abonnement Unibet Coolblue
pi_203231458
Ik heb een informatieve website gevonden:
http://sinterklaas.fandom.com/nl/

Van deze en andere websites kwam ik enkele interessante dingen te weten:
- De Zwarte Pieten op de landelijke televisie waren sinds de introductie van kleurentelevisie (de jaren '60) meestal bruin (of ze zijn opnieuw ingekleurd zoals bijvoorbeeld Disney's Zorro), sinds 2015 zijn ze meestal beperkt zwart gekleurd.
- De commerciele Sinterklaas-televisie kwam pas tot start in de jaren '90.
- In tegenstelling tot de Nederlandse landelijke televisie is er op de Belgische landelijke televisie een bekend personage dat echt alleen Zwarte Piet heet en niet vernoemd is naar een andere functie.
- Het couplet met het zinnetje 'het knechtje ja die zwarte man' wordt meestal gemeden op muziekcd's. Een beperkt groepje zoals helden Bassie en Adriaan durven het echt aan om dat zinnetje uit te brengen.
- Er zijn momenteel amper erotische titels met Sinterklaas en Zwarte Piet in de omloop.
- Er zijn ook videospellen uitgebracht met dit thema.
- Desondanks dat de landelijke televisie amper de traditionele Zwarte Piet toont is het personage enorm populair.
- Het 100-jarig video/audio-jubileum is pas geweest, het traditionele duo was in 1922 voor het eerst in de bioscoop te zien en in 1951 voor het eerst op televisie.
- In het jaar 2020 werd voor zover bekend de eerste Sinterklaas-chips uitgebracht en is verkrijgbaar geweest bij de ALDI.
- Televisieprogramma's met onervaren roetveegpieten waarvan het gezicht niet helemaal zwart is worden slecht bekeken op traditionele televisie. Enkele het langlopende Sinterklaasjournaal heeft zijn kijkersaantal van voor de roetveegperiode weten te behouden.
- Coole Piet (de man van de belspellen) is nog altijd actief als Zwarte Piet. De afgelopen twee seizoenen is hij bezig geweest met de YouTube-serie Zwarte Pieten Journaal met de gelijknamige titelsong.
- Leon (de bekende presentator van televisiezenders Fox Kids en Jetix) is al sinds het jaar 2002 de presentator en zanger tijdens de intocht van Sint Nicolaas en Zwarte Piet in Katwijk.
- In de televisieserie "Dragon Ball" is een personage te zien dat er precies uitziet als Zwarte Piet.

En ook leuk om te weten: Clown Bassie heeft ooit een televisieserie over Zwarte Piet gemaakt en samen met Adriaan misschien toch wel de leukste Sinterklaas-CD ooit gemaakt.








(3 oktober 2018)

[ Bericht 2% gewijzigd door Kaatje2658 op 17-01-2022 07:57:06 ]
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 17 januari 2022 @ 10:04:08 #2
319979 Fok-it
All is well
pi_203232766
Nou, leuk hoor. Zwarte Piet propaganda begint tegenwoordig al op 17 januari?
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_203233318
Ging in al mijn enthousiasme naar de super om choco kruidnoten te halen :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
pi_203234537
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:04 schreef Fok-it het volgende:
Nou, leuk hoor. Zwarte Piet propaganda begint tegenwoordig al op 17 januari?
Valt er wat te propaganderen in Nederland? Ik vind 95 procent als voorstander al heel wat voor een traditie die eigenlijk bedoeld is voor kinderen.

https://www.shownieuws.nl(...)land-wil-zwarte-piet
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 17 januari 2022 @ 12:07:14 #5
319979 Fok-it
All is well
pi_203234613
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:03 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Valt er wat te propaganderen in Nederland? Ik vind 95 procent als voorstander al heel wat voor een traditie die eigenlijk bedoeld is voor kinderen.

https://www.shownieuws.nl(...)land-wil-zwarte-piet
2019 is natuurlijk niet echt recent te noemen
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_203234727
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:07 schreef Fok-it het volgende:

[..]
2019 is natuurlijk niet echt recent te noemen
In Volendam is het in ieder geval wel gezellig.


Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203234749
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 10:50 schreef Selenophilia het volgende:
Ging in al mijn enthousiasme naar de super om choco kruidnoten te halen :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(
Taaitaai wordt het hele jaar door verkocht bij sommige filialen van de Albert Heijn.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  Beste/leukste mod 2022 maandag 17 januari 2022 @ 12:13:47 #8
319979 Fok-it
All is well
pi_203234751
quote:
Maar wat wil je met dit topic? Zoals ik al zei, het is januari
“And forget not that the earth delights to feel your bare feet and the winds long to play with your hair.”
pi_203234788
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:03 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Valt er wat te propaganderen in Nederland? Ik vind 95 procent als voorstander al heel wat voor een traditie die eigenlijk bedoeld is voor kinderen.

https://www.shownieuws.nl(...)land-wil-zwarte-piet
De voorstanders zijn naar alle hoogstwaarschijnlijkheid een pak hoger dan 95%. Het zijn alleen links-politiek-correcte blanke figuren die een probleem hebben met de term 'zwarte piet'.
Cindy De Vuyst
pi_203234831
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:13 schreef Fok-it het volgende:

[..]
Maar wat wil je met dit topic? Zoals ik al zei, het is januari
Zwarte Piet is het hele jaar door leuk wat mij betreft. Er zijn zelfs televisieseries die buiten november en december plaatsvinden.




Tegenwoordig vinden de uitzendingen ook het hele jaar door plaats op YouTube. Driemaal per week een nieuwe upload op het Sinterklaas TV-Nostalgie kanaal, gewoon actueel dus. Net de herhalingen van Bassie & Adriaan, bijna altijd het hele jaar door.

De opnames van films en series over Sint Nicolaas en Zwarte Piet vinden meestal plaats in de zomer, soms al in januari.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203235300
Even de actualiteiten. De afgelopen week zijn de volgende filmpjes geupload op het YouTube-kanaal SINTERKLAAS TV-NOSTALGIE:

Woensdag 12 januari 2022: Zaterdag 15 januari 2022: Zondag 16 januari 2022:
Het nieuws over aankomende Sinterklaas-periode dat momenteel te melden is is dat de intocht van Sinterklaas en Zwarte Piet bij de NTR wordt uitgezonden op zaterdag 12 november 2022. De plaats van aankomst is nog niet bekend. Het is de 71ste aflevering die wordt uitgezonden op televisie, de bioscoopjournaals meegerekend is het ongeveer de 100ste.

[ Bericht 3% gewijzigd door Kaatje2658 op 17-01-2022 12:51:59 ]
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203236449
Als je traditioneel Sinterklaas wil vieren, dan doe je dat juist zonder zwarte piet. Vroeger heeft Sinterklaas namelijk nooit een knecht gehad. In sommige andere landen heeft hij een soort duivelspartner, zoals in bijvoorbeeld Oostenrijk met de Krampus, of Père Fouettard.

De uitvinding van zwarte piet in een page-kostuum is relatief recent, en gedaan door Jan Schenkman in 1850. Net als de stoomboot overigens, want die was natuurlijk nog helemaal niet uitgevonden toen het sinterklaasfeest begon.

Wil je dus écht traditioneel Sinterklaas vieren, dan gooi je goudstukken bij een paar hoeren naar binnen, zodat ze inkomen hebben zonder er voor op hun rug te moeten liggen. Of iets ruimer gedefinieerd, je geeft wat geld aan de armen die het echt nodig hebben.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203236709
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 12:13 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Taaitaai wordt het hele jaar door verkocht bij sommige filialen van de Albert Heijn.
Ja, omdat niemand die shit koopt
pi_203236895
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:22 schreef Selenophilia het volgende:

[..]
Ja, omdat niemand die shit koopt
Haha. Tegenovergesteld verklaart dat het gebrek aan Zwarte Pieten in de media en op producten in de winkels, altijd uitverkocht.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203236958
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:01 schreef [url=htt[quote]0s.gif [b]Op maandag 17 januari 2022 14:01 schreef knoopie het volgende:
Als je traditioneel Sinterklaas wil vieren, dan doe je dat juist zonder zwarte piet. Vroeger heeft Sinterklaas namelijk nooit een knecht gehad. In sommige andere landen heeft hij een soort duivelspartner, zoals in bijvoorbeeld Oostenrijk met de Krampus, of Père Fouettard.

