abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 22 januari 2022 @ 13:29:08 #1
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203314732
Vandaag de oproep tot vaccinatie van mijn zoontje (6) gekregen :lijstje:
Ik ben op dit moment nog geneigd om het niet te laten doen. Zelf heb ik twee vaccinaties en de booster gehad.

Wat zijn de voor- en nadelen voor vaccinatie van een jong kind? Als ik het wel laat doen en hij komt over een paar weken met een verkoudheidje (loopneus) op school, dan wordt hij alsnog naar huis gestuurd om te testen, wat voor zo'n kleintje ook niet fijn is.

POLL

Daarom de vraag: Laat jij je kind vaccineren, of wacht je liever nog even, of toch helemaal niet, of overleg je met je kind?
Laat het weten via de Poll of middels een reactie. Graag geen discussies over pro of anti-vax, hou het ontopic.

[ Bericht 8% gewijzigd door Papabear op 22-01-2022 22:19:43 ]
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203314749
Ik mis de optie: ik heb geen kinderen.
Je hebt in totaal 88 likes gekregen van onze moderators.
pi_203314758
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 13:29 schreef Neef_Wuppie het volgende:
Ik mis de optie: ik heb geen kinderen.
'dan stem je toch niet'
pi_203314809
Heb je jouw kind wel laten vaccineren tegen DKTP?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 22 januari 2022 @ 13:39:12 #5
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203314864
quote:
11s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 13:34 schreef golfer het volgende:
Heb je jouw kind wel laten vaccineren tegen DKTP?
Ja, hij heeft verder gewoon alle prikjes tegen kinderziektes gehad :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  User die overal opduikt 2022 zaterdag 22 januari 2022 @ 13:41:47 #6
186611 Haags
pi_203314894
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 13:39 schreef Papabear het volgende:

[..]
Ja, hij heeft verder gewoon alle prikjes tegen kinderziektes gehad :)
Idem hier, maar deze coronaprik slaan we over.
Zonder wrijving geen glans
pi_203315220
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 13:41 schreef Haags het volgende:

[..]
Idem hier, maar deze coronaprik slaan we over.
Same. Mijn zoontje heeft alle inentingen. De coronaprik is meer een soort van hightech griepprik, heel wat anders en onnodig. Ik heb de booster zelf al, maar val in een risicogroep. Ben niet antivax. Hij heeft dit niet nodig.
pi_203315324
Het ligt er maar helemaal aan wat je je kind gunt: een veilige vaccinatie die risico’s op long covid, MIS-C-syndroom en myocarditis nagenoeg tot 0 reduceert, of het risico dat je kind maanden tot jaren tot de rest van zijn of haar leven gebukt gaat onder de gevolgen van bovenstaande ziektes.
pi_203315360
Hier overigens de prik er eerder in dan de uitnodiging kwam. Behalve eerder genoemde risico’s ook een praktische overweging om quarantaine en toegangsbeperkingen te voorkomende komende maanden.
  zaterdag 22 januari 2022 @ 14:31:50 #10
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203315462
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:20 schreef GereDathan het volgende:
Het ligt er maar helemaal aan wat je je kind gunt: een veilige vaccinatie die risico’s op long covid, MIS-C-syndroom en myocarditis nagenoeg tot 0 reduceert, of het risico dat je kind maanden tot jaren tot de rest van zijn of haar leven gebukt gaat onder de gevolgen van bovenstaande ziektes.
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat en geldt dat ook voor kinderen tussen 5 en 12 jaar? Als dat zo'n (groot) risico zou zijn, dan zou daar in de media toch wel wat meer over worden gesproken?

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:22 schreef GereDathan het volgende:
Hier overigens de prik er eerder in dan de uitnodiging kwam. Behalve eerder genoemde risico’s ook een praktische overweging om quarantaine en toegangsbeperkingen te voorkomende komende maanden.
Voor zo ver mij bekend hebben kinderen niets met toegangsbeperkingen te maken :)
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zaterdag 22 januari 2022 @ 15:13:09 #11
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_203315875
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:31 schreef Papabear het volgende:

Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat en geldt dat ook voor kinderen tussen 5 en 12 jaar? Als dat zo'n (groot) risico zou zijn, dan zou daar in de media toch wel wat meer over worden gesproken?
Daar is uitgebreid over bericht in diverse media, bijvoorbeeld hier:
https://www.venvn.nl/afde(...)-mis-c-bij-kinderen/
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 22 januari 2022 @ 15:23:39 #12
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203315985
quote:
3s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:13 schreef golfer het volgende:

[..]
Daar is uitgebreid over bericht in diverse media, bijvoorbeeld hier:
https://www.venvn.nl/afde(...)-mis-c-bij-kinderen/
Oké, ik lees het nu voor het eerst. Dank voor de link.
In Nederland is er dus nog niet één geval van bekend. Misschien dat ik er daarom nog niets over heb gehoord.

