abonnement bol.com Coolblue
pi_203263826
Windows 1.0 was toen nog niet eens uit, en Ap-ple zou ook wel niet geweldig zijn in dat tijdperk (al liep Ap-ple wel voor vroeger begreep ik, zo zouden zij eerder zijn met de muis)
pi_203264292
Wat hebben computers met Bladerunner te maken?

TRON en The Last starfighter waren onder de eerste CGI heavy films.

Daarvoor deden ze het met modellen die door maquettes gleden aan draadjes of een arm.
Laserstralen werden later ingetekend.
Of ze lieten wapens oplichten en een explosie op het doelwit was het bewijs dat er geschoten en getroffen was.
Stop motion.
Spiegels, licht en rookeffecten.
Dubbele belichting, frames die ze over elkaar legden.
De ruimte was een stuk zwart folie, waarin ze gaten maakten voor de sterren.
Het licht kwam van lampen daarachter.
Smeltend ijs was een frame met vershoudfolie dat weggetrokken werd.

Vanalles wat de illusie wekte van wat ze wilden uitbeelden.

En dat deden ze al in de jaren 60 met Barbarella en Startrek TOS.
In de jaren 70 met Blake's 7 en Battlestar Galactica TOS.
Om van de Docter nog maar te zwijgen.

Ze maken al films met allerlei effecten, sinds ergens begin van de 1900's
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
pi_203264350
En hoe maakten ze dit zonder computer?
Overigens denk ik niet dat je veel had aan W1.0, 2.0 of 3.11 voor special effects.
Ik denk dat W95 de eerste was waarmee iets mogelijk was.



en

pi_203264372
Schaalmodel en op zo'n manier gefilmd dat het levensgroot lijkt?
pi_203264504
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 01:24 schreef zoey27 het volgende:
Schaalmodel en op zo'n manier gefilmd dat het levensgroot lijkt?
Ja.

De trench run op de death star is ook gemaakt met een schaalmodel over een camera, aan een stok, door een maquette.

Ze gebruikten wel computers, maar dan moet je niet denken aan desktopjes.
Het waren manshoge kasten met schakelaars en draaiknoppen
Ze werden ook meer gebruikt voor het reproduceerbaar maken van de camerabewegingen.

[ Bericht 16% gewijzigd door marc0871 op 19-01-2022 02:57:50 ]
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  woensdag 19 januari 2022 @ 06:18:33 #7
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_203264657
Silicon Graphics Indy enz
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_203264930
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 01:19 schreef zoey27 het volgende:
En hoe maakten ze dit zonder computer?
Overigens denk ik niet dat je veel had aan W1.0, 2.0 of 3.11 voor special effects.
Ik denk dat W95 de eerste was waarmee iets mogelijk was.

[ afbeelding ]

en

[ afbeelding ]
Je snapt dat een Lucas arts er groot mee is geworden?
Special effects creëren?

Babylon 5 nooit van gehoord? Dat werd op amiga computers gegenereerd.
  woensdag 19 januari 2022 @ 08:07:50 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203264960
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 00:04 schreef zoey27 het volgende:
Windows 1.0 was toen nog niet eens uit, en Ap-ple zou ook wel niet geweldig zijn in dat tijdperk (al liep Ap-ple wel voor vroeger begreep ik, zo zouden zij eerder zijn met de muis)
eerste hit op google
  woensdag 19 januari 2022 @ 08:33:56 #10
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_203265088
Kijk gewoon eens naar een Buster Keaton film.
De special effects die hij creëerde waren voor die tijd ongekend, mensen kwamen in drommen naar die films omdat die effects ongelofelijk waren.
Hoe hij dat deed? Nou dat is eenvoudig, hij deed dat met liefde voor het vak, en met kunde, en met vallen en opstaan, dat heeft hem ook heel wat lichamelijke ellende opgeleverd overigens.

Vanaf die geniale basis is men steeds verder gegaan met uitproberen, uitproberen en nogmaals uitproberen, door liefhebbers die steeds weer iets beters verzonnen om iets er fantastisch uit te laten zien, complete films in Stop Motion bijvoorbeeld.

Nu lijken Stop Motion films uit de jaren 60 van de vorige eeuw vaak nergens meer op maar ik kan ze nog steeds waarderen omdat ik weet hoeveel werk en kunde er in zo'n film gestoken werd.
pi_203265227
Het jammere is dat door de huidige special effects, ze nu wel bijna alles in beeld als echt kunnen laten overkomen. En daardoor is het soms ook een heel klein beetje minder spannend.