De uitvinding van zwarte piet in een page-kostuum is relatief recent, en gedaan door Jan Schenkman in 1850. Net als de stoomboot overigens, want die was natuurlijk nog helemaal niet uitgevonden toen het sinterklaasfeest begon.
Zwarte Piet was er al voor 1850, de heer Schenkman heeft enkel de naam verzonnen.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203237332
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 14:42 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Zwarte Piet was er al voor 1850, de heer Schenkman heeft enkel de naam verzonnen.
Dat klopt, dus daarvoor was er enkel een tweede personage die kon straffen, als tegenhanger van de beloning van Sinterklaas.
Het complete uiterlijk van zwarte piet met page-outfit, als duidelijke verwijzing naar de moren-pages van die tijd is dus een bedenksel van Jan Schenkman. Of kan jij een vroegere bron vinden van hoe zwarte piet er uit zag?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203241281
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 15:05 schreef knoopie het volgende:

[..]
Dat klopt, dus daarvoor was er enkel een tweede personage die kon straffen, als tegenhanger van de beloning van Sinterklaas.
Het complete uiterlijk van zwarte piet met page-outfit, als duidelijke verwijzing naar de moren-pages van die tijd is dus een bedenksel van Jan Schenkman. Of kan jij een vroegere bron vinden van hoe zwarte piet er uit zag?
Van wat ik heb begrepen zag het personage er voor 1850 zo uit als daarna: een pikzwart gezicht. Het kan zijn dat de vertolking verschilde per regio omdat er toen nog geen grote media was, maar ik neem aan dat dat niet heel veel verschilde.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203241619
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:09 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Van wat ik heb begrepen zag het personage er voor 1850 zo uit als daarna: een pikzwart gezicht. Het kan zijn dat de vertolking verschilde per regio omdat er toen nog geen grote media was, maar ik neem aan dat dat niet heel veel verschilde.
Waarom neem je dat voor het gemak maar aan, terwijl je er helemaal geen bronnen voor hebt en het ook helemaal niet logisch is? Er zijn genoeg geschreven stukken over St. Nicolaas van Myra van voor die tijd, maar nergens wordt een zwarte piet genoemd.

Sint Nicolas van Myra leefde van het jaar 270 tot 343. De morenpage komt uit de 17e eeuw. Het is dus overduidelijk dat de zwarte piet in zijn morenpagekostuum er pas later bij gehaald is.

En mocht je nog aan de motieven van wijlen Jan Schenkman twijfelen, dan kan je altijd nog even zijn andere antisemitische werken lezen.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203248629
quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:28 schreef knoopie het volgende:

[..]
Er zijn genoeg geschreven stukken over St. Nicolaas van Myra van voor die tijd, maar nergens wordt een zwarte piet genoemd.
Zwarte Piet is van oorsprong een traditie die mondelijk doorgegeven werd omdat media destijds een minder prominente positie behield.

quote:
0s.gif Op maandag 17 januari 2022 19:28 schreef knoopie het volgende:

[..]
Sint Nicolas van Myra leefde van het jaar 270 tot 343. De morenpage komt uit de 17e eeuw. Het is dus overduidelijk dat de zwarte piet in zijn morenpagekostuum er pas later bij gehaald is.
Zwarte Piet in een "morenpagekostuum" is een beeld van tegenwoordig, Zwarte Piet werd in de loop der jaren vertolkt in meerdere soorten kostuums. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld reguliere werkkleding maar ook woestijn-kleding of nomadenkleding (afkomstig uit Azië maar ook gebruikt in India). Het woord 'tulband' (zoals aanwezig in de Aziatische voorbeelden) is gebaseerd op het Oudturkse woord 'tülbend'.

[ Bericht 1% gewijzigd door Kaatje2658 op 18-01-2022 08:23:29 ]
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_203248690
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:15 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Zwarte Piet is van oorsprong een traditie die mondelijk doorgegeven werd omdat media destijds een minder prominente positie behield.
En hoe kan het dat niemand daar dan de details van weet, behalve jij?
quote:
Zwarte Piet in een "morenpagekostuum" is een beeld van tegenwoordig, Zwarte Piet werd in de loop der jaren vertolkt in meerdere soorten kostuums. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld reguliere werkkleding maar ook woestijn-kleding of nomadenkleding (afkomstig uit Azië). Het woord 'tulband' is gebaseerd op het Oudturkse woord 'tülbend'.
Dus nu geef je in feite zelf argumenten die bewijzen dat het morenpagekostuum toegevoegd is om het richting slavernij om te buigen. Dan is het toch alleen maar goed dat we op zijn minst dat element er uit halen? Je geeft nu aan dat dat sowieso niet traditioneel is.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203248736
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:23 schreef knoopie het volgende:
Dus nu geef je in feite zelf argumenten die bewijzen dat het morenpagekostuum toegevoegd is om het richting slavernij om te buigen. Dan is het toch alleen maar goed dat we op zijn minst dat element er uit halen?
Dat wordt nergens door mij beweerd.

quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:23 schreef knoopie het volgende:
Je geeft nu aan dat dat sowieso niet traditioneel is.
Onder traditie wordt in de volksmond verstaan iets dat zo trouw mogelijk is aan het origineel terwijl het ook rekening houdt met hoe de meerderheid het feest gevormd heeft in de loop der jaren. Daar zou het page-kostuum toe gerekend kunnen worden.

