abonnement Unibet Coolblue
pi_203267337
Hoi allen,

Ik heb al een tijd een NAS, Synology ds213j. Lang gebruik van gemaakt zonder problemen. Inmiddels ben ik verhuisd en ik kom er niet meer in, via Windows verkenner dan. Als ik naar de webinterface ga dan werkt het wel.
Daarom maar besloten de nas volledig opnieuw te installeren, zonder resultaat. Ik heb al meerdere oplossingen gedaan zoals:
- andere netwerkkabel (werkt natuurlijk niet aangezien ik er via het web wel bij kan)
- direct aansluiten op de pc;
- ipconfig /flushdns;
- bepaalde protocollen aan/uit gezet zoals de SMB client
- netwerk adapter instellingen..

Ik kom er niet meer uit en snap het niet. Ik kom er via het IP adres in firefox er wel, maar mijn Synology assistent vind hem niet. find.synology.com vind hem wel en zegt als status gereed.
Nieuwe netwerkschijf maken met \\DS213j werkt niet (de naam van de Nas is DS213j).
Nieuwe netwerkschijf maken met \\DS213j'\Documenten werkt ook niet..

Hopelijk hebben jullie nog tips die ik kan proberen, want ik vind het raar dat het via firefox wel te benaderen is en via verkenner niet.. Of ik hem nu aansluit op mijn pc of op de router.
pi_203267603
Heb je SMB bij File Services wel aan staan?
pi_203267604
Heb je na de verhuizing een ander modem gekregen? Of het huidige modem meeverhuisd?

Als je vanaf de command prompt pingt naar DS213j kom je dan bij het huidige IP van je NAS uit of krijg je time-outs op een ander IP?

NAS staat bij netwerkinstellingen op DHCP neem ik aan?
pi_203267694
de SMB bij File services staat aan.
Hij staat niet meer op DHCP, ik heb hem aangepast naar een vast IP adres. Op DHCP werkte het overigens ook niet.
Pingen vanaf mijn pc werkt overigens goed.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 19 januari 2022 @ 12:25:23 #5
2057 Tokus
www.metalfan.nl
pi_203267749
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 11:53 schreef Royyy87 het volgende:
Hoi allen,

Ik heb al een tijd een NAS, Synology ds213j. Lang gebruik van gemaakt zonder problemen. Inmiddels ben ik verhuisd en ik kom er niet meer in, via Windows verkenner dan. Als ik naar de webinterface ga dan werkt het wel.
Daarom maar besloten de nas volledig opnieuw te installeren, zonder resultaat. Ik heb al meerdere oplossingen gedaan zoals:
- andere netwerkkabel (werkt natuurlijk niet aangezien ik er via het web wel bij kan)
- direct aansluiten op de pc;
- ipconfig /flushdns;
- bepaalde protocollen aan/uit gezet zoals de SMB client
- netwerk adapter instellingen..

Ik kom er niet meer uit en snap het niet. Ik kom er via het IP adres in firefox er wel, maar mijn Synology assistent vind hem niet. find.synology.com vind hem wel en zegt als status gereed.
Nieuwe netwerkschijf maken met \\DS213j werkt niet (de naam van de Nas is DS213j).
Nieuwe netwerkschijf maken met \\DS213j'\Documenten werkt ook niet..

en via \\<ipadres>\ ?
Nothing lasts forever but the certainty of change
pi_203267845
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 12:21 schreef Royyy87 het volgende:

Pingen vanaf mijn pc werkt overigens goed.
Ping je dan naar het IP of naar de hostnaam?
pi_203268404
Ik ping naar het IP adres. ipv de naam het IP adres gebruiken in windows verkenner leverde geen verandering..
pi_203268577
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 13:08 schreef Royyy87 het volgende:
Ik ping naar het IP adres. ipv de naam het IP adres gebruiken in windows verkenner leverde geen verandering..
Ik vroeg om naar de hostnaam te pingen om te zien of je dan bij hetzelfde IP uitkomt.

Daarom ga ik er nogmaals op in, anders ga je zo voorbij aan dat soort details.
pi_203279739
Als ik in CMD ping DS213j doet krijg ik ook reply. ping \\DS213j dan weer niet, maar dat moet bij pingen dan niet gok ik?
pi_203279749
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:32 schreef Royyy87 het volgende:
Als ik in CMD ping DS213j doet krijg ik ook reply. ping \\DS213j dan weer niet, maar dat moet bij pingen dan niet gok ik?
Klopt.

