkt, wanneer je nog even wat eet, wanneer je warming up doet, veters checken. Plan vooral dingetjes die niet beinvloedt kunnen worden door omstandigheden. Een warming up kun je op 1 vierkante meter doen als het moet, beetje springen en rekken. Maar zorg voor geplande afleiding, zodat je gedachten niet gaan dwalen. Maak eventueel een lijstje. En zet daar ook op dat je moet vertrouwen op je training, je kan het. Je bent waarschijnlijk nerveus, dus als je je niet top voelt, is dat omdat je nerveus bent, en niet omdat je iets onder leden hebt ofzo waardoor je het niet zou kunnen. Schrijf dat ook op je lijstje.
Met triathlon is het altijd wel makkelijk om afleiding te vinden, je moet zoveel spullen meenemen en klaarzetten, dat je vaak nog maar weinig tijd hebt om naar de wc te gaan en je wetsuit aan te trekken. En ik heb altijd wel een lijstje klaarliggen van wat ik moet pakken, het gaat me niet nog een keer gebeuren dat ik mijn fietsschoenen vergeet!
pi_203451962
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:54 schreef Fargo het volgende:
Oh, en dan nog de vreemdste vraag, en misschien nog wel hetgeen waar ik het meest voor vrees, de zenuwen op de wedstrijddag. Gelet op de trainingsarbeid die ik verricht ben ik er honderd procent van overtuigd dat ik de afstand, mits ik gevrijwaard blijf van blessures, kan afleggen. Maar tot op de dag van vandaag heb ik slechts één keer een echte wedstrijd meegemaakt. Het ging die dag maar om 5 km, ging me toen meer om het even mee te maken. Maar ik was die dag zó zenuwachtig. Ik at wat yoghurt en fruit (start was al om 11.00 uur) en dronk veel, maar hield niks binnen door de zenuwen. Het zorgde ervoor dat ik blij was toen ik na 5 km over de finish kwam. Compleet leeg. Heeft iemand wat tips om dat te voorkomen?
Logisch dat je zenuwen hebt! Dat maakt het ook juist leuk!
Het is sowieso niet te laat om te oefenen met gels, dat hoef je maar 1 of 2x in een training te proberen. En om alles wat minder eng te maken op de wedstrijddag, zou je eens een 'wedstrijdsimulatie' kunnen doen. Dus op tijd opstaan, eten wat je ook vóór de wedstrijd zou eten (voor de meesten is dat iets van witbrood met jam, in ieder geval niet teveel vezels en vet). Dan doe je een flinke duurloop, bijvoorbeeld 15km met de laatste 4km op beoogd wedstrijdtempo.

Qua tempo: waarschijnlijk ga je sowieso iets te snel weg door de adrenaline, maar het is wel zaak om binnen 1 of 2 km op een tempo te stabiliseren wat je de hele race vol kunt houden. Als ik je verhaal lees zou dat ongeveer 6.00 kunnen zijn? En als je dan wat energie over hebt kun je de laatste 3 km nog versnellen!
De eerste helft snel starten om 'alvast wat marge te hebben' is nooit een goede strategie, dan brand je sneller door al je voorraden heen. Zorg juist dat je halverwege nog lekker fris bent, en de race dan als het ware opnieuw kunt beginnen in je hoofd.
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
pi_203452968
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 18:42 schreef Fargo het volgende:
Ok, ik heb een rare vraag. Zoals laatst aangegeven ga ik tijdens de CPC mijn eerste halve marathon lopen, en de zenuwen beginnen een beetje toe te slaan. Tijdens mijn trainingsrondjes (60-90 minuten) red ik het nog wel zonder water en voeding. Had laatst een training van 17 km en op het eind zat ik er toch wel doorheen (moet er wel bij zeggen dat ik woon in Zuid-Limburg, dus het parcours hier is behoorlijk heuvelachtig). Maar wellicht heb ik tijdens de CPC loop wel iets van energie nodig. Maar ik heb dus nog nooit gewerkt met die gels. Is het niet handiger om halverwege iets van een banaan te eten, of een paar Dextro Energy tabletten? Ik weet dat de meesten hier wel werken met die gels, maar is het niet te laat om hier nog mee te gaan experimenteren?

