abonnement Unibet Coolblue
pi_203254778
De hoofdvraag: wat is gebruikelijk wanneer een bedrijf meer dan 1x wordt verkocht met betrekking tot aandelen.

Stel:

Ik heb duizend aandelen van de 1 miljoen totaal aantal aandelen binnen onderneming A.

Onderneming A wordt verkocht aan een venture capitalist voor 10 miljoen.
Mijn oude aandelen waren 10.000 waard en ik verkoop ze aan bedrijf X als onderdeel van de overname.

Maar bedrijf X wil graag dat ik blijf, dus biedt mij opnieuw aandelen aan in de nieuwe onderneming. Ze willen deze nieuwe onderneming laten groeien met 10X over de komende 5 jaar om vervolgens een beursgang te doen/aan weer een andere partij te verkopen.
Bedrijf X heeft 10 miljoen aandelen totaal. Ze bieden mij nu 1000 aandelen aan uit de totale pool van 10 miljoen.
Als bedrijf X nu straks naar de beurs gaat/verkocht wordt voor 100 miljoen (10X), kan ik mijn bestaande 100 aandelen wederom voor 10.000 (100miljoen/10miljoen*100) verkopen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat bij een 2e verkoop, men doorgaan de echt grote klapper maakt. Nu gaat het bedrijf 10x groeien, maar mijn potentiele max uitkering blijft gelijk. Dat voelt niet goed.
Wat is gebruikelijk? Ik snap dat bedrijf X zelf aandelen kan verdelen naar eigen inzicht, maar wat is standaard voor talent retention? Ik kan er echt niks over vinden op Google.
pi_203255015
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:23 schreef startertje1980 het volgende:
Ik was altijd in de veronderstelling dat bij een 2e verkoop, men doorgaan de echt grote klapper maakt.
Dat zeker. :-) Bij de 3e en bij de 4e helemaal. Lijkt me een luxeprobleem maar je krijgt bij X slechts een tiende van de aandelen dan die je eerst had. Duizend van 1 miljoen is immers beter dan duizend van 10 miljoen. Dat je er hetzelfde voor krijgt is dus het tienvoudige van eerst relatief gezien. Dus je moet 10.000 aandelen bedingen.

Lijkt me best knap om vooraf al te weten dat het bedrijf 10x groeit en verkocht gaat worden voor 100 miljoen over 5 jaar. Zo'n kristallen bol is de heilige graal. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 18 januari 2022 @ 15:39:42 #3
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_203255048
je zal toch beter aandelen moeten inschatten, dat bedrijf X zegt dat ze het bedrijf over 5 jaar voor 10x de prijs gaan verkopen, dat maakt de aandelen niet automatisch 10x meer waard.

Je had 1000 aandelen (10.000 waard) in de oude onderneming. Als bedrijf X onderneming A overneemt, dan is onderneming A nog steeds hetzelfde waard, namelijk 10mln in totaal. Als bedrijf X dan nieuwe aandelen uitgeven die alleen onderneming A betreffen (dus hetzelfde bedrijf eigenlijk), dan zal onderneming A nog staads 10mln waard zijn. Als bedrijf X besluit onderneming A op te knippen in 10mln aandelen, dan worden die aandelen gewaardeerd op 1, en niet maar gelijk op 10. De activiteiten en bezittingen van onderneming A zijn niet in een keer 10x meer waard omdat X dat zegt.

Als dat kon, dan was ik nu rijk.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_203255403
Ik zou deze nieuwe aandelen niet kopen met deze rudicule wens. Dat is gedoemd om te mislukken. Kijk als het bedrijf nou 1 euro waard was dan lukt het wel in 5 jaar om 10 euro waard te worden maar van 10 miljoen naar 100 miljoen in 5 jaar is te ridicuul voor woorden.

Is de lege bv met de schuld van 10 miljoen al samengevoegd met het opgekochte bedrijf? Zo ja, dan zou ik hard wegrennen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_203255948
Maar is bedrijf X nu een voortzetting van bedrijf A waarbijd e totale waarde gelijk is?
Of is bedrijf A nu eigendom van bedrijf X net als nog 9 andere bedrijven (B, C, D, etc) en is bedrijf X daarmee ook 10x zoveel waard?

En als je je 1000 aandelen uit bedrijf A al verkocht hebt dan is je maximum winst nu 0.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_203256619
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:23 schreef startertje1980 het volgende:
De hoofdvraag: wat is gebruikelijk wanneer een bedrijf meer dan 1x wordt verkocht met betrekking tot aandelen.

Stel:

Ik heb duizend aandelen van de 1 miljoen totaal aantal aandelen binnen onderneming A.

Onderneming A wordt verkocht aan een venture capitalist voor 10 miljoen.
Mijn oude aandelen waren 10.000 waard en ik verkoop ze aan bedrijf X als onderdeel van de overname.