En je krijgt een reply van het juiste IP neem ik dan aan?
pi_203279759
Ja, reply van .100. Dat IP adres heb ik vast ingesteld.
Wat ik overigens ook raar vind. Als ik via YT filmpjes kijk over de uitleg van de NAS en hoe die te bereiken, dan zou er in verkennen onder Netwerk, de NAS moeten staan. Deze staat er ook, maar als ik hem wil openen duurt het lang en geeft hij vervolgens aan dat er een netwerk fout is en ik geen toegang heb tot de NAS. Dus hij lijkt hem wel te zien...
pi_203279813
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:35 schreef Royyy87 het volgende:
Ja, reply van .100. Dat IP adres heb ik vast ingesteld.
Wat ik overigens ook raar vind. Als ik via YT filmpjes kijk over de uitleg van de NAS en hoe die te bereiken, dan zou er in verkennen onder Netwerk, de NAS moeten staan. Deze staat er ook, maar als ik hem wil openen duurt het lang en geeft hij vervolgens aan dat er een netwerk fout is en ik geen toegang heb tot de NAS. Dus hij lijkt hem wel te zien...
Gevoelsmatig zeg ik dat Windows zelf wat van slag is sinds de verhuizing omdat de NAS nu een ander IP heeft maar dat is lastig aan te tonen.

Wat je zou kunnen proberen is de hostnaam van de NAS veranderen van "DS213j" naar "NAS01" of zoiets. Met een nieuwe hostnaam zou het kunnen dat Windows dat achter zich laat.

Andere optie is de toegang testen vanaf een andere PC of laptop maar die moet je dan wel hebben.
pi_203279878
Ik gok dat het niet gaat werken, omdat ik de NAS opnieuw heb geinstalleerd had hij eerder de hostnaam DiskStation. Die kon hij ook al niet bereiken.. :(
Ik was van plan mijn bestanden op de NAS te zetten om Windows opnieuw te installeren voor een schone setup. Ik denk dat ik maar even een externe HDD ga zoeken om de bestanden apart te zetten en windows dan opnieuw installeer..
pi_203279947
quote:
0s.gif Op donderdag 20 januari 2022 09:45 schreef Royyy87 het volgende:
Ik gok dat het niet gaat werken, omdat ik de NAS opnieuw heb geinstalleerd had hij eerder de hostnaam DiskStation. Die kon hij ook al niet bereiken.. :(
Ik was van plan mijn bestanden op de NAS te zetten om Windows opnieuw te installeren voor een schone setup. Ik denk dat ik maar even een externe HDD ga zoeken om de bestanden apart te zetten en windows dan opnieuw installeer..
https://kb.synology.com/e(...)indows_File_Explorer

Probeer dit verhaal eens.
Powered by Janetje®
pi_203280405
quote:
Die had ik ook gevonden, alles geprobeerd, maar niets heeft geholpen. Heb al die instellingen iig laten staan, mocht het ergens nog helpen..
pi_203280704
Kan heel frustrerend zijn, na het vervangen van mijn NAS (1815+ met bekende CPU probleem) onder garantie wilde Windows ook op geen enkele manier meer verbinden.
Het veranderen van de naam was daar dan wel weer voldoende. Voor een productieomgeving niet echt een oplossing maar voor thuis wel een "snelle fix".

Heb je nog een andere computer of laptop in huis om het vanaf te testen?
pi_203281132
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
pi_203283142
quote:
Helaas... geen oplossing :(
pi_203291984
Nou het is gelukt door Windows opnieuw te installeren.. Kennelijk zat er toch iets fout in Windows. Hoewel ik er niets aan veranderd had na de verhuizing, behalve binnen een ander netwerk ben gekomen. Dat had naar mijn mening het resetten van de NAS wel moeten overbruggen.. maar, het is gelukt!
Allemaal bedankt voor de hulp!
pi_203292170
Wat een kutoplossing zeg...

(niet persoonlijk bedoeld hoor)
Gewoon te lui om door de tcp/ip stack te banjeren :(
M'n schoenen zijn gejat, maar ik hoef niet meer naar buiten, want er is nog wel wat.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 08:46:35 #21
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_203295888
Het had zou maar ook het onderstaande geweest kunnen zijn?

DSM 7.0 by default disables NTLMv1 and enables NTMLv2 only, so SMB clients (e.g., Windows XP devices, media players, network printers, smart TVs, and IP cameras) won’t be able to access your Synology NAS. To restore the connection after the update, go to Control Panel > File Services > SMB > Advanced Settings > Others and enable NTLMv1 authentication.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')