abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Moderator woensdag 19 januari 2022 @ 18:36:20 #26
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203272994
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2022 17:24 schreef Werkman het volgende:

[..]
@:vonkenboer

Nee, maar anders past het niet in het stopcontact.
Duidelijk voorbeeld, ik heb een stereotoren met verschillende componenten
met dit soort stekkers.

Of nog iets simpeler, een schemerlampje.

[ afbeelding ]

Die vervang ik door deze.

[ afbeelding ]

Wat is daar verkeerd mee en wat is het ergste wat kan gebeuren? :7
Daar had je gewone platte eurostekkers aan moeten zetten; en niet een geaarde stekker die uiteindelijk niet geaard is.

https://www.allekabels.nl(...)jyNkI-AaAnmBEALw_wcB
  woensdag 19 januari 2022 @ 19:05:38 #27
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_203273397
quote:
2s.gif Op woensdag 19 januari 2022 15:36 schreef machtpen het volgende:

[..]
Dat van die netwerkkabels gaat over aluminium wat gebruikt wordt in plaats van koper en heeft niets te maken met adereindhulsjes en brandgevaar wel met doorvoersnelheden van data.
[..]
Geeft een beter en brandveiliger contact, is zelfs installatievoorschrift
Laats nog een kroonsteentje gezet op een lampje met draadbreuk. Als ik dan heel slecht had gedaan werkte het misschien niet? Waarom is een hulsje dan veiliger? Ik heb geen idee hoe zo'n brand ontstaat.
pi_203274505
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 17:31 schreef SolidasRock het volgende:

[..]
Het "gevaarlijke" hieraan is dat men onterecht vanuit zal gaan dat het apparaat geaard is. Voor het blote onervaren oog is dat gewoon niet te zien. Dat is (voor mij dan) alles.

Je had eurostekkers (die platte) moeten gebruiken maar goed, dat is mieren nu. Doe het gewoon vanaf nu aan goed en gebruik geaarde stekkers alleen bij geaarde apparaten.

:P
Zolang ik de enige ben die er gebruik van maakt zie ik het probleem niet, en het "gevaar" dat iemand mijn schemerlamp wil gebruiken als klopboormachine zie ik ook niet zo snel gebeuren. 🤔
pi_203274582
quote:
7s.gif Op woensdag 19 januari 2022 19:05 schreef borbit het volgende:

[..]
Laats nog een kroonsteentje gezet op een lampje met draadbreuk. Als ik dan heel slecht had gedaan werkte het misschien niet? Waarom is een hulsje dan veiliger? Ik heb geen idee hoe zo'n brand ontstaat.
De meeste branden met electra komen door aparaten die met hoge temperaturen werken, oude apparaten waar veel stof in zit, weinig ventilatie (bijvoorbeeld een laptop op bed) en stekkers die er half in hangen, vergeten strijkijzers enz...

En er zullen nog wel tal van oorzaken zijn.
pi_203274613
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 14:35 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Wat voor keurmerk zoek je dan?
Kema
  Moderator woensdag 19 januari 2022 @ 20:17:17 #31
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203274620
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:15 schreef Werkman het volgende:

[..]
De meeste branden met electra komen door aparaten die met hoge temperaturen werken, oude apparaten waar veel stof in zit, weinig ventilatie (bijvoorbeeld een laptop op bed) en stekkers die er half in hangen, vergeten strijkijzers enz...

En er zullen nog wel tal van oorzaken zijn.
Slechte contacten of slecht gemonteerde aansluitingen; bij slechte verbindingen ontstaat dan warmte.
Door die warmte gaat het smeulen en door smeulen van verbindingen kan brand ontstaan.

Even kort door de bocht beredeneerd ;) :)
pi_203274730
quote:
1s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:11 schreef Werkman het volgende:

[..]
Zolang ik de enige ben die er gebruik van maakt zie ik het probleem niet, en het "gevaar" dat iemand mijn schemerlamp wil gebruiken als klopboormachine zie ik ook niet zo snel gebeuren. 🤔
Snap helemaal dat je er zo over denkt, verwachtte ook niet dat je nou alle nepaardestekkers eraf ging knippen maar als je het goed wilt doen gebruik je vanaf nu aan stekkers die hetzelfde zijn als wat er oorspronkelijk al op zat.

En het ging niet om het mishandelen van schemerlampen maar om de illusie dat de metalen gedeelte van bijv een schemerlamp niet onder stroom kan staan.
pi_203276132
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:17 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Slechte contacten of slecht gemonteerde aansluitingen; bij slechte verbindingen ontstaat dan warmte.
Door die warmte gaat het smeulen en door smeulen van verbindingen kan brand ontstaan.

Even kort door de bocht beredeneerd ;) :)
Wat dat betreft kan ik ook helemaal met je meegaan.
Dat is ook de reden dat losse stekkers op de bouw verboden zijn van de Arbo.