Edit: Nog niet een aan overleden begrijp ik nu. Dus wel kinderen rond een jaar of 10 die het hebben gekregen
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203316144
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:20 schreef GereDathan het volgende:
Het ligt er maar helemaal aan wat je je kind gunt: een veilige vaccinatie die risico’s op long covid, MIS-C-syndroom en myocarditis nagenoeg tot 0 reduceert, of het risico dat je kind maanden tot jaren tot de rest van zijn of haar leven gebukt gaat onder de gevolgen van bovenstaande ziektes.
Het lijkt er helaas op dat vaccins nauwelijks werken tegen long covid, in die zin dat bij elke doorbraakinfectie er een risico bestaat.
pi_203316283
Bij twijfel altijd even een afspraak maken bij de huisarts.
  Moderator zaterdag 22 januari 2022 @ 15:48:53 #15
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_203316313
Ik dacht dat er bij de groep 5-11 gezegd was dat dat op initiatief van de ouders moest gaan en zij geen uitnodiging/oproep mochten krijgen, ik begrijp dat dat niet zo is?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zaterdag 22 januari 2022 @ 15:50:40 #16
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_203316333
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:20 schreef GereDathan het volgende:
Het ligt er maar helemaal aan wat je je kind gunt: een veilige vaccinatie die risico’s op long covid, MIS-C-syndroom en myocarditis nagenoeg tot 0 reduceert, of het risico dat je kind maanden tot jaren tot de rest van zijn of haar leven gebukt gaat onder de gevolgen van bovenstaande ziektes.
MIS-C is een valide punt. Volgens de gezondheidsraad was er het risico op tot 150 kinderen die MIS-C oplopen wanneer de hele leeftijdsgroep niet gevaccineerd is, dat risico neem je met de vaccinatie dus weg. Myocarditis is anders aangezien je dat ook op kunt lopen van de vaccinatie.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  zaterdag 22 januari 2022 @ 16:01:49 #17
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203316503
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:48 schreef chratnox het volgende:
Ik dacht dat er bij de groep 5-11 gezegd was dat dat op initiatief van de ouders moest gaan en zij geen uitnodiging/oproep mochten krijgen, ik begrijp dat dat niet zo is?
Nee, hij heeft een uitnodigingsbrief van het RIVM gekregen, exact zoals volwassenen die hebben gekregen, maar dan met specifieke informatie voor 5-11 jarigen.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
pi_203316757
Hier hoeven wij niet te kiezen, wij hebben een zoontje van vier, dus die krijgt geen oproep.

Ik vind het wel een dingetje dat de huidige vaccinaties minder goed werken tegen de huidige mutatie en je dus ook voor je kinderen aan een mogelijke langere reeks (dan de nu aangegeven twee) vaccinaties vast zal zitten. Ik vind vaccineren best ingrijpend voor jonge kinderen en zou het wellicht liever doen als het vaccin beter zou werken of als er voor hem veel gezondheidsvoordelen aanzitten. Alle mensen in onze directe omgeving zijn gevaccineerd en geboostert, dus om hen te beschermen is het ook niet noodzakelijk. Voor nu lijkt het beschikbare vaccin voor jonge kinderen vooral een heel kleine kans op een aantal heel zeldzame bijwerkingen te verkleinen. Of ik dat voldoende op vind wegen tegen de belasting voor het kind om een reeks vaccinaties te ondergaan vind weet ik niet.

Kind heeft overigens de reguliere vaccinaties wel gehad, maar ben hier wel wat kritischer over gezien bovenstaande punten. Maar tegelijkertijd hoef ik de keuze nu ook niet te maken aangezien mijn zoontje vier is :+
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
  zaterdag 22 januari 2022 @ 16:23:06 #19
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_203316854
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 16:17 schreef littledrummergirl het volgende:
Hier hoeven wij niet te kiezen, wij hebben een zoontje van vier, dus die krijgt geen oproep.

