abonnement Unibet Coolblue
pi_203281444
Het probleem met victim blaming is hardnekkig, maar tegenstanders ervan beroepen zich ook vaak op een misstand, namelijk dat je als slachtoffer meteen verlost bent van iedere vorm van verantwoordelijkheid en moreel besef. Daar zit vaak nog wel onbegrip.


Ik ben tegen racisme
-nee-
pi_203281464
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:35 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dat laatste ben ik volledig met je eens. En nogmaals, de verkrachter/aanrander is de foute lul. Maar dat je zou willen dat iets in de ideale wereld moet kunnen, is iets anders dan je ogen sluiten voor het feit dat we niet in een ideale wereld leven.
Weet je wat het is: door het over het gedrag van het slachtoffer te blijven hebben, houd je de samenleving in stand die een bedreiging voor dat slachtoffer vormt. Je bent daarmee, zonder dat je het kwaad bedoelt, onderdeel van het probleem.

Ik snap best dat je, zeker als man, niet altijd begrijpt waarom een vrouw bepaalde risico's neemt of waarom een vrouw een ongewenste handeling niet onmiddellijk en duidelijk afwijst. Daar kun je dan op twee manieren reageren: het proberen te begrijpen of meteen kritische vragen stellen en de vrouw het gevoel geven dat ze schuldig is aan wangedrag of van een mug een olifant maakt.

Ik heb ook als jonge meid alleen in het donker gefietst. Waarom? Omdat ik als enige in het dorp naar een gymnasium ging en geen ouders had die me naar school konden brengen. Omdat ik graag naar paardrijdles wilde gaan en niet altijd een vriendinnetje had dat met me mee kon fietsen. En ik heb ook ongewenst gedrag weggelachen of genegeerd. Ik snap de reacties van de vrouwen die nu met verhalen komen dus volkomen.

Wat me dan tegen de borst stuit is dat ik bij de meeste vrouwen op het forum ook veel herkenning en begrip zie (zie dit topic) en bij veel mannen het tegenovergestelde (zie NWS). Hoe zou dat nou komen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_203281465
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:41 schreef Marsenal het volgende:
Het probleem met victim blaming is hardnekkig, maar tegenstanders ervan beroepen zich ook vaak op een misstand, namelijk dat je als slachtoffer meteen verlost bent van iedere vorm van verantwoordelijkheid en moreel besef. Daar zit vaak nog wel onbegrip.

Ik ben tegen racisme
Het is je eigen verantwoordelijkheid dat je niet aangerand of verkracht wordt? Pardon?
pi_203281475
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:41 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
Het is geen flauwekul kritisch. Dat weet je zelf ook wel.

No offense, maar, [iets offensive]

Niet racistisch bedoelt, maar, [iets racistisch]

Niet om een victim te blamen, maar, [ het is de schuld van het victim]
Lees het hoe je het wilt lezen. Allemaal prima. Als jij beter weet hoe ik het bedoel dan is dat dikke prima. Lekker in een discussie van 20 berichten alles op 1 woordje gooien terwijl je zelf net zo goed benoemt dat het slachtoffer dom is geweest.

Maar dan is het geen victim blaming natuurlijk, want Gutanoth is de perfecte man die opkomt voor de slachtoffers.
  donderdag 20 januari 2022 @ 11:44:06 #205
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_203281487
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:28 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Het is bovendien een illusie om te denken dat het uitbannen van alle onhandigheden grensoverschrijders ervan weerhoudt grensoverschrijdend gedrag te vertonen en dat het daarmee minder wordt.

Daarom is het beter om gewoon bij de kern van het probleem te blijven: degenen die zich schuldig maken aan grensoverschrijdend gedrag en zeker 'onhandigheden' niet impliciet als een soort verzachtende omstandigheid beschouwen. Want dat is wel waar het op neer komt.
En de omgeving die het wel weet en waarneemt, maar de mond erover houdt. Omdat je weet dat een ‘whistle blower’ het daarna ook wel kan vergeten.

