abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:26:30 #101
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203279679
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:19 schreef Bepje het volgende:

[..]
Nee, via Moskou naar Novosibirsk gevlogen en daarna doorgereden naar Barnaoul en daarna verder naar het zuiden tot aan de grens met Mongolië. En een paar weken later dezelfde weg weer terug.
Ja maar, Rusland is er onder Putin geweldig op vooruit gegaan! Putin heeft heus niet tientallen/honderden mlijarden gejat hoor!

De realiteit is dat de russische economie er belabberd voorstaat, dat de armoede weer toeneemt en er behalve ruwe delfstoffen (zoals gas) nauwelijks interessante economische ontwikkelingen in Rusland plaatsvinden.
pi_203279726
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:19 schreef LXIV het volgende:
Duitsland heeft ook nog wel gevechtskracht, maar die zullen Rusland niet zo snel aanvallen vanwege historische precedenten. Bovendien, als Duitsland dat doet staat heel Rusland op zijn achterste benen.
Verder allemaal kleine landjes behalve Italie, maar dat is een land zo laf, incompetent en onbetrouwbaar dat Nederland zelf nog meer geschikt is om Rusland in te nemen, desnoods samen met Belgie.
Tel daar nog bij op dat de Russen weten wat oorlog betekent en ontzettend patriottisch zijn. Dat is institutionele kennis die bij de hele bevolking ingebakken is. Die gaan desnoods weer honger lijden, vervallen in bittere armoede en zware verliezen leiden zoals tijdens WW2 als zij vinden dat dat nodig is.

Dat zie ik ons Westerlingen nog niet doen. :{
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:33:00 #103
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_203279741
Bovendien wat ik al eerder aangaf is de Russische maatschappij doordrengt van de groot patriotische oorlog waarbij het halve land door "een verenigd europa" is uitgemoord.

Elk dorp ten westen van Moskou heeft wel een T-34 of iets dergelijks op een sokkel staan.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 09:35:27 #104
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203279758
Boeiend, zolang ze de grens niet overtrekken komt dat gevecht er toch niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203279775
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:33 schreef PluggieOD het volgende:
Bovendien wat ik al eerder aangaf is de Russische maatschappij doordrengt van de groot patriotische oorlog waarbij het halve land door "een verenigd europa" is uitgemoord.

Elk dorp ten westen van Moskou heeft wel een T-34 of iets dergelijks op een sokkel staan.
Nu stap je wel heel erg makkelijk over de Soviet legerleiding heen die niet keken op tienduizenden doden meer of minder. Maar het is niet bepaald verrassend dat je dat doet.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 09:38:27 #106
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203279790
Was ook niet bepaald een verenigd Europa
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203279806
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:38 schreef sp3c het volgende:
Was ook niet bepaald een verenigd Europa
Je moet natuurlijk wel een beetje doen of de EU hetzelfde was als het Derde rijk hè ;)
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:39:32 #108
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203279808
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:30 schreef Aurelius het volgende:

[..]
Tel daar nog bij op dat de Russen weten wat oorlog betekent en ontzettend patriottisch zijn. Dat is institutionele kennis die bij de hele bevolking ingebakken is. Die gaan desnoods weer honger lijden, vervallen in bittere armoede en zware verliezen leiden zoals tijdens WW2 als zij vinden dat dat nodig is.

Dat zie ik ons Westerlingen nog niet doen. :{
Rusland is zo diep. Tot aan de lijn Leningrad, Moskou en Wolgograd valt nog wel op te trekken. Maar dan worden je logistieke aanvoerlijnen te lang en stort je plan in elkaar. Zeker wanneer je partisanenacties in je rug krijgt.

Zou je dit echt willen doen dan moet je bereid zijn minstens 20 miljoen man hiervoor op te offeren. Algehele mobilisatie en dienstplicht. Ik geloof nooit dat dit gaat gebeuren.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203279822
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland is zo diep. Tot aan de lijn Leningrad, Moskou en Wolgograd valt nog wel op te trekken. Maar dan worden je logistieke aanvoerlijnen te lang en stort je plan in elkaar. Zeker wanneer je partisanenacties in je rug krijgt.