Ook wil ik wat advies over mijn snelheid/rondetijden. Tijdens de trainingen start ik de eerste 5-7 km altijd wel rond de 5 minuut 30 per km. Maar voor de halve marathon wil ik iets voorzichtiger starten. Ik had gedacht om de 21 kilometer in drie etappes te verdelen.

1 t/m 7 km: 5 minuut 45 per km
8 t/m 14 km: 6 minuten per km
15 t/m 21 km: 6 minuut 15 per km

Ik heb ook vrienden die zeggen het liever andersom te doen. Langzamer starten, wat sneller eindigen. Wat is wijsheid?
Puur kijkend naar mijn eigen ervaring bij mijn eerste hm:
Ik heb geen gelletjes oid genomen, in de trainingen ook nooit gebruikt.
Mijn aanpak was de eerste 5km rustig tempo (5:20/5:30), daarna verhogen naar wedstrijdtempo (5:10).
Gezien de hoogtemeters die je waarschijnlijk dus goed gewend bent, zal de cpc loop vast meevallen ;)
Nu ik mijn weekdoelen heb verhoogd naar 30+ heb ik al 2 maanden op rij de 2000 hoogtemeters per maand aangetikt, toch een voordeel van Zuid-Limburg :P
Op dinsdag 9 november 2010 17:06 schreef DevilsWhore het volgende:
hehehe, LMN is raarder dan ik :D
pi_203454446
quote:
14s.gif Op maandag 31 januari 2022 19:02 schreef DeLuna het volgende:

[..]
Tussen 5:45 en 6:15 zit nogal een verschil. Ik heb altijd geprobeerd om een wedstrijd zo vlak mogelijk te lopen. Voor de halve marathon onder de 2 uur moest ik gemiddeld 5:39 lopen. Tot aan km 14 liep ik tussen de 5:29 en 5:39 daarna ging het wat omhoog (tussen 5:37 en 6:04 / ook vanwege de warmte, het was toen 20 graden ofzo). Maar dat is hoe ik hem graag loop, misschien dat anderen hier er anders over denken. Uiteindelijk 1:59:39 gelopen :P
Knappe prestatie! Moet wel echt op mijn best zijn wil ik onder de twee uur blijven. Ik gok op een eindtijd van 2 uur en 5 minuten. Hoewel ik ook redelijk wat trainingen achter de rug heb waar ik de eerste 10-12 km ook wel onder de 5:40 gemiddeld blijf.

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 20:42 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Plan the race, race the plan. En plan dus ook voor de race, vanaf dat je opstaat. Wanneer je nog even wat drinkt, wanneer je nog even wat eet, wanneer je warming up doet, veters checken. Plan vooral dingetjes die niet beinvloedt kunnen worden door omstandigheden. Een warming up kun je op 1 vierkante meter doen als het moet, beetje springen en rekken. Maar zorg voor geplande afleiding, zodat je gedachten niet gaan dwalen. Maak eventueel een lijstje. En zet daar ook op dat je moet vertrouwen op je training, je kan het. Je bent waarschijnlijk nerveus, dus als je je niet top voelt, is dat omdat je nerveus bent, en niet omdat je iets onder leden hebt ofzo waardoor je het niet zou kunnen. Schrijf dat ook op je lijstje.
Met triathlon is het altijd wel makkelijk om afleiding te vinden, je moet zoveel spullen meenemen en klaarzetten, dat je vaak nog maar weinig tijd hebt om naar de wc te gaan en je wetsuit aan te trekken. En ik heb altijd wel een lijstje klaarliggen van wat ik moet pakken, het gaat me niet nog een keer gebeuren dat ik mijn fietsschoenen vergeet!
Ik ga een lijstje maken! Bedankt voor de tip!

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 20:49 schreef La_Tramposa het volgende:

[..]
Logisch dat je zenuwen hebt! Dat maakt het ook juist leuk!
Het is sowieso niet te laat om te oefenen met gels, dat hoef je maar 1 of 2x in een training te proberen. En om alles wat minder eng te maken op de wedstrijddag, zou je eens een 'wedstrijdsimulatie' kunnen doen. Dus op tijd opstaan, eten wat je ook vóór de wedstrijd zou eten (voor de meesten is dat iets van witbrood met jam, in ieder geval niet teveel vezels en vet). Dan doe je een flinke duurloop, bijvoorbeeld 15km met de laatste 4km op beoogd wedstrijdtempo.