Ik hoop op een voortzetting van het #metoo: dat er op een gegeven moment genoeg slachtoffers en omstanders wél hun nek hebben durven uitsteken (en hulde voor hen) zodat we allemaal sneller wel onze stem laten horen als iets niet in de haak lijkt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_203281489
Er zijn ook allemaal geruchten dat door deze gate de fusie tussen SBS/Talpa en RTL op het spel staat.

Mooi.
pi_203281526
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:43 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Lees het hoe je het wilt lezen. Allemaal prima. Als jij beter weet hoe ik het bedoel dan is dat dikke prima. Lekker in een discussie van 20 berichten alles op 1 woordje gooien terwijl je zelf net zo goed benoemt dat het slachtoffer dom is geweest.

Maar dan is het geen victim blaming natuurlijk, want Gutanoth is de perfecte man die opkomt voor de slachtoffers.
Als je niet kan begrijpen dat het woordje "maar" in deze zó ongelooflijk belangrijk is, dan denk ik dat wij op een verschillend denkniveau zitten en heeft het geen zin om deze discussie verder te voeren.
pi_203281531
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:44 schreef Lienekien het volgende:

[..]
En de omgeving die het wel weet en waarneemt, maar de mond erover houdt. Omdat je weet dat een ‘whistle blower’ het daarna ook wel kan vergeten.

Ik hoop op een voortzetting van het #metoo: dat er op een gegeven moment genoeg slachtoffers en omstanders wél hun nek hebben durven uitsteken (en hulde voor hen) zodat we allemaal sneller wel onze stem laten horen als iets niet in de haak lijkt.
Dat hoop ik ook. En ik hoop daarbij dat slachtoffers ook open zijn over wat geleid heeft tot die situatie en daarin ook (realistisch) kunnen reflecteren op hun eigen gedrag. Want ook dat kan andere potentiële slachtoffers voorkomen en helpen bij het herkennen van situaties die giftig kunnen worden.

En eigenlijk is dat alles wat ik er mee wil zeggen.
pi_203281546
quote:
13s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:32 schreef Claudia_x het volgende:

[..]
Dit is voor veel vrouwen gekmakend, vooral als hier door mannen op wordt gewezen. Een meisje van 14 zou gewoon veilig alleen in het donker naar huis moeten kunnen fietsen. Je leidt de aandacht af van de verantwoordelijkheid van een dader door haar op haar keuzes te wijzen. Zou ze misschien ook wat bedekter moeten hockeyen? Zou ze überhaupt wel alleen naar hockeytraining moeten gaan? Waarom gaat ze eigenlijk de deur uit om gevaren op te zoeken?

Vrouwen moeten in vrijheid kunnen leven zonder de voortdurende dreiging van een man die misschien iets onbetamelijks doet.
De ouders van mijn vriendin hebben dat soort dingen bewust nooit benadrukt bij haar. Iig niet anders dan tegen haar broer (dus wel met anderen samen fietsen voor zover mogelijk enz.) en allebei mochten ze bellen als ze liever opgehaald wilden worden. Zij ervaart daardoor wel dat alleen door het donker fietsen voor haar minder een ding is dan voor veel vriendinnen. Vervelende ervaringen zijn haar ook alleen overdag overkomen, maar dat heeft ze nooit geweten aan haarzelf en dat ze alleen fietste.

Dat ze ergens nooit alleen had moeten fietsen is natuurlijk ook je reinste onzin. Net zoals de 14-jarige na hockeytraining. Als mijn vriendin (ze woonde in het buitengebied) of haar ouders hier een ding van hadden gemaakt had ze als tiener een hele hoop moeten missen. In de donkerste maanden zelfs het laatste uur school, want tijdens het laatste stukje alleen naar huis over de landweg was het dan al donker. :')
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 11:48:44 #210
184769 crew  Deisyy
pi_203281553
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:44 schreef Benny het volgende:
Er zijn ook allemaal geruchten dat door deze gate de fusie tussen SBS/Talpa en RTL op het spel staat.