Hoe bedrijven (een minderheid) en organisaties (een minderheid) op last van activisten (ook weer een minderheid) momenteel de traditie op eigen wijze aan het verbasteren zijn is echter een andere situatie waarvan ik niet durf te verwoorden wat dat betekent.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 08:40:54 #22
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203248813
Die gast in Dragonball lijkt dus echt nul komma nul op zwarte piet he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203248961
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  Moderator dinsdag 18 januari 2022 @ 08:58:17 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_203249011
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:40 schreef sp3c het volgende:
Die gast in Dragonball lijkt dus echt nul komma nul op zwarte piet he
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_203249045
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 januari 2022 08:30 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Dat wordt nergens door mij beweerd.
[..]
Onder traditie wordt in de volksmond verstaan iets dat zo trouw mogelijk is aan het origineel terwijl het ook rekening houdt met hoe de meerderheid het feest gevormd heeft in de loop der jaren. Daar zou het page-kostuum toe gerekend kunnen worden.
Dan nog een keer de vraag: welk origineel? Jij neemt nu, volkomen willekeurig, het origineel van Jan Schenkman, terwijl er daarvoor ook genoeg afbeeldingen zijn van Sinterklaas. Jan Schenkman is dus ook net zo goed een verbastering van het origineel.

In eerdere afbeeldingen heeft Sinterklaas geen zwarte piet. Sterker nog meestal heeft hij helemaal geen helper. Ook geen baard trouwens, op opvallend veel afbeeldingen.

quote:
Hoe bedrijven (een minderheid) en organisaties (een minderheid) op last van activisten (ook weer een minderheid) momenteel de traditie op eigen wijze aan het verbasteren zijn is echter een andere situatie waarvan ik niet durf te verwoorden wat dat betekent.
Het is toch een kinderfeest? Dus het zou je vooral bezig moeten houden wat de kinderen vinden. En die kinderen interesseert het helemaal geen reet hoe zwarte piet er uit ziet. Alle inconsequenties in het hele Sinterklaasconcept interesseert ze helemaal niks als ze eind november in de stemming komen. Niemand heeft nog een schoorsteen, maar toch is het prima dat Sinterklaas door de schoorsteen komt. Dat hij heel Nederland cadeautjes kan brengen in één nacht is ook geen probleem. En dat Sinterklaas er overal anders uit ziet is ook prima. Omdat ze wíllen geloven. Denken dat het uit maakt hoe zwarte piet er uit ziet is projectie van de ouders zelf.
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203249105
Zo zag Sinterklaas er in de 16e eeuw uit bijvoorbeeld:




https://nl.wikipedia.org/wiki/Sinterklaas

[ Bericht 21% gewijzigd door knoopie op 18-01-2022 10:54:51 ]
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_203260112
In een boek uit 1800 werd al over Zwarte Piet gesproken (naamloos), maar media is natuurlijk geen bevestiging van hoe de mondelijk overgebrachte traditie eruitzag. De eerste foto's zijn van eind 1800'er jaren geloof ik.


https://www.jeugdjournaal(...)-piet-verandert.html
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
  woensdag 19 januari 2022 @ 00:56:27 #28
319685 Mubassie
Hallo kindertjes
pi_203264240
Clown Bassie is gewoon een held. Die schminkt zich nog gewoon bruin hoor. Geen geouwehoer.
pi_210934016
Weten jullie hoe het Sinterklaasfeest in het verleden werd gevierd in jullie woonplaats? Hoe kwam de Sint binnen, hoeveel Zwarte Pieten bracht hij mee en hoe zwart waren de gezichten van de Zwarte Pieten? Dat soort dingen.

Meestal als ik deze verhalen hoor dan is de statering dat hoe verder terug in het verleden ik ga hoe zwarter de gezichten en hoe enger Zwarte Piet probeert te zijn.

Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')