Een goed voorbeeld is Jaws, die film over die haai van Spielberg. Ze hadden een robot gemaakt van een haai in een groot zwembad, alleen dat ding was kapot en ze kregen die robothaai niet gerepareerd.
In die hele film, is die haai, niet eens te zien. Je hoort alleen maar dreigende muziek en de suggestie dat die haai eraan komt. Door wat water te filmen. Maar het is zo goed gedaan, door het genie Spielberg, dat die haai echt is gaan lijken, terwijl ie helemaal niet in beeld komt, op 1 scene na ofzo.

De kunst van het weglaten, werkte in oude films soms heel erg goed.
pi_203295499
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 01:05 schreef marc0871 het volgende:
Wat hebben computers met Bladerunner te maken?

TRON en The Last starfighter waren onder de eerste CGI heavy films.

Daarvoor deden ze het met modellen die door maquettes gleden aan draadjes of een arm.
Laserstralen werden later ingetekend.
Of ze lieten wapens oplichten en een explosie op het doelwit was het bewijs dat er geschoten en getroffen was.
Stop motion.
Spiegels, licht en rookeffecten.
Dubbele belichting, frames die ze over elkaar legden.
De ruimte was een stuk zwart folie, waarin ze gaten maakten voor de sterren.
Het licht kwam van lampen daarachter.
Smeltend ijs was een frame met vershoudfolie dat weggetrokken werd.

Vanalles wat de illusie wekte van wat ze wilden uitbeelden.

En dat deden ze al in de jaren 60 met Barbarella en Startrek TOS.
In de jaren 70 met Blake's 7 en Battlestar Galactica TOS.
Om van de Docter nog maar te zwijgen.

Ze maken al films met allerlei effecten, sinds ergens begin van de 1900's
Ijs was een berg fijngemalen zout. Ja ik ken de verhalen ik was namelijk ook Starwars fan.
pi_203295616
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 07:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Je snapt dat een Lucas arts er groot mee is geworden?
Special effects creëren?
ILM :Y
Speciaal opgericht voor de effecten in Star Wars.
quote:
Babylon 5 nooit van gehoord? Dat werd op amiga computers gegenereerd.
Ik heb de serie op dvd in boxen.
De films heb ik als downloads.
Toch wel een van de beste scifi series ooit.
In de hemel is geen bier. Daarom brouwen we het hier
Het beste bier brouw je zelf.
Bier is bitter. Bier is best. Bier is beter dan de rest.
Ik heb alleen een drankprobleem als het op is.
  vrijdag 21 januari 2022 @ 15:52:45 #14
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_203301909
quote:
0s.gif Op woensdag 19 januari 2022 07:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Je snapt dat een Lucas arts er groot mee is geworden?
Special effects creëren?

Babylon 5 nooit van gehoord? Dat werd op amiga computers gegenereerd.
Niet Lucas Arts, gezien dat een computerspelontwikkelaar is. Maar je bedoeld Industrial Light & Magic. Allebei gestart door George Lucas uiteraard, net als Lucasfilm. ^O^

Maar inderdaad Industrial Light & Magic is toch wel een pionier en zo'n beetje de crème de la crème als het gaat om special effects en CGI.
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_203311093
De verfilming van Arthur C. Clarke's - 2001: A Space Odyssey :) is wel de special effect pionier van de sciencefiction genre... Uitgebracht in 1968.

Het zal de inspiratiebron en springplank zijn geweest die Erich von Daniken gebruikt heeft om zijn boek "Waren de goden kosmonauten?" Uit te brengen.

Tot de dag van vandaag gaan er geruchten rond dat de maanlanding een hoax is en dat Stanley Kubrick, de regisseur van deze film, ook de maker is van de beelden van de Maanlanding.


Deze film was wel een inspiratiebron voor alle latere sciencefiction filmmakers. Er zijn wel enkele Making Of docu's te vinden op Youtube.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 22-01-2022 03:06:51 ]
  zaterdag 22 januari 2022 @ 12:27:44 #16
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_203313791
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 januari 2022 03:00 schreef Watuntrik het volgende:
De verfilming van Arthur C. Clarke's - 2001: A Space Odyssey :) is wel de special effect pionier van de sciencefiction genre... Uitgebracht in 1968.
Vandaar ook dat Industrial Light & Magic vanaf het begin ook medewerkers had die aan 2001 hadden gewerkt (waaronder de nummer 2: John Dykstra). Lucas wou in principe de grote man achter de SFX van 2001: Douglas Trumbull. Maar die had zich op dat moment al verbonden aan Steven Spielberg.

Maar goed, 2001 heeft de SFX wel stukken verbeterd, net als dat daarna Industrial Light & Magic dat ook meerdere keren deed. Maar ook de heren achter 2001 waren niet de eerste in het science-fiction genre hoor... dan moet je toch wel bij A Trip to the Moon uit 1902 zijn. In die film werden voor het eerst een hele reeks SFX technieken gebruikt die zelfs tot op heden nog soms gebruikt worden, en waar heel veel andere SFX op voort borduurden.
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
abonnement bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')