Mooi.
:o
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_203281562
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:47 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
Als je niet kan begrijpen dat het woordje "maar" in deze zó ongelooflijk belangrijk is, dan denk ik dat wij op een verschillend denkniveau zitten en heeft het geen zin om deze discussie verder te voeren.
Ach kijk, de 'ik ben duidelijk van hoger niveau'-kaart. Maar vooral niet ingaan op dat je zelf net zo hard roept dat het slachtoffer mede schuld heeft omdat ze niet zo'n slimme dingen heeft gedaan.
  donderdag 20 januari 2022 @ 11:49:31 #212
487409 Dazalbest
Het gaat zoals het gaat
pi_203281567
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:38 schreef Eightyone het volgende:

[..]
Ik heb er bij de 'normale' Voice weleens eentje gezien die weken achter elkaar trillend als een rietje op het podium stond. Zo'n popje. Ze was 16 of 17, team Waylon en ze kwam heel ver (haar naam ben ik even kwijt).

Wat die achter de schermen gezien zou kunnen hebben, en zeker gezien hoe ze op beeld over kwam, geeft nu een ongemakkelijk gevoel.

Beide meisjes uit artikel waren Team Ali meen ik
pi_203281573
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:41 schreef Marsenal het volgende:
maar tegenstanders ervan beroepen zich ook vaak op een misstand
Op een paar gekken na is hopelijk iedereen tegenstander van victim blaming, dus nogal vreemd om op deze manier te generaliseren.

Dat iedereen zich nog niet even bewust is van het fenomeen victim blaming, bijv. in het geval waarbij het geïnternaliseerd is, is iets anders.
Op dinsdag 10 mei 2022 20:00 schreef Souryhet volgende: Dan was ik fout, maar zover mijn radar gaat is die troela niet echt overtuigend en ze was een fan. Please dit riekt naar aandacht
  donderdag 20 januari 2022 @ 11:50:41 #214
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_203281581
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:47 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dat hoop ik ook. En ik hoop daarbij dat slachtoffers ook open zijn over wat geleid heeft tot die situatie en daarin ook (realistisch) kunnen reflecteren op hun eigen gedrag. Want ook dat kan andere potentiële slachtoffers voorkomen en helpen bij het herkennen van situaties de giftig kunnen worden.

En eigenlijk is dat alles wat ik er mee wil zeggen.
Nee, dan draai je het weer naar de slachtoffers, dat die kritisch naar hun eigen gedrag moeten kijken.

Potentiële slachtoffers moet je voorkomen door potentiëel dadergedrag aan de schandpaal te nagelen.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 11:50:55 #215
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203281583
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:49 schreef Dazalbest het volgende:

[..]
Beide meisjes uit artikel waren Team Ali meen ik
Nienke had als coach Anouk, Kristen Sanne Hans.
pi_203281585
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:49 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Ach kijk, de 'ik ben duidelijk van hoger niveau'-kaart. Maar vooral niet ingaan op dat je zelf net zo hard roept dat het slachtoffer mede schuld heeft omdat ze niet zo'n slimme dingen heeft gedaan.
Dit is precies wat ik bedoel, ik geef nergens in mijn post aan dat het slachtoffer schuld heeft. Ik vind het een domme actie om flirterig te appen met mensen waar je geen interesse in heb, maar ik vind nog steeds dat zelfs de aller domste persoon ter wereld het niet verdient om aangerand te worden

(zie je hoe ik met mijn "maar" de zin voor de maar minder waard maak?)
  † In Memoriam † donderdag 20 januari 2022 @ 11:51:55 #217
4036 crew  Cynix ®
Verzuurde hork
pi_203281596
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:44 schreef Benny het volgende:
Er zijn ook allemaal geruchten dat door deze gate de fusie tussen SBS/Talpa en RTL op het spel staat.