Zou je dit echt willen doen dan moet je bereid zijn minstens 20 miljoen man hiervoor op te offeren. Algehele mobilisatie en dienstplicht. Ik geloof nooit dat dit gaat gebeuren.
Niemand gaat Rusland nog binnenvallen, want er is ook gewoon niks te halen.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 09:42:58 #110
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203279839
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland is zo diep. Tot aan de lijn Leningrad, Moskou en Wolgograd valt nog wel op te trekken. Maar dan worden je logistieke aanvoerlijnen te lang en stort je plan in elkaar. Zeker wanneer je partisanenacties in je rug krijgt.

Zou je dit echt willen doen dan moet je bereid zijn minstens 20 miljoen man hiervoor op te offeren. Algehele mobilisatie en dienstplicht. Ik geloof nooit dat dit gaat gebeuren.
Rusland verslaan is ook niet de inzet hier, andersom ook niet gok ik (ondanks de grote praatjes)
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 09:43:43 #111
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203279852
quote:
9s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:39 schreef Bepje het volgende:

[..]
Je moet natuurlijk wel een beetje doen of de EU hetzelfde was als het Derde rijk hè ;)
Owja!

Ik vergeet het soms
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:43:45 #112
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203279854

In West-Europa wil niemand nog vechten voor zijn land. Ik denk dat het percentage nog lager wordt als je vraagt of ze willen vechten voor Oost-Oekraine. Los van het feit dat gevechtskracht allang wegbezuinigd is en we weinig meer hebben dan lichte infanterie waarmee je een Russisch tankregiment dus gewoon niet kunt tegenhouden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:44:32 #113
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203279860
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:42 schreef sp3c het volgende:

[..]
Rusland verslaan is ook niet de inzet hier, andersom ook niet gok ik (ondanks de grote praatjes)
Hoe wil je de Russen dan verslaan zonder Rusland in te trekken?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 09:46:50 #114
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203279884
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:40 schreef Bepje het volgende:

[..]
Niemand gaat Rusland nog binnenvallen, want er is ook gewoon niks te halen.
Dat is nog de vraag, want grondstoffen etc genoeg.
Maar je kunt de Oekraine niet los zien van Rusland. Stel Rusland valt de Oekraine binnen en wij reageren met het sturen van eenheden naar Oekraine en we gaan daar vechten. Hoe denk je te voorkomen dat dit conflict niet uitloopt naar Rusland zelf? Wat doe je als er aanvallen vanuit Wit-Rusland op de Oekraine komen? Dan zul je toch echt de diepte in moeten. Duitsland is ook niet verslagen door enkel de landen die ze bezet hadden aan te vallen. Anders wordt het een gebed zonder einde.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 09:48:23 #115
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203279895
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoe wil je de Russen dan verslaan zonder Rusland in te trekken?
Gewoon als ik genoeg gedronken heb naar bed en de volgende dag weer opstaan

Waarom zouden we de Russen moeten verslaan?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203279931
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:39 schreef LXIV het volgende:

[..]
Rusland is zo diep. Tot aan de lijn Leningrad, Moskou en Wolgograd valt nog wel op te trekken. Maar dan worden je logistieke aanvoerlijnen te lang en stort je plan in elkaar. Zeker wanneer je partisanenacties in je rug krijgt.

Zou je dit echt willen doen dan moet je bereid zijn minstens 20 miljoen man hiervoor op te offeren. Algehele mobilisatie en dienstplicht. Ik geloof nooit dat dit gaat gebeuren.
Je moet geen agressor willen zijn, maar je kan een land toch niet zomaar de ruimte geven landjepik te doen....
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203279964
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoe wil je de Russen dan verslaan zonder Rusland in te trekken?
Beetje bij de grens afwachten tot ze er overheen lopen, lijkt me.
Als je écht alle straaljagers erop af stuurt als ze er overheen lopen.. Of drones, wat dan ook...
Maak die grens maar gewoon van staal, waarom toelaten dat de veiligheid van naties nu nog wordt beknot.