Qua tempo: waarschijnlijk ga je sowieso iets te snel weg door de adrenaline, maar het is wel zaak om binnen 1 of 2 km op een tempo te stabiliseren wat je de hele race vol kunt houden. Als ik je verhaal lees zou dat ongeveer 6.00 kunnen zijn? En als je dan wat energie over hebt kun je de laatste 3 km nog versnellen!
De eerste helft snel starten om 'alvast wat marge te hebben' is nooit een goede strategie, dan brand je sneller door al je voorraden heen. Zorg juist dat je halverwege nog lekker fris bent, en de race dan als het ware opnieuw kunt beginnen in je hoofd.
Die tip van de wedstrijdsimulatie ga ik meenemen. Zo kan ik ook eens aan het tijdstip wennen. De CPC start om 14.30 uur, terwijl 90 procent van mijn trainingen in de ochtend op een nagenoeg lege maag zijn. Dus daar valt nog wel wat terrein te winnen.

En ja, ik vermoed dat ik het tempo van 6:00 goed moet kunnen volhouden. Meestal start ik een stuk sneller, dus in het begin even de rem erop en het juiste tempo vinden.

quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 22:07 schreef Little_Miss_Naughty het volgende:

[..]
Puur kijkend naar mijn eigen ervaring bij mijn eerste hm:
Ik heb geen gelletjes oid genomen, in de trainingen ook nooit gebruikt.
Mijn aanpak was de eerste 5km rustig tempo (5:20/5:30), daarna verhogen naar wedstrijdtempo (5:10).
Gezien de hoogtemeters die je waarschijnlijk dus goed gewend bent, zal de cpc loop vast meevallen ;)
Nu ik mijn weekdoelen heb verhoogd naar 30+ heb ik al 2 maanden op rij de 2000 hoogtemeters per maand aangetikt, toch een voordeel van Zuid-Limburg :P
Zo! Dat zijn flink wat hoogtemeters! Zuid-Limburg is prachtig wonen, maar voor hardlopers soms een uitdaging. Vanuit huis ren ik eigenlijk zo heuvelachtig gebied in. Soms pak ik de auto naar een bepaald gebied omdat ik weet dat het daar meevalt met het hoogteverschil. Als ik bij mijn familie in Roosendaal verblijf neem ik ook altijd mijn trainingsspullen mee. Merk dat ik daar, volledig vlak, altijd wel sneller loop dan hier. Via de Garmin watch app kan ik zien dat alle records die ik heb staan op de 5 en 10 km heb gelopen in Roosendaal.

En thnx voor de tips! Jouw wedstrijdtempo zal ik niet aantikken, maar altijd leuk om te lezen hoe anderen het aanpakken. Hoop dat het meevalt. Grootste zorg zijn de zenuwen. Als ik fit aan de start kan verschijnen, kan ik me niet voorstellen dat ik het niet zou halen.
pi_203454832
Ik zag dat je je vanaf vannacht ook weer kunt inschrijven voor de halve van Texel, met start vanaf de boot!
Ik hou van mij van mij van mij en van geen ander, want ik ben verreweg de leukste die ik ken!
  Forum Admin dinsdag 1 februari 2022 @ 08:56:25 #145
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_203454837
quote:
0s.gif Op maandag 31 januari 2022 15:30 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]
Nee, niet dus. Er zit misschien meer water in, maar dat het isotoon zou zijn is puur marketing, het is niet isotoon. En uiteraard zul je met een marathon genoeg moeten drinken, maar nu een paar slokken water, en over 10 min een gel is ook niet optimaal.
Uit het marketingverhaal van SiS:
quote:
The gel is ingested as maltodextrin in the mouth.

The isotonic formula allows the gel to empty from the stomach quickly as no osmotic pressure is created, i.e. no fluid needs to be drawn into your stomach to dilute the gel.

With hypertonic gels (those made of fructose for example) the drawing in of extra fluid can lead to feelings of bloating, and the speed at which they empty from your stomach is slowed down. This slows the availability of the energy in the gel. Isotonic formulas are known to empty twice as fast as hypertonic formulas.

Maltodextrin is broken down to glucose (which has a high GI) and is absorbed in the small intestine.

Fructose is a simple sugar with a low GI. It has to be processed by the liver before it is available for use by the working muscles.
Zelf neem ik er meestal wel een slokje water of sportdrank achteraan, maar dat is meer omdat ik de nasmaak kwijt wil. Het is ook wat Spanky78 opmerkte, je neemt zo'n gel voor de energie, niet voor voor de hydratatie.