Maar bedrijf X wil graag dat ik blijf, dus biedt mij opnieuw aandelen aan in de nieuwe onderneming. Ze willen deze nieuwe onderneming laten groeien met 10X over de komende 5 jaar om vervolgens een beursgang te doen/aan weer een andere partij te verkopen.
Bedrijf X heeft 10 miljoen aandelen totaal. Ze bieden mij nu 1000 aandelen aan uit de totale pool van 10 miljoen.
Als bedrijf X nu straks naar de beurs gaat/verkocht wordt voor 100 miljoen (10X), kan ik mijn bestaande 100 aandelen wederom voor 10.000 (100miljoen/10miljoen*100) verkopen.

Ik was altijd in de veronderstelling dat bij een 2e verkoop, men doorgaan de echt grote klapper maakt. Nu gaat het bedrijf 10x groeien, maar mijn potentiele max uitkering blijft gelijk. Dat voelt niet goed.
Wat is gebruikelijk? Ik snap dat bedrijf X zelf aandelen kan verdelen naar eigen inzicht, maar wat is standaard voor talent retention? Ik kan er echt niks over vinden op Google.
Zou minder focussen op het aantal aandelen maar meer op het aantal aandelen in combinatie met de prijs.

10 aandelen van 10 eu of 25 aandelen van 4 eu is onder aan de streep nog steeds 100 euro totaal.

Voordeel van een lagere prijs is dat het makkelijker is voor mensen om in te stappen. Als een aandeel een 10tje kost dan stap je sneller in voor 100 euro dan als het aandeel 5000 eu is. Bij 5000 moet je gelijk 5k aftikken voor 1 aandeel (en das voor werknemers vaak wel heftig)

Overigens wel oppassen met dit soort aandelen als ze niet vrij verhandelbaar zijn op de beurs. Als de werkgever zegt dat de aandelen x waard zijn is moet je dat maar aannemen zonder veel onderzoek.

Als ze vrij verhandelbaar zijn weet je wat ze nu op de markt waard zijn (want dan check je ff de beurs prijs)
  donderdag 20 januari 2022 @ 08:57:46 #7
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_203279349
Wat je wel soms ziet is dat er een aandelenruil wordt voorgesteld voor kopers. Dan kan je 1000 euro aandelen in bedrijf A (waarde 10.000) omruilen voor 4000 aandelen in nieuwe eigenaar X, en die 4000 aandelen zijn dan vaak, in het totaal, net iets meer waard dan die 10.000 die je anders cash zou krijgen.

Het is net als dat je nu alvast 1mln voor je nieuwe huis betaald aan de huidige verkoper omdat je denkt dat het dat over 10 jaar waard is. Terwijl de taxatie zegt dat het echt maar 400K waard is vandaag.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
pi_203288325
Aandelen laten vertienvoudigen, maar dezelfde hoeveelheid aandelen terug… I don’t think so.
pi_203291643
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 15:23 schreef startertje1980 het volgende:
De hoofdvraag: wat is gebruikelijk wanneer een bedrijf meer dan 1x wordt verkocht met betrekking tot aandelen.
Je rekensom klopt. Het is gewoon vraag en aanbod. Bij de eerste verkoop zal er een drag-along clausule zijn waardoor je gedwongen wordt mee te verkopen. Als het bedrijf flink meer waard geworden is gedurende de periode dat je de aandelen hebt maak je daar dus veel winst mee. Dat is mooi. Als het bedrijf evenveel waard is gebleven, speel je kiet. Da's nog steeds een stuk beter dan als het bedrijf technisch failliet was geweest en de boedel voor een habbekrats overgenomen wordt.

Nu het nieuwe bedrijf dat jou graag wil behouden. Dat is eigenlijk gewoon een salarisonderhandeling. Hoe graag willen ze dat je blijft, en wat wil jij. Dat bepaalt hoeveel aandelen je “krijgt” (of doorgaans: mag kopen, of via een optie-constructie beschikbaar gemaakt wordt). Het kan dus prima dat het nieuwe bedrijf je wel wilt behouden, maar niet tegen elke prijs, en er dus dit aanbod uit komt. Als je dat niet goed vindt, kun je onderhandelen.

Afhankelijk van je positie binnen het (nieuwe) bedrijf kan ik me voorstellen dat je de mogelijkheid (uit je voorbeeld) om voor 1000 euro aandelen te verkrijgen weinig vindt. Maar dat varieert natuurlijk nogal tussen een normale engineering positie en een senior management positie. Dat is dan ook direct de reden dat je weinig info over “typische” gevallen kunt vinden. Niet allen de senioriteit, maar het soort bedrijf en het soort investeerder, de schaarsheid van je beroep, … Dat maakt allemaal erg veel uit. Er is dus niet een “doorgaans” bij verkoop van een bedrijf. Het is zeer situatie afhankelijk.

En zoals gezegd, die 10x van de nieuwe situatie kun je niet voorspellen. Niet ieder bedrijf lukt het om zo ver of zo hard te groeien, ook niet met VCs of private equity aan boord. Meer “mogen” investeren is dus niet per se een voordeel. Je hebt wel zowel je baan/salaris als die investering in hetzelfde bedrijf zitten. Als het mis gaat dus wel dubbel risico (aan de andere kant kun je ook aan je eigen dubbele succes mee bouwen, en dat is wel weer heel leuk).
pi_203378060
Wat is dat voor onzinnig voorstel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')