Ukraïne hoeft overigens ook geen kernwapens te huisvesten, noch welk ander buurland van Rusland, maar dan ook niet Rusland op dezelfde afstand.

Nato is geen agressor organisatie ik snap niet wat Putin hierin doet, enige eind conclusie zou haast zijn dat die oorlog wilt, maar dan moet je dus wel stappen zetten waarin je dat uniform kan afstraffen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_203279975
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:15 schreef LXIV het volgende:

[..]
Nou, een mondiale kernoorlog riskeren om een gebied dat historisch al bij Rusland hoort terug te halen lijkt me qua risk-reward niet echt de moeite. Ik denk zelfs dat we niet bereid zijn om een oorlog om de Oekraine te riskeren.
Biden heeft ook uitermate zwak opgetreden en sowieso is het Westen zwak en verdeeld. In geval van een artikel 5 operatie hebben we geen keus, maar ik denk niet dat Frankrijk en Duitsland staan te popelen om Rusland binnen te trekken, hebben ze slechte ervaringen uit het verleden mee.
Heeft met Biden de weinig te maken, de Duitsers willen niet meewerken omdat Merkel door het sluiten van de kerncentrales Duitsland volkomen afhankelijk heeft gemaakt van Russisch gas.

Poetin's voornaamste probleem is niet het westerse beleid en bijbehorende mogelijke sancties (de Duitsers wilden SWIFT er al niet bij hebben...) maar het Oekraïense leger. Het gaat hier wel om een land met ruim 40 miljoen inwoners met een leger van meer dan 100.000 man, exclusief reservisten en veteranen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een grootmacht zich flink vergaloppeert in de strijd met een kleiner land.
pi_203280002
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:44 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoe wil je de Russen dan verslaan zonder Rusland in te trekken?
'Op z'n Afghaans'. Want als er iets ios dat we de afgelopen 70 jaar wel hebben geleerd is dat je als groot leger vrijwel kansloos bent tegen guerrilla's.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:00:44 #120
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280005
Kijk, die romantische beelden van een 'Flitsmacht' in het Oosten en tanks die in lange colonnes optrekken richting Kiev en Moskou zijn natuurlijk aantrekkelijk, maar je moet je wel realiseren dat je je voor een oorlog tegen Rusland degelijk moet voorbereiden. Dat hebben we de afgelopen jaren juist niet gedaan. Je hebt enorme hoeveelheden tanks, artillerie, logistiek etc nodig. Daarnaast zeer goed gemotiveerde soldaten, trainingen op het niveau van legerkorpsen en hoger gehouden hebben, de mogelijkheid om om te schakelen naar een oorlogsindustrie, de bereidheid om enorme verliezen als gevolg van inzet van kernwapens te accepteren. Dat hebben we allemaal niet gedaan, we hebben eigenlijk het tegenovergestelde gedaan door de tankbattaljons af te schaffen. We hebben ook geen voortzettingsvermogen want voor een soldaat die sneuvelt is er geen vervanging meer.

Wat we nu hebben is een leger dat redelijk in staat was om in een gebied als Afghanistan tegen licht bewapende guerillas te vechten en een beperkt gebied enigzins onder controle te houden. En een bevolking die bereid is enkele tientallen doden daarvoor te accepteren.

Wil je tegen Rusland vechten heb je minstens (voor Nederland) 2 divisies nodig met zeker 4 tankbattaljons, invoering dienstplicht, een bevolking die bereid is grote verliezen te accepteren, een infrastructuur in Nederland om dit allemaal te realiseren. Dat vergt zeker 8 jaar voorbereiding. 2030 op zijn vroegst.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:01:40 #121
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280019
quote:
14s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:00 schreef Bepje het volgende:

[..]
'Op z'n Afghaans'. Want als er iets ios dat we de afgelopen 70 jaar wel hebben geleerd is dat je als groot leger vrijwel kansloos bent tegen guerrilla's.
Dat kun je alleen in je eigen land doen dus. Je kunt geen guerilla voeren op vreemd grondgebied. Hoe zie je dat voor je? Nederlandse jongeren een wapen geven en ergens in een bos in de Oekraine droppen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203280024
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 23:24 schreef crystal_meth het volgende:
Ik verwacht geen aanval. Putin wil toegevingen van de NAVO, dat kan ie enkel bereiken als de NAVO er ook baat bij heeft. Hij kan bvb maatregelen nemen die het risico dat een nucleaire oorlog "per ongeluk" uitbreekt verhogen: zoals nucleaire wapens dichter bij de grens zetten. Dat maakt ze ook kwetsbaarder, geeft minder tijd om te reageren ("use them or lose them"), wat de kans op verhoogt dat een misverstand tot lancering leidt.
Dan is het aan het westen om geen toegevingen te doen. Als Putin dan alsnog terugtrekt, dat gegeven uitvergroten.

Ego kwestie.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:02:25 #123
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280031
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:57 schreef J.B. het volgende:

[..]
Heeft met Biden de weinig te maken, de Duitsers willen niet meewerken omdat Merkel door het sluiten van de kerncentrales Duitsland volkomen afhankelijk heeft gemaakt van Russisch gas.
Duitsers hebben ook een bijzondere relatie met Rusland. Er leven nog mensen die er nog geweest zijn, dat was toch een tegenvaller ondanks aanvankelijke successen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:02:42 #124
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_203280033
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:38 schreef sp3c het volgende:
Was ook niet bepaald een verenigd Europa
Werd als zodanig gepresenteerd. "den strijd voor een vereenigd Europa".

Fascinerende analogie.
pi_203280047
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:57 schreef J.B. het volgende:

[..]
Heeft met Biden de weinig te maken, de Duitsers willen niet meewerken omdat Merkel door het sluiten van de kerncentrales Duitsland volkomen afhankelijk heeft gemaakt van Russisch gas.

Poetin's voornaamste probleem is niet het westerse beleid en bijbehorende mogelijke sancties (de Duitsers wilden SWIFT er al niet bij hebben...) maar het Oekraïense leger. Het gaat hier wel om een land met ruim 40 miljoen inwoners met een leger van meer dan 100.000 man, exclusief reservisten en veteranen. Het zou niet de eerste keer zijn dat een grootmacht zich flink vergaloppeert in de strijd met een kleiner land.
Dat dus. Het Russische leger is wel een stuk sterker dan dat van Oekraïne, maar het gaat geen makkie zijn.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 10:03:41 #126
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203280049
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:02 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
Werd als zodanig gepresenteerd. "den strijd voor een vereenigd Europa".

Fascinerende analogie.
ik zou de nazi's niet direct op hun woord geloven
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203280052
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:01 schreef LXIV het volgende:

[..]
Dat kun je alleen in je eigen land doen dus. Je kunt geen guerilla voeren op vreemd grondgebied. Hoe zie je dat voor je? Nederlandse jongeren een wapen geven en ergens in een bos in de Oekraine droppen?
Oekraïne kan dat prima zelf.
pi_203280063
In b4 EU=4e rijk.
:')
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:05:09 #129
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280067
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je moet geen agressor willen zijn, maar je kan een land toch niet zomaar de ruimte geven landjepik te doen....
Je kunt pas afschrikken als je ook de middelen en bereidheid hebt om werkelijk iets te doen. Anders is het een loos dreigement. Dat wist Putin ook bij de Krim. Wat kan en durft het Westen nou? Sancties opleggen. Maar niet te gek, anders krijgen we geen gas meer. Verder niet veel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 10:05:18 #130
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203280069
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:00 schreef LXIV het volgende:
Kijk, die romantische beelden van een 'Flitsmacht' in het Oosten en tanks die in lange colonnes optrekken richting Kiev en Moskou zijn natuurlijk aantrekkelijk, maar je moet je wel realiseren dat je je voor een oorlog tegen Rusland degelijk moet voorbereiden. Dat hebben we de afgelopen jaren juist niet gedaan. Je hebt enorme hoeveelheden tanks, artillerie, logistiek etc nodig. Daarnaast zeer goed gemotiveerde soldaten, trainingen op het niveau van legerkorpsen en hoger gehouden hebben, de mogelijkheid om om te schakelen naar een oorlogsindustrie, de bereidheid om enorme verliezen als gevolg van inzet van kernwapens te accepteren. Dat hebben we allemaal niet gedaan, we hebben eigenlijk het tegenovergestelde gedaan door de tankbattaljons af te schaffen. We hebben ook geen voortzettingsvermogen want voor een soldaat die sneuvelt is er geen vervanging meer.