Mijn marathon voedingsplan is 6 gels en een halve liter sportdrank zelf mee. Om de 5 km bij de drinkposten iets pakken. Om de 7 km een gel pakken. Naast dat het voor een stabiele aanvoer zorgt, breekt het ook de race een beetje, maar dat is meer een mentaal ding.
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  Forum Admin dinsdag 1 februari 2022 @ 08:59:03 #146
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_203454862
Voor de snelle rekenaars, dan heb ik inderdaad een gel over aan het eind van de rit, maar liever dat, dan 1 te weinig ;)
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:12:05 #147
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203456472
Het kriebelt steeds meer om toch eens een marathon te gaan lopen. Wordt dit jaar in oktober 42 en twee weken later is dan de marathon van Amsterdam dus tsja..... Best een mooie combinatie op papier. Nu nog het lef hebben om hem echt te gaan lopen en uiteraard er voor te trainen.

Zit zelf te denken om het All in marathon plan van Higher Running te gaan gebruiken. 16 weken trainen met als doel een tijd onder de 4 uur. Kijkend naar hun voorwaarden om met dat plan te starten moet het wel goed komen. Maar toch houdt iets me tegen.

Heb zelf net ook nog wat weerstandsbandjes gekocht om wat meer krachttraining te doen en met wat meer variatie. Doe het nu een half uur per week maar wil het wat meer gaan doen, helemaal ook met het vooruitzicht van een mogelijke marathon en iets van blessure preventie.
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:26:08 #148
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203456696
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 08:55 schreef La_Tramposa het volgende:
Ik zag dat je je vanaf vannacht ook weer kunt inschrijven voor de halve van Texel, met start vanaf de boot!
Haha, dat is wel cool!
Heb me gelijk ingeschreven.
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:37:27 #149
12958 BOKA
Kung Pow!
pi_203456875
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:12 schreef Black-Hole het volgende:
[...]
Zit zelf te denken om het All in marathon plan van Higher Running te gaan gebruiken. 16 weken trainen met als doel een tijd onder de 4 uur. Kijkend naar hun voorwaarden om met dat plan te starten moet het wel goed komen. Maar toch houdt iets me tegen.
[..]
Ik ga dit jaar ook mn eerste marathon lopen (Rotterdam) en ben nu ook voor het eerst echt aan het trainen, met een trainer die mn schema's maakt. Dat vind ik erg fijn werken, helemaal omdat ik er zelf niet echt over hoef na te denken.
En hoewel ik ga lopen met een richttijd (3:40), gaat mn doel toch vooral zijn om te finishen en er van te genieten. Ik weet namelijk niet hoe het is om zo lang en ver te rennen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds een stemmetje in mn hoofd heb die zegt dat ik het toch ietsje sneller moet kunnen. Maar die weet ik steeds beter te negeren. :P
Doctor Doom, A Man Of Science Doesn't Believe In Jesus, Why The Fuck Do You!?!
  dinsdag 1 februari 2022 @ 11:44:20 #150
71610 Black-Hole
Deep in my soul
pi_203456975
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 februari 2022 11:37 schreef BOKA het volgende:

[..]
Ik ga dit jaar ook mn eerste marathon lopen (Rotterdam) en ben nu ook voor het eerst echt aan het trainen, met een trainer die mn schema's maakt. Dat vind ik erg fijn werken, helemaal omdat ik er zelf niet echt over hoef na te denken.
En hoewel ik ga lopen met een richttijd (3:40), gaat mn doel toch vooral zijn om te finishen en er van te genieten. Ik weet namelijk niet hoe het is om zo lang en ver te rennen. Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik nog steeds een stemmetje in mn hoofd heb die zegt dat ik het toch ietsje sneller moet kunnen. Maar die weet ik steeds beter te negeren. :P
Succes! Rotterdam lijkt me eigenijk veel leuker dan Amsterdam maar die komt voor mij wat te vroeg in het seizoen. Mijn primaire doel is hem uiteraard ook uitlopen. Tijd onder de 4 uur is wel het uitgangspunt en in theorie zou ik daar ruim onder moeten kunnen gezien mijn HM tijd van 1:37u. Maar goed, iets met theorie en nog nooit verder gelopen dan 25km dus.... :X
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')