Mooi.
Die zal op zich wel doorgaan, qua belangen, maar wellicht wordt nog wel een keer naar de prijs of andere condities gekeken.
Vertel het me en ik zal het vergeten. Laat het me zien en ik zal het onthouden. Laat het me ervaren en ik zal het me eigen maken.
De toekomst hangt af van wat je nu aan het doen bent.
pi_203281603
Je kunt zeggen ergens tegen te zijn maar vervolgens uit al je andere woorden en acties laten blijken dat je er zelf net zo hard aan mee doet.


Maar het ontslaat je van kritisch naar jezelf moeten kijken want je hebt immers al geroepen dat jij ook heus victim blaming helemaal kut vindt
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 11:53:06 #219
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_203281612


Minderjarige jongen? Dit zou dan de eerste aangifte tegen Ali B. uit The Voice.
pi_203281630
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:50 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Nee, dan draai je het weer naar de slachtoffers, dat die kritisch naar hun eigen gedrag moeten kijken.

Potentiële slachtoffers moet je voorkomen door potentiëel dadergedrag aan de schandpaal te nagelen.
Het één zit vast aan het ander, maar daar worden we het toch niet over eens. Natuurlijk gaat het over het potentiële dadergedrag, maar ook (als je naar het Voice voorbeeld kijkt) naar de interactie. Dat gaat niet om de schuldvraag, maar om het bekijken van de totale situatie en hoe die zich heeft ontvouwen. En daarin ontkom je niet aan het perspectief van het slachtoffer.
  donderdag 20 januari 2022 @ 11:54:38 #221
138876 Andromache
PJ/De KastAlter Bridge-fan
pi_203281639
Wtf. Onvoorstelbaar als het waar is.

Zijdelings: deze gate toont voor mij nog maar eens aan dat mannen in de westerse wereld heel vaak ongeëmancipeerd zijn gebleven als het op seksualiteit aankomt.
== houdt van sterke anekdotes voor op feesten en partijen ==
--- Ga van dat gas af! - Laat Groningen niet zakken ---
Don't give up Andro: https://www.youtube.com/watch?v=VjEq-r2agqc O+
*O* ESF-gekkie: justice for Elvana en justice for Keiino :'( *O*
pi_203281657
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:50 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
Dit is precies wat ik bedoel, ik geef nergens in mijn post aan dat het slachtoffer schuld heeft. Ik vind het een domme actie om flirterig te appen met mensen waar je geen interesse in heb, maar ik vind nog steeds dat zelfs de aller domste persoon ter wereld het niet verdient om aangerand te worden

(zie je hoe ik met mijn "maar" de zin voor de maar minder waard maak?)
Dus het is een domme actie, maar het heeft niet mogelijk bijgedragen in het beeld dat Rietbergen van de situatie had?
pi_203281667
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:53 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Minderjarige jongen? Dit zou dan de eerste aangifte tegen Ali B. uit The Voice.
Ali die aan jongetjes zit is een twist an sich.
pi_203281675
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:55 schreef BehoorlijkKritisch het volgende:

[..]
Dus het is een domme actie, maar het heeft niet mogelijk bijgedragen in het beeld dat Rietbergen van de situatie had?
Je slaat de spijker op zijn kop!

NEE het heeft niet bijgedragen aan Rietbergen zijn gedrag, want hij is gewoon een smeerlap en dat is 100% zijn verantwoordelijkheid en schuld
  Spellchecker donderdag 20 januari 2022 @ 11:56:52 #225
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_203281680
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 11:53 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

Minderjarige jongen? Dit zou dan de eerste aangifte tegen Ali B. uit The Voice.
Als je dacht dat het niet gekker kon worden ....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')