Wat we nu hebben is een leger dat redelijk in staat was om in een gebied als Afghanistan tegen licht bewapende guerillas te vechten en een beperkt gebied enigzins onder controle te houden. En een bevolking die bereid is enkele tientallen doden daarvoor te accepteren.

Wil je tegen Rusland vechten heb je minstens (voor Nederland) 2 divisies nodig met zeker 4 tankbattaljons, invoering dienstplicht, een bevolking die bereid is grote verliezen te accepteren, een infrastructuur in Nederland om dit allemaal te realiseren. Dat vergt zeker 8 jaar voorbereiding. 2030 op zijn vroegst.
niemand wil vechten tegen Rusland en niemand heeft het over tankcolonnes richting moskou
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:09:09 #131
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280112
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:04 schreef Bepje het volgende:

[..]
Oekraïne kan dat prima zelf.
Er wonen best veel Russen in de Oekraine. Die kun je inzetten om die guerilla op eigen bodem te bestrijden. Dan wordt het een soort burgeroorlog.
Maar mogelijk dat dit wel de modus operandi gaat worden. Dus Oekraine ondersteunen met wapens en training. Realistischer dan troepen sturen en in conflict met Rusland geraken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:09:42 #132
403588 mcmlxiv
Extremist volgens extremisten
pi_203280117
Waarom gaat het opeens over oorlog in Rusland zelf door NATO troepen? Dat is toch een onzin-scenario wat volstrekt onrealistisch is? Juist omdat het een onzin-scenario is zijn Putin's claims ook zo onzinnig.

NATO gaat Oekraïne niet verdedigen, dat verwacht ook helemaal niemand. NATO landen sturen wat wapens en daar blijft het bij. NATO is niet/nauwelijks in staat om de Baltische Staten te verdedigen, het idee dat NATO Rusland gaat aanvallen is ridicuul. Nu en minimaal tien jaar in de toekomst.

Juist het feit dat NATO de afgelopen decennia enorm heeft afgeschaald, zeker in Europa, betekent dat Putin heel goed begrijpt dat NATO geen bedreiging vormt. Juist het feit dat NATO geen bedreiging vormt zorgt ervoor dat Putin durft. Durft de Krim te bezetten, durft Oekraïne te bedreigen. Of hij durft Oekraïne aan te vallen is de volgende vraag. Wanneer hij dat inderdaad durft zal het antwoord economisch en niet militair zijn.

Voor het overige hebben de eisen van Putin ook niets te maken met bedreiging van Rusland in militair opzicht. Rusland wordt niet bedreigd door NATO, in geen enkel opzicht. De eisen hebben alleen maar te maken met binnenlandse politiek en de droom het groot Russische Rijk te herstellen. Niet meer, niet minder.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:09:46 #133
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_203280119
quote:
88s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:03 schreef sp3c het volgende:

[..]
ik zou de nazi's niet direct op hun woord geloven
"De strijd voor een verenigd europa" werd als zodanig uitgezonden in onze bioscopen.
pi_203280127
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:00 schreef LXIV het volgende:
Kijk, die romantische beelden van een 'Flitsmacht' in het Oosten en tanks die in lange colonnes optrekken richting Kiev en Moskou zijn natuurlijk aantrekkelijk, maar je moet je wel realiseren dat je je voor een oorlog tegen Rusland degelijk moet voorbereiden. Dat hebben we de afgelopen jaren juist niet gedaan. Je hebt enorme hoeveelheden tanks, artillerie, logistiek etc nodig. Daarnaast zeer goed gemotiveerde soldaten, trainingen op het niveau van legerkorpsen en hoger gehouden hebben, de mogelijkheid om om te schakelen naar een oorlogsindustrie, de bereidheid om enorme verliezen als gevolg van inzet van kernwapens te accepteren. Dat hebben we allemaal niet gedaan, we hebben eigenlijk het tegenovergestelde gedaan door de tankbattaljons af te schaffen. We hebben ook geen voortzettingsvermogen want voor een soldaat die sneuvelt is er geen vervanging meer.