Ik vind het wel een dingetje dat de huidige vaccinaties minder goed werken tegen de huidige mutatie en je dus ook voor je kinderen aan een mogelijke langere reeks (dan de nu aangegeven twee) vaccinaties vast zal zitten. Ik vind vaccineren best ingrijpend voor jonge kinderen en zou het wellicht liever doen als het vaccin beter zou werken of als er voor hem veel gezondheidsvoordelen aanzitten. Alle mensen in onze directe omgeving zijn gevaccineerd en geboostert, dus om hen te beschermen is het ook niet noodzakelijk. Voor nu lijkt het beschikbare vaccin voor jonge kinderen vooral een heel kleine kans op een aantal heel zeldzame bijwerkingen te verkleinen. Of ik dat voldoende op vind wegen tegen de belasting voor het kind om een reeks vaccinaties te ondergaan vind weet ik niet.

Kind heeft overigens de reguliere vaccinaties wel gehad, maar ben hier wel wat kritischer over gezien bovenstaande punten. Maar tegelijkertijd hoef ik de keuze nu ook niet te maken aangezien mijn zoontje vier is :+
Dit zijn dus ook exact de punten waarom ik nog zo sterk twijfel. Dat prikje zelf stelt misschien niks voor, maar de dagen daarna kunnen best vervelend zijn (pijnlijke arm b.v.).
En dan over een aantal weken hoogstwaarschijnlijk wéér eentje. En nog een en wellicht daarna ook nog een 'booster'. Je weet niet wanneer het genoeg is.
Ik neig nu nog sterker naar 'voorlopig maar even afwachten' i.p.v. vooraan in de rij met tegenstribbelende kinderen te gaan staan.
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
  zaterdag 22 januari 2022 @ 16:36:55 #20
46383 Tiemie
sowieso wel!
pi_203317045
Jep, allebei krijgen ze asap de vaccinatie
pi_203317344
Absoluut niet.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zaterdag 22 januari 2022 @ 17:08:36 #22
497997 Strijder_
Waar ligt jouw grens?
pi_203317369
Neen.
pi_203318154
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 15:50 schreef chratnox het volgende:

[..]
MIS-C is een valide punt. Volgens de gezondheidsraad was er het risico op tot 150 kinderen die MIS-C oplopen wanneer de hele leeftijdsgroep niet gevaccineerd is, dat risico neem je met de vaccinatie dus weg. Myocarditis is anders aangezien je dat ook op kunt lopen van de vaccinatie.
Myocarditis is een mogelijke bijwerking van het Moderna vaccin voor jonge mannen. Dat is precies de reden waarom mannen onder de 45 sowieso geen Moderna meer krijgen en voor de groep 5-11 wordt sowieso enkel Pfizer gebruikt.

Dus dat risico loop je niet met een vaccinatie.
pi_203318170
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 14:31 schreef Papabear het volgende:

[..]
Daar heb ik nog nooit van gehoord. Wat is dat en geldt dat ook voor kinderen tussen 5 en 12 jaar? Als dat zo'n (groot) risico zou zijn, dan zou daar in de media toch wel wat meer over worden gesproken?
Hier heb je al antwoord op gehad.

quote:
Voor zo ver mij bekend hebben kinderen niets met toegangsbeperkingen te maken :)
In Nederland op dit moment niet, gelukkig. Ga je echter naar het buitenland, bijvoorbeeld Duitsland, dan gelden veel beperkingen voor kinderen vanaf 6 jaar behalve als ze gevaccineerd zijn.

Maar dat is wat mij betreft het minst belangrijke punt, toegang.
  Moderator zaterdag 22 januari 2022 @ 18:08:59 #25
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_203318184
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 18:05 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Myocarditis is een mogelijke bijwerking van het Moderna vaccin voor jonge mannen. Dat is precies de reden waarom mannen onder de 45 sowieso geen Moderna meer krijgen en voor de groep 5-11 wordt sowieso enkel Pfizer gebruikt.

Dus dat risico loop je niet met een vaccinatie.
Als ik me goed herinner is het risico er bij zowel Pfizer als Moderna maar is ‘t risico bij Moderna groter. Bij beiden staat ie in elk geval als bijwerking geregistreerd.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')