Ikzelf let altijd extra op beschadigingen, blootliggend koper, strak vastzetten in de punten en de trekontlasting.
Vandaar ook dit topic, ook het keurmerk.
pi_203288880
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 18:36 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Daar had je gewone platte eurostekkers aan moeten zetten; en niet een geaarde stekker die uiteindelijk niet geaard is.

https://www.allekabels.nl(...)jyNkI-AaAnmBEALw_wcB
Ligt eraan. Eurostekkers zijn maar geschikt tot aan 2.5A. Daar zou ik geen straalkacheltje op aansluiten. En een europlug insinueert ook weer dat het apparaat class II dubbel geïsoleerd is, wat zeker bij apparaten met van die oude stekkers, helemaal niet het geval hoeft te zijn.

Ik raad aan om er een CEE 7/17-stekker op te zetten. Dat is het veiligst en het meest duidelijk.
pi_203312094
Als er aarde draden op het apparaat zitten moeten er stekkers met aarde op.

Zijn die er niet mag de getoonde stekker gewoon.
pi_203312184
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:38 schreef Nico987 het volgende:
Als er aarde draden op het apparaat zitten moeten er stekkers met aarde op.

Zijn die er niet mag de getoonde stekker gewoon.
Mits het dubbel geisoleerd is.

Maar particulieren zijn niet gebonden aan die regels. Zij mogen zelf weten wat ze doen. Het is niet strafbaar meer, zoals het vroeger was.

[ Bericht 11% gewijzigd door sjorsie1982 op 22-01-2022 09:56:36 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203312235
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 20:22 schreef SolidasRock het volgende:
En het ging niet om het mishandelen van schemerlampen maar om de illusie dat de metalen gedeelte van bijv een schemerlamp niet onder stroom kan staan.
Als de schemerlamp dubbel geisoleerd is dan kan dat niet. Als deze niet dubbel geisoleerd is dan moet er een aarde draad op zijn aangesloten.Tenzij het een hele oude is.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203328527
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 09:51 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]
Mits het dubbel geisoleerd is.

Maar particulieren zijn niet gebonden aan die regels. Zij mogen zelf weten wat ze doen. Het is niet strafbaar meer, zoals het vroeger was.
Als het niet dubbel geïsoleerd is zat er ws al geen aarde draad op. Dus precies wat ik zeg. Je kunt wel een aarde stekker monteren als er maar 2 draden zijn maar dat heeft geen enkele zin.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nico987 op 23-01-2022 12:21:52 ]
  Moderator zondag 23 januari 2022 @ 10:53:38 #39
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203328769
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:31 schreef Nico987 het volgende:

[..]
Als het niet dubbel geïsoleerd is zat er was al een aarde draad op. Dus precies wat ik zeg. Je kunt wel een aarde stekker monteren als er maar 2 draden zijn maar dat heeft geen enkele zin.
Het bied geen meerwaarde omdat te doen; mensen weten vaak ook niet hoe een aardlekschakelaar in de meterkast werkt, dus die denken al snel dat iets met een geaarde stekker dan beter is.

In principe werkt randaarde zo; als voorbeeld nemen we een wasmachine met een defect die aangesloten is op een ongeaard stopcontact.



Zou deze wasmachine via een geaarde stekker op een geaard stopcontact aangesloten zijn, dan is de situatie als volgt.



quote:
Een elektrische geleider maakt via het water contact met de buitenkant van de wasmachine. Een persoon die hem aanraakt verbind de wasmachine met de aarde en er gaat een stroom lopen.

Om hiertegen te beveiligen is er de randaarde. Een stopcontact met randaarde heeft extra contactpunten. Deze contactpunten zijn via snoeren aangesloten aan een stalen pin. Deze pin zit, meestal onder het huis, in de aarde gestoken. Als een wasmachine is beveiligd met randaarde kan je de wasmachine rustig aanraken omdat de stroom via de randaarde weglekt naar de grond.
Een aardlekschakelaar meet eigenlijk de stroom die door de fase de installatie in gaat en wat door de nul uit de installatie weer terugkomt. Is daar een verschil, dan lekt er ergens een stroompje weg naar aarde.
En schakelt de aardlekschakelaar de stroom uit.

pi_203330852
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 10:53 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]
Het bied geen meerwaarde omdat te doen; mensen weten vaak ook niet hoe een aardlekschakelaar in de meterkast werkt, dus die denken al snel dat iets met een geaarde stekker dan beter is.

[ afbeelding ]
Bedoel je hiermee dat randaarde geen toegevoegde waarde heeft als je een goed werkende aardlekschakelaar hebt? Of lees ik het verkeerd?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  Moderator zondag 23 januari 2022 @ 13:45:51 #41
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_203331216
quote:
0s.gif Op zondag 23 januari 2022 13:27 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Bedoel je hiermee dat randaarde geen toegevoegde waarde heeft als je een goed werkende aardlekschakelaar hebt? Of lees ik het verkeerd?
Nee, dat lees je verkeerd. Werkman meld in dit topic dat hij een bepaald soort stekker monteert met randaarde aan bijvoorbeeld een schemerlamp waar maar een tweevoudig snoertje aan zit. Dan heeft de randaarde totaal geen zin.

Geaarde stopcontacten zijn altijd beter dan on-geaarde exemplaren en bieden meer veiligheid.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')