Wat we nu hebben is een leger dat redelijk in staat was om in een gebied als Afghanistan tegen licht bewapende guerillas te vechten en een beperkt gebied enigzins onder controle te houden. En een bevolking die bereid is enkele tientallen doden daarvoor te accepteren.

Wil je tegen Rusland vechten heb je minstens (voor Nederland) 2 divisies nodig met zeker 4 tankbattaljons, invoering dienstplicht, een bevolking die bereid is grote verliezen te accepteren, een infrastructuur in Nederland om dit allemaal te realiseren. Dat vergt zeker 8 jaar voorbereiding. 2030 op zijn vroegst.
Waarom denk jij dat er iemand plannen heeft om Rusland te verslaan, de huidige status quo is prima voor het westen. Hoeveel krijg je voor het plaatsen van dit soort berichten ?
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:10:38 #135
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280133
quote:
88s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:05 schreef sp3c het volgende:

[..]
niemand wil vechten tegen Rusland en niemand heeft het over tankcolonnes richting moskou
Waar hebben we het dan over? Sancties dus? Schrikken we Putin daar mee af?

We hebben gewoon geen geloofwaardige gevechtskracht en gevechtswil.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203280144
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:52 schreef ludovico het volgende:

[..]
Je moet geen agressor willen zijn, maar je kan een land toch niet zomaar de ruimte geven landjepik te doen....
Waarom niet? Wat wil de bevolking zelf in Oost Oekraïne? En waarom zou het westen daartegen moeten vechten? Laat gaan die armoe :W
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:12:54 #137
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280161
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:09 schreef mcmlxiv het volgende:
Waarom gaat het opeens over oorlog in Rusland zelf door NATO troepen? Dat is toch een onzin-scenario wat volstrekt onrealistisch is? Juist omdat het een onzin-scenario is zijn Putin's claims ook zo onzinnig.

NATO gaat Oekraïne niet verdedigen, dat verwacht ook helemaal niemand. NATO landen sturen wat wapens en daar blijft het bij. NATO is niet/nauwelijks in staat om de Baltische Staten te verdedigen, het idee dat NATO Rusland gaat aanvallen is ridicuul. Nu en minimaal tien jaar in de toekomst.

Juist het feit dat NATO de afgelopen decennia enorm heeft afgeschaald, zeker in Europa, betekent dat Putin heel goed begrijpt dat NATO geen bedreiging vormt. Juist het feit dat NATO geen bedreiging vormt zorgt ervoor dat Putin durft. Durft de Krim te bezetten, durft Oekraïne te bedreigen. Of hij durft Oekraïne aan te vallen is de volgende vraag. Wanneer hij dat inderdaad durft zal het antwoord economisch en niet militair zijn.

Voor het overige hebben de eisen van Putin ook niets te maken met bedreiging van Rusland in militair opzicht. Rusland wordt niet bedreigd door NATO, in geen enkel opzicht. De eisen hebben alleen maar te maken met binnenlandse politiek en de droom het groot Russische Rijk te herstellen. Niet meer, niet minder.
Ik noemde het juist om te laten zien dat het dus niet realistisch is. Zeker niet op dit moment. En de vraag is dus of wij genoeg afschrikwekkend zijn. Als het een artikel 5 operatie is wordt het anders. Dan hebben we in principe geen keus.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:14:03 #138
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280170
quote:
1s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:10 schreef byah het volgende:

[..]
Waarom denk jij dat er iemand plannen heeft om Rusland te verslaan, de huidige status quo is prima voor het westen. Hoeveel krijg je voor het plaatsen van dit soort berichten ?
De boodschap was juist dat het totaal niet realistisch was om dit op dit moment te doen. Er zijn geen plannen, er is geen bereidheid en we hebben de mogelijkheden niet.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:17:26 #139
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280216
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:09 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
"De strijd voor een verenigd europa" werd als zodanig uitgezonden in onze bioscopen.
Klopt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:23:33 #140
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_203280284
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:14 schreef LXIV het volgende:

[..]
De boodschap was juist dat het totaal niet realistisch was om dit op dit moment te doen. Er zijn geen plannen, er is geen bereidheid en we hebben de mogelijkheden niet.
Dat geldt voor beide zijden. Ik zat naar een podcast van Boekestijn en de Wijk te luisteren waar ze Generaal b.d. Mart de Kruijf als gast hadden. Met de huidige capaciteit van de Nederlandse strijdkrachten houden we vechten één dag vol, daarna was alles op. Aldus de conclusie van de heren.

Daarentegen waren de 100K+ troepen van de Russen in de verste verte niet genoeg om echt iets te doen tegen Oekraïne volgen diezelfde heren. Helemaal niet als je delen serieus wil bezetten. Daarnaast moest ik grinniken om iets volkomen banaals: het vriest in die contreien momenteel niet, dus er ligt de befaamde modder. Al zou Putin het willen, bijna niets komt op dit moment vooruit als je niet de wegen wilt gebruiken..

[ Bericht 0% gewijzigd door AgLarrr op 20-01-2022 13:08:43 ]
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 10:25:28 #141
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203280297
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:10 schreef LXIV het volgende:

[..]
Waar hebben we het dan over? Sancties dus? Schrikken we Putin daar mee af?

We hebben gewoon geen geloofwaardige gevechtskracht en gevechtswil.
afschrikken van wat?

geklier in de Oekraine?

daar zijn ze al een jaar of 10 mee bezig, waarom zou het me nu ineens moeten kunnen schelen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203280311
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:12 schreef LXIV het volgende:

[..]
Ik noemde het juist om te laten zien dat het dus niet realistisch is. Zeker niet op dit moment. En de vraag is dus of wij genoeg afschrikwekkend zijn. Als het een artikel 5 operatie is wordt het anders. Dan hebben we in principe geen keus.
Moet de eerste nog zien hier die voorstelt dat we Rusland binnenvallen. Zelfs de mensen die Putin en Rusland in deze uitermate vervelend vinden hebben het daar niet over gehad. Het gros van de mensen zou zelfs troepen sturen idioot vinden. Een deel van ons(ik vind Rusland en Putin ook uitermate vervelend), wil wel dat we onze onafhankelijkheid van Russische grondstoffen enorm afschalen. Wat mij betreft mogen we Oekraïne en het Oekraïnse leger ook financieel steunen trouwens, of spullen+instructeurs sturen. Zolang ze maar niet gaan vechten aan het front. Volledige stroman waartegen je aan het argumenteren bent.
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 10:27:00 #143
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203280315
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:09 schreef PluggieOD het volgende:

[..]
"De strijd voor een verenigd europa" werd als zodanig uitgezonden in onze bioscopen.
John Wayne ook
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:27:19 #144
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280320
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:23 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Dat geldt voor beide zijden. Ik zat naar een podcast van Boekestijn en de Wijk te luisteren waar ze Generaal b.d. Mart de Kruijf als gast hadden. Met de huidige capaciteit van de Nederlandse strijdkrachten houden we vechten één dag vol, daarna was alles op. Aldus de conclusie van de heren.
Dat ligt er natuurlijk aan waar je met je leger zit, maar als je in het zwaartepunt van de aanval zit dan is het Nederlandse leger (wat kunnen we sturen? Een taskforce met 5 bataljons?) ongeveer binnen 24 toto 72 uur vernietigd en is er geen mogelijkheid tot voortzetting.
quote:
Daarentegen waren de 100K+ troepen van de Russen in de verste verte niet genoeg om echt iets te doen tegen Oekraïne volgen diezelfde heren. Helemaal niet als je delen serieus wil bezetten. Daarnaast moest ik grinniken om iets volkomen banaals: het vries in die contreien momenteel niet, dus er ligt de befaamde modder. Al zou Putin het willen, bijna niets komt op dit moment vooruit als je niet de wegen wilt gebruiken..
Klopt ook. Op zo'n oppervlakte als Oekraíne is 100K man niet veel. Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit met de verharde wegen in Oekraine. In november 1941 was de modder voor Moskou in ieder geval wel een groot probleem.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:28:23 #145
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280336
quote:
88s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:25 schreef sp3c het volgende:

[..]
afschrikken van wat?

geklier in de Oekraine?

daar zijn ze al een jaar of 10 mee bezig, waarom zou het me nu ineens moeten kunnen schelen?
Klieren is dus wat anders dan binnenvallen. Waar Biden het wel expliciet over gehad heeft dus. Zie de FP.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:29:06 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280351
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:26 schreef Solstice1 het volgende:

[..]
Moet de eerste nog zien hier die voorstelt dat we Rusland binnenvallen. Zelfs de mensen die Putin en Rusland in deze uitermate vervelend vinden hebben het daar niet over gehad. Het gros van de mensen zou zelfs troepen sturen idioot vinden. Een deel van ons(ik vind Rusland en Putin ook uitermate vervelend), wil wel dat we onze onafhankelijkheid van Russische grondstoffen enorm afschalen. Wat mij betreft mogen we Oekraïne en het Oekraïnse leger ook financieel steunen trouwens, of spullen+instructeurs sturen. Zolang ze maar niet gaan vechten aan het front. Volledige stroman waartegen je aan het argumenteren bent.
Je hebt dus eigenlijk geen mogelijkheid om militair iets te ondernemen, behalve bij proxy. Dan zeggen we dus toch hetzelfe?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203280358
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 08:49 schreef Aurelius het volgende:
Ik ben niet pro-EU, maar het wordt echt tijd dat Europa gezamenlijk als een blok met Rusland gaat praten als volwaardige partner. Duidelijke grenzen stellen, maar ook wederzijdse (handels)belangen en afhankelijkheden creëren. En ook rekening houden met de (terechte) historische zorgen van Rusland voor invasies. Duitsland doet dit nu al met die gaspijpleiding.

VS gaat op deze manier ook met China om. Wij moeten echt ophouden aan de leiband van de VS te lopen. Die handelen ook alleen maar vanuit hun eigen belangen. Dat land heeft ons op dit moment echt helemaal niks positief meer te bieden.

Die mensen hier die hopen op een oorlog hebben echt teveel Call of Duty en Battlefront gespeeld.
Rusland's terechte zorgen serieus nemen en behandelen als volwaardige partner is geloof ik wel wat al jaren geprobeerd wordt. Ik denk niet dat de zaken zo simpel liggen.
Incelfrikandel
  Moderator donderdag 20 januari 2022 @ 10:31:15 #148
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203280378
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:28 schreef LXIV het volgende:

[..]
Klieren is dus wat anders dan binnenvallen. Waar Biden het wel expliciet over gehad heeft dus. Zie de FP.
daar zijn de meningen over verdeeld maar dan regelt Biden het maar toch?

is geen navo dingetje
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  donderdag 20 januari 2022 @ 10:31:40 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_203280384
quote:
88s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:31 schreef sp3c het volgende:

[..]
daar zijn de meningen over verdeeld maar dan regelt Biden het maar toch?

is geen navo dingetje
gelukkig niet!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_203280385
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 10:29 schreef LXIV het volgende:

[..]
Je hebt dus eigenlijk geen mogelijkheid om militair iets te ondernemen, behalve bij proxy. Dan zeggen we dus toch hetzelfe?
Wie wil er in vredesnaam militair iets ondernemen? Geef Oekraïne meer middelen zichzelf te verdedigen en maak jezelf minder afhankelijk van Rusland, klaar is kees. Ik zit helemaal niet op oorlog te wachten, maar mocht Rusland Oekraïne verder binnentrekken na Donetsk, de Donbas en de Krim geannexeerd te hebben dan laat ze er financieel maar voor bloeden. Geintje wordt vanzelf een keer zo duur dat wij iig geen last meer van ze hebben.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')